I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Människans undergång i agusti?

Övrigt - Blandat

2008-07-29 14:28
UncleSam P29

Det stämmer bra att tiden inte kan existera i ett svart hål, Men det ändrar inte faktum att vi kan skapa det för det kan vi, varför? I en tidslinje så gör människan experimentet fram tills att hålet skapas, i den stund den existerar (vilken isåfall skulle vara någon miljontedels miljontedels av en sekund) inte skulle märkas av av oss människor, och samtidigt så skulle hålet vara extremt litet med tanke på energin som tillförs vid uppkomsten, dom har räknat ut att kosmiska energin som finns i rymden i svarta hål är enormt mycket större.

Hållet skulle altså inte utvidgas utan implodera direkt, så nej våran existens kommer inte att upphöra.

Dock om vi nu skulle skapa ett riktigt stort svart hål som börjar expandera, ja då stämmer din teori, hållet skulle sluka upp vårat solsystem på (kan inga siffror men vi kan väl säga) 0.0000000000000000000000000000001 sekunder, så att ja då hadde vi inte märkt av något.
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2008-07-29 14:31
Vid ljusets hastighet existerar inte tiden (...)

Säg vad?
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2008-07-29 16:11
kan inte folk läsa på innan de yttrar sig så vi slipper så många onödiga inlägg? LHC är byggd i syfte att bevaka och beskriva atomkärnors/myoners/elektroners händelseförlopp vid hastigheter kring 0,99999999999C under en lång period, därför är maskinen så lång. En annan funktion maskinen kommer fylla är partikelfusion, och det är väl det som om någonting kan gå fel. LHC kan användas till tusen andra mätningar, men att skapa svarta hål är den inte kapabel till. Ett svart hål kan inte skapas av energi (vilket det kommer finnas otroliga mängder utav i maskinen), såvida det inte av en outgrundlig anledning helt plötsligt omvandlas till en abnorm mängd massa, som för övrigt inte får plats i acceleratorn.

2008-07-30 09:57
UncleSam
* "Alltså existerar ingen tid i ett svart hål. Om det inte existerar tid så finns det inget 'när' då det svarta hålet skulle ha bildats:"
- Ehm... Att tiden stannar innebär inte att den upphör att någonsin ha existerat.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Hangaround

2008-07-30 12:29
Om det skulle hända att de lyckas bilda något slags svart hål som slukar mänskligheten så är det ju enbart positivt. Menar, hur många utdöda arter kan skryta med att man själv skapade ett svart hål och sedan sögs in i det. Nej, men skall bli intressant att se vad detta leder till. Menar inte om vi dör (haha) eller inte, utan vad de kan lyckas fiska upp genom att göra detta.

2008-08-03 17:50
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-03 18:51
Nice snygga bilder!

2008-08-04 15:24
Är det dags att gräva sin grav snart?
När smäller det?!
:))))))))
cry me a river!
--> thcrew

2008-08-04 17:34
riktigt nice bilder. Ah när prövar dom den????
 www.RekFoto.se

2008-08-04 22:00
Om det skulle hända att de lyckas bilda något slags svart hål som slukar mänskligheten så är det ju enbart positivt. Menar, hur många utdöda arter kan skryta med att man själv skapade ett svart hål och sedan sögs in i det.

Inga, eftersom de är utdöda...
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2008-08-04 22:34

Black hole sun won't you come...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-05 00:36
Lexicon & joda - Misery_chick langade en länk som ni kan göra till startsida: quegrande.org/countdown/ - strax över en månad kvar :)

JanieJones - Perfekt låt att ha på startdatumet :D

daviden - En så snygg maskin kan nästan få göra vilka fel som helst ;)

10-4, over...

2008-08-05 01:19
Mabande
Är det inte så att jorden hela tiden blir bombarderad av kosmisk strålning som är närmare ljusets hastighet än vad LHC någonsin kommer vara? Och att trots detta har vi aldrig fått ett svart hål? Sen om jag minns rätt så kommer det svarta hålet som skapas vara så mikroskopiskt liten så att även om det skulle vara stabilt (dvs. om Hawkingstrålning inte existerar) så skulle solen bli en röd jätte innan det svarta hålet skulle kunna sluka upp oss. Jag kikade igenom rapporten och hittade:
"the rate at which
absorption would take place would be so slow if there are seven or more
dimensions that Earth would survive for billions of years before any harm
befell it."

Rationalitet kommer inte att vara människorasens undergång, snarare bristen på det.
När jag besökte LHC i våras fick jag intrycket av att killarna verkligen visste vad de höll på med och som många tidigare har påpekat, jag hejar på dem och ser fram emot en mycket spännande tid då vi kanske kommer kunna få reda på helt nya saker om universums existens!
Unweaving the rainbow.

2008-08-05 08:34
med tanke på hur mycket det regnar nu så börjar jag också nästan tro på jordens undergång i augusti!
Livet är ingen dans på rosor, tjejer jag vill dra ner era trosor

2008-08-05 10:43
vad ska man säga, behövde bara läsa att det finns en "liten risk" att allt kan gå åt helvete, borde inte det räcka för att lägga projektet åt sidan, whatafakk..
- Your Personal Designer -
Contact me For Designs

2008-08-05 12:42
dRn- - Där fick du för att inte läsa resten ;)
Risken att du blir träffad av blixten på väg till bussen varje dag resten av den här veckan är större än att LHC orsakar världens undergång. Vågar du fortfarande gå utanför dörren?

Gramsci - Sen när har rationalitet någonting med vad tidningarna väljer att rapportera eller vad folk väljer att tro på? :)

Jag är f.ö. inte alls avundsjuk på att du har varit där ;)

10-4, over...

2008-08-05 13:23
Mabande
haha, jo men bara för att en naturlig risk för blixtar vid oväder existerar så behöver man ju inte lägga till ytterliggare risker bara för att det redan finns andra faktorer i livet som kan ta kål på en..
"jomen vafan, kolla granaten här, värsta explosionen",
- "nej, gör jag lite fel tar den ju kål på mig",
"äh vafan du kan lika gärna dö i en bilolycka eller av ett blixtnedslag när som helst"
Contact me For Designs

2008-08-05 13:33
Gramsci P20

Avis lite!, hadde varit jävligt fräckt och besöka CERN asså :)

2008-08-05 13:39
dRn- - Nja, i LHC-fallet är det snarare "Ställ dig här bakom pansarglaset och kolla granaten därborta! Värsta explosionen"
"Nej, jag vill inte, för om jag inte hade pansarglaset och stod brevid den så tar den ju kål på mig..." :P

10-4, over...

2008-08-05 14:25
okey, skitsamma... poängen var, några forskare har bestämt sig för att laborera med saker som kan förgöra hela planeten och mänskligheten?, även fast det bara är 0.01% eller 2% så känns det bara bizarrt att ens ge sig in på det..
Contact me For Designs

2008-08-05 16:01
Snarare 0,000 000 000 000 001% eller nåt sånt.
Förmodligen samma risk som att godtyckligt experiment i gymnasiet ska orsaka en explosion som ögonblickligen förintar hela plugget...

10-4, over...

2008-08-06 22:29
Mabande

Eller hur? Som en sann nörd satt jag och stirrade lite barnsligt på alla bilderna.
Finns det någon sorts guidad tur man kan ta i Cerns områden? Skulle mer än gärna åka dit.

2008-08-07 09:40
Det är nog mera så att något kan hända om dom inte beräknar alla andra händelser i samma veva, inte att "Svarta hål kan förinta oss med en changs på 0.0000004%", Läste att just dom svarta hålen inte var det som var farligast utan andra typer av energier etc som man kanske inte kan hantera, att lösa dom problemen vilket dom säkerligen har gort kommer göra det säkert.

Det är inte såsom man ser i gamla filmer att kärnkraftvärker kommer mutera hela världen.. detta är värklighetern och inte sci-fi.

2008-08-07 16:43
Mabande och Fatcaesar
Ja, det var sannerligen häftigt. När jag var där kallade de LHC "Coolest place in the universe" då det var -271 grader celsius där ^^

Daviden

När jag var där fick jag en guidad tur, men jag tror att LHC är stängt för allmänheten nu tills det är igång, om jag har förstått det rätt. Men maila eller ring dit för att vara säker. Du kommer inte att ångra dig en sekund.
Unweaving the rainbow.
Producent

2008-08-07 19:10
hitta nya dimensioner utöver de tre som vi känner till i dag.

Sorry for being stoopid, men vilka är dessa dimensioner? :O
I'm Just A Human

2008-08-07 19:46
DenApa - Citerat rakt av från Wikipedia:

Relativitetsteorin säger att universum bor i en rumtid av fyra dimensioner. Rummets tre + tidens dimension utgör skådeplatsen för all materia och alla händelser i universum. Tid och rum ses inte längre som oberoende av varandra, utan snarare som samverkande.

Alternativa teorier, t ex strängteorin, räknar med fler än tre rumsdimensioner. Men de högre dimensionerna kan vi inte föreställa oss direkt. De kan bara beskrivas med metaforer och matematiska uttryck, som ligger bortom våra intuitiva mentala bilder.

10-4, over...
Producent

2008-08-07 21:26
Deep!

så typ.. Tid är en slags dimension? hoho
I'm Just A Human

2008-08-09 02:34
det fina med att dö, om man nu bör/får/kan säga så, är att du inte märker något. alla kanske inte delar min tro men det är jag övertygad om. du upphör att existera. poff!

2008-08-09 11:44
"Döden är inte en upplevelse i ditt liv, vi lever inte för att kunna uppleva döden"
-Wittgenstein.

Och över detta fönster propageras det om Bibeln. Aja.
Unweaving the rainbow.

2008-08-09 16:40
Jag tror aldrig på hypen. Inte ens när det gäller sådana här saker. Jag menar jag är faktiskt inte ett dugg oroad av detta. Intressant artikel. Det skulle kunna fungera i teorin, men i praktiken så kommer ingenting ske förutom att en del partiklar kommer snurra runt i ett rör nere i schweitz, och det är allt. Ingenting nytt här. Jag sade samma sak när folk ivrade för att världen skulle gå under vid millenieskiftet. Den gjorde inte det då, och det kommer den inte göra nu heller. Då är jag mer oroad över den asteroid som kan träffa jorden år 2029. Jag menar, hur stor chans är det att en ytterst lättviktig partikel sammansmälter med andra partiklar när de färdas i samma riktning? Det händer inte. Det kan ju vara så att partiklarna har olika hastigheter och att någon tangerar en annans bana, men jag har ytterst svårt att se detta skulle kunna leda till ett svart hål som kan sluka hela jorden. Det är lika osannolikt som att jorden skulle vara platt. Och det finns folk som fortfarande tror det idag.
Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)

2008-08-10 02:22
jobro P36

Allt styrs av magneter, partiklarna kan inte "råka" åka någonstans

2008-08-10 02:23
DenApa P17

Inte en slags, Det är en av dimensionerna vi vet av.

2008-08-11 14:48
Vet inte om det har blivit off att skriva här nu, men hur som helst.. Lite lustigt föresten att jag precis kollade på en dokumentär, om rymden, svarta hål osv. Så kom jag att tänka på detta forumet och ville bara kolla hur ni har det.

Jag ska inte säga för mycket, är inte riktigt påläst om "LHC", men jag litar på det mabande säger.. Det verkar mer som att Solid är en väldigt rädd människa, som försöker dela sin rädsla med andra människor, för att få lätta lasten lite? är det inte så vi fungerar;)?

Nu till min version av det, den kan vara något paradoxal, men häng mig då, och skriv på en skylt i jämte "idiot".

Min poäng är/ Jag är säker på att människan inte kan återskapa ett svart hål, hur smarta männsikor det än finns här i världen, så känns chansen extremt liten, liten som i liten, lika lite som vi förstår oss på, själv universum och svarta hål/ klart det finns teorier, fakta och hum-hum, men jag ser inte att man någonsin skulle kunna bygga en domedagsmaskin, som i sin tur skulle kunna återskapa ett svart hål. När man inte ens vet vad ett svart hål egentligen är. Om dessa galenskaper skulle vara aktuella, borde det väl ändå synas i en seriös nyhetssändning typ Svt? eller har jag missat det? Kan denna maskinen göra allt det blahablaha, som har cirkulerat i detta forumet, så återigen förlitar jag mig på det mabande har plockat fram. Jag är en väldigt spirituell och religös människa, men förlitar mig också på logik och kunskap.

Och jag tror mer att den här maskinen i så fall, skulle kunna vara nån form av upplysning för forskare och människor. Det är väl därför den byggdes, så vi kanske kan förstå?

Gud i min åsikt i min tro, skapade bigbang och gav alltihop en chans att utvecklas till vad det är idag, utan hans magiska fingrar, han har bara övervakat hela processen.. Så om människan utplånar sig själva, må det då hända, så kanske vi alla får dom svar vi söker.

PEACE!
//Crooked//

2008-09-04 00:12
Om det nu är så att vi åker in i ett svart hål, vad fan vet vi vad som händer om vi åker in?
Vi kanske klipper till ett nytt solsystem och får en schysst grannplanet, därifrån kan vi bärsa på och låta dagarna dimma in oss i nya intressanta dimensioner.

HOLLER!

2008-09-04 02:32
Vi lever än, vad bra!

Revs_Q

Svart hål är ju en vetenskaplig benämning på ett fenomen som forskarna i teorin kommit på finns, alltså "vet" dem vad som händer om man åker in i ett. Du blir mosad till micromos och partikelsmörja.
Dragningskraften i ett svart hål,(egentligen är det väll inget hål, utan en stor kompakt klump utav massa) är så kraftig så att det händer nått med ljuset. Kanske var så att den sög upp ljuset så det aldrig nådde våra ögon eller nått i den stilen, därför är det/den iaf osynligt.

Så något ölande med marsianer lär det inte bli... Du får hålla tummarna för himmelen istället, är du religös har du kanske en chans!

2008-09-04 02:54
Bara en vecka kvar tills jag dör..
wohoooooo!
(EMO)
cry me a river!
--> thcrew

2008-09-04 23:02
jävla onödigt påhitt att riskera att hela världen går under för att forska lite. fan, varför kan man inte bara vara nöjda med hur livet är nu?

2008-09-05 00:03
För (jag har tappat räkningen, tänk själv ut ett högt tal) gången, världen riskeras inte.
Sannolikheten att träffas av en jultomtesläde, som fått en storlek som solen, är större. Typ.

2008-09-05 01:04
när det görs en film om detta, så önskar jag att mabande och solid har huvudrollerna! :D

det roligaste i denna tråden var ju förövrigt joel413 och kaneida i början, där de 2 tävlar om vem som vet mest om mabande och vilket ämne han pluggade, + att han är den smartaste människan som finns :)
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma

2008-09-05 13:59
Vore fett juste OM det skulle hända alltså.
Jag finner inga svar, det finns inga svar!

2008-09-05 14:16
hmm det är ju september nu? Im alive
 www.RekFoto.se

2008-09-06 15:16
hahah herregud..

2008-09-06 20:10
fan va folk vet saker.
softare o leva i ovetskap kring sånt där trams.
citerar: 'tja, dör vi så dör vi'.
RATED R!

2008-09-09 13:46
IMORGON SMÄLLER DET
11/sep också hahahaha. Kunden dem inte välja någon annan dag, seriöst??

varför har dem tagit bort countdown sidan??? hmmmm...
Imorgon provskjuter dem iaf...

2008-09-09 15:27
Lär gå och köpa en god öl och lite fika utifall att. vet ett mysigt tak jag kan klättra upp på och se jordens undergång på om det skulle inträffa. Låt oss isf dricka en skål till whoa oavsett om vi sitter i skåne eller stockholm ;)

2008-09-09 16:35
Konkretast - Den är inte borta: "LARGE HADRON COLLIDER
WILL KILL US DEAD IN 01 DAYS, 19 HOURS, 23 MINUTES AND 10 SECONDS
(NOW IT'S FOR REAL)
"

(Inlägget ändrat av Mabande 2008-09-09 16:36:05)

10-4, over...

2008-09-09 17:22
Måste säga att man nästan blir lite rädd när man går in på den där länken och se en sån där läskig trumma med tillhörande text. Även om jag inte tror på domerdagspratet. D:

2008-09-09 17:43
hrm...får väl skita i skolarbetet jag skulle göra imorgon bara för att vara på den säkra sidan. sjukt ruttet om man skulle spendera sina sista ögonblick i livet med att skriva om lärares yrkesetik.

2008-09-09 17:55
Solid du är ju helt bränd, på riktigt...
fullfjädrad när jag kickat en gås..

2008-09-09 19:31
Demento P22

haha eller hur, att ha en sån ursäkt lär ju faktiskt gå hem också! Ska lätt testa den grejen :)
Married to the money, fuck the world, that's adultery