I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

iPhone (Officiell tråd) DEL 2

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

Hangaround

2008-06-13 16:55
De priser som presenteras i USA är alltid exklusive moms. Det beror bland annat på att den amerikanska motsvarigheten till momsen varierar mellan de olika delstaterna och ibland även inom delstaterna.

– Med tanke på att momsen generellt är högre i Europa än den är i USA är det rimligt att anta att priserna kan bli något högre där, säger Joswiak.

Fast även med ett pålägg på 25 procents svensk moms skulle den enklaste modellen hamna på 1 500 kronor och den dyrare på 2 250 kronor. Sedan återstår det att se var Telia väljer att lägga sig.

Telia tiger
Jan Sjöberg, presschef på Telia, vill i dagsläget inte ge några kommentarer om Iphone:
– Vi får återkomma om det. Just nu kan jag inte säga något om priset i Sverige på Iphone eller hur försäljningen kommer att gå till, säger han till Aftonbladet.se.

Vad som händer med priserna på Ipod Touch ville Joswiak inte kommentera i går. Men det är rimligt att anta att de sjunker eftersom de med dagens priser skulle kosta mer än en motsvarande Iphone 3g.

Aftonblobben
'... och Sverige tar ut negern och sätter in en zigenare...'<br> Bulgarisk TV under bronsmatchen i VM 1994

2008-06-13 20:28
Fast även med ett pålägg på 25 procents svensk moms skulle den enklaste modellen hamna på 1 500 kronor och den dyrare på 2 250 kronor. Sedan återstår det att se var Telia väljer att lägga sig.

Det funkar inte så.

Det är ett risktagande att sälja utomlands och man kommer inte direkt att justera för ett dollarpris på 5,95. Priserna kommer att bli -rejält- högre än så.

Var Telia "väljer att lägga sig" är fullkomligt irrelevant. De kommer att få ett pris dikterat för sig.

2008-06-13 21:15
För de som redan har teliaabonnemang, hur mkt rabatt på telefonen tror ni man får om man förlänger abonnemanget?
Mike, Mike, where's your head? Even without it, you're not dead!
Hangaround

2008-06-13 23:44
Jag tror vi får sluta spekulera :D Vi får helt enkelt vänta och se ;)
'... och Sverige tar ut negern och sätter in en zigenare...'<br> Bulgarisk TV under bronsmatchen i VM 1994

2008-06-14 11:42
Ok, går med på att sluta spekulera. Menen sista fråga. Skulle ni gissa att 4 500kr räcker? Tack på förhand
"Enda anledningen till varför jag skulle vilja vara tjej är för att ha 24/7 tillgång till boobs." - Baboso

2008-06-14 13:19
Jag räknar med att lägga 3000 på 16gb modellen och det är inte mycket, la 5000 på min första. Vad jag är orolig över är, som någon från telia postat i ett forum, att abonnemanget kommer gå för 499/månaden. Man får ju använda de 499, men mina mobilräkningar ligger runt 150-200 idag (tele2, fri data och sms för 70 kr/mån ;).

Jag hoppas (realistiskt) man kan välja abonnemang (dvs minsta ligger på 99kr/mån) och att det läggs på en dataplan för 100kr/mån, så minsta kostnad blir 199.
jag har alltid rätt.

2008-06-14 20:48
jonkagoo

Vad har du för abonnemang hos tele2 som ger dig fri data och sms för 70:-/mån? Jag betalar 99:-/mån enbart för data. Det är en tilläggstjänst dessutom.
gärna länk till det du har.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-14 21:13
student abonnemang. Och med fri data menar jag 1gb vilket jag aldrig kommit ens i närheten av.
jag har alltid rätt.

2008-06-15 00:24
jaha. Jag har upp till 4 gb, sedan sänks hastigheten, men fortfarande flatrate. Ditt kostar 15:-/mb efter 1 gb, var försiktig, det går fort.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-15 12:21
haha ingen fara, använder inte internet så mycket eftersom iphonen än så länge bara har grps. Min iphone är dessutom trasig så nu använder jag inte internet alls på den ;). Jag kom upp i nån hundra mb som max och det va i början när man tvångs surfade på den för den va ny och det va coolt :P
jag har alltid rätt.

2008-06-16 12:37
iPhonen kommer säljas på telia.se också för den som inte orkar gå till butiken

2008-06-16 13:00
men kommer iphonen bara finnas tillgänglig som abbonemang :/? för som ja tänkte de så ville jag köpa telia kontantkort som de iaf sägs nu ska iphonen kosta 1300 :- (vet inte om de ändrats) och sedan bara jailbreaka de? eller kommer det inte funka? och en annan fråga, kmr iphonen BARA säljas i telia butikerna eller kmr dom t.ex säljas på onoff, men endast telia som operatör eller hur blire?

2008-06-16 15:56
-Omega- P14

Kolla lite högre upp i tråden bara. Endast Teliabutikerna och deras hemsida till en början och ingen vet hur länge det kmr vara så

2008-06-17 22:58
läste att de inte finns någon videoinspelning på iphonen? hur fan kan de göra en iphone utan den möjligheten när allt annat verkar finnas? då kan man lika gärna köpa en nokia n95, den har verkligen allt

2008-06-17 23:27
Man kan ladda ner en sak så man kan spela in video om man tycker att det är viktigt :)
Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...

2008-06-17 23:57
folk måste sluta klaga på att det saknas mjukvara, för det gör det inte. MMS och videoinspelning FINNS TILL IPHONE! Dock kanske ni måste betala 5$ (40 spänn typ) per app eftersom de kommer säljas som 3e parts program. Klaga istället på hårdvara, dvs att kameran suger vilket är det enda negativa med telefonen.
jag har alltid rätt.

2008-06-18 00:47
verkligen sant, jonkagoo.

men varför gnälla om videoinspelning öht?
vad är det för nöje att filma något med 2 megapixels sketen mobilkamera med världens sämsta optik? (mobilkameror i övrigt och inte bara iphone.)
Filma gör man med videokameror, inte mobiler

2008-06-18 13:56
Jag filmade väldigt mycket med både N95 och N82. Blev hur bra som helst. 640x480 30fps.

2008-06-18 14:19
eller hur! finns grymma mobilkameror. iPhones idag är ett undantag, den suger fett mot andra i samma klass.
 i get more pussy then panty!

2008-06-18 14:44
Jag ja vet, ska sluta klaga! Iphone är fet och jag är jätte sugen på den. Sant, kameran är skräp så vad ska man med videoinspelning till?

Så det går att fixa om man skulle vilja ha videoinspelning. Skönt =)

Gaahh är kluven, både vill men ändå inte.

2008-06-18 17:33
mobilkameran behöver inte vara bättre iofs, jag använder sällan kameran på mobilen. Jag har haft en iPhone ett år nu (R.I.P) och lärt mig fota med den, om det är utomhus blir bilderna faktiskt mycket bra, inomhus suger dom, mest för att färger och så blir tråkiga, men det kan apple lösa med mjukvara (kommer inte släppas på app store dock eftersom det konkurrerar med apples egna program). Ska man ha en mobilkamera värd att använda som kamera ska det vara minst 5mpx, bra optik och riktig blixt annars kan man lika gärna köra med vanlig digitalkamera.
jag har alltid rätt.

2008-06-18 18:16
Alltså inget är ju klart..

199$ är max priset för världen ..
sen så kommer ju sverige me sin moms och skatt på de ..

sen så vet vi inte om priset kommer vara för endast abonemang eller inte osv osv..

alltså är inget klart fattar inte fan va dom håller på me skit jävlar .. snart 11 juli ju.
We don't really dance, We just rub the dick on the ass.

2008-06-18 19:06
det är med abonnemang. Inte ens i usa säljs den utan, och det är det priset alla går efter. Skulle någon annan sålt den utan abonnemang hade alla i usa importerat eftersom valet då är 1. iphone bunden i 24 månader med månadskostnade och allt det innebär eller 2. beställa från sverige och slippa abonnemang.
jag har alltid rätt.

2008-06-18 23:55
Fick mail från telia idag. Ingen förhandsbokning what so ever.
Ni andra som skrev upp er lär också fått mail.

2008-06-19 00:42
det stod inget mer i mailet än vad alla redan vet. det sa i stort sett ingenting med andra ord.

2008-06-19 09:55
yrkesmördaren

Ungefär.
Svagt engagemang av Telia IMHO.

2008-06-19 20:24
den 11e ska jag sticka ner till telia butiken där det förhoppningsvis är kö. När det blir min tur ska jag stå och vela fram och tillbaka skitlänge om jag verkligen vill ha telefonen med abonnemanget som kommer erbjudas och efter en väldigt lång stund ska jag spotta försäljaren i ansiktet och säga: Ni hade kunnat förhindra detta om ni gett oss information innan det var dags att köpa, suckah!
jag har alltid rätt.

2008-06-19 20:30
Lite off topic men jävlar va nice abonnemang glocalnet har (banner -->). 99kr/mån och så får man ringa 2000 minuter och skicka 4000 sms. Endast öppningsavgifter på 0.99 tillkommer. Fan att inte glocalnet fick iphonen :P
jag har alltid rätt.

2008-06-19 21:10
Det är ju dataavgiften som är det viktiga. Telia har oxå abbonemang med billiga samtalspriser.

Fattar inte varför folk är upprörda över att telia inte släppt priserna än..det är ju ändå 21 dagar kvar. Alla som brukar vänta på nya appleprodukter borde ha vant sig vid att få veta alla detaljer samma dag som produkten lanseras.
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental

2008-06-19 22:07
gick o fråga telia butiken, dom sa att jag skulle komma in ungefär 1 vecka innan lanseringen så skulle de ha mer information om den
Hangaround

2008-06-23 01:11
Ok, nu sitter jag här i natta och har återställt min iphone helt och hållet.
Jag jailbreakade in telefonen själv, utan snubben som importerade den fixade det åt mig.
Nu gjorde jag ett eget försök och lyckades väl...hyfsat. Saken är den att jag inte fått "Installer" utan "Cydia" som jag inte kommer överens med. Exempelvis...verkar man inte kunnna lägga in sources på ett enkelt sätt som i installer.

Jag använde iLiberty, som var rätt smidigt och enkelt.
Vilket program använder ni för att breaka till 1.1.4?
Ska jag prova med ett annat program, och göra om allt igen nu och på en gång? Installer var ju rätt smidigt.
Hangaround

2008-06-23 01:14
Ahh "Advanced" >> "Available on repo" >> "Installer"...nu fattade jag.

Så då är det till att göra om samma procedur igen då antar jag?

2008-06-23 18:09
använd ziphone nästa gång (om det nu finns till win som du verkar ha).
jag har alltid rätt.

2008-06-23 20:55
ja nya ziphone finns till win och den funkar stabilt.

daviden, jag förstår precis vad du menar, jag får även så på min brors iPod hela jävla tiden och min iPhone på min sambos dator.
 i get more pussy then panty!

2008-06-25 21:35
ja då har man fått andra mailet ang telefonen.. lär väl luta åt 599 fast pris abonnemanget om man ska ha full nytta av den. Eller va tror ni? Tycker de känns lite väl saftigt å punga ut varje månad

2008-06-25 22:01
Fick också mailet, telefonen kommer inte gå att köpa utan abonemang vilket jag inte visste innan. Jag tänker fan skita i att köpa denna nu tror jag. Just pga att det är abonemang och sånt klarar inte jag av, mitt förra jag hade låg på skyhöga räkningar.. Och för det andra att det är telia, jag vill ha tele2/comviq.. Jaja, kanske får satsa på den äldre varianten igen då. Ända är väl att den inte har någon garanti som täcker här i sverige, men men..

Länk till http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/mobilt/produkterocherbjudanden/apple/iphone.page?sl=teliase_iphone_redirect
Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...

2008-06-25 22:22
magnetism P20

har du haft den första iphonen innan?

2008-06-25 22:28
Jo den hade jag i 1 vecka sen gick den "sönder", den hängde sig så jag råkade elda upp den haha.

2008-06-25 22:45
haha, elda upp den, for real =)) vart kan man få tag i en sån nu då?

2008-06-25 22:57
haha ye, jag kan iaf skryta att jag eldat upp en iPhone! ;) Hm, finns ju begagnade på blocket eller tradera, köpte min från tradera från början. :)

2008-06-25 23:07
skeptisk till å köpa mobil på tradera eller blocket =) har gjort de en gång å det gick ju bra =)
vill ha en iphone ju, jävla piss abonnemang =/

2008-06-27 11:50
"Enda anledningen till varför jag skulle vilja vara tjej är för att ha 24/7 tillgång till boobs." - Baboso

2008-06-27 12:04
Såg priserna innan idag, fyfan va ruttet! Extremt dåliga erbjudanden! Telia = Felia!
En del av Skåne Massiv.
http://www.myspace.com/skanemassiv
http://www.myspace.com/feffe

2008-06-27 12:24
Helt sinnesjukt

iMini
8gb 18 mån = 2495 kr + 299*18 = 7877 kr
8gb 24 mån = 1695 kr + 299*24 = 8871 kr

16gb 18 mån = 3295 kr + 299*18 = 8677 kr
16gb 24 mån = 2495 kr + 299*24 = 9671 kr

Men man kan säga upp avtalet efter 3 månader va? Nån som vet?
Hur som helst har du ändå betalat ett jävla överpris för telefonen eftersom den ska kosta 1200 respektive 1800 kr ($199/$299)

2008-06-27 12:25
När den väl säljs separat utan abonnemang dvs.

2008-06-27 12:35
Helvetes jävlar va mycket pengar det blir i slutändan. 900 spänn i månaden är inte dåligt saftigt.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2008-06-27 14:03
Haha det dyraste abonnemanget, iMaxi 16gb på 24 månader blir 21 411 kr. Bra telia

2008-06-27 14:09
även i US blir det med abbonemang 24månader sluta grina

2008-06-27 14:41
Löjligt.

Blir att vänta tills någon lyckats låsa upp den. Köpa en utomlands, låsa upp och köra på abonnemang av eget val.

2008-06-27 15:12
R-O-BeatZ
Även i USA blir det 24-månaders abonnemang för 21 411 kr? Var inte dum