hitta en rappare som säger att dom är oäkta, ^^ alla som rappar tror ju det dom gör är äkta, och då är frågan, blir det äkta då?.. så länge man tror det?
((MAAD))
Zadik P20 ja svär ja gillar dig!
"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change
jag har inge emot att man har olika smaker å så, men att om något är äkta för någon betyder väl det inte att det är rätt? många i idol tror ju dom kan ta toner men inte kan dom ju egentligen det när dom blir seriöst dömda.
((MAAD))
davve_d P22 för mig handlar hiphop om allt asså.. men i texter, där ska man vara sig själv typ lyrical therapy o sånt... man kan underhålla med rap men då ska man underhålla med true shit... o när jag säger true shit menar jag egen-erfarenhet. inte andras berättelser...
"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change
Lyricist
2008-09-09 01:44
Så är de juh med Hiphop också. Om en hiphopare ljuger om att han suttit på kumla, dötat rånat och liknande grejer så bedöms han juh av folk som lever det livet seriöst som han inte kan ngt.
There shouldent be no war between humanity. Världen är som en bur av natur.Djävulen och ljuset är raka motsatsen mot svart på vitt det är min bibel -Amen
Lyricist
2008-09-09 02:09
100 Gubbar var juh riktigt bra! När kommer plattan ut då ? läste något om augusti men hittar dom ingen stanns. Någon som vet ngt eller ?
There shouldent be no war between humanity. Världen är som en bur av natur.Djävulen och ljuset är raka motsatsen mot svart på vitt det är min bibel -Amen
aa för o göra det enkelt när d komemr till musiken. just rappen... jag lyssnar inte på gangsterrap, jag lyssnar på gansgters som rappar...
Jag bryr mig mindre om hur många häftiga lagbrott artisterna i fråga begått och låter istället musiken tala för sig själv.
Look with your own eyes - See with your own mind
Vilket gnällande... ...oavsett om mc's pratar om sina personliga berättelser eller inte är ju saksamma inom hiphop, det är en tolkningsfråga vad man själv gillar. Så länge berättaren själv ger den rätta och verkliga bilden.... sen så finns det ju gränser, att endast ge andras berättelser och tolkningar, om annars okända teman för berättaren själv, för att på så sätt skapa en falsk fasad är att korsa gränsen. Det är inte äkta, spelar ingen roll vilka tekniker du kickar eller vilka sjuka takter du kommer med, det är lika hållbart som ett sandslott i oväder. Gatan vet och pratar man för mycket gata så kommer man att möta den till slut och om man inte redan går och känner den så har man inget att oroa sig över. Big Up Kartellen
''I haven't done any drugs or smoked a joint or nothing for a whole week, man.<br>And I feel so good, I want to get high. You know what I mean?''
Big Up Kartellen.. Behövs mer av folk som berättar hur det kan va.. Det handlar inte bara om programmen utan hela samhället.. För min egen del så har jag inte vuxit upp i ett miljon-program men kan ändå relatera till det mesta snubbarna snackar om.. Det handlar inte om svensk/blatte eller täby/rinkeby, det handlar om att se saker som dom är.. Om dom vill o kan ta gangsta-rap till toppen i sverige så e det bara fett
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!! Givetvis gratis usershare.net/orismusik
t2, så då spelar det inte någon roll att dom är dåliga som artister? utan "äktheten" i deras gangstaskryt övergränsar den musikaliska delen? så länge man romantiserar oroligheter man kommer ifrån så får det kallas musik hur dåligt det än är?
((MAAD))
Davve.. Nä, inte alls.. Som nån sa tidigare, när man lyssnar på gangsta-shit så vill man höra gangsters som rappar.. Om man vill höra lyrical-shit så vill man höra utbildade snubbar som behärskar det.. Det finns många olika typer av musik o de som gör det bäst är de som är äkta mot sig själv eftersom man kan känna det dom säger på ett annat sätt.. Finns 1000 exempel på det ju.. Project Pat e en av mina absoluta favorit MCs men jag vill inte höra honom försöka sig på en Lupe Fiasco-tema-låt.. O jag vill inte höra Lupe snacka om att döda folk o sälja knark med 20-stavelse-rim o ordboks-ord..
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!! Givetvis gratis usershare.net/orismusik
men låt oss säga mobb deep, eller kanske n.w.a, var inte dom sjukt mkt mer begåvade än detta å då var det ju för mer än ett decennium sedan.. jag menar lite som att dom här försöker härma något amerikanskt som gjordes för länge sen. dagens gangstarap (the game, ice cube eller dylikt) håller ju sjukt mkt högre kvalité än detta när annan svensk hiphop verkligen håller världsklass i deras "kategori". jag gillar gangstarap, helst från the golden era, men detta känns lite som att lyssna på fronda kontra låt oss säga dig i jämförelse med "riktig" (om man kan kalla det så) gangstarap. om du förstår min poäng,
((MAAD))
Jo, jag fattar din poäng.. Det finns ju mycket tightare rappare men eftersom det inte finns nån annan som går såhär all-out så e det ursäktat(enligt mig).. Att dom skulle härma e ju lite konstigt eftersom dom bara berättar hur dom ser på saken, i så fall är ju alla som rimmar i takt bajtare.. Jag e bara glad att nån kommer o säger: Vi gör gangsta-rap för folk som vet va det är Speciellt då jag aldrig gjort gangsta-rap utan bara verklighets-rap, fast från min synvinkel
Eftersom det vart mycket snack om det igenom tråden så vill jag bara påpeka att det är en väldig skillnad på att ifrågasätta om Kartellen är äkta, och om den verklighet de beskriver är på riktigt. Om Fredrik Reinfelt började kalla sig Mohammed Abdulla Hussein, snacka om att han är arab, har växt upp i rosengård, hur svårt det är att leva ett hederligt liv när alla tror han är kriminell eller terrorist på grund av hans namn och hudfärg och att samhället har svikit honom så vore hans verklighetsbeskrivning väldigt sann(det är ju det livet många lever i Sverige idag) men Reinfelt vore fortfarande jävligt fake eftersom det inte är HANS verklighet. Jag säger inte på något vis att kartellen är fejk (och definitivt inte så fejk som Reinfelt i mitt exempel, men håll med om att bilden av blatte-fredrik är rätt underhållande), utan att det är en skillnad på att misstro deras image och att misstro deras beskrivning av verkligheten. Sen har jag personligen väldigt svårt för att ta gangsterrap (på något språk) på allvar eftersom de tjänar pengar på att glorifiera samma problem som de påstår sig belysa. Hur mycket en gangsterrappare än försöker snacka om sociala orättvisor och förtryck så säljer de ändå en livsstil som dödar av deras eget folk. Gängen dödar inte överklassen, de dödar varandra. När din (ytterst välbetalda) karriär bygger på att få 'ditt' folk att döda varandra för småsmulor är du en del av problemet. Cred för att du tagit dig till toppen, men du springer fortfarande ärenden åt den auktoritet du påstår dig hata. Men om kartellen gör feta låtar lär jag lyssna ändå. Rätt ont om det inom svensk hiphop.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.
När blev detta en tråd att smyga in massa skryt och tjabb om vem som kan mest o krim. osv? skäms....
BAHA!
Men vilken jävla tråd. Finns det nånstans där man kan tanka/lyssna på deras musik om inte youtube/myspace funkar för en?
DIF!
ForceOne - Har inte tänkt så mycket på saken, men de två grundgrejerna för ett eventuellt projekt skulle väl vara att: 1. visa att det går att ha kul med "hederliga" pengar 2. göra någonting som de "redan kriminella" känner saknades när de växte upp D.v.s. innan en budget görs så får det ju vara samtal om vad donatorerna / investerarna vill ha för ett projekt där en plan läggs fram :) Sen måste jag nog revidera mitt löfte om att "vem som helst" får investera: jag förbehåller mig rätten att neka organisationer / företag / partier som inte har en acceptabel agenda (exempelvis sverigedemokrater och värre). De 100 timmarna är f.ö. den minsta tid jag kommer lägga ner, så om projektet går i hamn så kommer det troligtvis bli en hel del dygn till ;) Gillar f.ö. att du har en så öppen definition av vad som är "äkta hiphop" (inte minst för att det i mångt och mycket överensstämmer med vad jag tycker ;) )UncleSam * "det är en skillnad på att misstro deras image och att misstro deras beskrivning av verkligheten. " - Jajjemen! Jag tillhör då den delen som ser deras beskrivning som ganska enögd. Inte så at allt de säger är fel, men att ganska mycket som de gör gällande för hela förorten / landet faktiskt endast gäller en relativt liten del av förorten / landet. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Sen har jag personligen väldigt svårt för att ta gangsterrap (på något språk) på allvar eftersom de tjänar pengar på att glorifiera samma problem som de påstår sig belysa. Hur mycket en gangsterrappare än försöker snacka om sociala orättvisor och förtryck så säljer de ändå en livsstil som dödar av deras eget folk. Gängen dödar inte överklassen, de dödar varandra. När din (ytterst välbetalda) karriär bygger på att få 'ditt' folk att döda varandra för småsmulor är du en del av problemet. Cred för att du tagit dig till toppen, men du springer fortfarande ärenden åt den auktoritet du påstår dig hata. Well put, tog orden ur min mun.
Look with your own eyes - See with your own mind
t2, jo dom måste ju såklart få säga sin mening i det hela, och om dom vill göra gangstarap för att belysa ett samhällsproblem så är väl tanken i det hela god, och med tanke på att det inte finns dylikt i .se så är det väl inte illa med tillskott.. det jag dokk inte gillar med hela detta är att dom glorifierar det hela genom att skryta om 500tusenkronorskedjor och dylikt, och det enligt mig, ger en fett dålig bild till kidsen i förorten som nu går igenom "skiten". dom som kan relatera till förorten och se upp till detta lär ju till största dels vara förortskidsen och inte dom tunga kriminella som livnär sig genom att smuggla vapen eller dylikt. och förortkidsen tror att vägen dom gikk är den rätta då dom klarat sig bra, och har pengar osv, dom lever livet som kidsen vill. och där sätter dom saken i rörelse, kids säljer knark -> kids köper knark -> kids blir torskar -> kids förstör deras liv p.g.a droger osv. därav gillar jag inte denna romantisering som dessa gör, och sen den musikaliska delen i det hela gör att det blir surt rakt igenom för min del, jag gillar svensk hiphop, den öppnar ögonen för folk, fast detta känns bara bakåtsträvande ;(
((MAAD))
Davve.. Din åsikt är välgrundad o jag tänker inte dissa dig eller hissa mig själv.. Det feta med musik är just att det finns sub-genres till alla genres o det finns alltid nått som tilltalar nån.. JAG gör inte kopplingen mellan musiken o våldet eftersom jag inte tror på just den kopplingen.. Det är ju inte Ice Cube som fått Kartellen att bryta lagen från första början
Den här veckan började bra sa han som blev hängd på måndagen.
japp. Sedan tidigare ska saker hända norr om stan också . Som uppväxt i lägenheterna har jag dock lite delade åsikter . Att det blir fräschare och allt är skitbra , men 2000 kr mer i hyra för en trea. Det är mycket . Många som växt upp här och har sina liv här kommer inte ha råd att bo kvar. Kommer flytta till andra närliggande nedgångda förorter , förmodligen . Upplands Väsbys kommunala bostadsbolag Väsbyhem ska under de kommande 20 åren rusta upp 4 000 lägenheter som byggdes i samband med miljonprogrammet. Totalt handlar det om en kostnad på två miljarder enligt vd Ulf Dohnhammar, drygt 500 000 kronor per lägenhet. - Det handlar om en 25 till 30 procentig hyreshöjning för våra hyresgäster, säger Ulf Dohnhammar till SvD.se. De nya lägenheterna får bland annat nya stammar, ventilation och el. För en hyresgäst i en trea på 75 kvadrat betyder det en hyreshöjning på drygt 2 000 kronor i månaden, en höjning som sker successivt i fyra steg. - Det är ju mycket, det håller jag med om och det kan kanske finna de som inte har råd att bo kvar. Men samtidigt är renoveringen nödvändig, hade vi gjort den i flera steg hade det blivit ännu dyrare, säger Ulf Dohnhammar till SvD.se.
Så jäkla typiskt: så fort jag kläcker en idé så ska politikerna komma och sno den (coh försöka tjäna pengar på det) : /T2dafuckin * "Det är ju inte Ice Cube som fått Kartellen att bryta lagen från första början " - Sant. Man blir inte på ett visst sätt av musik, men man lyssnar på musik bl.a. för att komma i rätt stämning och i (vissa fall) få bekräftelse på att det man tycker / gör är precis vad man borde tycka / göra. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
tunga grabbar! 100 gubbar var fet
SKU - SKU - SKULASON!
Snackade med Chucky och en kille till i telefon tidigare idag och efter att ha kollat mina första inlägg här så får jag ta och be om ursäkt: det var onödigt av mig att skriva att Kartellen "gnäller" och liknande. Lite oschysst av mig att skriva sånt när de inte har möjlighet att svara i diskussionen :) 10-4, over...
Lyricist
2008-09-11 23:10
Sivarna håller inte längre koll på bankrånarna och pundarna! Nya objektet är Mabande! Och sno hans ider!
Vem är Chucky, Mabande? :)
/ Deedz. http://www.facebook.com/jewoit
right between ur daaz!
- - -
Mabande*- Sant. Man blir inte på ett visst sätt av musik, men man lyssnar på musik bl.a. för att komma i rätt stämning och i (vissa fall) få bekräftelse på att det man tycker / gör är precis vad man borde tycka / göra. Det där tror jag inte på alls, i sådana fall skulle det finnas forskning på det och i sådana fall skulle vi förbjuda våldtäkts,misshandelscener i filmer. All form av missbruk & kriminalitet bekräftas av dina vänner och din omgivning på gott och ont. Exempel; Janne röker 2 gram hash om dagen men han tycker inte det alls är mycket för att Conny röker 5 gram. Exempel 2; Conny röker 5 gram hash om dagen för att visa Janne att han är häftigast i världen. Medans Johnny tycker båda två röker på tok för mycket hash eftersom han röker 1 joint i månaden. Men eftersom johnny inte bara umgås med potheads så blir han inte lika indragen och involverad. Det här är min erfarenhet av den kulturen. Man normaliserar det man sysslar vare sig det är droger eller våldsbrott. Det blir vardag och det handlar inte alls om musik. Det antar jag att du håller med mig om? I övrigt håller jag med T2 kartellen är grymma, snubbar som är äkta och verkar göra något dom själva tror på och det respektera jag alltid. För lite verklighetsskildriing när det kommer till hiphop
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."
Till alla er pa Whoa som gillar Kartellen, jag har feta nyheter till er! Jag var i min studio i Fairfield, CA o spela in min vers till en ny lat som ska vara med pa Kartellen's upp kommande album!! REAL RECOGNIZE REAL!! Det e pa tiden att Sverige far upp ogonen pa detta. Manga har lange blundat for den riktiga verkligheten som ni har i Sverige, jag har alltid rappat om det i mina texter, men for mycket folk pa svenska hip hop forum har alltid gnallt pa vad jag snackar om o sager, "det kan man inte snacka om, nar man bor i sverige" men fuck det, klart man kan, o nu tack vare Kartellen borjar folk verkligen inse!! Big Ups till Kartellen!!! KEEP YOUR EYEZ OPEN FOR NEW COLLABORATIONS WITH MR. LOCO, WIZE GUYZ GLOBAL AND THA MUTHAFUCKIN REAL MAFIA FAMILY: KARTELLEN!!!!!
SUPPORT MR. LOCO<br>WWW.MYSPACE.COM/MRLOCO
Lite OT nu men hur ligger läget till med Jacco då? Han håller ju på och snackar som att allt är värsta ghettot osv. Är han också "äkta" eller? Jag tänkte mest på att både Kartellen och Jacco var förband till Ice Cube haha. Dom valde ut äkta gangsters med omsorg som förband (?)
Yun_DI - En av killarna i Kartellen (eller i alla fall deras närmaste krets), han finns med i intervjuerna :)R0feman - Ja, som sagt så är ju inte musiken inkörsporten :) * "i sådana fall skulle vi förbjuda våldtäkts,misshandelscener i filmer. " - Det är bl.a. därför vi har åldergränser för filmer: För att ta porr-exemplet så vill ju fängelsepsykologerna förbjuda porr hos sexualförbrytare i och med att det bedöms som att det motverkar behandlingen. Nu handlar det i och för sig om personer med diagnosticerad sjukdom, men ändå... * "All form av missbruk & kriminalitet bekräftas av dina vänner och din omgivning på gott och ont. " - ...och i omgivningen så finns ju musiken som dina polare spelar med kommentaren att "lyssna, det här är bara så sant!" och som du lyssnar på bl.a. för att återuppleva de sammanhang du associerar låten med. "Legalize it"-låtar kan inte få dig att börja röka om du är mot droger, men de är bekräftande om du är s.k. drogliberal och inspirerande om du är "pothead". 10-4, over...
mabande fet ide tycker jag. a äkta för mig handlar om livserfarenhet. när man vart i alla situationer då e allt äkta sen.
Mabande...kanske fortfarande att dra det hela till sin spets måste man säga!
davve_d P22!!! vars fan är dom dåliga?:Ohälften av låtarna dom har haft på myspace är Omixade osv.. du ska få se när skivan kommer. det kmr vara fett.. dom är bra artister.. sebbo stax vann ju nån battle cup lr vfan det va när han va 12 år.. han har ju rappat förr oxå.. riktigt tunga låtar.. peace till kartellen
jag tycker hypen kring dom är jävligt intressant även om att jag tycker deras låtar på myspace suger. förutom Bli dum som måste va det fetaste jsag hört på länge i svensk musik
Problemet är att folk är såna hycklare att man blir illamående. När The Game, Rick Ross, Young Jeezy eller annan random rappare snackar om gangsterlivet, att jobba som knarklangare, att hantera vapen, att hata polisen och övriga gangstertopics så är det lugnt. Det är ju USA, det är så långt ifrån den svenska tryggheten som man bara kan komma. Samma människor som diggar de ovan nämnda artisterna klagar på kartellen p.g.a. att de gör musik kring samma ämnen men ur ett svenskt perspektiv. Jag tar inte kartellen till försvar, även om jag medger att de är ett intressant inslag på den svenska hiphopscenen, men det jag ville ha sagt med inlägget är att folk borde sluta hyckla så oförskämt mycket.
kartellen är det bästa som hänt svensk hiphip! BIG UP! alla som vet ngt om gatan å gamet i Sverige vet att det är respekt....resten kan fuck off för det här är till oss på gatan
soldatsoldat>> Real talk!!!
SUPPORT MR. LOCO<br>WWW.MYSPACE.COM/MRLOCO
a fuck de här ja är mer gangster än alla jag var jävligt pissnödig och de blev sonamin så ja dränkte halva yellow house hahahaha nä ärligt dom e tunga
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Paran hit, ghetton dit, sicka gnällspikar och ordmärkare... Jag tycker det är skönt med lite omväxling iaf, med tanke på att alla gummigangsters som audiobeefar via whoa, eller gnäller om saknade kärlekar, bortsprungna pappor, ordbajsar med dialekter och what not. Äkta gata eller inte, jag tycker det är skönt med lite sånt här som omväxling. Go Kartellen!
asså, jag tycker detta verkar vara ett vinnande koncept, o sen om dom verkligen har lite tyngd bakom skitet så varför inte? men det ironiska är att ja drar paraleller till hässleby crew.. och dom visste man inte man skulel skratta eller gråta eller lyssna allvarligt på/åt...
ja goooomorron gomorron det e vejron i ottan nile city 105.6, vem är det jag tjötar med?
tror inte dom kommer tjäna nått på¨skivöfrsäljningen osv men det stog att dom inte brydde sig om de utan mer om att få ut budskapet!
BAHA!
jag tror faktiskt dom kommer sälja en del.. nu är dom ju inte etablerade osv, men dom kommer troligtvis sälja helt ok. jag kan tänka mig att deras fanbase är mer lojal än många andras och dom kommer troligtvis vilja supporta dem.
/ Deedz. http://www.facebook.com/jewoit
Jag kan tänka mig att deras fanbase inte kommer att våga ladda ner skivan av rädslan inför möjligheten att få en kula i huvudet, om inte annat. Skämt åsido, jag lyssnade på deras myspace och gillade faktiskt det jag hörde, hade väntat mig totalt värdelös musik då så mycket utrymme ges åt "imagen" eller "livsstilen" eller vad man ska kalla det, men den slog faktiskt av allt annat som släpps idag på fingrarna.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop http://arspedia.org/wiki/Babylon http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb
jag tror dom kommer sälja med. om dom ringer upp en admin för att han skriver nåt felaktigt så kan jag tänka mig att dom ringer upp folk för bra recensioner