I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Influsensavaccinet

Övrigt - Blandat

Graffare

2009-10-13 12:38

Influsensavaccinet

Nu när Sverige skall massvaccinera sin befolkning mot svininfluensan så tycker jag att jag hör massa myter och skräckscenarion kring detta florera.

Ett påstående jag har hört är att om man vaccinerar sig så får man ett försämrat skydd mot viruset än om man skulle få influensan. Kan det verkligen stämma?

Som jag förstår det så brukar kroppen efter att ha drabbats av ett virus för eller senare hitta koden till virusets nyckel och således hitta kompatibla antikroppar som fäster på dessa nycklar, (kommer inte ihåg alla facktermer).

Det innebär att så fort detta virus sprids i kroppen så fäster antikropparna mot det och förhindrar det från att föröka sig i cellerna. Den infon lagras i "minnesceller" som har blåkopian av antikropparna under olika tidsperioder (från några veckor till hela livet).

Vaccinet i sig innebär att man sprutar in influensaviruset i kroppen, men att viruset är försvagat och således inte lika potent. Kroppen hinner lära sig koden till virusets nycklar och tillverkar antikroppar för att stoppa det.

Hur kan det då komma sig att man får ett sämre skydd än om man skulle få the real deal?

Visst, virus kan mutera och byta "nyckel" men då borde ju kroppens process att hitta kompatibla antikroppar börja om från början oavsett om man fått influensan eller vaccinerats?

Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded

2009-10-13 17:06
Sorry för OT men lånar lite. Ska till mexico på fredag och stannar ett bra bra tag. Om någon vet hur man kan fixa vaccinet innan dess får ni gärna hojta till.

Tack på förhand. Hunden.
Hepp och pepp

2009-10-13 19:42
Allt blir roligare utan vaccin.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-10-13 20:14
Ett normalt fungerande immunförsvar skyddar oss mot virus helt utmärkt på egen hand utan vaccin. Det finns tillsattser i vaccinet som gör större skada på människans kropp en själva viruset. Allt är en stor lögn!! Ett krig mot immunförsvaret konstruerat av läkemedels industrin.

Crime Pays, ask the Rothschilds!

2009-10-13 20:15
Måste man ta vaccinet?
"Maybe i could get mjältbrand"
"jag har ½ gram jag ska rulla fram blatte jag fick det av david (david)"

2009-10-13 20:18
Nej!

Men på vissa arbetsplaster måste man ta skiten. sjukt!

2009-10-13 20:40
skulle aldrig i mitt liv ta vaccinet!
Råder verkligen ingen att göra det, om ni inte av olika anledningar har försämrat immunförsvar eller t.ex. leversjukdomar osv. Men i så fall bör ni vaccinera er mot influensan varje år...

Don't belive the hype!

Sluta dessutom att använda handsprit.. det dödar bakterier - inte virus.. Dessutom blir det kontraproduktivt då det är bra att vara lite småförkyld, det ger i sig ett ökat skydd mot virussjukdomar.
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2009-10-13 20:44
Dirty-Dave P27

Det kan inte stämma, det strider mot fri- och rättighetskapitlet i grundlagen, (Regeringsformen kap.2 §5-6)

2009-10-13 20:46
jag ska ta men sen har jag också världens sämsta immunförsvar och ja, jag tar influensaspruta varje år =) tror till och med jag är riskgrupp pga mitt immunförsvar, har fått hem nåt brev från vårdcentralen för ett tag sen. men nu har jag tentaperiod så det får bli sen. nångång. efter den 22a.

men jag tycker att folk på samhällsutsatta funktioner borde ta sprutan.. faran är inte sjukdomen, faran är att halva sverige ligger i flunsa samtidigt.
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.

2009-10-13 21:05
lia F23
Kanske därför du har dåligt immunförsvar för att du tar sprutan varje år?:)
Även om du har ett dåligt immunförsvar så lär du inte dö på kuppen. Att bli sjuk är naturligt och är oftast bra för kroppen för det stärker immunförsvaret och skyddar mot framtida virus. Ditt immunförsvar reglerar sig mycket efter hur det äter och mår. Det kan alltid förbättras. Man ska bemöta hårt med hårt. Ungar ska leka i världens kattpiss sandlåda för att härdas ut.

friktion P23
Är det sant?
Ska snacka med morsan så hon inte tar det då.

2009-10-13 21:27
Har ni inte hört talas om att det kan vara bussigt att vaccinera sig bara för att du ska slippa smitta någon som i sin tur kanske DÖR tack vare att ni är ena egotrippade whoaiter?
Intressepenisen hårdnar!
Rappare

2009-10-13 21:28
Har Astma och får förtur så jag tänker vaccinera mig
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"

2009-10-13 21:35
wasteapa01, jag tänker då fan inte vaccinera mig och riskera diverse biverkningar helt i onödan.

2009-10-13 21:37

Ågren är en vis man.

2009-10-13 21:42
Snor tråden lite!:P

Någon som vet om biverkningarna verkligen är så små som dom säger eller så säger dom så bara för att lugna "Paniken" som sprids?..

Själv har jag hört rykten som
-"Nervsystemet påverkas av vaccinet för att det är kvicksilver i så man kan förbli handikappad"
-"man kan bli steril""
-"det är större risk att man får virus i framtiden"

och så fortsätter den långa listan..

Någon som har en aning om dessa "myter" är sanna?:S..

själv tänker jag "Dom hade ju inte släppt vaccinet om det var så farligt som det sägs"
Men samtidigt så känner jag lite "tänk myterna är sanna"..
Själv tackade jag "ja" för vaccinet men är fortfarande jäääävligt osäker på det!

Någon?

2009-10-13 21:57
Dom har inte ens hunnit testa vaccinet tillräckligt osv. Känns alldeles för riskabelt.

2009-10-13 22:05
Finner det intressant att det finns två läger i det här sammanhanget... i ena lägret, som förespråkar vaccination, hittar vi läkare, forskare och dylikt folk som vet vad de pratar om, i andra lägret hittar vi konspirationsteoretiker och generellt folk utan någon direkt kunskap på ämnet. Just saying.
Look with your own eyes - See with your own mind

2009-10-13 22:10
Aftonbladet hade ju exempelvis uttalande från en läkare som var positivt inställd till vaccinering men sade saker som att man kan bli förlamad av vaccinet etc.

2009-10-13 22:10
whoait

Problemet är väl att man itne riktigt vet.. detta är ett framstressat vaccin som snabbgodkänts av EU genom en genvägsklausul som rika länder kan ta när dom vill skynda med ett godkännande av ex. vaccin. Men det är itne ovanligt att vaccin och mediciner ger värre biverkningar än man föst trott.

Titta exempelvis på förra gången (?) svininfluensa bröt ut i USA 1976. Det bröt ut på en militärförläggning där 13 militärer blev svårt sjuka, och en dog till följd av sjukdomen. (det visade sig senare att över 500 soldater troligt vis smittats utan synbara symptom)

Man beslöt hur som helst att vaccinera hela befolkningen för att undvika en epidemi. Man hann med 40 miljoner personer innan man fann ett samband mellan vaccinet och en form av förlamning, Guillain-Barré-syndromet, en sjukdom som kan vara dödlig.

Det hela slutade med att 32 personer dog av följderna från vaccinet, men enbart 1 till följd av sjukdomen..

(Inlägget ändrat av friktion 2009-10-13 22:11:19)

PenDragon P25

man finner många läkare och forskare i båda lägren..

2009-10-13 22:11
Dirty-Dave P27 borde nog bara vara läkare isåfall
BIT POP is taking over klockan 8
Toastare

2009-10-13 22:13
Jag tänker ta det, inte för min egen skull..utan mest som någon skrev för andra människors skull. Så jag inte bär på det och råkar smitta nån stackare som inte kan hantera det på ett bra sätt..efter vecka 44 kan jag vända mig till min vårdcentral fick jag mail om.

friktion, men nu är det ju inte bara på en militäranläggning utan smittan har spridit sig över hela världen och dödat långt fler än 32 personer.
Jag skyller allt på Emma!

2009-10-13 22:24
BountyBoo F29

Du missuppfattade nog kontentan.. Man beslöt att vaccinera hela befolkningen på grund av att smittan ännu var koncentrerad till en militärförläggning, man visste ju att den skulle spridas. Men följderna blev som ovan nämnt..

H1N1 dödar inte mer än vanliga influensan som kommer varje år gör. Nästan varje år går en influensa runt jorden, som har en dödlighet på 0,4%. dvs 4 döda på 1000 smittade. det gäller framförallt äldre och personer med redan kass immunförsvar. Ett överdrivet användande av vaccin kan inte bara ge direkta skador i form av biverkningar, man vet inte hur det kan skapa problem vid exempelvis fosterskador i framtiden och dylikt..

2009-10-13 23:06
friktion P23

Har sett klart fler läkare uttala sig positivt om det än negativt. Ingen förnekar att det kan finnas risker med vaccinet i sig, men de flesta tycks vara överens om att nackdelarna med att faktiskt åka på svininfluensan är bra mycket värre än potentiella biverkningar, som ändå är rätt ovanliga.
Moderator

2009-10-13 23:33
skrev på papper idag på skolan för att vaccinera mig, funderar på att säga att jag vill riva skiten.

Har läst en del om det nu, fan det är ju bara nå jävla skit, har aldrig haft nå speciellt lågt immunförsvar, är sjuk nån gång om året som vem som hellst. har inga allvarliga sjukdomar eller nått.

//TW

2009-10-13 23:36
jag måste vaccinera mej, annars kan jag bli omplacerad. helt galet.

2009-10-13 23:39
Jag ska INTE ta något vaccin. Andra kan pula sin kropp full med skit som innehåller kvicksilver och annat, men inte jag. Dessutom är det inte ens säkert att det fungerar, men att man kan bli förlamad, få autism, adhd och asperger. Jag klarar mig bättre utan och tror istället på mitt eget immunförsvar..

ett tips:

WWW.VAKEN.SE

http://www.tweenerpie.blogspot.com

2009-10-13 23:46
Dirty-Dave - Skönt att stödja sitt inlägg med en video med den allmänt galna Rauni Kilde. Säger inte att allt hon säger måste vara fel, men hennes allmänna konspirationsteoretiker tendenser stärker inte direkt hennes trovärdighet. Nog om det dock.

Givetvis ska man vaccinera sig. Kul den dagen du kommer hem till mormor och smittar henne med en influensa som är ofarlig för dig, men som tar livet av henne.

Det är en personal angle, men poängen är bredare. Man vaccinerar sig inte bara för sin egen skull utan för att upprätthålla en hög nivå av gruppimmunitet. Ett barn på dagis som inte är vaccinerat mot mässlingen löper ingen större risk att smittas i och med att de andra är vaccinerade. Om däremot många barn på ett dagis inte är vaccinerade kan det ge upphov till ett utbrott bland alla barns om inte är vaccinerade inklusive barn som inte har haft möjlighet att vaccinera sig på grund av andra hälsokomplikationer.

Vaccin är effektiva hos individen och de är effektiva för hela samhället. Ingen påstår att det inte finns någon som tjänar pengar på det, men korrelation är inte orsakssamband.

Argument som "Om man vaccinerar sig mot svininfluensan borde man vaccinera sig mot influensan varje år." är helt riktiga. I idealfallet skulle alla, som kan, vaccinera sig mot influensan varje år. Vore så fallet skulle avsevärt färre äldre / sjuka människor dö av influensan varje år.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2009-10-13 23:54
För övrigt vill jag påpeka angående mitt mässlingen exempel och inlägget som helhet att vaccin inte är 100 %iga så ett utbrott kan smitta fler än bara de som inte är vaccinerade.

2009-10-14 00:08
Vaken.nu, sidan som bannar användare som kommer med vetenskaplig fakta. Bra skit.
Sorry, did you say something? <br>I couldn't hear you over the sound of my own awesomness...

2009-10-14 00:12
Henkso P25
Det är ingen konspiration, det är fakta. Nej, det är det inte ens tal om, stöd vaccinera sig? Det är ungefär som att hoppa från klippan för att göra smällen mjukare för näste man. Idioti! Vaccinet gör hela samhället sjukare. Du underskattar människans suveräna immunförsvar och kapaciteten att anpassa sig. Och sen är vaccinet framställt i ett labb av människan, det är krigföring mot immunförsvaret. Vem annars kan säga att vaccinet kommer i oktober som nån jävla brevduva på posten. Sne är det patetiskt hur media förstorar upp detta till skyarna.

Jag har haft min influensa i år och det var en walk in the park. Felet med dagens barn är att dem inte är ute och leker och brottas med varandra, eller svälja kattskit i sandlådan fan vet jag?. Människan måste bemötas i tidig ålder av sjukdomar och bakterier för att få ett stabilt och starkt immunförsvar senare i livet. Jag på Tv om ett special dagis för lite känsligare barn där dem tvättade leksakerna och tvättade händerna stup i kvarten och det var det mest idiotiska jag sett, fyfan. En ung jävel ska vara ute och leka i 10 minus om vintrarna och härdas!

Sorry för offtopicen där.. men men!

2009-10-14 00:58
Tur att vi har Dirty-Dave och övriga här som kan det här mycket bättre än forskare och läkare. Kanske dags att ta av foliehattarna gott folk.

2009-10-14 02:42
What PenDragon said.

Sorry, did you say something? <br>I couldn't hear you over the sound of my own awesomness...

2009-10-14 07:59
PenDragon P25
Det är flera forskare och läkare som säger motsatsen. Vad säger du till dem? Finns alltid två sidor av myntet. Rent historiskt sätt så är oftast den officiella teorin falsk då världen styrs av psykopater = mäktiga bolag, och precis så fungerar läkarindustrin som idag är beroende av att tjäna pengar. Dom vill ha oss sjuka! Kalla mig paranoid eller foliehatt, men det är dagens sanning.

2009-10-14 11:16
Jag säger att de är i en ganska rejäl minoritet. Inget större snack om att majoriteten av läkarna är i ett och samma läger. Den funkar verkligen inte att lägga fram dina konspirationsTEORIER som fakta, tyvärr.

2009-10-14 13:57
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-10-14 14:00
folk i sverige är så jävla skarjja för allting. det finns inget land där folk är så allergiska mot saker som sverige.
Toastare

2009-10-14 14:01
friktion, det handlar ju inte om antalet döda.. det handlar om att de som dör är friska unga människor utan tidigare sjukdomshistoria. Den vanliga influensan dödar folk som redan har ett svagt immunförsvar..
Toastare

2009-10-14 14:02
päronpung, därför folk just inte vågar vaccinera sig menar du ;)

skriver under på det Pen sa..

2009-10-14 14:04
Jag har haft min influensa i år och det var en walk in the park. Felet med dagens barn är att dem inte är ute och leker och brottas med varandra, eller svälja kattskit i sandlådan fan vet jag?. Människan måste bemötas i tidig ålder av sjukdomar och bakterier för att få ett stabilt och starkt immunförsvar senare i livet.

Den enda möjliga sanningen i detta ligger i att det adaptiva immunförsvaret hos människor har ett immunologiskt mönsterigenkänningssystem. Alltså om du har angripits av en specifik typ av mikroorganism tidigare så kan kroppen svara upp bättre på den nästa gång.

Problemet med ditt argument är att det är precis den funktionen hos immunförsvaret som vi utnyttjar när vi vaccinerar. Alltså, vaccinationen ger en reaktion som "stärker" eller snarare anpassar immunförsvaret. Så varför bli sjuk i influensan när du kan få samma "stärkning" av immunförsvaret med ett vaccin och då riskerar man dessutom inte att smitta andra utsatta grupper i samhället eller om man tillhör en av dessa så riskerar man då inte heller att dö.

Rent historiskt sätt så är oftast den officiella teorin falsk då världen styrs av psykopater = mäktiga bolag, och precis så fungerar läkarindustrin som idag är beroende av att tjäna pengar. Dom vill ha oss sjuka! Kalla mig paranoid eller foliehatt, men det är dagens sanning.

Och vad var det som det inte var en konspirationsteori?

Du är uppenbarligen en sant troende och jag har inget intresse av att ge mig in i vidare diskussion med sådana. Det är bara synd att du fortsätter lufta sån här skit. Lyckas du övertyga nog med folk till din åsikt så kan du nog till och med lyckas med att indirekt döda lite pensionärer och spädbarn innan du är färdig.
Toastare

2009-10-14 14:06
och en liten high-five till Henkso..

2009-10-14 15:46
PenDragon P25

Det jag tycker är speciellt i detta fall är att av det jag läst om saken tycker jag det är ungefär 50/50 hur de bildade tycker, finns ju läkare som aldrig skulle skriva ut något som inte genomgått standardtest.
Hade det inte varit för "pandemin" (som förövrigt betydelsen av har blivit omskriven efter allt detta) så hade tamiflu inte kunnat säljas på marknad. Det är helt enkelt inte testat nog mycket.

Sen finns det ju folk som säger avråder från att vacinera sig såvida man inte har kroniska sjukdomar (lungor, hjärta, lever, njurar).

Sen att den där tanten som "uppfann" LCHF säger i media hon minsann inte tänker vaccinera sig, för äter man LCHF får man inte sånt, och inte cancer heller ger ju inte direkt reklam för de skeptiska...

Jag kommer antagligen inte vaccinera mig iaf.

Carlin säger det bäst!

(Inlägget ändrat av Simba 2009-10-14 15:55:59)
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2009-10-14 16:38
Jag är kluven i frågan.

Jag tror inte alls på hypen kring svininfluensan; som massmedia går på så låter det som om det var ett luftburet AIDS virus med 100% dödlighet. Men folk blir ju uppenbarligen sjuka, även om den knappast är den nya digerdöden.

Så, å ena sidan, varför riskera att bli sjuk, även om det bara resulterar i att man mår dåligt en vecka? Jag har bättre saker för mig än att ligga sjuk, och min hund behöver mig.

Å andra sidan, hur man än ser på det är det här ett relativt otestat läkemedel. Det har pressats fram pga media-hypen och de fantastiska vinster som kan göras. Tror jag att Illuminati skapade svininfluensan för att lura i oss sitt mind control serum? Knappast. Tror jag att det finns en risk att bieffekter med vaccinet inte undersökts ordentligt pga stressen att få fram det fort? Rätt troligt.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2009-10-14 16:54
En highfive till Henkso indeed, ett ljusets hopp i en foliehattklädd värld :)

Jag tycker det är bra att du inte ska vaccinera dig Simba, se till att hålla dig borta från barn och äldre bara.

2009-10-14 22:18
Saxar detta från Evolution i något inlägg

"Ofta är den mest tillfredställande lösningen den lagom spektakulära konspirationsteorin. Sanningen är ju så mycket tråkigare. "

Meep meep

2009-10-14 22:34
Jag ser bara en massa ryggdunkare och svenssons här som tror sig veta hur det ligger till.

Ni kan inte hantera sanningen.

Trösta er med vaccinet och dröm sött.

2009-10-14 22:55

Varför vill man ta detta för att hindra så att "andra kan bli smittade".

Människans immunförsvar som finns i kroppen är så pass bra så att det skyddar mot influenser, Finns personer som har så svagt immunförsvar men dessa personer kan nog inte ens röra sig bland andra på något sätt.

Detta vaccin har inte testats i en stor skala, som någon annan sa så stressades detta vaccin fram.

Genom att ta detta vaccin vet vi inte vad som händer om X antal år, du kanske kommer skapa dig olika tummörer, cancer kan framkallas hjärt/lungproblem mfl.

Att säga att man tar detta vaccin för "andra" är bara bullshit.
Alla som funderar på att ta vacciner tycker jag ska läsa lite mer om varför man tagit fram detta vaccin och hur viruset "kom fram". Jag är nästan 100% säker på att det var fabrikerat och sen insprutat i människor.
We don't really dance, We just rub the dick on the ass.

2009-10-14 23:29
Jag ser bara en massa ryggdunkare och svenssons här som tror sig veta hur det ligger till.

Trösta er med vaccinet och dröm sött.

Haha ja, till skillnad från de ryggdunkare och svenssons vi ser som tror sig veta hur det ligger till.

Trösta er med svininfluensan och dröm sött.

2009-10-15 00:40
Ett tips för den nyfikne. Om man faktiskt vill få lite kött på benen rörande denna fråga.

Science-based Medicine

2009-10-15 02:20
Det är fortfarande möjligt att få viruset även om man låtit sig vaccineras och att enbart göra det för att på något snedvridet sätt rädda andra, är som att låta bli att köra bil för att risken att köra på någon är större än om man går. Sen varar ju vaccinet dessutom bara i två år. Vad ska man hitta på där efter? Ska man gå och ta två nya sprutor vartannat år då? Men eftersom det här dessutom inte lär vara sista viruset som kommer så kanske man kan varva det med att ta två sprutor året där emellan.

Och oavsett om det är ett större antal forskare som är för vaccinet så finns det fortfarande de, som är minst lika utbildade som de andra - som tycker att man inte borde vaccinera sig.

Jag vet inte om vaccinet är bra för en eller inte men faktum är att de framställde vaccinet på ett par enstaka månader så jag tycker att man med all rätt få vara skeptisk till vaccinet, oavsett vad majoriteten av forskare och läkare säger. Att lägga "stora bolag vill bara tjäna pengar" kortet och länka youtube videos till någon tokig dansk dam är däremot bara dumt.

F.ö så får era high fives och (som Dirty Dave påpekade) ryggdunkande mig att vilja spy ner mitt tangentbord.

Producent

2009-10-15 08:49
Dirty dave kan du inte vara så snäll och berätta då ?:) mästarN^

2009-10-15 10:37
hangeye - Du.... har.... fel.... Alla dina argument är meningslösa.

Nej, det är inte som att undvika att köra bil, det är mer som att undvika att köra bil på trottoarer. En cental poäng med vaccin är att ett vaccin blir mer effektivt ju större del av befolkningen som tar det. Sluta försöka dribbla runt det enkla faktumet i denna fråga. Det faktumet är att om många vaccinerar sig, så kommer det att dö färre människor. Det finns ett flertal studier som visar detta och i fallet av en möjlig pandemi som fortfarande kan smitta en oehört stor andel av folket blir det ännu viktigare.

Lite info om kopplingen vaccin-mindre döda människor.

Argumentet att det finns läkare som inte tror att vaccinet är bra är helt jävla meningslöst. Ja, det finns det! Men så finns det paleontologer som inte tror att fåglar utvecklades från theropoderna. Det finns också forskare som är utbildade inom biokemi som inte tror på evolutionsteorin. Frågan är var ligger konsensus? Vad tror den absoluta majoriteten av alla läkare? Vore det verkligen en tvistefråga bland läkare skulle debatten vara större.

Att vaccinet mot svininfluensan skulle vara farligt eller ineffektivt är påståenden som framförallt framläggs av läkare med en historia av att vara konspirationsteoretiker som motsätter sig alla former vaccineringar. Det är människor som inte tar hänsyn till fakta när de formar sina åsikter. Det är människor som redan bestämt sig innan de undersökt saken och som vid det här laget har dödat en hel del människor. Det finns en stor anti-vaccinationsrörelse i USA vars åsikter är baserade på luft och ingenting. Där finns en hel del läkare och diverse kändisar exempelvis Jenna McCarthney och de har bara fel. Alla deras påståenden har blivit bemötta och bevis som står mot det de påstår finns att tillgå, de lyssnar bara inte.

Slutligen. Att vaccinet framställdes bara på några månader är troligtvis inget större problem. Det har testats som den första artikeln jag länkade till redovisar och det verkar fungera mycket bra. Metoden att skapa ett influensavaccin är väldigt beprövad med tanke på att det görs varje år, inte enligt exakt samma principer dock. Det normala influensavaccinet är inte riktat mot en specifik variant av influensaviruset utan mot en gissning om hur viruset kommer att utveckla sig från år till år. Det brukar träffa hyfsat bra, vissa år bättre än andra.

Inlägget blir onödigt långt. Poängen är väldigt enkel. Om man inte vill agera med någon form av samhällsansvar och medmänsklighet i åtanke finns det ingen större anledning att vaccinera sig om man är en i allmänhet frisk person. Vad vi vet just nu. Folk har dock andats ut för tidigt. Virusspridning blir snabbare under vintern och vi har ingen aning om vilket utbredning som svininfluensan kommer att få ännu. Man behöver inte vara livrädd för den, det är inte ebola, men det vore bra om de absolut flesta människorna i samhället gick och vaccinerade sig.