I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2009-01-16 14:40
tkr ni verkligen att kartellen behövs för svensk hiphop, i min åsikt så e d lazee adam tensta o såna som gör svensk hiphop + så som en kille skrev " att dem kunde nt ens köra mer än två rader utan o tappa andan.. ncncn dem e inget för svensk hiphop
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-16 15:50
23åringen är väl Sebbe iallafall.

2009-01-16 16:30
Dropthatbeat: tkr e d nt ncncn whaat?
 DIF!

2009-01-16 18:29
känns som att kartellen sjönk lite i mina ögon när jag läste artikeln i DN...springnota? kom igen nu, det var väl möjligtvis ok när man var 16-17...om man dessutom är yrkeskriminell rånare borde man väl för fan ha råd att betala för taxin. det borde vara under en vuxen mans värdighet att göra något sånt, särskilt om man sen knivhugger stackaren som vill ha betalt för sitt jobb. att hugga en fattig taxichaffis i ryggen är inte att spotta på storebror...robin hood imagen sabbas tyvärr lite av sånt.

fast nu kommer väl någon vanlig shitstorm om att det inte är hela sanningen...det var väl säkert varken en springnota eller ett onödigt knivdåd (inte för att det finns särskilt många nödvändiga knivdåd). taxichauffören försökte väl hoppa på dom i bilen och "23-åringen" högg honom i ryggen för att försvara sitt liv eller något...

2009-01-16 19:59
Angående taxigrejen så ska jag berätta lite snabbt om det...Sebbe och en annan var kraftigt berusade och hade inga pengar för att ta sig hem från stan, pengarna hade gått åt på krogen. Dom gjorde en klassiker från orten och tog en "springtaxi" (jag har själv gjort det i tonåren), problem uppstod när taxichaffisen som var utbildad militär bra på närkamp och som han själv sa på rättegången "jag är utbildad för att bland annat avväpna folk".

Det taxichaffisen gjorde var att han tog fast Sebbes sällskap och börja misshandla han, då sprang Sebbe tillbaka för att hjälpa polaren (man lämnar aldrig en vän i sticket ute i orten), det blev tummult och taxichaffisen fick smaka på kniven. Hjältar kan råka ut för sånt ibland, inte mycket att göra åt. Sebbe skäms för den fyllegrejen och skulle självklart ha haft det där ogjort. Han har fått höra från oss mycket om det där, att det var onödigt och det...Vad ska man göra? Ung med en massa hat inom sig och berusad från orten.

från deras blogg på myspace.

2009-01-16 20:46
Förortsmyten om att det kriminella livet skulle vara någon slags glassigt rebell-liv är bara skitsnack. Det är fullt av meningslöst våld, smuts, skulder och utnyttjande. Om kartellen visar det så är det bra. Om de kör på att glorifiera kriminalitet så gör de landets (och i synnerhet förortens) unga grabbar en stor otjänst. Jag dömer ingen, det är svårt att leva moraliskt i en omoralisk värld, men om de är seriösa med pratet om förändringar för arbetarklassen bör de tänka sig för vad de vill säga.
"De som inte rör sig, de märker inte heller sina kedjor"

2009-01-16 20:52
Hahaha, "det var inte mitt fel, jag var full"
Blunted in stockholm

2009-01-16 22:41
Aasa, låter bättre sådär.
men tidningarna kan väll aldrig skriva hela sanningen -.-

2009-01-16 22:56
använde lite msnspråk där, men ja tycker att kartellen e löjliga o att folk kallar dem för svenskhiphop, de håller jag inte med om för jag tycker att lazee adam tensta, formone,henok achido,medina osv. dem e svenskhiphop o de e dem som har tagit upp svensk hiphop
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-16 23:07
Cartel betyder skylt pa spanska hihi
MurmelMan - "Orgasm kan tjejer få på sin fritid inte när jag knullar!"

2009-01-16 23:45
lesleyzz P23

stila dig förfan!!lägg ner bara, ooh usa är så farligt blablabla sug en feeeeeeeeeeeeet!!!!!WIIIHOOO big upps till kartellen fortsättt det ni gör änna!freee sebbbbbbbe!

2009-01-17 00:15
En fråga. Genom era texter, samt hur ni formulerar er här framstår ni i Kartellen, tvärtom vad många säger, som verbala, smarta och välartikulerade och jag tror ni kommer gå långt och gillar det mesta i ert mixtape. Ni fångar upp en kraft och har en viktig röst.

Just därför tycker jag det är synd att ni sprider känslan att "systemet är fucked", man är dömd till en viss roll i samhället osv. Är inte saker egna val? Jag förstår ni berättar er bild men tyvärr tror jag folk som ser upp till er och är för unga riskerar att färgas.

Liksom.. jag själv har växt upp i samma ändstadions-förort som många andra. Vi har alla bott på samma gårdar, gått i samma högstadium etc.

Visst har man kompisar som sitter på kåken eller har dött av överdoser, men lika många andra knegar som målare, snickare, hedliga yrken och låter nu sina egna barn springa på järvafältet.

En del valde idrott - sprang kondition i ösregnet på morgonen när vi sov, träna sex pass i veckan boxning eller thaiboxning, offrade saker och var nyktra när vi andra festade... nu grymma på SM, K1 etc.

En del valde plugget... gick på universitet och tjänar nu 35 lax på sina första jobb. OK det krävs fyra års anstränging på universitet, men jag lovar, fyra år på universitet är inte tråkigare än 4 år på Soc, bara bättre utväg. Förresrten hur många hustlare, rånare drar in 400k säkert per år under 5 år?

Många har också haft föräldrar som flytt hit från andra länder för att ens barn ska få en bättre chans än dom själva fick. Jävla trams att säga att svenska systemet inte ger möjligheter till alla. Åk ut i Europa så ser ni folk som inte har råd till universitet. Här kan vilken blatte som helst som försöker börja på elitskolan Handels. Det är bara upp till en själv att välja vad man vill ha ut av sitt liv, och att ibland välja det som inte ger störst njutning direkt.

Lycka till med er grej... men låt inte min lillebror som är 16 tro att det inte går att välja andra vägar. jag kommer iaf som förebild visa honom att det inte stämmer.

Peace

2009-01-17 09:47
Det klingar lite dåligt att folk med så mycket floos måste ta springtaxi...

2009-01-17 10:34
du f¨r tänka på att det var typ 5 år sen det d'r hände...

2009-01-17 10:35
Big up till Demento och Nikolaj! Jag kan gilla musiken, precis som jag gillar Latin Kings musik, men respekten för artisterna kommer aldrig bli den samma.

2009-01-17 10:37
MRsalesman : var det inte de han satt för när dom bildade kartellen? alltså för typ 2 år sen?
stop bröd!

2009-01-17 11:39
jo men du får ju tänka på att han satt i två år också o att han varit ute ett tag...jag minns inte exakt nä'r det h'nde men det var ju ett tag sen

2009-01-17 11:52
Någon som vet när skivan kommer som dom snackar om i klubbkoll-intervjun?

2009-01-17 19:58
Vafan nån posta denna länk på fragbite Länk till http://se.youtube.com/watch?v=Uxt8mSUCv3k vet inte så mycket om kartellen och tänker inte läsa igenom 16 sidor så hoppas ingen redan har postat

2009-01-17 19:59

2009-01-17 21:18
Vem fan vill INTE va med i percy tårar mer gangsta än så blir de tju inte.

2009-01-17 22:17
den där jps e fett wack,på nåt sätt hör man att han e golare.usch! kan inte tänka mig att kartellengrabbarna vet om det..

2009-01-17 22:48
Var hörs ens "jps" på den låten?

2009-01-17 23:18
sirius127, registrerad hatare på whoa idag? du låter trovärdig.
ang jps var med i efterlyst var pga någon tipsat polisen att han skulle kunat vara hagamannen (han var 11 år då första våldtäkten skedde) men vist.

ingen tar han på allvar? specifiera dig gärna, då han har varit den person som har ställt upp för varenda person i umeås hiphop scene och alltid varit down..

att jag ska vara norrlands största tönt, fine for me, synd att du inte har koll att jag inte bor där sedan ett flertal år tillbaka.

Keep hating

Big shit popin Hater Cheeks dropin!
http://blogg.getloose.se // http://www.getloose.se

2009-01-17 23:55
Skitsnacket om kartellen tar visst aldrig slut men detta får bli mitt sista inlägg i denna debatt.
Först till den som skrev att "kartellen sjönk lite i mina ögon efter springnotahistorien".
han blev besviken på Kartellen pga detta och att "Robin Hood myten gick förlorat" Den som skrev detta måste ha fått nåt om bakfoten. När har kartellen framställt sig som Robin Hood-figurer??? Detta hände för mer än 3 år sen långt innan Kartellen var en realitet i hiphopsverige. Historien bakom kan ni läsa på Kartellens blogg i korta ordalag. Även om det var en "fyllegrej"är det självklart inget försvar för det som hände. Han som blev knivskuren blev inte alvarligt skadat som tur var. Killen som gjorde det fick nära 3 års fängelse och har suttit av sitt straff. Räcker inte det? Vad är det ni vill? Köper ni borgarpressens beskrivning av händelsen rakt upp o ner? DN- artikeln är ett beställningsverk av polisen och åklagaren för att svärta ner Kartellen. Denna stöld av en värdetransportväska som killen sitter häktat o mistänkt för - han är inte mistänkt för nåt rån! - har INGENTING med Kartellens verksamhet i dag att göra, som DN i 5 punkter i artikeln vill ge sken av: Rubriken säger "Hiphoppare kopplat till kupp", första steget mot kartellen. Nästa stycke; "kartellen skryter om sin brott" andra steget.
Men nu misstänks "front figuren"! - tredje steget - sen kommer beskrivning av brottet och så åter; "bägge har kopplig till kartellen" "den misstänkte skriver texterna som inte kan missförstås" , "hemsidan kan inte missförstås" , "textstycket visar att de propagerar för värderån" fjärde steget
Och så en beskrivning av tidigare gärningar; knivskärning och springnota.
Varför skrev han inte "grov misshandel" som han dömts för? varför beskriva det så som han gjort? ok. det ska visa att de är "dåliga och farliga människor" och det är väl så man vil framställa mistänkta unga "brottslingar" som sitter häktade i media idag.
Åklagaren bekräftar att knytningen till kartellen väntas få betydelse vid ev åtal; steg 5
"och sen det är ju inte gruppen vi utreder utan enskilda individer!"

FRÅGAN ÄR DÅ VARFÖR HANDLAR ALLT FRÅN RUBRIK I FEM STEG OM KARTELLEN? OCH VARFÖR HAR INGEN UPPMÄRKSAMMAT ANDRA BUDSKAP SOM KOMMER IGEN LIKA MYCKET OCH HUR DE SJÄLVA HAR FÖRKLARAT DETTA?

Vad jag kan se så beskriver Kartellen en verklighet som många har gått igenom och en del lyckas ta sig ur medans andra går under. Men att som i Sebbes fall - som det mesta skit skrivs om på div siter då det är han som är en av "frontfigurerna" (mobbaran gaddar numera ihop sig på nätet) han ska tryckas ner igen av div. skitskribenter, poliser och åklagare trots att han har sonat sitt brott sen länge! Detta är inte bara sorgligt men också rättsvidrigt. Varför tror ni så många blir "återfallskriminella" när de aldrig kan få sona sina brott? Jo, det är så polisen och media ser på de som har suttit i fängelse. Jag vet det. Jag har själv den erfarenheten!

Sen har någon lagt upp en töntig video där det står att Kartellen är fake pga att Sebbe inte har bott i Bagis (!) Jag kan informera töntarna bak denna "video" att Sebbe är både född och uppvuxen i Bagis. Sen att han spelade fiol när han var 5 år och var barnskådespelare i div. TV-produktioner när han var 8 år som i Percis tårar kan väl knappast vara en nackdel om man sen vil stå på scen o rappa? Men på nätet finns det en jävla hoper med mobbare som breder ut sig. Jag hoppas bara att seriösa musiker, skribenter och andra konstnärer som gör kontroversiella saker skiter i att läsa vad som skrivs om dom. Man kan ju bli deppig av mindre. God natt!!

2009-01-18 02:31
jag skiter i vem som är uppväxt vad eller när eller hur.....jag gillade och lyssnade på kartellen lååångt före allt det här men efter tidningsartiklen osv osv osv så lägger jag ner allt.... (kinesen, chucky, woody, kaka osv osv får min respekt) kommer aldrig mer pumpa kartellen i mina vänners närhet, ovh absolut inte i min egen.....
stop bröd!

2009-01-18 02:50
Nikolaj : fet word!
MurmelMan - "Orgasm kan tjejer få på sin fritid inte när jag knullar!"

2009-01-18 11:12
Eh, vilken låt är JPS med på?

2009-01-18 11:18
dest P19

Det där är ju någon annan ungen på filmen ^^

2009-01-18 11:26
Jps är med på låten Blod Svett och Taggtråd.
om ni laddade hem den innan kl 15:00 dagen den släptes hade dom råkat få med slask versionen från myspace. efter kl 15;00 lades d upp en trackfix + repackat mixtape. så har ni inte versionen med jps så finns den som trackfix i tråden på whoa.

/arita

2009-01-18 11:38
Tror jag drog ner den dagen efter den släpptes, men har nog inte låten med JPS. Inget jag är speciellt sugen på att ha heller. Men får väl tanka och se. Om man drar den från kingsizemagazine nu, är det med trackfixen?

2009-01-18 11:46
Vad tänkte Kartellen på när dom hade med JPS? Usch! Jävligt tur att det finns en version utan hans vers.

2009-01-18 12:09

Hur kan en så söt liten kille bli till en sån där kriminell häftig yao kille? tycker bara synd om honom och förstår inte hur nån kan tycka att han är "tung" eller ball. Han har ju valt att leva som han gör nu för att han inte passade in. FAN VA ÄKTA.
http://www.goteborg.se

2009-01-18 12:13
Någon källa på att det där är han då? Kan ju vara precis vem som helst...

2009-01-18 12:14
Någon som gått i samma skola som honom i högstadiet yttrade sig tidigare i nån av dessa hundratals kommentarer. Det är min källa.

2009-01-18 12:16
Ja, det lät ju som en trolig källa. Det kan vem som helst skriva.

2009-01-18 12:29
A fan den där filmen,vilken jävla lirare det där.
Snubben gör bara bort sig,du vet som om det var värsta grejen.
På filmen Sökarna,9mm är riktiga gs med.Själv skulle aldrig ställa upp på en film idag men vad fan ska man göra när man är 5-7bast!?Värsta jag hört.

Var tydligen sant, saxat från deras sida på Facebook... Haha!

2009-01-18 12:31
va kan han varit där? 8 ? dem flesta börjar ju inte med kriminalitet, iaf tills 11 års ålder, och uppåt 13 så drar de ju igång på riktigt, om han e med i filmen eller inte spelar ju ingen som helst roll, alls....

2009-01-18 12:32
känner inte sebbe, men han kan ju ha fått svårare uppväxt med tiden, ja hade inte värdens svåraste uppväxt, men ja drogs till kriminalitetn, sen e man fast i ett hörn.

2009-01-18 12:33
Man behöver inte ha haft en svår uppväxt för att bli kriminell. Och vad jag kan minnas sa han i intervjun på P3 att han inte hade haft det heller.

2009-01-18 13:14
skillz ja det är med trackfix om du drar ner den nu eller drar ner den filen som hter "trackfix låt 14. blod svett & taggtråd" på kingsizemagazine.se

2009-01-18 14:04
"Hur kan en så söt liten kille bli till en sån där kriminell häftig yao kille?"

För kriminella föds med horn och klor eller? Du skulle nog må bra av en mindre svartvit världsbild.
"De som inte rör sig, de märker inte heller sina kedjor"

2009-01-18 15:11
jag vill bara skapa diskussion. förstår inte riktigt varför man väljer att bli kriminell om man inte måste? och dessutom trots sin självinsikt lova omvärlden att den skall knullas, och att alla rappare som inte är från gatan bokstavligen ska överköras. låter ju verkligen som om de har det svårt och vill förbättra.

2009-01-18 18:12
Haha är du seriös tror du att alla som är kriminella gör det för att dom måste...i Sverige skulle i princip ingen behöva bli kriminell för att sätta mat på bordet så välfungerande land bor vi i...relativt bra sociala skyddsnät o allt! Vissa väljer helt enkelt ett kriminellt liv av många olika anledningar...pengar är med största säkerheten en stor faktor!

2009-01-18 20:44
jävla svennar som inte kan något.
PARA=PENGAR
Idioter!

2009-01-18 22:13
jävla icke-svenskar som inte kan prata riktig svenska i sverige.... hahaha coolt inlägg där tvärfet
To disrespect you, I would had to have respect for you at one time

2009-01-18 23:04
tvärfet du är ju svensk med? skäms du? haha

2009-01-18 23:07
och det här med att sebbe varit "skådis" när han va 5 eller att han spelat fiol? so what? va fan har de med saken och göra? klart som fan kan han ha haft det svårt för det? även om han har det eller inte har haft det "svårt" så spelar det ingen roll. Han säger ju själv att han kmr från en ganska vanlig knegarfamilj när han va med i p3 hood så vad tjaffsar ni om? en vanlig svensson kan växa upp snett och hamna fel pga av, det kartellen pratar om, hur faktup sverige styrs och våran politik. en annan sak, det är inte bara sebbe som skriver texterna de är 3-4 andra som gör det så varje ord som sebbe säger behöver ej vara upplevt av han personligen, men kanske av någon annan medlem. dock är texten 100% sanning, dessa grabbar ljuger inte. de speglar deras vardag eller förflutna. vad är felet med det? va fan lyssnar ni på? skulle gärna vilja veta det...

så jävla trött på alla som snackar så mkt jävla gojja här... har själv 2 polare som åkt dit för dråp och mord... och blivit särbehandla pga av rasism..det är inget som bara händer i usa , det händer här med..fatta det..båda dom grabbarna hade en trygg uppväxt men bara för det kan man hamna snett och speciellt om sånna grabbar inte får hjälp i tid. men här i sverige är det viktigare och ge bistånd till andra länder och bygga fina vägar än att ta hand om vårat folk, gamla som unga. min morfar får pissa på sig om nätterna bara för de inte har personal sen sitter bulan reinfelt o torkar arslet med sedlar.. vakna för fan

2009-01-19 00:11
en vanlig svensson kan växa upp snett och hamna fel pga av, det kartellen pratar om, hur faktup sverige styrs och våran politik.

och för att folk gör fel val. men du har rätt i att sebbes fiolspelande och skådespeleri som barn inte betyder att han inte är den han utger sig för att vara idag.

2009-01-19 00:55
de speglar deras vardag eller förflutna. vad är felet med det?
Felet är väl att dödat folk, snott ett par miljoner lite här och där och skryter med det. Men det kanske är OK med er eller? tkr fan det är helt sjukt!