I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Officiell iPhone-tråd DEL III

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2009-08-05 11:10
Hmm frågan äro om vi inte ska skapa en dedikerad tråd för programrekommendationer till iPhone... att ha ALLT iPhone-snack i denna tråd är onekligen smått rörigt... hmm hmm. Känns lämpligare att ha en tråd för allmänt snack och en där man fokuserar enbart på en grej.

Tankar?
Look with your own eyes - See with your own mind

2009-08-05 13:32
nej vad ledsen jag blev, ville bara kolla om nån har haft likande problem och så kommer du och ska vara mr smartguy, wtf droppa din attityd. bad inte om dina korkade svar som jag kunde räknat ut med lilltån, lol
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-08-05 14:11
PenDragon:

Självklart en idé, men tror den andra tråden kommer dö ut ganska fort tyvärr =/ knappt så denna tråden är aktiv nu för tiden =P men varför inte göra ett försök med att skapa en iPhone tråd som heter typ "iPhone app & mod" (stavning?). skulle bli enklare som du säger och inte lika rörigt :)

2009-08-05 15:33
Nja jag menar med för att det ska vara lättare för folk att hitta svar på sina frågor. För just nu är det rätt många sidor av irrelevanta inlägg :) Mja, iPhone App & Mod kan ju vara ett alternativ också. Får se vad lite mer folk säger, övriga åsikter?

2009-08-07 06:29
Vill man ha mer ingående snack så kolla t ex 99.se. Finns ju mycket info om JB osv i den här tråden, folk får väl söka ;) man kanske iofs skulle starta en ny tråd med tankte på mängden inlägg.

Bäst just nu: quadcamera.
 i get more pussy then panty!

2009-08-07 09:49
Då jag är admin på whoa.nu kanske du förstår att jag inte primärt försöker rikta folk till andra sajter :) Hänger för övrigt på 99 och macworld och dylikt också, men ja, det är irrelevant i sammanhanget. Finns gott om iPhone-användare här på whoa också så :) Och ja, mängden inlägg är också bidragande, då det är svårt att ta sig in i en så här lång tråd.

2009-08-07 10:28
I iPhoneversionen så syns det inte att du är admin i trådarna :)
Men en ny tråd, kan lägga info om JB, versioner, FAQ's med andra ord osv i första inlägget så slipper man de frågorna igen.
Det kan jag hjälpa till med.

2009-08-07 12:39
QuadCamera såg för övrigt riktigt nice ut :) Ska styra!

2009-08-09 20:35
Kör väl vidare här tills jag orkar styra upp någon mer specifik tråd :)

Program som använts flitigt på sistone:
ToyCamera
IM+ (med push-stöd)
Twittelator (samt Boxcar för att få push där också)
Darkslide
WeatherPro
Navigon

Mycket användbart!

2009-08-09 21:06

:)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-08-12 17:31
Jag blir glad. Ibland blir jag riktigt glad. Men ibland blir man så sjukt less... Riktigt less.

På? Apple.

Seriöst, varför ska jag behöva jailbreaka för att kunna ha en egen bild på homescreenen, varför måste jag jailbreaka för att kunna ändra min sms-signal, för att kunna skicka en bild via bluetooth? Varför måste jailbreaka för att använda google voice? Varför måste jag jailbreaka för att kunna ladda hem filer via Safari? Likaså video till 3G, kom igen? Sitter jag på en 2G får jag inte ens MMS för att AT&T hatar på edge och kan inte ens fixa det i deras nät? Kom igen!
Varför måste jag jailbreaka för att kunna ändra tema, ikoner osv? Varför måste jag jailbreaka för att kunna köra program i bakrunden?
Varför kan jag inte installera vad jag vill, varför måste Apple granska all skit? Låt MIG välja vad jag vill ha min telefon och kommer jag att krasha den så får jag skylla mig själv.

Ibland gör den mig glad. Riktigt glad faktiskt. Ibland blir jag bara less på skiten.
Hangaround

2009-08-12 22:11
Mjo, jag håller med. Små funktioner och finesser man saknar. Speciellt...en "Tema-förändrare"...för att på något sätt kunna göra sin telefon lite mer unik.
En windows/apple-klient där du kan skapa ditt eget tema.

Det där med att man inte kan ändra sin ringsignal och SMS-signal är ju lite otroligt...känns smått självklart.
Men men...jag gillar ju iPhone ändå.. :)
'... och Sverige tar ut negern och sätter in en zigenare...'<br> Bulgarisk TV under bronsmatchen i VM 1994

2009-08-14 00:01
Uh... det har ju lite varit konceptet med iPhone från lansering. Den har aldrig varit så jävla trevlig utan jailbreak. Vad är problemet? Jailbreak tar 5 minuter och du riskerar i princip noll? Skulle allt kaosa återsätller du den på ytterligare 5 minuter. Som sagt, vad är problemet? Jailbreak har alltid varit lösningen på funktioner Apple inte haft hjärna nog att inkludera. Att sen i princip alla nya "funktioner" de inför är saker man kunnat göra i en jailbreakad iPhone är en annan femma.

2009-08-14 05:25
Problemet är att man MÅSTE göra det, när vissa saker borde komma OTB. Jag har jailbreakat min sen dag ett såklart, men tröttsamt att man ska behöva det.

2009-08-14 09:11
Äh spela roll när det är en så smärtfri process som det är i dagsläget. Var bra mycket krångligare när jag skaffade min iPod Touch vid release... nu är det ju verkligen pinsamt enkelt :) Och ja, man kan gnälla hur mycket man vill på Apple, men faktum kvarstår att det är slöseri med tid då man kan uppnå det man vill så otroligt enkelt utan deras hjälp.

2009-08-15 15:34
Iphone,Itunes,Mackbook PROBLEM

HJÄLP!!!

Jag har ett stort irriterande problem som jag behöver hjälp med att lösa. Köpte nyligen en Macbook 2.1 av en jobbar kompis, datorn har fungerat utmärkt men har börjat krångla nu på senaste dar.

Problemet är att jag inte kan ansluta min iphone till datorn utan att Itunes lägger av, fryser ihop och slutar fungera och detta är det ända som händer, resten av alla program går att köra bara att jag måste tvångsavsluta itunes och sen går det inte att öppna igen förens efter omstart.

Jag har det senaste itunes, den senaste programvaran på luren så jag förstår inte vad som e grejen.

Min spec:
Macbook 2.1 Mac OS X 10.4.11

Itunes 8.2.1

Iphone 3g med senaste programvaran

Snälla kan någon hjälpa mig

(seriösa svar uppskattas tack)
"I Have No Name So Death Can't Find Me"

2009-08-15 17:44
Installera om iTunes? Återställ telefonen på en annan dator också.

2009-08-15 18:41
Tjena grabbar!

Kan antingen få den skickad via en vän i australien eller via en vän som köper den på en italien resa.

Vad hade ni tagit? Den blir 1500:- billigare i australien men risken är kanske stor att tullen lägger på moms etc?

2009-08-15 18:41
pratar om en 3gs 16gb

2009-08-19 14:08
Hej jag fick precis min iphone 3gs. men lurarna är ju värdelösa.
några rekomendationer? tittat runt lite men dom jag sett saknar den underbara funktionen att kunna höja o sänka på den lilla dosan på sladden

2009-08-19 18:17
Ljudet i iPhonen är inte så jäkla hett till att börja med :P Eller menar du vid vanliga samtal? Annars hade jag helt klart satsat på ett par vettiga lurar, om du nu planerar att använda den som mediaspelare. Du får nog dock göra ett val, om du är ute efter bra ljudkvalitet eller användarvänlighet (extra reglage osv).

2009-08-19 18:29
nej mena bara att lyssna på musik. tror ja hitta ett par iaf!

2009-08-19 19:39
Vill du bara lyssna på musik finns det idel alternativ... och som vanligt får du vad du betalar för. Om du verkligen älskar musik rekommenderas det varmt att du rör dig upp lite i prisklass iaf, för att faktiskt få vettigt ljud. Vilka kollade du på?

2009-08-20 14:49
tja alla iphone fantaster :D jag har precis jailbreakat min iphone, och undrar om de e nån som har lite tips å trix at dela med sig av? nån cool app eller nåt ballt man kan göra :D

2009-08-20 23:16
SBSettings
Winterboard
Spot
Installous
MxTube
OpenSSH

Du hittar allt i Cydia :)

2009-08-21 01:16
tack :) tankade winterboard å de va fett som fan, kul med nytt utseende :) nån som vet hur man gör för att tanka gratis i appstore? :S min polare har ett program som inte finns i cydia :S

2009-08-21 11:09
Det är olagligt.

2009-08-21 13:48

2009-08-21 21:22
tack confidense, nu vet jag det ^^ lol

2009-08-21 21:56
He he... Är det nu vi ska rapportera en viss admin lite längre upp i tråden också? :)

2009-08-21 22:27
om du syftar på pendragon så e du bara korkad...de e inte olagligt att jailbreaka ^^ om du syftade på nån annan så ber jag om ursäkt..

2009-08-21 23:10
Inte att jailbreaka, utan ett program han nämnde. I sig är inte programmet olagligt, man får ju installera vad man vill men de är vad man gör med programmet efteråt, eftersom det endast finns ett syfte med just det programmet och det är att installera pirat-apps.

2009-08-21 23:16
Jag är ingen moralkärring egentligen. Bara det att många bra apps kostar 7-15 kr, och kan man inte lägga ut det på nått som man kommer använda dagligen eller iaf ett par gånger på vecka så bör man inte tanka hem skiten olagligt heller.

Jag rekommenderar att kolla på andra browsers än Safari, finns i både Appstore och Cydia. Download plugin till Safari och dTunes ligger båda i Cydia och är väldigt bra apps som man kan använda väldigt ofta. (med Safari download plugin kan man ladda hem videos och mp3 från websidor och med dTunes kollar man och lyssnar man på musiken man dragit hem. Tror även att musiken i iPoden finns där)

2009-08-21 23:17
bursan

Om du bara är ute efter ett par hörlurar med bra ljud måste jag tyvärr upplysa dig om att det där är rent skräp. Apple skulle inte kunna göra ett par bra snäckor om företagets liv så hängde på det. Ökänt uselt ljud i deras prylar tyvärr.

confidence P25

Programmet i sig är högst lagligt, vad folk sen gör med det är inte mitt ansvar :) Dessutom finns det in i Cydia by default ändå, jag listade mest programmen jag hade installerade via Cydia, snarare än att uppmana folk till något.

2009-08-21 23:19
Ska vi diskutera hypotetiskt anser jag att App Store är brutalt flawed... då det finns 3 miljarder skitprogram utan någon som helst vettig funktion som kostar "någon krona bara". Många bäckar små som man säger :) I mitt tycke borde det finnas en trialversion för samtliga program, där man helt enkelt får se vad det är för program, gillar man det köper man det, gillar man det inte avinstallerar man programmet igen. Lite som det överlag fungerar i den vanliga datorvärlden. Att tvinga användare till att betala för program de inte ens vet om de är bra eller ej känns ganska 1994. Dessutom är rankingsystemet helt åt skogen, så programmen som toppar är väldigt sällan de program som är bäst, utan de program som hypas på diverse vis.

2009-08-22 10:13
Nej, programmet finns verkligen inte i Cydia by default :) om Saurik fick välja skulle han nog banna det men de gör dom ju inte med något, så när man addar den sourcen får man upp en liten ruta om man verkligen vill lägga till den sourcen (hackulo), och att man bör tänka på moralen :)
Det är sant att de är lagligt, men med just det programmet finns det bara ett syfte, och de är att ladda hem appsen olagligt.

Jag håller med, Appstore är långt ifrån bra. Jag önskade dock att 3.0 skulle ha ordnat det men de gjorde de verkligen inte.
Fast trailversioner skulle nog suga, vill man veta hur ett program fungerar är det ju mer eller mindre bara skriva de på google och så har skaparna av appsen gjort någon slags video av appen.

Varför ser inte iPhone's homescreen ut som det här redan, by default?

2009-08-22 14:01
Det är ju dock en viss skillnad i att se ett program köras i en video och att faktiskt använda det själv. Trial-koncpetet har funkat rätt bra i övriga datorvärlden de senaste 15 åren eller så, så jag ser ingen anledning till varför det inte skulle funka med iPhone/iPod Touch :)

Riktigt snyggt theme för övrigt!

2009-08-25 00:27
Funkar det att ta anteckingar med den? Alltså någon mening då och då under lektioner. Och går det lätt att, öh, sammanlänka, merga, texter med bilder man tagit?

Jag måste skaffa den genom Halebop då de flesta jag ringer mest har det och att leva på studiemedel är inte så nice. Vad tycker ni om deras Halebop vänner med Mobilsurf Fastpris bundet till 24 månader med 150:- förhöjd månadsavgift ( http://www.halebop.se/butik/2butik.page )? Jag tror jag klarar mig på 500mb surf i månaden. Hemma blir det ju trådlöst bah. (och så kommer jag sänka hastigheten i min Airport Express väl? Om jag inte uppgraderar till Snow Leopard, eller?)

Oj, hoppas nån fattade vad jag snackade om. Iaf, om jag ringer för en hundring i månaden blir det ca fyra hundra totalt varje månad för att få ha en iphone och halebopabonemang. Värt? Jag tror det... Men den stora frågan är om det funkar att ta anteckningar med den. Men det borde väl gå bra?

Man betalar väl inte 118kr PLUS 59 (samt extra kostnaden på 150 då) i månaden efter sex månader? Det blir väl 118 istället för 59?

Efter 24 månader har jag betalat 3600 för luren samt 2800 för abonnemanget. Då kan jag låsa upp, jailbreaka eller fortsätta betala 118:- i månaden. Eller hur?

2009-08-25 10:54
När du väl vant vid vid att skriva med tangentbordet kan du faktiskt knappra på ganska rejält! Dock hade jag väl kanske inte använt den om du ska skriva ner ordagrant vad som sägs, det skulle jag o andra sidan bara göra med en laptop. I övrigt finns det garanterat program för syftet att sammanlänka bild med text osv, eller det kanske rentav går i anteckningar jag vet inte. Att merga texter är ju enkelt sen Apple gjorde 2000-talet sällskap med cut'n'copy'n'paste :)

Om du bara standardsurfar bör du faktiskt klara dig på 500 mb... på 25 dagar har jag gjort av med 152 mb ner och 11.6 mb upp, och då har jag använt min iPhone som en galning... förvisso med WLAN så fort jag har kunnat, men ja, det ÄR svårt att bränna mycket data. Att jag sen har 10 gb i månaden är en annan femma :D Varför skulle du sänka någon hastighet om du uppgraderar till Snow Leopard? o_O Där tappade du bort mig.

Jag betalar 499:- i månaden med 3 och jag anser att det är fullständigt värt det, har inga som helst klagomål. Jailbreaka kan du göra så fort du får telefonen, det var det första jag gjorde med min :)

2009-08-25 18:02
Nä, det blir inga ordagranda anteckingar så det ska nog gå skitbra det där. Tror jag beställer en imorgon...

Jag kom att tänka på att GPSen kanske drar en hel del datatrafik? Hur mycket GPSkörning klarar den innan man uppnått 500mb? (Uttrafiken räknas också in eller? Om jag tar emot 250 och skickar 250 så har jag maxat?)

Jag sänker hastigheten över mitt trådlösa nät om iphonen inte pallar med .n istället för .g eller vad det nu är som routern kör på. Har en Airport Express och en macbook men tar man in en enhet som inte klarar samma hastigheter som de andra så stryps hastigheten på hela nätverket. Fast kanske 3GS kör med .n nu?
(.n och .g kanske är helt fel, jag kan inget om det där, men ni som vet lär ju fatta vad jag menar ändå.)

Just fan. Ska man jailbreaka? Vad är det man missar om man inte jailbreakar den nu då?

2009-08-25 21:41
Den rättstavar ganska bra så även om man skriver lite fel så blir det oftast rätt iaf.

det är a-GPS så det drar en väldigt liten mängd datatrafik. Men är det något du seriöst kommer att sitta å använda? Kör du TomTom eller andra GPS-apps från Appstore så har du kartorna i telefonen och de behöver inte laddas hem under färd.

Jag har en airport extreme och det fungerar hur bra som helst, så en express borde ju gå det också. Väldigt konstigt annars.
Du bör inte komma upp i så många MB hur som, men om du tycker att du surfar mycket så är det ju bara kolla in där då och då och kolla hur mycket du har gjort av med.
Jag har skickat: 27 MB och Mottaget 460 MB, vet dock inte under vilken period detta är.

Jailbreka för winterboard, safari download plugin, dTunes, themes osv, finns en hel del gott där.

2009-08-25 21:44
GPS:en drar afaik noll datatrafik :) Kör ju via satellit... och i vilket fall har jag som sagt kört slut på mitt batteri dagligen (vilket inte tyder på dålig batteritid utan extremt användande från min sida) och jag har inte kommit upp i mer än strax över 150 mb som sagt :) Hmm huruvida de lägger ihop trafik ner och upp vet jag ärligt talat inte.

Hum, jadu, gällande sistnämnda vet jag ärligt talat inte. Känns ju dock som en retarderad teknik om hela routerns hastighet fryser till den lägsta hastighet användaren i nätverket har.

Du missar idel sköna småfixar här och där... samt egna themes osv. Det finns bara ingen anledning att INTE jailbreaka, processen tar typ 1 minut.

2009-08-26 13:05
Pen, du var lite sen där :) visst gpsen drar inte batteri, men appen Maps gör det genom att den hämtar hem kartorna hela tiden.

2009-08-26 15:33
confidence

Trevligt om gpsen inte drog batteri ;)

Jag har f.ö. upptäckt ännu ett av iphonens styrkor. Jag är för tillfället på Island, och har jobbat på ett hotell ett tag. Då Islands radio suger rätt hårt, men jag gillar att lyssna på radio så har jag haft wunderRadio igång, sen kört med en iTrip för att sända P3 till hotellets stereoanläggning. Fungerat klockrent.

Kom några svenskar en dag som blev rätt förvånade över att höra kvällspasset i P3 på ett hotell på Island.

Någon här som köpt Tomtom än btw?
"Man bör inte prata med fula människor. Dom kan få för sig att det e okej att se ut så."
http://urr.nu

2009-08-26 16:49
Klart kartprogrammet i sig gör det, nu pratar jag om GPS:en i sig, den används ju trots allt i avsevärt många fler program än bara Maps :)

Jag har Tomtom, det fungerar helt ok faktiskt, även om det kan vara lite problem med GPS-mottagningen i bilen ibland.

2009-08-26 19:06
Tack för bra svar, nördar. Jag kommer snart sälla mig, beställde precis en 16gb.

Jag kommer väldigt sällan använda gps, ja. Men det hade varit drygt ifall den hade dragit en massa trafik.

Det är sådan stenåldersteknik på routrarna faktiskt. Man kan komma runt det genom att köpa en till airport express (eller liknande) och köra iphone, xbox, äldre PCar osv genom den. Men det pallar man ju inte...

Kan man handla i iTunes Store och Appstore trots att man har jailbreakad lur?

2009-08-27 14:51
Alltså... tro mig när jag säger att du inte kommer att vara i närheten av din månatliga kvot även om du surfar som ett cp. Så länge du inte sitter och tankar filmer eller dylikt via tethering. Och tro mig även när jag säger att GPS i sig inte har ett dugg med datatrafik att göra förrän du börjar kombinera det med att ladda kartor, och även då är det fånigt låga siffror vi pratar om.

Airport Express är bara en router som alla andra? Dvs. om de har tekniken för att inte dra ner hastigheten på routern till den som används av den långsammaste teknikprylen du har uppkopplad till den kan du vara så säker på att majoriteten av alla routertillverkare har den också :)

Givetvis kan du det, det finns inge du INTE kan göra bara för att du har jailbreakat din iPhone. Däremot finns det tonvis med saker du INTE kan göra om du INTE jailbreakar den. Det är som sagt en fullständig win-win-situation.

2009-08-27 17:30
Tyvärr så har ju inte Airporten den funktionen och antagligen inga andra routrar heller. Rätt skumt tycker jag. Nåja, tankar inte särskilt ofta ändå.

Jag trodde att Apple kunde känna av ifall det var en jailbreakad lur som kopplade upp sig mot Appstore eller något... Är det verkligen ingenting som blir sämre om man jailbreakar? Man måste kanske ha koll på uppdateringarna från Apple?

2009-08-27 19:41
Om du inte har WiFi kommer du inte kunna köpa/ladda hem program över 10 mb från Appstore.

Apple kommer då och då med uppdateringar, men då uppdaterar man och sen får man jailbreaka igen. Vet inte vad du skev innan riktigt, men om du inte ska använda Halebop/Telia så var det här nog sista uppdateringen (3.0.1) som går att låsa upp. (Jailbreaka kommer antagligen alltid att gå).

2009-08-27 20:43
Haha, menar du på fullt allvar att man inte kan ladda ner program från Appstore på över 10 mb utan WiFi? Låter ju helt och fullständigt absurt, köper inte det alltså.

Och för att besvara din fråga Gurraa, nä, det är inget du inte kan göra med en jailbreakad telefon. Varför skulle det vara det? Apple har ingen koll på huruvida du har jailbreakat eller ej.