I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Snoop greps i Stockholm

Utländsk Hiphop - Allmänt

2007-03-15 14:38
swubba: Vet du hur prostituerade blir behandlade i sverige? Dom får sälja sex, men ingen får köpa. En avkriminalisering av prostitutionen gör att hon slipper problemen med polisen för att hon ändå skulle hålla på med det hon gör på grund av att det är ju ofta en sista utväg för folk även om det existerar sånna som gillar det också men frågan blir ändå hur många tror du har blivit prostituerade pågrund av att man inte åker fast?

Man blir inte prostituerad för att passa in socialt, för att imponera på polarna eller för att känna sig bättre. Kort sagt blir man överhuvudtaget inte prostituerad på samma premisser som man börjar med knark eller andra rusningsmedel. Själva utövandet av "yrket" är ett mycket hårdare straff för många prostituerade än vad lagen kan ge dem. Därför är det ingen bra liknelse även om jag i grunden är beredd att hålla med om att det förekommer lite av samma dubbelmoral även där.

Får jag anta att du är emot att ge heroinister rena sprutor också?

Vet inte ens var du läser in den åsikten men där har du fel. Jag anser att man ska arbeta så effektivt som möjligt med att hindra smittspridning av allvarliga sjukdomar. Det får i detta fallet gå utanför eventuell moralisering kring heroinanvändande.

IAmThe1: Fast jag är antiförbud i allmänhet, jag tror inte det är rätt väg att gå. För det första för att det inte hjälper dom med problem, och det ger problem till dom som inte har problem.

Själv tror jag på ett samhälle där man så långt det går skyddar människor från att skada såväl sig själva som andra, med hjälp av lagar och bestämmelser. Om det enbart drabbade den som begick felen så skulle jag förmodligen ge vika. Men ett eventuellt ökat missbruk skadar fler än bara missbrukarna.

Självklart inte, men man måste låta folk begå sina egna misstag, då det blir en bestraffning i sig, och sen ge dom hjälp.

Hjälp är sällan gratis så jag föredrar att inte behöva "ge" hjälp för att andra begår misstag av den sorten. Tyvärr bor jag i fel land då Sverige redan idag "ger" alldeles för mycket till de som begått en massa misstag.

Skulle ni som regelbundet röker CB tycka det vore OK med en legalisering mot att man samtidigt beskattade ert bruk och priserna på CB mångdubblades på samma sätt som med alkohol?

www.plaingold.com

2007-03-15 15:23
Generellt sett skulle man väl kunna säga att olika samhällen har olika förmåga att hantera eventuella de-kriminaliseringar av droger.
Sverige är som land uppbyggt kring att individen känner mycket litet samhällsansvar alltmedan samhället förväntas känna stort individansvar. Från födseln bär vi omkring på stora fallskärmar som vecklas ut varje gång vi stöter på problem och vi lär oss därför tidigt att vi kan göra misstag och oftast få hjälp med att komma till rätta med dem. Detta är på gott och ont.

I ett land som Sverige är det antagligen viktigare med en restriktiv alkohol- och tobakspolitik och strikta narkotikalagar än i länder där kollektivism, samhällsansvar och inte minst eget ansvar är mer allmänt rådande.

Därmed inte sagt utan att vi behöver en ordentlig debatt kring t ex cannabis, där man inte per automatik sätter likhetstecken mellan cannabis och heroin utan att man är saklig, korrekt och ärlig. Att avkriminalisera t ex mindre innehav av cannabis förtjänar åtminstone en seriös debatt och inte bara ett NEJ. Men det gäller båda sidor. Jag ser det som att båda sidor av debatten målat in sig i var sitt hörn av trångsynthet och floskler.

www.plaingold.com

2007-03-15 15:41

Helt meningslöst.

Snoop lär ju verkligen inte bry sig ett piss med att få böter för ringa narkotika i Sverige. Alla vet att han röker, han kommer hit och kör en konsert, polisen måste såklart dryga sig och plockar honom.

Pinsamt är det i alla fall. Det verkar som att de känner sig tvugna att plocka honom pga att han är känd och inte hymlar med att han röker cannabis.

Är så jäkla trött på sveriges panikmoraliska "anti knark" mentalitet.
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"

2007-03-15 15:44

I ett samhälle som redan håller på att falla samman av att stora delar av den yngre generationen lider av depressioner känns det som självmord att legalisera cannabis.

haha!
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"

2007-03-15 15:48
Rubio
Det känndes bara helt enkelt som att du heldre såg folk dö av sjukdomar än att ge dom ett lite lättare liv :) men tji fick jag.

Som sagt är jag emot en legalisering med försäljning av olika droger då det ger folk en lite för lätt tillgång även om just cannabis som ett av dom få undantagen förmodligen skulle funka.

Priset skulle ju dock antagligen ligga kvar runt 4-500 beroende på kvalite då det kostar otroligt lite att odla men folk gärna tjänar extra pengar då det är olagligt just nu. Priserna skulle säkert tillomed kunna gå ner.

Det är en avkriminalisering vi borde sikta efter i sverige för att få polisen att sluta jaga ungdomar och vuxna med blåslampa för att dom gillar att fylla sina rullpapper med annat än tobak.

2007-03-15 16:22
swubba: Det känndes bara helt enkelt som att du heldre såg folk dö av sjukdomar än att ge dom ett lite lättare liv :) men tji fick jag.

Humanism har många ansikten :) Även om man som jag är aningen höger och har en syn på vissa saker som kanske kan tyckas hård så betyder det inte att man föraktar alla tecken på svaghet eller önskar sina medmänniskor lidande.

Det är en avkriminalisering vi borde sikta efter i sverige för att få polisen att sluta jaga ungdomar och vuxna med blåslampa för att dom gillar att fylla sina rullpapper med annat än tobak.

Som sagt så är olika länder lite olika redo för avkriminaliseringar. Först vill jag se nya svenska generationer växa upp som ansvarstagande människor, innan jag vågar tro att vi klarar släppa våra restriktiva lagar kring droger. Drogförespråkarna glömmer alltid bort detta i debatten. Sverige är inte som något annat land i världen. Vi tar för givet att vi kan falla och sedan hjälpas tillbaka av samhället. Vi är också ofta väldigt jag-centrerade. Därigenom tror jag att vi har fler presumtiva missbrukare än vad många andra länder med liberalare lagar har. Här har man råd att ha dålig karaktär.

Nosferatu:
Vad är så kul? Vi har aldrig haft så stora problem som idag med depression hos människor. Varför ska vi då arbeta FÖR sådant som enbart verkar negatvit på den fronten, om än på ett fåtal människor? Tro mig, om tio år skrattar ingen när vi får se frukten av att dessa sköra generationer ska bära Sverige.

www.plaingold.com

2007-03-15 16:37

Rubio 

Men vadå!? Så du påstår att om cannabis legaliserades, alternativt avkriminaliserades så skulle en våg av depression drabba ungdomar i Sverige? Hör du inte hur tafatt det låter? Cannabis leder inte till depression som du verkar tro. Det kan i vissa fall av långvarit missbruk göra det, men för vissa människor fungerar det även som antidepressivt. Att vi har många deprimerade ungdomar beror inte på cannabis eller några andra droger. Det ligger andra orsaker bakom det. Det är lätt att skylla på knarket liksom.

Och sluta få det att låta som att vi svenskar inte kan ta ansvar för våra egna handlingar och liv!

2007-03-15 18:43
Nosferatu: Men vadå!? Så du påstår att om cannabis legaliserades, alternativt avkriminaliserades så skulle en våg av depression drabba ungdomar i Sverige?

Det har jag väl ändå aldrig sagt. Jag har bara sagt att vi faktiskt har stora problem med ökade fall av depression idag och att legalisering/avkrininalisering av CB är fel väg att gå då det skulle kunna leda till ytterligare ökningar.

Cannabis leder inte till depression som du verkar tro.

Två av mina närmsta vänner har av långvarigt CB-användande drabbats av ångest och avgrundsdjupa depressioner. I båda fallen pekar allt på att det är cannabis som ligger bakom. Men jag är också medveten om att det inte drabbar den som puffar på nån helg då och då utan att det verkligen krävs ett missbruk.

Att vi har många deprimerade ungdomar beror inte på cannabis eller några andra droger.

Som sagt, du läser in saker som jag aldrig skrivit. Jag VET att det inte är cannabis som är främsta orsaken till ungas depressioner idag, och har aldrig hävdat annorlunda.

Och sluta få det att låta som att vi svenskar inte kan ta ansvar för våra egna handlingar och liv!

Men det är ju sant att vi inte kan det. Ingen annanstans i världen daltas det med folk så mycket som här. Ingen annanstans förväntar folk sig att det sociala skyddsnätet ska fånga upp en när man faller. Det är därför vi fått det curlingsamhälle vi har idag.

IAmThe1:
Och det finns inga bevis på att en legalisering skulle föra med sig fler missbrukare.

Nej, men man kan ju se vissa tendenser om man kikar lite på länder som Holland. Man kan också göra förutsägelsen att det faktiskt skulle bli fler missbrukare om fler testade, samt att fler skulle testa ifall det var lagligt och mer tillgängligt än idag. Legaliseringen skulle ju också skynda på att få CB mer socialt accepterat än vad det är idag.

Jag tror att det även med skatter skulle bli billigare än idag, eftersom det är extremt billigt att odla.
Om dom inte beskattar det mer än vad det beräknas göra skada för, bara för att.

Ok, jag köper det argumentet. Jag ville mest bara känna av om folk var beredda på det. Fast egentligen är det mest rättvisa om man själv får bekosta sina eventuella skador, oavsett vilken drog som tillbringat dem åt en. För i annat fall får vi som klarar av att bruka betala för de som inte klarar det.
www.plaingold.com

2007-03-15 20:24
Här håller jag med, och jag tror det har att göra med att familjerna urholkas. I andra länder tar familjerna hand om dom som behöver hjälp, men här spelar sådana band lika stor roll längre.

Det är lite en fråga om "hönan eller ägget" Vad kom egentligen först, den urholkade familjen eller det daltande samhället. Kanske håller vi sämre samman familjerna för att vi litar på samhället eller kanske är det tvärtom som du säger. I vilket fall är jag väl jävligt långt från sakfrågan nu, haha.

Dom har även färre tunga missbrukare än sverige, fast nu vet jag inte om det är procentuellt eller faktiska tal...
Så nåt gör dom ju rätt?

Vad jag hört så är det en myt, men jag vet inte säkert heller. Vad jag vet är dock att de holländare jag kommit i kontakt med (och de är förhållandevis många till antalet) har allt som oftast haft en extremt liberal syn på alla droger. Men en av grundtankarna med coffee-shops är ju att folk på så vis ska slippa komma i kontakt med tyngre droger. Om det funkar i verkligheten är dock rätt osäkert. Kokain och cannabis söker man ju av helt olika skäl då de har helt olika verkan på kroppen.

www.plaingold.com

2007-03-16 04:04
Rubio

Så du tycker nolltolerans gentemot cannabis är bra för att det annars eventuellt skulle kunna leda till depression hos dem som missbrukar det? Du tycker inte det låter lite långsökt? Depression är ju inte direkt en påtaglig bieffekt av cannabisbruk och det kan som sagt ha motsatt effekt för vissa människor. Så det finns ju helt klart andra mer vanliga skadverkningar som kan uppstå vid missbruk om man nu vill argumentera för att drogen i sig är allt för skadlig för att avkriminalisera. 

Och det där med att "mina kompisar har åkt på avgrundsdjupa!!? depressioner" köper jag inte. Jag menar, vad är det för argument egentligen? Ska vi köra den nivån på det hela kan jag påstå raka motsatsen. Ca 80% av mina vänner och bekanta röker flera gånger dagligen/någon gång i veckan/någon gång i månaden osv, och det skulle jag vilja säga sträcker sig över en perioder på 5 - 10 år. (jag vet, jag börjar bli gammal) Och jag kan inte säga något specifikt fall då det har lett till just depression. För mig har det haft raka motsatta effekten några år i mitt liv som var jobbiga.

Det är mina erfarenheter och även om det självklart både är positiva och negativa erfarenheter kan jag inte se någon som helst logisk anledning till att det INTE ska avkriminaliseras för privat bruk. Jag har varit i kontakt med cannabis bra länge och kan lova att jag sett att det kan gå illa för vissa. Problemet är att de skadeverkningar jag upplevt, sett andra uppleva är inget jag skulle rättfärdiga ett totalförbud med.

Men att t.ex. dina vänner blev deprimerade, eller mina erfarenhet av cannabis är ju inget man bör bygga sina argument på. Man måste ju se till hur drogen ifråga påverkar brukaren och samhället i stort. Hur skadligt det är och hur det påverkar människors sociala standard i stort. För majoriteten av alla som brukar cannabis röker inte flera gånger om dagen, hamnar inte i avgrundsdjupa depressioner. Majoriteten fastnar inte i tungt missbruk eller långtidsarbetslöshet pga av att de röker.

Aja.. Jag orkar inte sitta här och lägga fram hållbara argument för en avkriminalisering just nu. Det har jag gjort i alldeles för många och långa inlägg i andra trådar.

2007-03-16 09:03
Nosferatu:

OK, vi har olika erfarenheter av cannabis. Och jag vet att cannabis har effekter som kan verka positivt på folk. Faktum kvarstår dock att cannabis har negativa bi-effekter också. De nämner ni inte i era enögda analyser om varför cannabis ska avkriminaliseras. Därför nämnde jag att jag har kompisar som faktiskt fått livslånga men av cannabis. Nivån här inne ligger annars på att cannabis är helt ofarligt i princip.

Jag tycker inte att nolltolerans är bra enbart utifrån att folk kan bli deprimerade av cannabis. Jag har lagt fram massor av anledningar till varför jag tycker det är onödigt att avkriminalisera cannabis. Däremot har jag inte sett ett enda seriöst skäl till att legalisera eller avkriminalisera. De vanligatse skälen som lagts fram är:

1. Cannabis är mindre farligt än alkohol.

Detta är i sig inget argument för cannabis, utan ett argument mot alkohol.

2. Om man avkriminaliserade cannabisbruk så skulle polisen slippa jaga folk som brukade cannabis.

Där kan man byta cannabisbruk mot vilket brott som helst och använda exakt samma ihåliga argument.

3. Ingen har nånsin dött av cannabisbruk.

Världens dummaste och mest osanna myt. Folk dör varje dag till följd av cannabisbruk.

Majoriteten fastnar inte i tungt missbruk eller långtidsarbetslöshet pga av att de röker.

Spelar faktiskt ingen roll. Minoriteten utgör oftast en kostnad för majoriteten ändå. Så är det i alla andra avseenden och så är det med missbrukare av cannabis och alla andra droger.

www.plaingold.com

2007-03-16 16:19

Rubio 

Nu är ju detta helt offtopic men skit samma.

Faktum kvarstår dock att cannabis har negativa bi-effekter också. De nämner ni inte i era enögda analyser om varför cannabis ska avkriminaliseras.

Ingen vettig människa påstår väl att det inte skulle kunna uppstå bieffekter?  Cannabis är en drog och självklart är det inte nyttigt att bruka. Man röker ju inte för att det är nyttigt direkt. Frågan är väl hur pass skadligt det är.

Därför nämnde jag att jag har kompisar som faktiskt fått livslånga men av cannabis.

Ok. När du pratar om livslånga men så pratar du om psykos eller? För jag har då aldrig läst/hört om några livslånga skadeverkningar kopplade till cannabisbruk förutom just kroniska psykotiska tillstånd. Och jag har läst det mesta.

Psykos är ju inte heller något som drabbar en psykiskt frisk människa. Just drogrelaterade psykoser är den vanligaste formen av psykos och kan drabba vad som kallas psykotiska människor. Dvs att du bär på en latent psykos som kan triggas av ett drogbruk. Oftast är det dock tillfälligt men kan i värsta fall ge livslånga men. Majoriteten av de människor som drabbas av psykos till följd av missbruk gör det pga av långvarigt alkoholmissbruk eller blandmissbruk. Att just cannabis skulle vara mer riskfyllt än andra droger stämmer inte. 

Nivån här inne ligger annars på att cannabis är helt ofarligt i princip.

Cannabis är inte helt ofarligt. Det är dock knappast så pass skadligt att det krävs ett totalförbud. Att bötfälla människor som röker cannabis är enlig mig inte rätt väg att gå om man ska minska antalet tunga missbrukare eller mängden narkotika på gatan. För det är väl just det som polisens syfte är? Polisen hårdsatsar mot cannabis pga att det är lönsamt, inte för att värna om folkhälsan eller så.

1. Cannabis är mindre farligt än alkohol.

Detta är i sig inget argument för cannabis, utan ett argument mot alkohol.

Jo visst, det kan jag hålla med om. Om man nu tycker att alkoholbruk är något som borde kriminaliseras. Faktum kvarstår dock att cannabis som drog faktiskt är mindre skadligt än både tobak och alkohol. Även om det inte är ett bra argument för just legalisering osv.

2. Om man avkriminaliserade cannabisbruk så skulle polisen slippa jaga folk som brukade cannabis.

Där kan man byta cannabisbruk mot vilket brott som helst och använda exakt samma ihåliga argument.

Varför skulle man göra det? Jag tycker det är extremt onödigt att jaga folk som röker. Jag ser inget konstruktivt i det. Det hjälper inte folk med missbruksproblem och det skapa problem för rökare som annars lever ett fullt normalt liv med jobb och familj osv. För polisen är det dock både relativ lätt och väldigt lönsamt att jaga rökare. Med tanke på hur vanligt bruket är och hur länge man kan spåra restprodukter i urinet. Cannabis jämställs ju i princip med heroin om man ser det ur juridisk synpunkt. Klart att de hårdsatsar just mot cannabis då. Problemet är att just cannabis inte alls skadar varken samhället eller brukare på samma sätt som de övriga tyngre drogerna. Något de försöker mörka genom att förklara att cannabis minsann är lika farligt som allt annat knark.

Jag förstår inte varför det argumentet skulle funka på alla andra brott som du påstår. Det är ju just nyttjandet av cannabis vi pratar om. Ett brott som i 99% av fallen inte skadar någon annan än den som väljer att röka det. Cannabisbruk skadar inte heller samhället om det nyttjas måttligt och med respekt. Jag vill inte avkriminalisera våldtäckt, prostitution, heroin osv. Klart polisen ska motverka sådant som verkligen skadar människor och samhället. Jag vill att folk ska få röka cannabis istället för tobak om de så önskar utan att bli kriminaliserade. Just pga att det är en lätt drog med ett utbrett bruk.

3. Ingen har nånsin dött av cannabisbruk.

Världens dummaste och mest osanna myt. Folk dör varje dag till följd av cannabisbruk.

Ok. Det skulle jag verkligen vilja veta mer om för det har jag missat i så fall. Vad jag vet så har man aldrig fastställt dödsfall som direkt följd av just cannabisbruk. Om man ser till hur det påverkar kroppen. Och då har det i västvärlden forskats i ämnet i över 70 år. Har du någon källa på att folk dör dagligen pga av att de röker cannabis?

2007-03-16 16:20

Spelar faktiskt ingen roll. Minoriteten utgör oftast en kostnad för majoriteten ändå. Så är det i alla andra avseenden och så är det med missbrukare av cannabis och alla andra droger.

Ok. Men hur skulle det funka om man förbjöd allt som människan tar skada av? Om man ser till just minoriteten? Är det verkligen demokratiskt att förbjuda något som miljoner människor brukar pga att en minoritet av dem missbrukar det?

Nej jag är ganska så övertygad om att det inte är konstruktivt eller effektivt att totalförbjuda droger. Inte nödvändigtvis legalisera dem heller. Kolla bara alkoholen och hur mycket pengar det kostar samhället. Men vad det gäller just cannabis ser jag inte hur en avkriminalisering skulle vara så skadlig som många påstår.

Jag har sagt det förr men det handlar om människors inställning till droger. Och om människors kunskap om hur olika droger påverkar brukaren och samhället i stort. Vi har inte speciellt sund inställning till alkohol, än mindre respekt för det. Och alkoholmissbruket kostar idag samhället hur mycket pengar som helst. 

Staten och myndigheterna borde arbeta för en sundare inställning till alla droger, inklusive alkohol. Det om något skulle minska antalet missbrukare och kostnader för samhället. Men jag ser inte hur det skulle fungera om man har den utgångspunkten att alkohol är kultur och knark är bajs.

2007-03-16 16:38

Och i politikforumet finns massor av trådar som rör detta ämne fulla med både bra/dåliga, för/emot argument i legaliseringsfrågan...

2007-03-16 17:31
fett jävla onödigt..Konstigt att folk hatar svenska bengen
Biatch

2007-03-16 18:11
Nosferatu:
Ok. Det skulle jag verkligen vilja veta mer om för det har jag missat i så fall. Vad jag vet så har man aldrig fastställt dödsfall som direkt följd av just cannabisbruk. Om man ser till hur det påverkar kroppen. Och då har det i västvärlden forskats i ämnet i över 70 år. Har du någon källa på att folk dör dagligen pga av att de röker cannabis?

Ok, först av allt måste jag säga att du faktiskt argumenterar bra för din sak, till skillnad från en del andra. Jag är beredd att hålla med dig om en del och jag är inte helt bestämd i min åsikt egentligen, bara något kritisk. Jag är inte säker på att det är bäst som vi har det idag men är heller inte säker på att vi borde bryta det. I andra sammanhang har jag argumenterat för cannabis. Jag försöker bara få in olika perspektiv på saker. Men du verkar ha en vettig syn och väl genomtänkta argument, trots att jag ibland inte håller med.

När jag menade att folk dör varje dag så talar jag om indirekta orsaker. Ingen har så klart dött av att kroppen gett vika för cannabisbruket.

När du pratar om livslånga men så pratar du om psykos eller? För jag har då aldrig läst/hört om några livslånga skadeverkningar kopplade till cannabisbruk förutom just kroniska psykotiska tillstånd.

Nej, jag talar om ångest och långvariga depressioner. Nu har jag ju inte varit med min polare hos läkaren och hört den officiella förklaringen men han hävdar själv att det är haschet som drivit fram hans ångest.
Cannabis kan även hjälpa till att framkalla scizofreni i mer sällsynta fall så visst kan folk ta kronisk skada utan att drabbas av psykoser.

Men jag ser inte hur det skulle fungera om man har den utgångspunkten att alkohol är kultur och knark är bajs.

Jag håller med.

Jag borde kanske ge dig respekten att bemöta övriga delar av din text också men ärligt talat så tror jag inte vi kommer så mycket längre. Dessutom är vi redan i fel forum och jag vill inte fucka upp tråden med mer ordbajsande nu. Men tack för en schysst debatt (gäller även IAmThe1 som också argumenterat bra för sin sak).

www.plaingold.com

2007-03-16 19:09

Rubio 

Jag ska lägga ner men jag vill bara tilläga några saker. :)

Att folk som brukar cannabis dör av olika orsaker, dvs indirekta orsaker som t.ex. "rattfylla", självmord, överdos vad det gäller blandmissbruk osv tycker jag inte man kan lägga som skuld på just cannabis som drog. Återigen kommer vi till det där med inställningen till drogen i fråga.

Ska man se hur pass dödlig en drog är måste man ju se till om man kan och hur mycket som krävs för att man ska dö av överdosering. Cannabis som har avsevärt låg toxicitet jämfört med många andra droger är inte dödlig.

Skadeverkningarna är ju snarare av psykisk karraktär och kan uppstå efter långt missbruk. Vissa människor röker dagligen utan problem, vissa blir mer asociala och deprimerade efter långvarit missbruk, andra mår dåligt så bara de provar att röka. Men överlag är inte skadeverkningarna särskilt påtagliga i jämförelse med våra lagliga droger så totalförbudet orsakar enligt mig fler problem än det löser. De absolut vanligaste skadeverkningarna är ju just ångest, paranoia, koncentrationssvårigheter, tankspriddhet osv. Dock är det överlag akuta effekter som försvinner då drogen går ur kroppen. Kroniska skador som Psykos och scizofreni drabbar inte psykiskt friska människor och är där med sällsynta skadeverkningar. 

Det känns som att hela drogdebatten enbart blivit en politisk fråga där det är politiskt inkorrekt att bruka droger och man glömmer att se till all saklig fakta. Speciellt vad det gäller cannabis då det är så pass vanligt och börjar bli så även i Sverige.

2007-03-16 21:17
Det känns som att hela drogdebatten enbart blivit en politisk fråga där det är politiskt inkorrekt att bruka droger och man glömmer att se till all saklig fakta. Speciellt vad det gäller cannabis då det är så pass vanligt och börjar bli så även i Sverige.

Detta håller jag med om och jag hånler själv åt de som försöker sätta likhetstecken mellan hasch och heroin som om de vore besläktade på nåt sätt. Jag minns när jag gick i grundskolan vilken skräckpropaganda man fick ta del av. Jag tror bara den leder till att fler testar. Man tappar ju förtroendet för människor som hävdar att merparten av de som röker hasch drabbas av psykoser. Man skulle kunna säga att Sverige överlag har svårt att få till sakliga debatter i de flesta frågor.

Om det skulle stanna vid avkriminalisering för mindre innehav av cannabis skulle jag kunna vara med till viss del. Men risken är att det hela blir ett steg i en riktning och att de extrema drogliberalerna får vind i ryggen. Man kan säga att jag egentligen är mer skeptisk till signalerna det sänder än till själva effekten av vad som skulle ske.
www.plaingold.com

2007-03-16 21:44

Rubio 

Om det skulle stanna vid avkriminalisering för mindre innehav av cannabis skulle jag kunna vara med till viss del.

Om det nu skulle avkriminaliseras så skulle det inte märkas. Förutom för polisen då de inte skulle kunna dömma ungdomar för ringa narkotikabrott på löpande band. Något jag ändå tycker är slöseri på resurser.

Men risken är att det hela blir ett steg i en riktning och att de extrema drogliberalerna får vind i ryggen.

Jag tror att de flesta drogliberaler är inne på samma spår som mig. Att man måste arbeta på människors inställning till droger för att minska missbruket istället för straffa just själva bruket, vilket sällan leder till en förbättrad situation för missbrukaren. Jag tror inte att de som du kalla "extrema drogliberaler" vill se ett samhälle i förfall fullt med missbrukare och droger överallt. :)

Om vi hade en sund inställning till droger skulle det inte behövas ett totalförbud. Att människor börjar experimentera med droger och eventuellt hamnar i missbruk tror jag beror på sociala orsaker.

Det handlar om personlig frihet och prioritering av resurser. Bekämpa missbruket med hjälp av saklig information i skolorna och se till roten av problemet. Hjälp de som behöver hjälp istället för att straffa bruket i sig. För det tror jag inte leder någon vart.

2007-03-16 21:47

Förlåt om jag förstör tråden med min hemska knarkpropaganda! :P

Men jag jobbar natt och har tråkigt..

2007-03-21 01:06

Nosferatu fan vad påläst du va då?
Börjar ana att du har ett helt labb hemma där du massproducerar shit o provar på allt möjligt haha

"I gonna slash and gash, cut another hole in your ass<br>spill blood on the walls and play tennis with your balls<br>If the phone rings, don't answear the call<br>Im a slit your throat, fuck you like a ghost<br>cut your foreskin off and make a winnercoat.......PEACE"

Spöket i Scary Movie

2007-03-21 01:13
snackade med en kompis som är polis och han hade snackat me en kollega. det som hände var att hans kompis va back stage och kände lukten. därför grep dom snoop efter konserten.
snoop hade tydligen varit jävligt trevlig och snackade med den hiphop intresserade polisen som hade tjallat i ungefär 2 timmar. snoop kallade honom och dom andra poliserna "sir" och var jävligt trevlig. bilder ska ha tagits... kanske får dom skickade till mig inom kort. hookar er andra då.

det där me sir kanske var överdrivet, men det var så han sa iaf.
Rhetoric
1. the art of speaking or writing effectively
2. skill in the effective use of speech

2007-03-21 01:13
kollegan = kompisen.
Rhetoric
1. the art of speaking or writing effectively
2. skill in the effective use of speech

2007-03-21 01:55

Word_Em_Up

Jag tar inte alls mycket droger. Har faktiskt inte provat så mycket själv. Har provat svamp en gång, men det är allt. Röker inte tobak heller. Jag dricker alkohol, snusar och röker cannabis. Och jag tycker det är bra att man vet vad man håller på med. Därav har jag en del koll på just cannabis.

Drogliberal är jag, ur min synpunkt av solidariska skäl. Jag ser inte hur det kan vara konstruktivt att straffa brukare/missbrukare. Det finns andra vägar att gå om man vill minska missbruket.

2007-03-21 03:25
håller med den som skrev att polisen kunde likaväl dragit runt på stureplans inneställen o hittat ännu tyngre droger i användning.
att snoop röker på är fan inget nytt, halva hans image går ut på det, o vad tjänade detta för syfte egentligen förutom att polisen skämde ut sig och att skattepengarna går i spillo plus att han aldrig kommer till Sverige igen.
Svenska polisen har fan inget vettigare för sig, vill höra polisen kommentarer i frågan, undrar hur nöjda dem är med insatsen?
Vill dem ha fler bevis så kan någon här på whoa med pappa/mamma inom stockholms polisen ge dem up in smoke tour där det finns bevisat att han rökt på förr!

I be around, just out of sight

2007-03-21 03:39
Nosferatu
Om du skulle debatera med en politiker om CB skulle politikern antagligen inte låta mycket smartare än Silvstedt...

BigIssue
Agree 100%
"I gonna slash and gash, cut another hole in your ass<br>spill blood on the walls and play tennis with your balls<br>If the phone rings, don't answear the call<br>Im a slit your throat, fuck you like a ghost<br>cut your foreskin off and make a winnercoat.......PEACE"

Spöket i Scary Movie

2007-03-21 03:44
noCkt F18

Du måste ju inse att det finns en anledning till att alkohol är lagligt och att cannabis inte är det. Det är ju knappast en slump. 
De spelar ingen roll hur många gånger ni säger : Fuck the police, legallisera cannabis och blablabla... en lag är en lag och det är polisens jobb att upprätthålla lagen.
Och jag hatar inte cannabis! Jag har själv testat det, men har valt att inte fortsätta för jag personligen kunde inte sköta vardagen genom att röka. Och jag känner många som har missbrukat cannabis och har sett hur det går för dom.
Men jag undrar hur du kan säga att cannabis är mer hälsosamt än alkohol?

Du är patetisk till det yttersta, du har "testat" cannabis och kunde inte sköta vardagen, fan vad det låter orimligt, din patetiska förklaring får mig vilja spy på dig all gräs jag rökt nånsin!
Att ta en öl är okey, precis som en joint, att inte kunna sköta vardagen då man röker cannabis, då måste man rökt mer än bara ha "testat" det!

2007-03-21 03:47
Du måste ju inse att det finns en anledning till att alkohol är lagligt och att cannabis inte är det. Det är ju knappast en slump.

ja, det är ingen slump, för staten tjänar pengar på alcohol, dem kan kontrollera handeln på det, t ex systembolaget, hade staten kunnat ordna en cannabis version på systembolaget skulle det också vara lagligt, där har du slumpen, logiskt tänkande

2007-03-21 14:18
noCkt F18

Du måste ju inse att det finns en anledning till att alkohol är lagligt och att cannabis inte är det.

Vad tror du anledningen är?

Men jag undrar hur du kan säga att cannabis är mer hälsosamt än alkohol?

Mer hälsosamt klingar kanske illa. Mindre skadligt är väl mer korrekt. Vilket inte är så himla svårt med tanke på hur pass skadligt alkohol faktiskt är.

2007-03-21 15:43
var sjätte timme dör någon av ett rattfyllo och alla skyller på alkoholen så då är väl alkohol lika dåligt som narkotika eftersom att det man oroar sig för är ju inte narkotikan utan vad människor som använt sig utav den kan tänkas göra.

2007-03-21 17:20
jag menar, staten skiter i våran säkerhet, systembolaget är bara en dålig ursäkt till att försöka kontrollera drickandet när faktumet är att staten tjänar pengar på det. I och med att enligt Svensk demokrati är monopol olagligt, men systemet finns fortfarande, vilket folk verkar accepterat för att staten säger att det behövs.
Den dagen staten kommer på hur man kan tjänka pengar på att sälja cannabis så kommer den legaliseras.
I holland är det lagligt med cannabis, ändå finns det flera i Sverige per invånare som är drogberoende, och alkohol i sig är en drog, precis som cannabis, vilket är ännu skummare att alkohol är olagligt. frågan är varför det inte är det.

2007-03-21 18:47
_Namnet

För det första är du off topic, för det andra håll dig till ämnet för det tredje om du ska dryga med kommentarer som du anser är så jävla igenom tänkta låt bli...lr skjut dig själv o gör whoa en tjänst!

2007-03-21 18:49
"vilket är ännu skummare att alkohol är lagligt"

råka skriva en bokstav fel, sorry!

2007-03-21 18:57
I holland är det lagligt med cannabis, ändå finns det flera i Sverige per invånare som är drogberoende

Källa?
www.plaingold.com

2007-03-21 19:05
vilket är ännu skummare att alkohol är lagligt

Vem tror du nånsin kommer våga ha på sin agenda att förbjuda alkohol?

Men visst, på sikt kommer säkerligen alkohol och tobak också att försvinna från vårt samhälle. För 10-15 år sen trodde väl ingen att  rökförbud skulle införas på krogar i större delen av den upplysta världen. Det är bara ett steg på vägen.
www.plaingold.com

2007-03-21 19:13
I holland är det lagligt med cannabis, ändå finns det flera i Sverige per invånare som är drogberoende

Det kan vara sant eftersom dom flesta jag kanner som roker weed gor det endast for att det ar olagligt, Laws-are-ment-to-be broken-attityd. Skulle det vara lagligt sa tror jag att manga skulle bara skita i Chronic, det skulle inte vara lika tillfredstallande att roka da.  
Shuu

2007-03-21 20:06

2007-03-21 23:54

"Den holländska drogpolitiken är jämfört med andra länder ganska framgångsrik, speciellt vad beträffar förebyggande och vård.
Antalet missbrukare är inte annorlunda än i andra länder och dödssiffran är med 2,4 på en miljon människor den lägsta i Europa (Sverige har en av de högsta drogrelaterade dödssiffran i Europa). Dessutom har Holland den lägsta procenten hiv-infekterade missbrukare."

Aaaa Rubio, vad har du nu o säga då ;)

Spöket i Scary Movie

2007-03-22 08:57
Aaaa Rubio, vad har du nu o säga då ;)

Ni sätter en helt ny standard vad gäller usel argumentation genom att länka till en insändare skriven av en holländare boende i Sverige. Ingenstans finner jag källor i hans text, inte heller finner jag vad som gör honom till en expert.
Att citera en insändare i en tidning och sedan fråga "Aaaa Rubio, vad har du nu o säga då ;)" får mig bara att undra om folk är utvecklingsstörda eller bara sena.

Rash: Det kan vara sant eftersom dom flesta jag kanner som roker weed gor det endast for att det ar olagligt, Laws-are-ment-to-be broken-attityd.

Den attityden lär ju inte vara orsaken till att folk röker weed. Den typen av attityd du talar om är vanlig bland yngre, men avtar oftast hos vuxna människor. Att Sverige har fler drogberoende skulle nog isåfall bero på att fler dricker alkohol. BigIssue betonade ju att alkohol är en drog, just efter det påståendet.
www.plaingold.com

2007-03-22 14:26
Rubio/Rash

Varför ska man skriva en insändare till en tidning där hela svenska folket kan läsa det utan riktiga källor? Låter ologiskt. Att dina polare röker enbart för att det är olagligt är ett argument som inte håller i längden för att till slut måste dem finna en njutning i det för att fortsätta. Ingen orkar röka för att bara röka och för att det är emot lagen, dem bevisar inget för ingen, så du menar att dina polare springer runt på staun o skryter om hur höga dem är också??
Alkohol beroende har inget med saken att göra, vi snackar drogmissbrukare, även om alkohol är en drog så får du räkna ut den i detta sammanhanget, vi snackar om folk som tar sil etc. Inte alkisen o weedsmokern runt hörnet!

2007-03-22 14:27
Eller det är iaf det artikeln ville påpeka.

2007-03-22 14:46
BigIssue P22

så du menar att dina polare springer runt på staun o skryter om hur höga dem är också??

Ingen vet om att dom roker forutom langaren och dom sjalva. Dom haller en lag profil. Dom tycker att det ar en privat grej. Varfor skulle dom springa runt i stan som om dom vore ett par fjortisar?
Shuu

2007-03-22 15:51
därför att du skrev att dem röker på bara för att bryta mot lagen, dem måste finna en vissa tillfredställning i rökningen också, men det verkar du inte erkänna, dem röker bara för att det är olagligt.
Kanske därför folk våldtar tjejer och dödar folk också, för att det är olagligt...eller så är dem också fjortisar.

2007-03-22 16:37

Man kan väl förstå om det är spännande att prova och så, speciellt för yngre människor dels pga att det är olaglit, dels pga att det är så pass tabu med alla narkotikaklassade preparat i Sverige.

Jag är av den åsikten att man inte ska hålla på med någon form av alkohol eller narkotika innan man är myndig, vilket är ett ganska svårt mål att nå. (Jag själv började dricka när jag var typ 14) Men som sagt flera gånger måste man arbeta med ungdomars attityd gentemot droger. Det är liksom svårt att uppnå med tvång.

Jag vet att när jag började dricka så gjorde man det för att det var spännande och lite förbjudet och för att man tyckte det var coolt och jävligt roligt att vara full. Jag kan ju inte påstå att jag visste hur alkohol påverkar min kropp och vilka risker det finns med att dricka. (det är ju inte direkt ovanligt med alkoholföriftning bland omyndiga människor)

Än värre var det väl med andra droger och första gången jag kom i kontakt med cannabis var jag livrädd när jag såg flera av mina vänner prova. Jag hade ju hört att man kunde fastna efter ett bloss, att man skulle få galna hallisar och att det var livsfarlig mm. Men man vill väl inte vara sämre så jag provade en gång och sa till alla att det var ashäftigt trots att jag vad jag kan minnas inte kände någonting.

Det är klart att man fick ett ganska förvirrat intryck av droger och började fundera över hur pass farligt det egentligen är. Det var ju liksom ingen tripp som man hade väntat sig. Någonting jag tror kan vara otroligt farligt.

Jag tror att man vinner på att vara ärlig och på ett sakligt sätt förklara hur olika droger påverkar brukaren och samhället. Speciellt vad det gäller alkohol men också övriga droger istället för att bunta ihop allt till att "knark är dåligt". Nu pratar jag inte om att man ska lära ungdomar att bruka droger. Självklart ska man visa baksidan av det hela och förklara hur missbruk uppstår osv. Det handlar snarare om att på ett korrekt sätt visa för ungdomar varför de inte ska prova droger. Att lära dem hur olika bieffekter kan uppstå, att man faktiskt inte behöver dricka sig full eller ta droger för att ha kul osv.

Om man kan få ungdomar att lära sig mer om droger och missbruk är jag övertygad om att man kan få ned antalet omyndiga drogbrukare och i slutändan få ned antalet missbrukare i samhället. Bakom ett missbruk tror jag dock även att det ligger andra sociala orsaker. Men detta tror jag är ett steg i rätt riktning. Jag menar, det är skillnad på åsik och fakta. Skräckpropaganda / droginformation.

Det är väl ingen som har blivit smartare av Haschboken direkt.

2007-03-22 16:58
Alkohol eller Cannabis, spelar ingen roll, faktumet består att Systembolaget är en monopol men enligt Svensk lag så ska inte monopol förekomma, anledningen bakom systembolaget är att Staten påstår att dem enklare kontrollera drickandet, vilket också är bullshit, faktumet är att dem tjänar pengar på vår dumhet, då vi inte ifrågosätter Systembolaget som en Monopol. Den dagen staten finner ett sätt att tjäna dinero på Cannabis så kommer den legaliseras, men då kommer dem att säga att det är en ny riktning i våran demokratiska system mot ett mera liberalt samhälle.

Signing Out.

2007-03-22 19:36
Rubio lugn fan, hetsa inte upp dig och få en hjärtattack, trodde att det var en artikel av en journalist...hursomhelst så borde du ta en joint och få lite mer perpektiv på livet

Spöket i Scary Movie

2007-03-22 21:40
BigIssue P22

därför att du skrev att dem röker på bara för att bryta mot lagen, dem måste finna en vissa tillfredställning i rökningen också

Tillfredstallningen for dom ar ju att bryta mot lagen. Ingen av dom har what so ever nagra personliga eller sociala problem sa dom har ingen annan riktig anledning att roka weed. Det ar ett gang folk som nagon gang per manad bestammer sig for att traffa hos nagon och roka pa medans dom spelar poker, lyssnar pa musik. Boys in between. Nagra av dom jobbar, andra pluggar sa dom ser varandra inte sa ofta heller. Livet gar bra for dom, sa jag ser ingen annan anledning till varfor dom smokar.

Kanske därför folk våldtar tjejer och dödar folk också, för att det är olagligt

Eller sa kan det vara att dom ar mentalt sjuka? you tell me. Jag ar ingen expert i detta omrade.
Shuu

2007-03-22 22:38
Word_em_up: Rubio lugn fan, hetsa inte upp dig och få en hjärtattack, trodde att det var en artikel av en journalist...hursomhelst så borde du ta en joint och få lite mer perpektiv på livet

Har tagit fler än du kan ana. Reagerade bara på att lät så stöddig utan att ha nåt för det :)

Nosferatu: Jag tror att man vinner på att vara ärlig och på ett sakligt sätt förklara hur olika droger påverkar brukaren och samhället. Speciellt vad det gäller alkohol men också övriga droger istället för att bunta ihop allt till att "knark är dåligt". Nu pratar jag inte om att man ska lära ungdomar att bruka droger. Självklart ska man visa baksidan av det hela och förklara hur missbruk uppstår osv. Det handlar snarare om att på ett korrekt sätt visa för ungdomar varför de inte ska prova droger. Att lära dem hur olika bieffekter kan uppstå, att man faktiskt inte behöver dricka sig full eller ta droger för att ha kul osv.

Kan inte annat än hålla med dig. Jag tror att den svenska anti-knarkpropagandan får fler att fastna. När man testar och inser att det inte är så farligt som de sagt så är det lätt att tro att det är detsamma som att det inte är farligt alls. Så kände jag när jag testade första gången och så känner förmodligen de flesta.

www.plaingold.com

2007-03-23 00:17
Rash_P19

Okey, det låter jättebra! Skjut dig själv nu idiot!

2007-03-23 00:43

Ingen av dom har what so ever nagra personliga eller sociala problem sa dom har ingen annan riktig anledning att roka weed. Det ar ett gang folk som nagon gang per manad bestammer sig for att traffa hos nagon och roka pa medans dom spelar poker, lyssnar pa musik. Boys in between.

Låter som typ majoriteten av de som röker. Och självklart finns där en tillfredställning med själva bruket. Jag menar, finns det någon anledning att nytja droger överhuvudtaget förutom själva tillfredställingen av ruset?