Hangaround
2013-04-19 23:55
f.ö. skulle ju du inte tilltala mig eller hur var det nu? Jag tilltalar inte dig när du är dryg och hoppar in i trådar och ska haka upp dig på små-saker som rätt ofta inte ens har med trådämnet att göra. I andra fall så tilltalar jag dig eftersom jag inte finner det givande att ignorera människor på grund av smågnabb, och eftersom jag faktiskt tycker att jag tilltalar dig på ett snällt sätt. Dessutom tyckte jag faktiskt att det var roligt att du hoppade in i tråden och svarade på frågor.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
det där svarade icke på det du citerar. Nähä. Då missuppfattade jag din fråga!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
menar du att ens sexuella preferens är avgörande för hur ens beteende är? nej.
den är helt avgörande för vem jag har sex med.
"It is the prohibition that makes anything precious" -Mark Twain
Battlerappare
2013-04-20 12:35
Tycker vi ska prata om köttpinnar
Är det bara jag som dessutom tycker att många män i dagens samhälle fördummar sig själva när dom går på allt det här? Killars motsvarighet till bimbo. Beror väl på om det ligger i deras intresse eller ej. Man kan de facto inte bortse från att det faktiskt finns individer vars personlighet och identitet faktiskt ändå går mot de här idealen.
Om man däremot känner ett behov av att falla inom mallen för att bli socialt accepterad så är det definitivt fördummande och ett form av grupptryck man blir offer för.
"Jag är feminist! frågor?" nån som är i behov av lampan.
Good Times Studio*
Moderator
2013-04-20 19:57
Så är feminister såna som anser att vi kvinnor ska få gå utan tröja och bh ute? Vad anser ni om transvestiter? Vet inte om du svarat på detta, inte läst hela tråden.
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?
Priyan skrev: Är det bara jag som dessutom tycker att många män i dagens samhälle fördummar sig själva när dom går på allt det här? Killars motsvarighet till bimbo. Beror väl på om det ligger i deras intresse eller ej. Man kan de facto inte bortse från att det faktiskt finns individer vars personlighet och identitet faktiskt ändå går mot de här idealen. Om man däremot känner ett behov av att falla inom mallen för att bli socialt accepterad så är det definitivt fördummande och ett form av grupptryck man blir offer för. agree
Trixig-person3 skrev: Så är feminister såna som anser att vi kvinnor ska få gå utan tröja och bh ute? Vad anser ni om transvestiter? Vet inte om du svarat på detta, inte läst hela tråden.Inte riktigt det feminism handlar om nej. I sverige är det nog dessutom lite för kallt för att ens vilja gå bar.
Feminism stöder transvestism.
Battlerappare
2013-04-20 22:23
Jag är så jävla feminism då
Empire skrev: Jag är så jävla feminism dåGrattis! Välkommen till den ljusa sidan!
Producent
2013-04-20 23:45
Anser feminister generellt sett att porrindustrin sex-objektifierar kvinnan och leder till en syn på kvinnan som en typ av sexleksak? På sätt och vis kan jag personligen förstå om man ser det på det viset med tanke på kvinnans historia bakåt i tiden och mäns makt över kvinnor etc. Men har också t.ex. läst boken "Porr, Horor och Feminister" som gav en mer nyanserad bild av porr och eskort-industrin. Alla i dessa branscher far ju inte illa av det dem sysslar med. Det finns porr med bara kvinnor i, för kvinnor. Eller med bara män, för män etc. Plus att även män kan fara illa i dessa branscher. Många eskorter klagar tydligen också på feministerna som motarbetar deras förutsättningar, alltid har en syn på dem som "offer" på olika sätt osv. I boken framlades också en hypotes om att feministerna själva ofta har en osäkerhet inför sin egen sexualitet och sin kropp, samt utgår från sig själva när de kritiserar porrindustrin etc. där faktiskt inte alla är lika osäkra.
Varför tror du ordet feminist har en så pass negativ stämpel som det har idag? Samt hur hittar du orken/passionen att lida för saken när det är minimal chans att det någonsin blir annorlunda. Världen är designad så att alla sidor inte kan vinna
I.C.T.W Ill be heading out soon
Doggsonlol: det är minimal chans att det någonsin blir annorlunda. Världen är designad så att alla sidor inte kan vinna Att kvinnor skulle kunna få leva på jämlika villkor män i framtiden skulle alltså vara en ren utopi?
Priyan: Nej absolut inte, men tror inte förändringen kommer vara jätte gigantisk. Kommer nog vara som det är idag att det finns kvinnor med alla olika sorters titlar och positioner. Men andra klagar ändå och tycker allt är fel, bara för att ena könet får mest exponering och hörs mest
Doggsonlol: Är det inte fel då?
Priyan: Saken är ju den att kvinnor har samma möjligheter, att sitta och klaga på att sverige är fel när kvinnor inte ens får köra bil i andra länder är ju aningen fucked up. Är du bra på det du gör så har du alltid chansen att gå några steg högre, finns ju kvinnor i fina maktpositioner på samma sätt som det finns män i samma maktpositioner. Visst kan ration vara aningen fucked up, men det kan också bero på den gamla tradiga synen att män utstrålar säkerhet vilket självklart är fucked det också. Min förra boss var en kvinna hade absolut inga problem med det, tror nästan hela den hierarkin var kvinnor förutom att ägaren var nåt sliten gammal gubbe. Så det är ju inte så att det är omöjligt, men visst kvinnor kanske får anstränga sig mer än män vilket inte är helt rätt. Det är fortfarande en sak som inte kommer att gå att lösa, precis som världssvälten. Hur många smarta argument folk än kör för sin sak, världen är designad på det sättet hur jävla dåligt det än är
Anser feminister generellt sett att porrindustrin sex-objektifierar kvinnan och leder till en syn på kvinnan som en typ av sexleksak? Jag kan inte tala för alla, men jag
tror faktiskt att de flesta anser det. Personligen så tror jag inte sex-industrin enbart leder till objektifiering ( även om det i många fall är så ), har dessutom läst boken som du nämnde och tyckte den var jättebra.
Doggsonlol skrev: Varför tror du ordet feminist har en så pass negativ stämpel som det har idag? Samt hur hittar du orken/passionen att lida för saken när det är minimal chans att det någonsin blir annorlunda. Världen är designad så att alla sidor inte kan vinnaEftersom människor fortfarande är emot jämställdhet. Förritiden så kallade man alla kvinnor som vägrade anpassa sig till samhällsnormer för feminister. Det var ett skällsord. Folk idag säger att feminism har en negativ stämpel på grund av hur feministerna beter sig, men det har fortfarande att göra med ett inre motstånd till kvinnors rättigheter. Man ser det som tydligast hos personer med högerextrema åsikter, men det finns i många fler människor än dem.
Man ser inte feminism som något negativt om man vill se ett rättvist samhälle, om man inte är emot det.
Jag lider inte särskilt mycket haha... jag har definitivt inte lika svart syn på världen som du har :)
Doggsonlol: Vad menar du med att världen är designad på det sättet? Av vem? Oss? Gud? Kan vi inte förändra den? Sen handlar egentligen inte saken om huruvida kvinnor har möjligheter eller ej, problemet är ju att de har tuffare nå samma positioner pga den här chauvinistiska hiearkin och att lika arbete än idag inte per automatik ger lika lön könen emellan.
Gosh, egentligen borde jag inte skriva hær då jag inte hænger hær så ofta och kommer antagligen inte orka følja tråden så noga. Jag ær æven helt jetlag, hungrig och fuckad i huvudet, men here we go... Jag kænner mig igen i frustrationen phatie beskriver, då jag precis som hon bedriver feministiskt arbete dagligen: Både på mitt jobb och på fritiden. Frustrationen ær stændigt næra till hands och då mycket mer nær man bedriver digital aktivism. Det finns en græns på vilka strider man orkar ta och var man gør det och det ær helt legitimt att ha en fuck-off-attityd ibland. Jag ser vad folk har skrivit i tråden och blir sjælv vældigt trøtt och less.. Inlægg efter inlægg i den hær tråden ær full av logiska felslut och anvændare efter anvændare drar halmgubbe efter halmgubbe och det ær absolut inget unikt før whoa. Många vill inte førstå och læser inte ett ord av det man skriver. Jag brukar jæmføra det med som att debattera med sverigedemokrater och konspirationsteoretiker.. Det ær bara inte vært det ibland. Och svar får man inte heller, tex på frågan om vem fan det ær som har påstått att vi vill ha ett kønløst samhælle? Och vem har sagt att vi ska ta bort orden han och hon, før att ersætta det med hen? Sjukt nyfiken. Samtidigt ær jag barn av min tid och ser det som livsviktigt att føra den digitala kampen och dær har vi mycket att læra av sverigedemokraterna tex. Vi måste in på varenda kommentarsfælt och skrivaskriva och bemøta och førklara. Jag ser också vissa poænger i provokation (før att skapa debatt, typ brænna upp pengar), men detta givetvis balanserat med en saklig och pedagogisk debatt. Målet måste væl ændå vara att bilda opinion och førændra samhællet vi lever i, och ett av strategierna bør vara ta sig an lærarrollen. Det ær inte heller att førglømma att ilska ær viktig drivkraft och faktiskt den som kickar igång mig allra mest. Politisk satir ær också skitkul och viktig før att orka och jag skrattar høgt åt youtubeklipp dær man førnarrar sverigedemokrater och pær-strøm-fanatiker. Jag ksulle gissa att många av er har skrattat høgt åt jærnrørsklippen på youtube. Vi har också en del serietecknare i sverige som bedriver feministisk aktivism, och dom ær sjukt badass! næ, måste æta nu. Hej
Priyan: Var någon dokumentär jag såg för ett jävla bra sen, men samma regler kan skrivas om till i stort sett allt. Vissa människor kommer vara rika - Andra människor måste vara fattiga, systemet är utvecklat och designat på att det ska vara så. Folk kommer alltid försöka att förändra och ha sina visioner och drömmar, dessvärre tror jag den jämnställdheten som folk verkar vara ute efter aldrig kommer att ske. Precis som att muslimska kvinnor alltid kommer vara underlägsna och bli behandlade som skit. Alla förtjänar ju att må bra och kunna leva sitt liv, blir inte svårare än så. Har sett/vet flera kvinnor i närheten som har chefs positioner och tjänar dugligt, kanske därför jag blir aningen blind när det kommer till det här ämnet. Att ha en kvinnlig chef eller att en kvinna är en chef är ingenting nytt för mig iaf, spelar inget roll vilket kön personen i fråga har om dom vet vad fan dom sysslar med. Sofia: Jag ser absolut inte feminism som något negativt, det är bara köra på och förhoppningsvis så går det vägen för dig. Dock är världen svart Sen att jag försöker låta kunnig inom arbetsmarknaden blir bara fel då jag är ett arbetslöst deprimerat fuckup :) Men diskussionen är rätt intressant måste jag medge
Precis som att muslimska kvinnor alltid kommer vara underlägsna och bli behandlade som skit. Din kommentar får mig att vilja spy och islamofobin ær slående. Jag ær givetvis sjukt nyfiken på vad du baserar detta på? Vænligen utveckla!
Genusfrågan, en fråga som kommer debatteras i all oändlighet.
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress "Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
Måne Förstår att ni blir trötta men som du säger är det bra att ta debatten med folk och inte bara ryggdunka sina jämlikar på twitter(säger inte att du gör det nu). Rassarna o dylikt har blivit för duktiga på att utnyttja internet till sin fördel och även fast många borstar bort skiten så finns det många där ute som köper dyngan, särskilt när de tar så mkt plats.
spelar inget roll vilket kön personen i fråga har om dom vet vad fan dom sysslar med därför heter det chef och inte kvinlig chef...
systemet är utvecklat och designat på att det ska vara så att ett samhälle är designat för att passa män innebär inte att man ska ta ett steg åt sidan och förlika sig med det.
det borde istället göra att man inser att ett designat samhälle inte är omöjligt att fortsätta designa så det blir rättvist.
det säger sig självt. oskolad eller skolad, gatusmart eller retarded så borde man fatta det.
Precis som att muslimska kvinnor alltid kommer vara underlägsna och bli behandlade som skit. ärligt!? kom igen!
du har nog rätt lång väg att vandra innan dina fördomar låter din tanke vila.
Rassarna o dylikt har blivit för duktiga på att utnyttja internet till sin fördel dessa grupper har dragit nytta av att inte få var med i en öppen debatt. reslultatet blir ju faktiskt läskigt.
från ingenstans blev det "rumsrent"....typ. och med en väldigt enkel sträng att spela på (fanatisk islamism och gamla fördomar om feminism) så lockas gubbsamhället att slå vakt för sin position.
jag kan också ha helt fel men så känner jag.
Blweria Jupp, alla som försöker säga nått av värde ska avfärdas som "pk-hen-hjärntvättade", men debatten har ju varit vinklad åt fel håll rätt ofta tyvärr ... SD skulle inte ens torska väljare om dom skrek sieg heil och pk-horor i riksdagen nu känns det som.
om dom skrek sieg heil och pk-horor järnrörsfilmerna är väl ett bra bevis för just det. dom fick väl typ mer stöd efter den "lilla" skandalen.
men detta lilla land är bra på att gömma smuts tills det börjar kväva våra lungor i from av mögel och annan skit som får gro ifred.
den äldre delen av min släkt levde i glad tro att folkhemmet var för alla samtidigt som vissa grupper inte fick vissa saker endast pga sin tillhörighet i någon folkgrupp. typ, judar fick väl inte ha vissa ämbeten eller rösta. romer "ska vi inte tala om" i sammanhanget. MEN det är precis vad man ska.
men när man gör det så verkar den där äckliga gamla generationen bli lacka för att dom förtryckt...eller blir bevisade att dom levt i ett land med förtryck.
Måne: Islamofobi really? Jag kanske har helt och hållet fel då jag tycker att deras syn på kvinnor är fucked up?
http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6nsroller_inom_islam Massa gulligull i den där texten, gillar speciellt partiet där dom vill köra amerika 1950 style
Då var det end of discussion och vi kan köra samma style här eftersom man tydligen är islamofob annars
Skiter helt och hållet i Religoner, kul för dom som kör och tycker det funkar. Jag är inte speciellt rädd för den 1% muslimer som bor i Sverige. Känns inte som dom berör mig mycket, varken positivt eller negativt.
Kanske till och med kan köra den japanska modellen då kvinnor alltid häller upp kaffe och dylikt också
Blweria: Klart man inte ska ta ett steg åt sidan, men personligen så träffar det inte mig speciellt hårt nånstans. Visst alla är lika värda och det tjaffset, men tror man på det så är man ju blind.
Det är bra att folk försöker, men oftast som oftast leder det knappast till någon större förändring.
Så feministerna kan fortsätta slåss för sin sak, vinner ni så är det bara applådera det är välförtjänt och ni får njuta av några extra tusenlappar. Men personligen kan jag inte se en så stor förändring hända inom en snar framtid, blir mest tillbaka till samma skit och så går det vidare år in och år ut.
Visst alla är lika värda och det tjaffset, men tror man på det så är man ju blind. nu hoppas jag att du blandar allmän och personlig uppfattning i ett massivt klägg av ord.
vad säger du mannen!?
alla är lika värda? yes, check!
behandlas alla som om dom vore lika värda? nej! (nåt att arbeta på, du också!)
men oftast som oftast leder det knappast till någon större förändring har du ens tittat på utvecklingen dom senaste 50 åren?
snälla, wikipedia i all ära men det finns bibliotek att gå till (till och med is-tälje)
där finns det väldigt mycket litteratur om olika former av kamper för rättvisa.
det har hänt stora saker genom åren just för att folk har kämpat för det.
romer och judar har rösträtt. det är självklart idag. men det var inte ens självklart att någon som va jude fick komma in i sverige på 40-talet. (men vi va ändå neutrala sett till kriget som va)
det händer saker om man ser till att dom händer.
Måne: Jag håller med om allt du säger förutom "det ær helt legitimt att ha en fuck-off-attityd ibland" .... Det tjänar ingenting till att sänka nivån pga frustration. Det må vara tradigt, men den politiskt korrekta vägen är trots allt den rätta om man ämnar uppnå någon form av framgångsvåg i slutändan och vinna politisk röst och beträda ny mark.
"Det är bra att folk försöker, men oftast som oftast leder det knappast till någon större förändring." Alltså ursäkta? Men shit vilken historielös idiot du är. Varför skriver du överhuvudtaget i tråden? Vad tillför du? Har du någon aning om vilka förändringar t.ex kvinnorörelsen och arbetarrörelsen genomfört bara på de sista 100-150 åren?
hahah en person glider in" jag är feminist" frågor? på vilket sätt är du en person som kan tala för alla feminister ?
judas skrev: hahah en person glider in" jag är feminist" frågor? på vilket sätt är du en person som kan tala för alla feminister ?Jag har redan sagt tidigare i tråden att jag inte talar för alla feminister, och jag har aldrig påstått att jag gör det i heller. Det är väl rätt självklart egentligen när man tänker efter. Ni får tänka lite på egen hand också.
Jag är feminist! Frågor? i vilken del av den här meningen står det att personen ifråga representerar alla feminister?
judas, du är verkligen ett tappat barn. läs rubriken. och om rubriken inte hjälper dig så läs tråden. och om du inte fattat efter det så lär dig fucking läsa!
Redaktionen
2013-04-22 12:56
Eftersom människor fortfarande är emot jämställdhet. vem fan är du att dra alla män över en kam egentligen? det var detta jag syftade på med min dumma fråga "hur ser du på män i allmänhet" - min förhoppning var då att du skulle hajja till och inse faktum att alla män inte är likadana.
jag kan tänka mig att du står i mitten av det sura tjejgänget o blänger ilsket när man som ensam kille kommer in i lunchrummet och ni precis orerat färdigt angående mäns ständiga förtryck - från attila till faktumet att sverige aldrig haft en kvinnlig statsminister typ.
sen får jag stå där som ett fån och fucking mer eller mindre be om ursäkt för nåt jag inte gjort.
namaste
vem fan är du att dra alla män över en kam egentligen? det var detta jag syftade på med min dumma fråga "hur ser du på män i allmänhet" - min förhoppning var då att du skulle hajja till och inse faktum att alla män inte är likadana. Jasså? Var någonstans uppfattar du det som att jag påstår att alla män är likadana?
jag kan tänka mig att du står i mitten av det sura tjejgänget o blänger ilsket när man som ensam kille kommer in i lunchrummet och ni precis orerat färdigt angående mäns ständiga förtryck - från attila till faktumet att sverige aldrig haft en kvinnlig statsminister typ. sen får jag stå där som ett fån och fucking mer eller mindre be om ursäkt för nåt jag inte gjort. Hahaha.... frågan är nog inte hur jag ser på män i allmänhet, frågan är hur du ser på feminister i allmänhet för du verkar ha en rätt klar bild om hur du tror jag är. Jag blänger sällan på varken män eller kvinnor, om dom inte gett mig en anledning till det. Knappt då ens.
min förhoppning var då att du skulle hajja till och inse faktum att alla män inte är likadana. (=)
min förhoppning var då att du skulle hajja till och inse faktum att alla feminister inte är likadana.
(?)
hoppa inte över vad som sagts i tråden.
Producent
2013-04-22 16:18
Jag kan inte tala för alla, men jag tror faktiskt att de flesta anser det. Jag tror också det kan leda till det i viss utsträckning. Men huruvida en kvinna ses som ett objekt eller inte har med massvis av kulturella faktorer runt om att göra till störst del anser jag. Inte enbart porren i sig.
Den intressanta frågan är om synsättet att porr leder till sex-objektifierande kan vara överdrivet och byggt på en del paranoia i vissa fall. Att en del feminister skriver över sina egna känslor (hur de själva skulle ha känt sig) på porrskådisarna, eskorterna etc. som inte alls känner sig utnyttjade i samtliga fall osv.
Kan det kanske vara så också att vissa feminister bygger sin rädsla för sex-industrin (och sex öht) på religiösa värderingar? Att man måste hålla sig innan giftemålet etc.?
För jag ser inte hur sex eller exponering av sex till de som själva valt det skulle vara syndigt eller i sig leda till objektifiering. Ser dock hur uppväxtförhållanden, uppfostran av föräldrar etc. kan leda till det i större utsträckning.
xlnt skrev: Jag kan inte tala för alla, men jag tror faktiskt att de flesta anser det. Jag tror också det kan leda till det i viss utsträckning. Men huruvida en kvinna ses som ett objekt eller inte har med massvis av kulturella faktorer runt om att göra till störst del anser jag. Inte enbart porren i sig. Den intressanta frågan är om synsättet att porr leder till sex-objektifierande kan vara överdrivet och byggt på en del paranoia i vissa fall. Att en del feminister skriver över sina egna känslor (hur de själva skulle ha känt sig) på porrskådisarna, eskorterna etc. som inte alls känner sig utnyttjade i samtliga fall osv. Kan det kanske vara så också att vissa feminister bygger sin rädsla för sex-industrin (och sex öht) på religiösa värderingar? Att man måste hålla sig innan giftemålet etc.? För jag ser inte hur sex eller exponering av sex till de som själva valt det skulle vara syndigt eller i sig leda till objektifiering. Ser dock hur uppväxtförhållanden, uppfostran av föräldrar etc. kan leda till det i större utsträckning.Jag tror det är en fin linje det där. Ibland kommer jag på mig själv sitta och störa mig på kvinnor inom tex rap-industrin, som enbart spelar på sin sexualitet för att marknadsföra sin musik. Det finns ingen intelligens alls i det dom gör. Samtidigt som jag inser, precis som du skriver, att dom har rätt att göra vad dom vill med sin kropp och att mitt dömande antagligen handlar om att man blivit inlärd att se ner på kvinnor som är för sexuella.
Vart ligger då ansvaret? Ligger det på mig att inte döma kvinnor som sex-objekt och se att dom är mer än bara en kropp, eller ligger det på kvinnorna som använder sin sexualitet som marknadsföring att även visa att dom är intelligenta? Antagligen både och.
Producent
2013-04-22 22:30
Vart ligger då ansvaret? Ligger det på mig att inte döma kvinnor som sex-objekt och se att dom är mer än bara en kropp, eller ligger det på kvinnorna som använder sin sexualitet som marknadsföring att även visa att dom är intelligenta? Antagligen både och. Antagligen mest på männen, samt skola, föräldrar osv. som bör lära barn att bli starka individer som kan vara stolta över sig själva och sina kroppar, inte hyscha om sex och göra det till något skamligt etc.
Jag har aldrig haft uppfattningen om att kvinnor inte skulle vara lika intelligenta som män, oavsett om de gör porrfilm eller vad de nu sysslar med. När det kommer till det emotionella tror jag kvinnor till och med är mer intelligenta så att säga, och många kvinnor som 'spelar på sin sexualitet' är nog väldigt starka och kan till och med uppleva sig vara i överläge hos många män. Dock inte hos alla. Osäkerhet/svaghet finns bland alla människor och är den största orsaken till det man kallar "sexobjektifiering", samt även konflikter och mobbning, anser jag iaf.
Egentligen borde jag inte bry mig men allvarligt, höj nivån lite på inläggen va? Gäller somliga...xlnt: En fråga, tror du inte att den emotionella intelligensen isf kanske är hämmad hos män just pga strukturen och stereotyperna i samhället?
Feminister är män med fittor hahahaha
vad händer??
Redaktionen
2013-04-23 10:56
"jag är feminist! frågor?"
namaste
Battlerappare
2013-04-23 11:24
Åderpåle Idioter kommer i alla kategorier. Du är en av dem.
SofiaBayo, Idioter kommer i alla kategorier. Tuvär tillhör du en kategori där många av dom samlas.
Håll er borta från tråden om ni inte är intresserade av att hålla er till topicen!
Battlerappare
2013-04-23 19:15
Du måste ju själv se va folk tycker vid de här laget. Feminism är ett hett ämne, intressant och roligt.