I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Åsikter du har om hiphop som "ingen" verkar hålla med om?

Utländsk Hiphop - Allmänt

2009-12-18 14:29
Native Tongues borde förbjudas.

Hip-hop var bättre i framtidens.
- Välkommen till Illuminati, vad vill du ha?
- Jag vill ha bas!

2009-12-18 15:41
Mrpink: Jag blev mer nyfiken på vad du tycker är bra...
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."

2009-12-18 15:51
Mrpink: Jag blev mer nyfiken på vad du tycker är bra...

Word

2009-12-18 20:47
Så gott som alla rapkonserter är heltråkiga.. Ofta dom hype'ade DJ spelningarna med.. I alla fall när dom händer i den här stan... Det är mest bara kul att träffa polarna typ, men det ska man väl inte behöva betala flera hundringar för.. Och i stort sett alla kul konserter dom senaste åren har varit med gamla artister.. EPMD, PE, KRS, Masta ace och vad det är..

Retro är wack. (Bra utförd old school stil knäcker) Göra om gamla låtar, artistnamn mm är wack. Hip hop mode är wack nu förtiden. Neon, tryckta guldkedjor, lackgympadojjer och annan blogg-hip hop-mode är wack. 'Stora rappare' låter i stort sett alltid wack och bortkomna när dom gör retrogrejjer eller snackar om hur mycket dom älskar hip hop och old school. Rappare som aldrig ens mött folket som gör deras beats, DJande eller till och med collabos och allt vad det är är wack.

Spökskrivare, spökproducenter, stylister, koreografer osv osv.. Dom stora i 'rapgamet' är wack. 'Gamet' på den nivån som så många rappare verkar avguda är wack.

Majoriteten av dom stora namnen i svensk hip hop musik har hängt för mycket på Stureplan. East ska ha en applåd för att dom gjort sitt för att få bort hip hop ifrån Stureplan.. Svarta får förtur i kön där och grejjer så det med att kalla dom för rasister låter mest som ett slag under bältet.

P3-Mats är inte gud.

\o/

End of thread.
http://arealdope.blogspot.com
http://youtube.com/PG023

2009-12-19 02:48
ojojOJ! guldtråd, för många av er har åsikter jag verkligen inte håller med om, men garanterat uppskattar att läsa om.

*jag anser att både biggie och 2-pac är överskattade, och att deras inslag i hiphop kulturen i slutändan enbart har tjänat populistiska ändamål
*jag anser att dre är överskattad, och att den mesta west-coast från tidigt 90/mitten av 90 är överskattad, med vissa undantag.
*atmosphere är tråkigt
*som någon droppade tidigare: fresh prince var aldrig bra, så man kan inte snacka om försämrad kvalité
*jag anser att nästan all dirty south är skit som inte borde kallas rap
*jag avskyr mjäkig love-rap med få undantag
*nas är överskattad och bara de 2 första plattorna är värda att omnämnas som spelbara
*jay-z är bull
*inte mkt fransk rap är spelbar, spec. inte om man känner till texterna och inser hur jävla kliché de är. NTM undantag
*jag ogillar svensk rap och anser att det bara finns en handfull svenska grupper som förtjänar att lyssnas på, bland de hör bakers of the holy bread till guldkornen

that's right I said it!

och NEJ, jag skrev inte det här för att starta ett bjäbb med någon som inte håller med, håller du inte med säg det om du nu känner att det är värt det men besvära mig inte med gnäll

Vill inte argumentera eller käfta emot, jag undrar bara vilka dina favoritrappare är och vad du lyssnar mest på? =)

2009-12-19 10:45
* Tupac har några enstaka låtar som är bra, resterande suger svettpung.

* Samma sak gäller B.I.G

* Kommer aldrig finnas någon som L' igen.

*Lil Wayne är värdelös, inkluderat alla dessa autotone "I en rosa helikopter" användare. http://www.youtube.com/watch?v=4Hlw5lHns5Q <- Äger dem i alla fall.

* Folk borde lyssna mer på Doom och Tech9

* Run DMC och Public Enemy är överskattade

* Cypress Hill är jävligt tråkiga
"One good think about music, when it hits you.. You feel no pain..So hit me with music... Hit me with music now!"

2009-12-19 12:21
* Run DMC och Public Enemy är överskattade

Hur menar du nu? Du syftar enbart på att du inte gillar deras musik hoppas jag, för annars har du ju helt fel. De kan omöjligen vara överskattade som grupper med tanke på vad de betytt för hip-hopen.

2009-12-19 15:29
Common började göra riktigt intressant musik först med "Like Water For Chocolate" LP:n (vilket också är hans bästa album, följt av "Be")
http://www.claaa7.blogspot.com
^^ nyheter, recensioner, grymma tapes, m.m., uppdateras dagligen ^^

2009-12-19 15:32
* 90% av som går på hip-hop klubbar i sverige är bortskämda medelklass-snorvalpar som som har större snopp än hjärna

* Nas, Wu-tang, tupac, snoop dog, osv är fortfarande stora för att majoriteten av fansen diggade det på högstadiet och har ännu inte kommit vidare

* Folk som gillar mainstream hip-hop röstade på Hitler

* Rap-scenen i Sverige består till 90% av ovannämnda personer

* Den mesta hip hop görs i rädslan för att bryta normer och dogmer

* Hip-hop som genre dödades av publiken, inte pengarna

2009-12-19 15:34
* Cages ny stil är kanske inte fantastisk men han ska ha jävla mycket cred för att han vågade

2009-12-19 16:23
- RZA's 'Birth of a Prince' är en klassiker.

- Dead Prez är falska.

- Afu Ra suger.

- Bizarre Ride är top 3 of all times.
Steve Rifkind must of been sniffing!

2009-12-19 20:28
Den mesta hip hop görs i rädslan för att bryta normer och dogmer.

Verkligen.

- Dead Prez är falska.

Co-sign.
Watch me get down in your Province, town, or populace
Cause in my life, rhyme is Prime, posses the matrix like Optimus

2009-12-19 21:26
*West coast är underskattat.
folk lyssnar på dre/snoop/2pac(mainstream) o anser att dom hört allt.

2009-12-20 17:28
* R.A. är inte överskattad.

* Devin The Dude är den enda vettiga rapparen som kommit från söder.

* Sean Price är NY's bästa rappare just nu.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-12-20 17:39
Som svar på vad jag gillar, ni får bara ett axplock för det blir klurigt att skriva ut allt:
*Poor Righteous Teachers
*OC
*Celph Titled
*NYOIL
*Snowgoons
*9th Wonder
*Diamond D
*Freddie Foxxx
*Funkdoobiest
*Sicknature
*Black Moon
*3rd Bass
*Sean Price
*Paris

etc.
kan som sagt inte skriva ut allt man lyssnar på, men tänkte att jag iaf ska visa att jag inte rakt igenom är en hater, bara delvis

2009-12-20 17:59
- Nino Bless är NY's bästa rappare just nu.

2009-12-20 18:40
-Det enda bra lil wayne har gjort är carter ettan..
-Mos def borde ge fan i att sjunga..
-Juvenile är skräck grym..

2009-12-20 19:41
*MF Doom är sjukt tråkig. Visst, han har hyffsat avancerade lyrics etc., men fy satan vilken tråkig röst den mannen har.

*Tupac är den mest överskattade rapparen någonsin.

*50 Cent är faktiskt inte så sjukt dålig som alla säger, han har faktiskt lyckats göra ett par bra låtar.

*Torae & Marco Polo's skiva Double Barrel är det bästa som har släppts på år och dagar.
You remind me of school on a Sunday, No class
/Pick It Up- Redman

2009-12-21 19:08
Fabolous har sjukt nice flow/ sjukt sköna texter.

nr 1 skönaste rapparen

2009-12-21 23:02
- Young Buck - Buck the World är ett väldigt underskattat album.. Sjukt bra musik, hög kvalitet rakt igenom.

2009-12-22 11:38
- Att rappare som blir sossar och sysslar med välgörenhet i radio bör skjutas efter revolutionen!

- Att årets hetingar och i min mening Sveriges just nu bästa rappare Mohammed Ali är sossar men är förlåtna för allt för att dom gjorde Porten, vilket är det närmaste Svensk rap kommit Cold world - Gza & D'angelo

- Att Anticon faktiskt lyckades släppa årets skiva, som ändå är liteee hiphop (d.v.s mer än vad Jay Z är just nu)

- Att Jay Z inte vart shit utan Biggies död.

- Att Chino XL fortfarande gjort låtar som Rise, Creep och Ghetto Vampire, sådeså!

- Att jag inte fattade grejen med G-funk förns en månad sen...(skäms)
And we may not hate our jobs,
But we hate jobs in general
That don't have to do with fighting our own causes.

2009-12-22 11:39
nu måste jag sticka ut hakan lite, hoppas ingen skjuter ner mej nu med hagelbössan :P heheh

1. Big L- är den bästa rapparen någonsin. Bättre än 2pac, Biggie, Jay-Z.
2. Ghostface Killah- Är värdelös.
3. Lil wayne- är fantastisk.
4. Dr. Dre- överskattad, både som rappare och beat-maker.
5. Ll Cool J- är mer överskattad än dre.
6. Immortal Technique- kan inte rappa.
7. 50 Cent- Min favorit rappare sen länge tillbaka.
8. Nas- tråkig.
9. Jay-Z- alldeles för högt överskattad, är inte alls "the king of new york".
10. Eminem- Hans nya sound, relapse/refill, värdelöst sound skit tråkig musik, finns enbart ett par guldkorn. saknar den gamla eminem.
11. Obie Trice- riktigt bra rappare.
12. Kanye West- är en dålig rappare men en utav världens bästa beat-maker's.
13. Papoose- en dålig kopia av Big L.
14. Mos Def- är wack.
15. Organism 12- har taxter no doubt, men suger som fan på att rappa.
16. Pstq- Sverige's sämsta etablerade rappare genom tiderna?
17. Canibus- skit dålig.
18. Rass kass- jag tycker att namnet talar för sej själv.
19. Drake- har ingenting som rappare förutom ett rikt förflutet med en pappa som pumpar pengar för att promota lilla drake.
20. Crooked I- är i dagsläget världens bästa lyricist och rappare.

detta är skit jag aldrig hade kunnat erkänna framför mina vänner, de hade nog skjutit mej på plats. hhehehe
 Eaten bread is soon forgotten.

2009-12-22 15:00
- Att rappare som blir sossar och sysslar med välgörenhet i radio bör skjutas efter revolutionen!

Alla blir sossar så småningom ;)

Watch me get down in your Province, town, or populace
Cause in my life, rhyme is Prime, posses the matrix like Optimus

2009-12-22 16:14
QNS: Inte om man gradvis skjuter av alla...

2009-12-23 02:21
1. Psychopathic (Framförallt ICP och Twiztid) är sköna.

2. Chino XL gör bra musik (alla erkänner ju honom som skillad lyricist men typ alla jag snackar med tycker att han är värdelös när det kommer till musikbiten)

3. SSLP är ems sämsta platta (med undantag av Encore... den räknas fan inte)

4. Horrorcore är fränt (sorry men är man skräckfanatiker så är man)

5. Hur "äkta" texterna är har ingen jävla betydelse.

Kan inte komma på fler just nu, återkommer.
 Påminnelse: Rap är musik.

2009-12-23 03:45
* Big Pun är grymt underskattad
* 2 Pac platsar inte ens på listan top 100 genom tiderna
* The Chronic är inte en av tidernas bästa skivor
* Atmosphere är grymt underskattad
* Jay-z och Nas beefet förändrade inte hiphopen
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-12-23 09:49
Prelude, tror alla här håller med om dina punkter.. vilket inte är trådens syfte.. jag menar "10. Eminem- Hans nya sound, relapse/refill, värdelöst sound skit tråkig musik, finns enbart ett par guldkorn. saknar den gamla eminem", vem tycker inte det?
Do you fools listen to music or do you just skim through it?

2009-12-23 11:57
Cormega är en av dom bästa i NY, om inte den bästa!

Queens-Bridge hip-hopen är den bästa.

2009-12-23 12:31
Suverän... Så hiphop heads/gubbar ska stå på höger sida klädda i blått? Eller va?.. fattade inte riktigt.

Prelude

1. Big L- är den bästa rapparen någonsin. Bättre än 2pac, Biggie, Jay-Z.

det är du inte ensam om att tycka det är ju ett som är säkert ;P - dock håller jag själv inte med men!

8. Nas- tråkig.

word.. med ett par undantag

11. Obie Trice- riktigt bra rappare.

helt klart!

En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2009-12-23 12:36
Prelude, tror alla här håller med om dina punkter.. vilket inte är trådens syfte.. jag menar "10. Eminem- Hans nya sound, relapse/refill, värdelöst sound skit tråkig musik, finns enbart ett par guldkorn. saknar den gamla eminem", vem tycker inte det?

Jo jag fattar, men jag har stött på folk som tycker att det är hans "FETASTE" album någonsin, och att vartenda jävla låt är skit fet... Då måste jag säga ifrån.
 Eaten bread is soon forgotten.

2009-12-23 12:40

Eminem HAR det mest avancerade flowet bland ALLA hiphopare, finns ingen idag/tidigare som gör/gjort det så bra som han.

klart jag inte är ensam om att tycka detta, men vet att det finns många som inte håller med. Man kan ta upp vem som hellst, Biggie, big L, nas & andra som är kända för sin stil, men personligen tycker jag ingen av dom är ens i närheten av em's skicklighet. & jag tycker personer som ignorerar em's skills är fåniga :o Tycka som man vill med musiken dock, smaken är delad =)

2009-12-23 13:09
DMAt: Njaa jag tror du missförstår. Inga boys in blue på min sida ivarjefall=)
Sossarna därimot är riktigt äckliga sellouts!

2009-12-23 13:37
- Bun B är ett skämt...enda låtarna han någonsin varit intressant på är Wale - Mirrors och på Terms låt - how we rock....hans senaste platta var så tråkig att jag skämdes över att gilla hiphop

- Westcoast rappare är i 8 av 10 fall överdrivna personer med symptom utav mytomani

- De som föredrar westcoast rap är...som en effekt utav tidigare påstående också..i 8/10 lidande utav någon form utav mytomani :)
JKIBMM

2009-12-23 13:42
Sossarna därimot är riktigt äckliga sellouts!

Haha...
Beat the odds like an abusive freak show owner

2009-12-23 14:02
dagens underground hiphop e sämst 89-93 var mkt mkt mkt bättre och intressantare utan en massa storslagna samples!

2009-12-23 19:37
Vad menar du med storslagna?

2009-12-23 21:54
Eminem HAR det mest avancerade flowet bland ALLA hiphopare, finns ingen idag/tidigare som gör/gjort det så bra som han.

Är beredd att hålla med på den.
Eminem, och Big L, är de absolut mest skillade någonsin i princip.
När det kommer till flow, punchlines och rim så är de två så gott som överlägsna i mitt tycke.
(Möjligen att Big Daddy Kane, G Rap och nån mer kan dyka upp och sätter man in ett tidsperspektiv så kanske det blir desto jämnare, men men...)
Eminem har varit ojämn, och stundtals svindålig på senare tid, men då och då och främst när han slog igenom så var det mycket som var så sjukt tungt rent skillsmässigt.
T.o.m. dåliga grejer kunde innehålla rim och flows som var rätt jävla galna.
Även Relapse innehåller, i rim- och flowväg, något av det bästa de senaste åren.
Tyvärr får han ju för sig att välja dåliga beats, skriva om löjliga saker och vanställa sin röst och tonläge allt för ofta nu för tiden, men rim och flow tycker jag fortfarande inte att någon kan ta ifrån honom.

- Westcoast rappare är i 8 av 10 fall överdrivna personer med symptom utav mytomani

- De som föredrar westcoast rap är...som en effekt utav tidigare påstående också..i 8/10 lidande utav någon form utav mytomani :)

Haha, lite tillspetsad men förstår fan tanken.
Skulle nästan vilja se en utveckling av tanken i och för sig.
Själv ser jag en hel del westcoast-"mytomani" som medveten humor.
T.ex. Quik som kan dra till med överdrivna grejer ser jag mer som ett sätt att locka skratt. D.v.s. att westcoast-rappares punchline är mer plump humor :)

DJ Quik är västkustens Lord Finesse!

(Kan det vara en åsikt som "ingen" verkar hålla med om?)
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly
Producent

2009-12-23 23:52
Jag kan hålla med om att Eminem är en av de bästa m.c's med ett galet flow. Även om det inte är min kopp av the. Men jag kan inte hålla med om att har det mest avancerade flowet.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2009-12-24 00:12
Går väl inte direkt mäta vem som har mest avancerat flow.. Å andra sidan tvivlar jag på att det finns någon som kan variera sig lika mycket och matcha Eminems sjuka flyt på "Stay Wide Awake", "Forever" och "Drop The World".

2009-12-24 11:59
J Dilla är det bästa som hänt hiphop sedan mitten på nittiotalet och fram till hans död 06. Vad Dilla än gjorde så resulterade hans produktioner alltid i 100% hiphop. Han hade sitt hjärta med i allt han gjorde, även när hans beats var mer åt det komersiella hållet. Hiphopen fanns alltid där på ett eller annat sätt med en osannolik pressison och känsla. det känns som det aldrig kunde gå fel!

Nu går hans Lillebror "Illa J" I storebrors fotspår. Dilla lämnade efter sig hela sin legacy. Nu är det bara att vänta och se. Snacka om press!!!

Joniz

JoniZ.z.

2009-12-24 16:16
* Det kommer mer skit ur KRS' mun än mitt rövhål. True story, and I visit my toilet alot

* Nas är bättre än Jigga

* Kanye West är definitionen av värdelös.

* Eminem har gått från Infinite till Relapse. Från gudalikt till bajs, ungefär bajs i alla fall

* Immortal Tech suger, han borde lagt ner hiphop samtidigt som han började.

* Royce 5'9 har ett bra album (Death Is Certain)

* D12 är nog den sämsta gruppen genom tiderna

* Verbal Threat är galet feta, bevis - > http://www.youtube.com/watch?v=QHJ8jHmQhC8

* Atmosphere är _inte_ tråkig

* Trife Da God borde skapa mer musik för han är off the hook

* Tycker det är fett att Nas gör en collab med Damian.

"One good think about music, when it hits you.. You feel no pain..So hit me with music... Hit me with music now!"

2009-12-24 16:17
Vad menar du med storslagna?

typ 9th wonder eller just blaze, dem har detdär storslagna soundet med en soul sampling som står ut mer än de andra i beatet. jag lyssnar hellre på ett funkigt rått groove med en funkig rap på. Dem ända som leverar najs shit idag som jag känner till är dem i stones throw, dem har utvecklat oldskool soundet mer än andra kända producenter samtidigt som dem gör andra stilar inom hiphop jävligt najs oxå.

2009-12-25 13:01
Jag kan hålla med om att Eminem är en av de bästa m.c's med ett galet flow. Även om det inte är min kopp av the. Men jag kan inte hålla med om att har det mest avancerade flowet.

Mest avancerade vet jag inte heller.
Vet inte hur du definierar avancerat, men jag associerar det med rappare som Busta, Tech N9ne och Twista kanske.
Finns ett antal till med varierande stilar, men står still i huvudet nu.
Poängen är i alla fall att de är rätt jävla ojämna, inte bara till låtar och album etc. utan just till flowet. Kan glänsa stundtals med galna flow.
MEN Eminem och Big L kan flyta över alla typer av beats och rätt ofta gör de det på ett sätt som inte många kan.
De är de absolut jämnaste flowarna jag hört.
Flow som alltid är minst bra och ofta galet bra. Rappare som ligger i samma kategori är Kane, G Rap och Inspectah Deck.
Ligger alltid rätt på rytmen och väldigt ofta med ett halvgalet flow.

2009-12-25 13:03
GhostfaceKillah
Du har väl inte missat att Trife äntligen släppt sitt debut-album?
Tycker definitivt att han borde göra mer musik, men kan ju inte klaga samma år som han släpper ett album :)

2009-12-25 19:50
Verbal Threat är galet feta, bevis - >

Det där är iofs allt de har gjort i princip.
Beat the odds like an abusive freak show owner

2009-12-25 20:10
Eccan

kanske dåligt ordval, men jag menade att han kan köra över alla beats & det låter likabra som på nästa.. : P & som du säger, han och Big L är överlägsna på den biten.. iaf vad jag tycker i dagsläget :) Sedan får man väll se;)

2009-12-28 19:16

*OC är bättre än Jay-Z

*Old Dirty Bastard är överskattad, och ganska jobbig att lyssna på

*Det producerades bättre hiphop i slutet på 90-talet än i början av 90-talet

*Det funkar visst med "deprimerande och conscious" hiphop-låtar på en fest
Lord forgive me for my sins. And I will forgive you for yours.

2009-12-28 20:07
Just det...

*Moment of truth är Gangstarr's bästa album

(fast Mass Appeal är deras bästa låt)
Lord forgive me for my sins. And I will forgive you for yours.

2009-12-28 23:49
- ingen har någonsin kommit nära Eminem genom hiphop
- 2 pac är överskattad
- biggie har aldrig gjort en bra låt (max en bra vers per låt)
- lose yourself är hiphopens skönaste låt (känsloladdad, flow, rhymes, beat, mix attityd, ALLT perfekt!)
- allt som släpptes före 1990 var skit

2009-12-29 01:12
Hiphop-musiken fullbordades i mitten på 90-talet.
Bronx