I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Styrketräning / Styrketräningslivstil (2)

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

2006-11-29 05:01
You had me till du började härja med schema2 en gång till :S

1. Jag tycker att någon på din nivå ska hålla sig till att träna alla muskelgrupper en gång per vecka, keep it basic i början.

2. Kör inte armar före ett pass i stil med bröst/axlar som du beskriver, kör armpasset före benpasset eller före en vilodag, du vill ej vara slutkörd i armarna när du går in för ett tungt bröst/axelpass.
SHOW Stockholm | www.showstockholm.com

2006-11-29 05:04
o jag o Q kan det knappast bättre än de andra kunniga här inne, jag vet hur jag själv fungerar och hur jag ska maximera mina resultat utifrån mina förutsättningar och har en del allmän kunskap, Q kan mkt om norrländsk mat och skogshuggning.

2006-11-29 10:25
haha! :P

Som brunte säger kör inte armar före bröst,

ett ex

Mån: triceps,bröst
Tis: biceps, rygg
Ons: Springa 10km eller simma (samma som schema 1)
Tors: Ben
Fre: axlar
Lör:Vila
Sön: Vila   
/Mvh Q

2006-11-29 11:55
Nästan ALLA har övertränade armar. Speciellt nybörjare som tror mer är bättre i absurdum. Kör t.ex:

Mån: bröst. triceps
Tis: rygg, biceps
Ons: Springa 10km eller simma
Tors: Ben, axlar 
Fre: Vila
Lör:Vila
Sön: Repeat eller vilodag beroende på hur du känner dig.  

Håll dig till ett par övningar per muskelgrupp och satsa på bra teknik och utförande och skit i vikterna i början.
Vill du ha stora armar lägg tyngdpunkten på triceps med dips, smala bänkpressar och skullcrushers. Skit i kabelfjanteriet...

Att träna muskelgrupper flera ggr i veckan är skitbra, men vet man inte hur man ska variera sin träning, hur man höjer sänker intensiteten och periodiserar så bör detta undvikas tills man vet det. Jag är den uppfattningen att hel/halvkroppspass är överlägset bäst för 80% av befolkningen med normala gener och dopingfria. FÖRUTSATT att man tränar på rätt sätt och varierar sin träning.

..:: A dollar short and a day late. Story of my life ::...

2006-11-29 12:11
enokkk:

Ska göra ett försök att svara på några av dina frågor. Du verkar ha problem med motivationen och ingen kommer hålla dig i handen på gymet. ALL FRAMGÅNG KOMMER GENOM DISCIPLIN. Det är upp till dig helt enkelt.

-------------

"har lite underhudsfett som jag tänkte bygga lite muskler av,tänkte träna 4dagar i veckan ialf nu i början och tänkte bara höra om hur i helvete jag ska orka hålla mig motiverad?hur gör ni/gjorde ni i början?. Jag vill liksom se resultat efter redan 2 veckors träning annars lessnar jag ur,och jag vet att det tar längre tid.."

1. Muskler och fett kan ALDRIG omvandlas till något annat. Det är två olika vävnader. Det är en gammal förlegad myt.
2. Ett sätt att hålla dig motiverad är att inte gå ut med 4 pass i veckan. Börja med tre, hest två och smyg in dom i dnia vardagliga sysslor. Bestäm två fasta dagar då du tränar.  
3. På två veckor ser man inga resultat, det är bara att ändra verklighetsuppfattning. Är du så otålig får du satsta på silikon-inlägg. 

--------

Tänkte höra om vad man ska äta å dricka för att bygga muskler? fett har jag som jag kan arbeta av å sno av,  Vad ska jag dricka? Prteintillskott innan å efter träningen?  vad ska jag äta mkt av? Ris,och potatis och kött? skita i såser.

1. Drick vatten och lättmjölk. Vatten är viktigare än man tror. En felaktig kost och otillräcklig vattenkonsumtion, inverkar negativt på lever och njurar, och ger dem mindre utrymme att frigöra bl a testosteron.
2. Keep it simple. Ät bra husmanskost. Pasta, ris och potatis. Magert kött, ägg, kesella, keso och bönor/linser. Skit i skräpmaten, om du inte ska satsa på SL hehe. Komplettera med proteintillskott i samband med träningen eller någon gång om dagen.

-------------

Proteintillskott för att åka prestationen under träning?Vilket rekomenderar du?
och hur hur hur ska jag göra för att inte lägga av efter 3 veckor? Blir det lättare ju längre man tränar?
spelar det ngn rom om man tränar kl 12-13 på dagen eller 16-17?. (pga konstiga arbetstider).

1. Märke på proteinpulver spelar INGEN SOM HELST ROLL. Inte får någon på den här sidan iaf. 
2. Det finns ingen som kan hjälpa dig att hålla igång. Det är du som ska lyfta vikterna och gå till gymmet. Om du inte klarar det så finns det ingen som kan göra det åt dig. Det blir lättare när du får in träningen som en vana och en självklar plats i veckoplaneringen.
3. Tiden du tränar spelar ingen roll.

2006-11-29 12:29
Ska bjuda på en gammal goding:

----------------------------
Axioms to Live & Grow
----------------------------

Your body will always resist change.
You must convince it to change.
This convincing usual takes the form
of kicking it in the ass with tons of
intense workouts and stuffing it full of quality food.

Use freeweights frequently.
Use machines not so frequently.

No matter how hard you train, your
progress will slow to halt if you do
not feed your body with quality food.

Train legs. Use the squat rack to squat
and you are already half way to getting
huge?..the rest is just sweat.

The most important supplements are a
big fork, large amounts of heavy iron,
and this thing called determination.

No matter how many crunches you do, you
will never have a six-pack if your cardio
and diet is not on point.

The size of someones arms and their
exercise/diet knowledge is not usually
a constant ratio.

If someone has great legs, 90% of the
time he/she will have great everything else.

Females should not be afraid of weight
training. You can only look like those
women on the cover of the muscle magazines
after years of hardwork, diet and a handful
of steroids. The little pump after your last
set of bicep curls does not make you look
like a man.

Always have an open mind. You can learn something
from the old guy in the gym as well as the punk
at the front desk.

Plan your meals. You should know what you will
eat at this time tomorrow. Leave it up to fate
and you are leaving your progress up to two
people named McDonald and Wendy.

Remember that triceps are "three" muscle and
biceps are "two" muscles (duh). So put down
that curl bar and push some serious weight if
you want big arms.

Big arms are nice. Ripped abs are great. Well
developed legs are priceless.

Pain is part of this sport, but you most learn
to know when your body is telling you to stop and
when you should tell it to shut the hell up and push.

If you are ugly, bodybuilding will only make
you ugly with muscles, which is better.

Always remember, limits are for people who have them.

2006-11-30 06:27
Alltid älskat raderna: "If you are ugly, bodybuilding will only make
you ugly with muscles, which is better."

Speciellt det fina sättet att bara glida in med "wich is better" får mig o skratta :D

2006-12-01 15:30
Tänkte bara fråga en sak, om jag tränat 2 veckor, 3 dagar i veckan, hur mycket skulle tex 5 starköl förstöra av det jag tränat upp då? :)

Håller mig till bra mat, inge skräpmat, godis eller chips.

I'm almost famous, you people are halfass, almost anus.

2006-12-01 17:11
Raze: Drick dina starköl o skit i vilket. Ska själv svepa i mig ett par, ångra sig får man göra i nästa liv.

2006-12-01 17:19
Jo men hmm tänkte har ju nyss börjat träna, känns ju meningslöst om man ska sitta o dricka o förstöra det man håller på att bygga upp på en gång? :)

Och sen har jag en sån jävla träningsverk just nu alltså finns det nåt man kan göra att lindra den eller får man lida som en gravidkvinna innan förlossningen :D

2006-12-01 18:37
alkohol förstör inte nå "pass" som en del tror... bara de att kroppen hellre arbetar för att göra sig av med giftet än att bygga upp ...
/Mvh Q

2006-12-01 18:43
Mm okej jo tack för svaren iallafall :) vill ju inte kasta mina träningspassa i sjön bara för en tråkig utekväll hha :)

2006-12-01 19:06

Raze:

+ kontrastduscha. svinvarmt 10s, svinkallt 10s upprepa tills du är nöjd.
+ Genomblödningsträna, gör någon övning för muskelgruppen ifråga med band eller väldigt lättavikter alt. kroppsvikt.
+ Smörj in muskeln med linement eller tigerbalsam.

alla knepen gör egentligen samma sak, ökar blodcirkulationen.

2006-12-01 20:37
okok tack för svaren :), ska se vad jag kan göra :)

2006-12-05 20:32
När man gymmar o bygger på muskler så ökar inte bara musklarnas storlek utan fettet också, hur ska man göra för att minska fettet? ta gainers? :P jogga då o då?^¨

2006-12-05 20:51
Öka ditt proteinintag. Om du ska bygga muskler så måste ditt kcal intag öka så är det bara. Bygg och lägg in en deff . Jogga går utmärkt. Du bränner närmare 500kcal på 1 timmes rask promenad.

Enda tipsen jag kan ge
lära utan att tänka är meningslöst, att tänka utan att lära är farligt.
(Kung Fu Tse, Kina)

2006-12-06 07:24
Nikolai: Först bygger du muskler och då tillkommer fett oavsett om du vill det eller inte då du behöver ett kcalöverskott för o bygga muskler vilket även resulterar i att du lägger på dig en del fett.
Sen deffar du och vips, så blir allt precis som du vill.

Ett annat sätt är att sluta äta mat o bara käka gainers, då får du en stor och rippad kropp automatiskt, eller gör som QarlzzoN o ät som dom gör i norrland o sen följ råden i gårdagens aftonbladet hur man går ner i vikt utan att banta, rena magin.

2006-12-06 11:14
Det går att "bygga" och "bränna" samtidigt men då detta är komplicerat och i tävlande bodybuildares fall är assisterat med olagliga preparat så är det enklare för oss vanliga dödliga att göra en sak i taget. Ställer man den frågor på detta området så vet man inte tuillräckligt för att göra båda samtidigt.

då samma frågopr har en tendens att dyka upp börjar härmed lektion 1. 

1. Bygga massa. Kräver att man äter FLER kalorier än vad kroppens behov är. Höj främst proteinintaget och intaget nyttiga kolhydrat och fettkällor. Drick mycket vatten. Bryr man sig inte om fettinlagring i detta skedet är det bara att se till att proteinintaget är tillgodosett och sedan trycka i sig så mycket man kan utöver det. Minska på förbränningsträning så slipper man "förlora" kalorier på det sättet

2. Gå ner i fett. Kräver att man äter FÄRRE kalorier än vad kroppens behov är. Höj proteinintaget till 2-3g per kroppskilo och nyttiga fettkällor, sänk kolhydraterna. dvs minska på pasta, ris osv. Drick mycket vatten. Bryr man sig inte om eventuell muskelförlust i detta skedet är det bara att se till att proteinintaget är tillgodosett och sedan trycka i sig så lite koklhydrater man kan utan att må för dåligt. Inte lägre än 100g på träningsdagar. Ju längre man deffar desto störer blir/är risken för muskelförlust. Att få i sig mindre än man behöver kan man också genomföra genom att förbränna mer än man förbrukar. Det bästa brukar för de flesta vara att kombinera mindre mat med förbränningsträning. 

I båda fallen behövs alltså mycket vatten, relativt högt proteinintag, antioxidanter, vitaminer och miineraler, dvs mycket grönsaker. Ja man ska äta dom, det är ingen prydnad på tallriken. Om man har svårt att äta tillräckligt pga av att aptiten inte tillåter så ät tills det inte går mer och lägg till flytande kalorier, t.ex gainer, proteinpulver med rapsolja och jordnötssmör osv. 
Det vanligaste problemet är folk som tror dom äter mycket men i själva verket äter dom som aids-patienter. Det finns ingen på den här planeten, sjuka eller handikappade borträknade, som inte KAN äta mer än vad man förbrukar. Det viktigaste kosttilskottet är en rejäl jävla gaffel och vilja och beslutsamhet.

2006-12-06 12:05
kan man leva på gainers? alså inte 24/7 men äta i vissa måltid gainers?

2006-12-06 12:11
Ja om du ser till att öta ordentligt med riktig mat.

1. Äta bra kvalitets mat fler gånger
2. Sköta sömnen och vilan
3. Träna hårt och vettigt
4. Lägga till kostTILLSKOTT...

Att göra stegen 1, 2, 3 och sen 4, är bra, att göra dom i omvänd ordning är mindre bra...Gainer innehåller sockerarter i stora mängder och är inte lämpligt som någon basföda ur näringssynpunkt. Är det inte gott att äta, själv föredrar jag att äta god mat än att tvinga i sig astronautmat. 

2006-12-06 18:40
Mer placebola till folket, det har hjälpt mig genom många träningspass :D

2006-12-06 20:52
Reeb: Skippa svart bröd, låter inte hälsosamt, mörkt bröd däremot är fint. Se till att få i dig fiberrik mat i stora mängder, där kan mörkt bröd vara en del av detta, då bör du bli mätt, annars får du helt enkelt äta mer, det är en gåva att kunna äta mycket. Protein mättar också generellt mer än kolhydrater så se till att få i dig stora mängder protein.

2006-12-06 20:52
jag har inte ätit bröd sen 2003.

skriv ner vad du äter på en dag så är det lättare att säga något om din kost.

2006-12-06 21:15
7:30 - 2-3 Smörgåsar, Havregrynsgröt, 2 ägg, 1 bar
9:00 - Prottedrink med havre
11:30 - Det som skolan erbjuder (stor portion)
14:00 - Tonfisk & Proteinpasta & kokt ägg
15:30 - En halv port gainer
16.00 Proteinpasta
17.00 - En halv port gainer
17.30 - Kött, Ris eller pasta
19.30 - Banan, Jordnötssmör, bars
22.30 - havregrynsgröt, ägg, smörgås, Kasein

Detta schema kommer jag ligga på.. Önskar att man hade mer tid
(Kung Fu Tse, Kina)

2006-12-06 22:07
Mån.
Axlar,Biceps

Tis.
Ben,Mage

Ons.
Vila

Tor.
Bröst,Triceps

Fre.
Rygg

Lörda,Söndag
Vila
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-06 23:24
skottis 4 ägg per dag?
är det bra
28 ägg i veckan

är det bara jag som hört att man inte ska äta för mycket ägg
Gillar du att tippa/oddsa. Då ska du bli medlem på WWW.BETFAIR.COM, marknadens bästa odds. Använd värvaenvänkod 4Q6PXVU6T SÅ FÅR DU ca250KR!!!! (när du placerat några bets)

2006-12-07 02:16
varför ska man inte äta för mycket ägg?
Gonna gettja sucka gonna get medivel on your ass!

2006-12-07 08:35

vet inte bara något jag hört, risig i magen kanske
men 28ägg i veckan låter mycket, aldrig hört någon som trycker i sig så mkt ägg, har du perrwi?

Gillar du att tippa/oddsa. Då ska du bli medlem på WWW.BETFAIR.COM, marknadens bästa odds. Använd värvaenvänkod 4Q6PXVU6T SÅ FÅR DU ca250KR!!!! (när du placerat några bets)

2006-12-07 13:20
FUCK vad det suger att bli sjuk som helvete när det går som bäst med tränigen. Fan alltså, sen måste man supa i helgen också...det går utfööööör!!! GAhhh...

Måste bara få gnälla av mig lite...

2006-12-07 13:35
Att man inte ska äta mycket ägg kommer från att man på mitten av 1900 talet kom fram till att gulan innehåller kolesterol. Nu är det ju inte så att bara för att man äter kolesterol så ökar kroppens kolesterol automatiskt. Man kan med gott samvete, om man skiter i hönorna då, äta rejält med ägg. I värsta fall kan man äta fler vitor än gulor om man inte vill "chansa".

Själv ligger jag på 5-8 om dagen

2006-12-07 13:45
man måste aldrig supa hehehe

2006-12-07 16:42
http://forum.body.se/forumdisplay.php?f=42

skottis: När tränar du på dagen?

2006-12-07 17:12
fatta inte vad du länkar eller till vem brunte?
Är det övningarna? Det var lite fel skrivit trött och vimsig.
tränar oftast vid halv 5 tiden..

Mycket ägg, kasein, Vassle gör susen på magen

(Kung Fu Tse, Kina)

2006-12-07 17:15
Bröst, Trapz

Lutande bänkpress
hantelpress (väldigt liten lutning)
Bänkpress med hantlar nedåtlutande
peckdec

Skivstångsshrugs
HantelShrugs

Axlar, Triceps

Skivstångslyft framifrån
kryssövning liggande i kabel (baksida)
Stående hantelpress

Kabel Pushdowns (Lätt för blodgenomströmningen)
Liggande tricepspress
Tricepspress bakom i Maskin
En arms hantelpress

Ben

Vadpress i hack squat-maskin
Stående vadpress i maskin

Bencurl
Knäböj
Benpress (raka mark vartannat pass då denna övning försvinner)

Rygg, Biceps

Marklyft
T-stångsrodd
Latsdrag med V-handtag

Rak skivstångscurl
Koncentrationscurl
hantelcurl

Set, Reps har jag inte skrivit i på mina övningar som jag oftast kör.. Händer att jag lägger till/tar bort  någon övning ibland då kroppen strejkar

(Kung Fu Tse, Kina)

2006-12-09 01:37
jag får ont i Axeln, typ där nyckelbenter är..
Känns dom det är ett hål där..
Det gör ont när jag kör Dips och liknande..
Vet någon vad detta kan bero på?
Highfive anyone, anyone?

2006-12-09 02:38
ja, obalans i muskulaturen runt övre bröst. undvik övningar som smärtar tills det går över. Om det känns ovanligt mycket vid övningar som hantelflyes för baksida axlar är det ofta svag bakre axelmuskulatur som är felet.

2006-12-09 04:15
http://forum.body.se/showthread.php?t=6433

Tillfälligt hjärnsläpp från min sida, jag som går under namnet "super-länkarn' " o allt.

Söndag blir det FF i Göteborg, några som ska ner? Slutar 04.00 och ska köra ner vid 08.00 så lär va hyffsat trött men man kan ju inte missa när träningsbuddys står på scen och missa Mr. Jackson, hell no, det lär tillåme slå å va med på backstage fotografering av The Blade på FF i sthlm för 2 år sedan :D

2006-12-09 12:08
Trevlig länk. Ska läsa mer senare när jag ätit. Idag händer dok det bästa på fitnessfestivalen.. Jag skulle ner med det blev ändringar i schemat. Skulle med ner på invägningen igår för några vänner som ska tävla med hoppa resan.. Hörde om skitsnygga fitnesstjejer och det måste ändå vara höjdpunkten
(Kung Fu Tse, Kina)

2006-12-09 15:27
Jo LP är ju egentligen höjdpunkten men fick ej ledigt idag och mina vänner ska tävla i CBB iaf och som tur är så poserar JJ imorgon också. Syngga fitnesstjejer finns det garanterat båda dagarna :)

2006-12-09 18:57

har just flyttat hemifrån enda fördelen är att man inte vill va hemma så man spenderar mer tid på gymmet, nackdelen är att mat är förbannat dyrt !

/Mvh Q

2006-12-09 19:15
Är sugen på att åka ner men men
(Kung Fu Tse, Kina)

2006-12-10 11:30
Har bott ensam i över 1 år och maten kan vara det stora problemet där. Tiden räcker inte till. Därför gör jag mat för 10 pers och fryser in
(Kung Fu Tse, Kina)

2006-12-11 22:34
Kåta vill jag säga.. Köpt upp mitt kosttillskotts föråd nu. Ska testa twinlabs kasein nu
(Kung Fu Tse, Kina)

2006-12-12 20:05
aj, PM är ingen smakupplevelse direkt.

Hm ja, brudar som kurar brukar överlag vara ganska kåta av flera orsaker, men att fitnessflickor på FF överlag skulle vara kåtare än medelsvensson är nog mer bs :)

Nere i Göteborg o tränar på exhale hela veckan pgan kurser här nere, grymt najs gym o fin motivation!

2006-12-12 22:28
Nej det är ingen höjdare. Tjockt och äckligt
(Kung Fu Tse, Kina)

2006-12-13 23:11
Många har sagt att man ska jogga på morgonar med tom mage för att förbränna fett så magmusklerna börjar synas.

Hur lång tid tar det tills man ser resultat om man joggar 30 min
varje dag på morgonen?

2006-12-14 10:46
Har aldrig hört någon säga att man ska JOGGA på tom mage.
säger någon att man ska utföra högintensiv träning på tom mage så snackar dom i nattmössan. Lågintensiv, t.ex promenader, är kanske vad du tänker på. Fördelen jämfört med att göra det senare på dagen är diskuterbart.

Hur lång tid det tar beror på din KOST och hur fet du är nu. 0,5kg i veckan kan du kanske hoppas på med strikt kost och träning. Sänk kostintaget med 500kalorier om du vill behålla musklerna, annars kan du dra ner så mycket du kan utan att må för dåligt.

2006-12-14 22:22

Mm du äter och skiter direkt efter så är det inte precis maten du precis fått i dig som kommer ut, utan det du åt för 24 timmar sen, eller hur är det.

2006-12-14 22:22
*Om du äter, ska det stå.

2006-12-15 10:14
Tänkte kolla med er härinne om det här med datummärkning på kreatin. Hittade en gammal monohydratsburk hemma o upptäckte att datummärkningen gått ut. Kan verkligen kreatin bli för gammalt, jag menar den har ju stått svalt o torrt så jag tycker att det borde va lugnt? Känns som om dom bara har det som försäljningsgrej så att man ska gå o köpa nytt istället... nån som vet?