I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svenska hiphopare är riktiga fi¤#or och backstabbers!

Svensk Hiphop - Allmänt

2007-01-07 13:52
Ja och de som laddar ner är potentiella kunder. Jag lovar att skälla ut och kritisera är ett ganska effektivt sätt att flytta dem från potentiella kunder till kunder. Man kanske snarare skulle ge dem något extra om de tar steget och köper.

Självklart ska man köpa skivor, men samtidigt ska man fan inte köpa skit bara för att stödja någon, musik handlar inte om välgörenhet, utan någonting helt annat. It's a spirtual thing, a soul thing, a body thing.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-07 14:00
floppen - Stödköpa kan man göra om det är någonting som kan utvecklas och inte bör försvinna, men generellt sett så är det (helt riktigt) väldigt lite som behöver stödköpas :)
De som laddar ner har redan tagit steget förbi att vara potentiella kunder eftersom de måste ha köpt skivan för att ha rätten att lyssna på den när de vill.

Exempel:
Du säger att jag får läsa din dagbok mot att jag bjuder på kaffe.
Är det okej för mig att läsa boken och skita i att bjuda på kaffe?
Är det okej för mig att bjuda på kaffet, kopiera dagboken och lägga ut kopiorna på buss / tunnelbana / spårvagn så att andra kan läsa?

Japp, (bra) musik är så mycket mer än bara ettor och nollor på en hårddisk, det är även en ansträngning som är värd att belönas...

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2007-01-07 14:01
håller helt med

SUPPORT MR. LOCO<br>WWW.MYSPACE.COM/MRLOCO

2007-01-07 14:01
Demento

"hem ensam från krogen"
ja för det är ju att uppföra sig
http://www.homage.nu/

2007-01-07 16:09
Mabande P29

Sjalvklart koper jag bara det jag tycker om. Och det ar hela min poang. Jag skulle aldrig kopa en skiva av Profet eftersom jag inte alls tycker han gor bra musik. Daremot skulle jag kanske ladda ner en ny skiva av honom for att se om han battrat sig, har han det sa skulle jag stodja honom, har han det inte... ja da blir det radering.
Jag ser det som att jag anda ger artisten en chans, jag skulle anda aldrig kopt skivan aven om jag inte laddade ner. Iom det forlorar inte artisten pa att jag laddar ner hans skiva.

Och jag var en aktiv musiker utan kontrakt. Jag hookade dock t.ex. gratis studiotid genom mitt kontaktnat som har tagit ar att bygga upp, studiotid for 500 spann som skulle kostat runt 10000 genom mitt kontaktnat, beats gratis fran producenter som tar ut runt 4000 per beat genom mitt kontaktnat. Det gar att fa ner kostnaderna om man bara jobbar for det. Eftersom jag gar in i industrin med installningen att jag inte ska tjana nat, da hittar jag losningar som gor att jag knappt behover betala nat heller.
Ser jag det som att mina potentiella kunder ar skyldiga mig nanting for all den tid jag lagt ner pa att fa ihop nanting? Aldrig. Dom far kopa min musik om dom diggar den, dom far ladda ner den for att kolla in den eller om dom tycker den ar halvdann.
Jag ser det som att det ar mitt fel om mina kunder inte koper min produkt.
Som i vilken branch som helst. Iofs gar det inte att jamfora med "gratis" eftersom man inte kan ladda ner materiella ting, men om jag startar sag en... bilfirma som saljer ganska dyra bilar, sen kommer nagon och startar en annan bilfirma som saljer bilar med exakt samma prestanda bara att priset ar en tredjedel av mina. Om mina kunder da gar over till den andra bilfirman har jag bara mig sjalv att skylla...

Kan ta ett annat exempel, sag en konstnar, hur manga konstnarer finns det inte som koper material for x antal kronor varje manad men som inte far ett skit tillbaka... Dom bitchar inte for att dom har det som sin passion och tanker inte tanken att dom faktiskt ska tjana pengar pa det.
Dar kan man dra paralellen till att t.ex ha tavlor uppe i ett galleri och folk kommer in dag ut och dag in utan att kopa nat, bara tittar. Skulle man gora tavlor som folk verkligen tyckte om skulle folk kopa dom och inte bara titta.
Married to the money, fuck the world, that's adultery
Lyricist

2007-01-07 16:42
Profet

Om du ständigt ska klaga på svenska hiphopscenen och dess anhängare. Tycker jag du borde börja lyssna på rock eller pop istället.

There shouldent be no war between humanity.
Världen är som en bur av natur.Djävulen och ljuset
är raka motsatsen mot svart på vitt det är min bibel -Amen

2007-01-07 17:09
Gogaku - Jag säger ett stort grattis till dig eftersom du lyckats hooka upp med billiga lösningar, men det är ju inte alla som har riktigt samma talang att hustla ;)

* "Ser jag det som att mina potentiella kunder ar skyldiga mig nanting for all den tid jag lagt ner pa att fa ihop nanting? Aldrig. Dom far kopa min musik om dom diggar den, dom far ladda ner den for att kolla in den eller om dom tycker den ar halvdann."
- Det är (som sagt) inte de potentiella kunderna (d.v.s. de som testlyssnar) utan de faktiska kunderna (de som vill behålla musiken) som diskussionen gäller.

* "sag en konstnar, hur manga konstnarer finns det inte som koper material for x antal kronor varje manad men som inte far ett skit tillbaka... Dom bitchar inte for att dom har det som sin passion och tanker inte tanken att dom faktiskt ska tjana pengar pa det."
- De konstnärer som försöker sälja kommer garanterat bitcha om någon scannar av deras verk och printar ut det på tillräckligt bra material för att det ska se ut som orginalet för att hänga i vardagsrummet. Det handlar inte om att kolla / lyssna en gång, utan att ha objektet tillgängligt för ens eget höga nöje utan att ge upphovspersonen ersättning för det.
Skillnaden mellan hobby och jobb är att försöka sälja sitt verk.

* "Dar kan man dra paralellen till att t.ex ha tavlor uppe i ett galleri och folk kommer in dag ut och dag in utan att kopa nat, bara tittar. Skulle man gora tavlor som folk verkligen tyckte om skulle folk kopa dom och inte bara titta."
- Nja, parallellen funkar bättre om du drar den mellan ett galleri och exempelvis myspacekonto utan nedladdningsfunktion.

10-4, over...

2007-01-07 17:19
för det första kanske dom ska sluta blanda den lilla kvadratmeter med hiphop skivor som dom har på alla stora affärer med soul och rnb, så kanske man hade haft chans att köpa nått annat en 50 cents nya.

2007-01-07 17:34
Mabande P29

hehe sant sant :) Poangen var dock att det gar verkligen att fa ner kostnaderna om man jobbar for det. Det tog mig ar att bygga upp mitt kontaktnat, och det kan faktiskt vem som helst gora om man har drivkraften. Jag ar inte en jatteduktig rappare annu, men jag hookar saker anda for jag jobbar hart och folk ser potentialen i mig pga det.

Eftersom jag inte har nagra faktiska kunder annu sa kan jag inte ta det som ett exempel for mig. Med potentiella kunder menade jag inte de som testlyssnar utan de som i framtiden kommer kopa min musik.

Det ar sant det du sager om konstnarer, min poang var egentligen att folk borde se musiken som en passion istallet for ett jobb. Nar man har sitt kontrakt paskrivet kan man se det som ett jobb, innan dess... passion.

2007-01-07 17:36
med kontrakt menar jag inte "yo-records" som "ags" av P14, utan ett seriost bolag, behover inte vara ett major-bolag men ett som man vet har salt skivor tidigare alternativt har backning av ett major-bolag.

2007-01-07 17:51
jag tycker diskutionen är helt fel.

om din bästa kompis sålde sand på burk, skulle du köpa det bara för han var din kompis eller skulle du säga till din kompis att han får hitta nått annat att sälja , eller komma på bättre marknadsföring?

fuck u om de rappare, varför ska ja betala din hyra? jag är oxå rappare, varför betalar inte nån min hyra? varför betalar inte nån min kompis hyra som håller på med theater? varför skulle man per automatik får betalt för sin konst bara för man ligger på ett skivbolag?

det är samma sak med hiphop, om man kan få musiken, som är viktigare än omslag etc, gratis, varför i h*evete ska man inte ladda ner det gratis? jag förstår verkligen inte varför. visst om man hadde haft mycket cash, men om valet står mellan en skiva för 150 eller 3 st kebabpizzor så tar jag kebabpizzorna vilken dag som helst.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-07 17:53
man kan älska hiphop hur mycket man vill, men pengar e fortfarande kung, och internet finns o kommer inte försvinna, hur man än vrider o klagar på det.

2007-01-07 18:11
Maniack P19
hehe point taken...det andra jag skrev var dock sant

2007-01-07 19:40
päronpung sa det. skivbranchen står inför (under) en revolution. jag tror dessutom att marknaden kommer komma på nåt sätt att tjäna pengar på musiken igen. tills dess, fortsätter jag tanka musiken... och går på shows. och slänger en hundring i handen till max pezaay nästa gång jag ser honom på stan. jag köper inte CDs för jag vill inte ha en jävla plastplatta! jag vill ha en filmapp med musiken som jag kan dra till ipoden. easy as that.
tänker inte fan inte stödköpa någon lam bonderappare som fått hela sin raphype via internet bara för han grinar när han inte lyckas kapitalisera på kidsen som tankar hans låtar. 

http://www.kalvinhiphop.com

2007-01-07 19:45
dessutom finns det många yrken och sysselsättningar som gått bort med tiden på grund av att marknaden förändrats, oftast genom att något teknisk genombrott då maskiner tagit över produktionen. nuförtiden finns det inga som jobbar som sumprunkare längre. men vad gör det när dom inte behövs längre... musiker och musik har funnits längre än myntet självt så jag tror nog att hiphopen överlever. jag tror på framtiden.
http://www.kalvinhiphop.com

2007-01-07 20:28
Lilli P21

Samtidigt så tankar ju inte folk för att vara revolutionärer. Det är väl snarare tänkandet "Varför ska jag betala för nåt jag kan få gratis" som är den främsta anledningen till att folk inte köper musik enligt min erfarenhet. Dock så kan jag själv inte låta bli att hålla med dig om att Formatet CD har passerat bäst-före-datum...
Twang System fi de werl

2007-01-08 12:13

Exempel:
Du säger att jag får läsa din dagbok mot att jag bjuder på kaffe.
Är det okej för mig att läsa boken och skita i att bjuda på kaffe?
Är det okej för mig att bjuda på kaffet, kopiera dagboken och lägga ut kopiorna på buss / tunnelbana / spårvagn så att andra kan läsa?

Japp, (bra) musik är så mycket mer än bara ettor och nollor på en hårddisk, det är även en ansträngning som är värd att belönas..

Självkart fungerar det så på ett jurdiskt och eller filosofiskt plan, men, i verkligheten så skulle jag vilja påstå att det i 99% av fallen är bättre att försöka vinna över kunderna än att jaga bort dem helt. Att skriva ett sådant inlägg som Profet skrivit här ger ungefär 0 goodwill och jag kommer fan aldrig köpa hans skiva efter det här inlägget.

Päronpungs exempel med sand på burk förkalrar mycket av det jag tycker.

2007-01-08 13:09
Själv har jag bara handlat in Snooks alla grejer samt Superscis platta. Ska handla in Peshis skiva också så fort jag får tummen ur. Och dessa två är i princip dom enda artister jag lyssnar på to be honest. Och jag är lite sådär, hittar jag en bra skiva där jag uppskattar fler låtar än bara 2-4 stycken så handlar jag in skivan, tyvärr så gör jag inte det så ofta. :D Sen att jag lever på existensminimum och har inte ens en cd-spelare är ju två bidragande orsaker till att jag inte köper så mycket skivor. :P
"Jag förföljer dig inte, jag är bara beroende av att glo dig i ryggen"
- Organism 12

2007-01-08 15:50
Gogaku
* "Med potentiella kunder menade jag inte de som testlyssnar utan de som i framtiden kommer kopa min musik."
- Men då måste de ju först bli tillräcklligt intresserade av din musik för att vara villiga att pröjsa för den, men det är ju (som den här diskussionen går) ingen som är villig att göra det (oavsett hur mycket de gillar musiken).

* "min poang var egentligen att folk borde se musiken som en passion istallet for ett jobb. Nar man har sitt kontrakt paskrivet kan man se det som ett jobb, innan dess... passion."
- Måste man alltid vara anställd av någon annan för att ha ett jobb? Egenföretagare borde väl funka?

päronpung 
* "om din bästa kompis sålde sand på burk, skulle du köpa det bara för han var din kompis eller skulle du säga till din kompis att han får hitta nått annat att sälja , eller komma på bättre marknadsföring?"
- Om det var sand jag kunde tänka mig att använda (antingen som prydnadsföremål, eller som akvariesand, fast då måste jag skaffa ett akvarium först) så skulle jag köpa (förutsatt att de var ett rimligt pris).

* "fuck u om de rappare, varför ska ja betala din hyra?"
- För att du vill ha rapparens låtar och han vill sälja dem?

* "jag är oxå rappare, varför betalar inte nån min hyra?"
- För att ingen vill betala för din musik?

* "varför betalar inte nån min kompis hyra som håller på med theater?"
- För att ingen teater / åskådare är villig att betala för hans nivå av skådespeleri?

* "varför skulle man per automatik får betalt för sin konst bara för man ligger på ett skivbolag?"
- Det ska man inte. Men om någon vill ha det du säljer så ska du få betalt för det som de får tag i.

* "om man kan få musiken, som är viktigare än omslag etc, gratis, varför i h*evete ska man inte ladda ner det gratis?"
- För att personen som gjort musiken har investerat tid och pengar och hoppas på att det finns tillräckligt många som vill ha musiken för att han ska gå runt.

* "visst om man hadde haft mycket cash, men om valet står mellan en skiva för 150 eller 3 st kebabpizzor så tar jag kebabpizzorna vilken dag som helst."
- Det där tangerar en helt annan diskussion. Du tycker att pizzorna är värda 50kr/st, men inte att en platta är värd 150kr.
Du vill inte betala för omslag o.s.v. Visst, fine. Testa att säga till pizzakillen att du bara vill pröjsa för råvarorna och kräv avdrag eftersom du inte ska ha nån kartong nästa gång. Eller kräv att bara pröjsa hans lön för den tid det tog att göra pizzan (d.v.s. inte betala gräddning och ingredienser).

* "man kan älska hiphop hur mycket man vill, men pengar e fortfarande kung"
- Det där uttalandet säger egentligen emot det mesta du skrivit. Om hiphopen är sekundär för dig så borde du ju vara villig att pröjsa för den hiphop du gillar.

Om du släpper ett demo i hyggligt pris så kan jag gärna köpa, men om du känner att du bara vill langa upp gratis-mp3:or så är det helt okej med mig.
Det är helt upp till dig om du vill försöka tjäna på det eller inte. det är inte upp till mig eller nån annan att bestämma att du inte ska ha chansen att tjäna pengar på det du vill sälja.

Läs gärna mina tidigare inlägg där jag förklarar mer.

floppen - Att Profet brusar upp gör inte att det är motiverat att ladda hem illegalt kopierade plattor från rappare du gillar.

Lilli - Dina inlägg är helt irrelevanta för diskussionen i och med att du ju säger att du vill betala för den musik du vill ha kvar.

10-4, over...

2007-01-08 16:30
Tycker det är självklart att man köper det man tycker om.. inget snack.. frågan är om man är lika hängiven att musik av dem man inte gillar lika mycket.
Jockish @ B-vik
Skivsamlare

2007-01-08 18:09
Mabande P29 - Då har du missförstått mig lite grann om du tror jag menar att bra musik automatiskt gör en komersiellt gångbar. Musikalisk begåvning är tyvärr bara en sak som ska klaffa ifall en artist ska slå igenom stort. Dessutom finns det allt för många exempel på "dåliga" artister som får allt för stort mediautrymme. 

Personligen tankar jag all musik som är tycker verkar intressant, och köper sen det som jag tycker är allra bäst.  
-"Shit, I lost him in the Sun!"<br> <br> - Whoa PixelCrew 2004!

2007-01-08 19:14
Mabande: Nej, men det motiverar mej inte heller att köpa skivan. Hade han däremot gått ut med en positiv attityd och tackat dem som köpt skivan hade chansen att jag blivit motiverad att köpa skivan varit avsevärt högre.

2007-01-08 19:15
sundown - Bra: köp det du gillar, släng det du inte gillar.

floppen
- Gillar du Profets skiva?

10-4, over...

2007-01-08 19:33
"Tänk, man blir nog knappast motiverad att göra bra musik eller musik överhuvudtaget om det inte ger nåt."

Men människa, sysslar du med musik överhuvudtaget för att det ska "ge nåt" (jag vet att du syftar på nåt i pengaväg) så sluta genast.

Vem fan är så dum att tro att man kan göra en skiva på nåt halvstort bolag och sen bli stenrik.. I SVERIGE?

Och Mabande, ang. din kommentar om att ni inte diskuterar potentiella kunder här.. Vad menar du? Hur ska ni inte kunna diskutera potentiella kunder?
Not a follower, so Twitter has never been an option.

2007-01-08 19:34
Mabande: Jag har inte lyssnat av två anledningar, jag har hört honom förut och då tyckte jag inte han var särskilt bra och jag köper faktiskt inte särskilt mycket hiphop för tillfället och försöker istället bredda min skivsamling. Hurså?

2007-01-08 21:03
Mabande P29

Och att fa folk intresserade av musken ar artistens jobb och inte publiken. Skulle jag gora en riktigt bra skiva som jag vet (faktamassigt) att folk diggar, sa vet jag ocksa att fok kommer kopa skivan! Det finns en orsak till att Timbuk salde guld i bade Sverige och Norge. Kvalite kallas den orsaken :)

Och det ar skillnad pa jobb och jobb, det ar sjukt svart att i Sverige bli egenforetagare inom musikbranchen. Och man riskerar alltid att inte fa projs for ens jobb som egenforetagare, Koper folk inte produkten, deal with it eller andra pa den...

2007-01-09 01:33
till profet...
svenskar köper inte skivor över uvetaget längre det är dyrt .. borgarna har tagit över!" alla så där halvkända och stora svenska artister idag tjänar bara sina pengar på spelningar där dom får bra betalt! kanske hhyrs in som dj eller not liknade på lite inne klubbar.. skiv shoppa gör messt samlare osv

så det är fan inte alla diggar musikens fel bara för att vi måste köpa nudlar istället för skivor,, andra upfattning och gör som mig skyll på babylon!!! 

LeeRoyJordanJr.7.2

2007-01-09 01:47
srry lågt blod socker..

jag håller med dig i många saker så tro inte att jag är anti ,, tycker vi som folk borde få fram svenska hiphopen mer genom konsärer battels på almäna platser mm,.. men tycker att rapparna/en i säg borde ta tag i lite mer saker som tänk dig tillexempel: om org12 å pstq  hade orkat arnårdna ett  avangemang som enn battel där dom hyrt lokal bjudigt in mc's osv och tage 50-100 i intag .. ja jag hade iaf gått ditt!" å det tror jag fler hade gått på för jag tror man häldre lägger lite pengar på en uplevelse en, en skiva..!

nu har jag tappat bort mig så nu slutar jag skriva innan det blir fel om det inte redan inträffat.

LeeRoyJordanJr.7.2

2007-01-09 18:26
teambanan - Den som är en potentiell kunder är den som är hiphopintresserad och provlyssnar. Den kategorin jag mest har avhandlat är den som utan nedladdning skulle vara kund: den som nu laddar hem, gillar och behåller musiken.
En klar skillnad :)

floppen - I så fall: varför hotar du med att inte köpa hans platta? Du är ju ändå inte intresserad ;)

Gogaku
* "Och att fa folk intresserade av musken ar artistens jobb och inte publiken."
- Håller med dig fullständigt. Det gör ju ändå inte att de som har en produkt folk vill ha inte ska få betalt om de vill sälja den och folk fortfarande vill äga den ;) 

* "Skulle jag gora en riktigt bra skiva som jag vet (faktamassigt) att folk diggar, sa vet jag ocksa att fok kommer kopa skivan! Det finns en orsak till att Timbuk salde guld i bade Sverige och Norge. Kvalite kallas den orsaken"
- Nej, det kallas att han hade tillräckligt med backup (och tur) för att nå ut till fler än de som bara laddar ner.

* "Och det ar skillnad pa jobb och jobb, det ar sjukt svart att i Sverige bli egenforetagare inom musikbranchen."
- Kan inte säga emot det, men fortfarande: är folk intresserade av ens "produkt" så bör de köpa den istället för att "sno" den.

* "Och man riskerar alltid att inte fa projs for ens jobb som egenforetagare,"
- Om du är snickare och bygger en hylla åt någon: hur ska du inte få pröjs för den?

* "Koper folk inte produkten, deal with it eller andra pa den..."
- Inget fel på den filosofin, bortsett från att den inte riktigt tar med kopieringsfrågan.
Det finns ingen anledning att ändra på en produkt som folk gillar (vilket de uppenbarligen gör om de laddar hem den, sparar den och bumpar i sin mp3-spelare resten av året).
Ett sätt att handskas med att ingen köper ens produkt, utan piratkopierar den är att informera om att det är svårt att hålla samma kvalité på kommande grejer om det som nu kopieras inte ens går runt ekonomiskt.

wa - Om du tycker att Babylon gör det svårt för folk - gör motstånd! Exempelvis genom att hjälpa andra som är i ett utsatt läge. Släng en slant till de som du laddar hem. Visst, det kanske inte blir exakt det som de har lagt ut på att framställa musiken, men det är ett steg i rätt riktning. Bjud på en fika eller lunch. Dra med dem på nån fest där de kan träffa folk att samarbeta med för att fixa billig inspelning eller mastring (jag skulle nog välja att hooka upp nån med gogaku, han verkar ha skills på det området ;) ).
Kort sagt: Det går inte att skylla din egen snålhet på "Babylon".

10-4, over...

2007-01-09 19:15
hehe klart jag kan man kan skylla allt på babylon:)
heh nä jag pratade inte för mig själv hade bara en dålig dag å flippa lite bara"! .. själv köper jag faktiskt skivor när jag har tillfälleför det.. ha en bra dag
LeeRoyJordanJr.7.2

2007-01-09 21:30
Max_P P7 men om dom då säljer tvåtusen plattor så blir det 20 000 kr per låt? 20 000/24 = 833,33 kr/tim? väldigt bra räknat Max_P P7! Props till dig!
"din flickvän är en sötsak och jag är karamellkungen" -Mickelito (Mickelito vs Big Big Danne utanför Radison i Ösd)

2007-01-09 21:50
Mabande: Det var snarare för att exemplifiera en tankegång man får när man blir utskälld av en säljare än att jag direkt hade tänkt köpa hans album.

2007-01-09 22:03
Skummat genom det som sagts...

Trådar som den här kommer inte göra dig eller någon annan lyckligare Profet, jag lovar dig.

Hur som, jag tror inte att vi i .swe tankar mer än någon annan stans. För  MIN egen skull, ingen annnan, så anser JAG att nivån på svensk hiphop är rent ut sagt värdelös. Bortsett från en handfull så är det bara ett jävla hav med low-lifes, Mtvhiphop-wannabes, Wankstas ... Ja... du hajjar.

Jag köper hiphop när det är BRA hiphop, inte bara för sakens skull. Om du rappar för att du tror att du ska kunna leva på det så rappar du av fel anledning, det är "the select few" som lyckas med det... även i det förlovade landet danmark.   

Jack and Jill went up the hill, so Jack could lick Jill's fanny. Jack got a shock and a mouthful of cock, cos Jill was a pre-op tranny.

2007-01-10 22:13
Mabande P29

Haller med i allt du sager. MEN jag ser det inte som stold om man anda inte tankt kopa skivan fran borjan. Artisten skulle aldrig fatt cash av mig fran borjan och genom att jag laddar ner skivan istallet sa finns det en chans att jag koper framtida slapp eller till och med den skiva jag redan laddat ner.

Kan ta ett exempel med The Games nya skiva. Skulle aldrig kopt den eftersom jag tyckte hans forsta skiva sog, men jag tankade hans nya och ser den som den forsta skiva jag diggat lika mycket som Dre's 2001. Hade jag inte tankat den hade jag inte kopt den heller. Nu vill jag ga pa hans koncerter, se hans videos, kopa framtida skivor etc etc. Vilket betyder att The Game och hans bolag tjanade pa att jag laddade ner skivan. (eller ja, iaf kommer tjana pa det nar jag gar pa hans koncert eller koper hans nasta skiva)
Poet

2007-01-11 10:20
jag måste bara citera en sak som immortal technique (eller hur nu han stavar det) sa när jag såg honom i San Francisco i sommras:

I´m tierd of hearing that downloading is killing the musicindustri!
Downloading is not killing the industri!
Whack music is killing the industri!

Download my shit cause I don´t give a fuck!

(sen gick han on and on om att man får downloada allt han har gjort någonsin, det viktiga för han var att folk lyssna)

klart man köper skivior... men att tro att nerladning kommer upphöra för att man gnäller lite... tsss... sweaping leaves on a windy day...
Garderobsrensning 3.0
Nu kör vi på flickr: http://www.flickr.com/photos/34666507@N05/sets/72157623544785735/

2007-01-11 13:25
floppen 
* "Det var snarare för att exemplifiera en tankegång man får när man blir utskälld av en säljare"
- Men saken är ju att han inte skäller ut dig som inte gillar musiken, utan han skäller ut den som gillar musiken, men inte vill betala för att hålla den igång.
Jämför med att du står brevid en snattare som får en utskällning av säljaren...

Gogaku
* "The Games nya skiva. Skulle aldrig kopt den eftersom jag tyckte hans forsta skiva sog, men jag tankade hans nya och ser den som den forsta skiva jag diggat lika mycket som Dre's 2001. Hade jag inte tankat den hade jag inte kopt den heller."
- D.v.s. du gör exakt det jag argumenterat för: du köper inte skivan som sög, men du köper skivan du gillar (förhoppningsvis har du även raderat den kassa plattan).

Psycholess 
* "Hur som, jag tror inte att vi i .swe tankar mer än någon annan stans."
- Jag har för mig att det finns statistik på att Sverige leder nedladdarligan per capita :)

10-4, over...

2007-01-11 13:41
Ganska onödigt inlägg detta...

Men men jag köper alltid en musiken av folk som jag vill ska fortsätta köra...

2007-01-11 14:11
Mabande P29

If so i stand corrected :)
Jack and Jill went up the hill, so Jack could lick Jill's fanny. Jack got a shock and a mouthful of cock, cos Jill was a pre-op tranny.

2007-01-11 16:45
varför sverige laddar mest har väll antagligen att göra med att vi har stor kunskap om nyteknik och att folk i allmänhet kan datorer

2007-01-11 16:59
Mabande P29

Ja, men enda anledningen till att jag koper skivan som inte sog ar for jag laddade ner den forst!

2007-01-11 17:13
Gogaku - Jag refererar tillbaka till mitt inlägg från 07-01-07 17:10 - "Det är (som sagt) inte de potentiella kunderna (d.v.s. de som testlyssnar) utan de faktiska kunderna (de som vill behålla musiken) som diskussionen gäller." 

Sen hade jag ju ett från 07-01-07 12:40 också:

"Om du inte gillar en platta tillräckligt mycket för att köpa den: radera den (du får mycket mer plats på hårddisken) ;)
Om du bara gillar ett par låtar från en platta: fundera på om du kan göra någonting för musikern som kompenserar för att du inte pröjsar för låtarna..."

Helt enkelt: visst: ladda hem och provlyssna. Om du gillar det - köp plattan. Om du inte gillar det - släng filerna.

10-4, over...

2007-01-11 17:59
Mabande P29

hehe sa varfor diskutterar vi ens nar vi har samma asikt?? ;)

2007-01-11 18:12
Det är du som är tjatig :P

10-4, over...

2007-01-11 18:28
Mabande P29

Jag vet :) Man blir det har pa andra sidan Atlanten.

2007-01-12 03:41
Stackars profet.
Stora variga K.