I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jag är feminist! Frågor?

Övrigt - Blandat

2013-04-16 15:58
Tror tyvärr att allt hade sett så mkt bättre ut om "Sex och samlevnad" hade letts av kompetenta lärare som förstod hur otroligt viktigt det är. Tror många övergrepp hade kunnat undvikits om ungdomar fått bättre riktlinjer i hur parningsdansen borde genomföras och lägga tyngden på respekt för sig själv och andra... Istället blir det fnissiga lektioner med ett par kondomer och närbilder på när en spermie når ägget...

Ja gud. Jag har arbetat på skolor som fritidsledare, och jag vill inte ens tänka på hur okompetenta lärarna var när det kom till att hantera frågor kring sex. Vissa av dem blev till och med arga av frågorna. Det värsta var när vi blev kallade till möte av samordnaren för att diskutera vad vi skulle göra kring att barnen hade börjat prata så mycket om sex. "Vi måste hindra det här" var deras lösning.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-04-16 16:16
Nej, inte så som samhället ser ut idag, och detta av samma anledning som jag anser att kvotering behövs. Familjer styrs fortfarande av invanda gamla roller, delvis inpräntade av samhället, som oftast är till nackdel för kvinnorna. För att bryta dessa roller och ramar behövs det lagar till en början.

eeh så du säger för att få igång feminismen så måste vi skapa fler regler och lagar för att nå ett mer jämställt samhälle?
samt kränka folk som har meriter genom kvotering?

borde man inte starta feminismen från uppfostran och tidig skolålder så att den önskade samhällsstrukturen växer fram sakta men stabilt.

Så du tror alltså att genusmedvetna föräldrar och lärare kommer vara orsaken till att fler unga människor dras till extrema rörelser? Att en kille som tillåts leka med dockor och aldrig får höra att det han gör eller vill göra är fel, senare i livet kommer vilja stå och ropa zieg heil och vandalisera moskeer?

Genom genus lär man barn att vara öppna för olikheterna hos varandra. Jag har väldigt svårt att tro att ett sådant barn skulle dras till extrema rörelser.

Ah sorry jag gick lite utan för topic, tänkte nog ihop genus och vad som är rätt och fel. Håller med självklart med om
Genom genus lär man barn att vara öppna för olikheterna hos varandra.

Det tror jag absolut. Men eftersom jag i verkligheten ser män som är tillbakadragna och kvinnor som är framåt, så tror jag det är väldigt individuellt och inte baserat på vilket kön man har. Att påstå att tjejer ska vara tillbakadragna på grund av deras hormoner skadar mer än gör nytta eftersom de tjejer som inte alls känner igen sig i den mallen tror att det är något fel på dem. Så jag förstår inte varför man överhuvudtaget måste diskutera kvinnliga och manliga hormoner om det inte går att applicera på alla inom ett kön.

a precis men det är ju samma sak med killar som inte passar in i "den mallen".

Jag förstår inte riktigt vad du menar med applicera på alla inom ett kön.
Alla människor har hormoner plus att vi har alla olika mängd av manligt samt kvinnligt könshormon.
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2013-04-16 16:34
eeh så du säger för att få igång feminismen så måste vi skapa fler regler och lagar för att nå ett mer jämställt samhälle?

Varför tror du lagar mot diskriminering på grund av hudfärg existerar? Av samma anledning.

samt kränka folk som har meriter genom kvotering?

Har jag påstått att man ska kränka någon med meriter? Jag har endast påstått att man ska kvotera in om två stycken har likvärdiga meriter. Vad som däremot händer dagligen är att man kränker människor ( både kvinnor och invandrare ) trots bättre meriter, eftersom fördomar fortfarande lever kvar. Hur tycker du själv att man ska bryta dessa fördomar?

borde man inte starta feminismen från uppfostran och tidig skolålder så att den önskade samhällsstrukturen växer fram sakta men stabilt.

Jo. Det är där genuspedagogik kommer in. Tyvärr förstår inte de flesta människor vad det handlar om, och är emot det.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med applicera på alla inom ett kön.
Alla människor har hormoner plus att vi har alla olika mängd av manligt samt kvinnligt könshormon.

Eftersom det inte går att applicera ett visst beteende till ett kön. Alla tjejer är inte tillbakadragna, och alla killar är inte framfusiga. Det känns meningslöst att säga att "tjejer är såhär på grund av hormoner" när det inte stämmer in på alla tjejer. Sen är frågan om det dessutom bara är en ursäkt som vuxna använder för att slippa ta ansvar för att det kan ha att göra med deras bemötande av flickan. Hon kanske egentligen inte alls är tillbakadragen av natur.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-04-16 16:40
SofiaBayo skrev:
Så du tror seriöst att gamla män som försöker bevisa att det finns distinkta skillnader mellan kvinnor och mäns psyke, inte redan har velat komma fram till en given slutsats?

Kanske, kanske inte. Hur är "gamla män" med en egen agenda representabla för "all forskning", menar du?

Det handlar i princip om att man inte ger lika mycket stöd till genusforskning, och forskningen är dessutom relativt ny. Den typen av argument du använder är densamma som man använde för att motbevisa att de som hävdade att jorden var rund, under en tid då vetenskapen påstod att den var platt. Bara för att teorier inte har lika mycket år i ryggen, så betyder inte det att dom inte är sanna. Det har historien visat oss om och om igen.

Vad är det för stöd du pratar om? Ekonomiskt? Det finns oerhört mycket utlysningar av stöd till genusforskning. Mycket mer än i de flesta samhällsvetenskaper, faktiskt, trots att det är ett relativt obskyrt ämne som väldigt få egentligen fäster någon vikt vid. Dessutom är inte genusvetenskap en forskningsgren utan en allmän benämning på vad ett stort antal människor inom flertalet discipliner ägnar sig åt. Det finns massor av genuspengar att söka INOM i princip alla ämnen, inklusive naturvetenskaperna.

Genusvetenskapen har också låtits genomsyra andra ämnen, vilket gör att vi har "genuscertifierade" universitet, och genusvetenskapliga inslag i en massa andra ämnen, plus för kvinnliga sökanden ifråga om forskningsmedel, och sådant.

Jag pratar inte om "teorierna". Jag pratar om det vetenskapliga tillvägagångssättet (eller avsaknaden därav). Många vetenskaper som är mycket yngre än genusvetenskapen klarar av den balansgången, och blir respekterade av "forskarsamhället" istället för att som genusvetenskapen vara ett område som väldigt många skrattar åt öppet, och i princip alla skrattar åt när dörren är stängd.

2013-04-16 16:45
Jackfalk

Jag pratar inte om "teorierna". Jag pratar om det vetenskapliga tillvägagångssättet (eller avsaknaden därav). Många vetenskaper som är mycket yngre än genusvetenskapen klarar av den balansgången, och blir respekterade av "forskarsamhället" istället för att som genusvetenskapen vara ett område som väldigt många skrattar åt öppet, och i princip alla skrattar åt när dörren är stängd.

Ja, det är en del av evolutionen.

"Alla sanningar går igenom tre stadier. Först blir de förlöjligade. Sedan blir de våldsamt motarbetade.
Slutligen blir de accepterade som alldeles självklara ."

- A Schopenhauer

2013-04-16 16:53
Kan även säga att jag själv blivit hånad och motarbetad på skolor där jag försökt införa genusmedvetenhet, utan att de ens gett det en chans. När jag sedan misslyckas så står de och påstår att det är för att det inte fungerar, när misslyckandet i sig handlade om att lärarna ignorerade de riktlinjer och regler jag förde in vilket självklart leder till att eleverna också struntar i dem. Det handlar om okunskap, ignorans och fördomar från vuxna människor. Inget annat.

2013-04-16 17:01
Har jag påstått att man ska kränka någon med meriter? Jag har endast påstått att man ska kvotera in om två stycken har likvärdiga meriter. Vad som däremot händer dagligen är att man kränker människor ( både kvinnor och invandrare ) trots bättre meriter, eftersom fördomar fortfarande lever kvar. Hur tycker du själv att man ska bryta dessa fördomar?

Nä det har du inte ville mest se din reaktion, tycker att du har bra åsikter.

Eftersom det inte går att applicera ett visst beteende till ett kön. Alla tjejer är inte tillbakadragna, och alla killar är inte framfusiga. Det känns meningslöst att säga att "tjejer är såhär på grund av hormoner" när det inte stämmer in på alla tjejer. Sen är frågan om det dessutom bara är en ursäkt som vuxna använder för att slippa ta ansvar för att det kan ha att göra med deras bemötande av flickan. Hon kanske egentligen inte alls är tillbakadragen av natur.

Jag får en vibb att du talar utifrån ett ganska personligt perspektiv nu.
Så det jag försöker få fram är att jag tror att ganska mycket instinkter från tidigare generationer finns kvar i vår hjärna. Människan har varit likadan inne i huvvet i 125 000år. Det är bara vårt sätt att tänka som förändras genom generationer.
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2013-04-16 17:05
Jag får en vibb att du talar utifrån ett ganska personligt perspektiv nu.
Så det jag försöker få fram är att jag tror att ganska mycket instinkter från tidigare generationer finns kvar i vår hjärna. Människan har varit likadan inne i huvvet i 125 000år. Det är bara vårt sätt att tänka som förändras genom generationer.

Jag pratar ur personlig erfarenhet, men även från andra kvinnor och mäns perspektiv.

Vilka instinkter anser du vara specifika för mannen respektive kvinnan, som faktiskt existerar hos ALLA inom ett kön?

2013-04-16 17:06
Nä det har du inte ville mest se din reaktion, tycker att du har bra åsikter.

:)

2013-04-16 17:34
SofiaBayo

Jag tycker det är en lag som hade gynnat hela samhället, inklusive män. Kvinnor och män hade blivit mer jämställda på arbetsmarknaden. Barn hade fått mer tillgängliga fäder, vilket hade gjort barn mer harmoniska. Fäder hade fått ta hand om mer om hushållet och barnen och lärt sig hur mycket jobb det faktiskt är kvinnor gör när de kommer hem. Kvinnorna hade blivit mer avlastade. Män hade fått mer sex.

Du säger å ena sidan att feminism uttrycker någon form av frihet för individen, oavsett kön. Ser du inte motsägelsen i att påstå att sunt förnuft = feminism, eller feminism = önska ett jämställt samhälle, och sedan återfinna ovanstående åsikter hos 95 % av människor som verkligen är frälsta av feminism? Är det verkligen så feminister ska sträva efter jämställdhet, genom att tvinga fram den genom absurda lagar som reglerar familjehemmet?

Varenda människa som har ett någorlunda sunt liv, med manliga och kvinnliga vänner, har genomgått högskoleutbildning och inte blivit systematiskt antastat av det motsatta könet tycker att människor bör vara fria och ha lika möjligheter. Nyckelordet är människor. Så min sista fråga är, varför behövs feminism, egentligen? Är inte begrepp som humanism mer lämpliga?

2013-04-16 17:39
Vilka instinkter anser du vara specifika för mannen respektive kvinnan, som faktiskt existerar hos ALLA inom ett kön?

Upplever kvinnor generellt som mkt mer "revirkänsliga" än män och en starkare lust att fort bygga ett bo och träda in i familjelivet. Vilket kan vara pga biologiska klockan eller sociala riktlinjer, svårt att säga.

2013-04-16 17:43
SofiaBayo:
Är du verkligen säker på att du är feminist? Utifrån dina svar låter det snarare som du är egalitarist.

Din strävan och målsättning är idealisk, men frågan som egentligen bör besvaras är, varför identifierar du dig med feminismen? För att du är en tjej/kvinna?

2013-04-16 18:13
SofiaBayo skrev:
Jackfalk"Alla sanningar går igenom tre stadier. Först blir de förlöjligade. Sedan blir de våldsamt motarbetade.

- A Schopenhauer

1. Citatet är osant.
2. Citatet är inget belägg för att alla utskrattade teorier är sanna.
3. Jag skrattar inte åt genusvetenskapen för att den utmanar mina referensramar eller vad det heter. Jag skrattar åt den för att den är kombinationen av ovetenskaplig och arrogant.
4. Jag skrattar inte åt feminismen, jämställdheten, eller idén om genus som sådan, utan åt utövarna inom ett tydligt pseudovetenskapligt fält. Vad det har med jordens form att göra förstår jag inte.

2013-04-16 21:07
Jag tycker faktiskt inte det. Mannens våld mot kvinnan är en del av hans överordnad henne.

Men lol.. Klart det är ett annat topic. en del av hans överordnand..
En person som brukar våld för att visa sin överordnad kan vara över män,kvinnor,barn,djur,position,territorium etc.
Det har inget med jämnställdhet att göra.. Om inte våld skulle användas så är det säkert psykist istället. Så nja.

Feminism= common sense :)

För mig är det bara något man vill kalla sig och flasha med.
Typ som att vara vegitarian men käka fisk,skaldjur och svamp eller andra levande organismer. gör om gör rätt.

om alla blev omhänderdagande och mjuka..

Trodde män slogs pga av mjuka omhändertagande kvinnor....

Men det känns som hela feminist debatten handlar om just status och makt.. inte om jämnställdhet.

Bli omhändertagande och mjuka :) Gå i lite mer terapi och använda våld lite mindre. Även om killar inte har mindre psykiska problem än kvinnor, så går de mycket mer sällan till en psykolog och tar itu med sina känslomässiga issues.

meeh, Män är spermier och kvinnor är ägg ?

Varför tror du att yrken domineras av manliga eller kvinnliga könet?

Det är kvarlevor från det samhället vi levde i förr, då kvinnorna var hemma och tog hand om barnen och hushållet och män arbetade och drog hem pengar.

Kvarlevor? Den enda anledningen till att det inte är så nu är att vi i väst kan leva gott på slavar i asien, afrika och östeuropa..
Människan har inte utvecklats ett skit från tiden vi bodde i grottor..
och kommer inte göra det heller(det skulle vara robotmänniskor isånna fall).
Vi är ett virus som infekterat planeten vi bor på.. (bara för att människar byter kläder och boende betyder det inte att vi utvecklas.. vi överlever)

Jag är rätt trött på feminister och hbt personer som tror att de är så jävla balla.
Har många vänner som är feminister och hbt. Men det är ingen som åker till de länder som behöver feminism eller hbt rörelser på riktigt..
Utan istället så går de runt i sina små städer i sverige och gapar..
Min lärare på högstadiet är den enda feministen jag har respekt till, för hon åkte till sådana länder och kämpade för deras rättigheter.
(på hennes semestrar)
Sitta och gnälla över vem som tjänar mest och vilka yrken som kvinnor och män ska ha.. damn kom igen, se på världen och tänk till istället.

-? ? ? ? ? ?- {@L_@} -? ? ? ? ? ?-

2013-04-16 21:52
Vilken för jävla dum tråd, jag hoppas verkligen inte att alla som läser/ställer frågor i denna tråd tror att allt som SofiaBayo tycker är någon typ av generell åsikt som alla feminister håller med om.

Var bara det jag ville poängtera, jättemycket poängtera.
Moderator

2013-04-16 21:53
Vad är feminism öht? Vad står ni för?
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?
Hangaround

2013-04-16 22:09
Tråden handlar bara om SBs bekräftelsebehov plus ett gäng snubbars benägenhet att tro att om dom ger denna bekräftelse så kommer dom få knulla.

Fick det till att tråden inte har med feminism att göra alls, utan en vilja att uttrycka sina åsikter och få medhåll, tråden borde hetat "Jag är vettig, frågor?" och varit startad av nån helt annan.

2013-04-16 22:21
Ser du inte motsägelsen i att påstå att sunt förnuft = feminism, eller feminism = önska ett jämställt samhälle, och sedan återfinna ovanstående åsikter hos 95 % av människor som verkligen är frälsta av feminism?

Jag förstod inte den meningen. Cribbe tyckte det jag pratade som mer lät som mänskliga rättigheter, vilket det egentligen faktiskt är. Men folk tror att det handlar om kvinnor som hatar män.

Är det verkligen så feminister ska sträva efter jämställdhet, genom att tvinga fram den genom absurda lagar som reglerar familjehemmet?

Du får det att låta som att feminism enbart handlar om det. Jag ser inte att det skulle vara något negativt att män tvingades ta ut lika mycket barnledighet som kvinnor.
Varken för männen, barnen eller kvinnorna.

Nyckelordet är människor. Så min sista fråga är, varför behövs feminism, egentligen? Är inte begrepp som humanism mer lämpliga?

Jag är inte insatt i humanism, så jag kan inte svara på den frågan. Det känns rätt löjligt att diskutera vad man bör och inte bör kalla sig. Det viktigaste är väl att man vill göra gott i samhället och strävar åt samma håll? Feminism kan likväl vara detsamma som humanism. Jag har inga problem med det. Problemet är att folk inte riktigt förstår vad feminism är.

2013-04-16 22:23
Tech skrev:
Tråden handlar bara om SBs bekräftelsebehov plus ett gäng snubbars benägenhet att tro att om dom ger denna bekräftelse så kommer dom få knulla.

Fick det till att tråden inte har med feminism att göra alls, utan en vilja att uttrycka sina åsikter och få medhåll, tråden borde hetat "Jag är vettig, frågor?" och varit startad av nån helt annan.

*gäsp*

2013-04-16 22:30
Priyan

Är du verkligen säker på att du är feminist? Utifrån dina svar låter det snarare som du är egalitarist.

Feminism och egalitarism går ihop.

Din strävan och målsättning är idealisk, men frågan som egentligen bör besvaras är, varför identifierar du dig med feminismen? För att du är en tjej/kvinna?

För att jag tycker det är vettigt. Jag kan inte svara på om det är för att jag är kvinna, för jag vet inte hur det är att vara man. Jag är feminist eftersom det är för att jag är jag.

2013-04-16 22:32
VRGNHNS skrev:

Upplever kvinnor generellt som mkt mer "revirkänsliga" än män och en starkare lust att fort bygga ett bo och träda in i familjelivet. Vilket kan vara pga biologiska klockan eller sociala riktlinjer, svårt att säga.

Sen finns det kvinnor som inte alls har den drivkraften. Jag har en kompis med en pojkvän som har en större lust att bygga bo och träda in i familjelivet än henne, så där faller den teorin.

2013-04-16 22:33
JackFalk skrev:
SofiaBayo skrev:
Jackfalk"Alla sanningar går igenom tre stadier. Först blir de förlöjligade. Sedan blir de våldsamt motarbetade.

- A Schopenhauer

1. Citatet är osant.
2. Citatet är inget belägg för att alla utskrattade teorier är sanna.
3. Jag skrattar inte åt genusvetenskapen för att den utmanar mina referensramar eller vad det heter. Jag skrattar åt den för att den är kombinationen av ovetenskaplig och arrogant.
4. Jag skrattar inte åt feminismen, jämställdheten, eller idén om genus som sådan, utan åt utövarna inom ett tydligt pseudovetenskapligt fält. Vad det har med jordens form att göra förstår jag inte.

Det var dumt av mig att citera något. Man kommer väldigt sällan men en poäng med det. Får jag isåfall fråga vad det är med genusvetenskap du finner arrogant? Ge gärna specifika exempel.
Graffare

2013-04-16 22:46
Angående kvotering är kärnproblemet för mig är vad vi lägger i begreppet kompetens. Jag tror definitivt det finns något att vinna på att blandad könssammansättning, i alla former av organisationer. I synnerhet kanske på de arenor som på något sätt är i kontakt med alternativa livsstilar ex HBTQ-rörelsen, vården kan vara en sådan typ av arena som i högre utsträckning behöver reflektera den större demografin. På det sättet skulle också den brännande heta löneklyftan kunna minskas, även om jag tycker hela vårdsektorns löner bör höjas.

I sommar kommer jag förresten arbeta med ett projekt som syftar just till att få gymnasiekillar intresserade av att söka högskolelinjer inom vård- och välfärdssektorn. Killarna får betalt av kommunen som ett normalt sommarjobb, får arbeta praktiskt och teoretiskt samtidigt som de aktuella programmen får chans att marknadsföra sig.

Så här i början tror jag dock möblera om i upplägget och lyfta bort det enorma fokus på genus och normer som varit tidigare år, åtminstone sätta in det (jämställdhet) i sitt sammanhang (jämlikhet) genom att peka på andra samverkande maktstrukturer i samhället. Tänker att jag stärker kopplingen till välfärd på det sättet. Det kanske du har koll på förresten SofiaBayo, det här med intersektionalitet, är väl lite det jag är inne på, eller? Jag har massa litteratur men inte haft tid att sätta mig in i det där.

My stomach got young dead orphans in it
I eat from trash cans at abortion clinics
-Jus Allah

2013-04-16 22:48

Vad menar du med det?

2013-04-16 22:56
Cribbe

Men lol.. Klart det är ett annat topic. en del av hans överordnand..
En person som brukar våld för att visa sin överordnad kan vara över män,kvinnor,barn,djur,position,territorium etc.
Det har inget med jämnställdhet att göra.. Om inte våld skulle användas så är det säkert psykist istället. Så nja.

I ett samhälle där mannen inte är överordnad kvinnan, så brukar inte män våld mot kvinnor i maktsyfte eftersom könen är jämställda. Du frågade mig vad jag tyckte om strippor. Jag svarade att man ska få göra vad man vill så länge man är lycklig, men att i väldigt många fall så handlar sexhandel om just hot och våld mot kvinnan och därför är det ämnet väldigt komplext att diskutera.

För mig är det bara något man vill kalla sig och flasha med.
Typ som att vara vegitarian men käka fisk,skaldjur och svamp eller andra levande organismer. gör om gör rätt.

Du får se det som du vill. Jag förstår inte varför man inte vill kalla sig det, om man nu vill att kvinnor och män ska vara jämlika.

Trodde män slogs pga av mjuka omhändertagande kvinnor...

Det tror jag faktiskt inte :P

Men det känns som hela feminist debatten handlar om just status och makt.. inte om jämnställdhet.

På vilket sätt då?

meeh, Män är spermier och kvinnor är ägg ?

Say what?

Varför tror du att yrken domineras av manliga eller kvinnliga könet?

Det har jag redan svarat på.

Sitta och gnälla över vem som tjänar mest och vilka yrken som kvinnor och män ska ha.. damn kom igen, se på världen och tänk till istället.

Jag tycker du förminskar de problemen som vi faktiskt har i sverige. Det faktumet att väldigt många kvinnor fortfarande blir slagna och våldtagna av män i sverige. Det faktumet att vi har en hel drös med kvinnor som bränner ut sig eftersom dom, trots att de arbetar lika många timmar som mannen, gör den största delen hushållsarbete och tar hand om barnen. Bara för att alla kvinnor har rösträtt så betyder inte det att samhället är perfekt, och det tror jag de flesta kan hålla med om. All respekt till din tjejkompis som åker ner och gör sin grej, men att komma med ett sånt argument är som att säga till en person som klagar på att restaurang-maten är kall att man ska nöja sig med vad man har eftersom barnen i afrika skulle vara glada för kall mat. Det bästa vore ju om hela världen kunde få varm och god restaurang-mat, så varför nöja sig med något halv-bra?

2013-04-16 22:59
phatie skrev:
Vilken för jävla dum tråd, jag hoppas verkligen inte att alla som läser/ställer frågor i denna tråd tror att allt som SofiaBayo tycker är någon typ av generell åsikt som alla feminister håller med om.

Var bara det jag ville poängtera, jättemycket poängtera.

Bra poäng. Har tänkt säga det flera gånger, men det har försvunnit i att försöka svara på alla inlägg. Det är klart att alla som kallar sig feminister inte tänker som mig, och om någon annan tycker att den kan ge ett mer utförligt eller korrekt svar så ser jag inget fel med att hoppa in!

2013-04-16 23:01
Trixig-person3 skrev:
Vad är feminism öht? Vad står ni för?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Feminism

2013-04-16 23:16
Stayblack

Det låter som ett spännande projekt! Gör du någon avhandling om det sen som man kan läsa om nånstans? Det hade varit intressant att höra hur det gick.

Så här i början tror jag dock möblera om i upplägget och lyfta bort det enorma fokus på genus och normer som varit tidigare år, åtminstone sätta in det (jämställdhet) i sitt sammanhang (jämlikhet) genom att peka på andra samverkande maktstrukturer i samhället. Tänker att jag stärker kopplingen till välfärd på det sättet. Det kanske du har koll på förresten SofiaBayo, det här med intersektionalitet, är väl lite det jag är inne på, eller? Jag har massa litteratur men inte haft tid att sätta mig in i det där.

Ja. Radikalfeminister hävdar att det enbart har att göra med genus, men jag tänker lite i dom banorna som du gör med. Genus är ju bara en aspekt av de samhällsproblemen vi har, och det är många andra maktstrukturer som spelar in. Tex att vita människor har förtryckt svarta under väldigt många år, osv. Det är något som också påverkat samhället.
Moderator

2013-04-16 23:24
Frågade dig SofiaBayo, googla kan jag göra själv. Ge mig en förklaring till vad det är, inte en länk.

2013-04-16 23:27
Priyan skrev:

Vad menar du med det?

Jag menar att det inte finns något motsägelsefullt i att vara feminist och samtidigt vilja ha ett samhälle där alla behandlas som likar. Sen kan jag väl tycka att man ska behandla människor utifrån de behov de uttrycker att de har, och dessa kan variera från individ till individ. Men då är vi inte riktigt inne på feminism längre. Jag är inte bara enbart en feminism, jag har åsikter som går utanför den rörelsen också :P

2013-04-16 23:29
Trixig-person3 skrev:
Frågade dig SofiaBayo, googla kan jag göra själv. Ge mig en förklaring till vad det är, inte en länk.

Helt ärligt så orkade jag inte. De första raderna i länken beskriver det rätt bra.

2013-04-16 23:42
Ok men det där då:

Du kan inte stava till 'MÄNniska' utan 'män', men du kan skriva 'människa' utan 'kvinnor' eller hur? Annars skulle ju det bli 'kvinnoriska' vilket skulle låta fett konstigt. Samma gäller ett flertal ord som:

CeMÄNt
MÄNingsfullt
GeMÄNsamt
MÄNs
GovernMÄNt
Osv…

Alla de MÄNingsfyllda orden liksom.

Jag är inte maskulinist eller så, MÄN är det inte lite how it's MÄNt to be?
Graffare

2013-04-16 23:54
Skriver just en artikel som delutvärdering av ett helt annat projekt där jag försöker urskilja karaktären av maktstrukturer, beroende av dess 'längd' och substans... Det är intressant för den här delen av socialt kapital-teori är väldigt lite beforskad och bortglömd åtminstone i min disciplin, kan tänka mig att det finns möjlighet utveckla kompletterande analysverktyg (och kanske till och med praktisk tillämpbart). Det är mina avhandlingsfunderingar i stora drag, men tar ett steg i taget :)

Projektet i sommar ska utvärderas i vanlig ordning, vi har inte hunnit så långt i planeringen ännu :) Men ja det känns spännande, det är väl förankrat och så vitt jag vet unikt i sitt slag vad jag hört från tidigare projektansvarig.
-Jus Allah
Graffare

2013-04-16 23:59
Det jag egentligen efterlyser är ett helhetsperspektiv, samtidigt som sambanden måste tydliggöras och inte tappas bort, lost in translation.
-Jus Allah

2013-04-17 00:12
SofiaBayo:
Om man ska bena ner kärnfrågan i ett mål så är det fullt möjligt att målsättningen de olika filosofierna emellan är densamma (även om jag inte är helt inne på den uppfattningen själv, men det beror på exakt hur man vill skrutinisera), men det är ändå en enorm skillnad på verktyget feminism jämfört mot egalitarism.

Så... Min fråga kvarstår därför faktiskt; varför ser du feminismen som rätt verktyg för dig?

Jag vill absolut inte verka negativt eller kritisk eller något, jag bara undrar, då jag haft den här diskussionen tidigare med andra. Själv ser jag mig som egalitarist och inte feminist. Du ger också sken av att vara egalitaristisk i många aspekter.

2013-04-17 00:27
Själv är jag elgitarrist.
Intressepenisen hårdnar!

2013-04-17 10:02
Metastrof

Fast du är fortfarande en liten pojke. Så jag tycker inte du kan uttala dig om manlighet än ;)

stayblack

Tack för påminnelsen :) Du har rätt. Det behövs verkligen helhetsanalyser, särskilt hos feminister.

Priyan

Var beredd på en flummig förklaring :P

Det har mycket att göra med att det passar in på den formen av andlighet som jag utövar. Väldigt kort förklarat så handlar det om att lära sig hitta tillbaka till det som observerar. Lära sig vara i nuet. Jag var väldigt förvirrad kring mitt kön fram tills bara några år sedan. Jag kände mig inte alls som en kvinna eftersom jag inte alls kunde relatera till det som människor ansåg vara kvinnligt, så jag började fundera på om jag kanske ville vara man, men det kändes totalt fel också. Jag hatade liksom inte min kropp. Men efter att jag började praktisera den här andligheten så insåg jag att jag varken är kvinna eller man, jag är det som observerar den här kroppen. Kroppen är en del av det vi identifierar oss med, och identiteten är konstant föränderlig, så därför kan vi inte vara vår identitet. Vi är det som observerar identiteten. För mig var detta en enorm frihet att inse. Det var något som släppte inom mig, och jag har aldrig mer känt den här förvirringen efter det.

Därav att jag började intressera mig för feminism och genusvetenskap, för dom sätter ord på sånt som jag själv känt men utan att det blir så flummigt som när jag förklarar det ur en andlig aspekt :) Jag kan gå in på hur mer det stämmer in på feminism, men det blir en väldigt lång uppsats då. Så det får räcka där.
Moderator

2013-04-17 11:15
SofiaBayo, så man ska vara hur gammal för att kunna uttala sig om manlighet? Du kommer inte undan spydiga kommentarer genom att sätta en smilgubbe efteråt.

Also, har du ork att förklara för mig vad feminism är nu?

2013-04-17 11:42
Trixig-person3 skrev:
SofiaBayo, så man ska vara hur gammal för att kunna uttala sig om manlighet? Du kommer inte undan spydiga kommentarer genom att sätta en smilgubbe efteråt.

Also, har du ork att förklara för mig vad feminism är nu?

Haha... jag är rätt så säker på att Metastrof, till skillnad från dig, förstår att jag driver med honom. Han var spydig på sitt charmiga sätt, och jag skämtade tillbaka. Ta det inte så himla personligt.

Feminism är en samling rörelser som syftar till att definiera, upprätta, och försvara kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter.
Moderator

2013-04-17 11:56
Ack, har så svårt för sarkasm.

2013-04-17 12:02
Trixig-person3 skrev:
Ack, har så svårt för sarkasm.

:( :( Så är det ibland. Sarkasm är dessutom svårare att höra på internet.

2013-04-17 14:04
SofiaBayo

Tyvärr tror jag du hade tjänat otroligt mycket av att poängtera detta redan i ditt allra första inlägg. Jag kanske inte helt håller med om Techs utläggning om att tråden handlar om "ditt bekräftelsebehov" men jag blir faktiskt - som feminist - lite illa berörd av att dina åsikter i det som det frågas om är det enda som lyfts upp som en feministisk sanning.

Speciellt med tanke på att vi uppenbart båda är feminister men ändå har ganska olika syn på saker och ting. Tyvärr känns det här forumet som att banka sitt huvud blodigt mot en vägg så jag har lixom inga planer på att "visa upp mina tankar" här som en motvikt till dig.

2013-04-17 16:01
phatie

Tråkigt att du blev illa berörd och att du väljer att tolka det på de sättet, för det var inte alls min avsikt. Jag är inte perfekt och att sitta och säga vad jag borde ha gjort är rätt meningslöst när jag inte kan vrida tillbaka tiden. Jag får tänka på det till nästa gång helt enkelt. Om du däremot bestämmer dig för att lägga din upprördhet åt sidan så hade jag tyckt det var roligt att ha med dig i tråden och få höra din syn på feminism. Come on, det är ju roligt med trådar som är aktiva :)

2013-04-17 19:02
Till skillnad från vad phatie tycks anse, så känns det fortfarande i mina ögon inte givet att SofiaBayo/du är feminist. Snarare framstår det än mer som att du är egalitaristisk. Men vi är ändå uppe på en relativt hög filosofisk nivå här så vi kanske ska hålla oss till att alla är feminister och nöja oss med det?

phatie:
Du säger att du blir lite illa berörd av att SofiaBayos feministiska åsikter är det enda som lyfts upp, men samtidigt så undviker du själv att lägga fram din egna uppfattning? Det kanske är just där problemet ligger, SofiaBayo går ju faktiskt ut och tar ord för sin syn på saken, vad gör du och de andra? Är tysta? Den där väggen som du/ni bankar er blodiga på har väl just blitt en vägg för att ingen ville riva den med sina ord, eller? Feminismen vinner ingenting på att vara tyst. Just saying...

2013-04-17 19:52
Till skillnad från vad phatie tycks anse, så känns det fortfarande i mina ögon inte givet att SofiaBayo/du är feminist. Snarare framstår det än mer som att du är egalitaristisk. Men vi är ändå uppe på en relativt hög filosofisk nivå här så vi kanske ska hålla oss till att alla är feminister och nöja oss med det?

Alltså... feminism handlar väldigt kort om göra kvinnan ( och mannens enligt mig ) sociala och ekonomiska ställning jämlik. Är det något jag står för? Ja. Allt annat som vi har diskuterat är medel för att komma dit. Egalitarism ( som jag hörde talas om för första gången i denna tråden ) kan vara ett synsätt, genusvetenskap kan vara ett verktyg. Men jag ser fortfarande det faktum att mannen är överordnad kvinnan som problemet.

2013-04-17 22:47
SofiaBayo

Såg hur hårt mitt inlägg lät, det var inte meningen - SÅ sur blev jag inte. Sorry för det. Men lite illa berörd, haha. Men som jag skrev så tycker jag inte att detta är rätt forum för att sitta och diskutera sånna saker med tanke på att typ 80% av de som skriver i tråden bara gör det för att hävda sin motsatta åsikt utan att vara intresserad av vad du (eller jag) har att säga.

Priyan

Grattis. Du verkar ju vara helt tappad. Jag som kvinna har inget som helst jävla ansvar att sitta och utbilda (främst) män om att jag som kvinna ska ha samma rättigheter i samhället som de har. Snacka om att skuldbelägga mig och alla mina medsystrar! Skulle du istället inte kunna gå med oss i kampen och avlasta lite? Börja upplysa och utbilda dina medmänniskor åt oss kanske? Så att vi någon jävla dag kan få pusta ut lite? Istället för att läsa att vi "måste ta vårt ansvar och diskutera" när jag här, dessutom, uppenbart och tydligt har skrivit att jag inte tycker att whoa är rätt forum för en vettig diskussion (iaf inte i denna tråd).

Antingen är det besserwissrar som dyker upp och ska försöka hävda sig genom att lägga fram frågor (till SofiaBayo) om Wollenstonecraft och superakademiska teorier (som ändå bara går över huvudet på folk, som ändå inte fattar någonting) eller så är det folk som bara vill hävda sig för hävdandets skull och som inte har något intresse av att faktiskt lära sig något nytt (eller ens kan respektera en replik/motsatt åsikt).

Jag vettefan vilken del av samhället du rör dig i, men att inte hålla käft utan prata feminism med folk är något jag gör dagligen. Jag tänker på det hela tiden, jag twittrar om det, jag skriver på Facebook, jag delar artiklar, jag är med i nätverk, jag engagerar mig och pratar feminism HELA jävla tiden och tycker mig se att folk i min omgivning gör nästan samma sak. Så det här med att du tycker att "feminismen är tyst" fattar jag inte ens vart du fått ifrån. Jag tror tystnaden snarare beror på att du kanske behöver öppna en dörr och kliva in i samtalet, istället för att stå i ett ljudisolerat rum och klaga på att det är tyst.

"Den där väggen som du/ni bankar er blodiga på har väl just blitt en vägg för att ingen ville riva den med sina ord, eller?" - Vad fan menar du? Är det alltså VÅRT (feministernas) FEL att det bildats en vägg som vi måste banka oss blodiga mot för att vi vill prata feminism med folk som vägrar ha en vettig diskussion? Alltså jag pallar inte...... Du måste ju skämta med mig?

2013-04-18 09:07
Såg hur hårt mitt inlägg lät, det var inte meningen - SÅ sur blev jag inte. Sorry för det.

Det är lugnt :)

Men som jag skrev så tycker jag inte att detta är rätt forum för att sitta och diskutera sånna saker med tanke på att typ 80% av de som skriver i tråden bara gör det för att hävda sin motsatta åsikt utan att vara intresserad av vad du (eller jag) har att säga.

Fast nu är du väl lite fördomsfull? :P Jag tycker det finns folk i tråden som är genuina. Troll finns det ju i alla trådar. Ibland är jag till och med själv ett haha...

2013-04-18 11:29
phatie

Fast du kan ju inte mena att twitter är rätt plattform för att diskutera nått öht... Man har väl bara 140 tecken? Har aldrig sett en givande diskussion på twitter, bara olika läger som dumförklarar varandra och det klassiska retweetandet/ryggdunkandet, fast överhuvudtaget brukar väl det sägas om folk som diskuterar på nätet...

SofiaBayo

För att återgå till det tidigare sagt, jo det finns nog förhållande där männen tycker gardinval är väldigt intressant precis som att det finns kvinnor med skägg så nej, en egenskap går inte att ålägga alla inom ett kön. tex det rätt speciella hävdningsbegär vi män har som återspeglas tex på battlerap scenen kan ju förnekas genom att säga "en tjej har ställt upp". Vissa saker förstärks eller är tom skapat av samhället men tror ändå inte allt är rakt av konstruerat.

2013-04-18 11:38
SofiaBayo

Pfft vadå pojke… Fast jag har ju ändå skägg? Eller ja… hade, tills i förrgår.

2013-04-18 11:44
För att återgå till det tidigare sagt, jo det finns nog förhållande där männen tycker gardinval är väldigt intressant precis som att det finns kvinnor med skägg så nej, en egenskap går inte att ålägga alla inom ett kön. tex det rätt speciella hävdningsbegär vi män har som återspeglas tex på battlerap scenen kan ju förnekas genom att säga "en tjej har ställt upp". Vissa saker förstärks eller är tom skapat av samhället men tror ändå inte allt är rakt av konstruerat

Kanske inte. Men så länge det inte går att applicera på alla kvinnor respektive alla män så går det inte att säga att "så här är ni", eftersom det helt enkelt inte stämmer. Jag ser ingen poäng med det, mer än att vissa personer känner sig tryggare och mindre förvirrade när de kan placera in människor i fack.