Svar til
Roethlisberger P21 :
Det är ju inte särskilt logiskt. Då vet du alltså att 2010 kommer vara bättre än 2009 redan nu. Man behöver ju tid att reflektera över musiken som släppts innan man kan säga att den är bättre än tidigare släppt musik. För det första så stoppar du ord i munnen på mig. Jag har aldrig sagt at 2010 blir bästa hiphop-året nånsin. Visst ville jag tippa att det blir så, när man kollar på statistikken, men det kan visst va att 2010 blir en besvikelse. Jag har heller aldrig sagt att
all hiphop från 2009 är bättre än hiphop från 2008 eller tidigare.
Allt jag säger är att hiphoppen aldrig har varit mera pluralistisk och gränssökande än idag. The world wide web har verkligen varit guds gåva til hiphopen. Tack vare den har antallet av hiphoputövare exploderat. En massa skit? ja, men också en massa fantastisk hiphop. Musiken har samlats i större grad, och jag kan idag sitta och lyssna på Tumi & The Volume (från Sydafrika), medans jag kollar på Trace Elements' (från Australien) myspace, och köper Specifics' (från Canada) nya skiva via deras japanska label P-Vine.
På senare år har det desutom blivit möjligt at snacka om reella nisch-marknader inom Hiphop.
Jazz-Hiphop (Sound Providers, Jurassic 5, J.Rawls osv.)
Electro-Hiphop (Mickey Factz, Maskinen osv.)
Neospacehiphop (SA-RA, Jneiro Jarel, Devonwho osv.)
Lyricism (Elzhi, Little Vic, Copywrite osv)
Och så kan jag hålla på ett bra tag...
Därför har jag också jävligt svårt att förstå mig på när nostalgiska folk säger att hiphop aldrig blir så bra som under "Golden Age"-åren. Detta är ofta samma typer som lipar över att Nas aldrig gör en ny Illmatic. Va nu bara glad för att han i alla fall släppte Illmatic till at börja med. Om han spottade ut sig Illmatic efter Illmatic ville det ju inte vara någon klassiker längre. Kom vidare! Desutom görs det "Golden Age" hiphop fortfarande, tack vare nisch-marknaden. Skillnaden är att det inte står 93 som produktionsår. Det skapas nya "classics" hela tiden. Visst går vissa artister ner sig, men hiphopen som helhet dundrar framåt...
Därfor står jag fast vid det jag skrev i mitt inlägg. Det var absolut inte meningen att förstöra denna jävligt spännande tråd (big up til Soul Survivor). Var bara tvungen att ge svar på tal när Roethlisberger nu frågade om en kommentar. 09 'til infitity!
Så sant som det är sagt min hjärna är sågspån/ min indkomstkälla rimblok, penna och tågrån/ Chords
Producent
2009-12-11 15:47
*Jay-Z's bästa skiva är "In My Lifetime Vol. 1" *Nas album "Nastradamus" är riktigt bra och "Untitled" är nästan en klassiker. *Cormega är en av de bästa m.c's. *De flesta rappare är töntiga *Havoc är en av mina absoluta favorit rappare. *"Life After Death" är bättre än "Ready To Die"
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Det var absolut inte meningen att förstöra denna jävligt spännande tråd No worries. Ju mer diskussionen drar iväg åt olika håll, desto roligare blir det! :D En fråga: Jurassic 5 som jazz rap? I don't quite follow. De är väl retro-old school mer än nåt annat?
* Mos Defs två senaste album är hans bästa soloalbum Ledsen men jag håller med
Dj Cj*
*De flesta rappare är töntiga Ledsen igen, där håller jag också med! :D
Dj Cj*
Soul_Survivor_II P31 : Japp du har rätt. De kanske var lite hastigt inslängda. Huvudpoängen var i alla fall nisch-marknaden. Släng in Supersci, Kero One, Soundsgood eller något helt fjärde i stället.
Så sant som det är sagt min hjärna är sågspån/ min indkomstkälla rimblok, penna och tågrån/ Chords
*De flesta rappare är töntiga Co-sign!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
*Nas album "Nastradamus" är riktigt bra och "Untitled" är nästan en klassiker. Verkligen, 'Nastradamus' är en grymt underskattad skiva. Många pärlor både text- och beatmässigt. Project Window är definitivt en av hans absolut bästa, liksom Come Get Me. Kan heller inte förstå folk kan sätta samma betyg på den som fruktansvärt ojämna 'I Am..'.
'Untitled' är utan tvekan en av Nas mest kreativa och inspirerande skivor.
Watch me get down in your Province, town, or populace Cause in my life, rhyme is Prime, posses the matrix like Optimus
* Mos Defs två senaste album är hans bästa soloalbum - Ledsen men jag håller med! Var inte ledsen. 90% rynkar fortfarande näsa. Det är fortfarande vi mot världen. Särskilt Tru3 Magic blev obegripligt sönderdissad. Själv har jag rätt svårt för halva BOBS (stor besvikelse) och rockskivan var hemsk. Det är först senaste åren som Mos kommit upp i sin true potential tycker jag.
Dagens: * Apropå Nas: Statik Selektahs EP "The Beginning Of The N..." är den bästa Nas-skivan sen It Was Written och den första värd två spins sen God's Son. * Apropå Nas, pt. II (the beef starter remix): NAStradamus är usel. Finns två låtar som går att lyssna på. Sämre än den sämsta Jay-Z plattan och sämre än alla LOX-relaterade skitplattor tillsammans. * Predator är den enda riktigt grymma LPn med Cube. * Kingdom Come = Jay-Zs näst bästa skiva. * K-Solo är mad underrated. Can't Hold It Back var bästa tolvan 1992 * Redman har bara gjort en riktigt bra skiva, sen var det downhill. Bland EPMD-relaterade artister håller Das EFX och K-Solo klart högre snitt * Method Man och ODB fyller rollerna som hovnarrar på tidiga Wu-skivor mkt väl. Men med undantag av Tical går det inte at tlyssna på en hel solo-LP med nån av dem. Det är som att lyssna på en hel skiva med Flavor Flav eller som att dra naglarna på svarta tavlan. * Blahzay Blahzay har gjort minst tre låtar som är bättre än Danger (även om den också är en klassiker)
* Biggie, Nas och Jay-Z är grymma, men följande NY MCs är minst en klass bättre: Lord Finesse, Big L, Jeru The Damaja, Sadat X, Grand Puba, OC
* Kingdom Come = Jay-Zs näst bästa skiva. My eyes, my eyes.
Watch me get down in your Province, town, or populace Cause in my life, rhyme is Prime, posses the matrix like Optimus
Heh, vi mot världen man! BOBS är för mig galet obalanserad just pga av Hip Hop, kändes som den var höjdpunkten på hela skivan och sen så låg resten av skivan och flöt någonstans under den låten. Tru3 Magic är underbar, framförallt Fake Bonanza och hela den sista delen (3 sista låtarna fake bonanza inräknat). Sen så måste jag ekänna att jag rå gillade vissa låtar på the new danger
Dj Cj*
Fan, några grejjer har jag. Bara svenskt dock. * Organism12 och Afasi har på senare tiden blivit svintråkiga. * Öris har aldrig någonsin varit bra och är sjukt överhypead. * Förstår inte hur Näääk har kunnat få någon som helst hype. * Timbuktu är mycket bättre än Promoe live. That's it for now.
Producent
2009-12-11 18:07
*Infamous Mobbs skiva "Special Edition" är en utav de bästa skivorna hitills.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
En till grej, *MF Doom är svintråkig och låter mest som om han är förvirrad och mumlar när han rappar. När jag hörde Madvillainy första gången trodde jag seriöst att nån snubbe som var en grym producent som bad nån random kompis att rappa nånting över dem som promomaterial eller nåt.
* Talib Kweli har den jobbigaste och mest irriterande rösten i världshistorien...textmässigt är han väl bra, men jag har aldrig kunnat stå ut med hans röst tillräckligt länge för att lyssna igenom hans grejer ordentligt. * Mobb Deep är den tråkigaste gruppen nånsin. Dom har 4-5 riktigt bra låtar, allt annat är skräp. * När Cee-Lo var bra (95-98 enligt mig) så var han bättre än i stort sett alla andra som nånsin rappat. * B.I.B.L.E. är bättre än allt GZA har gjort sammanlagt...GZA är grym så in i helvete, men bland alla hans skivor så är den bästa låten den som han inte är med på... det har jag alltid tyckt är lite skoj.
"Den skitigaste jäveln i stan"
MYSPACE
* Looptroop har inte varit bra sedan "Modern day city symphony" och Promoe's senaste skiva fick mig att helt tappa respekten för karln. * Jay-Z har alltid varit sjukt överskattad i min mening, killen kan flowa men har urkassa och intetsägande texter. * Canibus borde ha gjort slut på LL Cool J 's karriär med 2nd round K.O. med tanke på att LL Cool J 's svar var skrattretande dåligt. * Pst/Q har sveriges sämsta flow * Eminem har inte varit bra sedan "The Slim Shady LP" * R.A. the rugged man är en av mina favorit rappare * Kanye West 's första skiva var okej men inget han har gjort efter det är ens i närheten. * 50 Cent och Lil Wayne är helt värdelösa.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Håller med om Talib, så fail.
- Phife Dawg var/är bäst av alla Native Tongues-snubbar. - Bun B är en fantastisk rappare - GZA = bäst i WU - Jag gillar inte Ghostface - De La Souls debut är sjukt värdelös - Slum Village är inte så bra - Dilla är average - Grand Puba är skälet till att jag vill fortsätta att leva - Daimond District är garbage!
"Who the motherfuckin' bawse?"
*Jay Z är illuminati
*MF Doom är svintråkig och låter mest som om han är förvirrad och mumlar när han rappar. Eller så blir du förvirrad för du inte fattar vad det e han säger?
Steve Rifkind must of been sniffing!
- De La Souls debut är sjukt värdelös Räknar du in Plug Tunin då?
* 50 Cent och Lil Wayne är helt värdelösa.
Dj Cj*
Bun B är en fantastisk rappare av tråden att döma verkar det vara rätt många som tycker detta, inkl. mig själv.
* Cormegas The Ture Meaning är sjukt mycket bättre än The Realness. * DJ Quik och DJ Muggs förtjänar en plats på topp-5 producenter någonsin... Nästan kanske. (De brukar knappt nämnas på topp10-listor på whoa.) Kanske kan passa på att utveckla ett argument. De är bland de absolut jämnaste, mest egensinniga, med ett eget sound, men ändå inte rädda för att experimentera. * Rae & Ghost tillhör topp-10 MC's genom tiderna. Alla tre kanske bara är något jag fått för mig att folk inte håller med om. Måste komma på nåt mer kontroversiellt jag tycker. Kul tråd...
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly
- Kanye är ett musikaliskt geni - Mecca and The Soul Brother är rätt tråkig - Immortal suger - DJ Shadow är den bästa producenten någonsin - Beatet är viktigare än texten
I got a letter from the government the other day
Producent
2009-12-11 20:25
- Marco Polo & Torae - Double Barrel är Bästa albumet 2009 - Immortal Tech suger sung - Marco Polo är just nu en av dem bästa producenterna - DJ Premier har tappat rytmen det senaste - Bästa Gangstarr albumet är Tha Ownerz - Drake suger pung - Snoop va bäst under 90 talet - Lil Wayne har alltid vart bajs
Since 1984 @realgizlee // twitter
Producent
2009-12-11 20:34
Timbaland är ett geni
Producent
2009-12-11 20:41
Timbaland är en sellout
Since 1984 @realgizlee // twitter
Producent
2009-12-11 20:42
*Sheek Louch har bäst flow & röst i The Lox.
*Bone thugz n harmoni knäcker det mesta *Akon är ett skämt *Nate dogg är 1000000000 ggr bättre än Akon *2pac och Notorious har aldrig tilltalat mig jag tycker dom är tråkiga att lyssna på *Cypress Hill och Psycho Realm är det definitivt något av det bästa jag känner till inom rap *Lyriken är endast viktig så länge det ligger skills bakom rappen. Altså kan inte en som är dålig på att rappa räknas som grym bara för att han har bra texter. *Svensk hiphop/rap suger och behöver nya ansikten
Bästa Rap låten 2009 enligt mig är "Careful what you wish for" - Eminem
Producent
2009-12-11 21:05
Vad har Akon med hiphop musik att göra?
Lyriken är endast viktig så länge det ligger skills bakom rappen. Altså kan inte en som är dålig på att rappa räknas som grym bara för att han har bra texter. co-sign - samma sak kan en rappare utan multies o sjuka punhlines vara grym, tex ice cube
Onödigt att nämna att Lil Wayne är dålig i den här tråden... som om ingen skulle hålla med om det.
Beat the odds like an abusive freak show owner
Vad har Akon med hiphop musik att göra? Han räknas till hiphopen av mig iaf, pga alla gästspel mm som han gör i rap låtar mm.
som sagt min åsikt
- Jay-Z var bättre när han rabblade fram sina texter snabbare än Twista. T.ex. "can I get open" & "da graveyard" - KRS-One är så otroligt pinsam att jag fick göra facepalm ala kapten Picard när han ville höra en diss mellan 50 Cent & Jay-Z på vinyl och säger nåt i stil med: "And they should make it on vinyl.....notice that I said VINYL" och får det att låta som att han nyss fick hundra hiphop poäng av alla riktiga hiphopheads, samtidigt som han lyser upp i ett fult flin. Han bör även lägga sin karriär på hyllan snarast... - M.O.P . är den bästa hiphop duon. - Jag lyssnar på Nicki Minaj för att jag vill tap that
rip stephen perry
A.S.N.O.M
* Eminem är bra. Men vita pojkar måste tagga ner angående hans storhet. * Infinite är INTE en klassiker. Förutom på whoa. * Outkast är den bästa duon någonsin. * Bun B säger "candy paint" alldeles för ofta (den var på skoj)
"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe
Oj det gör nästan on när man läser vissa inlägg, men det kommer det säkert göra för många av mina opopulära åsikter. * Infitive Mass gjorde Sveriges skönaste hip hop när de var inte i den genren *Eminems låt "loose yourself" är en av tidernas bästa låtar (och då är jag inte världens största eminem fan) *90% av all sydstats rap är skit * St da squad är framtiden *Jag gillar alla genrer av rap/hip hop (ganstarap, samhällskritisk dethrap mm) förutom den som sänds på MTV *50 cents tidigaste låtar är sjukt bra * Most deff är överskattad *Inmortal är underskattad likaså ice cube *Finner M.O.P`s skrikrap sjukt irriterande.
soulable P24 - Dilla är average Vad menar du? Mer exakt.
Keep playing sega-games
Akon räknas till hiphopen av mig iaf, pga alla gästspel mm som han gör i rap låtar mm. som sagt min åsikt vakna din idiot
http://arealdope.blogspot.com http://youtube.com/PG023
* Nästan all så kallad "underground-hiphop" är RIKTIGT dålig. * Boot Camp Clik har aldrig släppt ett bra album som grupp. * Att gästas av Bun B på en vers bör övervägas noga eftersom 90% av alla rappare låter riktigt fåniga efter honom. * Ett comeback album från Slick Rick hade gjort mitt liv lite bättre. * Jeru The Damaja är skitdålig, oavsett hur man vrider och vänder på det. * Jay-Z's Vol. I & III är klassiker. * Lil' Fame är en top-20 MC. * Life after Death är minst lika bra som Ready to Die. * Heather B's debut-LP är bland det bästa som en kvinnlig MC någonsin gjort. * "Who is Mike Jones?" är the shit! :)
-Att The W är ett underskattat album -Att Slick Rick inte ger mig någonting, men har väl i ärlighetens namn inte gett honom en riktig chans Sen höll väl majoriteten med om denna: *50 cents tidigaste låtar är sjukt bra innan get rich albumet kom heheheh...
micKillah P25 Trodde du ärligt att få personer höll med dig om dina punkter?
Sen tycker jag att I am... är bra men det har en hel del med nostalgi att göra då den va en av de skivor som fick in mig på hiphop... Bara hits hehe
Bone Thugs N harmonys "E 1999 eternal" och "Art of war" och deras senare solo grejer krayze bone 1999 thug mentality osv .. pionjerade i stort sett vad all modern mainstream hiphop senare blev på 2000-talet..
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams
Jag kom på en till:Pete Rock And C.L. Smooth är en one hit wonder.
- Välkommen till Illuminati, vad vill du ha? - Jag vill ha bas!
Kanye West är det bästa som har hänt hip-hopen under 00-talet. Bun B är så sjukt underskattad. Troligtvis min favorit gästartist. Vill se mer Bun B och OutKast. Lil' Wayne är en av de bästa at the moment. Alla hatar honom för han för pop och hip-hop tillsammans och inte är tillräckligt "underjord" bara. 50 Cent är och kommer troligtvis alltid vara en värdelös musiker.