I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Officiell iPhone-tråd DEL III

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2009-12-01 18:47
Gurraa

Ang. SBSettings, räcker det inte med att använda Terminal (som jag laddade via Cydia) och ändra alpine där till eget lösen. Jag gjorde som dom skriver här.

Jo, förmodligen. Men det är en vettig princip att avaktivera SSH när du inte använder det och med SBSettings är det dessutom väldigt snabbt gjort.

Har du följt den guiden har du gjort allt som behövs.

2009-12-01 18:53
Tack, Jack.

Jag ska dock försöka fixa sådan skärmsläckare som PenDragon gjorde och då behöver jag ju SSH till mailpushen så jag orkar nog inte trixa med SBSettings hehe.

2009-12-02 19:18
Funderar på att jailbreaka min ikväll, mest för stacks, categories och info på lock skärmen. Är inte på påläst inom jailbreaking längre..

Hur mycket påverkas batteriet av att man kör stacks, categories och info på lock skärmen? Är det märkbart kortare batteritid?

vilket program ska man använda för att jailbreaka den?

Är jailbreakingen stabil, eller finns det fortfarande en risk att man sabbar luren?

Kan man jailbreaka senaste FW?

Något speciellt jag ska tänka på (förutom att sätta lösenord på SSH)?
jag har alltid rätt.

2009-12-02 21:03
Såja nu va den jailbreakad. Något är fel dock, varje gång jag startar telefonen hamnar den i recovery mode. Jag måste då koppla in den och köra blackra1n igen. Någon som vet vad som kan vara fel?
jag har alltid rätt.

2009-12-03 09:34
JonkaGOO
Blir det så har du den senaste mjukvaran, och är för tillfället kört. Du kan som sagt jailbreaka, men kommer alltid behöva göra om det vid omstart.
"Man bör inte prata med fula människor. Dom kan få för sig att det e okej att se ut så."
http://urr.nu

2009-12-03 10:20
Gurraa

Jag tror kanske att du förväxlar SSL (krypteringsstandard för bl. a. epost) med SSH (protokoll för att ansluta sig mot andra enheter, ungefär motsvarande en krypterad Telnet-uppkoppling).

När du överför bilder, modifierar teman/lockscreens etc. använder du SSH. När du skickar mail använder du SSL.

2009-12-04 13:53
Alltså va nej, man behöver definitivt inte jailbreaka varje gång man startar om den vad yrar du om?! Återställ din iPhone med en ipsw-fil som du framställt i Pwnage Tool eller QuickPwn. Alternativt använd Blackra1n, båda har funkat utmärkt för mig på såväl 3GS som 3G.
Look with your own eyes - See with your own mind

2009-12-04 15:01
PenDragon..

Det är en ny version av 3GS som är annorlunda. Googla lite på det, så ser du att det är en uppdatering av bootromen Apple gjort. Alla iPhones från vecka 40 verkar det vara. Fjärde och femte siffran i serienumret är tillverkningsveckan.
"Man bör inte prata med fula människor. Dom kan få för sig att det e okej att se ut så."
http://urr.nu

2009-12-06 09:47
Ska antagligen förlänga mitt abonnemang hos Tre snart och ska då ta en iPhone, har haft en N95 och är grymt nöjd med den hittills men saknar touchscreen, vet att N97 släppts men den är tjockare än iPhone och sen är man ju macnörd så.. Men det jag funderar på är att jag har hört att det ska släppas en ny version av iPhone 3GS i sommar, är det någon mer som hört detta eller är det bara bull? Skulle vara drygt om man köper en iÅhone nu och så kommer det en nyare och ännu mer smarrig modell om några månader..
JastwoProductions<br>"ring snubben som gör skor och kepsar av papper"<br>-Whatone

2009-12-06 13:17
Tja allihopa, tänkte bolla en grej med folk som använt både Iphone 3G och 3GS;

Mitt nuvarande abbonemang tar slut den 10onde december och det är dags för mig att uppgradera. Funderar självklart på en Iphone så har kollat på skillnaderna mellan de två modellerna.

Det jag kommit fram till är att de flesta skillnaderna är obetydliga för mig då det är saker jag aldrig kommer använda;

*Bättre kamera
*Voice Control
*Kompass
*Mer lagringsutrymme (Tänker köra spotify på den iallafall så minne är inte särskilt relevant)

Så det kommer ner till prestanda. Varför jag verkligen är sugen på Iphonen är p.g.a. surfningen samt GPS. Efter att ha kollat på lite demos/tester på prestandaskillnaderna så verkar inte skillnaden i prestanda vara särskilt stor, det handlar om några sekunder och det känns inte som att de sekunderna väger upp för prisskillnaden. Men det är trots allt några få ganska snabba tester, så jag tänkte fråga de som har erfarenhet av båda. Är det stor skillnad mellan de två modellerna när det kommer till surfande?

Är det någon större skillnad som jag har missat förövrigt? Det enda riktigt stora som påverkar mig för de användningsområden jag kommer använda den för verkar ligga i prestandan, men de känns som sagt ganska obetydliga (speciellt när man inte har använt 3GS'n, d.v.s. jag får ju ändå en snabbare mobil än min N82 som är sjukt seg)

2009-12-06 14:39
urr P24

Ah då är jag med, men det borde väl innebära att den helt enkelt inte går att jailbreaka alls? För det låter ju helt ologiskt att den skulle återställas varje gång den rebootas? :)

Pigeon_ P20

Jag rekommenderar inte någon att köpa en iPhone innan 3GS och det har inte förändrats. Snarare tvärtom, farsan har 3G-modellen och jag vill mest skjuta mig själv när jag ska fixa något med den, allt tar dubbelt så lång tid som på min 3GS. Skillnaden i hastighet är ganska rejäl skulle jag säga. Gällande Spotify är det rätt bekvämt att ha några favoritplaylists synkade för offline-användande också :) Så utrymme är inte helt utan syfte. Men hur som helst, vad du än sett i videor håller jag fast vid att skillnaden i hastighet är rejäl. Om du får använda en 3GS en vecka kommer du inte att vilja röra en 3G efteråt.

2009-12-06 14:51
PenDragon:

Tack för svaret! Ska dra till butiken i veckan och prova på båda två. Brorsan har en 3GS som jag kan jämföra väldigt mycket med. Prisskillnaden är ganska stor och jag är inte världens rikaste för tillfället så det är därför jag är lite kluven. Men som sagt, ska känna på båda och kolla om jag trivs med 3G'n! Faktum är ju som sagt att jag går från en mycket segare telefon ändå, så såvida det fungerar bra att surfa så spelar det inte så stor roll för mig, men vi får se!

2009-12-06 15:05
Fast det du får hålla i åtanke med är att du sannolikt kommer att använda din iPhone på ett helt annat vis än du gjort med din nuvarande telefon... och laddningstid är alltid skittråkigt och en nackdel med telefoner/datorer överlag... så ja, jag säger bara vad jag anser om slöa mobiler, för i jämförelse med 3GS anser jag verkligen att 3G är långsam.

2009-12-06 16:24
Återigen tack för svaret... Måste verkligen fundera, för nu ser jag mycket mer värde i 3gs, men samtidigt så är det stor skillnad i pris... eller egentligen inte i pris, utan i klumpsumma som man betalar per månad...

2009-12-10 14:17
Aja, det blev ingen Iphone utan köpte en HTC Hero istället. Bättre fit för mig helt enkelt, men kan byta i upp till 14 dagar om jag skulle vilja det :)

2009-12-11 01:32
HTC Hero skulle jag definitivt säga var ett bättre köp än iPhone 3G iaf :) Så bra jobbat!

2009-12-11 07:37
Japp, det håller jag med om. När det gäller Hero vs Iphone 3gs kan man diskutera det i all oändlighet då båda har sina styrkor och svagheter och men måste kolla vilken som passar en bäst... ska hämta telefonen i butiken om en stund, vet inte varför men Heron hade de inte i butik utan var tvungen att beställa hem :/

2009-12-12 16:31
Hur kopplar jag om Voicemailknappen till Halebop? Det här som dom säger fungerar funkar inte för mig:

Klicka på “Phone”-ikonen och tryck sen på “Keypad” för att få möjlighet att ändra röstbrevlådenumret som ska formateras som *5005*86*XXX# där XXX byts ut mot korrekt kortnummer för röstbrevlådan.
Tele2/Comviq har 222, Telia har 133, HaleBop har 147
Bekräfta genom att trycka på “Call”.

Det händer ingenting när jag skriver *5005*86*XXX# (xxx är 147 som är Halebops nr).

Så jävla sämst att det där inte är fixat när man får telefonen förresten.

2009-12-17 02:32
Jag stängde av min voicemail igår, bästa jag gjort på bra länge. Hatar skiten :P Om någon vill ha tag på mig och jag inte svarar får de väl skicka ett jävla sms ^^

2009-12-17 13:13
Förutom löd mitt telesvar "skicka ett sms istället" men det kan ju vara någon propp eller myndighet/skola/jobb som ringer och dom lämnar ju hellre meddelande än sms så det är bra ibland...

2009-12-17 15:21
Är det en myndighet vill jag inte ha något meddelande från dem ändå ^^ Är det jobb eller liknande ringer jag nog upp själv efteråt. För mig personligen finns det helt enkelt inget användningsområde, så nu är allt perfekt! :)

2009-12-20 00:27
Jag får också hellre ett sms. Det är ju billigare också och så kan man läsa det hur många gånger som helst hehe. Smsupplägget på iphone är ju förövrigt rätt nice. Men det är tur man har fria sms för layouten är ju jävligt chattig och inbjuder till att skriva ett till ifall det var något litet man glömde. Man kanske inte riktigt tänker på att den andra personen har en kass lur så dom måste öppna flera sms, hehe.

Hur gör ni med iPhoto och iPhone? Varje gång jag kopplar luren till macbooken så säger den "xxx bilder att importera" (dvs ALLA i luren). Börjar jag importera så kan jag ju trycka "importera inte" och kryssa för "alla" när den första dubbletten kommer upp. Men vissa bilder har iPhoto svårt att läsa av och importerar dom därför igen. Så nu har jag en del dubletter och oordning i iPhotobiblioteket... Skitstörigt. Finns det inget sätt som den kan känna av om en bild redan är importerad? så att det bara blir "två bilder att importera" ifall man nu bara tagit två bilder.

Och är jag blind eller går det inte att redigera kontakter i adressboken i iTunes?! Går det att göra via Adressboken eller nått annat sätt på macen?

2009-12-20 14:01
Pastebot va grymt! Har det alltid på i dockan brevid datorn. Snyggt och jävligt användbart. Frågan är dock om det kan skada skärmen att den alltid står på med samma bild?
jag har alltid rätt.

2009-12-20 14:50
Vad är Pastebot?

2009-12-20 17:08

2009-12-20 19:25
Jo jag hade googlat men tyckte du skulle utveckla lite mer till vad du använde den till, hehe. Ska kolla upp det, verkar ju användbart att kunna klippa ut bitar av bilder eller hemsidor. Och att kunna föra över till macbooken skitsmidigt. Grymt tips!

Jag vill kunna bestämma i vilka mappar vilka bilder ska hamna när man importerar till iPhoto också. Jag vill göra det i telefonen redan alltså. Går det? Via en app kanske?

2009-12-20 21:54
Ah! Pastebot verkar ju vara precis det jag efterlyst ett bra tag, sweet :)

2009-12-21 21:37
Gurra: Jag har den igång brevid datorn alltid så jag har alltid mina 99 senaste kopieringar på iPhonen. Skitbra som backup ifall man råkar kopiera något när man har något annat viktigt kopierat
jag har alltid rätt.

2009-12-21 23:08
Rekommenderar Jumpcut för OS X, om du bara är ute efter att spara kopieringar där :) Pastebot var guld hur som helst, mycket riktigt var det precis vad jag efterlyst rätt länge! Grymt bra!

2009-12-22 19:29
Bara en sån sak som att leta upp nya wallpapers.. tabba fram ett par wallpapers i safari på datorn och kopiera dem en efter en så har du dom i luren =)
jag har alltid rätt.

2009-12-22 20:26
Har en fråga som jag är osäker på om jag får posta här, men jag gör ett försök:

Vart hittar jag bra sidor med apps, spel osv. till min nyligen JB:ade iphone? Har kollat runt en del & hittar inget bra alls.

Aja, om denna post tas bort så kanske någon kan PM mig med tips?
Your best? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen!

2009-12-22 20:45
Unreal Engine 3 på iPhone 3GS/

Regular: toucharcade.com är bra för spel
jag har alltid rätt.

2009-12-22 22:29
jonka: Tack! ska kolla in.
Your best? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen!

2009-12-23 10:16
varför ska man jailbreaka luren? Jag får en iPhone i slutet på januari när mitt abonnemang på 3 förlängs, är det nån vits att jailbreaka med ett abonnemang eller är det bara om man kör med kontantkort? Hjälp mig reda ut det här med jailbreaking
JastwoProductions<br>"ring snubben som gör skor och kepsar av papper"<br>-Whatone

2009-12-23 12:49
Frågan är snarare varför man INTE ska jailbreaka sin lur, finns INGEN fördel med att inte göra det.

Du får tillgång till diverse funktioner som SBSettings, där du kan sätta på och stänga av saker som bl.a. WiFi och Bluetooth klart lättare. Hacks som LockInfo (där du kan ha väder, kalender osv direkt på din lockscreen, dvs. utan att låsa upp telefonen), program som Orbit (en slags Exposé för iPhone, dvs. där du får bra överblick över dina homescreens).

Om du jailbreakar har du möjligheter att använda telefonen precis så som du själv behagar, istället för hur Apple säger åt dig att du får använda den.

2009-12-23 19:41
Eeeh nån som kan tipsa en vilsen människa på en bra guide som förklara hur jag fan lägger över filmer / musik / bilder / apps utan att behöva jacka in telefonen med cp-tunes? :S

Jag och Itunes går inte ihop speciellt inte när jag switchar mellan flera burkar... :S
-- Mellanslagsanvändare --