Styrketräning / Styrketräningslivstil (2)
Den gamla tråden blev för lång. vi fortsätter i denna. En tråd för alla som är intresserade av styrketräning och själva livsstilen runt styrketräning. Har du precis börjat styrketräna och behöver lite tips för att komma igång så är här det rätta stället att fråga eller diskutera Din träning! Även dom mer erfarna styrketränarna kan behöva nya tips, man lär sig ständigt nya saker. Här kan du även få hjälp med att strukturera träningsprogram, och samt få råd om kosttillskott och vilken mat du ska äta för att uppnå bästa resultat. Det fina med att diskutera sin träning på detta sätt bidrar till en ökad motivation för sin träning, och man utbyter en massa bra kunskap och kan på så sätt hjälpa varandra. Sen kan man självklart redovisa sina resultat om man vill det, sätta upp nya mål, sen diskutera vilket som är det mest lämpade sättet att uppnå dessa mål. Styrketräning är ju så mycket mer än bara lyfta lite skrot på gymet, det är en hel livsstil. Hur reagerar din omgivning på att du styrketränar? Har du fått någon annan att börja styrketräna? Hur har styrketräning hjälpt dig med olika saker? Hur har din styrketräning påverkat Dig? Då vi har haft klagomål på denna tråd av diverse anledningar, så är det viktigt att vi tillsammans försöker bidra till att denna tråd fungerar på ett bra sätt, så att vi på så sätt slipper problem med admins här på whoa. Istället för att lägga in "bokmärken" så kan ni berätta något kort och gott, t.ex. hur det gick på gymet idag, eller hur du har märkt att dina triccar har ökat på sistonde, och varför du tror att dom har gjort det t.ex. Så lycka till med Din träning och kör hårt!!! -----Texten här ovan har kleton skrivet----- ---texten här under har bluesky skrivet... Tja, jag har tränat på gym i ett halvår nu, fast tyvärr nästan bara 2 månader regelbundet nu :( Men jag har två frågor: 1. Jag dricker Gainers varje dag, alltså protein drink och jag brukar ta det efter jag tränat för dom flesta har sagt att jag ska ta det under en timma efter jag tränat. Men jag tränar mellan 3-6 tiden och äter vid 7, det leder till att jag oftast inte äter så mycket till middag, och då har ju den ingen verkan direkt. Så kan jag ta den senare på kvällen, typ 3-4 timmar efter jag tränat och då äta mer? Har det samma effekt? 2. När kommer allt jag tränar bli mer synligt? Jag har blivit starkare och har även gått upp 5 kg på några månader och jag har även börjat äta mycket mer men jag har inte märkt nånting utanpå :( Jag tränar 5-6 gånger i veckan och har gjort det i nästan 2 månader nu regelbundet. Jag har inga speciella tränings dagar för jag vet aldrig vilken dag jag kan träna. Men mitt schema ser ut så här som jag kör om och om igen: -Biceps, Mage -Rygg, Axlar -Ben, Biceps, Mage -Bröst, Triceps sen fortsätter jag med Biceps och Mage igen. Är det okej så eller borde jag ändra nånting? Tacksam för hjälp :)
Forumsignatur:
1. svar nej...Ta drinken och ät en banan lr lite ris direkt efter träningen om du nu måste vänta tills sju för den stora middagen. Maten oerhört viktig när de gäller det här, jag hade goffat i mig mat inom en timme efter träningen å sen ätit det jag orkat vid middagen kl sju. Ditt schema skulle jag ha ändrat lite på..jag skulle ha tränat samma muskelområde under samma träningspass...biceps,triceps(underarmar) (detta är vad jag har förstått) blodflödet ökar vid muskeln du tränar(mer syre till muskeln - syre bygger muskler) nåt sånt iaf. Därav är de bra att träna biceps å triceps under samma pass eftersom blodflödet endå är i full rulle vid dessa områden. Dina muskler kommer nog dyka upp när som helst å bli synliga, se bara till att äta rätt mat efter träningen..råd: drick din drink...ät ett mål där kokt potatis lr ris ingår i menyn.
Anfall är bästa försvar
förstog jag dig fel när det gäller matfrågan? menar du att du är så mätt efter drinken att du inte orkar maten vid sju?
Anfall är bästa försvar
Spottsäkerväst P22 :: ja du förstod mig fel, ifall jag tar drinken efter träningen är jag jätte mätt vid maten och orkar ungefär bara hälften av vad jag brukar äta! så jag ska inte ta den sen på kvällen alltså? sen när jag tränar bröst så använder man ju mycket av både biceps och triceps och blodflödet ökar ju då, men jag brukar vara rätt slut i armarna efter jag kört biceps så jag tror inte jag skulle orka lika mycket tricpes efter då. Winny P20 :: äta senare går tyvärr inte, eftersom jag bara är 17 o bor hos min föräldrar och dom kommer hem vid 6-7 tiden och är oftast jätte hungriga då och sedan en lille bror som brukar vara hungrig då med. men det går verkligen inte o äta lika mycket efter :( men kommer drinken ge nån effekt ifall jag dricker den på kvällen?
Forumsignatur:
Jag kan inte annat än småle åt en 17-årig pojke som inte orkar äta upp sin middag :)
då du väll ta mindre mat på middan dÅ? inte svårare än så..
saaaru..
andrasidan P19 :: ifall jag tar gainers utan att äta bra, det är inge bra och jag kommer inte få något resultat:P Apati :: haha vadårå? :P det är ju som att göra en lite milkshake innan du ska äta :P då orkar du ju inte lika mycket mat, iaf inte jag :P
Forumsignatur:
Okej..Det är väldigt viktigt att få i dig protein inom en timme efter måltiden...ju mer desto bättre...men eftersom du inte orkar äta mat senare så kanske du ska nöja dig med en eller två bananer efter träningen istället för drycken(om nu inte det gör dig alltför mätt) slutar träningen vid sex så skippar du banerna å styr så morsan/farsan langar upp proteinrik mat på middagsbordet. =) Sen kan du väll ta drinken senare...även fast jag tror att bananer innehåller mindre protein än drinken, dvs sämre effekt. Det där med bicep/tricep träningen - okej,kör det som känns bäst för dig. Medans jag endå är i farten kan jag ge dig ännu ett råd..och det är att dra ner på antal dagar du tränar! musklerna växer medans du vilar..du behöver alltså vila för att växa,under vilan ska du äta rikligt med protein(dricka drinken m.m.) i längden kan det också vara skadligt att träna så mycket.
Anfall är bästa försvar
ifall jag tar gainers utan att äta bra, det är inge bra och jag kommer inte få något resultat:P what? hajja inte kan vara att jag är trött, men vad jag mena va att om du nu inte får i dig lika mycke mat som du brukar så kan du ju ta mindre mat eller kasta det du inte orkar.. till slut kommer du orka äta upp din vanliga portion.. har varit med om samma sak..
saaaru..
Spottsäkerväst P22 :: jadu det här är svårt :P men gainers är ju muskelökande och prestationshöjande och det är ju inte direkt bananer:P joo vi brukar äta bra mat eftersom mamma älskar att laga mat så ;) inget slår det :P varför ska jag träna mindre? :/ jag har många polare som tränar och vissa är hyffsat stora kan man säga, många av dom tränar 6-7 gånger i veckan och har gjort det hela tiden. alla säger till mig att jag ska träna minst 5 gånger i veckan iaf :/ andrasidan P19 :: det är ju ingen idé att dricka gainers ifall jag inte äter mycket mat :P men jag har aldrig varit en sån som kan käka hur mycket som hellst :/ men ifall jag blir större så kommer jag antagligen äta mer också... har en polare som inte åt så värst mycket i högstadiet och var ganska smal, nu äter han dubbelt så mycket mer än vad jag gör och han käkar ganska ofta, sen tränar han 6-7 gånger i veckan, och han kör riktigt hård träning, han är iaf skit stor nu och stark som in i helvete :P fan det här är ju ganska svårt. Ifall jag tränar, tar en banan, sen käkar mycket mat till middag med sallad och så, sen tar protein drinken efter? skulle det gå? fast det är ju ca 2 timmar mellan träningen och drinken då!
Forumsignatur:
drick inte gainer drick en protein drink utan kolisar? sen äter du mkt mat när du kommer hem
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Fegt att kapa en tråd för att främja sina egna intressen nämligen att göra sig hörd :D bluesky: Havent you heard? Bananas are for monkeys :D
SHOW Stockholm | www.showstockholm.com
bluesky F2 ta en proteindrink lite innan du tränar, få i dig lite druvsocker direkt efter träningen, sen nån timma senare ugnefär så tar du en till drink om du nu då inte äter nån proteinrik middag vid den här tiden.
Du bör inte få i dig mer änn 2g protein per kroppsvikt. vet att vissa säger upp till 3-4g men det finns ingen forskning som stödjer detta, bara kosttillskottsföretagens egna "undersökningar" och dom är för det mesta jävligt partiska(om du käkar 3-4g så tar en burk protein slut mycket fortare lixom.). Förmycket protein sätter sig på njurarna, visst det är inte farligt för en frisk människa men det är ändå inte nyttigt.
nu ska jag sova. hoppas du fick lite hjälp allafall.
Träna inte mer änn 5 gånger i veckan, kroppen behöver vila(det är då dina muskler byggs).
Mitt tips är att du kollar in Max-OT på
www.ast-ss.se men att du blundar för försäljar snacket(och det är inte lite sådant på den sidan, dom är ju trottsallt ett företag).
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
DjBrunte P20 :: jag är en apa, älskar bananer :) Exorsixten P20 :: tack, men det roliga är att dom flesta jag känner säger olika saker om träning, men jag litar mest på en polare som hållt på i 2 år. men även här på whoa säger folk olika med typ :/ jag kan ju inte ta drinken innan träningen, då ska jag typ ta kreatin ju, har en burk men det smakar skit så :P sen ska man ju ta det 4-5 gånger per dag under första veckan :/ joo sant att kroppen behöver vila men träna e fan beroende :P så jävla kul :)
Forumsignatur:
Ja de är skojj å träna...men om du vill få bra resultat bör du ha två vilodagar i veckan, å som jag sa innan..äta mycket proteinrik mat under dom dagarna. Har du svårt att få i dig kosttillskotten så kan du testa att hålla för näsan medans du dricker..å inte släppa greppet om snoken förens du står å goffar i dig något smakrikt...oliver lr liknande. Lebanner sa en bra grejj...byt från gainer till nåt mindre mättande, jag kör på vegetabilisk sojaprotein som smakar apa...men jag håller för näsan. Jag blir iaf inte mätt på det och kan därför äta en stor portion direkt efter drinken (det är som att ta ett glas mjölk ungefär.) vegetabilisk sojaprotein hittar du nog i din hälsobutik,kostar typ 120 kr.
Anfall är bästa försvar
Yes alla säger olika saker, därför du borde egentligen gå till ditt lokala huvudbibliotek och låna böcker om näring osv. då kommer du själv se att mer änn 2g är helt onödigt och dessutom skadligt. Men lita inte blint på va jag säger kolla upp det själv. en eftermiddag av ditt liv borde du ju kunna offra för att ta reda på hur det ligger till. då kan du själv kolla upp hur och när kroppen behöver protein som mest osv.
Fråga om bananer. Vad är grejen med dom? Märker inte att min hunger stillas ett smack, och frågan är om det ens är värt att ta en bananefter träningen?
Asdöd: Nej, bananer är för apor, tränande personer ska inte äta apmat bara för att de tränar, räcker med kattmatsliknande tonfisk :) Kör en proteinshake som du själv blandat efter dina behov eller ha med dig ett mindre mål mat eller dylikt.
DjBrunte. Jag brukar blanda en gainer när jag kommer hem, och sen käka ett rejält mål mat inom en timme. Jag skippar bananjäveln på vägen hem från gymmet i fortsättningen. Dyda är dom dessutom.
Ta med dig pulvret alt det du nu har i shaken till gymmet och häll i vatten så kan du ta det direkt.
DjBrunte. Spelar det egentligen nån roll? Ibland när jag vill gå upp fort så beställer jag en kebabtallrik på vägen hem från gymmet och sticker dit direkt. Alltså, jag sätter i mig stora mängde protein/kolhydrater 10 minuter efter träning. Har jag tränat armar känns det som att maten går rätt ut till dom, och den där spända känslan i armarna sitter i längre. Är det bar apsykiskt eller är det så att kroppen direkt börjar bygga muskler med det protein jag får i mig? sticker jag hem, duschar, och lagar mat så har mina muskler hunnit "svalas ner" och skrynklar ihop sig och det känns som att dom käkar sig själva.,
DjBrunte P20 :: spelar ju ingen roll ifall jag tar det 5 min tidigare :P har jätte nära till gymmet och jag tar drinken direkt när jag kommer hem! :) Kanske kan börja träna lite senare, sen äta nästan direkt när jag kommer hem och ta drinken som efterätt :) känns inte lika tungt och dricka nånting efter maten som det gör före maten! :)
Forumsignatur:
Någon som vet hur man förebygger bristningar i huden? Finns det nån kräm som funkar? nån speciell vitamin lr nåt liknande? Vissa säger att man ska ta det lugnare med träningen och bygga upp sig gradvis för att slippa bristningar...är det det enda sättet?
Anfall är bästa försvar
dom försvinner ju inte helt,dom bleknar bara...av vad jag hört. tack för tipset...
Anfall är bästa försvar
manligt med bristningar, speciellt om man får det i pannan efter marklyft, då är man en riktig karl :D
tack för all hjälp jag fått :)
Forumsignatur:
Moderator
2006-05-23 22:42
det där med att inte orka äta mycket och så är ju bara en ursäkt. räkna kalorier och vänj dig vid att äta mängder är mitt tips. halva sporten är ju att kontrollera sin kost både uppåt och neråt. Jag själv kämpar i mig rätt mycket mat för tillfället men man vänjer sig. personligen äter jag såhär kring ett pass. 1½ innan. mellanmål vanligen kvarg, funlight, müsli möjligtvis lite sylt. direkt innan. proteindryck, möjligtvis lite kolhydrater i. direkt efter. kolhydratsdryck. en timme efter proteindryck 1½-2½ timme efter, kvällsmåltid. allt baserat på random grejor king grub skrivit på kolozzeum. funderar på att lägga till lite protein i kolhydratsdrycken direkt efter. känner stor skillnad på att äta en banan efter ett pass och dricka maltodextrin.
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman
Kostillskott Vad käkar du?Förklara varför och hur det funkar. Det jag främst är intresserad av är prestationshöjande i samband med sporter. Träningsnarkomanin har satt sina spår i mig och jag vettefan hur jag en dag ska klara av att hoppa av alla kosttilskott och sluta träna. Men men. Omega-3 behöver inte nämnas iomed att det inte påverkar träningen speciellt. Mycket. Jag kör med Gainer/Protein. 2 skopor innan eller efter träning. aldrig protein innan. Garinern tar jag oftast innan för att få en liten kolhydratkick. Jag tycker dessa två hjälpte mest när man var rookie och vägde 50 kilo. Jag käkade 1-2 ggr per dag och då oftast en red bull med två cheeseburgare. Inte mkt att bygga muskler på. snyftar som fan, eftersom att min kreatinperiod snart är slut. Tror till och med jag gått över 6 veckor nu. Har tränat 1-2 timmar om dagen i snart 3-4 veckor. En vilodag i veckan. Jag märker att när jag super på kvällen så vaknar jag morgonen därpå och väger minst ett ett kilo mindre. Asså fatta vad mkt vätska som man pissar ur sig. Så, alltså Gainer eller Protein i kombination med Kreatin. Funkar jävligt bra för mig. Har fet energi och kan lyfta skrot länge och mer. funderar på att köra effedrin, men jag vet att aptiten minskar, och det vill jag inte, iomed att jag inte har speciellt mkt fett på kroppen. Kommer jag att ha ett helvete med träningen nu när jag hoppar av kreatinet?Går ner i vikt?Blir svagare?Orkar inte lika mkt? eller är det en hyffsad smärtfri övergång? Aja, skriv vilka kosttillskott ni käkar, hur dom funkar, och svara gärna på mina frågor. Peace Min tråd togs bort, fick lov att klippa och klistra.
Min mamma tar 447,5kg i benböj ..
/Mvh Q
din också? vi måste vara bröder :/
Moderator
2006-05-27 00:11
www.kolozzeum.com www.gymgrossisten.com whey80 och kolozzeums egna protein hade jag satsat på. kolozzeums kostar 99kr/kg för tillfället. tycker det verkar riktigt prisvärt.
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman
Whey80 är helt ok om man står ut med att dricka kattpiss :D
www.gymboden.com Deras vassle är det isärklass godaste protein jag någonsin smakat och har väll testat en 20-25 olika sorter. Det ska vara ok att dricka också, annars kommer man aldrig vilja ge kosttillskott en chans igen, även om det kostar 50kr mer.
och varför gymbodens sida är nere har jag ingen aning om :/
fan såg att willys säger kosttilskott :D Protein, gainer , kreatin , glutamin ..
/Mvh Q
världens undergång är nära...
sånna där naturapotek brukar väll ha Skip o twinlab. Sök på nätet, det finns säkert 2000000 sidor som säljer bara i Sverige, kolla på body.se.
Nån som vet nåt hälso program mer än hälsovakten ? Nu har jag sommar uppehål från all bänkpressande så nu jävlar ska jag ner från 132 till 115 =)
/Mvh Q
någon som har bra tips på protein dryck man kan göra hemma? kanske är lite snålt men om det finns någon bra så är det självklart val =)
Hojt!
Vad anser alla ni om San Vault ? , jag anväde det förr när jag tränade. tränade dock inte så mycke kanske 1 månad sen la ja av orkade inte:/ .. men vad anser ni om det är det något bra?. den är jävligt dyr men det sägs att den är ett av det bästa hjälpmeddlena till muskelökning?
Bästa triceps övningen för hemmaträning? Har en hantel på kanske 12 kg som jag håller bakom ryggen och trycker rakt upp 12x3, det verkar ge en ganska så nice burn..
I'm Superman! King fucking Kong! I can pick you up and throw you a million miles. I'm number one. Number fucking one. I'm number one. Number fucking one. Number one! Number one! Number one!
Hur många gram protein kan man sätta i sig egentligen varje dag man har tränat? Till vilken gräns går det när det är skadligt? Jag har nämligen köpt "Shapy Whey Protein" och det är en portion man ska ta efter varje träningspass, dom portienerna ligger på 21 gram protein styck, jag undrar, kan jag ta 2 portioner istället för 1?
"Min sambos bror har två hakkors på ollonet. Han vill hitta en utlänsk kvinna så han kan jaga henne runt lägenheten med sitt "tyska attackplan" i vädret." - Two_grand
inder: Kesella, havregryn och och frusna bär som du tinar upp, ner i en shaker, eventuellt med banan också å vips så har du en helt ok. lägger själv alltid i vaniljprotein också. spöket: Utvärderar du den produkten efter att ha kört 1 gång i månaden? TYcker dock det är skräp, kör Storm + Shock Therapy från universal nutrition om du ska ha bra greer. komik: Kör frenchpress med hantel, najs övning. Leta reda på bild på nätet. Barnaerskoent: Du kommer aldrig lyckas komma upp i skadliga doser det lovar jag. Du kan köra två, du kan köra tre, nemas problemas, dock onödigt.
DjBrunte Okej, låter bra, men varför är det onödigt? Spelar det ingen roll vilken mängd man tar? Jag är så jävla nybörjare på detta alltså, hehehe..
"Min sambos bror har två hakkors på ollonet. Han vill hitta en utlänsk kvinna så han kan jaga henne runt lägenheten med sitt "tyska attackplan" i vädret." - Two_grand
Försök ligg på 2gr per kila kroppsvikt. Det kommer du få bra resultat på. Två skopor = 42g är gott och väl nog att inta efter träning om du intar middag inom en timme efter avslutat pass. Du behöver ej 66g. Fördela ut under dagen istället. Jag skulle hellre ta 1 eller möjligtvis 2 skopor efter träning och lägga den andra på morgonen. Vassle är bra för att ge musklerna protein snabbt på morgonen.
DjBrunte Tack som fan för svar :) Så, 68 kg, då bör jag ligga på 136 gram protein per gång! Kan jag äta protein även de dagarna jag inte tränar? Det kanske inte ger någon extra effekt? Nu är det bara att räkna ut vad min mat innehåller för proteinmängd.. För jag kan inte ta in hela mitt proteinbehov genom tillskott, eller?
du har ett inlägg i din gästbok.
DjBrunte P20 ÖÖ fattar inge va du menar hehe. Men nej jag menade att jag använde den under en månads period då jag tränade, kanske svårt att se resultat då. men "dom" säger att den är en utav dom bästa grejerna ute just nu för utökad muskel bla bla.. osv.
De säger mkt, mkt mat och protein är det som gäller. Dock älskar jag Shock Therapy + Storm från universalnutrition.
Jag kör 4 dagars split, ledig lör-sön å en dag i veckan, vilken dag det blir beroende på hur jobbet ser ut just den dagen. Det finns nog inget bra svar på frågan, det är indivudellt vad man orkar.
ok vart kan man skaffa det?. gymgrossisten?
Om mitt jobb går som det ska så kör jag mån-tors å sen vilar tre dagar i rad, annars blir det en vilodag beroende på jobbet å sen kör jag då också fredag. Men det funkar fint för min del iaf.
spöket: www.universalnutrition.se kostar lite men är väl värt pengarna tycker jag.