I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

iPhone (Officiell tråd) DEL 2

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2008-06-10 14:55
Apple försöker ju visa att de värnar om musikindustrin så de vill ju inte att man ska skicka enstaka låtar bara sådär. Ska man det kan man lika gärna göra det via iTunes Music Store då mappar skapas automatiskt då och kompletteringsfunktionen erbjuds när man har gjort så.
•pave paradise•

2008-06-10 15:04
lhabia

De värnar lite väl mycket om musikindustrin då du inte ens kan göra det med ditt eget köpta material.

JonkaGOO

Jag har också upptäckt det programmet till iPhone. Dock är det inte OOTB samt enbart till iPhone, inte till iPod.

Vi kan väl konstatera att det helt enkelt finns två läger vad det gäller iTunes, ett som inte gillar och ett som gillar.
Finns ingen anledning att debattera egentligen. Jag kommer inte slå sönder era datorer för att ni använder iTunes :P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-10 15:07
daviden:

Vet du vad du gör då? Köp en fysisk kopia.
Svaren är redan klara i denna debatt, min vän. Alla klagomål man har på iTunes Music Store går att klara upp genom att faktiskt köpa skivorna i lokala skivbutiker, helst självständiga sådana. Men visst är det två läger, det vet alla redan tror jag bestämt så det finns inte mycket att debattera.
•pave paradise•

2008-06-10 15:15
lhabia

Nej, jag köper inte CD-skivor.
Anser att CD är ett föråldrat format och därmed ingenting jag använder, DVD börjar även hamna i den kategorin hos mig.

Återigen är vi alla olika.
Jag håller mig borta från iTunes, svårare än så är det inte för mig. :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-10 15:17
Jadu. Då får du leva med att Apple aldrig gör dig nöjd och att ingen annan vågar göra liknande ömsom pyttesmå framsteg i utvecklingen av musikformat osv. ;)
•pave paradise•

2008-06-10 15:19
undrar en sak: asså om den nu kmr till sverige för 1300, komemr den vara låst till telia med abbonemang då eller är de 1300 för kontantkort? och om de nu är kontant kort kommer man inte bara kunna låsa upp den, eller är de det som är jailbreaka?

2008-06-10 15:22
lhabia

Jag kan leva med det :)

-Omega-

Du får nog räkna med att den kommer vara låst, japp.

Jag ser framför mig hur kronofogden laddar upp inför lanseringen av iPhone. Ryktas om bindningstid på 2 år.
Alla ungdomar som binder upp sig och inte kan betala. För att inte snacka om alla roaming-offer som kommer gråta ut i aftonbladet då de varit utomlands och surfat på sin iPhone. ;)

2008-06-10 17:19
JonkaGOO: Att inte kunna skicka MMS stör mig inte för fem öre. Bara undrade. Jag har skickat max 10 mms i hela mitt liv, utan överdrift.

2008-06-10 17:19
Tack btw, då vet jag iaf :)

2008-06-10 21:39
Daviden: har det inte med å göra att du jobbar för SonyEricsson som gör att du e skeptisk?
När kommer den nya SE ut som du testar?
http://www.emnordic.se http://sthlm-underground.blogspot.com http://www.myspace.com/janne303

2008-06-10 21:41
jaha1

du missade att jag skrev att den är asgrym?
jag snackar om itunes :)

2008-06-10 21:49
Vad tror ni telias abonnemang kommer kosta för iphonen? Jag tror man kan välja mellan 400, 500 och 600kr/månaden, 600 är flatrate och 400 ger 200 gratis sms, 200 gratis minuter och fri data eller något sånt. 500 är något mitt imellan. Under 400kr/månaden lär vi inte se eftersom den troligtvis kommer släppas med fri data på alla abonnemangsalternativ och bara fri data kostar 200kr. Det finns rykten om att de kommer presentera priserna imorgon.
jag har alltid rätt.

2008-06-11 08:23
Tror om abbonemang? varför ödsla tid på å spekulera? varför inte bara vänta å se?
http://www.emnordic.se http://sthlm-underground.blogspot.com http://www.myspace.com/janne303

2008-06-11 12:05
daviden

Jag vill inte synka ett skit, jag vill lägga över den musik jag vill ha - manuellt, på olika datorer - när jag vill, hur jag vill.
Detta finns inte ens som val i iTunes, det är hugget i sten att man inte kan göra det.

Jag kanske missuppfattar dig, men är det inte just det du kan göra om du bockar i "Hantera musik manuellt" under "Sammanfattning" när du har markerat luren i enhetsmenyn?

2008-06-11 12:53
JackFalk

Jag snackar om hela synkroniseringsbiten, bort med den - vad hände med "kopiera hit"?
Dessutom kan du inte, hur mycket manuellt man än väljer, kunna använda samma enhet till två olika datorer.

It's the devil, I tell you.

2008-06-11 12:55
Jävla skitlur den första. Min satt i laddaren igår, sen när jag skulle ta loss den hade hela skiten hängt sig gick inte att göra ett piss, blev så jävla lack att jag bröt upp den. Sen till råga på allt så började den brinna.. Suck, hade den i ca 1 vecka. Jävligt kul alltså..
Får väl se om jag köper v2 eller om jag är helt avskräckt från denna lur. På andra telefoner skulle det bara va att ta ut batteriet och sätta in det igen så skulle den funka. På iphone måste man ju lämna in den för att få ut batteriet. Eller visst funkade det att ta ut det. Men nu sitter man också med en utbränd iphone som snart åker ner till soprummet.
Känner jag HAT mot apple! GRRR

Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...

2008-06-11 13:44
daviden

Dessutom kan du inte, hur mycket manuellt man än väljer, kunna använda samma enhet till två olika datorer.

Jag förstår verkligen inte. Jag har nog 20 iPod och använder dem på hur många datorer som helst. Vad är det som inte skulle gå?

I övrigt bjöd ditt inlägg på många skratt. Jag har lärt mig älska iTunes (i Mac OS) på något sätt, men det är faktiskt ofta man får de där "hur tänkte de nu?"-ögonblicken. :) Det du skriver om att börja kopiera hela musikkatalogen är ju priceless...

2008-06-11 13:54
JackFalk

Det lyckades jag inte med iPhone iaf. Förstår inte hur du lyckats :P

Ja, iTunes works in mysterious ways. Jag satt där som ett fån och undrade vad som precis hände.

2008-06-11 17:02
magnetism: hahaha håll inne menyknappen och onoff knappen så hard resettar du den ;)
jag har alltid rätt.

2008-06-11 17:10

Gör en playlist, dumpa allt du vill ha i den playlisten. Sen kan du välja att synca enbart denna playlist på andra datorn.

Jag står inte ut med iTunes, är den största anledningen till att jag sällan uppdaterar min musik ens utan går o lyssnar på samma shit i ett halvår.
This is not a celebration of slipping through some crack.
This is sloth and devastation and we're the resulting trash.

2008-06-11 17:22
JonkaGOO P20 Haha, damn to late.. Den är totalförstörd nu. Den började brinna haha.. Men hur länge skulle man hållt inne dom då? Har för mig att jag tryckte ett bra tag och höll in alla knappar på telen som gick.. Aja, ska väl fan införskaffa mig en hederlig sony ericsson istället :)
Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...

2008-06-11 17:29
Jag kan iallafall säga att jag pratade med en vän på telia som påstår att iphone kommer endast säljas av telia i hela norden plus några fler länder. Så ni som hoppas på att tre eller comviq ska sälja den blir nog besvikna.

Occh om nån redan har skrivit de här innan så orkade ja inte läsa de utan ja bara informerar.

2008-06-12 01:26
Jag har fått ett problem med min, gjorde en playlist som blev för stor för iPhonen varpå den klagar på att det inte får plats.. sen hände nåt och nu är låtlistan borta, iPhonen hittar inga låtar på den men låtarna verkar ligga där ändå och ta upp plats.
Om jag återställer den försvinner låtarna men måste jag hacka om den då? Finns det nån annan enkel lösning?
THE SWEDISH MIXTAPE CARTEL
http://www.twitter.com/djcrona
http://www.facebook.com/djcrona

2008-06-12 10:32
Crona

Welcome to the wonderful world of iTunes.
Nej, jag har ingen lösning på problemet.

Management

Ok, men om jag vill föra över, säg 1 album, från min andra dator till enheten? Då måste jag alltså först göra en playlist, som jag kopierar över till andra datorn (samtliga låtar på enheten - 16 Gb) SEN! får jag lägga till mitt enda lilla album i denna playlisten ...och nu ska jag synka om min enhet, då får jag alltså först tömma den totalt ...sen föra över de 16 Gben IGEN.

Nej, det är inte ok.

2008-06-12 12:01
Crona: Hur för du över musiken till din iPhone? Jag har en playlist som automatiskt synkar när jag ansluter telefonen.. gör du också så så kolla om du råkat radera playlisten och kolla i inställningarna i itunes om det fortfarande står att den playlisten ska synkas så löser det sig nog ;)

Jag är för övrigt jävligt sur på Telia som inte berättar hur mkt det kommer kosta i månaden och för att köpa den. Dessutom borde de hypa den mer, kolla telias sida haha.
jag har alltid rätt.

2008-06-12 12:07
Daviden
Det var alltså default config att kopiera all min musik från en del av hårddisken, till en annan ...och nu uppdelat i hundratals mappar.

När du öppnar iTunes för första gången kommer det upp en kort 'guide' som bl.a. frågar om du vill att iTunes ska kopiera ljudfilerna till iTunesbiblioteket, det är bara typiskt er pc-nissar som uppenbarligen är alldeles för vana vid alla hundratals installationsguider att automatiskt klicka förbi allt med 'Next', 'Next' :)
Mike, Mike, where's your head? Even without it, you're not dead!

2008-06-12 12:28
yrkesmördaren

Jag är "apple-nisse" med, i högsta grad. Ändå klickar jag förbi sånt där.
Borttagning- och tilläggningsfunktioner borde aldrig vara default config, radikala förändringar i ens system ska aldrig ligga som default config. Så enkelt är det.

2008-06-12 13:12
daviden:

nää du behöver inte överföra fram o tillbaka. du gör en playlist på andra dator, och lägger ditt album i den. sen väljer du att synca _enbart_ den playlisten (som heter iphone för mig), då för den inte över ditt gamla shit :)

Jag tror det var nåt sånt iaf, min egna dator autorebootar så fort jag startar itunes och har iphonen inkopplad, så då hittade jag den där lösningen med en annan dator.. kan dock inte kontrollera exakt hur man gör då jag inte har tillgång till den andra datorn längre. Nåt säger mig dock att du inte är sååå intresserad ändå? :) Jag håller dock med dig att det inte är ok, itunes är sämst. Tål att upprepas.

men för att återvända till topic:

This morning we're getting a first look at unsubsidized prices for the iPhone 3G in Europe. Vodafone Italy has set an out-of-contract price for the iPhone 3G at 499/€569 ($773/$881) for the 8GB/16GB
This is not a celebration of slipping through some crack.
This is sloth and devastation and we're the resulting trash.

2008-06-12 13:40
min egna dator autorebootar så fort jag startar itunes och har iphonen inkopplad

nuff said. :D

2008-06-12 13:45
iTunes är underbart, finns många fina funktioner i det, som att streama musik & film till andra datorer i sitt nätverk (eller sin appletv) och så är det hur enkelt som helst att rippa in sina gammla skivor och få bilder på sina skivor direkt i coverflow automatiskt.

iTunes har aldrigt krånglat för mig och tycker det är fantastiskt. Det enda som är lite synd är att det inte stödjer så många videoformat.

Hur som helst har jag gjort en guid som kanske kan hjälpa sånna som daviden.

http://img508.imageshack.us/img508/4108/itunesnc7.jpg

Hoppas det hjälper.

2008-06-12 14:16
testie

Ok, har du någon guide för det här?

2008-06-12 14:25
Hade du valt att du ville hantera innehållet manuellt där daviden? Annars är det ju rätt självklart varför den där dialogen dyker upp.

Synka innebär ju att den ser till att iPoden och iTunes har samma bibliotek. Om den skulle lämna kvar det gamla på iPoden och ändå föra över det som finns på datorn vore det ju inte synkronisering.
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental

2008-06-12 14:27
daviden: Jag har kört mina ipods i en massa olika datorer. Har aldrig fått det där valet.

När jag fick min macbook och skulle börja köra iTunes så råkade jag också fucka upp allting dock. Sjukt störigt. Jag har dock kapitulerat inför iTunes och låter det styra allt som det vill, då funkar det ju bra som fan.

2008-06-12 14:32
Det är inte min screenshot, men jag fick en exakt likadan med tre st olika iPhones - även när jag valt manuellt från första början.

2008-06-12 14:59
Jag har aldrig sett den där dialogrutan förr, och min iPod har använts tillsammans med minst 3 olika datorer.

2008-06-12 15:11
etna

Märkligt. Fick upp den på varje dator jag försökte på.

2008-06-12 15:24
Hur längesen var det du såg den första gången? Kan ju vara någon begränsning som kommit i någon av de senaste versionerna..

2008-06-12 16:42
etna

Är ganska länge sedan nu, julas?

2008-06-12 18:17
itunes tråden?
jag har alltid rätt.

2008-06-12 20:27
Jag vet inte om någon har svarat på detta , men vart kan man förbeställa iphone 3g??
We don't really dance, We just rub the dick on the ass.
Toastare

2008-06-12 21:01
JohnJohansson, går inte att förbeställa den..den kommer säljas i telias butiker.

Har telia "monopol" på den? Eftersom de står som återförsäljare på applestore?
Jag skyller allt på Emma!

2008-06-12 23:42
Än så länge har ingen annan gått ut med att dom fixat deal med apple, så det verkar som att Telia blir ensam återförsäljare 11 juli.

2008-06-12 23:47
Borttagning- och tilläggningsfunktioner borde aldrig vara default config, radikala förändringar i ens system ska aldrig ligga som default config.

Men Daviden, det Är ju inte default heller. Som jag nyss sa, första gången du startar iTunes (samt efter varje ny uppdatering av programmet) får du alternativet presenterat för dig om du vill använda dig av kopieringen eller inte. Alltså är det inte default.
Givetvis kan du också alltid ändra det i iTunes inställningar.

Bounty Boo
Telia har ensamrätt om iPhonen men förhoppningsvis bara till en början, möjligt de första 2-3 månaderna eller så. Fler företag som tex. 3 osv. kommer att få sälja telefonen så småningom också, samt Apples egna affärer. Telia har ensamrätt till en början

2008-06-12 23:51
yrkesmördaren
källa på det där?

2008-06-13 01:28
etna
enligt macworld och apple pressmeddelande bla.
telia har rätten till iphone över apple, appleresellers får inte ens sälja telefonen när telia gör det. det finns ingen säker källa till hur länge men det är inget som kan pågå för evigt. när ensamrätten släpper och appleaffärerna börjar sälja telefonen lär de andra operatörerna få tillgång till telefonen också, eller så kan man i alla fall hoppas.

2008-06-13 01:29
att 3 skulle få sälja telefonen som jag skrev ovan är inte alls säkert, det var mer tänkt som ett exempel. jag är fortfarande full.. :)
Toastare

2008-06-13 01:34
får hoppas på det i alla fall!
Jag skyller allt på Emma!

2008-06-13 08:23
de kommer att dröja ett bra tag då mina källor inom telia säger att de bara e dom som kommer att sälja den överhuvudtaget.

2008-06-13 10:11
yrkesmördaren

Då är det ju ett stort steg framåt.
Dock är, och kommer aldrig vara, jag en playlistkille - det finns bättre alternativ för mig än iTunes. Valmöjligheter är viktigt. :)

Ska peta lite på våra researchers och se vad de vet angående operatörer osv., återkommer i tråden :)

2008-06-13 10:43
hoppas inte 3 få sälja den för då kommer det bli årets nya fjortismobil!!
jag har alltid rätt.