I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svenska hiphopare är riktiga fi¤#or och backstabbers!

Svensk Hiphop - Allmänt

2007-01-04 21:49
soft ekvation ... NOT

2007-01-04 22:40
Själv tycker jag att svensk hiphop inte kan mäta sej amerikansk.
Jämfört med USA så är Sverige riktigt dåligt.

Följer tex hellre spansk ligafotboll än allsvenskan eftersom den spanska ligan är bättre helt enkelt.

Alltså, Jag köper hellre en Cypress Hill skiva som e tvärfet än tex Ison o Filles skiva som e kass i jämförelse.

Jag vill ha det bästa, inte det som e bra för att vara svenskt.

Jag har alla looptroops skivor osv men jag kommer inte ha en stor samling skivor av svensk hiphop så länge det inte finns en stor samling artister som håller måttet.

OBS! Alla påståenden i inlägget är baserade på MINA åsikter.
Flärtfärs

2007-01-04 23:05
om man inte är intresserad av svensk hiphop fattar jag verkligen inte vad man gör här inne då.
Skivsamlare

2007-01-04 23:31
håller med päronpung & fiyah, mer mixtapes!
och då snackar vi såklart inte för över hundralappen, utan billiga. skit i att lägga ner för mycket stålar på pressning & superhög kvalité på omslag. musiken vi vill åt trots allt.
Yes! In Concert — For the love of music

2007-01-05 00:03
Om vi bara gör en liten rolig jämförelse här.

200 Kr för en skiva innehållandes 17 spår. Det är riktigt tryck på skivan och label och allt.

Att trycka upp skivan (per skiva) kostade c.a 15 kr (LÅGT men rimligt i bulk.

Det betyder att själva innehållet är alltså värt 200-15=185 kr.
aiit, fine..

då kollar vi hur länge det tar att göra en tung låt (text, instrumental) c.a 24 timmar. (tungt räknat). Sen ska vi ju skicka detta på mastring, så det får sitt feta ljud (alternativt göra det själv), ge det en 5000kr för hela plattan.. delar vi då det per spår så är det 5000/17=294kr/låt.

Då ska vi kolla här, vad vi artister egentligen får betalt för varje låt (som tar c.a 24 timmar att göra dådå) 185/17 = 10 kr/låt

Hmm, vad blir timlönen? 24/10 = 2,4kr/h

Sen får vi då inte glömma att den kostade 294 kr att mastra.. Alltså (+)10-294 = -284.

Ska vi runda av detta nu så kostar alltså varje låt artisten 284 kr att göra! Är då 300 kr för en jäkla platta med 17 spår och tryck på (eller utan) inte värt att lägga?

Glöm inte att artisten måste leva, betala hyra och sen ha lite roligt med sitt liv också.

Tänk igen.. Tack.. Och profet, tack för ett bra inlägg.
 För skåne! svenskjävel!

2007-01-05 02:26
Mouldy_mushroom P22
det finns enstaka guldkorn...

2007-01-05 05:14
mycket av den svenska hiphopen har blivit sämre , enligt min mening. kolla tex på petter . jämför "Så klart" med " det går bra nu" . . .
// SONAR // socker_oscar P17 grabben synth är så javla 90-tals techno trance. det vet väl alla hiphopare?! Tror du seriöst Dr dre använder synthjävlar?!<br> <br>

2007-01-05 12:15
fan vad ni suger... ni som säger "äh vafan släpp lite på mp3" och så är så jävla snåla så det finns inte!

det är den svenska avundsjukan, det är vad det är! fan ta er! det är ni som är den direkta anledningen till varför svensk hiphop efter ett tag dör ut. (inte gjort ännu men det dröjer nog inte länge till)
 För skåne! svenskjävel!

2007-01-05 13:50
INNAN JAG GER MIN SYN PÅ EN DEL SAKER SKULLE JAG VILJA TA UPP EN INTRESSANT DETALJ!:

Hur kan det komma sig att jag får meddelande och mail från folk som tackar mig för det jag säger och tycker det är bra att någon tar upp det MEN dom vågar inte uttrycka sina åsikter öppet! Kan någon svara på det?
Är det fult att stötta artister man gillar? Är det mesigt att betala för en skiva? Är det töntigt att se till så att den musiken man gillar överlever???

Nu svar på diverse frågor elelr påståenden
från Bla "killen P19" och "Olzen p23":

Får väl börja med att säga att om någon känner sig kränkt eller förolämpad på något vis så ber jag om ursäkt...för jag tolkar det som att ni stöttar svensk hiphop och då har ni ingen anledning att känna så.

Anledningen till att jag inte var intresserd av en diskussion var att  det finns på tok för många här på whoa som inte kan föra en konstruktiv sådan! Men med facit i hand så är jag glad att så många med intressanta åsikter blandar sig!

Jag har ALDRIG sagt att man ska köpa musik man inte gillar!
Men det man faktiskt gillar SKA man betala för...annars är man en del av problemet och inte en del av framtiden!
Det är ju uppenbarligen inte allt som är skit för det är ju inte så att folk inte lyssnar, bara det att folk laddar hem ÄVEN sånt dom tycker är bra, och det är det som är buggen!

Sen finns det dom som snackar om att rappare minsann inte ska vara miljonärer och jag tänker inte bidra till deras inkomster osv osv...
Om ni seriöst tror att det handlar om att utövarna ska bli miljonärer så får ni fan tänka en gång till.
Det handlar om, som någon sa, att om vi fans istället för att ladda hem betalar tex 50 :- för nåns demo så kanske det innebär att den artisetn får råd att tex hyra in sig i en bättrre studio eller köpa en ny mixer, eller andra saker som höjer kvaliteen på musiken! Och det vill vi väl alla!?

Profet

2007-01-05 14:02
Crona - Ah, det var den första jag hittade när jag sökte på plattan... Tack för korrigeringen :)

Olzen - Håller med dig om att man kan brinna för musiken trots få inköp: de plattor man köper kan ju vara de enda man vill lyssna på ;)

* "utövare borde se sina produktioner och insatser som en hobby och inte som en inkomstkälla."
- Om det finns ett sug efter deras musik och de vill ha betalt för det så finns det väl ingen anledning att de inte ska få betalt av den som vill ha låtarna? Om sen ingen vill betala för det så är det helt enkelt den vanliga tillgång/efterfrågan som regerar och efterfrågan sjunker (d.v.s. "det är för dyrt, sälj billigare" visavi "det går inte att tillverka billigare").

* "Alla hobbys kostar pengar, allt från modellbyggen till korpenidrott, man betalar för det man tycker är roligt att göra. Vissa hobbys utmynnar i ersättning, men bara för att man inte tjänar pengar på det behöver man ju inte sluta?"

- Jämförelsen haltar: om du bygger en modelljärnväg så finns det ingen som kommer och kopierar din järnväg rakt av utan att behöva investera en summa och tid som närapå tangerar din egen utgift för ditt bygge.
Att bygga modelljärnvägen kan f.ö. mer ses som att göra sina egna blandband eftersom man använder sig av inköpta komponenter (resp. låtar) som någon annan framställt.

* "Den mentaliteten verkar saknas hos många utövare vars strävan hela tiden är att försöka leva på musiken."
- Varför ska de inte få försöka leva på musiken?

* "Men hävdar fortfarande att musik ska göras för skojs skull, om det sedan skulle utvecklas till en inkomstkälla hade det ju varit kanon"
- Att ha musik som hobby funkar f.ö. utmärkt: jag gör inte musik för att tjäna pengar, men sen är det ju även så att jag (hittills) inte gjort musik som framförts offentligt, utan för en klart avgränsad publik.
Om den dagen kommer då jag får för mig att försöka tjäna pengar på musiken så kommer jag förvänta mig att de som vill ha den ska betala för den (naturligtvis efter att jag gjort tillräcklig reklam genom att exempelvis ge ut gratisexemplar och även fixa spelningar och med reservation för eventuella samhällsomstörtningar ;) ).

Max_P - Din uträkning är minst sagt märklig. Du har inte tagit med hur många plattor som trycks för att komma ner i priset 15:- styck vilket ger att den förväntade inkomsten per spår (-284kr) är helt fel.
Om ditt exempel läggs över Petters plattor så kan du multiplicera timlönen med 120 000 (bananrepubliken), vilket ger att han (enligt dig) drog in (120 000 / 17) * 10 - 294 = 70 294 spänn. Per låt!
Sen att du har glömt bort vad det kostar med reklam, studio och skivbolagets del gör inte att uträkningen blir bättre.
Helt enkelt: jag håller inte med om att en skiva per automatik är värd två-trehundra kronor i dagens penningvärde.
Dessutom: Om du ska försöka övertyga någon - använd en rimlig kalkyl.

10-4, over...

"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2007-01-05 14:14
alla rappare borde sluta gnälla o göra plattor som är värda att köpa istället

2007-01-05 14:30
bursan sant.

har köpt fattarus skiva, ison och filles och frondas skiva iår.
dem tre var bra köp enligt mig.
yes ahaya

2007-01-05 14:30
*förra året...
yes ahaya

2007-01-05 14:39
Ärligt talat, finns det ens 400 000 personer i Sverige som lyssnar på hiphop? Finns det ens 100 000? Då menar jag inte Fronda, Promoe och Timbuktu. Att försöka tjäna pengar på hiphop i Sverige är rätt.. lönlöst. Lika bra att finna sig i det. De som brinner för det kommer fortsätter ändå, då det handlar om mer än pengar.

2007-01-05 14:40
Det är sant det profet säger. Det är förjävligt. Respekten för musik skapande och artisten är förlorad, finns liksom ingen kärlek för en produkt av musik sedan mp3:orna kom. Nu är allt så lätt, ladda ner ett album och släng mappen i papperskorgen om du inte gillar skiten.

Minns förut när man gled när till sin lokala skivbutik och lyssnade genom skivan först och hade lite beslutångest ett tag men köpte skivan direkt om låtarna föll i smaken. Fett nöjd traskade man hem med skivan i hand och lyssnade hela dagen, läste i bookleten osv. å mådde gött. Den känslan finns inte kvar. Kanske för att jag gör musik själv och faktist jävligt duktig på det, öhh men änd. Men alla fans i sverige vill ju oxå bli rappare, det är det som är grejen. Alla har mini studio nu och för mycket fritid så man skiter i andras musik, vägrar suporta. Men gör man man musik i svereige ska man aldrig tro att man kan bli rik och sälja. Man gör det för kärleken och inte några jävla kaffe pengar det blir när man hustlar iväg några X. Musik är inte länge någon investering.

Sverige är ett av världens rikaste länder men bland dem unga är det fan tvärtom. Nudlar med ketchup mentalitet! Ingen får lyckas, jantelagen regerar här.

Men är jams och livespelningar lösningen på problemet? NEJ FAN, vill alla hänga på jams och spela hårda och visa upp sina nya LRG outfits, nej fan. Det som behövs är folk med cash som styr upp en hiphop kanal på TV och ett gigantiskt bolag med en massa under labels och shit.Jag tycker personligen hiphop gör sig bäst i en stereo eller vad fan som helst.  Internet är ett genialt sätt att nå ut till 1000 tals heads så man ska fan inte klanka ner på det skiten. Man lär anpassa sig till framtiden och inte tvärtom.
Crime Pays, ask the Rothschilds!

2007-01-05 15:16
fishscale - 100 k kan man nog komma upp i ganska enkelt. Tror till och emd att det kan vara 200 k (det var ju trots allt 120 k som köpte petters bananrepubliken + att det är mängder som laddar ner även om de inte köper). 400 k kan nog vara tveksammare, men det finns nog en så många slentrianlyssnare / -nedladdare (d.v.s. såna som inte kan nämna mer än petter och timbuktu, kanske t.o.m. "han där snook" eller "dom där fronda" - jag har hört bägge kommentarerna från en polare som har lite mer hockeypundarmusiksmak). Men 100 k som har det som sin favoritgenre, eller seriöst är ett fan blir nog lite svårare (där tror jag det nog kan röra sig om en 50 k).
Dock tillräckligt för att folk ska kunna sälja mer än 500 ex.

bursan - Jag tror rapparna skulle gnälla mindre om skivförsäljningen var bättre relaterad till antalet lyssnare.
Om vart tionde lyssnare (som gillar mer än hälften av låtarna) skulle köpa skivan / singeln / filen skulle intäkterna för rapparna öka drastiskt. Om ens vart 20:e lyssnare skulle pröjsa skulle det göra en markant skillnad.
(ovanstående baserad på resonemang kring hur många som laddat ner utvalda torrents, hur mycket av det som laddas ner som gillas , samt hur mycket som sålts av de plattor jag kollat upp)

Dirty-Dave - Kan tyvärr säga att det inte bara är mentaliteten som är "nudlar med ketchup", plånboken speglar allt som oftast det också...
Finns just nu ingen direkt ekonomisk marknad för att göra en hiphopkanal på TV - möjligt att det skulle funka att sälja reklam till diverse klädföretag, men den skulle nog inte bära sig, tyvärr. Det går ju alltid att starta i liten skala med en webb-tv (finns en kanal redan, men den har bara ett fåtal videor igång och jag minns inte vad den heter + att den inte bara är för hiphop).
Jams och spelningar är en del av lösningen, förutsatt att man kan styra upp stämningen bättre än the outfit crowd (som sagt: för mycket jantelag och represent-tjafs).

10-4, over...

2007-01-05 15:17
vafna ska ni klaga för? va ska ni göra åt saken? allvar, vad fan ska ni göra åt saken? internet finns, mp3 finns, det kommer inte försvinna för att ni grinar på forum.

istället för att tro att folk kommer lägga 200 kr på en svensk hiphop skiva, bara för "kärleken till musiken",  så borde ni istället lägga energi på att komma nått sätt att få artisterna att ändå gå runt ekonomiskt i en hopplös värld med mp3s.

som folk skrivit tidigare i tråden, mer shows, och mer eget företagade.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-05 16:05
Hehe käre Mabande..

Ser att du misstolkat mig lite här. Jag tog bara fram kostnaden för en platta som inte hade sålt alls eftersom alla hade laddat ner den (okej, en såld skiva :P). Alla siffror är inte alls i närheten av reella, vilket var en del av meningen. Och jag förstår dig när du säger "om vi lägger det över petters plattor" så hade siffrorna blivit fullständigt åt pipsvängen. Försökte mer ta fram en någerlunda kostnad (som kan variera sjukt sjukt mycket) för en kille som gör sin demo. inte petter. =)

One löv!
 För skåne! svenskjävel!

2007-01-05 16:29
Tror inte jag misstolkade dig, utan vill bara visa på att det inte går att göra en sån kalkyl utan att ta med hur många skivor pressningen gäller ;)

10-4, over...

2007-01-05 16:38
varför ger man ej ut snipp eller vad man ska säga av det man vill sälja. jag vet att jag ska köpa proffesor P:s platta som han släpper nu och anndra. men jag tankar för att kolla typ så man är lite syndare

2007-01-05 16:40
vi släpper mixtapes och kommer släppa mer mixtapes billigt
även riktiga releaser
mer videos
även downloads till salu
och om ni vill se oss i din stad holla på en bokare

tyvärr är scenen död även om vi jobbar hur mycket som helst
så ja profet har en poäng
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se

2007-01-05 18:49

Jag köper inga skivor nästan, ja säger till mig själv att köpa hela tiden men glömmer av och när de e aktuellt igen så e pengarna borta. Men de är för svenska skivor är inte så lätta att få tag på, man måste beställa och sånt. Hade nån stått me skivan i handen och sakt "99kr och den där din" så hade man lätt köpt den.

Svenska rappare borde köra Houston-style, sätt er i eran sletna saab och pumpa musiken och åka sakta förbi kvarter överallt i sina städer och åka till andra stora städer, och sälja direkt från bilen. De är inte lagligt men vafan, vill rappare ha cash får dom la hustla lite.

Och så borde dom stora gå ihop och göra mixtapes, samtidigt som dom har me nykomlingar. typ en dubbel cd me 40 kvalité låtar från olika artister i sverige, de hade folk nog laggt lite godispengar på.

2007-01-05 19:27

anledningen till att jag knappt köper skivor längre är att det nästan inte görs så mycket bra längre, i synnerhet inte i Sverige. är typ hemmalagets grejer och ett fåtal tills som är värda att köpa. I mitt tyckte då förstås. laddar inte ens ner andra svenska rappares grejer för det är så jävla dåliga grejer dom gör.

det är få förunnat att kunna leva på sin passion, och vad får er att tro att det ska vara annorlunda för rappare? i synnerhet när de flesta är ointressanta och förefaller som talanglösa för alla utanför deras bekantskapskrets?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-05 19:30
Anledningen är att svenska rappare vill att marknaden ska anpassa sig till dem istället för att dem ska anpassa sig till marknaden.

2007-01-05 21:04
fett bra sagt, första gången jag tänker på det så keep it up
vissa är sämre än andra

// Gus

2007-01-06 03:12
support the swedish hip hop scene!
http://www.myspace.com/akinonline

2007-01-06 15:18
Det var schysst sagt, Du kommer få 100-tals stycken att tänka igenom detta.. Men detta inlägget kommer inte påverka nån!

Vill bara säga det till ALLA!
Medicc&Patten

2007-01-06 19:36
estragon 

* "anledningen till att jag knappt köper skivor längre är att det nästan inte görs så mycket bra längre, i synnerhet inte i Sverige."
- I så fall är det ju inte dig profets inlägg riktar sig till. Om du inte vill ha något från den svenska scenen så måste du inte köpa det.

* "det är få förunnat att kunna leva på sin passion, och vad får er att tro att det ska vara annorlunda för rappare? i synnerhet när de flesta är ointressanta och förefaller som talanglösa för alla utanför deras bekantskapskrets?"
- Du har (i likhet med många andra) missat poängen: det är inte de som ingen vill lyssna på som ska ha pröjs, utan de som folk faktiskt vill lyssna på. Det profet säger kan kokas ned till det simpla: Vill du ha skivan? Köp den.

floppen 
* "Anledningen är att svenska rappare vill att marknaden ska anpassa sig till dem istället för att dem ska anpassa sig till marknaden."
- På vilket sätt skiljer sig marknaden från rapparna? Bara nyfiken :)

10-4, over...

2007-01-06 20:19
Borja gora bra musik sa kanske folk koper dina skivor. Sluta bitcha och ta tag i det du gor sa att du ocksa hamnar pa topplistorna. Om man ser musik som ett jobb man kan leva pa (sarskilt i sverige) sa tror jag man ar i lite fel business...
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2007-01-06 20:19
Mabande: Marknaden vill uppenbarligen inte ha dåliga skivor till överpriser, vilket rapparna försöker kränga. Jag ser det som väldigt orealistiskt att det skulle vara konsumenterna det är fel på...

2007-01-06 20:25
Gogaku & floppen - Okej, hur svårt ska det vara att förstå den enkla grejen att marknadens efterfrågan i den här diskussionen baseras på antalet personer som vill ha musiken (d.v.s. de som gillar låtarna)?
Jämför hur många som har laddat ner och gillat Chords platta med hur många som de facto köpt den. Skillnaden är (med största möjliga sannolikhet) markant.

Det säger sig självt att det inte går att kränga en kass skiva till andra än sina polare och släktingar. Men en vass skiva borde, med den potentiella kundbasis som Sveriges hiphopfans utgör, kunna sälja i åtminstone 10 - 20 000 ex istället för 500-1000.

10-4, over...

2007-01-06 20:26
Föresten, floppen, var det inte du som hade testat att sälja bilder, men la ner projektet? Eller blandar jag ihop dig med någon annan?

10-4, over...

2007-01-06 21:17
Mabande P29

Vissa saljer sa mycket skivor ocksa, Timbuk, Petter, Snook, Fronda, Loop Troop, Ison & Fille. Det ar skillnad pa scenen i Sverige och t.ex. USA. Hiphop hamnar inte pa topplistorna i Sverige, forutom i enskilda fall. Tycker fortfarande att man inte ska vara i den har businessen i Sverige om man vill tjana pengar pa det...

Mitt inlagg var direkt riktat till Profet dessutom.

2007-01-06 21:35
Gogaku - Javisst är det så att det bara är i enskilda fall som hiphop hamnar på listorna, men det beror ju inte av att det inte finns nån som lyssnar. Finns mängder av hiphoplyssnare, men det är inte många av dem som betalar för det de gillar.

Att tjäna pengar inom konstnärsyrkena (dans, musik, måleri et c.) är få förunnat, men att få tillbaka lite av sin investering när det finns en efterfrågan på det man gör är väl inte så mycket begärt?

10-4, over...
Skivsamlare

2007-01-06 21:59
För att sälja mycket gäller det att attrahera den kommersiella massan vilken väldigt få svenska rappare gör. Enligt mig av den enkla anledningen att dom inte är bra nog. Snook, Petter, och Timbuktu - visst. Men sen är det dåligt. Klart det finns andra bra akter men för att slå på den kommersiella scenen finns en del kvar att önska.
-"Shit, I lost him in the Sun!"<br> <br> - Whoa PixelCrew 2004!

2007-01-06 22:12
sundown - Du sätter alltså likhetstecken mellan "bra" och "säljpotential"? Äger du bara absolute-plattor? ;D

10-4, over...
Skivsamlare

2007-01-06 22:20

Absolut inte, men detta är ändå ett obestridbart faktum.

Skivsamlare

2007-01-06 22:21

Jag uttryckte mig lite klumpigt, sorry...

Skivsamlare

2007-01-06 22:21

...Men jag tror du förstår vad jag menar.

2007-01-06 22:26
sundown - Jag förstår vad du menar, men håller ändå inte med om att "bra" musik per automatik når en stor publik som är villig att betala för den.

"Bra" är inom citationstecken eftersom det oftast är en subjektiv bedömning vad som är "bra" resp. "inte bra".

10-4, over...

2007-01-07 01:27
Mabande P29

Visst jag kan halla med. Men jag kan ta mig sjalv som ett exempel. Jag ar en typisk nerladdare och skams inte alls over det. Jag koper de skivor jag verkligen gillar, vilket faktiskt ofta ar det som spelas pa radio etc. (t.ex. Timbuk, Ison & Fille, Snook) resten kanske jag kollar in, checkar en gratis mp3a och ser om jag tycker om det, men det blir nastan aldrig sa att jag koper nat annat eftersom det aldrig fastnar ordentligt.
Ta Adam Tensta t.ex. Jag diggar honom som fan, MEN det later precis som vilken amerikansk rappare som helst, det kan jag fa "gratis" pa radion eller pa mtv.
Det ar det dar typiska svenska soundet som far mig att komma ihag det. Timbuk, Chords, Snook, Ison & Fille, Supersci, Loop Troop (inkl solo grejerna), Caspian OneNine-86, Popularmusik, Afasi & Filthy, Vendetta, Petter, Fattaru (deras nya sound), sakert nagra jag glomt men det ar pretty much it. Resten later antingen som en samre kopia av de jag namnt, eller som vilken amerikansk rappare som helst och jag ignorerar det, kanske omedvetet, men jag gor det anda.

Jag ser det som att dom som fortjanar uppmarksamhet av mig blir ocksa belonade pga det. Resten skiter jag i, det ar inte mitt ansvar att fa artister att gora musik jag tycker om sa mycket att jag vill kopa deras skiva, det ar deras...

Vet nan for ovrigt hur mycket man far av STIM bara for att sta pa scen?? 100-300 spann i minuten (mellan dom beloppen, ar lite osaker) Det ar ocksa nat att tanka pa... 20 min pa scen= minst 2000 spann.

(Observera att jag rappar sjalv, visst jag har inte slappt nat som folk kan kopa iom att jag ar ganska ny som rappare, men jag gar in i "industrin" med installningen att jag inte ska tjana nat pa det. For det funkar inte sa, inte i Sverige, visst man kan ha sjukt tur eller helt enkelt kampa tillrackligt mycket och lyckas, men det ar inte ofta det lonar sig ordentligt. Och jag ar anda "signad" under ett ganska stort bolag)

2007-01-07 02:25
när ska profet inse att han aldrig kommer kunna leva på sin musik? raplife in sweden? nah man håller inte...
inget å hänga läpp för. nya tider kommer...
http://www.kalvinhiphop.com

2007-01-07 02:25
Så jag skall först behöva handla petters piss musik för att få mina osignade artister signade och sen handla deras musik?

vafan tänker du med egentligen
det är ju SKIVBOLAGENS FEL ATT FEL ARTISTER SIGNAS, INTE DE SOM KONSUMERAR, fatta det din idiot
http://www.homage.nu/

2007-01-07 05:35
Maniack P19
du kan väl uppföra dig som folk även om du fick gå hem ensam från krogen? vilka skivbolagen signar står i direkt relation till vad dom tror att marknaden vill ha, oftast så har dom rätt bra koll på precis detta. om konsumenten då inte köper de skivor som ges ut av bolagets signade rappare, varför skulle dom då signa en till? rätt enkel ekvation kan man ju tycka.  så jo, konsumenten  har alltid ett finger med i spelet när det gäller vilka som signas och inte....

2007-01-07 12:40

Maniack - Om du inte vill ha musiken: köp den inte.
Om du vill ha den (på hårddisk, skiva eller kassett) - köp den.
Resonemanget är inte svårare än så...

Gogaku - Med risk för upprepningar: Om du inte vill ha musiken behöver du inte köpa den.
Visst att det i nuläget är så att man kan komma undan och (via nedladdning) slippa pröjsa, men det är fortfarande inte okej.
Du gillar bara "Timbuk, Chords, Snook, Ison & Fille, Supersci, Loop Troop (inkl solo grejerna), Caspian OneNine-86, Popularmusik, Afasi & Filthy, Vendetta, Petter, Fattaru"? Finfint, köp deras grejer! Om du börjar gilla Profet (antingen genom att han eller du ändrar stil) så köp hans grejer också :)
Om du inte gillar en platta tillräckligt mycket för att köpa den: radera den (du får mycket mer plats på hårddisken) ;)
Om du bara gillar ett par låtar från en platta: fundera på om du kan göra någonting för musikern som kompenserar för att du inte pröjsar för låtarna...

* "Vet nan for ovrigt hur mycket man far av STIM bara for att sta pa scen?? 100-300 spann i minuten (mellan dom beloppen, ar lite osaker) Det ar ocksa nat att tanka pa... 20 min pa scen= minst 2000 spann."
- Jag kände faktiskt inte till den grejen, men det ger ju fortfarande inte att det ger någon hållbar ekonomi för att ens driva projektet "göra musik".
Säg att du är en aktiv musiker utan kontrakt och i början av din karriär och i snitt kan fixa ett dåligt betalt 30 minutersgig månaden. Det ger då minst 6000:- till musikkassan (använde mig av medelersättningen du reminissade kring). Ur den kassan ska det tas pengar till studiotid, resor till och från spelningar, pressning av demo, affischering (och övrig reklam) inför spelningar o.s.v. o.s.v. Dra av skatt från det så blir det genast lite mindre. Lägg till skivförsäljningen på spelningarna så kanske det går jämnt upp.

10-4, over...

2007-01-07 12:44

mabande: för att få tillgång till dom där stim pengarna, hur gör man då? måste man inte vara medlem inått och betala nån månads avgift?

http://www.sthlmmd.se

2007-01-07 12:49
puszel - " Vad innebär anslutning till Stim?

Din anslutning innebär att du upplåter din rätt till Stim att ge tillstånd till och ta betalt för användningen av din musik i offentliga sammanhang. Att ansluta sig till Stim är kostnadsfritt."
/ STIM.se

Tydligen är det alltså gratis (misstänker att affärsidén är att de tar "administrativ" procent på vad arrangörer / musikspelare betalar in) :)

10-4, over...

2007-01-07 13:31
Mabande: ja de vill ha, men vill inte betala, då kan man antingen sänka priset eller höja kvaliten. Det jag stör mej mest på är faktiskt att man hela tiden som konsument får höra att man är en dålig människa, tänk om en butik skulle bete dig likadant... Men det är väl så de som inte lyckas gör, skyller ifrån sig, medan de som lyckas oftast för någonting åt saken.

2007-01-07 13:45
floppen
* "de vill ha, men vill inte betala, då kan man antingen sänka priset eller höja kvaliten"
- Jag har inte sagt emot det. Det jag sagt är att de som vill ha ska göra rätt för sig :)

* "Det jag stör mej mest på är faktiskt att man hela tiden som konsument får höra att man är en dålig människa,"
- Du är väl medveten om att "kritiken" (snarare påhoppen) inte riktar sig mot den som köper, utan den som snyltar, va? ;)

10-4, over...

2007-01-07 13:45

Köp musiken för helvete. Ni vill att svensk hiphop ska leva vidare men ändå så laddar ni ner. Det är som en hjärtoperation där man vill hålla patienten vid liv men ändå sätter en jävla skallpell i hjärtat på patienten. Tänk, man blir nog knappast motiverad att göra bra musik eller musik överhuvudtaget om det inte ger nåt.

Berra upp i era hörlurar!