I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Uncharted: Drake's Fortune [PS3]

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

2007-11-10 20:30
Jag älskar linjära spel. Får bara ångest av att kunna göra tusen saker.

Hard är skitsvårt. Ska nog köra på hard när jag köper spelet alltså. Så håller det längre, måste man tänka mer och ha lite taktik.
jagvillocksåhaenblog.com

2007-11-10 20:38
Håller med om att det är lite för linjärt, men samtidigt vill jag inte kunna göra för mycket. Då får man hela tiden beslutsånget och skit haha, nä, men lite mer fritt skulle jag gärna se.

Fighterna är verkligen det som gör spelet så sjukt bra måste jag säga. Från videosen man sett har jag alltid tyckt gunfightsen verkar vara det sämsta i spelet, men det visade sig vara det bästa hehe... riktigt nice

2007-11-10 20:51
Håller med om att de videos som finns av gameplayet inte gör eldstriderna rättvisa. Tyckte att det såg helt värdelöst ut när jag såg dem faktiskt. Hade aldrig förväntat mig strider som nästan är i klass med Rainbow Six - Vegas :)

Angående det linjära så har jag ingenting emot att storyn är linjär så länge den är engagerande och bra berättad, däremot så blir jag smått ledsen av tanken att inte kunna utforska den underbart vackra ön mer fritt..
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2007-11-10 20:57
Om storyn till detta spelet är så bra som jag tycker den verkar så kommer detta vara en 10-poängare utan tvekan! Sjuuukt fet

2007-11-10 21:05
I och för sig så fick man ju inte känna på några aspekter av storyn i demot. Blev mest ren action.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2007-11-10 21:29
Nä, det fick man ju inte, men demot var ju inte särskilt långt heller... Storyn verkar dock jävligt bra att döma av trailers etc...

2007-11-10 21:57
Japp, håller helt med där. Har någon hört någonting om hur länge det bör ta att klara sig igenom spelet?

2007-11-10 22:12
De snackade om 8-10 timmar... beror ju iofs lite på hur pass bra man är... men det verkar inte aaalltför kort, men samtidigt inte särskilt långt ;(

De har även sagt att det kommer komma många uppföljare till Uncharted precis som med Crash Bandicoot och Jak & Daxter! :)

2007-11-10 22:16
Låter bra det, fast cliffhanger slut kan vara sjukt jobbiga om det dröjer något år innan fortsättningen dyker upp ;P

2007-11-10 23:41
Spelet lär inte sluta med någon cliffhanger... det har ju inget av deras tidigare spel gjort

2007-11-11 00:11

Har faktiskt inte spelat någonting från Naughty Dog förut :o

2007-11-11 00:33
:O! Crash-serien är ju kunglig! Första spelet finns ju på PS Store nu också... rekomenderar att du köper det :)

2007-11-11 00:40
Okej då, Crash Bandicoot har jag spelat lite av till Xbox. Tvivlar dock på att det var ett av de bättre spelen i serien. Har så många spela att spela nu så jag får ångest, dagens i-landsproblem är verkligen betungande :(

2007-11-11 01:25
De Crash-spelen som finns till andra konsoller är inte utvecklade av Naughty Dog, de sålde rättigheterna när de började utveckla till PS2

2007-11-11 04:21
Crash var bra på sin tid, Men uppföljarna gjorde inget nytt och var rätt mediokra. Och faktiskt var inte ettan så mycket bättre än just "bra" heller. Spelade Super Mario alla dagar i veckan om jag fick välja, vilket jag också gjorde..
Anledningen till den uppmärksamhet Crash fick berodde snarare på bristen av plattforms spel till psx än att det var ett riktigt bra lir.

2007-11-11 04:58
Ja, spelen som Naughty Dog gjorde i serien var de ändra bra, sen var det bara samma samma hela tiden och som du sa, kom inte med något nytt.

Vill dock inte hålla med dig angående ettan. Även fast det kanske inte var något nytt (förutom att det var 3D) så var det riktigt välgjort. Att klara det till 100% var sjukt svårt också och spelet höll väldigt länge... Hade riktigt kul med det spelet, det har jag iofs fortfarande, men det ligger väl mycket nostalgi i det hela nu.

2007-11-11 07:07
Verkar bli en helt okej spelupplevelse.

2007-11-11 10:29
Något som är lite kefft är ju att fienderna verkar veta var du är även fast dom inte sett dig?
jagvillocksåhaenblog.com

2007-11-11 10:31
Fast en fråga bara,

Med Gears of War, Halo 3 och Far Cry med många, många fler spel, varför investera i det här? Det lär säkert vara OK men andra spel har gjort det bättre?

//Pz

2007-11-11 10:58
Detta är ett äventyrsspel, men tåls väl att jämföras LITE med GoW p.g.a. att actionsekvenserna påminner om det.

Annars så snackar du om FPS.
jagvillocksåhaenblog.com

2007-11-11 11:25
körde oxå det på hard nu..o fan så kul det e. Blir nog o köra på hard direkt så det e sån utmaning hela vägen. o detta e bara början av spelet :)

2007-11-11 11:37

Midas

Fienderna vet inte om att du är i närheten förrän du visat dig eller gjort dig hörd. Om du verkligen försöker så går det att komma jävligt nära inpå gubbar och slå ned dem eller rycka vapnet från dem.

GAIA
GOW,Far Cry och Halo 3 är väl ändå inte mycket att hänga i granen när det gäller engagerande story?

2007-11-11 11:50
GAIA
"Med Gears of War, Halo 3 och Far Cry med många, många fler spel, varför investera i det här? Det lär säkert vara OK men andra spel har gjort det bättre?"
Gjort exakt vad bättre? Jag förstår jämförelserna med Tomb Raider, men Halo 3 känns lite avlägset.
Och bara för att folk gillar Halo 3 så ska man sluta göra FPS och 3PS? Förstår inte resonemanget..

potatissuger
"GOW,Far Cry och Halo 3 är väl ändå inte mycket att hänga i granen när det gäller engagerande story?"
Det vet vi väl dock inte om Drake gör heller..?
Hitta Svenska HipHopTexter på: http://www.hiphoptexter.com

2007-11-11 11:52
Caliber

Jag är redan engagerad i storyn och spelet har inte släppts än, om den bara håller en del av vad den lovar så är jag mer än nöjd. Men som du sa så vet vi ju ännu inte säkert men det ser väldigt lovande ut.

2007-11-11 13:08
Hur mycket vet man om storyn då?

Nathan Drake är en ättling till en känd pirat, och ger sig ut för att hitta dennes skatt tillsammans med en tjej som ska dokumentera det med videokamera. Deras plan blir blir nerskjutet och de får slåss mot pirater och soldater.

Det är allt jag vet om den, har jag missat nåt?

2007-11-11 13:12

Vilka är de som redan befinner sig på ön och antagligen också söker efter "Eldorado"? Vad jag förstått så finns det även en tredje part som verkar ha någon slags övernaturlig touch då "piraterna" ofta nämner att ön är "cursed". Sen verkar det som om att Nathan har någonting annat i baktankarna då han tydligen inte är ättling till Sir Francis, vilker tjejen nämner i en av filmerna. Tjejen och Nathan har väl någon slags romans också vad jag förstått.

Verkar finnas tillräckligt med material för att det ska bli någonting intressant.

2007-11-11 14:13
Jag tänkte också på det där med att fienderna alltid vet var man är. Typ om man springer bakom en vägg från en sida till en annan så vet de det, trots att de inte ser en..

2007-11-11 15:25
Precis! De liksom vet var bakom väggen man är hehe.
jagvillocksåhaenblog.com

2007-11-11 15:34
Jaha, det var det du syftade på :P
Håller med där, det borde gå att förflytta sig obemärkt medan man är i skydd så att man kan skjuta från en annan vinkel.

2007-11-11 15:43
Definitivt... men inget jag stör mig överdrivet mycket på... striderna är så jävla roliga ändå! Älskar verkligen det här spelet, mycket bättre än vad jag väntat mig!

2007-11-11 15:48
hur vet ni att dom inte ser er?

2007-11-11 15:53

bla!

2007-11-11 16:03
Har dom röntgensyn då eller?

Blir i alla fall att lägga en order på spelet.
jagvillocksåhaenblog.com

2007-11-11 17:10
GAIA har lyckats med veckans konstigaste resonemang.

2007-11-11 17:32
Asså det jag menade var att alla de tre spelserierna har element som verkar återkomma i det här spelet. Miljöerna, känslan osv mkt från Far Cry, gameplayet från GOW och en del från Halo. Missförstå mig inte, det är säkert bra osv men finns det ngt speciellt som gör att det är värt att spela just det här spelet framför alla de nämnda, ngt bättre? Precis som jag inte ser några skäl till att spela Unreal online när det finns Quake typ. Unreal gör det samma men sämre.

2007-11-11 17:35
Men som sagt, jag vet inte mkt om spelet så förlåt mig för min okunskap, har bara sett en del trailers osv och kanske inte fått en bra bild av liret, inte spelat spelet i sig, det är därför jag frågar.

//Pz

2007-11-11 17:36
GAIA//

Du missar huvudpoängen: Det är inte samma sorts spel. Detta är ett äventyrsspel med en del skjuta skjuta. Inte råbarkad fps som de du nämner.

Sen även om det skulle vara som du säger så funkar det ändå inte.  FÖr det första vet du inte hur bra uncharted är, för det andra låter det absurt att man bara ska sluta göra spel bara för att någon annan gjort det grymt.

Det komma nya spel som förnyar och ändrar.

Om detta hade varit Haze hade jag förstått dig. Haze verkar bli lite samma grej men kanske lite sämre, men Uncharted är inte jämförbar.

2007-11-11 17:36
Låter som det du raddar upp blir en jävligt bra kombination eller? :)

Som sagt, äventyrsspel. Inte som de du nämner.
jagvillocksåhaenblog.com

2007-11-11 17:39
Men du säger ju det själv egentligen - det kanske har liknande element men blandar allihop på ett underbart sätt... sen är det ju dessutom ett äventyrsspel och inte ett rent actionlir som dom du nämnde. Om storyn sen är så pass bra som den verkar kommer det vara ett toppenlir!

Men ja... är man inte så påläst om spelet så kanske det ser lite platt och tråkigt ut men det är mycket mer än så :)

2007-11-11 17:47
Men vafan era korkade ungar, vad är problemet?

Jag har inte sagt att man ska sluta göra spel nånstans? Jag frågade om det var värt att investera i spelet pga de premisserna.

Läs vad jag skriver, det jag menade var att det kändes som en mix av de spel jag nämnde, jag har inte spelat spelet. Gameplaymässigt som GOW i första hand.

Om man inte är rik så har man bara råd med ett antal spel, har man inte tid så har man bara tid för ett antal spel.

Jag spelar t.ex. många gamla spel till äldre konsoller idag framför splitternya inom vissa genrer för att de är bättre helt enkelt. Ett exempel är Soul Calibur framför dussintalet nya spel till dagens konsoller.

Sorry om jag tog upp er tid med min okunskap..

2007-11-11 18:03
Du behöver ju inte kalla oss korkade bara för att vi inte vill hålla med om ditt ganska konstiga resonemang...

2007-11-11 18:04
Jo så länge folk lägger ord i min mun anser jag mig rätten att göra det.

2007-11-11 18:06
Ja, men det var ju en person inte allihopa, det är ju ganska onödigt att dra alla över ett streck då...

2007-11-11 18:09
Jaja, kanske uttryckte mig grovt, hur som helst, många här verkar ju säga att spelupplevelsen är väldigt långt ifrån mina exempel. Mer åt 3'rd person action, typ Splinter Cell serien mfl fast i Far Cry miljö. Det känns helt okej och spännande.

//Pz

2007-11-11 18:15
Nja, alltså det är ju ett äventyrsspel, så fokusen ligger väl mer i story/pussel mer än i just striderna. Det är väl mest där det skiljer sig. Fast det är klart, det har ju många element som de spelen du nämnde, fast blandar det på sitt egna sätt.

Sen att det är sjukt härligt atmosfär i spelet gör inte saken sämre :)

2007-11-11 18:20
Djungel är alltid trevligt att springa runt i, ända sen Indiana Jones filmerna så har det varit spännande miljöer att göra film eller spel i fast rymden är ju såklart också nice.

Det blir säkert ett bra tillskott till PS3'an, de behöver starka titlar nu inför julen.

Caliber sa f.ö. samma sak som Sociopat så jag var inte helt fel ute i min flaming, :)

Nog från mig,

//Paz

2007-11-11 22:22
Förlåt för att jag kallade er korkade ungar, ska inte upprepas, försöker vara en trevlig och konstruktiv kille som inte beefar osv på whoa, det kan man ju knappast vara som bannad, ;)

//Pz

2007-11-12 16:08
Jahapp...
Vill inte förstöra nåt men, det måste nämnas (inte första sidan som skriver sånt här)

http://www.level7.nu/texter/read.php?id=155231
You´re not a bigshot, you´re not even a mediumshot...you´re an asshole!!

2007-11-12 16:38

Kan du länka till de andra sidorna? Känner nämligen ett starkt tvivel mot det som skrivs av level7 då deras journalistik är alldeles för amatörmässig för att det ska gå att ta seriöst. Allting de skriver är subjektivt som satan och det handlar mer än ofta om hur saker "känns" i förhållande till skribenten.

Även jag har dock tvivel mot spelet, demot var inte tillräckligt långt för att man skulle få en uppfattning av spelet. Inväntar flera recensioner.

2007-11-12 17:39
"Vill inte förstöra nåt men, det måste nämnas"

hehe, och varför måste det det? För att det är en negativ artikel mot ett ps3-spel eller för att Level 7 är en så viktig spelsida?
Men jag har inte jättestora förhoppningar om att det ska få AAA-recensioner, tror det hamnar på runt 8.0, finns en hel del att förbättra.