Mabande P32 Har inget bra svar o ge dig, jag litar inte på det bara.. :o
Still down to pull a homicide just strap up and ride, stick a needle in my eye if I ain't ready to mob
Vadå gratis ni är tröga. Det kostar pengar att folk är sjuka.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
dundermannen Kostar nog minst lika mycket pengar när en hel del insjuknar av själva vaccinet :) Liksom, det kostar jävligt mycket för Sverige om alla insjuknar i influensan, MEN DET GÖR VI INTE. Däremot om alla vaccinerar sig så blir garanterat ett visst antal sjuka av det.
Jag tycker att man kan resonera så här: Alla som vill skydda sig, vaccinerar sig, och alla som skiter i vilket, vaccinerar sig inte. Då kan ju viruset bara smittas till personer som inte vaccinerat sig ändå. Det är väl lite som att inte använda kondom, det är skönare, men när man blir smittad suger det.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
Hej, jag tror att det hela är bullshit. Hela världen ligger i lågkonjuktur och allt fler får vända sig till " Wellfear" - Kolla stavning, lr som det i Svergie heter Socialbidrag . Sprutorna är en lottning , det är dags för en rensning i Världen där av Media-Hype om vaccin. Sen skyller vi bara på piggflue, fast det var sprutan.
- En rättelse av mitt förra inlägg: Om du visste lite bättre hur läkemedel fungerar skulle du förstå hur dumt det är att tro att bieffekter beror av att vaccinet skulle vara "framstressat". okey kan du förklara då? Det innehåller ju t.ex kvicksilver så jag antar att kvicksilvret fyller någon funktion varför skulle det annars vara i? Om dem hade hållt på längre kanske dem hade kunnat hitta en lösning som inte krävdes kvicksilver men som sagt jag vet ingenting om hur läkemedel fungerar.
http://mutualism.blogg.se/ https://vitsvart.wordpress.com/
jennie-is-back - Trist att du är så allergisk (inte bara ur vaccinationsaspekt) : / Då har du tur att det finns såna som jag som går och vaccinerar oss så att du skyddas ;) Vaccinet är inte så helnytt. Grundvaccinet är patenterat och testat sen nåt år tillbaka och testningen på den variant vi får har gjorts på drygt 5 000 pers under tre månader före godkännande. Riktigt puckad prioritering av din vårdcentral. Det är ett test som tar kanske en kvart att utföra och du behöver inte ha en sköterskanärvarande hela tiden...Anenkefali * "Kostar nog minst lika mycket pengar när en hel del insjuknar av själva vaccinet :) " - En hel del? Under en promille av de vaccinerade har drabbats av nån seriösare biverkning. * "Liksom, det kostar jävligt mycket för Sverige om alla insjuknar i influensan, MEN DET GÖR VI INTE. Däremot om alla vaccinerar sig så blir garanterat ett visst antal sjuka av det. " - Är det någon som sagt att alla skulle bli sjuka? Maxantalet som det spekulerats om är väl runt hälften? Om alla skulle vaccinera sig skulle antalet som drabbades av allvarliga biverkningar fortfarande vara färre än antalet som drabbades av allvarlig sjukdom om ingen vaccinerade sig. Hittills så är det ju f.ö. fler som dött av influensan än av vaccinet, trots att långt fler vaccinerat sig än som har insjuknat.MvH - Men nu är ju problemet att inte alla som verkligen vill kan vaccinera sig. Exempelvis äggallergiker. Orsaken till att det är "gratis" är att det är billigare för smhället att pröjsa 18 miljoner vaccindoser än att pröjsa ett par hundratusen sjukhussängar och ett par miljoner doser tamiflu.p-m * "okey kan du förklara då? " - Jodå, jag kan göra ett försök: Ett vaccin består av delar av det virus man vill vaccinera mot, eller avdödade hela virus. Genom att injicera lite av det så får du en reaktion frånå immunförsvaret. Reaktionen gör att immunförsvaret lär sig känna igen viruset och kan därmed svara direkt om du utsätts för det levande viruset. Som att dörrvakten på klubben får en lista med namn och ansikten som inte får komma in :) De biverkningar som finns orsakas av att alla människor ju inte är exakt lika, utan vissa får starkare reaktioner. Av samma orsak finns det en del som inte vaccinet fungerar på. * "Det innehåller ju t.ex kvicksilver så jag antar att kvicksilvret fyller någon funktion " - Japp, kvicksilvrets (eller rättare sagt tiomersalets) funktion är bakteriedödande konserveringsmedel. * "Om dem hade hållt på längre kanske dem hade kunnat hitta en lösning som inte krävdes kvicksilver men som sagt jag vet ingenting om hur läkemedel fungerar. " - Kvicksilvret har ingenting med vaccinets funktion att göra utan enbart med hållbarhetstiden hos det. Det finns andra ämnen som kan användas, men i och med att tiomersalet är i så låg dos att det inte orsakar någon skada så är det i stort sett egalt vilket som används. Just dosen är viktig, men samtidigt det som de flesta inte har en susning om. Att säga att någonting är livsfarligt bara för att det innehåller kvicksilver är som att säga att man blir dyngrak av allt som innehåller alkhol - det stämmer, men bara om du drar i dig stora mängder. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Mabande Ja det kan vara begränsande till en viss del. Tack för att du vaccinerar dig :p ;) Jotack. Riktigt puckad priotering, minst sagt! Jag fick istället sitta och vara orolig i en vecka eller så. Är iofs fortfarande orolig, med tanke på att jag är i en riskgrupp. Får se hur detta artar sig. :)
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie -Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.
Mabande Jag föredrar egna upplevelser framför statistik, och jag har upplevt att en hel del (vet nog 10 som helt säkert är vaccinerade, varav 4 fått biverkningar som orsakat hemmaliggande minst 2 dagar), däremot ingen som fått svininfluensan. Däremot är i princip alla jag känner småförkylda. Sen känns det inte betryggande att folk faktiskt har dött av vaccinet (hörde av arbetande på akademiska sjukhuset, = källa) - vad säger att jag inte går samma öde till mötes?
Jag föredrar egna upplevelser framför statistik, och jag har upplevt att en hel del Gode gud...
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Anenkefali - Dels så måste jag säga att du har jäkligt mesiga polare och dels så kan du ju skriva upp mig på listan över folk som inte fått biverkningar :)
* "
Sen känns det inte betryggande att folk faktiskt har dött av vaccinet (hörde av arbetande på akademiska sjukhuset, = källa) "
- Okej, i så fall vet din polare mer än Läkemedelsverket:
Fem fallrapporter har inkommit där man beskriver ett tidssamband med vaccination. Tiden har varierat mellan 12 timmar och 4 dagar. Det gäller fem patienter med kroniska sjukdomar såsom hjärt-kärlsjukdomar, diabetes, njursvikt, dystrofisk muskelsjukdom och senildemens. Samtliga patienter stod på kronisk medicinering. Tre av patienterna var >74 år, de två övriga mellan 54-65. Obduktionsresultat föreligger för det först rapporterade fallet . Denna visade att patienten led av generell åderförkalkning och tidigare genomgångna hjärtinfarkter. För övriga inväntas obduktionsresultat men efter vad som hittills framkommit finns inget som stödjer ett orsakssamband mellan vaccinationen och dödsfallen. Utredning fortgår. Vid bedömningen av antal inrapporterade dödsfall är det viktigt att ta hänsyn till att i Sverige inträffar i snitt 200-250 dödsfall per dag och att för närvarande en stor del av befolkningen, och då särskilt äldre och övriga riskgrupper, vaccineras. Majoriteten av de dödsfall som inträffar dagligen i Sverige gäller äldre med komplikationer till kroniska sjukdomar. Läkemedelsverket = trovärdigare källa.
* "
Jag föredrar egna upplevelser framför statistik, och jag har upplevt att en hel del "
- Ja just det ja... :D
10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
(hörde av arbetande på akademiska sjukhuset, = källa) En väldigt central poäng som många missar är att det är en stor skillnad att lita på en uppgift från läkemedelsverket framtagen av bland andra vårdpersonal och att lita på en uppgift från en eller flera enskilda personer som arbetar inom vården.
Vårdpersonal har tillgång till samma media som vi andra har och de är på intet sätt mer immuna mot att tro på icke underbyggda påståenden än någon annan. Enskilda personer inom vården har sina egna åsikter. Dessa är inte nödvändigtvis underbyggda med empiriska studier.
Det är samma sak med all vetenskap. Man bör inte nödvändigtvis tro på någon forskare utifrån deras yrke eller titel om det inte är så att de har väl genomförd forskning som stödjer det de säger. Vetenskap är inte enskilda personer, det är en metod. Det är metoden och de resultat som metoden ger som man bör tro på, inte någon enskild människa som påstår saker.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
Gud ni är så tröga. Hur många har tagit vaccinet, hur många har blivigt sjuka? Hur kan ni fortfarande tro att det är farligt. Ni är så tröga.
Vi kan börja med en enkät här i tråden:
Har du vaccinerat dig och i så fall - märkte du någon negativ effekt? (och för att svara på frågan själv så: ja, men fick inga biverkningar. det enda som hände var att jag fick ont (som träningsvärk) i den muskel som nålen gick in i, men det gick över efter tre dagar och är väl att vänta i och med att de injicerar i den)
Apropå vetenskap läste jag en ganska bra formulering i morse:
Science works because different groups go about trying to find the best approximations of the truth, and are generally very competitive about that. (från
realclimate.org )
10-4, over...
Producent
2009-11-27 14:43
Han säger inget om att man inte bör ta sprutan, men som jag alltid sagt, Mediahype! I don't trust it!
http://soundcloud.com/orlandog https://www.facebook.com/OrlandogPsy https://www.youtube.com/user/OrlandogPsy
Det som talar för videon är att det är Hans Rosling och att det han säger är att man inte ska ta medieraporteringens frekvens som kvitto på hur farlig en sjukdom är. Det som talar emot videon är att det är ganska menignslöst att jämföra dödstal rakt av utan att kolla de bakomliggande sjukdomarnas spridning och framför allt spridningstakt. En person med aktiv TBC beräknas kunna smitta kanske 10-15 pers per år, medan en person med influensa kan smitta betydligt många fler. TBC finns hos mellan 5% och 80% av befolkningen, beroende av vilket land - den större siffran gäller för stora områden i Asien, medan .flunsan beräknas smitta 10-20% Om jag ska vara lika youtubeaktig så: I stort sett alla födda i Sverige innan '75 är vaccinerade mot TBC (och man kan fortfarande få vaccinationen om man vill). Över en tredjedel av befolkningen är i dagsläget vaccinerade mot svinflunsan. Drygt 500 TBC-fall per år rapporteras, men det verkar inte vara nämnvärt många dödsfall. Hittills beräknas mellan 210 000 och 530 000 ha insjuknat i svinflunsan (drygt 9000? bekräftat sjuka) och 8(?) döda. För Sverige är alltså nyhetsrapportering av svinflunsan oändligt mycket relevantare än rapportering om TBC. Men som sagt - hans poäng är att svinflunsan är relativt överrapporterad och det stämmer. Dock är det inte så chockerande i och med att det är en ny företeelse och har så hög spridningstakt. Aftonbladet gör ju vad Aftonbladet gör. 10-4, over...
Hmm ur ett epidemiologiskt syfte så är vaccinet bra.. pga av att en massvaccination försöker typ utrota viruset. Så att först o främst folk med respirationsproblem ska undvikas exponering och friska "offrar" sig för deras skull mao. Viruset är inte värre än dom årliga influensorna som dödar 3000 pers./år. Men pga av att det har ett ganska slagstarkt namn och dödsfallen sätts upp på löpsedlarna såå blir ju det klart ett mycket "farligare" virus. Vaccinet är bra men för dåligt testat enligt mig o många av mina professorer. Lokala biverkningar kommer alltid att finnas men om 4-5 år så kan det fucka sig. Tillhör man en riskgrupp bör man ta vaccinet... om inte så se viruset som det vanliga årliga. Så tycker jag :) ... and stay healthy.
The sky always had little fluffy clouds..
Fritz
Viruset är inte värre än dom årliga influensorna som dödar 3000 pers./år. Men pga av att det har ett ganska slagstarkt namn och dödsfallen sätts upp på löpsedlarna såå blir ju det klart ett mycket "farligare" virus. Sett till virulens är denna influensa inte värre än den årliga. Om man däremot ser till spridningspotential är den avsevärt värre, vilket också är huvudanledningen till att en massvaccination är motiverad.
Vaccinet är bra men för dåligt testat enligt mig o många av mina professorer. Lokala biverkningar kommer alltid att finnas men om 4-5 år så kan det fucka sig. Uppfattar jag dig rätt? Du pluggar medicin (?) och du påstår att ett helt vanligt TIV-vaccin skulle kunna vara menligt för den som tar det några år efteråt?
Sen att du och dina professorer tycker att vaccinet är dåligt testat, det får stå för er. Det är givetvis upp till var och en att tycka annorlunda än konsensusåsikten.
Det är dock en helt annan sak att uttrycka ogrundat tyckande offentligt, speciellt när man lite sådär i förbifarten försöker ge sin åsikt auktoritet genom att hänvisa till några okända professorer.
Om du eller dina professorer hade någon sorts giltig kritik att framföra kring hur vaccinets testats är jag säker på att denna hade framförts i ett annat forum. Om man bara kritiserar vaccinet offentligt utifrån någon ogrundad misstanke och därigenom sår tvivel om vaccinets säkerhet hos andra, då går mot alla praktiker inom evidens- och vetenskapsbaserad medicin.
Vanliga symptom vid svininfluensan är således: Feber och frossa Hosta och halsont Snuva, rinnande näsa och nysningar Värk i kroppen och huvudvärk Trötthet Jag tog influensavaccinet för 2 veckor sedan och har nu insjuknat i något som jag tror är svininfluensan, alla symptomen stämmer, WTF alltså? Man går och tar vaccinet men insjuknar ändå blir så trött, är detta ens möjligt?
my name is xelly smelly
Xelly: Det har bara 80% verkningsgrad. Dessutom kan du fått en annan influensa, eller något helt annat...
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
tagit vaccinet... hade lite ont i huvudet och ont i armen nu. dock är detta bara första dagen.
Get Random!
Xelly - Som Refused säger, vaccinet är inte 100 %. Dessutom tar det ett tag innan man får fullt skydd. Slutligen finns det också den årliga influensan som också är i rörelse. För att vara säker mot den måste man ta det vaccinet också.
Ah okay, men fatta vad många som fått vanliga influensan och tagit den för svininfluensan.. Svårt att veta vilka som fått vad när symptomen är så lika..
my name is xelly smelly
Jupp, så vill du vara säker så är det bara att tjata till dig en testning på lokala sjukan :) 10-4, over...
alltså, det som skrämmer mig mest med alla sådana här trådar på nätet, oavsett vad det gäller, är folks sätt att hantera källkritik, eller snarare, folks brist på att kunna se källkritiskt på saker och ting. fakta är inte alltid fakta. spekulationer är inte fakta. subjektivt är inte objektivt. damn it.Har du vaccinerat dig och i så fall - märkte du någon negativ effekt? -> ja, jag gjorde det idag faktiskt. hade inte tänkt att ta, men det blev så i alla fall på något vis. min lillasyster beslöt sig för att inte ta och jag trodde jag tillhörde samma skrot och korn. men tänkte väl att what the fuck, farsan har två barn. ett kan la vaccinera sig och ett gör det inte och då lär väl iaf ett barn överleva skiten och ge honom barnbarn... osis för mig bara om det är jag som kolar vippen pga vaccinet nu... ;) biverkningar? well, jag blev vaccinerad för några timmar sen, det enda som hänt hittills är att jag fått ont (som mabande beskriver som träningsvärk) i den muskel som nålen gick in i, än så länge.
ett kan la vaccinera sig och ett gör det inte och då lär väl iaf ett barn överleva skiten och ge honom barnbarn :D
10-4, over...
Droppade den i en annan tråd tidigare och han inte få bort den då jag såg att den här tråden var lite mer ingående om svininfluensan. Som sagt många frågor - färre svar...eller?
... sorry admins.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
From delusion lead me to truth From darkness lead me to light From death lead me to immortality
soft. lär inte hända nånting, för att fortsätta på samma spår:)
http://www.kommandot.se/wp/
Visst influensahotet var överdrivet, det kan vi tydligt se så här i efterhand. Men ännu mer överdrivet var ju uppenbarligen hotet om vaccinets farliga biverkningar.
dundermannen hahaha vad e d du föröker säga? eller vad e d du e ute efter?
det är överdrivet att skrämma folk att ta en spruta som dom inte behöver och sedan riskera eventuella bieffekter. Sen visste väl ingen vilka bieffekter vaccinet skulle kunna ge.
Men man visste ju att det hela handlade om MONEY, jag nämde tidigare i tråden.
http://www.information.dk/218247 WHO-kommittéernas kopplingar till läkemedlesindustrin, SvD
From delusion lead me to truth From darkness lead me to light From death lead me to immortality
Salvador - vadå, vad menar du. vi vet nu att det inte var farligt. konspirationsteoretikerna var ute och cyklade igen.
"konspirationsteoretikerna var ute och cyklade igen" vilka snackar du om? dom på whoa? Bra att dra alla över en kam ;)
Salvador - Vilka är det som skrämt folk?
SMI har hela tiden sagt att siffrorna från löpsedlarna är för höga.
Ang WHO så:
The pandemic is not over, but to date, more than 14 000 laboratory-confirmed deaths have been reported. We often see the number of deaths compared with figures from seasonal influenza. This is like comparing apples with oranges. Deaths from seasonal influenza are based on statistical models. Deaths from the pandemic have been confirmed one by one through laboratory tests and unquestionably are much lower than the true number. It usually takes about one to two years after the end of a pandemic to get more realistic estimates of deaths using statistical modelling. Dr. Keji Fukado (WHO) 10-4, over...
"SMI har hela tiden sagt att siffrorna från löpsedlarna är för höga" Så du håller inte med om att det hela va hype och att människor vaccinerades i "onödan"? Är det rätt att göra så mot folk?
"SMI har hela tiden sagt att siffrorna från löpsedlarna är för höga" Så du håller inte med om att det hela va hype och att människor vaccinerades i "onödan"? Är det rätt att göra så mot folk? Är du helt verklighetsfrånvänd eller. För det första har ju folk dött av det hela och det går väl inte ens att att jämföra om du får se 3 eller 30 löpsedlar. Dessutom kan det väl knappast vara lätt att förutse hur stort ett utbrott kommer att bli? Det är väl bättre att det är nyhetsbuzz omkring det än ingenting. Det är ju inte direkt så att du måste lyssna på media överhuvudtaget.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Nej jag är inte helt verklighetsfrånvänd! Jag tycker bara annorlunda och jag ser många fel i det hela. Pojken och vargen...När det väl gäller kommer ingen tro
Salvador * "Så du håller inte med om att det hela va hype och att människor vaccinerades i "onödan"? " - Vad i det jag skrev får dig att dra de slutsatserna? Vilken "hype" menar du f.ö.? "Hypen" att myndigheter trodde samhällskostnaderna kunde minskas genom en vaccinationskampanj? eller Hypen att kvällspressen trodde de kunde tjäna mer pengar på att sätta krigsrubriker? eller Hypen att diverse paranoiker på nätet genast utgick från att det var (en bluff från myndigheterna för att styra folket)/(en bluff från läkemedelsindustrin (med bonusalternativet att de t.o.m. skapat viruset)/(en konspiration från valfri grupp för att minska befolkningen)? Om du menar någon av de två senae så håller jag med dig: det är inte rätt att lura folk (ens om man i sitt paranoida sinne tror det själv som i det sista fallet) Om du menar det första fallet så ser jag inga problem med det, förutsatt att det man ger ut är den relevanta informationen som finns (vilket bl.a. SMI har gjort). En vaccination mot en sjukdom som man inte har motståndskraft emot är inte onödig om man befinner sig inom sjukdomens spridningsområde. 10-4, over...
* "Pojken och vargen...När det väl gäller kommer ingen tro " - Ja, så varför gastar du när det inte finns nåt att gasta om? 10-4, over...
- Vad i det jag skrev får dig att dra de slutsatserna? Hållr du med eller inte? Du vet väl vad jag menar med hype. Vilka tjänar mest på det hela dom som snackar strunt på internet eller dom som vill tjäna pengar på männsikors bekostnad?du vet vilka jag menar , läkemedelindustrin,myndigheter, media och :) vårdpersonalen Det var många utanför riskgrupperna som faktist vaccinerades i onödan. Jag ser fortfarande många fel och kan tyvär inte försvara någon orkestrerad(?) vaccinationskampanj.
Salvador - Om du inte märkte det så fick du ett ganska uppenbart svar i förra inlägget. * "Det var många utanför riskgrupperna som faktist vaccinerades i onödan. " - Vad baserar du det på? 10-4, over...
mabande låt vara att det än så länge bara är anklagelser, men för resonemangets skull kan vi väl anta att de är sanna. vad i så fall, uppriktigt sagt, skulle vara bra med att spela på människors rädsla och skapa hysteri för att tjäna pengar åt läkemedelsföretagen (vilket är vad anklagelserna handlar om)? det är ju terrorism, för att använda ett populärt uttryck. jag vill dra mig till minnes att vi diskuterade om ändåmålen alltid ska helga medlen, tycker det passar in här
http://www.kommandot.se/wp/
Jag vill bara fråga om den oerhörda vågen av dödlig svininfluensa (som skulle lämna hela landet, om inte världen, stillastående på grund av sjuka arbetare) är över? Tycker det har snackats om kulmen hit och dit sen typ november, men jag känner fortfarande ingen som fått några problem. Varken jag eller större delen av min vänkrets är vaccinerade.
Jag föredrar egna upplevelser framför statistik, och jag har upplevt att en hel del Var ju menat som att jag upplevt en hel del som icke vaccinerats men överlevt, men ingen som icke vaccinerat sig och fått problem. Typ. Sen så är ju statistik bara över en viss del av befolkningen ändå, ingen frågar alla 9 miljoner eller vad vi nu är. Poängen är att ingen jag känner eller hört talas om lidit av någon svininfluensa, för min del kan den lika gärna vara ett tidningsjippo. Sen skulle ju den så kallade kulmen ha varit för ett tag sen, men det verkar inte bli av. Svininfluensan floppade stenhårt.
Man blir ruskigt rädd när man ser folk helt likgiltiga inför sjukdomar. Spelar mindre roll om du inte känner någon eftersom statistiken över sjukdomsfall och dödsfall säger desto mer. Sen förstår jag inte hur man avgör om det är en hype. Hype av vem? Stormedia? Bloggar? Läkemedelsföretagen? etc. Med tanke på alla stimuli vi fått måste det vara omöjligt att veta om det är ens är en hype och isf i vilket led den befinner sig inom, då alla tankar vi har om sjukdomen är ett hopkok av allt.
Mörten Såhär i efterhand (vad jag vet?) så har iaf ingen jag känner fått någon svininfluensa.
Såhär i efterhand (vad jag vet?) så har iaf ingen jag känner fått någon svininfluensa. Samma här faktiskt..
Spelar mindre roll om du inte känner någon eftersom statistiken över sjukdomsfall och dödsfall säger desto mer. Haha lite väl naivt tänkande.. Statistik är verkligen inte alltid helt korrekt och objektiv.
Naivt tänkande? Nej subjektivt tänkande från en 20åring från Sverige väger väl tyngre än de vetenskapliga fakta och statistik på dödsfall/sjukdomsfall som föreligger.
Vilken statistik snackar du om för det första? Länka.