Tanken med Kartellen var aldrig att framstå som ett kriminellt gäng utan en musikalisk rörelse där hederliga såväl som kriminella människor ingår men som för fram gatans budskap och representerar alla program. Varför ska gaturap/gangstarap/verklighetsrap bara praktiseras i USA? Där det finns sådant som Kartellen tar upp i sina texter: minoriteter, fattigdom, diskriminering, miljonprogram, rebeller, gangsterkrig, knarklangare, korruption och annan kriminalitet där finns också gangstarap.
Måste börja med att citera en vis man:
Jalla jalla allting åt alla! Skriver inte heller till någon speciell nu. Det jag vill tillägga är att jag inser hur fuckat systemet kan vara, speciellt mot dom som redan ligger ner. Och jag kommer alltid vara på dom svagas (fattigas) sida även om jag blir rik en vacker dag. Jag är inte uppväxt med någon moderat-mentalitet (jag, jag, jag) och kommer aldrig få en sådan heller. Vill bara säga det, för jag vet att det inte är lätt att få jobb, lägenhet, mm, även om jag vill få folk att sträva efter det. Jag har aldrig varit kriminell, men jag vet av egen erfarenhet att när man lever på ett visst sätt (vi säger "mindre bra") så blir det som en ond cirkel. Man tänker dåliga tankar hela tiden, tills något bryter mönstret. Det är väl bland annat det jag vill få andra att inse.
SZE P26 hahaha, fan jag gillar dig trots att dina resonemanng gör parmesan av mina. Nu skämdes jag plötsligt för att jag är så trångsynt, men jag tänker FORTFARANDE hävda att dom inte kan rappa(tanken är god men produktionen dålig) jag ber en tyst bön för att dom ska lägga lite mer resurser på det sistnämnda i fortsättningen och det kan du inte dra ur mig hur du än briljerar och glänser. But still, big ups!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
kartellen är äkta satana perkele!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag kände att jag behövde ventilera så jag grät ut lite, läs och kommentera om ni har lust.
här är krönikan
Kartellen Asså jag fattar inte varför det ska bli sånna jävla diskutioner runt en sån sak?? Alla frågor... Är dom på riktigt? Ja troligt vis fuckheads annars skull dom inte ha texterna dom nu har.!! UUUHH... Tunga Boys (P12) som sitter på whoa och ät tuff boyz bakom skärmen Som "kinesen" sa i en intervju: ”Det finns inget coolt i att begå brott och i synnerhet inte i att sitta i fängelse. Studera och skaffa er ett jobb.” Så snacka inte att dom vill få kidsen i förortena att punda och vara kriminella. "Kaka frågar om jag tycker att de ska ta några bilder med vapen. Jag svarar att Sverige kanske inte riktigt är moget för sådant, men att det ur ett hip hop-historiskt perspektiv bör vara helt i sin ordning." Han har helt rätt Sverige är nog inte redo för att några kommer och gör fet musik, alla börjar snacka om att dom är "fjantar" som leker ghetto?! Kolla på USA deras "Gangsta Rap" är det mycke vapen, droger och kriminallitet, men inte fan är det någon som har så jävla mycke negativt mot dom.... vad har dom som dom här inte har?' Om man skulle lägga upp en tråd om Ken skulle ingen säga lika mycke negativt, vad har gör han som är så mycket bättre. "Det är nog för han är ett riktigt gatubarn". okej? är han det? -Ken rappar att hans polare sitter på livstid för kokain. Jag vet att ingen i Sverige har gjort det. Ken säger att han sitter i en 11 graders-cell. Jag vet att det inte finns sådana, jag har suttit i många fängelser. Han kan lura någon som inte är kriminell, men vi som lever i den här världen ser igenom det. Sägs i intervjun. PS. Innan folk börjar snacka läs runt lite så kanske ni får en liten klarhet. och om ni nu tycker att dom gör skit musik, varför lyssnar ni då? och då behöver ni ju inte ens säga något i forumen.. http://www.rodeo.net/nu/2008/09/08/en-studie-i-brott/ Keep going Kartellen
NC riktigt patetisk krönika "kartellen skapar krig" wtf? är du på riktigt?
Empress
pombe jag har väl rätt till en åsikt även om du inte nödvändigtvis instämmer?
NC Tror inte han syfta på dina åsikter utan atte känns nyvaket att NU skriva någonting om debatten de skapar, särskilt o hänvisa till debatten på whoa vars debatörer är de enda som eventuellt kommer att läsa krönikan.
hiccory P23: det är ju faktiskt bara ett blogginlägg, och ska jag må dåligt över hela grejen kan jag ju passa på att få betalt för det också;)
Plus att dom släppte ju faktiskt ett mixtape för inte alls så länge sen, så det är ju faktiskt aktuellt iavsett.
Jo men du tycker inte det skulle va patetiskt om jag skrev mina djupa tankar o några whoa-citat om kartellen på min blogg o postade dom här? Om det va tankar om just mixtapet, evnt en recension så skulle det vara relevant inte dina kuksugarläppar...
Fast jag eju ännu mer patetisk som läste den istället för att läsa fonetik
hiccory: Haha, word. Den här tråden är nu officiellt större än kartellen. Låt mig nu citera en strof ur NCs blogg: "trots att jag växte upp på söder och var en rikemansunge har de alltid behandlat mig med samma kärlek och respekt som om jag vore deras bror. För att när det kom till kritan så visste de lika väl som jag att det inte handlade om vilka kläder man bar, inte heller om vad du hette i efternamn. Det som band oss samman var en misär som gick så mycket djupare än vad några töntiga stenar i örat förmådde: Ensamheten."
"I wonder if they were like "Oh Fuck Robbie showed up and his nails are painted black and he just got his hair styled like the lead singer of Papa Roach...." "
"Varför finns Kartellen"? Bra fråga. Svaret är kanske inte givet för folk som inte har känt skiten under naglarna under sin uppväxt eller känt rädslan som skulle övervinnas varje dag med hjälp av "vänner" fyllda av hat. Vi som fick slå oss lös från förtrycket hemifrån och som ständigt fick höra från skolans tyranner - och då menar jag inte bara de satans lärarna som ingenting begrep - men lika mycket den ständiga mobben som var efter en skoldagen lång för att man hade fel jacka, fel hår, fel väska, fel förälder etc. etc. Man blev ett "mobbat barn med automatvapen"! Du som skriver att att det handlar om "de förlorade sönerna" vet inte hur rätt du har. Men lik förbannat fel! För om vi "förlorare" inte accepterar läget hela jävla livet och går ner oss i missbrukskiten och kanske heller reser oss upp genom.....tja vad som helst - musiken, texterna eller de många brotten för den del -som var en utväg. Sen åren på kåken. Och det är därifrån föraktet för "golbögar" kommer. Ingen annanstans. Att småbus sen i orten tar efter "gangsterjargonger" är inte mer konstigt än att de tidigt lär sig vad som gäller där de bor. Ungarna läser av detta samhäller lika bra -eller snarare mycket bättre - än vi försoffade vuxna. De vet att vi lever i ett "roffarsamhället". " Är du inte med oss är du emot oss". Vem vad det som sa det först? USAs förra president när den stora paranojan för global terrorism spred sig. Jo du, "kartellen förebilder"? Mina förebilder fanns oxå på gatan då jag var ung. "Förebilder" har man för man ska växa ifrån dom som man gör med sina föräldrar, sina "gamla vänner". Man ÄR inte sina förebilder - lika lite som man är sin föräldrar. Man ska förr eller senare "döda" dom. Man måste det för att växa upp. "Glamouröst liv"? " Å i helvete heller! Det finns inget glamouröst i en svensk kriminells liv! Spelar ingen roll om de beskriver den ruttna verkligheten med misshandel, skitiga knarkaffärer eller i bästa fall den kortvariga "lyckokänslan" av en bra affär. "Feta bilar o blingbling" är ett spel. En del av spelet. JAG tycker det är dumt o patetisk idag men jag är en gammal stöt som inte bryr mig om pengar. ALLA pengar stinker! Vita som svarta. Lyssna mera nogrant på deras texter så förstår du det - om du vill förstå. Att det skulle va "ballt att skjuta folk"? Du som tror det läser texterna som fan leser bibeln. Det finns mer frustration, rädslor och hat i och mellan dessa rader än nåt jag har hört på svenska på väldigt väldigt länge! "Lär er rappa" eller "gör vackra låtar" - är det det det musik handlar om? Ni begriper inte. Nej. Musik är så otroligt mycket mer. Och kartellen gör sin egen grej. Det ska de ha all respekt för. No big deal. Gör dom inte "större" eller "viktigare" än dom är. Det är ingen förtjänta av. Allra minst Kartellen.
NC riktigt intressant och bra skrivet!
http://www.goteborg.se
äkta
http://www.aktivdemokrati.se/
nån som vet hur de går med sebbe? En rolig teori hade varit om sebbe golar ner hela högen....
BAHA!
hade det varit en rolig teori?
1000 inlägg snart HYPE
http://www.aktivdemokrati.se/
freeee sebbe!!! i vilket fall hade varit gött om han släpps snart om han inte redan är det, vill ha mer musik o videos! Sen borde dom köra på scen mer än vad dom har gjort senaste!:D KARTELLLLLLLLLLEN!
Ja, 1000 börjar närma sig. Jag kommer hänga kvar i den här tråden till dess. Efter 1000-talet hoppar jag ur och hänvisar till privata meddelanden. Kartellen själva har ju annonserat via myspace att dom inte kommer delta i några diskussioner här längre, och det gör dom rätt i. (Bojkott av Whoa tycker jag e fel, men diskutera med nötter, dvs allmänheten är meningslöst, det kommer alltid nya. Never ending story liksom.) Därför tycker jag att tråden blir ganska trist. Spekulationer, påhopp hit och dit, och annat trams kan jag hitta i andra trådar. Fakta om Kartellen läser jag på myspace tills vidare. Tills vi nåt 1000 inlägg vill jag bara utdela ett stort finger till allihopa. Fuck you very much! :)
IDIOT: Hahaha, du e skön som vågar droppa teorier med livet som insats, att Sebbe skulle gola ner sina egna liksom, men du vet inte hur rätt du kan ha. Lyssna på "programrebeller"..."fuck livet är skit, men nåra av er åker med mig om jag ska dit" ... Free Sebbe nu, så han inte golar ner hela el kartel!! :D
CapKillah "Hahaha, du e skön som vågar droppa teorier med livet som insats" Låt oss be en bön att du inte är 31 år gammal. Fick lite ont i magen när jag lekte med tanken.
hmr-: Fuck you and your crew! Jag e 31. Hört talas om ironi? IDIOT försökte också skoja lite, men i den här tråden passar inga skämt eller ironi-inlägg har jag märkt. Tummen upp för Salong Betong!
orkar inte läsa allt, men det jag tycker är lite konstigt är att om nu Kinesen sitter inne på livstid i finland .. hur kan han då sitta och svara på mail på myspace? har man tillgång till internet när man sitter på livstid? hehe
jeba jeba !
CapKillah P31: Folk har helt enkelt inte humor i dagens värld...
BAHA!
Ja, kartellen är nog på riktigt. helt klart. skrevs en rätt bra intervju med dem i internettidningen www.zitiz.se för ett tag sen. tycker att ni här inne borde läsa den. den är bra! http://www.zitiz.com/kultur/2008/10/24/kartellen-som-tar-ton__21114
h0h0.. äktazte bryyshorna på stan ÄNNA!
Folk som säger att det var ett dumt drag att säga sånt här i sina låtar osvosv... Dom övre vet ju redan allt skit som händer, men dem kan inte komma åt den. Och låtarna tas väl inte som något "erkännande" i rättegångar osv... Rätt smart om du frågar mig, gjorde deras namn större än vad dom redan är och peppar grabbarna som är fast i bunkarna. pz
Orka bry sig om ett par idioter? Göra en av Whoas största tråd, pga Kartellen? Haha.. Synd om er...
"One good think about music, when it hits you.. You feel no pain..So hit me with music... Hit me with music now!"
Jasså, är dem idioter? Då vet vi. Tölp.
Skivsamlare
2009-02-25 20:19
Ny låt på Myspace/kartellen med Aki, Stor Mfl. riktigt feet!
ny låt med kartellen släppt Sebbe, Mad stoopidstoodio och donnydread labyrint/roots defenders
Not gangsta bara Gata
Man ser att Kartellen har lyckats i alla fall skapa en utav dom största jävla tråden någonsin som jag har sett åtminstonde.. Med över 900 inlägg..Whoooo
btw.. låten finns på kartellens och stoopidstoodios myspace sidor.. peace
Not gangsta bara Gata
härligt
Nån som har Kakas båda låtar på datorn, dom som fanns uppe på deras myspace? MVH
www.barabazz.com
nån som vet hur det går med sebbe? sitter han fortfarande eller?
BAHA!
nej han högg en expedit på H&M när han handlade lila skjortor :/
rappen sitter som den ska, sebbes iaf hehe kaka lägger de på känsla. produktion dödar de är ju masse som ligger bakom tyngre i sverige hittar du inte. hatare
Always in trouble/You can blame my mother/Gave birth to a gorilla and raised him in the jungle
KARTELLEN ÄR BÄST!!!!!!!!!!!!!!!! DOM ÄR MITT FAVORITBAND! DOM HÅLLER DET ÄKTA FÖR MIG I MIN HOOD! BÄSTASTE! FÖRKLARAR PRECIS HUR JAG Lever mitt liv!
pajaser, kan ni inte relatera till texterna ¨å vad spelar det för roll om dom är äkta för er ? äkta hör äkta, Ni får ingen respekt av att pumpa kartellen, men grabbarna som relaterar GER respekt till kartellen, sebbe stax1, Kaka, kinesen och alla andra ! Kärlek från Södra botkyrka till kartellen och alla äkta grabbar, och ett FUCK YOU till alla hatare, grisar, stadsungar, moderater och andra utsugare ! DET ÄR VÅR TID NU !
brrrapp
Kartellen har rört om i hiphopsverige ordentligt..shiiit bre nästan 1000 inlägg! Personligen tycker jag det är underbart att det kommer en motpol till den vanliga svenhiphopen vi har hört nu fett länge. Om du inte gillar det kan du alltid lyssna på nån annan som passsar dig bättre..Orka slösa tid med bloggar o shit..hursomhelst BIG UP till grabbarna!
Det känns otroligt vuxet att hata polisen. Den amerikanska black trash-ghettokulturen ringde och ville ha tillbaka sin mentalitet. Herregud, väck mig någon!
tänkte på en sak när dom snackade om att dom hade fått tummen upp av hela kriminella sverige eller va dom sa, det måste vara rent skitsnack.
To disrespect you, I would had to have respect for you at one time