I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Muhammed bilderna?

Övrigt - Blandat

2008-02-13 16:36

Muhammed bilderna?

Förstår mig inte på denna vad danskarna tror sig uppnå med detta. Idag har då muhammed bilden publicerats i 11st danska dagstidningar och 2st svenska dagstidningar. Självklart med den orsaken att södja våran yttrandefrihet. Personligen tycker jag att dom går för långt med detta, räcker inte alla mordhot och flaggbränningar för ett tag framöver nu? Förstår inte dessa tidningar att dom endast sätter hjälporganisationernas medhjälpare i livsfara? Det befinner sig redan flera svenskar och danskar nere i muslimska länder för att hjälpa till med mat och så vidare. Tidningarna som publicerar dessa kommer säkert inte ha nått att oroa sig för men tänker dom inte att det är dom svenskar och danskar som redan befinner sig där som kommer att få lida för detta?

Jag tycker att dom har gått för långt med detta. Visst dom ville stå för sin yttrandefrihet men nu känns det som att dom gör det bara för att jävlas. Vad tycker ni? Jag tror risken är stor att detta kan leda till konsikvenser som ett helt land (Danmark) kommer få stå för endast för att deras tidningar publicerar bilder. Måste dom bege sig på en hel tro bara för att dom har yttrandefrihet?

Var bara tvungen att skriva av mig när jag läste att alla tidningar, rättare sagt 13st ska publicera bilderna på nytt. Ni får diskutera saken gällande tidningarna men om tråden bryter nån regel så får mod ta bort den. Själv tycker jag som sagt att dom publicerade allt på nytt var bara dumt gjort av dom och total onödigt.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-13 16:39
Tycker inte man ska sluta med det man gör och böja sig för ociviliserade idioter som bränner flaggor.

2008-02-13 16:54

Det var kränkande och otroligt onödigt gjort att publicera texterna. Det man troligen vill var att provocera fram aggresioner från arabvärlden så att alla "svenssons" runt i Europa ser på muslimer som "idioter som bränner flaggor".

DIF!

2008-02-13 17:02
Den största frågan är fortfarande: Har dom inge alls sinne för humor?
...

2008-02-13 17:09
det går inte att skämta om nått så pass heligt som mohammed förstår du väl?
mhm

2008-02-13 17:11
uppenbarligen tar de flesta muslimerna detta inte som en skämt utan kränkande, varför ska man då göra om skiten i en ännu större skala? prokativt och jävligt äckligt.

2008-02-13 17:13
Det är ju knappast så att yttrandefriheten kommer att påverkas pga detta, så det är bara en jävligt lam ursäkt för de nya publiceringarna. Provokativt, helt klart.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-13 17:15
Varför jag skriver texterna kan man fråga sig men men..
 DIF!

2008-02-13 17:18
gejen är den att teckningaran inte ens är roliga så varför publicera något som upprör utan att det är "värt" det. Hade dom varit roliga hade jag hejat på danskarna men nu tycker jag att dom bara beter sig trotsiga tonåringar.
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)

2008-02-13 17:21
det har sedan länge gått från "stöd för 'vår' yttrandefrihet" till ren provokation och chauvinism, lite vi ska inte låta barbarerna "vinna" över oss-mentalitet. eventuella konsekvenser bemöter jag troligtvis med ett "skyll er själva". europa har kört det "antimuhammedanska" loppet i tusen år, så danskarna fortsätter endast på en kär tradition.

2008-02-13 17:27

Jag avundas danskarna att leva i ett land där medier och politiker förbehållslöst ställer upp för det fria ordet. Det är inte de danska tidningarna som gått för långt, det är de personer/organisationer som tycker att straffet för en karikatyrteckning skall vara döden, som gått för långt.

2008-02-13 17:29
Buhu de publicerar bilder. Riktigt läskigt alltså, Muhammed är säkert arg.
Känner man sig kränkt utav en TECKNAD BILD så kanske man borde fundera över sin finkänslighet.

2008-02-13 17:30
Absolut känns som det är ett fall av strukturell rasism där man målar upp den typiske muslimen som terrorist eller en bunt idioter som "inte ens vet hur den svenska flaggan ser ut (man brände en grön-gul "sverigeflagga")" eller som en längre upp uttryckte det:
 "ociviliserade idioter som bränner flaggor"
 DIF!

2008-02-13 17:59
Så jävla idiotiskt att publicera karikatyrer av Mohammed ! Känns som att ju längre ner man kommer i norden desto mer fientligt inställda blir folk gentemot främmande religioner. 

Detta är bara ett sätt för dessa människor att försvara sig eftersom de i själva verket är rädda ?

2008-02-13 18:04

Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2008-02-13 18:06
Senast jag kollade var koranen inte någon internationell lag som alla är tvungna att följa, även fast en del muslimer verkar sträva efter det. Att de publicerar bilderna igen är pga mordplanerna på tecknaren och är ett ställningstagande mot terrorism, inte ett oprovocerat hån.

Man får inte en mobbare till att sluta mobbas genom att låta honom få sin vilja igenom.

2008-02-13 18:07
Användaren är inloggad 3rdsoul P22

Det är väl snarare de danska xenofoberna som är mobbare.
 DIF!

2008-02-13 18:38

Som betner driver om,tillslut kan man inte skämta om nånting.

...

2008-02-13 18:43
varför förs det ingen diskussion på whoa om islamisterna som skulle mörda tecknarna? så det är allså mer "okej" att planera mord på tecknarna än att visa fåniga bilder i tidningar
Heretic ,Thou Art Cast Down!

2008-02-13 18:46
1651: Där har vi snubbar som verkligen inte tål ett skämt!Fan waaay värre än folk som börjar slåss när dem förlorar rap-battles!
...

2008-02-13 18:48
Var det inte så att dom publicerade dessa några dagar efter att de tog några muslimer som planerade att döda en av tecknarna också? :P
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2008-02-13 18:50
ser inte hela poängen i att så många blir upprörda
Meep meep

2008-02-13 18:53
Men tråden handlar inte om de motreaktioner som skapades efter att karikatyrerna publicerades, den fråga som är relevant för mig är varför de gjorde det och om yttrandefriheten har gått för långt. För mig är det ett olyckligt påhopp, och jag är säker på att det skulle väckas otroligt starka reaktioner här i Sverige om islamister publicerade bilder på Jesus som pedofil, men eftersom detta handlar om muslimer är det okej, vi är ju vana vid att köra o skämta om dem ?  

2008-02-13 18:56
och jag är säker på att det skulle väckas otroligt starka reaktioner här i Sverige om islamister publicerade bilder på Jesus som pedofil,

Kanske från någon enstaka men inte från majoriteten, jag hade inte brytt mig.
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare.
Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!

2008-02-13 18:58

Karikatyrernas syfte är ju att visa muslimer att "här i vårat land kan jag kränka dig och din jävla grotta du kommer ifrån hur mycket jag vill och du kan inte göra något åt det." Det är ju bara löjligt. Att hålla på med sånt här tjafs och se det som någon slags politiskt handling får mig mest att tänka på ett family guy -avsnitt där någon skrivit på väggen: "I wrote on the wall! TAKE THAT SOCIETY!"

Sen att måla profeten Mohammad som en självmordsbombare är ju en kränkning mot Islam, som inte borde accepteras över huvud taget.

Jag är emot alla former av religös fundamentalism, men det här är ju bara löjligt.

2008-02-13 19:06

Sen att måla profeten Mohammad som en självmordsbombare är ju en kränkning mot Islam, som inte borde accepteras över huvud taget.

Jag är emot alla former av religös fundamentalism, men det här är ju bara löjligt.

- Hur kan man i en mening vilja förbjuda förlöjligande av en religion, för att i nästa mening säga sig vara emot religiös fundamentalism?

Graffare

2008-02-13 19:10

Jag kan inte ens förstå varför man kan ifrågastätta huruvida man skall publicera dessa bilder eller varför Lars Wilks rondellmuhammed skall kritiseras.

Yttrandefrihet är ett privilegium, ni som ogillar bilderna kan ju flytta till en teokrati som t.ex. Iran eller Saudiarabien. Då får ni lära er vad yttrandefrihet är värt.

Självklart skall vi kunna håna mohammed, buddha och jesus så mycket vi vill. Om man misstycker kan man alltid argumentera tillbaka. Bara tanken att min yttrandefrihet skall inskränkas då fanatiska muslimer hotar med döden och bränner flaggor är helt absurd.

Freedom of speech - use it or lose it!

Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded

2008-02-13 19:14
Jag som är själv muslim och jag hade blivit fruktandsvärt förbannad om någon muslim hade ritat bilder på Jesus där han framstod som en pedofil..

Ser inte humorn i det hela. Danskarna gjorde teckingar och märkte att de uppmärksammades på ett oönskat sett men sen upprepar de samma misstag igen.
Förra gången avslutades allt i flaggbränningar och hot, men framtiden är inte ristad i sten
så vem vet vad nästa steg blir?

1651 X0

Om du vill göra en tråd om hur idiotiska människorna som tänkte mörda teckaren var så gör det. Vem har hindrat dig..?
Eyy,You Cant Hustel With a Hustler, Bitch!
Graffare

2008-02-13 19:19
Mobbad P2

Jag som ateist blir sjukt kränkt när någon religiös försöker inskränka det viktigaste elementet inom demokratin. Min yttrandefrihet!

Vi människor har rätten att välja mellan religion och ateism, eftersom jag är ateist vill jag inte ha något med er religiösa människors påbud att göra.

2008-02-13 19:19
Lite inne på fredros_nukklz spår, det är liksom en hävdelsegrej, därför ser jag den förvisso som lite fånig om ändock inte speciellt konstig. Att det ska vara en överdriven målmedvetenhet, det håller jag inte med om, utan det är snarare så att det blivit en kraftmätning. Det lustiga i det hela är väl att danskarna/svenskarna, tro-lösa, anser sig sitta på den goda moralen, och den sanna humanismen, men tillämpar inte själva den (dvs, acceptera andras skillnader), nej, man håller hårt i att man gör det och skyltar med ord som yttrandefrihet och liknande men egentligen är man lika barnslig som alltid.

2008-02-13 19:27
1651 X0

Ja att du inte har blivit bannad för dina rasistiska uttalanden tidigare är för mig ett under.

Det bedrivs väl förmodligen ingen diskussion om det då det inte är ett samhällsfenomen. Några få fanatiker planerade ett mord, ska vi beskylla alla världens muslimer för det? Även om du säkert vill det så vore inte det särskilt sansat.Nattugglan P25Majoriteten bränner inte flaggor eller utför mordhot, slut vara så pantad rent ut sagt.
Vad medför karikatyrerna och publiceringen för något som är bra?
 DIF!
Graffare

2008-02-13 19:32

nilsL P20 / fredros_nukklz P26

Det handlar inte om att provocera, det handlar om att manifestera. Ingen skall inskränka vår yttrandefrihet. Vet ni ens varför dessa bilder blev publicerade??

Läs artikeln nedan:

http://www.urban.dk/article/20080213/danmark/702130010/

Dessutom om man skall tala om antimuhamedanska antimuhammedanska traditioner i Europa så vill jag också påminna dig om att det råder dödstraff i t.ex. Iran att konvertera från Islam till annan trosuppfattning. Har du några exempel på samma lagstadgade extremism i Europa? Kasta inte sten i glashus!

Graffare

2008-02-13 19:35
bob P19

Jag har aldrig sagt att majoriteten bränner flaggor och det borde väl inte vara så svårfattat, men vi kan ju ta det på dagisnivå om du så önskar.

Läs min länk till artikeln ovan så förstår du varför jag anser att denna publicering är rättfärdigad.
Moderator

2008-02-13 19:38
Jag sällar mig till alla som har sagt att det känns sjukt onödigt att publicera bilderna igen.
De flesta bra argumenten har tagits upp.

Dock har jag inte hört ett enda bra argument för att man ska publicera bilderna. Och nej, yttrandefriheten är inte ett argument i sig. Bara för att jag får håna människor betyder det inte att jag måste göra det.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2008-02-13 19:40
Jag måste säga att jag är nog mest inne på nattugglans spår. Om det skulle vara Jesus det var en bild på och det blev samma uppståndelse så skulle jag brytt mig lika mycket.
På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en.

2008-02-13 19:41

Nattugglan P25

Jag respekterar att du är ateist lika så som du bör repsketera att jag är muslim..Visst du får säga och tycka vad du vill så länga du inte kränker min tro eller mitt livslevnadssätt...Och jag kan inte komma på en enda possitiv sak med publiceringen av Mohammed karikatyrerna..

Graffare

2008-02-13 19:44
KaptenKrok P22

Nej, vi alla har fötts med en gnutta förnuft, men när du blir fråntagen din möjlighet att håna religioner eller ens kritisera dem så kommer du snabbt inse varför man måste slå vakt om den.

Alla ni som ogillar publicerande och anser att det är kränkande osv. Låt mig göra en jämförelse:

Tänk om jag om ryss trycker att svensk media kränker mig genom att påstå att min stora stolta storryska ledare Valdimir Putin har dödat landsförrädarkossan Anna Politkovskaja som smutskastar hennes land och ledare. Då hade ni antagligen tyckt att jag var hjärntvättad. Om jag senare hade brännt svenska flaggan med mina landsmän och dessutom hotat svensk i ryssland med döden då hade jag inte fått någon snyfttråd i blandatforumet på whoa.

2008-02-13 19:45
bob P19 är det rasism att vara motsåndare till en religion/religioner? kristendomen får attackeras hur mycket som hellst,men när islam kommer på tal då ska alla vara så glada för att denna underbara religion finns!
Heretic ,Thou Art Cast Down!
Moderator

2008-02-13 19:46
mattheew Men å andra sidan har du inte en tro som förbjuder avbildning av Jesus (förmodligen tror du inte ens på Jesus) och du har inte en allmän bild av dig som en självmordsbombare.

Öht är det jävligt lätt för oss här att säga att vi har yttrandefrihet och att man får ta ett litet skämt. Vi är liksom on top of the world. Lite som om skolans coolaste kille tar skolans mest mobbade tjej på brösten och sen ursäktar sig med "du får ju tåla ett skämt".

Och varför ska de respektera våran yttrandefrihet när vi inte respekterar deras förbud mot att avbilda deras profet?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Graffare

2008-02-13 19:48
Mobbad P2

Mobbad, jag respekterar dig som person och låter dig få leva på det sätt som gör dig lyckllig inom lagens ramar. Inga problem.

Men eftersom att jag anser att religion är ett enda stort hjärntvätteri så vägrar jag låta min livstil inskränkas av religiösa människor då jag anser inte dem resonera på vetenskaplig basis utan med hänvisningar till en religiös bok.

Förresten, vad tycker du om koranen? Anser du denna vara Allahs ord?

2008-02-13 19:49
Nattugglan P25

haha, din jämförelse är ju helt poänglös. tror du på fullaste allvar att Mohammed var en pedofil eller?

2008-02-13 19:49
mattheew 

Det är för att det för tillfället inte är politiskt sprängstoft, men likförbannat så skulle kristna extremister börja önska livet ur den som publicerade och ritade det.

Nattugglan P25

Ändå så gör du samma misstag igen. Är Irans extremiststyre representativt för alla världens muslimer?

Som sagt kom med något som publiceringen medförde sig som var bra. Yttrandefrihet i sig är inte en ursäkt för kränkande uttalanden. Jag går inte runt och kallar folk för idiot eller hora även fast jag nu kan det.

DIF!

2008-02-13 19:51
KaptenKrok P22

Jag tror inte på nått, lika mycket Jesus som Muhammed. Jag förstår att de blir upprörda över bilden men jag kan inte säga att jag tycker att det är helt absurt och sjukt fel. Tycker att man har lika stor rätt att publicera den som att inte göra det. Och där återvänder vi till yttrandesfriheten... Ändlös disskusion det här, vissa tycker det är fel, andra rätt andra bryr sig inte...
På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en.

2008-02-13 19:53
Som sagt kom med något som publiceringen medförde sig som var bra. Yttrandefrihet i sig är inte en ursäkt för kränkande uttalanden. Jag går inte runt och kallar folk för idiot eller hora även fast jag nu kan det.

exakt.. äntligen någon som förstår

2008-02-13 19:54
Bara för ATT MAN HAR RÄTTEN på sin sida så betyder det inte att man MÅSTE ANVÄNDA SIG av den, det är en milsvid skillnad. Det handlar om respekt för våra medmänniskor. Om man på förhand vet att många muslimer kommer ta väldigt illa vid sig vid publicerande av nidiska bilder av profeten, varför göra det? För att bevisa en poäng (som inte ens behöver bevisas)? Sandlåderetorik..

bob.
Ja, jag är ganska neutral i den här frågan, det kan ha varit en smärre överdrift att säga att jag var inne på nattuglans spår. Extreminister är alltid extreminister vilken religion de än tillhör..

Okej att det var onödigt att bilderna publicerades igen, men där är det punkt. Vem ska straffas för detta? Vilket brott har begåtts och vad är en lämplig dom till detta brott?

Att man skulle bli lika upprörd om det handlade om Jesus, det är endast skitsnack. Jesus och Gud har figurerat i tidningar, tv-serier, långfilmer (komedi, satir, drama, action etc), internet. Ja det vill säga allt man kan tänka sig.

Detta betyder inte att kristna gaddar ihop sig, börjar bränna flaggor och planerar mord på skaparna av dessa "lustigheter".

Muslimer i Mellanöstern ska avgöra vad Nordiska tidningar ska innehålla, ja det är väldigt troligt.

Moderator

2008-02-13 19:56
mattheew Så vad är rätt med att publicera bilderna igen?

2008-02-13 19:58
Moderator

2008-02-13 19:59
Och bara för att klargöra det hela. Jag tycker inte på något sätt att det är ok att börja planera mord på människor över de här bilderna. Jag tycker att det är mer fel än att publicera bilderna från första början. Men måste vi provocera tills det händer bara för att vi anser oss ha rätten på vår sida?

2008-02-13 20:00
Vad hade dessa muslimer gjort om det var i någon av deras tidningar det skämtats om Jesus och ett par Danskar blivit upprörda och bränt flaggor, planerat terrordåd i Mellanöstern osv?

Naturligtvis kan jag ha fel, men trots detta skulle jag lägga mina pengar på att de inte skulle bry sig ett skit, än mindre starta "intärna" gräl om saken.

Hela denna Muhammed saken, ett dåligt skämt som inte förtjänar någon uppmärksamhet från varken Norden eller Mellanöstern.