I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svenska hiphopare är riktiga fi¤#or och backstabbers!

Svensk Hiphop - Allmänt

Groupie

2007-01-03 22:53

puszel: Hahaha word! Det gjorde min dag, trots att jag blev mer än måttligt irriterad när jag läste början av tråden.

profet: Jag tror knappast du når ut till folk med den där "skiter i"

attityden. Om du nu är intresserad av att folk ska påverka kan det ju vara bra att inte be folk att dra åt helvete och kalla dem idioter. För det är ungefär den känslan jag får av att läsa det du skrivit.

Självklart måste folk dra sitt strå till stacken, men att sitta och gnälla kommer inte leda oss någonvart. Kom istället med konkreta förslag eller öppna för en diskussion (sen kan man väl överväga hur seriöst det kommer bli här).

Det är kul att du uppmärksammar detta, men så länge du inte kommer med en konstruktiv och ordentlig lösning (vilket jag knappast ser ditt första inlägg som) så är du inte heller en del av lösningen.

Något folk totalt verkar bortse ifrån är också att skivbranschen idag ser annorlunda ut än vad den gjorde för några år sedan. Nedladdningen existerar och folk borde insett för länge sedan att den inte kommer gå att bekämpa. Man måste helt enkelt inse att man inte kan sälja lika många fysiska kopior längre och hitta nya sätt att marknadsföra sig och andra sätt att sälja sin musik.

Den svacka som finns beror nog inte så mycket på att folk laddar ner som på att marknaden är mättad. Efter Petter och Bananrepublik-eran så tröttnade folk och bolagen blev rädda för att satsa. Petter var en av de som öppnade upp scenen och gjorde Svensk hiphop populärt, vilket ledde till att varenda

skivbolag skulle ha sin egen rappare. Folk som inte var redo för att släppa skiva signades och släptes under stor hype. Folk köpte skivorna, upptäckte att det bara var skit och tröttnade på hela grejen.

Man måste förstå att svensk hiphop inte kommer att kunna sälja lika mycket som i sin "guldålder". Folk har blivit kräsnare och marknaden har förändrats. Det är ingen idé att hålla fast vid hur det var förut det är en naturlig utveckling som skett och jag tror inte man kan komma tillbaka till hur det var när hiphopen var ny och spännande. Musikstilar blir förr eller senare gamla och folk tappar intresset, vilket leder till en nedgång i försäljningen.

Nedgången i försäljning är förstås tråkig men samtidigt så har skivbolagens försiktighetlett till att man ser en ökad kvalité på den musik som släpps (med undantag för en del grejer). Dessutom har det också lett till att många nu tar tag i sina saker själva och jag tycker att man kan börja se ett större intresse och engagemang för den här kulturen! Och det finns fortfarande en många bolag som håller fanan högt och fortsätter släppa bra grejer JuJu,Pope,Hemmalaget, DLX, Saarvi, Boiling Pandas mfl

2007-01-03 23:01
Demento...det är klart att de kommer mycket mer skit nu än innan med tanke på att som du säger "alla" har möjlighet att spela in på sin lila hemmadator och gör de för att dom tycker de är kul vilket man inte kan klandra dom för, för jag tycker själv att de är jävligt kul att göra musik...och aah självklart kan jag ta de personligt eftersom jag lever för hiphop i allmänhet både svensk engelsk...

jag kan ju aldrig tvinga dig att gilla svensk hiphop, men om du inte gilla den så behöver du inte komma till det svenska hiphop forumet och sprida din dynga...
jag tycker profet har rätt i de han säger även att jag kanske inte köper allas skivor och stödjer på de sättet...

vilken härligt osvensk kötthantering

2007-01-03 23:17
gee - Skillnaden är att när du var 12 så kostade plattorna på (motsvarande) cdon (d.v.s. ginzas postorder) 119:- och nu kostar Mega-plattorna 200:- ;)

10-4, over...

Det beror väl på vilka skivor du är ute efter:

http://www.megastore.se/template/next,Product.vm?itemid=1570766&source=1700

Till alla er andra, sluta snacka om att stödja det är ingen som tvingar NÅGON att trycka upp skivor, ska man köpa en skiva så är det för att man helt enkelt vill ha den och tycker om den....stöd rädda barnen.
ya hörd mä!

2007-01-03 23:19
gee - Som sagt: beror av vad man kollar efter http://www.megastore.se/template/next%2CProduct.vm?itemid=1614799&source=1700 ;)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2007-01-03 23:21
sen vore en sjukt bra marknadsförd samlingsplatta inte fel heller..

man kan göra en video för varje låt..
och varje låt till en singel gradvis..

men då får det va lite nya akter med på plattan
inte bara de som finns ute för tillfället..

let's unite and bash this depression!!

tro mig hade jag haft cash hade jag gjort det för längesen..
http://www.allyawan.com
http://greenstreetwan.blogspot.com

2007-01-03 23:21
Lanntana P20
om du tycker att mina åsikter är skit så behöver du å andra sidan inte läsa det jag skriver eller skriva något svar heller.

2007-01-03 23:29
Bra musik säljer. (Looptroop)
Mainstream musik säljer. (Timbuk)
Nyskapande och bra musik säljer. (Snook)

Välj ett av alernativen och sälj fler plattor, så enkelt är det.

Att sen jämföra med Nick & Jay är som att jämföra med Darin....
dingrinn.blogspot.com

2007-01-03 23:34
rocks säljer iofs alla deras enkel skivor för 129kr nu för tiden.
?- Hur många bor det i Tyskland?
- Gôr-many.

2007-01-03 23:36

Demento: om du skriver i tråden kan ja tyvärr inte undvika att läsa det eftersom jag läser i tråden...inte så konstigt eller hur...men jag ska tänka på de till nästa gång jag ser dig skriva nåt, att inte läsa de...sen om du skriver massa negativitet så antar jag att du ville ha en reaktion eller??

vilken härligt osvensk kötthantering

2007-01-03 23:38
Preach Profet, preach!
Håller helt och hållet med dig! Det är inte många som stöttar svensk hiphop längre vilket är väldigt synd för då stannar den ju i sin utveckling.
En sak är säker, priserna hos skivbutikerna måste sänkas! De är långt över ribban!

Sedan tycker jag att de svenska skivbolagen borde våga satsa mer på nya akter. Jag menar, det är i stort sett samma scen vi ser nu som fanns då hiphopen "blomstrade" här i Sverige.
Nya akter behöver få smaka på det goda för att utvecklas och nytt starkt ljus behöver lysa upp dem.

Hiphop är en guldgruva! Folk har lätt att ta till sig kulturen, men för att mål ska kunna uppnås så måste förändringar ske!
Yeah, you know..

2007-01-04 00:28
Lanntana P20: senaste skivan jag köpte var nog fjärde världens andra för att jag tyckte det var synd att dom sålde så dåligt. skulle nog köpa mer om man slapp sköta allt över posten pallar inte sån skit.

sen finns det inte speciellt många intressanta rappare för tillfället som är värda ett skit
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2007-01-04 01:00

är det bara de jag känner o träffat, eller har hiphop-fans aldrig pengar? verkar vara sveriges pankaste sub-kultur

skriv kort, helst inte alls

2007-01-04 01:04
Lanntana P20
mmm det vore bra, eller åtminstone om du inte skriver några svar så man slipper läsa mer av dina rubbade fantasier om vem jag är...reaktioner har jag absolut inget emot, det är ju du som inte verkar fatta att det är ett diskussionsforum och att man faktiskt får tycka olika

2007-01-04 01:25
ja det går segt nu även om det finns ute bra skit till bra priser
bara kolla priserna på våran web tex

www.illizit.com

www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se

2007-01-04 01:45

Profet:
Jag tror faktiskt inte de handla så jätte mycket om nerladdning. För (guldåren med peter & co) var Lund en hip hop stad, jams överallt var man än gick.. och de gäälde säkert övriga sverige.
peter låg inte på latsidan han uppträde hur mycket som helst, precis som looptroop gjorde när dom slog igenom.
Kort sagt man såg dom överallt o köpte deras skivor på spelningar osv.
Nuförtiden lägger rapparna stortsett bara upp en nyhet på deras hemsida o hoppas de ska säljas.

Jag tycker verkligen inte du har någon rätt att klaga på detta, eftersom jag inte sett någon reklam för din skiva. Tror du att du är en stor MC som inte behöver reklam? alla behöver reklam.

Jag anser att svenska rappare är lika lata som lyssnarna.

Till övriga i tråden:
Svensk hip hop är inte alls död. 2006 hade massa tunga släpp.
Bröder sinsimellan - Blannebann
Ison & Fille - Stolthet
Heli - 48 timmar
osv osv.

Jeff Chang som skrev boken
Can't Stop Won't Stop : Hiphop-generationens historia
Fick denna frågan:
Många i din generation tycker att hiphoppen var bättre förr. Vad tycker du?
- För mig kommer hiphop alltid förbli en vital kraft så länge unga människor fortsätter att skriva om innebörden av vad hiphop egentligen är - på sitt eget sätt. Det brukar hända ungefär vart fjärde eller sjätte år känns det som. När hiphop återskapas utropar alltid den äldre generation "hiphoppens död" och så har det alltid varit, ända sedan genrens födelse. Föreställningen att hiphop var bättre förr är också den äldsta föreställningen inom hiphoppen.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1353&a=576246

2007-01-04 02:07
Trimmad har också helt rätt gällande alternativen..

Ur försäljningssynpunkt är Ison o Fille... ZzzzZzz...
Samma sak med 95% av alla andra.

2007-01-04 02:18
Haha fy fan, ett par saker från mig, varsågod;

* Svenska hiphopgrupper/artister suger balle överlag.

* Jag köper bara skvior av folk jag känner som släpper skivor, för att jag vill supporta dem alt. grupper/artister jag respekterar och kan kalla mig ett fan av. Jag betalar fan inte flera hundra spänn för ett överprissatt medelmåttigt album med 3 radiohits, 5 hyfsade låtar och resten utfyllnadsmaterial där artisterna ändå har miljoner kronor på banken. Ta vilken amerikansk rappare som helst som faller ur den första kategorin.

* Hiphopen är mer eller mindre halvdöd i Sverige. Inte ens här på whoa bryr sig majoriteten nämnvärt, finns väl ett par hundra intresserade här som lägger ner mer intresse än att slå på MTV eller göra fula moves på dansgolvet till vilket clichéartat klubbeat som helst. Big up till breakscenen och i viss mån delar av graffscenen som håller det nere i många delar av Sverige. Rapparna kan gå och gömma sig med ett par få undantag. På DJ/producentsidan har det stagnerat men ser inte speciellt illa ut ändå dock.

Nej du, bara köpa skivor är inte vägen till manna, börja jobba aktivt med kulturen för att hålla den levande och vips så kommer de som förtjänar cash på skivförsäljning också att få det.

2007-01-04 02:37
GAIA P24:
Nej du, bara köpa skivor är inte vägen till manna, börja jobba aktivt med kulturen för att hålla den levande och vips så kommer de som förtjänar cash på skivförsäljning också att få det.

Exakt de jag mennar.. De räcker inte stå vid micen o recca bara, man måste ut vissa sig tjänna cash på jams osv.
Tror verkligen inte peter blev rik på skivförsälningen utan tror han tjänna mer på spelningarna.

De e kulturen som håller på o dö, inte musik.

Jobba utan hiphop i frid Leo Ruckman :(
"din flickvän är en sötsak och jag är karamellkungen" -Mickelito (Mickelito vs Big Big Danne utanför Radison i Ösd)

jag laddar ner mycket, köper det jag tycker är bra och försöker gå på så många konserter jag kan. fan bigup till mig

håller med profeten

Personligen så tycker jag att det känns som att många "rappare" försöker vara så äkta att de bara lyssnar på sina egna grejjer ( och polares ) och därmed tycker att de är pinsamt att lyssna på andras. Inse att ni suger kuk och aldrig kommer bli rapstjärnor
Dagisbarn hittat! Återfås mot beskrivning. MVH Personalen på Kristallen

2007-01-04 02:44
Sant, sant, det mesta rör sig oftast kring musiken dock, kärleken till hiphopen, element, uttryckssätt eller whatever. Drar jag på ett jam och ser en ung snubbe freestyla skjortan av folk och/eller kicka det fett på micken så är det jävligt stor chans att jag payar för en ev demo/skiva i loungen. Fuck paya ett öre för wacka studiowankstas som sitter framför en dator hela dagarna, mixar och sen pushar det på marknaden. Eller artister som gör billiga klichéskapelser som inte säger ngt vare sig lyricistiskt eller är intressant mer än att det kanske går att lyssna på på en förfest/klubben typ. Det är inget jag känner. Har du talang så bör du bli payad för det (och blir det också). Man ska inte kasta smulor till grisarna.

//Pz

2007-01-04 02:45
Svar till Mouldy var det

2007-01-04 12:57
Tack till alla som bidrar till en konstrukiv dialog!

*Glöm aldrig att fansen är en mycket viktig del av hiphopen. Utan ert stöd finns det ingen kultur! Ni är lika viktiga som rapparna, DJ.s och alla andra!
Var stolt över att vara ett fan!

*Det här handar INTE om mig, det handlar om ALLA som kämpat för svensk hiphop, DJ:s, producenter, rappare mm, som tvingats sluta för att giriga parasiter inte drar sitt strå till stacken! Samtidigt MÅSTE ni inse att kvalitén på hiphopen an aldrig öka om inte rätt förutsättningar finns...och dom som ser till att förutsättningarna finns är fansen!

*Det finns/fanns ju uppenbarligen rappare som är/var uppskattade. Att dom inte har möjlighet att släppa skivor och göra videor är i många fall nedladdarnas fel!
Att inte tex Pstq. Org12, Öris, Professor P och många andra inte kommer fram som dom förtjänar är ett STORT misslyckande från oss fans!

*Jag håller med om att skivor i många fall är för dyra. Men när artister släpper själv och tar mellan 50-100:- för en platta så finns det INGA ursäkter för att ladda ner!

Killen P19:
"Kom istället med konkreta förslag eller öppna för en diskussion"
Det är ju exakt det jag gör! Jag har ju startat en diskussion och mitt konkreta förslag är VAR ETT FAN & STÖTTA SVENSK HIPHOP! Tonen i inlägget är allvarlig för att folk måste inse att det är allvar! Keep it up!

TeKoNe:
Skojar du? Hur skulle jag isåfall kunna skriva det här med gott samvete!? Nä, jag laddar av principskäl INTE ner svensk hiphop!

Profet

2007-01-04 13:19
Vem pallar lyssna på Svensk hiphop, det kan inte bli sämre? Fast dem som nu lyssnar på svensk hiphop, om dem skulle köpa deras skivor så kommer ändå inte hiphopen bli bättre i sverige.

Håller mig till Amerikansk Hiphop det är där grejerna händer.
Its not that i hate them Swedish Artists, its just the fact that they tracks is 99% Garbage.

2007-01-04 13:35
Stor anledning (tror jag iaf) till att svensk hiphop säljer dåligt är att skivorna som släpps inte går att hitta någonstans (se tex Nicolas Ls skiva) svenska rappare/bolag måste bli bättre på att få ut sina skivor till (stora) skivaffärer och även så måste det göras mer videos/singlar som kan spelas på radio/TV
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-04 13:51
Jag laddar ner, är det värt att köpa så köper jag!
"Maybe i could get mjältbrand"
"jag har ½ gram jag ska rulla fram blatte jag fick det av david (david)"

2007-01-04 13:52
Men tyvärr finns det inte så mycket som är värt att köpa, det som finns i skivaffärer är typ fronda och timbuktu, och då skiter jag i att både köpa och ladda ner..
"Maybe i could get mjältbrand"
"jag har ½ gram jag ska rulla fram blatte jag fick det av david (david)"
Skivsamlare

2007-01-04 14:48
En stor del till varför svensk hiphop inte säljer är bara pga självklarheter som kostnaden för en platta ( då en platta kostade kanske högst 20-30kr mindre en 5 år tillbaka) och detta i sin tur gör att  de stora skivbolagen inte vågar satsa på talangfulla artister / akter, och där spricker det.

Det är inte heller för att svensk hiphop är sämre, tvärtom. Man har givetvis sina guldkorn sen "den gyllene tiden", men svensk hiphop bubblar utav bara helvete enligt min mening gällande kvalité. Titta bara på föregående år, hur många feta släpp hade vi inte?

Supersci(!), Organism 12, Promoe, Afasi & Filthy, Snook, Bröder sinsimellan, Ison & Fille, AP, Houman, Fattaru, Max Peezay ( kanske sent 2005), Up Hygh, Paragon ... Listan kan bli lång.

Jag tror att ett av de stora problemen, om man då bortser ifrån kanske pris & skivbolagsstöd ( promotion etc) är att många yngre s.k hiphopheads inte lyssnar på just den hiphopen, utan hellre lyssnar på kiss&bajs-rap på forum som Street-Zone och sina polares låtar i audio-forumet. Visserligen ska man börja nånstans, men jag tror inte de öppnar sina ögon för den riktigt stora scenen. De skiter i att köpa skivorna, då de nöjer sig med att mäta penis via internetbattles.

Tror även att det kan hänga på att det inte längre vågas satsa utav oss, fansen, på att till exempelvis anordna jams etc som det jämt gjorde förr. Förr fanns det hiphopklubbar lite varstans och lokala gigs anordnades med jämna mellanrum.

Men något är på gång, verkligen. Fler och fler skivsläpp med nya såsom gamla artister. Tillsammans kan vi göra något positivt av det.
Yes! In Concert — For the love of music

2007-01-04 15:25
Bojjan:
Mycket bra talat. Sen har ju nerladdningen förstört mycket för man tror man laddar ner för att hitta bra musik, men mycket hip hop kräver mer än en lyssning. många skivor växer efter några lyssningar.

2007-01-04 15:58
Ärligt, jag köper kanske 2 skivor om året med svensk hiphop.
Tycker bara inte att kvalitén förtjänar mer än så.

jag köper så fort filleice, fjärde världen, medina å liknande släpper ..

Skivsamlare

2007-01-04 16:25
Mouldy-mushroom
Kul att du samtycker. Självklart, musik överhuvudtaget förutom hiphop kräver mer än en lyssning.. Det som är charmen, att slå sig ner hemma med en kanna kaffe och bara lyssna igenom om & om igen.

Nerladdning är en bidragande faktor, men inte bara positiv. Via nerladdning kan man få upp ögonen för ny musik som man aldrig hört talats innan. Musik är till för att höras, men självklart ska man stödja det man tycker om. Själv försöker jag köpa så mycket jag kan, det jag då finner tillräckligt bra. Numera lever jag på CSN, men gör det bästa av det.

MP3-shoppar börjar ju ta form, på skivbutikers hemsidor samt många artister - och jag tror detta är en väg i rätt riktning. Jag hoppas bara att inte allt blir digitalt, för det finns inget bättre än att slänga in en gammal hiphopplatta i stereon / snurra igång en LP på skivspelaren en skön kväll och bläddra igenom bookleten.
Skivsamlare

2007-01-04 16:27
Korrigering: "Nerladdning är en bidragande faktor, men inte bara negativ*".

Dessutom menade jag frizon istället för streetzone.

2007-01-04 16:31
TILL ER SOM KLAGAR PÅ KVALITÉN PÅ SVENSK HIPHOP!

Detta är en mycket enkel ekvation som ALLA borde förstå!

*Ju fler hiphopplattor vi köper, ju fler kommer det att finnas att välja mellan!

*OCH för varje platta som säljs ökar chansen att artister har tid och råd att göra BÄTTRE skivor!

Profet

2007-01-04 17:02
varför skulle skivorna bli bättre för att rapparna har mer cash? det är snarare tvärtom.

Håller me några i tråden om att det är bättre att beckna skiten själv, fyll bilen eller ryggan o åk runt o sälj skiten själv, då blir det garanterat billigare och fler kommer köpa.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-04 17:08
vi måste få igång mixtapekulturen i sverige. folk måste droppa typ 3 mixtapes och 1 skiva per år, istället för att droppa en skiva på 2 år, som det är idag.

2007-01-04 17:13
håller med päronpung, eller att iaf kvaliten på de mixtapes/samlingskivor som släpps höjs.

Man (jag) vill inte betala 70-100kr för ett "mixtape" med en bra låt på och resten "whoa rappare", minns när mixtapesen innehöll exlusiva låtar från hela den svenska eliten och inte bara massa okända/halvkända rappare

2007-01-04 18:01
bara dom som gör enstavig fjortis rap tjänar pengar. fronda är nog den enda som kör flerstavigt och tjänar mkt pengar. folk här i sverige uppskattar bara skit hiphop, riktiga hiphop fans finns det alldeles för lite av, därför klarar sig inte rapparna. eller?
"din flickvän är en sötsak och jag är karamellkungen" -Mickelito (Mickelito vs Big Big Danne utanför Radison i Ösd)
Manager

2007-01-04 18:07
men käft...."flerstavigt" blablabla bullshit. whoa-syndrom
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2007-01-04 18:11
ja men fan hur bra låter enstaviga rim seriöst? förut lyssnade jag typ på petter men det är ju skitkassa rim och efter att ha lyssnat på tung svensk hiphop så stör jag mig jävlar anamma på enstavigt.

2007-01-04 18:11

det låter ju lite mer proffessionellt med feta p-lines och flerstavigt?

och whoa suger för man kan inte editera det man skrivit

Groupie

2007-01-04 19:01
profet:
Som jag tidigare skrev så tycker jag fortfarande inte att man öppnar för en diskussion genom att förolämpa folk, inte heller känns det som att man är särskilt intresserad av en diksussion när man skriver "Jag är inte intreserad av att NÅN överhuvudtaget svarar på det här!". Då har du ju i princip sagt att du inte vill diskutera. Sen tror jag inte vi delar uppfattning vad som är allvarligt och vad som är en oprovocerad ilskeurladdning.Din ekvation kan jag tyvärr inte heller hålla med om till särskilt stor del.

Självklart kanske bolagen vågar signa lite fler hiphopakter om de ser att de säljer men storbolagen har aldrig varit och kommer aldrig vara intresserade av att främja svensk hiphop. De är intresserade av pengar, inget annat. Alltså kommer de inte att bry sig om ifall de signar en grym rappare eller ej, så länge personen säljer bra och får mycket uppmärksamhet. Money makes the world go 'round.

Det är ju inte mångfalden det är fel på fortfarande, oavsett om vi får fler plattor eller ej så betyder det ju inte att kvalitén frjämas. Chansen är snarare större att vi får mer skit, att det blir bananrepubliken en gång till.

Beroende på om man räknar med stora kända artister eller små okända kan man ju se lite olika på del 2 av din ekvation. Gäller det lite större artister är jag nog i viss mån beredd att hålla med dig, men om det gäller up 'n comming artister så förstår jag inte vad det är som hindrar dem från att redan från början lägga ner den tid som behövs för att släppa ett tungt och rejält genomarbetat album och därmed få det sållt. Istället för att släppa en halvdan cd och hoppas på att man ska bli rik.

Som sagt jag måste säga att utvecklingen i dagsläget tycker jag går åt det positiva hållet, tycker snarare att Svensk rap är på uppgång igen. Det släpptes som vissa redan nämnt en hel del tunga album förra året. Det här året börjar lovande med snack om både det ena och det andra. Och något man mer och mer kan se nu är att folk börjar ta saken i egna händer, istället för att gå och hoppas på ett skivkontrakt går folk istället och släpper skiten själva och pushar den själva. Det är mer sånt jag vill se, för då vet man att det är folk som är drivna som gör det! Sen så blir det ju såklart vissa problem med marknadsföring och distribution så det kanske inte i längden är en hållbar lösning, men det är iaf en start och det visar ett engagemang och ett driv som jag tror kan leda artisterna längre än om de skickat in demos för att få ett kontrakt.

Rappare

2007-01-04 20:06
"Varför stöttar alla andra fans sina genrer genom att köpa artisternas skivor för att försäkra sig om att det blir en andra"

Perosnligen så tycjer jag inte att det har någonting alls med genrer att göra!

Men jag tycker också att man ska köpa skivor om dom är bra!
Men jag betalar inte 150:- för 1 eller 2 bra låtar!
Så det blir inte så många album per år!
http://www.innuce.nu

2007-01-04 20:29
profet P27
så jag ska köpa massor av skivor som jag tycker är skit och sen hoppas att artisterna blir bättre med tiden? låter som en bra plan

Lyricist

2007-01-04 20:31
"I would check it if you made a good record"

stödjer gärna bra musik, problemet är att jag kanske är aningen kräsen =(

sen befinner sig musikindustrin i en kraftig nedgång pga av internet, musikindustrin behöver göra lite justeringar för att överleva...
"Better to write for yourself and have no public, than to write for the public and have no self"

2007-01-04 20:39
Brukar alltid tanka

Låter det bra så stödjer jag artisterna genom att köpa cdn visst känns det dumt eftersom jag bara lyssnar genom datorn med samvetet hinner inte ikapp mig
lära utan att tänka är meningslöst, att tänka utan att lära är farligt.
(Kung Fu Tse, Kina)

2007-01-04 20:42
ja har inte råd att vara hiphopare

2007-01-04 20:56
Säger som nicholas L

"Fuck the music buissnes, aint no music in it
all this noodie tootie frutiy groupie bitches thinkin they are bootylicious"

2007-01-04 21:00
man kanske skulle fokusera lite på en annan del av hela musikdelen som livemusiken. hade jag sett 5-6 rappare varje månad som står å kickar på en scen hade jag nog varit bra mycket mer sugen på att köpa en skiva (om någon av dessa faller mig i smaken). Tyvärr ploppar man inte upp från ingenstans och får skivkontrakt utan man släpper först å främst lite gratislåtar på nätet eller säljer brända skivor via en hemsida för 20-50 spänn. Om hiphopare hade lagt lite mer tid på att fixa en livescen och lite mindre på att böla över nerladdning hade det ena kanske gett det andra. som någon så, hur mycket jams ordnas det nuförtiden? ingen pallar. och varför palla egentligen? köp skivor, köp skivor, stöd hiphop aktivt istället. sitt inte hemma på röven o vänta på att nån köper din jävla skiva utan ut på gatan å pusha din grej. ordna jam eller nått. visst är internet bra för en debatt, som tex. den här på whoa men internet är jävligt bra för att göra reklam för jams osv. Internet är också bra att gnälla över för det pallar ju vem fan som helst med lite tid över. Jag med. Tänker inte köpa en jävla skiva till om inte priserna är lägre eller skiten låter bra. Sitter hellre å lyssnar på medelmåttig rap framför datorn gratis än att göra samma sak och betala för skiten.

2007-01-04 21:13

"Svenska hiphopare är riktiga fi¤#or", ungefär där slutade jag intressera mig för resterande åsikter, aldrig kul att bli kallad en "riktig fi**a" bara för att man är intresserad av musikstilen. Känns kanske inte så smart att pika en hel hop av intressenter som brinner för en musikstil? Men men, det kanske är det tillvägagångssätt du föredrar, det verkar ju uppenbarligen fungera då jag efter ett par minuter hade läst igenom majoriteten av inläggen. =)

Men jag tycker absolut att man kan brinna för musiken trots det faktum att man kanske inte konsumerar ett par plattor per år. Att en förhöjd konsumtion däremot vore en fördel håller jag tillfullo med om. Jag har inga planer på att sluta älska hip hop, det kommer jag alltid göra. Men att köpa en skiva för ren stöttnings skull känns väldigt fel.

Jag tror problemet grundar sig i sedlar och mynt, utövare borde se sina produktioner och insatser som en hobby och inte som en inkomstkälla. Alla hobbys kostar pengar, allt från modellbyggen till korpenidrott, man betalar för det man tycker är roligt att göra. Vissa hobbys utmynnar i ersättning, men bara för att man inte tjänar pengar på det behöver man ju inte sluta?

Den mentaliteten verkar saknas hos många utövare vars strävan hela tiden är att försöka leva på musiken. Missförstå mig inte, jag gläds verkligen åt de artister som lyckas leva på sin musik, det är dem väl värda – men allt snack om att "Svenska hiphopare är riktiga fi¤#or”, känns lite extremt.

Men Profet, jag respekterar dina åsikter och många andra som varit och klickat runt i den här tråden. Men hävdar fortfarande att musik ska göras för skojs skull, om det sedan skulle utvecklas till en inkomstkälla hade det ju varit kanon.

"Fråga er VARFÖR är det bara fucking skitmusik överst på listorna i Sverige? ", känns som en något förvrängd fråga. Det du tycker är skitmusik kanske grannen pumpar hårt under kvällskvisten, om det så är Organism 12 eller Basshunter.

"Jag är inte intreserad av att NÅN överhuvudtaget svara", okey, men nu gjorde jag det ändå.

Brinn för skiten, köp om ni känner för det!

Ålltzen, Växjö, Bremen.

2007-01-04 21:13
Mabande; det där är dock USA releasen på plattan, svenska utgåvan har ett lägre pris.
THE SWEDISH MIXTAPE CARTEL
http://www.twitter.com/djcrona
http://www.facebook.com/djcrona