diZZySWE P17 du tänker aldrig på hur drogerna framställs och att folk blir lidande? kolla bara när olika framställare skjuter ner lokalbefolkningen i deras krig om vem som ska ha "makten"
diZZySWE P17 vilka droger pratar du om när du är "någorlunda drogliberal"?
AlertaAlerta X0 Alla. Haha. Jag vet inte alltför mycket om framställandet faktiskt. Men brukandet av droger är jag liberal till, och en legalisering av fler droger kanske skulle skapa bättre miljö för de som framställer/påverkas av framställandet?
I tego arcana dei!
Moderator
2008-03-06 11:58
AlertaAlerta Fast varför ska just drogliberala ha ett samvete för framställningen när resten av världen inte funderar över hur varorna de använder framställs? I övrigt håller jag med diZZySWE om att en legalisering skulle ta bort det bekymret helt.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
diZZySWE P17 brukande och framställande av droger går väl istortsett hand i hand. jag pratade främst om kokainframställandet när grupperingar slåss om vem som ska sälja vad. och en liberalisering (även om den så gällde i hela världen) skulle bara få dom redan aktiva odlarna att bli större och kräva större teritorium.
jag anser iallafall att om du så bara köper en liten lina koks eller smakar på krogen så stödjer du massmördare..
hur ser du på framställningen av speed? när barnfamiljer får sina liv förstörda på semestern för att någon hyrt rummet intill och skulle tjäna sig en hacka?
Moderator
2008-03-06 12:07
AlertaAlerta Folk krigar i betydligt större utsträckning över exempelvis olja. Folk krigar om vad som helst som de kan tjäna pengar på. Varför får en barnfamilj sitt liv förstört på semestern för att någon ska labba lite i rummet intill?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
KaptenKrok P22 olja är väl svårare att stoppa men visst hoppas man att kriget avtar där också. krig kommer man aldrig bli av med i världen, tyvärr. men att folk krigar och oskyldiga blir drabbade för att någon vill ha lite extra roligt en fredag/lördag kväll är fan inte acceptabelt.
jag har läst flera rapporteringar om motel som blåst åt helvete när någon stirrig tjackis fått för sig något. sen händer det inte alltid, men det händer.. sen orkar jag inte leta upp någonting just nu, men om du vill så finns ju google.
sen är detta MIN åsikt jag framför och inte din.
"jag anser iallafall att om du så bara köper en liten lina koks eller smakar på krogen så stödjer du massmördare.." Hur kan du resonera så där i en värld som detta?
remember my name<br>you'll be screaming it later!
Moderator
2008-03-06 12:17
AlertaAlerta Men det är ok att man tvingar femåriga kinesiska pojkar att arbeta dygnet runt för att dina sneakers ska se fly ut när du ska ut på fredag/lördag kväll? Hela din välfärd bygger på att andra ska ha det dåligt, så att folk som har andra intressen än du skulle ha sämre samvete tycker jag är lite hyckleri. Vad har den stirriga tjackisen fått för sig? Ska väl till ganska kraftiga kemikalier för att spränga ett hotell? Och vad jag vet används de inte i framställningen av amfetamin. Ja du framför DIN åsikt, jag säger varför jag inte håller med. Det kallas att diskutera.
precis
KaptenKrok P22 nej, det är långt ifrån okej att barn som får slita djur för att man ska knalla runt med senaste modet osv. jag försöker i den mån det går kolla upp vad det jag köper kommer ifrån, det är det jag kan göra för att få det "bättre".
det kan bli fel i framställningen och det är du säkerligen medveten om, så att folk i närliggande rum kan bli svårt skadade förstår du nog också. sen tycker jag inte det är mer rätt att framställa något i en ladugård ute i vilda western där det inte finns en käft på 10 mil. man förstör ändå för människor genom att bara tillverka skiten.
ja, det kallas väl det. och jag ville bara påoeka att jag inte räknar med att få någon "omvänd" genom att skriva detta. för vore det så lätt skulle hela världen vara felfri. ;)
Jag håller med kaptenkrok o grabbarna fan man kan inte hålla på o moralisera över sånt egentligen hela vår ekonomi bygger på att vi har folk i asien och liknande platser som jobbar åt oss för slavlöner så att vi ska ha det bra. Vi stödjer alla Adidas/Nike mfl. utan att höja på ögonbrynen, dom är ju lika fucked up.... skulle man orka bry sig skulle man gå klädd i rättvisemärkta kläder. inte äta kött, inte stödja McD's osv...
MRsalesman P62 äter man svenskt kött så är det väl ganska humant för djuren också. och att döda ett djur är inte lika hårt som att döda en människa. så är det och det kan man inte säga något annat om.
AlertaAlerta X0 Du menar alltså att djur inte är värda lika mycket som människor?
I tego arcana dei!
Ganska humant om man jämför med vissa länder som storbrittaniens (england främst kanske?) köttindustri kanske men verkligen inte "humant" för djuren i vilket fall, fatta hur deras liv ser ut, tänk inte bara på kor o alla nötkreaturen tänk på höns o allt annat som finns...dom hetsas, lever på extremt små utrymmen osv osv osv...finns ju rätt mkt att babbla på om jag ORKAR inte bry mig för skulle jag tvingas ta ställning skulle jag nog inte äta kött, men dessvärre tycker jag att det är för gott så det kommer nog inte hända. Det e väl ingen som påstår att det är samma sak att döda en människa o ett djur (iaf inte jag, finns ju FOLK hehe) men det är väl inget som säger att vi människor ska inta planeten och uppföra oss bäst vi vill...vi ser ju hur det har gått hitills.
Moderator
2008-03-06 12:34
AlertaAlerta Och jag använder inte droger som framställs i labb. Så vi är båda snälla och mysiga människor. Men alla är inte som oss, och då tycker jag inte att du ska använda framställningen som ett argument mot drogerna. För då kan du lika gärna använda det som ett argument mot skor, datorer, kaffe, ja vad som helst i princip. Förstör man för andra människor om man erbjuder dem något de vill ha? Eller förstör de för sig själva?
diZZySWE P17 precis det jag menar. vart är dina andra svar på det jag skrivit till dig i tråden?
Kaptenkrok: Det är ju ett moraliskt ställningstagande...du kanske inte förstår särskilt många för de flesta hade hittat på annat håll o har redan hållit på innan men när du som langare står där så en dag kommer en ny kund som fick ditt nr på omvägar o vill ha sig en kabbe, du tänker fan denna killen är ung men skitsamma det är cash i fickan o säljer...då har du ändå gått över vissa gränser tycker jag. O så är dom flesta langare ju....folk är bara vandrande plånböcker oavsett vem dom är men visst man kan alltid ställa sig utanför allt o bara säga "dom förstör sig själva"..."jag har ingen del i det alls"
KaptenKrok P22 att folk röker holk, käkar svamp or whatever och stödjer framställare (javisst kan man odla hemma, då anser jag det vara en annan femma om det inte medför risk till sina medmänniskor). men när det går över till det kemiska och dom större kokaodlingar och även cannabisodlingar där folk får slita, så är det att stödja detta dom utsätts för.
kanske lite lulligt inlägg men jag är trött.
Moderator
2008-03-06 12:41
Ja lite lulligt var det. Skriv gärna om lite tydligare.
sagt lätt som en plätt ville jag ha fram att folk som köper droger för att ha roligt stödjer odlingar/framställningar och allt som det för med sig. har jag en egen cannabisodling hemma och ska använda för eget bruk framför tv'n en kväll ser jag det som en annan sak. å andra sidan kommer ju fröna från något, och det är väl inte heller från männskliga "arbeten".
jag lämnar tråden nu. skriv du ditt svar, men jag kommer inte svara. iaf inte idag.. tack och hej puss leverpastejen
Moderator
2008-03-06 12:48
MRsalesman Du har givetvis rätt i det du säger. Men jag tycker inte att jag ska ha dåligt samvete om jag tar droger av den anledningen att det går dåligt för andra.
AlertaAlerta X0 Då du ändå lämnar tråden vet jag inte varför jag ska svara på det du skrivit tidigare, men nu gör jag väl det.
Efter att ha kollat där uppe undrar jag vad du vill att jag ska svara på? Liksom, KaptenKrok har gett så vettiga svar att jag inte behöver svara.
I tego arcana dei!
Kaptenkrok: Det tycker inte jag heller, vissa kan hålla sig på mattan o hålla det på en någorlunda sund nivå medan vissa ballar ut...Det är en av anledningarna till att ni ynglingar ska ta det lugnt tills ni lär känna er själva o vet vad ni pallar.
<- 19 år. 'yngling'. Vet vad jag pallar och inte pallar. får jag en kaka nu? :D
Syftade inte på dig om du kände dig träffad...jag anser inte 19 vara så ungt, tänker mer runt 15-18 typ...för många som jag känner som började då o som inte tagit sig ur det idag.
Moderator
2008-03-06 13:25
MRsalesman Jag tar det lugnt och försiktigt och testar mina gränser med stor varsamhet. Men det kommer jag nog göra oavsett vilken ålder jag än är i.
Moderator
2008-03-06 13:26
Jaha är 19 inte yngling? Då är jag ju verkligen inte det. Jag trodde du var typ 30 och såg alla under 27 som ynglingar.
nej nej jag menar när man är så liten o dum att man tycker det mesta är häftigt, har svårt att säga nej, inte kan sina gränser och framförallt inte har särskilt bra koll på effekterna/konsekvenserna av ett bruk/missbruk. jag personligen har lärt mig av att iaktta genom åren.... O nej..jag är inte alls så gammal:)
Det är en av anledningarna till att ni ynglingar ska ta det lugnt tills ni lär känna er själva o vet vad ni pallar. Trodde att du syftade på kaptenkrok och såg att han var 22 och då skulle jag bli ännu mer yngling. My bad :)
Nej men livserfarenhet och ålder går ofta hand i hand och förmågan att ta bra beslut i enlighet följer med på köpet. Jag menar starta inte en disskusion med mig och påstå att ni ungdomar är så jävla vettiga och tänker på konsekvenserna av ert handlande för så är inte fallet. Jag är ärlig när jag säger att jag sett både det ena o det andra och mycket grundar sig i valen jag och mina polare gjorde när vi var yngre och dumma därav dom olika situationerna vi är i idag.
MRsalesman P62 Du kan ju inte dömma alla efter misstagen som ni gjorde? :)
I tego arcana dei!
Jag är inte på humör och jag pallar inte med självgoda små glin som dig...du är 17 du lär märka vad du vet och inte visste när du blir äldre, visst finns det undantag men dom flesta märker att träning ger färdighet livet är likadant, man lär sig av sina misstag eller drar slutsater av andras misstag och ger sig aldrig in för att testa själv. Men sitt inte och påstå att du o dina vänner har stenkoll på läget med allt för så är det helt enkelt inte. Det enda jag hoppas när det kommer till droger är att folk handskas varsamt med dom för ingen drog är en lek...så enkelt är det.
MRsalesman P62 Menar inte att vara självgod, uppkäftig eller allmänt dryg. Eller, lite dryg kanske. Men jag kan lägga ner drygheten. Jag vet att droger inte är en lek, och jag förstår att jag kommer göra misstag i mitt liv (och dra lärdom från dem), inte bara gällande droger.
I tego arcana dei!
TRÅDEN HAR HÅLLT SIG GANSKA SERIÖS FRAM TILLS NU. SKÄRPNING! /MOD
Nu, till ämnet (delvis), vad har kokain för direkta effekter på hjärnan?
I tego arcana dei!
Blasta X2 Det där var mest för att få igång en diskussion utanför den tidigare som handlade om min mognad och mitt kepsinnehav, men tack ändå :)
Finns det någon religion som främjer kokain på ett speciellt sätt?
I tego arcana dei!
Toastare
2008-03-06 21:46
Nej finns inten religion som främjer någon kemiskt producerad eller manipulerad drog.
Jag skyller allt på Emma!
Moderator
2008-03-06 21:47
Kokablad var väl ganska vanligt bland de sydamerikanska indianerna? Fast om det var i religiöst syfte eller bara för att kunna jobba hårdare vet jag inte.
Toastare
2008-03-06 21:47
Inget religiöst syfte vad jag har läst.
Toastare
2008-03-06 21:48
Är ju på samma sätt som många i östafrika tuggar kat.
BountyBoo F28 Förhastade mig lite i min iver att få igång en diskussion, det låter ju inte ens realistiskt att någon religion skulle främja en kemiskt framställd eller manipulerad drog. Annars hade deras heliga plats varit Stureplan tror jag.
I tego arcana dei!
hehe det hade varit sjukt Vad är kat egentligen, sett lite om det på efterlyst o sånt men aldrig riktigt greppat vad det gör...vet bara att man tuggar det och att det är vanebildande!
Toastare
2008-03-07 00:28
MRsalesman, kat är en växt och man använder det främst på arabiska halvön och i östafrika. Ruset påminner mycket om amfetamin.. är stora problem här i göteborg med katmissbruk bland invandrare från just arabiska halvön och östafrika.
Hangaround
2008-03-07 00:45
Av vad jag fått reda på genom att läsa El Choco (
boken ), där det är mycket kringgående fakta runt historien i sig, är att Indianerna i Bolovia iallafall ser kokabladen som en stor del i deras kultur. Dem används flitigt vid högtider som bröllop och historiska datum, även i dagligt bruk. Dock stod det inget om religiöst brukande, men att växten går väldigt långt bak i deras historia är det inget snack om.
Något som kan vara intressant att tillföra i diskussionen här, är framför allt hut Amerika kontrollerar allt av export och odling inom dessa länder. I Bolivia, ett av världens fattigaste land per capita, är kokahandeln och framställningen av växten en stor livslina för nästan alla av de fattiga bönderna. Det handlar om att föres sin familj med mat på bordet. Sedan la sig Amerika i och började att utplåna stora procent av böndernas odlingar. Nu råder ett tumultartat tillstånd i landet och av vad jag läst på så är kriminaliteten och fattigdomen högre än för tjugo år sedan. Idag gäller inte de sydamerikanska ländernas lagar gällande kokabladsfarmer, utan utav Amerikanerna i nord.
Ursäkta om det kan finnas luddigt fakta, kanske även något som inte stämmer till 100%. Rätta mig gärna så att det inte uppstår några missförstånd, men detta är en intressant fråga.