Svenska hiphopare är riktiga fi¤#or och backstabbers!
Fråga er VARFÖR är det bara fucking skitmusik överst på listorna i Sverige? Har sett ett par trådar som är inne och nosar på detta ämne, jag har själv skrivit i en del av dom, men nu är det jävligt hög tid att det tas upp på allvar!*Ni måste för helvete påverka! *Ni som är riktigs heads är det enda hoppet! Varför stöttar alla andra fans sina genrer genom att köpa artisternas skivor för att försäkra sig om att det blir en andra ...men inte hiphopare! Nä, hiphopare tror att dom ska få skithet hiphop gratis rakt in mp3-spelaren! I Danmark har Nick & Jay sålt 400.000 skivor ...hur mycket säljer våra svenska rappare?? INGET, för dom får inte ens kontrakt pga att svenska hiphopare ALDRIG stöttar sina artister! Vad händer när tex artister från USA ska turnera? Man tittar på försäljningssiffrorna, ser att de sålt 20.000 i Danmark och 200 i Sverige! Det ser ju för fan ut som att vi i Sverige inte ens gillar hiphop! Var tror du dom spelar??? Fuck off! Ni som bara laddar ner hela tiden, jag hoppas att ni inser att det är ert fel att rappare som var/är bra och som ni älskade fett mycket numera har fått lägga ner och göra nått annat! Man kan se hela musikbranschen ungefär som en valrörelse där olika genrer är som olika patier där ditt skiv- eller downloadköp är som en röst! Jag är inte intreserad av att NÅN överhuvudtaget svarar på det här! Se istället till så att hiphopen dominerar så att vi ALLA kan vara stolta över hiphopkulturen i landet! Visa vad fan det är som gäller!!
Profet
Äkta word yo gangster shizzle
http://www.sthlmmd.se
näe men allvarligt, du har helt rätt
roligt att den här tråden ignoreras helt å hållet
folk kanske känner sig träffade, 20 min å inget svar alls (förutom jag, men jag läser i alla trådar)
ord upp hund!
http://JKIBMM.se - Vad FAN gör det om hundra år?
www.myspace.com/WenMec
puszel P20 "Jag är inte intreserad av att NÅN överhuvudtaget svarar" Det är klart han har rätt men det är ju ingen nyhet. Själv gör jag det jag kan, Köper skivor och försöker få andra att köpa skivor.
Twang System fi de werl
å du laddar inte ner..
?- Hur många bor det i Tyskland? - Gôr-many.
dj_paco: det här är whoa, klart folk som läser tråden och håller med uppar så att tråden får den uppmärksamhet den förtjänar
TeKoNe P24 Vem, jag eller Profet?
Twang System fi de werl
jag har varit pank sorry jag köper så fort åhlens drar ner org 12´s bakom kulisserna från 210 kr till ett hyffsat pris
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån Dieallot
profet.
?- Hur många bor det i Tyskland? - Gôr-many.
sverige är över. men det är ingen nyhet eller förlust. byt språk, geografi, målgrupp och återfå kärleken. finns liksom inte mycket mer att få ut av streetzone mp3or och pissgage på skithak.
www.discotheque.se
Du har 100% rätt Profet! Jag själv erkänner att jag e en syndare, jag tankar, men gillar jag det, köper jag det så klart, allt för att supporta de svenska hiphopartisterna! Men det finns två anledningar till detta tror jag! 1. Skivpriserna e löjliga, alltså, man går inte och köper en skiva för 150-200pix utan att veta om den e bra eller inte. Förr när man inte tankade så köpte man skivor (för kanske 100:-) och det var jävligt ofta man lyssnade igenom den en gång och sen la den på hyllan för skivan var dålig, varför ska man göra så idag när man kan dra hem den och tycka till? Jag vill liksom veta vad jag får för mina pengar. 2. Det finns överflöd med svensk hiphop idag och mycket av den e gratis, just här på whoa! Det finns många många duktiga artister som släpper sin musik gratis nu förtiden så vissa andra rappare från förr blir totalt ointressanta, synd men sant! Jaja, jag fick sagt mitt.
En del av Skåne Massiv. http://www.myspace.com/skanemassiv http://www.myspace.com/feffe
takora : precis....
det är för dyrt.. speciellt när nån medelmåttig svensk rappare säljer sin platta för 150 kronor och jag vet att jag bara kommer gilla ett eller 2 spår.. och engelsk rap på svenska köper jag inte längre.. då köper jag hellre the real deal..
Om alla rappare i sverige gjorde bättre musik så kanske ni säljer mer också.. de flesta är mediokra som fan..
/ Deedz. http://www.facebook.com/jewoit
Måste bara tillägga! Ge oss mer demos och mixtapes! Det e redan bevisat att alla vill inte ha en super fin deluxe skiva med cd-tryck och allt. Medtanke på att folk nöjer sig med en fil på datorn! Demos och mixtapes 50-100kr, det e man alltid sugen på!
En del av Skåne Massiv. http://www.myspace.com/skanemassiv http://www.myspace.com/feffe
ja koper ba bone thugs n harmony :) inget annat. tankar resten. ANDA skivor jag kopt e typ fran beastie boys, house of pain o sen bone thugs plattor, kostar fan 50 kr @ media market :) sen svenska hiphopare hmm inget faktiskt
Tutilooooo
men jävla horunge whoa.. skrev ett långt jävla inlägg om att svenska rappare suger på att pusha sin musik... bucc är en som är duktig.. behövs fler såna... producenter är duktigare än rappare i det här landet på att göra reklam för sig själva aique : word.. mer billiga mixtapes.
det finns ingen hiphop värd att lägga pengar på. den senaste svenska jag gillade var tredjelinjens mixtape, och det var gratis, innan det var det nån skåning som släppte nån äcklig låt. men jag är väl partisk, jag ogillar all hiphop och gillade enbart tredjelinjen pga att vi är bekanta.
ken är förresten jävligt duktig på att göra reklam också.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hur bra är svensk hip-hop i dagens läge? Jag lyssnade nästan bara på svensk hip-hop förut, höll på med skivspelare, köpte vinyl o.s.v men sen la man ner allt, musiken blev bara tråkigare och tråkigare även sämre. När det börjar göras bra musik kan jag gärna supporta svensk hip-hop igen, man måste även dra ner på priserna eller borde rappare satsa mer på att sälja sina mp3or. Sen måste ju ett skivbolag satsa på den, reklam, videos o.s.v Dom måste synas och höras.
Att skivpriserna är för höga håller jag helt med om. Justerat för de olika momssättningarna så borde en skiva som i U.S.A. kostar $14:95 (dryga hundringen) kosta högst 125:- kr här (och redan det är för nåra smärtgränsen). Dock så är det inte hela problemet. PayPerBag hade ju (oavsett hur det sen sköttes mellan bolaget och musikerna) ett lågt pris, men vad jag vet så var det ändå låg försäljning (förutom på fronda, men det är en annan femma - han når ut till fler än "hiphopparna"), även på de riktigt bra rapparna.AiQue * "Det finns många många duktiga artister som släpper sin musik gratis nu förtiden så vissa andra rappare från förr blir totalt ointressanta" - Så nån som du tyckte var "the shit" blir helt passé p.g.a. att du hittar nång hyfsad rappare som släppt sitt gratis? Inte så lite ombytlig, du :D 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Jag förstår inte varför ingen köper hiphop skivor, har själv ett 20-tal trots min ringa ålder. Men det finns ju itne jättemånga feta artister i Sverige, och om man tittar på en stor folkmassa så är ju hiphoppare en stor minoritet.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
Problemet är att ingen lyssnar på musiken längre. Folk laddar ner i undersökningssyfte för att se om det är värt att köpa. Men de ger varje låt 30 sekunder. sen slänger de skivan. När man köpte skivor innan, då fan satt man och lyssnade tills man gillade det, gillade man inte det lade man undan skivan eller sålde det. Nu är vi så jävla bortskämda med bra musik att vi inte uppskattar det längre. De senaste två åren har jag köpt skitlite skivor. Men de senaste månaderna har jag köpt mer än jag gjort under de senaste åren sammanlagt. Varför? Jo för att jag har upptäckt att uppskattar musiken mycket mer. Sen så är det inte så jävla viktigt för amerikanska artister hur mycket vi köper. Så länge vi fyller lokalerna så. Och den bedömningen för bokarna. Sen så säljer inte någon utländsk rappare 20k i Danmark. T.ex. The Game:s senaste skiva har sålt ca. 100k i Europa. Jay-Z har sålt 60k osv. Ca. 55% av de skivorna säljs i UK. Nik & Jay är folkkära på ett helt annat sätt än vad någon rappare är i Sverige. Hur många skivor har Petter sålt totalt? Minst 100k... Varför ska vi supporta bara för supportens skull? Tycker däremot att man ska köpa det man tycker om. Sen angående kvaliteten... tja vissa tycker svensk hiphop är skitbra just nu, andra, som jag t.ex. tycker att det inte förändrats på åratal. Tycker svensk hiphop nådde toppen kvalitetsmässigt när Timbuk droppade "The botten is nådd". När Orgen släppte "peta på döda saker.." osv. Det mesta runt den tiden. Sedan släppte timbuk en skiva som mest lät... tråkig. Orgen gick tillbaka till den uttjatade "jag är pundare men väldigt coola texter hasch hasch hasch jaaa"-stilen. Guldkorn släpps då och då som Snook. Men det mesta kan jag inte ens fundera en sek på att köpa längre. Herregud... Petters senaste är ju... fyfan.
Sociopat Klart man inte ska supporta artistar bara för supportingens skull, men pumpar man skivan i sin mp3 så kan man ju ta och köpa skivan om man har råd..
Twang System fi de werl
Mabande// ' PPB var bra ja. Men tyvärr så tvekar väldigt många, inkls jag med att köpa skivor över nätet på ett vis där man måste förhandsbetala och skicka pengar på postgiro och skit. Köper hellre det via musiknedladdning då. Distributionen är skitviktig, där är svensk hiphop totalmobbat av skivbolagen. Sen är skivpriserna naturligtvis jävligt höga. Inte så svårt att räkna ut att någon (huvudgruppen av svensk hiphops lyssnare) som får 1000 kr i studiebidrag varje månad inte har mycket pengar över varje månad som kan läggas ut på en skiva. Finns massa grejer man måste eller borde lägga ut pengar på varje månad. Kanske har man ca. 100-200 kr över varje månad. Och då blir det inte så aktuellt att lägga ut de pengarna på en skiva de är tveksamma till att köpa då den kanske t.o.m. är dålig. Finns inte många skivor som är självklara köp längre.
Dj Paco// Men hur många pumpar en hel skiva i sin MP3? Alltså verkligen gillar 70% av låtarna? Gör man det, då borde man fan köpa skivan! Men lyssnar man bara intensivt på 3-4 låtar... fuck no tänker många. Och det är där jag har ändrats lite på sistonde, ger skivor chansen som man gjorde innan. Man blir förvånad! Exempelvis så gillade jag 3-4 låtar utav Snoops senaste skiva. Läste lite recensioner och sedan köpte jag den. Nu lyssnar jag på minst 8-9 låtar ifrån de nganska intensivt.
Mabande P29 **Så nån som du tyckte var "the shit" blir helt passé p.g.a. att du hittar nång hyfsad rappare som släppt sitt gratis? Inte så lite ombytlig, du :D Nej du tolka det lite fel och jag var otydlig. Det jag menade var att det finns så pass många duktiga artister som släpper sitt gratis som man blir ungefär mätt! Man sitter på 50 nya gratis mp3or och har inte lyssnat igenom alla och så släpper *artist* nytt, då blir det ointressant p.g.a man har fortfarande kvar av det andra ;) Förstår du mig nu?
tror att man kan sälja fler skivor genom att pusha dom i området helt själv än att gå genom ett skivbolag i de nutida svenska hiphop klimatet...det känns som folk inte känner något närhet till dom flesta rapparna som faktiskt får chansen att släppa, å därför inte känner sig manade att köpa...sen så spelas knappast någon svensk hiphop på musik kanalerna och det leder till att den stora massan (inte bara 'hiphopare') aldrig äns får reda på att de finns en platta ute som dom kanske skulle tyckt om... sen är den här sidan fullproppad av folk som laddar ner (jag är en av dom)...skulle vilja köpa massa skivor men pengar räker inte till, de får bli max ett album i månaden och då konkurerar de svenska släppen även med resten av världens skivsläpp...har inte tänkt att köpa ett album bara för att de är svenskt... skulle jag själv släppa ett album idag skulle jag åka runt sverige och sälja skiten från bilen, snacka med folket få dom att känna sig delaktiga i kulturen...peace
vilken härligt osvensk kötthantering
Sociopat Jag vet många som gör det. Jag själv gör det till en viss del också. Däremot försöker jag också köpa så mycket som möjligt.
Twang System fi de werl
vilka är dom stora artisterna i hiphop sverige nu? looptroop/promoe,timbuk och petter det är i princip dom enda förutom någon fjant som te.x fronda som också försöker platsa där med dom, men förr när alla dom slog igenom tillsammans med ayo,blues the latin kings, ken mfl så var det mycket större och mer äkta än all skit som släpps idag, tycker att alla har tappat greppet idag förutom ken.. så kan förstå att folk väljer att tanka när det inte finns någon kvalitet i det
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag känner verkligen att jag inte kunde bry mig mindre om hiphopscenen i sverige. 99 % av all svensk hiphop är skit, att det inte säljer framstår inte som ett dugg underligt i mina ögon. när det knappt släpps något som är värt att ens ladda hem så kan man ju fundera om det verkligen finns så mycket att stötta...
Mvh P17 wow...20 skivor :)
Demento: Finns mycket sjukt bra hiphop i sverige som du antagligen aldrig har hört och aldrig kommer höra eftersom dom inte får ut sin musik...du borde lyssna mer på gatan än vad som länkas på internet...
eller hur, finns det någon som ens vet något bra att ladda ner?
vad finns på gatan i hiphopsverige som inte finns på internet?
Om alla rappare i sverige gjorde bättre musik så kanske ni säljer mer också.. de flesta är mediokra som fan.. Det kan i vissa fall bero på att ingen köper musiken, och därför finns det ingen drivkraft kvar. En ond spiral. Och ang. att folk lysnar 30 sekunder på låtarna och sen slänger de, det är fan kaos. Det är ett välkänt faktum att riktigt bra låtar måste man lyssna in sig på. Fan, publiken idag är helt skruvad.
Redline!
har själv ett 20-tal trots min ringa ålder Det där mina damer och herrar kommer gå till historien som det absolut bästa citatet från 2007
blazeandamaze P21: ahh de finns...hela hiphop sverige är inte representerat här på whoa, men det kanske folk tror...
Lanntana P20 haha beror det på att dom är för dumma för att använda en dator då eller? att sprida sin musik är inte så svårt om man nu är så grym, att få folk att köpa den är väl en annan femma...när rappare som många svenska hiphopare tycker är bra låter som skit i mina öron har jag väl ingen anledning att gräva efter dom som jag aldrig hört ett enda bra ord om?
Lanntana P20 och nej, jag baserar inte min bild av hiphop på whoa...
orkar inte läsa igenom men priserna är väl inte för höga IDAG.... jag köpte Nas nya skiva för 149 kr på CDON, och jag tror priset var densamma när jag var 12 och köpte It Was Written på Mega..... folk tycker om o klaga på svensk hiphop på ett svensk hiphop forum? Shiet byt hobby
ya hörd mä!
det är skillnad på nas faktiskt och nån sunkig svensk rappare, håller du inte med om att det var en liite bättre investering?
Demento: "haha beror det på att dom är för dumma för att använda en dator då eller?" vart baserar du din bild av hiphop då om de inte är på whoa?? alla fattar sig inte på datorer på det sättet som du...du kan säkert knacka ihop en hemsida med koder och de jävligt imponerande!! men hiphop som du säkert vet kommer inte ifrån internet till gatan utan tvärtom, från gatan till internet... och andledningen till att de kommer upp på internet är för att sånna som som du (som behärskar datorns värld) lägger upp skiten å sprider de gratis och hämnar artister ifrån att utveklas...ge en rappare som du tycker är okey 2 timmars studio tid i veckan å han kommer utvecklas nåt enormt på ett år....
Lanntana P20 jadu jag lyssnade på svensk hiphop innan jag reggade mig på whoa, vilket var sex år sen nu...då fanns det rappare som jag gillade och jag hörde inte talas om dom via whoa eller någon annan hemsida heller för den delen.
du vem fan som helst fattar antingen själv eller har en polare som fattar hur man t e x slänger upp låtar på myspace och trycker på ett tangentbord. man behöver inte kunna programmera eller nåt för att sprida musik på internet. jag kan faktiskt inte göra hemsidor, men tack ändå!
kan du sluta göra massa antaganden om mig? vad fan vet du om mig egentligen? jävla nöt...
gee - Skillnaden är att när du var 12 så kostade plattorna på (motsvarande) cdon (d.v.s. ginzas postorder) 119:- och nu kostar Mega-plattorna 200:- ;) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
de faktiskt rätt konstigt att du gillade hiphopen mer innan än nu med tanke på hur mycket den svenska hiphopen har utveklats sen den fick sitt genombrott...ta mig inte på fel sätt för jag gillar dom gammla grejerna också, fast dom har mer ett nostalgiskt värde för mig än vad man faktiskt har kvalitet...och tyvärr har ingen av dom gamla pionjärerna inte utveklats sen dom kom vilket är jävligt tragiskt... sen va de inte meningen att göra dig sur i läppen med alla dessa "antaganden"...du är säkert en jätte cool snubbe!!!
ovanstående meddelande skrivet till demento...glömde anvisa de
Förövrigt va fan ger dig rätten att försöka pissa på oss? du är en medioker mc med bättre vänner, enda intressanta man hört var från "Ingen refräng" skiten som låg på saarvi´s sida och den låten var ju mp3:a så ovanligt att du fick nada. Att jämnföra oss med danskar tar jag som en förölämpning, lägg ner rappen och börja jobba om du är sugen på cash, annars kan du skriva något jävligt bra och återkomma
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån Dieallot
doggson: jag tror inte profet syftade på sin egen skiva med de här inlägget utan svenk hiphop i allmänhet...sen att du kanske inte vill stödja de är ditt val...
Lanntana P20 ah det finns tusen fler rappare numera som leker NY-life fullt ut numera. det är ju en utveckling. inte en bra utveckling men ändå. jag lyssnade inte MYCKET på svensk hiphop förut heller, tyckte att det mesta var skit då också. bara det att andelen skit har blivit större enligt mig...du verkar ta det väldigt personligt. att jag inte gillar svensk hiphop dvs. tänk om det du proddar hör till den där lilla procenten jag gillar...imagine that
nähä vad var poängen med det om du inte ville göra mig förbannad?