I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-08-31 17:33

Fallout 3

Okej, nu börjar jag bli riktigt jävla sugen på Fallout 3. Jag var skeptisk förut men har nu kollat de nya gameplayvideorna på Gametrailers.com och damn, detta kan bli riktigt nice.

Gillar att dom hämtat mycket inspiration från Bioshock, och hoppas verkligen på att de bara tar de bra delarna från Oblivion och lämnar de dåliga.

2008-10-30 people!

du är kär i mig.

2008-08-31 17:47
Verkar bli sjukt bra. Hoppas bara att Bethesda lyckas bättre med NPC/AI (Radiant AI?) än i Oblivion. Alla stadsbor kändes så stela i det spelet. Det turbaserade stridssystemet ser också ut att fungera fint.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-08-31 17:49
Ser fram emot detta som fan.

Skönt att man kan välja mellan att fightas i real time och turnbased.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2008-08-31 17:50
Ja, NPC/AI är nog det som kommer dra ner lite på spelet, men ärligt talat tror jag inte det kommer spela så stor roll, världen verkar kännas rätt levande ändå, och stämningen är klockren. Tycker också det är schysst hur mycket olika tillvägagångssätt det finns i all combat.
du är kär i mig.

2008-08-31 19:10
Man kan väl inte välja att spela i turn-based eller realtid? Det är väl bara den där VAC grejen att man kan pausa och välja kroppsdel som man vill attackera?

2008-08-31 19:28
Hoppas på simpla achievements så jag kan låna skiten av nån polare.

Kommer inte köpa det själv :D
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2008-08-31 20:21
the_real_apa P19

Kanske det. Jag vet inte riktigt hur det funkar eller vad det kallas, inte insatt i några specifics :) Jag har bara sett i gameplay-videos där de visat att man kan fightas i realtid eller pausa och sikta in på kroppsdelar osv. Ser coolt ut hursomhelst.

doggson

haha du är patetisk :D

vad händer om du råkar gilla spelet då? (oh shi)

2008-08-31 23:37
Da klarar jag fortfarande spelet 100%?

ROFL DU AR PATETISK!
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2008-08-31 23:41
nejnej. svaret är "da har jag spelat ett spel for att det ar kul for en gangs skull" eller "nae. det ar inte halo 3"
:)

2008-09-01 00:15
ni är söta :)

Eftersom inget BG3 någonsin kommer släppas får jag hålla till godo med Fallout 3, och det går väl an!
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>

2008-09-01 13:51
Inte mitt fel att dom flesta spelen inte bjuder pa samma underhallning som halo gor?

Halo ar mer an bara ett fps <3

Dieallot

2008-09-01 21:09
Ser inte hur skaparna av Oblivion skulle kunna göra en värdig uppföljare till Fallout och Fallout 2.. Men få lär bli lyckligare än mig om de lyckas.

Om jag köper spelet eller inte lär nog bero till stor del på No Mutants Allowed's recension. Mainstream-media kan man inte lita på..
Hitta Svenska HipHopTexter på: http://www.hiphoptexter.com

2008-09-01 22:02
Vi är många som är väldigt oroliga øver hur det kommer att sluta men det hemskaste av allt är att även om de totalt misslyckas med att førmdela falloutkänslan så kan det mycket väl hyllas av pressen och pojkarna kommer o tro att de gjort ett bra jobb.

Det är skillnad på att gøra ett bra spel och på att gøra ett bra fallout.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2008-09-01 22:09
Meh, jag bryr mig inte om det är ett bra fallout så länge det är ett bra spel. Har noll förväntningar på att detta kommer vara likt fallout 1 & 2. Inte samma utvecklare + helt nytt gameplay liksom. Men av nån anledning förväntar sig folk fallout 2.5. Tråkigt besvikna de kommer bli :)

Hoppas bara på ett jävligt bra spel. Morrowind/oblivion med vapen och post-apocalypse miljö låter inte för dumt.

2008-09-01 22:28
Coke:
mm, att det kommer hyllas av pressen är redan givet. Känns som att de baserar betyg på folks förhoppningar snarare än spelets kvalitet numera.
Det jag tycker är mest tragiskt är att nu är det rätt spikat att vi aldrig kommer få en ordentlig uppföljare om FO3 sviker. Innan fanns hoppet iaf.

marvingaye:
Ja, istället lär vi få Oblivion 1.5.. Och det är jävla nerbyte.
Beth har gjort väldigt tydligt att det är Oblivion-fansen (låter som du, så grattis) och inte Fallout-fansen de riktar sig mot.
Fallouts värld är dock så skön och djup att det kan bli ett ok spel ändå.

Morrowind/oblivion med vapen och post-apocalypse miljö låter inte för dumt.

Det låter skitdumt. Fallout-fans var oroliga för ett Oblivion With Guns så fort det blev klart att Beth skulle göra FO3. Men eftersom Oblivion-fans inte vet bättre är det just vad de hoppas på..

2008-09-01 23:59
beth ar grymma spelutvecklare, tror dom klarar av det dock

Dieallot

2008-09-02 00:19
Problemet som jag såg det med Morrowind/Oblivion var att du har aldeles för fria tyglar i spelet. Att ett rpg spel inte är linjärt är i de flesta fall bra, men Bethesda tog det över gränsen med sina spel. Detta gör att man inte har någon motivation att spela vidare till slut. En extremt stor värld med lite interresant content.

Vad jag var rädd för var att detta skulle smitta av sig på Fallout 3 också, men från vad jag sett av de nya gameplay videosen så verkar det faktiskt se bra ut.

Så länge dom får atsmosfären rätt i Fallout 3 så har jag inga problem med att det är 1st person. Det var inte Fallout seriens gameplay som fick mig att älska dom, det är världen i sig. Håller tummarna.
I'm drinking the water. So should you.

2008-09-02 00:20
Typos, skyller på min feber =)

2008-09-02 00:32
Caliber P23

hah! ja jag har läst om "oblivion with guns" gnället. Det roliga är att det första jag tänkte när jag såg de första fallout 3 screensen var "wow, typ oblivion/morrowind fast med vapen? nice!" och nu på senare dagar får jag läsa om hardcore fallout fans som kokar av bara tanken haha

Jag vet inte riktigt vad det är för spel som de gamla fallout fansen inbillar sig "borde" vara uppföljaren till fallout 2 men det spelet finns helt enkelt inte.
Det första de blev sura över var väl att fallout 3 är fps? och sen blev det bara värre och värre kan jag tänka mig.
Visst, jag gillade fallout 2 väldigt mycket men jag inbillar mig verkligen inte att fallout 3(tio år senare?) ska vara ett pixligt turnbase rpg med topview eller vad det nu är hardcore fansen vill se.
Grejen är att om fallout 3 hade varit för likt fallout 2 så hade fansen gnällt ändå och kallat det fallout 2.5.

Så ja, grattis till mig :) det enda jag oroade mig över var att atmosfären skulle vara kass(tyckte att oblivion saknade bra atmosfär jämfört med morrowind som jag f.ö gillade väldigt mkt) men som du säger, det verkar som att de fått till fallout världen rätt bra:)

2008-09-02 11:21
Marvin

Men vad i helvetet ska de med licensen till om de inte tänker eftersträva ett falloutspel?
De hade ju kunnat sitta och utveckla sitt spel i lugn och ro och døpt det till oblivion to the future och ingen hade riktigt brytt sig.

Jag ska givetvis inte klaga før mycka føra jag kørt igenom spelet men jag är väldigt orolig før karaktärerna (som var värdeløsa i olibvion) samt hur de hanterar alla kontorversiella ämnen och hur/om de lyckas implementera den svarta humor som fanns i tidigare spel.

To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2008-09-02 12:46
Av vad jag har sett finns det iaf dialogträd i FO3 till skillnad från de jävligt kassa "dialogerna" i Morrowind och Oblivion.

2008-09-02 14:22
Själv har man ju väntat ett rätt bra tag:
Har maskoten stående i nästan 1:1 skala på balkongen ;)

Bärsen är slut, wtf would Macguyver do!?

2008-09-02 15:25
Coke:

Tillåt mig klargöra exakt hur Bethesda har gått tillväga.

""Well, Todd Howard (Executive Producer at Bethesda) has talked a little about this. We're not big fans of jokes… developers that try to tell jokes, it tends not to work very well. You know, the humour in Fallout 3 is that you can get a weapon and blow a guy to a bloody mess, then when you pull up your interface, you see a little smiling cartoon character holding his thumb up. Like that's funny… funny not in terms of jokes or winks at the camera and such…
"

"In regards to nudity and child killings, no, it features neither of those, as they don't really add to the flavor of the game"

"In regards to essential NPCs, it works like Oblivion, in that when they "die" they get knocked "unconscious" and get up a little while later. It worked well in Oblivion, so we kept that system, as you can still attack everyone that you want, and get at least a small benefit (being able to avoid them while they are down). I will say that the number of essential characters is minute compared to Oblivion and we've gone to pretty big lengths to cover a lot of people's deaths, but sometimes that's just not possible.
"

"Ross Atherton, PC Gamer UK: A higher charisma score gives more chat options. (ref)
Golem, NeoGAF: Branching dialogue tree, different choices/chances of success based on charisma and speaking skill. Poor INT will NOT affect your dialogue choices"
"

Och som avslutning, Fallout 3 kommer inte ha stöd för någon som helst tredjeparts moddning.

2008-09-02 16:09
Coke P22

När har jag sagt att jag inte tror de kommer eftersträva ett fallout spel?
Säger bara att de självklart inte kommer att göra fallout 2.5 eller det obefintliga spel som hardcore fansen drömt ihop en mental bild om.

Fallout 3 är en uppföljare av en helt annan utvecklare och släpps 10 år efter föregångaren. Det enda man kan hoppas på är ett bra next-gen spel där de har implementerat vissa fallout element. Att förvänta sig den perfekta fallout 2 uppföljaren är naivt tycker jag.

2008-09-02 18:03
Que?? Kan man inte döda civila??
Där försvann min tanke om att spela som hjärndöd byfåne med slägga
Shooo bree

2008-09-02 18:07
farbrorbla:

Dialogvalen påverkas inte av INT, du kan alltså tokglömma att vara någon hjärndöd byfåne, oavsett intelligens så kommer du fortfarande prata såsom om du vore välutbildad av normal intelligens.

2008-09-02 18:15
Jag är så förbannat kluven...
Det blir nog att skaffa men jag vet inte om jag är så örtjust i vad dom gjort.
Förvisso så blev jag ganska imponerad av Media-blowouten från PAX hos GT.

2008-09-02 19:19
Problemet som jag såg det med Morrowind/Oblivion var att du har aldeles för fria tyglar i spelet. Att ett rpg spel inte är linjärt är i de flesta fall bra, men Bethesda tog det över gränsen med sina spel.

Fattar inte var den här friheten i Oblivion som folk snackar om var. Man fick en stor free roaming värld, men inte fick man nån frihet när det gäller karaktärens handlingar. Det är typ det viktigaste i ett RPG.

It worked well in Oblivion, so we kept that system

Verkar vara mantrat för The Elder Scrolls V: Oblivion 2: Fallout 3

Beth visade tydligt med Oblivion att de inte vet nåt om rpgs när de la in fiender som skalar i svårighetsgrad medan man levlar (fan tänkte de egentligen?), linjäriteten (ja, det är ett linjärt spel. Visst, du kan välja i vilken ordning du ska göra quests, men inte hur) och usel interaktion med NPCs.

2008-09-02 19:47
Caliber P23

Har du spelat morrowind? Där hade man ganska stor frihet när det gäller karaktärens handlingar och HUR man man ville göra quests. Har tyvärr inte spelat tillräckligt mycket oblivion för att veta om det spelet funkade på samma sätt(gillade inte atmosfären i oblivion så jag kände mig aldrig motiverad till att spela vidare)

Det var längesen jag spelade morrowind men jag minns i alla fall att till och med små "fetch"-quests väldigt ofta kunde göras på olika sätt.
T ex, NPC1 vill att du ska hämta ItemX från NPC2. NPC2 vill inte motvilligt lämna ifrån sig ItemX eller kanske vill ha något för det.
Då kunde du:
1. Ge NPC2 vad han/hon vill ha. kan vara göra en quest eller ge pengar. 2.Döda NPC2 och ta ItemX från dess corpse 3. Stjäla ItemX från NPC2 om ens pickpocket skills är tillräckligt höga/försöka dyrka upp NPC2's chest om den nu förvarat ItemX där
4. Få NPC2 att gilla en och ge bort ItemX frivilligt och villkorlöst. Kan vara genom att muta NPC2 med pengar eller NPC2 kanske är med i samma guild som en själv och därmed redan gillar en. Eller så kanske NPC2 ogillar NPC1 så då kan man ibland döda NPC1.
osv

Har man liknande frihet i fallout 3 så är jag mer än nöjd. Är f.ö väldigt förvånad om Beth HELT tog bort denna frihet från oblivion som du säger. Spelade som sagt inte tillräckligt mkt oblivion för att ta reda på det.
Poet

2008-09-02 20:06
Skulle typ helst vilja att dom la ner projektet helt och hållet. Tror att det kommer att bli ett spel som mer liknar Oblivion än Fallout tyvärr, även fast jag gladeligen skulle äta upp mina ord om det visade sig att dom fått ihop en värdig uppföljare till Fallout 2.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb

2008-09-02 20:08
Spelade inte tillräckligt mycket Morrowind för att bilda mig en uppfattning, men jag har läst från många som har spelat bägge som tyckte att Beth "dumbed down" Oblivion.

Just såna exempel på olika sätt att klara en quest som du räknade upp är vad jag vill ha, men det var väldigt sällan man hade valfrihet i quests (kommer ihåg ett par) i Oblivion.
Ett exempel med det problemet är thieves guild questlinen. Många "fattade vad som höll på hända" men hade ingen möjlighet att undvika det. När man förlorar kontrollen över sin gubbe på det sättet i ett rpg förstör det spelet för mig, och det hände väldigt ofta i Oblivion.
Poet

2008-09-02 20:14
naero sammanfattade exakt allting som gör att jag antagligen kommer att bli besviken på spelet.

"In regards to nudity and child killings, no, it features neither of those, as they don't really add to the flavor of the game"

- Liksom what, en av dom sakerna som gav Falloutspelen deras "flavor" var ju just att man kunde välja att göra såna här saker, knulla runt och mörda barn, valfrihet.

"Well, Todd Howard (Executive Producer at Bethesda) has talked a little about this. We're not big fans of jokes… developers that try to tell jokes, it tends not to work very well. You know, the humour in Fallout 3 is that you can get a weapon and blow a guy to a bloody mess, then when you pull up your interface, you see a little smiling cartoon character holding his thumb up. Like that's funny… funny not in terms of jokes or winks at the camera and such…"

- Är också ett helt idiotiskt uttalande, då en av dom stora nöjena med Falloutspelen var att jaga runt efter alla easter eggs som fanns gömda igenom hela spelet.

"In regards to essential NPCs, it works like Oblivion, in that when they "die" they get knocked "unconscious" and get up a little while later. It worked well in Oblivion, so we kept that system"
- Gör mig argast av allt och bevisar tydligt hur fast beslutna man är om att göra en slags "Framtids-Oblivion" snarare än ett Falloutspel. Ska man göra ett Falloutspel ska man se vilka element som funkade bra i redan befintliga Falloutspel och inte vad som funkade i jävla Oblivion. Är som om Nintendo skulle köpa upp rättigheterna för GTA och ba "Nä vettu vi har slopat gangstertemat, nu handlar det om en up and coming rörmokare som stöter på en massa problem istället. Funkade svinbra i Super Mario, så vi kör på det här också"

Jävla idioti.

2008-09-02 20:31
Som jag sa förut:
Fallout 3 är en uppföljare av en helt annan utvecklare och släpps 10 år efter föregångaren. Det enda man kan hoppas på är ett bra next-gen spel där de har implementerat vissa fallout element. Att förvänta sig den perfekta fallout 2 uppföljaren är naivt tycker jag.

Varför bli så arg över någonting som är så självklart. Är det här ens en chock liksom, har bethesda nån gång gått ut med något annat än just det naero postade?
Förstår inte hur nån på allvar kunde tro att de skulle gå ut med att försöka tillfredsställa fans till ett spel som släpptes för 10 år sedan(endast till PC) som inte ens DE själva utvecklade istället för ett spel som släpptes för 2 år sedan till pc/360 och endast 1 år sedan till ps3.
Spelföretag är företag de med och precis som alla andra företag så vill de tjäna pengar. Tydligen så tror de att detta kommer generera dem mest pengar, vilket jag också tror.

Många kommer att gilla det här spelet ändå. Efter att ha sett diverse gameplay videos är jag ganska övertygad om att jag kommer gilla det här spelet också :) och ja, jag gillade fallout 2 back in the days.
Poet

2008-09-02 20:34
Kan dom inte tillfredsställa dom som älskade Fallout 2 ska dom bara ge fan i att göra något med det överhuvudtaget. Kan dom inte göra en minst lika bra zombie av det kan dom lika gärna låta liket ligga. Har varit emot hela projektet från början, känns som ett helgerån att dom lagt sina vidriga klor på Fallout :(
Poet

2008-09-02 20:37
Alltså spelet ser ju fantastiskt ut och kommer antagligen att bli bra, men det är nog allt också, det kommer inte att bli Fallout, utan bara ett "bra" spel, som folk nog inte kommer att komma ihåg om 10 år, som föregångaren.

2008-09-02 20:38
Ja många fallout fans känner så och det är nåt jag kan förstå men inget jag delar eller blir upprörd över.

Jag ser som sagt inte ens det här spelet som en fallout uppföljare utan ett potentiellt bra next-gen spel.

Fast efter att ha läst vad Caliber skrev om hur de dummade ner oblivion jämfört med hur morrowind var så har mina förväntningar sänkts en aning får jag säga :\

2008-09-02 22:49
naero

Jag har läst allt det tidigare men har inte riktigt velat tro att de är så korkade.

marvin

Min poäng är att om det nu nødvändigtvis skulle sno åt sig licensen så kan de ju gøra något med den. Varfør kalla ett spel før fallout om många av de viktigaste elementen från tidigare spel ignoreras eller påstås vara dåliga och opassande?

_virre_

"De känns som att exfrun fått vårdnaden om våra barn och sålt dem på auktion"

2008-09-03 00:43
Caliber P23

"Friheten" jag snackade om när jag nämde 'fria tyglar' är precis vad du precis sa. Du sätts i en stor värld där du i princip kan göra vad du vill, men utan något som helst linjärt. Sa att du fick 'fria tyglar' och att spelet var för olinjärt, om du nu vill börja märka ord, eftersom jag tycker inte frihet passar spelsättet i Morrowind/Oblivion speciellt bra. Omotiverat snarare.

2008-09-03 13:52
haha detta ska spelas, en inte alltför svår achievementslista vilket gör spelet lite intressantare

Dieallot
Webmaster

2008-09-04 08:23
Fan va fett att se Fallout 3 på listan på mest populära trådar på whoa :D Fallout 2 är nog bästa spelet genom tiderna så!
alternativeto.net | whoa.nu | olaj.se | 27kb.se
Poet

2008-10-13 14:35
Sååå, vilka har kört det till 360, och vad tycker ni?

2008-10-13 15:30
Jag har spelat nån timme hos en kompis. Tycker det verkar ganska lamt. Tråkiga strider, liten värld, nästan lika livlösa karaktärer som i Oblivion även om man faktiskt kan prata med dem den här gången....

Kanske blir bättre längre in.

Poet

2008-10-13 15:43
Hmm en kompis (som inte kört fallou1&2) beskrev det som "Oblivion, fast med skjutvapen, och mycket mycket blod", vilket väl ungefär är vad jag räknat med (och fruktat) :(

2008-10-13 16:37
Yes, har spelat det i ca 2-3 timmar. Det är ungefär som jag förväntade mig fast lite bättre. Ett riktigt bra spel i alla fall om man tar det för vad det är och lämnar nostalgibrillorna vid sidan.

Fallout 1 och 2 är bland de bästa RPG spel som någonsin har gjorts men Interplay/Black Isle Studios finns inte längre och det kommer inte att komma en "värdig" uppföljare till de spelen. Speciellt inte av en helt annan utvecklare 10 år senare. Man får helt enkelt acceptera det, tyvärr.
Om man lyckas komma över det så kommer man märka att Fallout 3 är ett bra spel.
Med all shovelware dynga som släpps den här generationen så är det inte helt fel med ett välgjort sandbox post-apocalyptiskt rollspel.

Fast jag kan säga det nu med en gång att om man absolut inte gillade bethesdas elder scrolls spel (morrowind/oblivion) så är det en ganska stor risk att man inte kommer att gilla Fallout 3.
Lyckligtvis så spelade jag skiten ur Morrowind och gillade faktiskt de delar av Oblivion som Emil skrivit(han gjorde dark brotherhood quests och shivering isles) och det är Emil som har skrivit hela Fallout 3.

2008-10-14 16:51
Kör du läckta versionen? eller har skiten kommit?

tydligen kan man speedrunna hela storyn på 75 min :O ign eller något sånt skit hade gjort det

Dieallot

2008-10-14 17:25
läckta versionen. polarens flashade box

det var bethesda själva som hade en speedrun tävling där vinnaren lyckades på 75 minuter. men det var main questen då förstås

finns ju morrowind speedruns på youtube där nån klarar skiten på 15 min eller nåt haha

2008-10-14 17:46
jag vet vad du tänker doggson :)
"SNABBA ACHIEVEMENTS LOL"

2008-10-15 08:14
Njae inte riktigt :) ser hellre 1000/1000 än typ 400/1000

Dessutom är bethesda <3 så jag ska lägga ner lite tid på detta när jag får spela det

GUNZ BLAZING!

Dieallot

2008-10-15 12:09
hur fan kan man ens klara en main story på 75 min? det tycker jag fan inte ska va möjligt. nu måste fan side missions vara bättre än i typ stalker, annars äre inte värt.
du är kär i mig.

2008-10-15 12:12
Men saken är väl att det finns en massa sidouppdrag och liknande, tar man det bara lugnt lär man ju få ut måttligt med speltid iaf :)

Såg film när nån klarade morrowind på 5 minuter :D och där hade man ju en speltid på minst 20-30 timmar

Dieallot

2008-10-15 12:35
men asså va? :P det måste ju liksom ta längre tid än så att bara ta sig från ett ställe till ett annat, hur kan man då göra det på 5 min?
du är kär i mig.