Peaches, så det är ok att korrigera en fysisk "skada" som t.ex. harmynthet men inte en psykisk sådan? Ta t.ex. ett komplex för sina bröst.
Jag ser inte skillnaden om både den fysiska och psykiska skadan leder till exakt samma resultat (man mår dåligt). Varför inte korrigera det om man har möjligheten?
peaches F23 Du översriver det hela, alla tjejer som gör förstoringar vill inte skämma ut sig inför hela Sverige i Big Brother, en hel del kanske mår dåligt och inte gillar den delen av sin kropp. Om dom nu tycker att det är ett passande sätt för dem att känna sig aktraktivare och må bättre så känns det fel om vi alla ska säga upp kontakten med dem?
synd om dom som föds med allergier osv, dom får inte ändra något med medeciner eller dylikt så man får leva med det helt enkelt, har du åkommor ska du givetvis få leva med dom åxå!
((MAAD))
davve_d P20 Om man kan rätta till saker så ska man alltså inte göra det? Kan man få höra en anledning till varför inte?
Jag orkar tyvärr inte läsa alla inlägg, så om jag upprepar något ber jag om ursäkt. Vill bara säga att 360 i den här frågan inte uppträder som "en dålig kompis", han ger snarare uttryck för sin oro runt problemet, vilket jag vill klassisifera bröstförstoringar som. Det är självklart att bröstförstoring är en känslomässigt komplex operation, inte minst för huvudpersonen. Men att som kompis behöva hantera känslorna ämnet väcker kan även detta vara svårt och konstigt. Varför en kvinna opererar sig är trots allt, oerhört förenklat och kanske lite taffligt förklarat, "bara ännu ett sätt för männen att vidhålla att kvinnor ärsexobjekt". Oroväckande vore snarare om 360 inte skulle ägna sin väns beslut en enda oroad tanke.
Angelica, visst, men att bryta deras vänskap pga av det?
"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."
Angelica F19 Oroväckande vore snarare om 360 inte skulle ägna sin väns beslut en enda oroad tanke. Han vill totalt bryta vänskapen med henne och påstår att alla som gör liknande operationer är efterblivna dumhuvuden. Att man kan försvara en sådan idiot är för mig ett mysteriunm
om du redan vet att du inte kan/vill ha vanner som forandrar sig sa what's the problem?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
gorrit, Jag tycker du trivialiserar själva bröstförstoringen, vilket är den ursprungliga frågan i den här tråden. För mig, är det ingenting jag helt skulle kunna ignorera om jag blev satt i samma situation som 360. Jag ser inte bröstförstoringen som en enskild handling en enskild individ utför, jag ser bröstförstoring som en produkt av vårat samhälle och våra värderingar. Att inte vilja vara vän med en person som strävar åt motsatt håll än en själv, tycker inte jag är extremt. Själv hade jag förmodligen inte sagt upp vänskapen med min vän i samma situation, men att vara radikal klingar ofta positivt i mina öron.
rastasite, jag vet att alla som genomgår skönhetsoperationer inte är "efterblivna dumhuvuden", men jag vill endå vidhålla att det känns mer trevligt, humant och friskt att reagera starkt på problemet än att hänga upp sig vid hurvida 360 vill fortsätta vara vän med sin tjejkompis eller ej, då det är en bifråga i diskussionen. Jag vet inte om jag försvarar någon annan än min egen själ och mina egna värderingar.
Angelica: han har ju uppenbarligen inte ägnat sin vän några oroade tankar.. har du ens läst vad han skrivit.. min reaktion när jag oroar mig för min kompis vore iallafall inte att säga upp bekantskapen med denne.. det enda han uttryckt oro för är sin image och att han inte vill bli sedd med en person med sillisar.. allt han har sagt bygger ju uppenbarligen på fåfänga och trångsynthet.. han har inte uttryckt en enda osjälvisk åsikt här..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Om bröstförstoring är en produkt av vårt samhälle, vilket det naturligtvis är, och inte bara en enskild handling som utförs av en enskild individ, varför då hålla den enskilda individen(kvinnan) ansvarig? Det verkar rätt så ofeministiskt att trycka ner sina medsystrar på det viset och skuldbelägga deras handlingar och dessutom ganska onödigt eftersom det inte kan ha någon som helst påverkan på problemets orsaker.
men vafan spelar de for roll om en tjej forstorar boobsen? om hon nu vill gora de, lat henne gora det, det ar hennes brost hon forstorar ingen annans.. sen om folk tycker det ar onaturligt osv, skitsamma, kann inte pa de, titta inte da..folk grinar over smagrejer hela tiden
Det är så sjukt att visa drar alla över en kam, alltså dom som har gjort brösten. Jag hade en D kupa när jag va 18 år och det va mina riktiga bröst. Men sen när jag blev 21 så hade jag en B kupa, mina bröst blev mindre. Och jag va utomlands och fixade mina bröst där. Hade inte sagt det till nån och ingen visste. Jag gjorde det för MIN egna skull och NEJ jag hade INTE komplex eller dåligt självförtroende för mina bröst innan! Jag gjorde det för att jag ville ha tillbaks samma storlek som jag hade förr, och jag är nöjd! Sen får folk tycka vad dom vill men sålänge jag är nöjd och inte gjorde det för nån annans skull...ja va e då felet? Och det är såååå ofta tjejer klagar och håller på. Men tänk på att inte alla e ute efter att va som natasha o co. ´Så dra inte alla över en kam.
*Jag va bara inte gjord för dessa dar, dessa dar va inte gjorda för mig*
joel413, Det var trist. Jag har läst lite av vad han skrev i början. Det är inte honom jag vill försvara i det jag skriver, jag vill försvara en oroad känsla angående det enorma problem bröstförstoring utgör, vilken jag trodde han gav uttryck för. Apati, Jag har inte hållt den enskilda kvinnan ansvarig för ett beslut taget åt henne. Inte heller har jag skuldbelagt henne då hon skönhetsopererat sig. Det jag försökte peka på var att de flesta inlägg jag läst i tråden enbart belyser att 360 ska säga upp bekantskapen med sin vän, inte att hans vän genomgår en oerhörd sak och vad den saken innebär för henne, för 360, och för alla oss andra som skapar detta samhälle.
Angelica: Själv hade jag förmodligen inte sagt upp vänskapen med min vän i samma situation Att du ens överväger det är för mig helt bisarrt. Apati: Om bröstförstoring är en produkt av vårt samhälle, vilket det naturligtvis är, och inte bara en enskild handling som utförs av en enskild individ, varför då hålla den enskilda individen(kvinnan) ansvarig? Word, som man säger.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
"Att inte vilja vara vän med en person som strävar åt motsatt håll än en själv, tycker inte jag är extremt. Själv hade jag förmodligen inte sagt upp vänskapen med min vän i samma situation, " Du säger att du inte skuldbelägger den enskilda kvinnan men här säger du att en person som gör en plastikoperation kan ses som en person som "strävar åt motsatt håll än en själv", det vill säga en person som vill "vidhålla att kvinnor ärsexobjekt". Dessutom säger du att du "förmodligen" inte skulle säga upp vänskapen med en vän som gör en bröstförstoring vilket uppenbart antyder att möjligheten finns. Det är ett tydligt skuldbeläggande av den enskilda kvinnan. Som tips om ett nästa steg i din radikala kamp för kvinnlig emancipation, efter att ha uppmuntrat och försvarat avståndstagande från kvinnor som skönhetsopererar sig, kan jag rekommendera att åka till malmskillnadsgatan och spotta på en prostituerad, för är det någon grupp kvinnor som verkligen "strävar åt motsatt håll" och ser till att kvinnor ses som sexobjekt är det såklart denna.
Apati, Oj, jag skuldbesätter inte den enskilda kvinnan då jag skriver att jag kan förstå ett avståndstagande som görs gentemot henne då du inte förstår henne. Jag försökte belysa en känsla och kanska förstå en människas beslut, 360s. Just nu förstår jag inte ditt ganska trista sätt att förminska kvinnokampen/feminismen till något jag sysslar med som hobby. Men det spelar kanske inte så stor roll vad jag tycker om ditt sätt att uttrycka dig så länge en kille lite längre ner i diskussionen ger dig ett "word".
känns som om att de bara är massa sura tjejer i denna tråd ahahah
Angelica: Just nu förstår jag inte ditt ganska trista sätt att förminska kvinnokampen/feminismen till något jag sysslar med som hobby. Men det spelar kanske inte så stor roll vad jag tycker om ditt sätt att uttrycka dig så länge en kille lite längre ner i diskussionen ger dig ett "word". Du lyckas rätt bra själv med att förminska kvinnokampen när du försöker sätta patriarkala etiketter på allt och alla som inte håller med dig. Folk som rutinmässigt viftar bort argument de inte kan bemöta som härskartekniker är sannolikt det enskilt största hotet mot feminismens trovärdighet.
Angelica: För att förtydliga vad jag reagerade på: När du inte kan bemöta Apatis sakinnehåll klandrar du istället honom för nåt som någon annan skrivit.
hahahah 360 vilken jävla lirare
Refused, Det är intressant att du pratar om hotet mot "feminismens trovärdighet", vad betyder det? är feminismen inte trovärdig? Är det något argument du tycker jag har viftat bort och vill ha klarhet i?
refused, jaha, okej. Vad vill du ha klarhet i från min sida gällande "Apatis sakinnehåll"?
Angelica: Jag skulle gärna ha klarhet i din distinktion mellan att skuldbelägga och "inte förstå". Säga upp bekantskapen är för mig något på en fundamentalt annan nivå än att inte förstå ett beslut från vännen ifråga. Och när du i praktiken straffar vännen som enligt din egen synvinkel (hon är ett offer för patriarkala strukturer) närmast bör vara i behov av ditt helhjärtade stöd, hur mycket är din ambition att inte skulbelägga då värd?
btw så var det jag som skrev det ovanstående på polares whoa, ursäkta
Oj, jag skuldbesätter inte den enskilda kvinnan då jag skriver att jag kan förstå ett avståndstagande som görs gentemot henne då du inte förstår henne. Du förstår inte bara avståndstagandet utan du förklarar det också. Att inte vilja vara vän med en person som strävar åt motsatt håll än en själv, tycker inte jag är extremt. Du säger att en person som gör en skönhetsoperation "strävar åt motsatt håll" när det du strävar efter är ett samhälle där kvinnor inte ses som objekt. Det kan inte innebära något annat än att du ser en kvinna som gör en skönhetsoperation som en kvinna som strävar efter ett samhälle där kvinnor ses som sexobjekt och därför bär en del av skulden för att samhället ser ut på det viset. Med anledning av denna skuld skulle det vara förståeligt att ta avstånd ifrån dessa kvinnor. Jag har heller inte försökt förminska din kamp genom att hävda att det är någon form av hobbyverksamhet, däremot menar jag att den i just det här fallet är missriktad och försöker uppmärksamma inkonsekvensen i dina resonemang.
peaches F23 Man kanske vill vara snygg och trivas i sin kropp? ihelvete heller att samhället har gjort att folk vill det, tror jag inte på en sekund.
refused, Jag skrev "jag skulle förmodligen inte säga upp kontakten med en vän" för att ordet "förmodligen" ger meningen ett mer sympatiskt uttryck. Min tanke då jag inledde den här diskussionen var inte att hårdnackat lägga fram mina argument. Jag ville, somsagt, undersöka en känsla och kanske förstå den. Du ber mig om klarhet i min distinktion mellan att skuldbelägga och att inte förstå, jag skuldbelägger inte en kvinna för att hon skönhetsoperarar sig, jag skuldbelägger vårat patriarkala samhälle, jag skuldbelägger alla män, jag skuldbelägger patriarkerna. Jag tycker inte att det är roligt att diskutera då jag måste använda mig av samma konventionella argument som alltid för att någon ska kunna bemöta dem smart. Det vore intressant att diskutera med någon som inte var så cool och lite mer känslosam.
Apati, På vägen till att förklara för mig att mina resonemang var inkonsekventa hann du även med att säga att jag borde spotta på hororna på malmskillnandsgatan. Jag är feminist, det antog du. Och jag har därmed haft den här diskussionen några gånger, jag försöker att inte öppna med argumentet "det är de patriarkala strukturerna som tvingar kvinnor till skönhetsoperationer". Jag försökte nyansera mina argument, inte för att jag betvivlar dem, utan för att kanske växa, lära mig saker. En kvinna som gör skönhetsoperationer är förmodligen inte en kvinna som ser de patriarkala strukturerna, hon analyserar förmodligen inte situationen eller sitt eget beteende gällande den frågan. Därför tror jag inte att hon strävar åt motsatt håll än jag själv, jag tror att hon och jag måste samarbeta och tillsammans inse vad som är viktigt för oss, för kvinnan. Det är inte hon som är min "fiende", snarare är det du.
Peaches, varför i helvete ska någon som vill ha silikonbröst bry sig om media?
"Om en tjej levde ensam i världen skulle hon knappast komma på tanken att önska sig större bröst, bara de fungerar...." Om en tjej levde ensam i världen tror jag mer hon skulle tänka: va i helvete ska jag med dessa till, ibland önskar jag att jag kunde ta bort dem. Poängen med er som anklagar folk som gör plastikoperationer etc är att ni svammlar om media och samhällets bild men inser inte att anledningen till att ni tycker det är "fel" är bara för att ni är indoktrinerade själva. Ni verkar inte vara kapabla till att komma på bra argument till varför ni drar gränser där ni gör, eller varför ni skulle/tar avstånd till vissa pga era politiska ställningstagande. "Det är media och samhällets bild av kvinnans kropp som får tjejer att känna sig otillräckliga, därför opererar dom sig." Hur är du så säker på det? Var går gränsen? Skulle du gå runt och se ut som skit bara ingen annan såg dig, trots att du såg dig varje dag? Sätter du på dig snygga kläder, sminkar dig, fixar håret, har koll på hur du ser ut endast på grund av samhället och media? Om du levde som en ermit tillsammans med någon, utan någon som helst kontakt med media eller resten av samhället, skulle inte du fortfarande vilja se fin ut, både för din och den du levde tillsammans med skull?
"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."
peaches: alla ni som tycker det är helt okej att operera sig bara för att man inte trivs med sin kropp. Du har redan klargjort att det inte är operationen i sig du är emot (du godkänner ju andra kosmetiska operationer), utan just silikonbröst. Och det utan någon närmare förklaring. Men självklart är det ingen som tvingar dig att tycka silikon är snyggt eller bra (jag själv föredrar t ex också helt klart "vanliga" bröst om det nu spelar någon roll), det som sagt är däremot att det vore klädsamt om du inte dömde andra med avvikande åsikt. Angelica: Att undersöka en känsla är väl en sympatisk utgångspunkt, men då bör det ju också göras öppet - utan att hålla för öronen när argument som motsäger känslan presenteras. Istället för att bemöta och reflektera över invändningar återgår du till en försvarsposition där det lättaste är att stämpla meningsmotståndare som ohederliga debattörer eller rent av fiender. Därför tror jag inte att hon strävar åt motsatt håll än jag själv, jag tror att hon och jag måste samarbeta och tillsammans inse vad som är viktigt för oss, för kvinnan. Just därför är det ju många här som hävdar att man inte bör säga upp kontakten med den man ska hjälpa.
peaches : om en tjej levde ensam i världen hade hon heller inte tänkt "ååhh jag MÅSTEgöra lite slingor i mitt hår" "Åhh jag måste raka benen" eller "ååhh jag måste ha dom jeansen. duuh.
refused, Jag reflekterar, och då jag använde mig av ordet fiende syftade jag inte till den här diskussionen utan till den rådande samhällsordningen. Varför påstår du ständigt att jag undviker att svara på dina eller andras frågor? Jag svarar gärna och är jag inte kapabel till detta lovar jag att låta dig höra det, fråga istället om specifika frågor jag undvikit. Det har inte varit mycket tal om att hjälpa i denna tråden, och jag talade inte om välgörenhet utan om samarbete.
gorrit, Att vara fåfäng är en sak, det är alla. Att leva med en press att behöva nå upp till ett onormalt, sjukligt skönhetsideal en annan.
Angelica: Det jag fortfarande inte tycker jag fått svar på är hur ditt förslag om samarbete går ihop med att säga upp vänskapen. Rimligen borde någon som drabbats hårt av skönhetsideal vara i största behov av vänskap och stöd. Att vara fåfäng är en sak, det är alla. Att leva med en press att behöva nå upp till ett onormalt, sjukligt skönhetsideal en annan. Det måste ju ändå vara en flytande gräns? Var går den? Fixa håret, smink, raka sig under armarna, raka sig vid könsorganet, operation?
peaches : ja men jag antar att även du är påverkad, eftersom du förmodligen inte går omkring naken, du rakar säkert armhålorna eller benen eller bikinilinjen, du använder säkert smink och du klipper säkert dig. så vad är då felet med att andra är påverkade,men det är lugnt när du är det?
refused, Om min vän förstorade brösten skulle jag inte säga upp kontakten med denne, jag använde mig av ordet "förmodligen", för att det är mer intressant och enklare att insupa någons argument då hon inte beskriver dem svart på vitt. Alla kvinnor drabbas hårt och totalt av det patrairkala samhället och behöver därför varandra som stöd. Det finns ingen gräns på det sättet du försöker beskriva den. Det finns däremot en tydlig gräns mellan män och kvinnor och mellan vilka skönhetsideal som sätts för dem. Kvinnor drabbas oerhört mycket hårdare av skönhetsidealen än vad män gör, det är ju även männen som sätter dem.
Azziz, Vem har sagt att det känns okej att raka sig under armarna? Hur ska vi kunna stå emot skönhetsidealen utan att förändra hela världsordningen?
Angelica: Om min vän förstorade brösten skulle jag inte säga upp kontakten med denne, jag använde mig av ordet "förmodligen", för att det är mer intressant och enklare att insupa någons argument då hon inte beskriver dem svart på vitt. Ok jag tolkar det som att du skrev "förmodligen inte" men menade "verkligen inte". Det var ju skönt att höra att du inte sviker en vän i ett relativt utsatt läge, då är vi ju överens där. Det finns ingen gräns på det sättet du försöker beskriva den. Där är vi också överens. Vad jag menar är att det leder till att det är svårt att själv följa ett ideal, men fördöma någon annan för ett annat - när man själv inte kan berätta för denne var gränsen egentligen går! Kvinnor drabbas oerhört mycket hårdare av skönhetsidealen än vad män gör, det är ju även männen som sätter dem. Tyvärr är det av någon anledning också ofta kvinnorna som dömer andra kvinnor hårdast, med nedsättande kommentarer om sexualvanor eller utseende.
Peaches > Som jag skrev förut: Det är så sjukt att visa drar alla över en kam, alltså dom som har gjort brösten. Jag hade en D kupa när jag va 18 år och det va mina riktiga bröst. Men sen när jag blev 21 så hade jag en B kupa, mina bröst blev mindre. Och jag va utomlands och fixade mina bröst där. Hade inte sagt det till nån och ingen visste. Jag gjorde det för MIN egna skull och NEJ jag hade INTE komplex eller dåligt självförtroende för mina bröst innan! Jag gjorde det för att jag ville ha tillbaks samma storlek som jag hade förr, och jag är nöjd! Sen får folk tycka vad dom vill men sålänge jag är nöjd och inte gjorde det för nån annans skull...ja va e då felet? Och det är såååå ofta tjejer klagar och håller på. Men tänk på att inte alla e ute efter att va som natasha o co. ´Så dra inte alla över en kam.
*Jag va bara inte gjord för dessa dar, dessa dar va inte gjorda för mig*
peaches : absolut inte samma sak att göra det och jag är också förvånad över i hur stor utsträckning operationer är, jag förstår absolut vad du menar, men man kan inte säga att alla som gör det är billiga, för du verkar tro att alla gör stora feta bröst bara för att media har sagt att d ska vara så?? du tror inte att man känner sig okvinnlig om man har AA-bröst / manbröst, jag snackar inte små bröst utan INGA bröst? du tror inte att det är en psykologisk grej att man mår väldigt dåligt och år av terapi inte kan få en att få tillbaka sin kvinnlighet?
refused, Att inte påverkas av ideal är kanske omöjligt och att följa dem är beroendeframkallande. Att kvinnor inte håller sams osv är ju en grov mediamyt. Kvinnor kan döma andra kvinnor hårt vilket förmodligen härstammar från deras egen osäkerhet och igenkänningsförmåga.
demirel: verkar tyvärr inte sällsynt. angelica : nä,men peaches gör ju tydligen det och hur mkt du än försöker få folk att sluta raka sig under armarna tror jag attdet är en omöjlighet. jag skulle ALDRIG sluta raka mig under armarna, och visst fan beror d på idealet man växte upp med, men det skiter ajg fullständigt i för nu känner jag mig ofräsch om man får en liten utväxt. om du trivs me o va hårig, så är det fine, tro inte bara att hela kvinnligheten komemr att ta efter.
så för att du läst det så är det så? och då är dom tjejerna också billiga? Jag tycker också att naturligt är finast och jag har avrått min vän från att göra det ett flertal gånger eftersom hon har normalstora. Dock kan du inte påstå att du ALLTID ser om ett par bröst är onaturliga eller inte, det finns olika typer av implantat och man kan lägga dom över/under bröst muskeln så man kan faktiskt skapa ett naturligt utseende. ja, media har gjort bilden av hur bröst ska se ut, men du kan inte pstå att alla gör det pga att dom bara VILL ha stora bröst? Som sannish t.ex, klart att om man alltid har haft stora bröst och plötsligt för små inte känner sig som sig sj? t.ex om du går upp i vikt, det är inte dig själv du ser. visst har sannish stora bröst, men ärligt talat när jag såg hennes bild tänkte jag intee "HERREGUD SILIKON", dom ser stora, men naturligt stora ut.
jag är nöjd med mina bröst som dom ser ut idag och hade jag senare i livet fått en a-kupa t.ex hade det inte känts som jag. då hade jag nog fyllt så att de ser ut som mina igen, finns möjligheten att må bra, s å tar man den.