RIKTIGT fett mixtape måste jag säga!BIg uppppps väntar grovt på att plattan ska släppas!
Easyskanking, kartellen lappa till honom lite på en klubb i sthlm och sen så gick han och gömde sig...
Tror faktiskt inte whoa vill släppa deras musik utan är mer för påtryckningar av attom har fått mkt exponering som de gjort det... Hur menar du? Att Whoa egentligen inte vill släppa Kartellens musik? Att deras exponering gör att vi känt pressen att bl a lägga upp en mp3:a?
Nu har jag personligen inte varit vidare inblandad i valet av mp3:or, men det har jag väldigt svårt att tro. Man måste tro på det som läggs upp kvalitetsmässigt. Det gör man inte om man bara lägger upp något för att artisten/gruppen har exponerats. Att Whoa inte lade upp mixtapet berodde i stort sett på att det varit fullbokat i januari under en ganska lång tid samtidigt som Kartellen ville släppa nu. Whoa hade inte plats för tillfället. Resonemanget gick lite att de nog vill släppa på annat håll då. Sen kanske det togs lite förhastade beslut från Whoas sida. Det snackas en del om Kartellen just nu, många är intresserade av "riktiga" releaser och albumet kommer locka många lyssnare. Finns då möjligheten att släppa ett mixtape exklusivt bör vi rimligtvis hugga mer på det tycker jag, och försöka komma fram till en fungerande kompromiss. Som sagt, lite förhastat och några missförstånd. Sånt händer tyvärr ibland.
Sen så äre ju vissa akter som får rätt mkt exponering på whoa som Kartellen kanske inte störtdiggar? Exponeringen, åtminstone i forumen, återspeglar ju bara vad användarna pratar om. Det är inget vi kan styra. Jag tycker inte heller att all musik på Whoa är bra, och vissa artister får för mycket uppmärksamhet, andra för lite. Faktum är att väldigt mycket svensk hiphop inte faller mig i smaken alls. Ju poppigare desto sämre. Men det är ju ingen orsak att hata (även om det irriterar mig att viss skit kan diskuteras i all oändlighet medans de som jag anser förtjänar mer uppmärksamhet försvinner snabbt, men det är ju subjektiv bedömning). Snarare beror det på att hiphoppen exponeras och urvattnas för att skapa radiohits.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Tungt med högerförakt på tapet det ger ju även musiken lite mer tyngd.
DIF!
Nice tape ... nu ere ba vänta på skivan:D
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag sa ju att inte beefe me ken var över men ni trodde inte kolla musikvideon själva, står och eldar upp en bild på ken... skillz - minns inte exakt ,var på klubben o eye var där och det hade varit lite 'beef' mellan dom innan så tittade han "lite snett" på kartellen, när han hade gömt sig bakom vakterna ropade han "comon då, kom då" hahaha
Hur menar du? Att Whoa egentligen inte vill släppa Kartellens musik? Att deras exponering gör att vi känt pressen att bl a lägga upp en mp3:a? Precis. Men som sagt, det är bara vad jag tror. Ja, fick nog det erkänt i någon tråd också, akter som är större prioriteras för veckans mp3a... En skitlåt av tex Snook eller varför inte Puff daddy hade direkt lagts upp men Mc kalle från björkfors har inte lika stor chans, så enkelt är det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
dajjes: Det e fortfarande samma låt, med samma text, som dom gjort en video till. Videon speladas nog inte in igår heller. Även om den gjordes det så måste ju videon passa texten. Aja, Kartellarna får svara på det där själva. Så Eye n I tittade snett?! Det gör han väl alltid? :)
Så Eye n I tittade snett?! Det gör han väl alltid? :) Ohh snap!
BAHA!
Om det nu är som Howster skriver så tycker jag att det är lite konstigt att kartellen hatar så mycket på denna sida, läste precis det som följde med mixtapet bla.....skulle rentav vilja påstå att minst en tredjedel (om inte mer) inte hade fått kontakt med Kartellen om det inte vore för whoa.nu, kolla tex på denna tråden tex 700 (?) inlägg! Kan nån behörig ifrån Kartellen förklara?
BAHA!
Så Eye n I tittade snett?! Det gör han väl alltid? :) fattar inte, är han vindögd eller
eye n i's ena öga är ett glasöga. Så det är ju ganska roligt om någon blev sur på honom för att han tittade snett
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Egentligen inte, då det är hans "bra" öga som isåna fall tittade snett. Eller kan glasögat hamna "på sne"?
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor
Redaktionschef
2009-01-13 22:43
Ja, fick nog det erkänt i någon tråd också, akter som är större prioriteras för veckans mp3a... En skitlåt av tex Snook eller varför inte Puff daddy hade direkt lagts upp men Mc kalle från björkfors har inte lika stor chans, så enkelt är det. Det stämmer inte. Jag har högsta ansvaret för veckans mp3 och jag kan garantera att vi aldrig har resonerat så. Vi pushar gärna för Mc Kalle från björkfors om vi tycker att hans låt är bättre än än de övriga vi fått in, oavsett kändisgrad.
Problemet med både veckans mp3 och exklusiva skivsläpp på Whoa är vi bara kan ha uppe en låt åt gången, vilket gör att vi tvingas sätta låtar på kö om vi får in mycket bra på samma gång.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
''I haven't done any drugs or smoked a joint or nothing for a whole week, man.<br>And I feel so good, I want to get high. You know what I mean?''
Oracle P25 Om du säger det så, då är det ändå ditt omdöme som står över det som kanske allmänheten tex pushar för istället hehe. Well we leave it there , skulle ni slopa en låt med tex RZA som sög för MC kalles som var bättre så... Ber om ursäkt
Yo it´s easy to be a gangster in sweden dude try to be a gangsta in an american city....where there are crackniggas with a gun in every corner, mexicans gangsters shooting you for nothing and fuckin police that would just love to stick their 38. in one´s ass.......now that´s a whooole different story....
Hur fan är det enkelt, någonsin, att vara gangster?
''I haven't done any drugs or smoked a joint or nothing for a whole week, man.<br>And I feel so good, I want to get high. You know what I mean?''
Det var lite lågt att skämta om att Eye n I tittat snett, förlåt, men lägger nån upp den sådär så kan man ju inte låta bli. ;) Skönt med lite hjulspinn vid Flatenbadet i videon! Inte första gången en bil snurrar runt på den parkeringen. :) Men hur fan lyckas dom få snuten att spärra av en gata för inspelningen, eller varför står en polisbil med blåljus i bakgrunden? Om Kartellen lyckas samarbeta med polisen så blir jag mäkta förvånad. Så pleeeeease Kartellen, kom tillbaka till oss "hatare" nu och svara på våra frågor!!
Dom kom själva & spärra av kartellen sa inte åt dom att göra det, sa inget.
Är det bara jag, eller ser första rapparen väääldigt "svensk" ut jämfört med sättet han pratar på? (nu blir väl jag stämplad som rasist och horunge, men orkade inte formulera mig på ett vettigare sätt.. ni förstår vad jag menar..)
Blunted in stockholm
ja, det var det jag menade... Varför (troligtvis) låtsas han bryta så mycket?
Blunted in stockholm
gussti, han bryter ju inte.. däremot låter han jävligt skitnödig och så har han rödflammi ga kinder som en dampig högstadieelev
Well, my point was not that they are fake or anything. They probably are gangsters, I don´t give a crap. My point was that it´s "easy" to be a gangster in a country where the only people with guns are rival gangsters and the cops (who barely use them, as I have understood after my years in Sweden) as to in urban cities in the USA where every mother*** has a gun and WILL not hesitate to use it on a gangster... It´s just funny to think how these niggas would react in the Bronx or in L.A or even worse, in a real badman country like Mexico or Jamaica... trust me when I tell you, NO swedish gangster would last 24 hours in the real killing-field.
lesleyzz is like you think no swedes live in the U.S. Or those that do dont live in bad places. Ex. A friend of mine was spending 7 yrs in a Colombian prison, thats fucked up. If you think USA is crazy that aint nothing compare to that. After that he spent 2 more yrs in a Bolivian prison. Then another friend was in SanQuentin for 4 yrs before he could come back to Sweden and serve the rest of his penalty in swedish prison. He then said "What you see in the movies are all true " and that the prison and its system, amongst many other things are all fucked up over there. Did he survive, hell yeah he did and why did he do that, you say no gangster from here would. Theese two guys aint gangsta, they are not even criminals like the ones we often see here in the swedish media or like those that walk in the bigger swedish gangs. Theese where just bringing home some extra "party". Many real gangsters are fucked up in the head and the system is fucked up too so the help they should get from our gouverment at the beginning is missing, so they get even more fucked up. And you think Sweden dont have people from other countries? Of course you know better, but where do you think they came from? A place where their life is more fucked up then the americans could not even imagine? Please, then you dont know shit, im sorry. Do you know how many childsoldiers live in the world? Do you know how many of them that Sweden has been taking in to the country. Theese kids are fucked for life and there is no way back for the most of them. And then all theese wars that goes on in the world, theese wars force people to hide and flie their countries and many of them come to Scandinavia. Anyway... you think that they wouldn't survive a day in the Bronx or in Mexico? Please! Its a jungle there too and the people you talk about, having guns and not scare to use them... those aren't gangstas... those are trigger-happy-psycos. Many of the younger generation here in the neighborhood where i live are small time hustlers and dealers. Theese kids have guns but fire when it is something to fire about. Im not saying that where i live is bad or anything, but I just wanted to clear out about their mentality. And I now for sure that this place aint nothing like any place in the U.S. but still. Its not where you from, is where you at and it only ends up to the one individual. If you get what I mean. Shu
yeah man what I meant is that if you have a gun in sweden you run shit and that makes it easier to play hard and gangsta, if you pull a gun in the bronx some "psycho" pulls an ak
Ok...now I get what you saying.
eftersom alla är så jävla negativa o kritiserar kartellen tycker ja de e jävligt konstigt att dom har över 650 000 lyssningar på mindre än ett år (Medlem sedan 2008-04-11)? kolla tex mupparna afasi & filty som ni snackar om 290 000 (Medlem sedan 2006-07-18), ison & fille 189 000 (Medlem sedan 2006-03-20), looptroop 867 000 (Medlem sedan 2005-11-06) petter 158 000 (Medlem sedan 2006-12-18) jag är en av dom som kommer SKRATTA med kartellen när dom släpper sin skiva. detta är vad sverige behöver inom hiphop.... NÅGOT ÄKTA FRÅN GATAN!
maryjane
Det säger egentligen inte så mkt om hur bra dom är.. Dom har fått hype som fan, så klart att folk kollar in dom! Om man vill lyssna på afasi, petter mfl, tror jag att man antingen har deras skivor/tankar deras musik. Kartellen har inga skivor utan myspace har varit enda sättet..
Har inget emot kartellen, men gillar inte sån musik (texter). Dock är sebbe jävligt diktig på att rappa!
Är inte alls övertygad om att skivförsäljningen kommer att gå så bra, inte för att det är kartellen, utan för att majoriteten verkar tanka musik nu för tiden.
detta är vad sverige behöver inom hiphop.... NÅGOT ÄKTA FRÅN GATAN! Varför då?
Sitter inte och hatar, men alla verkar utgå från att man gör det här, så jag måste väll skriva att jag är ute efter en diskussion i detta diskussionsforum hehe...
Peace
varför detta behövs? för det finns ingen svensk gangsterrap, ken m.m är ju ett stort skämt. plus att vi som bor i de segregationerade områderna i sverige kan referare till deras musik. inte värdetransport rån då utan mer skottlossningar, rån, segregationen, trakasseringen av aina m.m.m detta är sånt som inte händer inne i sthlm city direkt.... ni som inte bott på orten förstår inte.... plus att kartellen säger vad dom tycker, dom e inga fittor som lallar omkring direkt!
maryjane...
ken m.m. Vilka är dem?
m.m. Exempelvis så har vi haft Ayo bland många andra. Han passar in i det du skriver...
vi som bor i de segregationerade områderna i sverige kan referare till deras musik. inte värdetransport rån då utan mer skottlossningar, rån, segregationen, trakasseringen av aina m.m. Fast är det så som du skriver då har vi även Ken Ring som även han levt i samma områden och upplevt mer än en vardaglig
swedsson , inget snack.
Men vi som bor i dessa områden kan ju lätt relatera till värdetransporter som rånas, smash n grab och fler liknande brott. Vi kanske inte utför de själva men kan absolut relatera.
I en del områden finns det t.o.m. bordeller att besöka och då kan man ju tänka sig hur dessa "knegare" kommit dit. Det finns ju även dolda saker för den vanlige typen som lever i dessa segregerade förorter. Saker de inte ens visste fanns där.
Kartellen är sköna och Labyrinth äger. Detta är en ny vinkel inom den svenska g'hiphopen som antingen kommer att stanna upp efter ett tag eller utvecklas vidare(som hiphop alltid gjort)
Men jag förstod inte hur du kan utesluta Ken då du skrev som du skrev.
Är det för att Kartellen dissar han som du känner att du också har anledning till det?
Kartellen, hmm jovisst.. har hört massor om det där faktist jag blev nästan nyfiken på det när jag hörde det först så har läst och kollat runt på lite olika tidningar å så, Men om de är äkta tror jag väldigt mkt på. Pga att Kinesen ska väl vid något tillfälle ha mördat sin kompis i finnland för att han hade golat så han åkte dit i finnland och sitter/satt i fängelset där? sen har det stått i någon tidning jag läst igenom att någon i "Kartellen" (som de skriver i tidningen) är både misstänkt och dömnd för Arlanda rånet tex ? sen om de är så hårda med vapen överallt och så har jag ju ingen som hälst aning om .. man är inte precis deras granne :P Men jag tror definitivt att de är äkta på de killarna i "Kartellen" ! iaf, Peace
somedays, s.o.p will change :)
Oj den där kom lite för seent ! :P
somedays, s.o.p will change :)
Pallade inte läsa hela tråden, men har Ken sagt något? Sveriges första rap mord? Skulle bli legend!
Tycker ärligt att det är lite för sent för den här typen av hiphop, hade säkert funkat utmärkt på nittiotalet, men nu?
http://soundcloud.com/80scrackpolo
På nittiotalet hade det sett ut som sandlåda jämfört med east vs west grejjen. Nu är perfekt tid.
Många gnäller, men tyvärr är ju deras analys av "deras" delar av Sverige fullständigt korrekt. Kartellen representerar folkhemmets Frankenstein, skapad av sossarnas flykt från allt vad arbetarpolitik heter och vänsterns ständiga "tycka synd om folkgrupp X" tjaffs istället för fördelningspolitik och klassanalys.
va?
Publicerad 2009-01-16 00:04 Hiphoppare häktad för kupp mot väktare Hiphopgruppen Kartellen skryter om att ha lurat polisen i brott efter brott. Nu misstänks dock en av frontfigurerna för en kupp mot värdetransportbolaget Loomis. Den 23-årige mannen greps strax före nyårsafton och häktades några dagar senare av Södertörns tingsrätt. Misstanken gäller en grov stöld i Aspudden i slutet av oktober 2008. - En ensam gärningsman rusade fram till Loomis väktare och ryckte till sig en pengaväska. En bit därifrån sprängde mannen väskan och kom åt en betydande mängd sedlar, berättar kriminalinspektör Sven-Olof Karlsson vid Söderortspolisen. Utredarna vill inte kommentera hur man kom 23-åringen på spåren. - Men det finns teknisk bevisning som knyter mannen till platsen och färgade sedlar har beslagtagits vid en husrannsakan, berättar kammaråklagare Mikael Carlsson. I samma utredning sitter en 20-årig man häktad. Misstankarna mot honom rör ett rån mot en pantbank vid Gullmarsplan i somras och ett rånförsök mot en Loomistransport på Östermalm i oktober ifjol. Vid det sistnämnda brottet slogs en väktare blodig. Även hos 20-åringen hittades färgade sedlar plus kemikalier som polisen tror använts för att försöka tvätta dessa. Bägge häktade har koppling till hiphopgruppen Kartellen, som sedan i fjol distribuerat låtar och filmer på internet och gett olika konserter. 23-åringen tillhör frontfigurerna och skriver musik, texter och rappar. 20-åringen ingår, enligt vad DN erfar, i gruppens utkant. Kartellen spelar så kallad gangstarap och attityden till rån och andra grova brott kan inte missförstås. På gruppens sajt på internet visas tidningsartiklar om olösta brott som medlemmarna påstås ligga bakom. Låttexterna handlar ofta om lyckade kupper: "Transporten är bombad och skåpen tömda /.../ Det är så här riktiga grabbar opererar /.../ på med luvan och rätt in i gruvan." Både 20-åringen och 23-åringen har emellertid åkt fast för brott flera gånger. Den sistnämnde satt nyligen i fängelse för att ha knivhuggit en taxichaufför i ryggen i samband med en "springnota". Åklagaren bekräftar att knytningen till Kartellen väntas få betydelse för ett eventuellt åtal. - Det är ju inte gruppen som vi utreder utan enskilda individer. Men det kan spela roll att dessa företräder en grupp som vill ge sken av att ägna sig åt brott, säger Mikael Carlsson. Båda häktade anser sig vara oskyldiga. På Kartellens sajt kommenterar en annan medlem misstankarna mot 23-åringen så här: "Grisarna påstar han shal en pengarväska men du vet det finns inget på han. Facisterna vill bara skrämma han till tystnad." Lasse Wierup Länk till http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=874231
vadå? jag dyster?
Talk the talk walk the walk.
Hey, my swedish is not a 100 %, I don´t know what a "springnota" is but did one of these rappers stab a cabby in the back?? Yo, thats some hatin shit...that aint gangsta thats straight up pussy! Pussy! Boycott that shit, don´t write anymore on this topic
Springnota is when u bail out of a cab and run away. this, ofcourse, is to avoid paying for your trip. Att hugga en arbetare kanske inte är det bästa man kan göra när man säger sig representera gatan och arbetarklassen. men detta kanske var länge sen. det framgår ju inte
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor
satt NYLIGEN i fängelse...han satt vad jag vet för försök till mord och rån ellr va de va...men att hugga en arbetande taxichafför i ryggen, ja det man kan juh tycka vad man vill om, G unit?
stop bröd!
hahah, gött att dom inte kommer åka dit får någonting iaf, dom säger väll att dom inte har gjort det men jag hoppas dom har det!
Både Sebbe och Kaka satt väl när Kartellen bildades (iaf musikdelen). Men det var väl Sebbe han syftade på där.