I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Styrketräning / Styrketräningslivstil (2)

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

2006-06-13 21:25
nån som har ett tips på nån bra biceps övning? tycker jag inte känner att jag kör tillräckligt med biceps när jag kör det! så har nån nåt tips på nån bra övning?

jag kör 4 st olika, vanliga hantlar, sen står jag med en stång och lyfter upp, sen kör jag en annan stång på en maskin och sen en annan sorts hantel övning...lite svårt o förklara :/

men har någon ett bra tips på nån övning? :) visa gärna bilder eller filmer ifall det finns nån stans:)

sen var jag inne på en hemsida för lääänge sen där en stor kille hade typ nybörjar guide o massa andra grejjer...nån som vet vilken sida jag menar?

tack
Forumsignatur:

2006-06-13 22:03
biphome.spray.se

bluesky F2
På den här sidan hittar du olika övningar för olika muskelgrupper - rörliga bilder!

Vet dock inte vilken guide sida du är ute efter.
Anfall är bästa försvar

2006-06-14 02:00
1. Drick din gainer direkt efter träningen oavsett.... slutar du sex så ta den ändå och har du svårt o äta mycket vid 7 så tränar du för dåligt. Säg att du slutar vid 4- tiden så tar du gainern och för att slippa muskelnedbrytning innan middagen kommer så käka proteinpulver och småät.

2. Har du gått upp fem kilo så har det ju hänt nåt.. eller ?? tips ta
mått på dig själv, kör HÅRT en månad och ta mått igen :)
Tror inte du tränar tillräckligt hårt... kör tills du nästan svimmar ihjäl dig typ, så händer det grejer! :D

Angående övningar så tycker jag att du ska köra bröst, axlar (deltoideus) tillsammans med triceps eftersom de övningarna leder till en sträckning(extension) av armen... dvs triceps arbetar

Samma sak gäller för ryggen (trapezius, latissimus, erector) då dom övningarna leder till en flexion av armen ( tvärtom mot sträckning) då biceps arbetar.

Ben e ju tråkigt så det pratar jag inte om... haha
The sky always had little fluffy clouds..

2006-06-14 04:00
Disco2000 ja :)
SHOW Stockholm | www.showstockholm.com

2006-06-14 06:21
kan man/ska man blanda kreatin och gainern, eller ska man ta vardera separat?

2006-06-14 06:40
det kvettar la :D

Jag brukar dock mixa back in the days när jag körde monohydrat, med storm som ej är monohydrat och som har en väldigt stark fruktsmak kan man ej blanda så numera kör jag separat.

2006-06-18 11:46
Har någon av er skrotlyftande själar fått utslag/finnar på t ex axlarna,ryggen lr bröstet pga träningen? Jag har nämligen det och har pratat med vänner som oxå dom lyfter hantlar och de har gått samma öde tillmötes...varken jag lr dom har någon aning om varför vi får finnarna så fort vi kommer in i en träningsperiod.

Är det för att blodcirkulationen ökar å sätter fart på "svettmekanismerna" å på så vis föder finnar?

Eller är det som en bekant till mig påstår - att det har med matrialet på den tröjjan/t-shirten man har på sig under träningspasset. Han säger att man måste ha en speciell träningströjja för att slippa dessa problem,( Och nej...han är inte en försäljare som vill tjäna en slant för en extra såld träningströjja ) dumt som fan låter det men nån funktion ska väll en träningströjja ha?..kanske mitt problem är en av dom.

Om någon av er haft samma problem och överlevt pärsen..tala då ut och säg gärna hur ni gick tillväga. Tills dess fortsätter jag att dränka mig i åhléns body scrub och steka mej 24/7 i sommarsolen...
Anfall är bästa försvar

2006-06-18 13:28
Spottsäkerväst P22

Jag e drabbad av samma skit... det är förjävligt. Trodde det berodde på kreatinet men har lagt av med det för ett tag sen o de äckliga rackarna e fortfarande kvar så jag hoppas oxå på att nån kan komma till undsättning!

2006-06-18 13:31
vessma P25

Det lär inte bero på kreatinet för varken jag lr någon annan jag känner med samma problem käkar kreatin.
Anfall är bästa försvar

2006-06-18 13:39
Spottsäkerväst P22

Nä jag har oxå insett det...men man gick ju o grubblade på var faan de kom ifrån i och med att man aldrig har haft nåra problem innan.

2006-06-18 15:51
Det behöver inte finnas något samband mellan era "träningsperioder" och era finnar. Det kan vara så att ni upplever ett samband därför att ni spenderar mer tid framför spegeln och inspekterar era kroppar och framförallt ryggar nogrannare när ni tränar.

2006-06-18 16:20
Haha...mkt möjligt men jag kan lova dig att innan jag började träna så hade jag inte en finne på ryggen/axlar...men nu har de ploppat upp som värsta epedemin!!! Trodde att man slutat få finnar för läänge sen =)

2006-06-18 17:02
Ni går på AAS !!!!!

När man tränar frigörs mer testosteron så de är vel därför ni får mer finnar ...

Med AAS lär man få änu mer .. ;)
/Mvh Q

2006-06-18 23:26
Apati

Så är inte fallet,säger samma sak som vessma.

QarlzzoN P19

Det där med testosteron låter ju logiskt.

Finns det inget som håller ned frigörandet av teststeron? nån vitamin/mineral vad vet jag...nån hudläkare i huset?
Anfall är bästa försvar

2006-06-18 23:53
varför skulle du vilja hålla ner det när du tränar ?
Man brukar vilja ha mer testo när man tränar ;)
/Mvh Q

2006-06-18 23:56
Tänkte köra ett fett bröstpass imorgon, Någon som har förslag på några bra övningar för Övre delen av bröst?

Förklara gärna :P

2006-06-19 00:48
själv blir min hud bara bättre när jag tränar regelbundet...
The sky always had little fluffy clouds..

2006-06-19 03:35
gitano, gör allt som du brukar fast lutande :D

2006-06-19 16:04
nu har jag inhandlat ett kilo triplewhey fule från twinlab men jag har en fråga. Ska man bara äta efter träning eller ger det mera effekt om man äter som mellanmål och ska man äta även träningsfridagar?
Hojt!

2006-06-19 18:29
Proteinet du har inhandlat är vassle, lämpar sig bäst på morgon och efter träning.

Du kan ta även på icke träningsdagar men kaseinprotein är mer fördelaktigit i det syftet.

2006-06-19 20:56
aha okej. Man kan väll blanda i något mera i "shaken" som t.e.x en banan.
Hojt!

2006-06-19 23:06
Du kan göra en drink med vassle(förslagsvis vanilj), banan, mjölk och lite havregryn o frysta upptinade bär, smakar kanon. Dock är en mixer då att föredra.
Moderator

2006-06-21 15:09
schysst att köra första passet efter hultan nu, lite rädd för att ta i var man allt. men det gick faktiskt oväntat bra trots att man fega lite. ska iväg och smälla benen nu ikväll var det tänkt.

inder, jag gillar bananprotein blandat med annanasjuice, mycket gott.
förövrigt säger kinggrub (som väl är legendarisk vid det här stadiet av tråden) att man bör ta driken direkt innan träning. det gör jag iallafall och jag är nöjd.
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman

2006-06-21 16:48
ska ner å försöka mig på ett armpass efter 8 timmars självförsvar idag, lite matt men med lite shock therapy i kroppen så går allt! :D

2006-06-21 17:34
Jag orkar inte läsa hela tråden men har ni frågor så checka Martin Kjellströms hemsida, googla på han, han e alltid trevlig o hjälper till o svarar på frågor och han vet ju vad han sysslar med, heh

Har för mig han sa att han skulle upp i olympia nästa år o tävla mot coleman o dom giganterna, kvalat in redan nu om jag inte minns fel.
Jag säger inget!
Läkerol, makes people talk
shiet!

2006-06-21 19:14
Tyvärr kommer han göra bort sig, alldeles för ojämn i sin fysik. Dock stor för att vara svensk men det kommer man inte långt med.
Moderator

2006-06-21 21:24
tror inte heller på honom, han har en bit kvar till den absolut yttersta eliten men jävlar vilken bjässe det är. Men vad kom han egentligen i förra tävlingen? långt från topplats iallafall.

på tal om mitt benpass så jävlar smälldes det hårt och fort gick det. tillbaka igen på allvar, inget fegande med vikterna. kommer väl inte kunna röra mig ur stolen på midsommar. otur för vänner och bekanta som får hämta öl till mig.

"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman

2006-06-22 15:07
tss, gå å danse runt midsommarstången istället va..

2006-06-22 16:07
någon som kan ge mig lite råd ang. protein?

jag sitter här och skummar på farmacia.cc där jag funderar på att köpa protein och det står mellan :

Pro Fx 750 gr ( 79kr / 750gr )

PRO FX är ett rent vassleprotein av högsta kvalitet som du kan använda utspritt under dagen och/eller direkt efter träning för att påskynda musklernas återhämtning och uppbyggnad. PRO FX framställs genom en skonsam process, s k cross-flow membranfiltrering, som bevarar vasslets naturliga struktur

NÄRINGSVÄRDE / 30 GR*

Protein 23.8 - 24.0
varav EAA (50%) 11,9
Kolhydrater 1.4
Fett 2.0 - 2.1
Fukt 1.1 ( <--hahha vadfan? )
Mineraler 1.0
Energi (KCAL) 115

Små variationer förekommer mellan smakerna

ELLER

Whey Fx 750g ( 99kr / 750gr )

WHEY FX är ett vassleprotein som tillverkas genom dubbel
ultrafiltrering efterföljt av lecitinering och agglomerering.
Tillverkningsmetoden ger ett av marknadens mest prisvärda proteiner

av högsta kvalitet och med bästa möjliga löslighet. Man kan enkelt förklara Whey Fx som ett mellanting mellan vasslekoncentrat och vassleisolat. Med Whey Fx får du det bästa av två världar -- bra näringsvärden och bra pris

NÄRINGSVÄRDE per 100 gram

Energi 383 kcal
Protein 81 gram (as is)
Protein 84 gram (TS)
Laktos 2.0 gram
Fett 4.0 gram
Mineraler 2.5 gram

Så vad sägs, vilket av dom ska man ta? Jag är inte så petig vad gäller smak och så men att det kan vara relativt lättblandat är alltid ett plus....utöver det så vill jag ju såklart ha det "bästa" proteinet

tack på förhand

<3<3

" If you're gonna beat down MY friend in MY bar, there's a two drink minimum " - Moe <3

2006-06-22 16:32
Nej eftersom du väljer deras produkter så kan vi direkt utläsa att du ej bryr dig om smak så då till proteinets kvalitet:

Du har som jag förstår det precis börjat träna och då växer man nästan vad man än stoppar i sig. Du kommer märka sådan liten skillnad att jag helt klart skulle rekommendera att köpa Pro FX och kanske då lite större mängder istället för det dyrare Whey FX.

Skillnaden är att Whey FX tas upp fortare i kroppen, men det är inget du behöver tänka på i början utan se till att äta som fan och träna hårt så kommer resultaten, oavsett om du kör Pro eller Whey FX.
Moderator

2006-06-22 16:35
Organmueller, precis. man hatar ju sig själv när man fegat men efter en vecka på bara öl och fett så vet man fan inte var man har sig själv. om man ramlat och slått till en axel eller whatnot, aldrig fel att känna efter men sen var det gjort och ska det va ska det fanimig va.

2006-06-22 16:44
DJbrunte

tack för svaret

jag har faktist tränat ett bra tag, däremot så har jag inte användt mig utav kosttillskott så flitigt som andra. Jag brukar proppa i mig en massa mat istället men nu känner jag att det börjar bli lite tufft med viktökningen så jag vände mig till allt vad kosttillskott heter.
" If you're gonna beat down MY friend in MY bar, there's a two drink minimum " - Moe <3

2006-06-22 16:50
Klarar man inte 2*4 kör man för tungt, k ..

De där är ju Max-OT, vad äre som säger att just de är bäst ?
/Mvh Q

2006-06-22 16:51
Klarar man inte 2*4 kör man för tungt, klarar man mer än 2*6 kör man för lätt.

De där är ju Max-OT, vad äre som säger att just de är bäst ?

/Mvh Q

2006-06-22 17:32
Max-OT funkar för 69kgs rippade herre som precis börjat träna, sen tror de att det är Max-OT som gjort allt. Jävla keffoprogrma säger jag.

Pyramidar hellre likt 1x15(lätt uppvärmning) och sen 1x8 tungt, 1x 10 lättare och 1x 12 ännu lättare, dock mkt tyngre än uppvärmningen för att få lite omväxling och pump, funkar bra mkt bättre för mig än det där försäljningsknepet som nyss nämndes.

2006-06-23 00:25
själv har jag nog inget specielt program ..

Kör tung som fan ca 3repare på bassövningarna + uppvärmning och av slut med ca 10reps ... Och dom få gånger jag kör kompliment övningar kör jag ca 12reps ...
/Mvh Q

2006-06-23 00:28
Fick hem en prov portion av shock terapy, läste att man skulle ta det 40min innan så jag gjorde det . under tränings tiden kände jag inte ett skit ... Men när jag komme hem ca 1,30 tim senare så kunde man inte sluta, började göra sittups och än hur mycke jag gjorde så ville inte kroppen sluta ...

Funderar på köpa in en burk bara de att de va så jävla dyrt ..
/Mvh Q

2006-06-23 01:10
Jag brukar ta det 45min innan fast det står 30min för jag kände att peaken hamnade precis i början av passen och det är alltid då jag kör de tyngsta övningarna. Tycker det är helt sjukt, jag har gjort kanonökningar i alla övningar mer eller mindre och har alltid ett sjukt sug o träna.
Jag kör 1½ dos av shock therapy + en dos storm innan och storm + proteinet efter. Grymt tryck och folket som ser mig på gymmet säger att jag växer så det knakar, svårt å se när ma nser sig själv varje dag o är självkritisk men det verkar iaf vara värt pengarna än så länge.

2006-06-23 02:15
att du ser större ut beror nog på pumpen ;)

Storm tog jag efter passat har ingen anning om va de är till för men tog de en då...
/Mvh Q

2006-06-23 03:19
Självklart beror strl på gymmet delvis på pumpen men även utanför gymmet å jag kör inte shock therapy för att gå i linne till konsum :D
Moderator

2006-06-23 10:50
det är fullt lagligt och rekomenderas om du tränar mycket. första gången jag käka protein var som ung simmare i 12-13 års ålden kan jag tänka mig. det är i slutändan bara proteiner, sen att dem är olika snabba och sånt har inte med saken att göra. ägg, fisk, nötter och sånt innehåller en hel del proteiner om du inte vill ta tillskott. men det är lagligt och absolut inget farligt (om du inte häller i dig kopiösa mängder då finns det indikationer på att det kan vara farligt för njurarna)

Moderator

2006-06-23 11:15
ja alltså att trycka i sig massor massor massor av protein finns det ingen mening med. då skiter man ut det antar jag. eller så omvandlas det i slutändan till energi och lägger sig som fett. räkna 2g protein per kilo kroppsvikt. (och då tillskotten kompletterar maten, inte tvärt om).
Det är inget mirakelmedel, det är mer protein i en burk tonfisk än i en portion whey80. bara ett komplement till mat inget annat.

2006-06-24 03:48
Du MÅSTE tro att musklerna ska bli ÄNNU större, annars är tillskottet meningslöst :D

2006-06-29 00:53
De är ju olika från persson till persson hur man vill köra och vad man tycker funkar..
Själv kör jag ca 4reps på basövningar och 8-12 på kompliment ..
/Mvh Q

2006-06-29 06:12
tilläggas bör dock att QarlzzoN också tränar med lite andra mål än vad många här inne gör, säkerligen också ReeB. Det är stor skillnad på att träna för volym och för att kunna tävla i styrkelyft.

Är du tokrookie så kör på det gamla klassiska 3x12 på varje övning x 3 övningar för varje muskelgrupp. Det är en ganska bra och ganska lätt metod att komma in i det och hitta en rytm och stil som passar en själv.

Jag kör själv 15 -> 8 -> 10 -> 12 reps i den ordningen på alla övningar x 2-3 övningar på mindre grupper och ibland uppemot 4-5 på stora t.ex rygg och ben.

2006-06-30 20:05
Har gått upp ca. 5 kg nu på en månad med hjälp av
proteintillskott + ST och Storm :)
Kul å känna utvecklingen också, hehe..
Trodde aldrig de skulle funka så bra som de faktiskt gör!
"Min sambos bror har två hakkors på ollonet.
Han vill hitta en utlänsk kvinna så han kan jaga henne runt lägenheten med sitt "tyska attackplan" i vädret." - Two_grand

2006-06-30 20:21
Told you so.

2006-07-02 13:32
Har en fråga angående träning nu jag har hört att man kan träna för mycket om man tränar mer än varannan dag och jag kör ju på 6 dagar i veckan, 3 dagar kampsport (shootfighting för tillfället) och 3 dagar styrketräning. Hur vet jag om jag tränar för mycket något som jag tror påverkar är att jag jobbar nu också vilket gör att jag sover lite mindre än i vanliga fall jag snittar väl på 5-6 timmar sömn per natt.
Min blogg: http://emilmolin.wordpress.com
Producent

2006-07-03 14:13
Emo: du känner i kroppen om du tränar för hårt...finns många som kör 6 gånger i veckan ( jag gjorde det ett tag ) men slutade efter ett tag för att kroppen sa ifrån. + att jag tycker man ser bättre resultat om man kör vila 2 gånger i veckan...men som sagt alla e vi olika

ReeB: kroppen behöver ju vila sig lite efter ett pass....nu vet inte jag hur hårt du kör...men det kanske e därför du inte ser nått för du kör för hårt och för ofta....dom flesta som bygger kör ju en grupp per dag sen kör dom nått annat resten av veckan....Testa o kör armar 1 gång i veckan ( kör hårt då ) prova det i 2-3 veckor kanske funkar....alla kropper e ju olika vissa kan köra hårt varje dag med en speciell grupp o få muskler medans andra kan bara köra en gång i veckan o få stora muskler....
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate"
"And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"

2006-07-03 15:45
Eller så kanske problemet är att man inte får en gigantisk biceps efter två månaders träning?

Vad är skillnaden mellan protein och kasein LagerUffe?