varför ska man ens utvisas som straff? och jag menar, vad gör man med en svensk som begår ett brott? en som i sådana fall inte uppkattar sitt egna land. borde inte det vara ännu värre? gah.
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!
-verbose- P23 Jag har knappast högerpopulistiska åsikter angående invandringen. Jag är bland annat för fri invandring vilket knappast är högerpopulistiskt.
varför ska de här våldsbrottsliga invandrarna hoppa på redrebels pappa för? Hypotetiskt: Hans pappa sitter på tunnelbanan och dom vill ha hans plånbok, han vägrar och det blir bråk det hela slutar med att han blir knivhuggen och dör.
ok så dessa statliga uppgifter är nu alltså att skydda svenskarna från invandrarna som "kommer hit och begår våldsbrott"? Jag sa att en av samhällets uppgifter är att skydda dess invånare från att bli utsatta från att bli utsatta från brott. Spelar ingen roll om samhället behöver skydda oss från Jonas Andersson eller av en invandrare.
If you can take a dick in your ass, you can damn sure take a joke!
Anton: förövrigt är det du som är naiv då du tror att världen inte är mer komlex än att man kan lösa problem med brottslighet inom en grupp som innehåller olk från hela världen, alla möjliga olika kulturer, olika åldrar, olika utbildningsnivå, olika psykologisk bakgrund, olika upplevelser, olika genetiska förutsättningar för saker och ting o.s.v o.s.v o.s.v genom att slänga ut dem om de gör något dumt.. det är fan definitionen på naiv..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
pajson F22 Nej det är lika illa om en svensk begår ett brott.
Anton. Du är snabb med att påpeka ointelligens och dra förhastade slutsatser har jag märkt, något som inte direkt är till din fördel. Såklart ska vi återställa människor som begår brott till att återigen kontribuera till samhället, men utvisning? Really? Ang min kommentar om Sverigedemokrater så kanske du inte tagit tid att läsa igenom deras partipolitik vad gäller invandrare eller deras invandringspolitik? Det har jag gjort och läst en hel del vad högerpopulism är. Jag gissar nu, sorry om det är fel, men helt ärligt, hur mycket eftergymnasiala studier har du i ryggen? Det är klart att jag kallar deras åsikter för "sverigedemokratiska" om jag finner belägg för detta. Du har däremot inga belägg för att jag skulle vara med i AFA, och det var väl itne särskilt genomtänkt sagt? Snorunge och snorunge, det visar väl mer på vilken nivå du vill att vi ska hålla den här debatten på. 23 är ingen tagen ålder för att verka smart, du har däremot inte skrivit ut din ålder alls om man ska vara krass. Det är dessutom av föga betydelse för den här debatten i sig, så hoppa över såna saker om du tvunget ska vara med och diskutera.
Haha, lite roligt att ni börjar gå till attack som att jag skulle vara extremhöger. Jag blir faktiskt mer förbannad när en invandrare begår ett brott, sen varför brottet begås har inte med just denna sak att göra. Jag tycker att man gör det enkelt, uppskattar en människa som kommer hit ett liv i Sverige så pass mycket att dom kan riskera att förlora det genom att begå ett brott, så får man stå sitt kast. Det är för mycket daltande i detta land.
Anton.. inte kan argumentera utan att kalla andra för smädesord? Bubben, det är nog du och dina åsiktsfränder som har gjort vad jag har märkt. Du verkar inte ha så mycket av vare sig koll eller självdistans.
Anton: jag har inte kallat dig rasist en enda gång, inte sverigedemokrat heller.. du har inte svarat på något jag skrivit på ett vettigt sätt.. du är den enda här som betrer sig som ett arn.. det enda du skrivit som svar har varit korta kommentarer på lösrykta delar av inlägg.. om du förklarar lite bättre hur du menar att den här utslängningen av kriminella´invandrare ska funka och får det att vara logiskt på något vis så kanske folk kan argumentera med dig på din egen nivå lättare..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Det är så skrämmande när ingen ingriper, det är det jag blir mest rädd för
elleeh.. du är ju helt otrolig. "Jag blir faktiskt mer förbannad när en invandrare begår ett brott" "Det är för mycket daltande i detta land." Alltså jag brukar inte bli stum av förvåning men du slår ju alla rekord! Behöver jag ens argumentera mot "det där"? Varför blir du mer förbannad när invandrare begår brott? Varför spelar det så stor roll? Hur bidrar du själv till samhället? Det du säger är helt klart extremt xenofobiskt, och din åsikt delas inte av NÅGON annan än just sverigedemokraterna och dess likar på högerkanten. Därför kallar jag dig för högerpopulist. Vad du "tycker" ska inte ha något inflytande på debatten om du inte har några som helst belägg för dessa. Jag trodde faktiskt inte att såna som du fanns ett tag, nu har du bevisat att vi måste fortsätta ta debatten.
Säger bara... Ett folk! Spelar ingen roll vart vi kommer ifrån, vilket land vi befinner oss i, vilken bakgrund vi har eller något... vi kommer alltid att vara människor. Och oavsett vad så kommer vi alltid att leva ihop. Så att behandla varandra olika för ursprunget är inte klokt. aldrig. Människan ska behandlas som en människa, ingenting annat.
Anton: haha! du är sjukt komisk med ditt "buuuuhuhuhu ingen förstår mig, ni är dumma som gör personangrepp, buuuhuuuu! dagis, buuuääääh!" för att själv hela tiden skriva exakt på det sätt som du klagar på.. är det nån slags projektion det handlar om eller? du hatar dig själv för de egenskaperna så du tillskriver andra dem? v3ebrose kommer iallafall med argument, något du inte gjort en enda gång i hela tråden..
Fan hade jag sett, fan hade jag varit där... Berätta om alla gånger ni har ingripit istället för att skriva sånt, har varit med flera gånger själv när ingen har ingripit.
http://www.earforcefm.blogspot.com
pajson F22 På vilket sätt behandlas dom olika tills dom begår brott då? Varför ska våra skattepengar gå till att ta hand om brottslingar som bevisat att dom inte gjort sig förtjänt av våran hjälp?
Vi har gett dom alla möjligheter i världen att skaffa ett bra liv men istället så går dom och begår ett avskyvärt våldsbrott och spottar oss i ansiktet då är dom inte förtjänt av våran hjälp.
Samma sak om du har en partner som är otrogen mot än, då gör man slut och slutar upp att ge personen sin kärlek, hjälp osv. Varför gör man det? Jo för att personen visat att den inte var värd den kärlek, hjälp och stöd den fick.
Om mitt barn, adoptivbarn eller fosterbarn snor en hundring ur min plånbok blir det rumsarrest, om grannungen eller någon som smitit in i huset snor en hundring ur min plånbok skickar jag ut dem ur huset. Varför ska det vara annorlunda i Sverige? Har man medborgarskap eller uppehållstillstånd så får man stanna kvar, har man det inte åker man ut. Så enkelt är det . Men börja inte skrika om att man ska ut ur landet bara för att man är mörkhyad och begår brott.
Varför är folk så dumma?
Anton Har jag missförsått allt eller försöker du smyga in att dras hudfärg skulle påverka den hjärna som sitter innanför lagret av hud?
Ganska naivt isf, det är sådana som dig som skapar det utanförskap som gör att personer begår ovanstående handlingar.
Säger som nån annan sa att det är fan inte många som vågar göra något, blev själv spöad av en snubbe framför massor av mina polare. Dom som vågar göra nåt är ofta dom som slåss och bråkar själva känns det som.
Anton.. nu ska vi väl ändå ta saker för vad de är. Jag framför min åsikt med argument och belägg, du framför din åsikt efter vad du tycker. Ang sverigedemokraterna så använder jga inte detta som ett skällsord, något du vägrar att ta till dig. Efter att noga ha analyserat deras åsikter i min B-uppsats så anser jag mig vara rätt välinformerad vad anbelangar deras invandringspolitik och deras generella politik ang invandrare. Det är denna politik du håller med om vad jag märkt och det är denna politik jag inte kan hålla med om alls. Vad gäller pappa-kommentaren och att jag spenderar halva mitt liv framför datorn vet jag inte om det är värt att ens kommentera. Det jag kan säga är att jag spenderar en hel del tid på universitetet för att lära mig saker och för att med kunskap kommer makten att kunna vara objektiv och logiskt tänkande, begrepp som jag dessvärre inte kan tillskriva dig efter att ha sett vad du skrivit i tråden. Jag hatar inte på dig, jag kritiserar dina ignoranta och tämligen intelligensbefriade åsikter. Jag har överhuvudtaget ingen åsikt om din person, men du verkar inte vara en kille jag skulle sätta mig ner och knäcka ett par bärs med.
riennevaplus: det du uttrycker är ju nationalism, i mina ögon ungefär lika fult som rasism, du ser oss (svenska medborgare) som en helt och hållet skilld del av världen från de andra (utlänningar).. riktigt snuskigt sätt att se på världen och riktigt onyanserat med.. såna tankar som brukar å igång krig och annat mysigt.. om ett barn snor en hundring av mig går jag med barnet till dess föräldrar och snackar med dem, ser jag att de behandlas som skit hemma och blir slagna för den där fesna hundringen föredrar jag nog att ordna så att något görs åt problemet istället för att som du tycker man ska göra tänka att nu är det deras problem, ungjävel och hans skitfamilj..
rkelly Och hur kan du jämföra något sådant med otrohet? I ditt exempel ska det i sådana fall vara: tänk om någon med ursprung skulle vara otrogen, då skulle du sluta älska den människan direkt. men om det var en svensk hade du kanske låtit han förklara osv. Att behandla folk olika pga ursprung. Du hör ju själv hur dumt det låter?
Anton Du verkar inte särskilt smart du heller men då är jag glad att jag i mitt skummande missförstod dit flörtande med sverigedemokraterna. Men det var kanske elleh jag borde riktat kommentarerna till..
Nu när du ändå är på tråden, tror du att det skulle hjälpa någon att spärra in brottslingar som de ovan?
Fler på detta forumet borde skaffa sig lite utbildning... Syndabockstänkande är varken rationellt eller särskilt nyskapande men helt förståeligt om man lever i en liten bortskämd bubbla.
joel gav grymt bra svar på tal till riennevaplus, good stuff! ganska löjligt exempel av riennevaplus, men den där är så kul att den får joel fortsätta debattera om :) rkellyone.. hela ditt inlägg fick mig att skratta. snälla ge dig, du har ju inga argument, bara skeva liknelser. samma gäller riennevaplus.
Joel413 P24 Med tanke på att du inte vet om jag är svensk eller ens svensk medborgare tycker jag att du drar förhastade slutsatser. Det du uttrycker är någon slags jävla flummig dada-värld där alla är snäll och goda. Jag har absolut ingen som helst ambition att vilja slänga ut så många som möjligt. Men är man från ett icke-EU-land och inte har medborgarskap eller uppehållstillstånd och begår brott så ska man ut. Är man från ett krigshärjat område så får man fan skylla sig själv. Svårare än så är det inte. Eller räknar du med att kunna åka till vilket land som helst och göra vad som helst utan att bli utskickad? Kanske är det bara Sverige som ska vara snälla och goda 70-talspappor i lila manchesterkavaj och helskägg?
Varför är folk så dumma?
pajson F22 Nej problemet är att Svenskar kan vi inte utvisa förutsatt att du inte sitter på något australien kanske som vi kan utnyttja? Skämt o sido, vi har inget ansvar för folk som inte är medborgare i sverige, det har vi för svenska medborgare. Precis som att vi inte har något ansvar för grannesbarn medan vi har ansvar för våra egna barn.
verbose Alltså jag brukar inte bli stum av förvåning men du slår ju alla rekord! Behöver jag ens argumentera mot "det där"? Varför blir du mer förbannad när invandrare begår brott? Varför spelar det så stor roll? Hur bidrar du själv till samhället? Det du säger är helt klart extremt xenofobiskt, och din åsikt delas inte av NÅGON annan än just sverigedemokraterna och dess likar på högerkanten. Därför kallar jag dig för högerpopulist. Vad du "tycker" ska inte ha något inflytande på debatten om du inte har några som helst belägg för dessa. Jag trodde faktiskt inte att såna som du fanns ett tag, nu har du bevisat att vi måste fortsätta ta debatten. Jag blir extra förbannad när en icke Svensk, oavsett ras, begår ett brott. Sverige sträcker ut en hand och vi får en käftsmäll tillbaka. Den här punkten orkar jag inte ta mer. Haha, för att jag vill ha en hårdare invandringspolitik, så skulle jag vara rädd för främmande kulturer och människor? Okej
-verbose- P23 Ska jag rabbla upp alla argument som jag skrivit i tråden, eller kan du leta upp dom själv?
Dekay sa det.
Ni som sitter och snackar om hur fint och gott man ska behandla brottsligar som saknar svenskt pass, har ni missat att det är brottslingar det handlar om?
Varför är folk så dumma?
Detta handlar inte om någon form av syndabockstänkande!
Dekay För att jag heter samma sak som rkelly gör det att jag måste ta ansvar för vad han har gjort?
Fenomenet att ingen reagerar kallas pluralistisk ignorans och syftar till att folk blir lamslagna i grupp. Jag tror det myntades eller började forskas i efter ett mord i Queens (New York) där en lite flicka vart misshandlad till döds utanför ett hyreskomplex och många hyresgäster titttade på ut genom fönstret utan att reagera. Det hade inte med rädsla att göra utan att folk resonerar i stil med "nån annan gör det säkert, inte behöver jag, de har säkert redan ringt polisen".
Jag tror att anledningen till att folk sitter och förfasar sig över mina åsikter är för att de på något vis verkar tro att jag tycker att alla som inte är blonda och blåögda som begår brott ska ut. Det är alltså inte detta jag säger. Jag säger att om man inte har medborgarskap och gör bort sig - då ska man ut. Det spelar ingen roll om man kommer från Kanada eller Kenya. Boo-fucking-hoo, "jag kommer bli stenad i mitt hemland, skicka in tillbaka mig dit"? Då kan man fråga sig, hade du betett dig likadant i ditt hemland som du gjort i ditt nya?
Varför är folk så dumma?
Dekay Har jag sagt det? Jag har enbart sagt att vi ska utvisa invandrare som begår dessa avskjyvärda brott. Däremot ska vi självklart fortsätta hjälpa invandrare att få ett bra liv här i Sverige.
Nej pluralistisk ignorans är ganska likvärdig över hela världen. Som sagt hände ju exakt samma sak i New York.
Jag håller med Rkellyone till hundra %. självklart bör vi utvisa invandrare som begår allvarliga brott..
Jag håller inte med om vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att säga det
floppen Det säger väl inget? Alla vet ju att New Yorkers är lika introverta och fega som svenskar... :whistle: ;)
Varför är folk så dumma?
Palindrom P4 Tack, synd bara att man blir klassad som sverigedemokrat då.
Med tanke på invandringsdiskussionen som blossade upp. De tjejerna är säkert födda här, är svenska medborgare osv. Hur ställer man sig då? Rkelly, elleh och ni andra som vill skicka ut "packet". Props till Verbose, Pajson mfl för att ni orkar ta debatten.
It's sucking my will to live
http://culkin.blogspot.com
Dekay Precis jag är medveten om att det är så det går till. Det är det jag argumenterar för, att det ska fortsätta på det sättet vilket många på whoa av någon anledning inte tycker.
Dekay Ja invandrare blir ibland utvisade när det gäller extremt grova brott som mord men de blir inte utvisade för t.ex. våldtäkt eller grov misshandel. Inte äns när de upprepar brotten flera gånger.
Jag håller inte med om vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att säga det
riennevaplus.. Med tanke på att du inte vet om jag är svensk eller ens svensk medborgare tycker jag att du drar förhastade slutsatser. det spelar väl mindre roll iom att det är dina åsikter och inte din nationalitet joel kritiserar? Men är man från ett icke-EU-land och inte har medborgarskap eller uppehållstillstånd och begår brott så ska man ut. Är man från ett krigshärjat område så får man fan skylla sig själv. Svårare än så är det inte. Varför är det inte svårare än så? tror inte du riktigt menar det där. helt skadad människosyn isf. man behöver inte vara vänster (vilket jag inte anser mig vara f ö) eller 70-talspappa för att haja det. rkellyoneSkämt o sido Det var inte kul. vi har inget ansvar för folk som inte är medborgare i sverige, det har vi för svenska medborgare. Precis som att vi inte har något ansvar för grannesbarn medan vi har ansvar för våra egna barn. Inget ansvar? Om en person kommer till Sverige och får uppehållstillstånd så har väl ändå svenska staten åtagit sig ansvar för denne? Med andra ord, om vederbörande begår brott så har staten ansvaret att se till att brott inte längre begås genom att omhänderta vederbörande genom rättsliga processer. Finner man att personen har begått brott enligt svensk lagstiftning ska svenska staten se till att den här personen omvandlas till en för samhället produktiv person. Du är ju riktigt skev.. elleehJag blir extra förbannad när en icke Svensk, oavsett ras, begår ett brott. Sverige sträcker ut en hand och vi får en käftsmäll tillbaka. definera svensk. född och uppvuxen här? flyttat hit för ett tag sen? flyttat hit förra veckan? Var ska man dra gränsen? Den här punkten orkar jag inte ta mer. Ok, det kan inte ha nåt att göra med att du inte har några argument utan bara sitter och tycker massa saker utan belägg? Haha, för att jag vill ha en hårdare invandringspolitik, så skulle jag vara rädd för främmande kulturer och människor? Okej Hajar du själv hur det där motsäger sig självt eller ska jag förklara det för dig?
Freak P24 Är dom födda här är dom lika mycket svenskar som alla andra svenskar anser jag. Detta gäller även om dom är födda i vilket land som helst men har svenskt medborgarskap.
Delvis så anser jag då att man ska straffa dom med fängelse eller vilket straff tingsrätten nu bestämmer är lämpligt.
Riennevaplus: du klagade ju på svenskar bristande civilkurage.
Pluralisk ignorans bottnar sig i någon sorts konstigt åtagande att folk tänker "gör ingen någonting så behöver inte jag göra någonting" alternativt att man tror att någon annan kommer göra något åt det. Hamnar man i en situation som den beskriven däruppe är det enklaste att peka ut en person och skrika något i stil med "du där! hjälp mig" då kommer han känna ett mycket starkare åtagande och (med absolut största sannolikhet) göra någonting åt det. Ursäkta om mina resonemang är lite konstiga / oklara, var typ 1,5 år sen jag läste om det och hittar inga vettiga texter på internet.
Här kan ni läsa mer om fenomenet i sig om ni skulle vara intresserade.
Rkellyone Nä men, faktiskt. Varför ska vi ta ansvar för andra? eh.
-verbose- P23 Nej vi har inget ansvar för den personen längre om han/hon begår ett sådant brott. Vi har erbjudit oss att ta hand om personen med vissa vilkor, följer inte den personen dessa vilkor så säger vi upp vårat ansvar.
pajson F22 Vi tar ju ansvar för dom? Men med vissa vilkor.
Freak P24 Är man född här är man född här, då tar man det straff som utdelas.
-verbose- P23 Joel talade om att jag hade "vi och dem"-mentalitet när han inte ens vet om jag är "vi" eller "dem".
Mina åsikter stämmer rätt bra överens med de svenska lagarna i det här fallet. Jag har noll tolerans för våldsbrottslingar överlag, sen är det strunt samma var de kommer ifrån, men har de inte uppehållstillstånd så anser jag inte att de ska få stanna kvar i landet
efter avtjänat straff .
http://www.sweden.gov.se/sb/d/2327 På samma sätt tänker inte jag gnälla om jag bosätter mig i ett annat land, begår ett grövre brott och blir utvisad. Hade du gjort det?
Varför är folk så dumma?
Rkellyone.. snälla ge mig dina argument i en lista. har inte hittat några av värde alls faktiskt. riennevaplus.. Ni som sitter och snackar om hur fint och gott man ska behandla brottsligar som saknar svenskt pass, har ni missat att det är brottslingar det handlar om? Har du missat att det är människor vi snackar om?Då kan man fråga sig, hade du betett dig likadant i ditt hemland som du gjort i ditt nya? Ja för vi borde ju verkligen stena folk som begår brott. Detta blir ju den direkta konsekvensen i såna fall? Eller tänkte du kanske att vi inte ska bry oss alls om detta faktum? Palindrom.. Ja invandrare blir ibland utvisade när det gäller extremt grova brott som mord men de blir inte utvisade för t.ex. våldtäkt eller grov misshandel. Inte äns när de upprepar brotten flera gånger. Helt sjukt att du ens vågar yttra dig med såna påståenden utan några argument! När hände tex de där våldtäkterna och varför tror DU att svenska staten valde att agera som den gjorde?
rkellyone.. Nej vi har inget ansvar för den personen längre om han/hon begår ett sådant brott. Vi har erbjudit oss att ta hand om personen med vissa vilkor, följer inte den personen dessa vilkor så säger vi upp vårat ansvar. Säger vem? Du? Väntar fortfarande på argument och inte ogenomtänkta idéer.