I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

5åriga Oscar är en tjej

Övrigt - Blandat

2011-01-15 02:10
kakmonstret P25

Du har aldrig tänkt tanken att det faktiskt INTE är barnet eller barnets föräldrars fel om barnet mobbas. ???? du tycker inte att det är ganska slående att det nästan i varje skola o i varje klass finns barn som mobbas. ? Det handlar inte om att vissa människor inte vill eller kan passa in.

Tänkt tanken är väl att ta i, det torde väl vara common knowledge att barn kan vara sjukt elaka mot varandra. Men i mitt exempel så har ju föräldrarna en del av ansvaret, som vuxen kan du inte förlita dig på att ditt barn och ditt barns klasskamrater kommer bete sig som i Tillsammans. Det är så det ser ut i dag, det är så spelet spelas och det är därför man egentligen går i skolan i 9 år. Det är en uppbyggnad och ett test av din karaktär, om du inte har föräldrar som vill spela det spelet, fine. But dont say i didn't warn ya'll.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-01-15 05:05
Hoppas föräldrarna och alla andra föräldrar där ute som utsätter sina barn för liknande sjukligheter blir av med vårdnaden. Vissa människor ska verkligen inte uppfostra barn, så är det bara.
Bitches Ain't Shit
Producent

2011-01-15 05:23
hhHhHhahahahahahahahha oscar är riktigt äcklig, jag hade lagt honom i en påse och gett till någon lärare som uppskattar såna ungar.

2011-01-15 12:25
Angelika

Läser man artikeln med ditt synsätt så ser man tydligen hur han blir "tvingad."

Hur läser du den då?

För psyket tar inte skada av att klä sig i klänning & gilla rosa, oavsett vilket kön man tillhör.
Det man tar skada av är hur andra behandlar en, se då till att uppfostra din unge till att inte se ner på andra, då är vi ett steg på vägen.

Jag tror att det tar skada av att inte veta vilket kön man tillhör.
Sedan vet även alla om hur barn är, eller egentligen hur MÄNNISKAN är iom att mobbing förekommer även på arbetsplatser.
Det finns en speciell sort som mobbas, herr Oscar är den sorten gånger 100.
Den som inte vet det kan ju inte varit utanför ytterdörren sen 70-talet.
Det kan man tycka vad man vill om, men den föräldern som med flit uppfostrar sina barn att bli 100ggr(jamen typ ;P) mer mobbade än avg. kid borde fan bli granskade av socialen, för varningsklockorna ringer om att detta inte är en sund miljö för ett barn.

Och hur stor erfarenhet av barn har du? När man är 2-3 år har man faktiskt rätt stor koll på vad man föredrar

Ungefär lika stor som alla andra..
Hur stor har du?

När man är 2 har man ju knappt lärt sig prata ffs! :O.

Jag tycker iaf att om man är mogen att bestämma sitt egna kön, då är man mogen att få dricka pilsner och ha sex också.
Jag lovar dessa föräldrar tycker likadant, det är ju det mest logiska, så troligen ligger morsan med lille oskar ibland också "för annars blir han ju så ledsen"..

prinsen i hundkostym.
HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!

2011-01-15 12:27
Jag lovar dessa föräldrar tycker likadant, det är ju det mest logiska, så troligen ligger morsan med lille oskar ibland också "för annars blir han ju så ledsen"..

Det KAN ju iofs vara så att det är farsan som klär ut Oscar i klänning för att sen ha sex med honom.
Han önskade sig en dotter men fick 3söner..
prinsen i hundkostym.

2011-01-15 13:41
Kakmonstret, om du läser RESTEN av det jag skrev i det inlägget så har jag redan svarat på det du säger.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2011-01-16 16:19
App P21
Inte direkt. För du har grundprincipen att det är föräldrars fel om deras barn inte "passar in i samhället" Som du så fint utrycker det.
Medan jag är öppen och anser att samhället är öppet för alla, och tycker det är den atmosfären och attityden man vill ha i skolan och i befolkningen i övrigt.
Problemet är att vissa inte har den synen och inte accepterar alla.

Och problemet med mobbing handlar om ett socialt problem i skolan. Inte ett uppfostringsproblem.

2011-01-16 19:44
Du har absolut ingen aning om vad min "grundprincip" är, bara delar av den.

Man kan antingen sitta och gråta över hur världen borde se ut, eller så kan man försöka leva i den som den är.

2011-01-16 19:54
Säg det till folk som lever i diktaturer eller i andra situationer som är långt från acceptabla. Jag tycker din attityd är väldigt dålig.

2011-01-16 22:59
Och din är inte realistisk.

2011-01-16 23:11
Ok, vi börjar klä våra söner i klänning eftersom folk har det sämre i diktaturer.
prinsen i hundkostym.

2011-01-18 15:11
För att förtydliga mina tidigare inlägg litegrann.

http://www.bernyblue.com

Det är människor som denna som jag är orolig att denna pojke kommer bli/umgås med.
Det är även i såna kretsar som jag misstänker att Junkgirl och Misery_chick mfl. hänger i.

prinsen i hundkostym.

2011-01-18 15:27
psyko_slusk
men nu får du ju ge dig, dina "misstankar" är helt grundlösa och jäkligt onödiga, har du något annat syfte med sista meningen där utom att bara förolämpa?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2011-01-18 15:35
har du något annat syfte med sista meningen där utom att bara förolämpa?

Provocera :P.. Denna tråd är ej mogen att dö ännu förns ni erkännt sjukheten i det här fallet!
prinsen i hundkostym.

2011-01-18 15:36
psyko_slusk

känns lite ovettigt av dig att vänta dig att jag ska erkänna något jag ju faktiskt inte håller med dig om.

2011-01-18 15:38
Fast bör väl tillägga att jag inte har något personligen emot dig och junkgirl misery_chick.

Men att ni tillhör samma kategori människor som denna Berny tycker jag är tydligt sen länge.
Även om ni är extreme light om man jämför med henne :)..

Det betyder inte att ni är dåliga människor, Berny är ingen dålig människa heller.. Men knappast sund.
prinsen i hundkostym.

2011-01-18 15:43
psyko_slusk

förklara gärna på vilket sätt jag skulle tillhöra "samma kategori" som henne, jag är oerhört nyfiken på vad du tror dig veta om mig som får dig att anse att jag är osund på ett sätt som påminner dig om berny pålsson?

är det min hårfärg? mitt nio år gamla användarnamn? förklara gärna.

jag är inte en mentalpatient, jag är mentalskötare.

2011-01-18 15:49
En ny Kim Petras!
http://www.finest.se/drzamani

Varje andetag! Varje natt och dag! Varje slag jag slog var för AIK, stolta AIK!

2011-01-18 15:54
Jag har varit av den åsikten en längre tid, den har jag bildat eftersom du, precis som jag florerat i detta forumet i en evighet.
Jag grundar det på vad du skrivit i en del trådar, för länge sen nu för att jag ska kunna/orka söka upp, men det är ju trådar som handlar om sådana ämnen.
T.ex är du väldigt mån om att försvara Oscars föräldrars beteende, vilket tyder på lite konstig verklighetsuppfattning, och det är inte bara den här tråden utan du verkar vara väldigt engegerad i att försvara ALLA avvikande beteenden, du verkar även ha bra relation med Junkgirl, vilket säger mig att du själv är/har varit en väldigt "avvikande" figur.
Hårfärgen och nicket säger mig att din avvikelse lutar åt samma håll som Berny.

Att du är skötare just nu bottnar säkert i att du tidigare mått kasst och nu därför vill hjälpa andra i samma situation.
Ungefär samma syndrom om Berny som skriver en bok, hon vill nå ut till andra människor som har det tufft.

prinsen i hundkostym.

2011-01-18 19:30
Ser heller inte det osunda i att klä sig i klänning?
Vart ligger problemet egentligen?
Det är kläder vi pratar om, att en pojke går i klänning... är det så hemskt tycker ni?

Kör säger jag!
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2011-01-19 13:26
Efter att ha läst, nästan, hela tråden vill jag bara slänga ut en simpel fråga till alla er motståndare. Alltså, alla ni som tycker att Oskars beteende är onaturligt och onormalt - varför bryr ni er så mycket?

Någon skrev "jag tänker ALDRIG säga hon till en HAN". Varför? Varför bryr du dig så himla mycket om någon vill vara en hon? Även om man tycker att det är onaturligt så är det ju knappast något som smittar, det är inget virus som någon bär på, det är ingen magisk formel som kommer göra dig till det motsatta könet.

Visst är det fint att ni gömmer er bakom argument som "men han kommer bli mobbad" när det gäller Oskar (som om ni faktiskt brydde er på riktigt), men innebär det att man som förälder ska behöva ändra på sitt barn i alla lägen för att ungen blir mobbad i skolan? Om någon blir mobbad för att den är rödhårig, är det upp till föräldern att färga håret på ungen då? Och om föräldrarna INTE färgar ungens hår - är detta ett tecken på dåligt föräldraskap? Om en tjej på 10 år tycker om att rida, men ingen annan tjej hänger i stallet varje dag efter skolan och tycker det är mycket coolare att vara gymnast - ska föräldrarna då förbjuda sitt barn att gå till stallet och tvinga henne att gå på gymnastiklektioner? I min värld är dessa simpla exempel verkligen exakt samma sak som att en 5åring vill ha en klänning på sig.

Det är så jävla onödigt att sitta och spekulera i en 5årings framtid utifrån EN enda artikel. Att Oskar kommer byta kön när han är äldre är knappt ens troligt, det är ett faktum att barn härmar andra och hittar sig själva i den nyfikenheten. Det är ju INGEN som vet om Oskar tänker ha klänning på sig i resten av sitt liv eller om han vid skolstarten säger till sin mamma "Nu har jag använt klänning klart och vill ha byxor som de andra pojkarna i min klass". Så varför ska man sitta och spekulera i huruvida han kommer bli transa som stor? Eller transexuell dessutom, vilket ju inte är samma sak - vilket jag utgår ifrån att många i denna tråd inte ens vet om.

Barn som experimenterar i den åldern gör det oftast inte som ett startskott för hur personligheten eller den sexuella läggningen kommer ligga för evigt i resten av deras liv. Det brukar man ofta börja fundera på igen när man blivit lite äldre och vissa kanske till o med i mitten av sitt liv. Barn må tänka en jävla massa och ha en jävligt bra världsuppfattning (från vad vuxna kanske tror) men jag tror inte att man som 5 år är så pass medveten att man till 100% säkerhet kan säga "Jag är född till kille men ska bli en tjej" och sen verkligen hålla sig till det också, oavsett vad som händer senare i livet. Kroppen måste växa en hel del till för att man ska hinna känna efter ytterligare en, två och hundra gånger om vem man verkligen är (tror jag iaf). Sen kanske man ändå kommer fram till att "jo, men jag vill faktiskt vara en tjej och ska operera mig" men jag tror verkligen att det är något som går i flera turer om och inget som skrivs i sten för att man gillade klänningar som 5åring.

Dessutom står det väl ganska tydligt i artikeln att Oskars föräldrar har diskuterat hans kropp med honom och att han är rätt nöjd med att ha en snopp och just medicinskt vara kille? Men det betyder ju inte att man känner mentalt att man tillhör ett annat kön. Fan, oavsett vad lilla Oskar bestämmer sig för så har han en jävla massa år på sig att byta fram och tillbaka mellan vad han vill vara. Det enda jag kan hoppas på för hans skull är att han i slutändan kommer fram till vad som gör honom lycklig och att han mår bra. Oavsett Oskar är en han eller hon, för Oskars kön kunde jag inte bry mig mindre om, så länge en människa mår bra.

Därför fattar jag inte varför alla bryr sig så jävla mycket om han är en han eller om han är en hon.

2011-01-19 14:09
Phatie

Så om din framtida dotter vill exempelvis vara blond istället för sin naturliga hårfärg - så kommer du gladeligen färga hennes hår?
Du tycker inte att man som förälder måste sätta vissa gränser samt uppmuntra sitt barn att vara nöjd som man är? Att Oscar bär klänningär knappast det största "problemet", utan det faktum att de inte -vill- kalla honom för varken hon eller han. Man föds med ett kön så är det. Sedan att man kan vara född i fel kropp, det är en annan sak. Det handlar inte ens om det i denna tråd.

Och ang. att tala som om man bry sig - ja, jag bryr mig faktiskt - på riktigt. Det finns något som kallas empati?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-01-19 14:27
Äntligen ett välformulerat "förespråkar-inlägg" bra jobbat där :)..

Svar:

Alltså, alla ni som tycker att Oskars beteende är onaturligt och onormalt - varför bryr ni er så mycket?

Personligen bryr jag mig inte så mycket, eller, jag bryr mig inte alls.
Det finns 1000-tals föräldrar som är värre, men om det t.ex är rätt eller fel att slå sina barn tror jag inte skulle bli särskillt spännande debatt, detta är helt enkelt intressant att diskutera eftersom folk har väldigt olika åsikter.

Visst är det fint att ni gömmer er bakom argument som "men han kommer bli mobbad" när det gäller Oskar

Du har rätt i att förmodligen ingen här bryr sig.
Mitt argument handlar egentligen inte heller om ifall han blir mobbad eller ej, utan mer om att ett föräldrapar som är villiga att skicka ut sin son som någon slags kamikaze-pilot för "the greater good" luktar begraven hund, verkar inte som att deras agenda är sin sons bästa längre, vilket borde vara prio 1 för alla föräldrar oavsett samhälle. Visst vore det bra för det Nord Koreanska folket om fler var demokrati-kämpar, men jag tror nog de flesta uppfostrar sina barn att se upp till den stora ledaren ändå.

men innebär det att man som förälder ska behöva ändra på sitt barn i alla lägen för att ungen blir mobbad i skolan?

Detta har vi gått igenom flera gånger i tråden.
Det är lixom skillnad på att ungen föds med en annan hårfärg än att i princip sätta en stor blinkande skylt på dens huvud där det står MOBBA MIG!
Ett motsvarande exempel mot artikeln vore kanske föräldrar som klär sina barn som Sid Vicious på Lidingö Privatskola, eller med kostym o snedbena i Rinkebys kommunala skola.

Om en tjej på 10 år tycker om att rida, men ingen annan tjej hänger i stallet varje dag efter skolan och tycker det är mycket coolare att vara gymnast

Handlar som sagt inte om detta.
Men ett bra sätt att få in sitt barn i gruppen osv kan ju vara att försöka få den att hänga på det lokala fotbolls laget eller så, när jag var 5-6år så var det helt naturligt, alla gick i fotboll, även jag, många gånger gnällde jag över att det var träning, jag ville ju hellre sitta hemma o glo på Darkwing Duck, men jag är jävligt glad att jag behövde fara på träningen, det har gett mig mycket mer än bollkänsla och god grundfysik.

prinsen i hundkostym.

2011-01-19 14:27
Det är så jävla onödigt att sitta och spekulera i en 5årings framtid utifrån EN enda artikel.

Men nu är det den här artikeln vi debatterar, namnen i artikeln är utbytta, så detta kunde lika bra vara en hypotetisk fråga, men det är kul att fundera över vilket som.

Så varför ska man sitta och spekulera i huruvida han kommer bli transa som stor?

Barn som experimenterar i den åldern gör det oftast inte som ett startskott för hur personligheten eller den sexuella läggningen kommer ligga för evigt i resten av deras liv. Det brukar man ofta börja fundera på igen när man blivit lite äldre och vissa kanske till o med i mitten av sitt liv. Barn må tänka en jävla massa och ha en jävligt bra världsuppfattning (från vad vuxna kanske tror) men jag tror inte att man som 5 år är så pass medveten att man till 100% säkerhet kan säga "Jag är född till kille men ska bli en tjej" och sen verkligen hålla sig till det också, oavsett vad som händer senare i livet. Kroppen måste växa en hel del till för att man ska hinna känna efter ytterligare en, två och hundra gånger om vem man verkligen är (tror jag iaf). Sen kanske man ändå kommer fram till att "jo, men jag vill faktiskt vara en tjej och ska operera mig" men jag tror verkligen att det är något som går i flera turer om och inget som skrivs i sten för att man gillade klänningar som 5åring.

Nej, det är just därför som inte som förälder ska:

Oskar började klä sig i klänning strax innan han fyllde två, då han fick låna en hemma hos en kompis. Ganska snart därefter fick han en egen.

–?Den hade han på sig varje dag hela sommaren, säger pappa Mattias.

Kom igen? Han är TVÅ ÅR GAMMAL! det är inget han VÄLJER, det är hans föräldrar som valde det.

Jag återkommer med mer kritik från artikeln sen.

Dessutom står det väl ganska tydligt i artikeln att Oskars föräldrar har diskuterat hans kropp med honom

Detta tycker jag också osar katt, vem "diskuterar kön" med sitt barn vid den åldern?
Vid den åldern handlar det om att bara få vara trygg i den man är, man ska inte fundera över "om man är kille eller tjej", han är en han helt enkelt, vill han ändra på det får han göra det senare i livet.

Jag citerar återigen App i det här läget då jag tycker han formulerade det bra:

Jag menar att man kan nästintill tvinga på barn att vara "alternativa" genom att glorifiera och genom överdrivet tjat.

"KOMIHÅG ATT DU FÅR VARA SOM DU VILL; DET GÖR INGET OM DU ÄR EN TJEJ; DU MÅSTE INTE VARA KILLE" osv osv osv.

Om man gång på gång intalar någon att de FÅR förändra sig om de vill, de FÅR ju vara PRECIS som dom vill.

Någonstans går "vi stödjer dig fast du sticker ut från normen" till "vi stödjer dig för att du sticker ut från normen" och då blir det hela ohälsosamt.

prinsen i hundkostym.

2011-01-19 14:37
Sen skulle vilja att du kommenterade dessa avsnitt ur artikeln phatie:

När Oskar var drygt tre år gammal talade han om för sina föräldrar att han är en flicka.

–?Han ser sig både som pojke och flicka, även om han är mer flicka, förklarar Mattias.

–?Fast nyligen sa Oskar att förut var han pojke ibland, men nu är han bara flicka, säger Sofia.

För Oskar kretsar mycket kring utseende.

Varken Mattias eller Sofia säger ”hon” om Oskar. Men de säger inte så gärna ”han” heller.

Oskar har även sagt att han vill byta namn.

–?Det kändes lite konstigt när han inte tyckte att vi hade gett honom ett bra namn. Helst skulle han vilja heta Julia. Han har rättat oss många gånger när vi har sagt Oskar, säger Mattias.

–?Någon tyckte att vi spelar med i ett spel som Oskar har satt upp reglerna för.

Det finns alltså vittnen som säger samma sak som jag(och andra i tråden)

Och många har berättat om andra pojkars ”klänningsfas” och tröstat med att ”vänta så ska du få se att det ordnar sig”.

Dvs. du mfl.

– Men för Oskar är det här ingen fas. Det började så tidigt och är så starkt. Det här är hans starkaste drivkraft, säger Mattias.

Säger han själv och hans föräldrar.

Vad säger Oskars bror Viktor?

–?Han säger ingenting. Han är helt okej med det. Och när Otto föddes sa Viktor ”undrar vad han kommer att bli sen, om han kommer att bli flicka eller pojke”. För Viktor är det något man väljer att bli lite senare, precis som Oskar gjort, säger Mattias.

prinsen i hundkostym.

2011-01-19 19:27
La_Latina

Du verkar inte veta vad empati är om du tror att du har det genom att "reagera" på en tråd som ligger på ett internetforum. Tycker du att Oskar har det dåligt, mår dåligt pga. allt detta och har föräldrar som missköter honom så borde du ringa socialen. Tycker man att det Oskar gör är onaturligt till den grad att du påstår att du BRYR DIG så får du fan ge lite mer action än att wiena om hur onaturligt det är över ett internetforum.

Ang. hårfärgandet måste jag nog ställa frågan: hur gammal är min ofödda dotter som du talar om när hon vill bli blond?

psyko_slusk

Jag återkommer när jag har lite mer tid. Det var fan ingen dålig uppgift du gav mig när du ville att jag ska kommentera ALLT det där, haha. Dessutom förstår jag egentligen inte poängen i det eftersom du tydligt INTE VILL ta emot några andras argument och försöka förstå dem. Det enda du gör är att bara sätta dig på avig sidan och säga "nej nej, så är det inte." eller "nej nej, det är onaturligt", oavsett hur välformulerade eller välgrundade argument folk har haft genom tråden. Men jag ska absolut ge dig kommentarer på det du ville ha kommentarer på, dock senare som sagt.

2011-01-19 20:30
Phatie

Du verkar inte veta vad empati är om du tror att du har det genom att "reagera" på en tråd som ligger på ett internetforum.

Jag reagerar inte på tråden utan artikeln? Och om du vet vad empati är (vill inte sänka mig till din nivå) vilket jag antar att du gör, så vet du med att man kan reagera på saker man läser.

Tycker du att Oskar har det dåligt, mår dåligt pga. allt detta och har föräldrar som missköter honom så borde du ringa socialen. Tycker man att det Oskar gör är onaturligt till den grad att du påstår att du BRYR DIG så får du fan ge lite mer action än att wiena om hur onaturligt det är över ett internetforum.

Jag har inte sagt att det Oscar gör är -onaturligt-? Det är naturligt. Jag tycker att det är Oscars föräldrar som gör fel - framgick inte det? Jag har inte gnällt? Jag för en debatt med andra som har åsikter likt dina. Om jag nu skulle vilja anmäla Oscars föräldrar så hade jag inte kunnat göra det då jag inte känner dem?

Hur gammal är du? Känns relevant i sammanhanget då du i ditt inlägg till mig, ej har kommit med ett enda sakligt motargument utan endast aggressiva "påhopp". You are too old for that shit, right?

Ang. hårfärgandet måste jag nog ställa frågan: hur gammal är min ofödda dotter som du talar om när hon vill bli blond?

Du förstod inte min liknelse? Om du hade gjort det hade du förstått att det rör som en tvååring, eftersom det var så gammal Oscar var när han bestämde sig för att bära klänning.

2011-01-20 12:27
La_latina

Ok, my bad. Jag skrev en felaktig preposition. "reagera" på en tråd ska vara "reagera" i en tråd.

Jag tyckte det var att gnälla när du började spela ut "jag har faktiskt något som kallas empati"-kortet. Men visst, ursäkta! Jag misstog mig!

Klart du kan anmäla dem om du tycker att de gör fel och gör något mot sitt barn som du tror att barnet kommer lida av i resten av sitt liv. Anmäl på, du behöver inte ha en relation till föräldrarna. Tror det är skitenkelt att kolla upp det. Offentlighetsprincipen, fire away!

Ja ok, om nu min ofödde tvååriga dotter var väldigt mörkhårig och ville vara superblond så skulle jag för det första bli förvånad och sen tycker jag inte att det går att jämföra heller eftersom ett klädesplagg går att ta av när som helst på barnets villkor, en hårfärgning/tatuering/operation eller liknande som är någelunda permanent och ihållande på kroppen går inte att bli av med när man inte längre vill ha det utan ett ytterligare ingrepp.

2011-01-20 12:44
Men fortfarande, vadå kamikazepilot? Ungen är fem år, det är två år kvar tills han ska börja i skolan. Det är ingen som vet om han tänker ha klänning på sig då, det hinner hända sjukt mycket på två år - speciellt i den åldern. Varför spekulera? Och det är väl ganska uppenbart att du funderar på huruvida Oskar kommer bli mobbad eller inte, det är ju vad du argumenterat för i nästan hela tråden? Eller har jag missförstått allt du skrivit?

Men faktiskt så ser jag ingen skillnad på att någon blir mobbad för att den har rött hår eller för att en kille har klänning. Genom alla tider har barn blivit mobbade för helt obetydliga saker (tycker vi idag när det handlar om hårfärg eller liknande), det handlar bara om att det är något som gjort att barnet sticker ut från mängden. Förut var det hårfärg, sen var det hudfärg, sen var det fritidsintresse, sen var det musiksmak, sen kläder, sen blev det sexualiteten etc. Om en förälder inte vill att ens barn ska bli mobbat med 100% säkerhet får man helt enkelt låta ungen gå i hemskola eller något, för det kommer alltid finnas något som gör att man blir utfryst någon gång i sitt liv - sen om det är under en lång period eller för en enstaka händelse är skötsamma, jag är övertygad om att alla någon gång har fått känna sig ensam i skolans värld. Tycker du inte att det är bättre att man pratar med dom som mobbar och försöker få dom att förstå att det inte är så konstigt med att ngn har rött hår, gillar att simma, är född med den hudfärgen eller har många fräknar eller gillar att ha klänning? Är det inte bättre att diskutera med barnen att "Oskar gillar att ha klänning och det är inget konstigt med det. Det finns massor som har klänning och män i andra kulturer har både kilt, långa dräkter, munkkåpor, saris och allt vad det heter"?

Min nästa fråga blir: varför ska du nödvändigtvis ha in ett barn i en grupp då? Visst, ingen vill att någon ska vara mobbad - självklart. Men det finns ju massvis med barn som leker bäst själva eller som inte alls har något emot att ha kanske en eller två bra och nära vänner istället för att vara bekant med alla elever på skolan. Jag personligen har hellre få och nära vänner än en jävla massa bekanta som knappt känner mig, något som dessutom varit så i hela mitt liv. Oskar har ju uppenbarligen vänner som han leker med.

Visst, svinbra att fotbollen funkade för dig trots att du inte ville det. Själv skulle jag tycka det vore det vidrigaste man kunde göra mot någon - att tvinga någon spela en sport för att man själv som förälder anser att det är det korrekta. Något säger mig att du inte hade fått dansa balett om du hade velat göra det istället, trots att det hade gett dig många färdigheter för framtiden annat än bara balans, god fysik och rytmik.

Har du några barn? Har du småsyskon? Har du några småbarn omkring dig i din närhet? Jag har inga syskon men känner folk med barn på 5 år och har också bott med en tvååring under 1 års tid. Jag lovar dig att den 5åringen är mycket väl medveten om vad han sätter på sig eller vill ha för leksaker. Det är inte hans mamma som klär på honom på morgonen, det är han själv. Tvååringen som jag bodde med visste också vad hon gillade, hon skrek om någon försökte sätta på henne en kjol, hon hatade det. Klänning gick bra men hon hatade kjol och strumpbyxor. Så klänning med jeans under funkade super - varför? Ja, för även om hon var TVÅ ÅR så visste hon att hon INTE gillade kjol och strumpbyxor. Det var inget som föräldrarna kunde styra över.

2011-01-20 12:53
Det förra inlägget var naturligtvist också till psyko_slusk

Jag vet inte riktigt vad du vill att jag ska kommentera på vissa saker. Att han sa att han förut var en pojke och nu är mer en flicka beror ju såklart (i min värld) på att vi vuxna hela tiden sorterar in plagget klänning som något bara flickor kan ha på sig, då är det väl inte så konstigt att han tänker "ja men då är jag väl en tjej då?" om vi hela tiden berättar för honom att BARA flickor kan ha klänning. Skulle vi säga "både flickor och pojkar kan använda klänning" skulle han (tror jag) aldrig ens fundera över huruvida han var en pojke eller flicka.

Nej, det är väl skitbra att säga könsneutrala saker som "hen" till Oskar om han nu själv har uttryck att han är både tjej och kille, tills han bestämt sig?

Men jisses, vadå? Jag ville heta Aurora när jag va liten. Tyckte att det var orättvist att jag inte fick heta Ludvig när mamma berättade att det var vad hon och pappa hade tänkt ut om jag hade blivit en kille. Tyckte Ludvig va skitfint och önskade att jag hade blivit en kille så jag fick heta det. Det är inte så att jag gick och blev transa som stor för att få kalla mig för Ludde...

Ja, men är det inte ett spel då? Är det inte en lek för Oskar? Han är 5 år, klart att det är nyfikenhet, lek och vardag för honom.

Att hans pappa säger att det INTE är en fas kan jag inte uttala mig om, jag antar att pappan pratar om klänningsanvändandet. Det är mycket möjligt att det faktiskt inte är en fas, jag menar mer att jag tror det är en fas om huruvida han pratar om sig själv som tjej. Klänning kommer han säkert rocka vidare med. Sen säger jag dock inte att det är omöjligt att han i ett senare skede i livet kommer gå tillbaka och säga "men jag är nog en tjej ändå". Tror bara att man inte bestämmer sig för sånt så ungt utan att man hinner fundera på det ett par gånger till...

Det där med att välja kön, det är ju fantastiskt att få välja det själv. Det finns ju faktiskt ett biologiskt kön och sedan ett mentalt kön eller vad man ska kalla det, har helt tappat ordet för dig. Jag tror att det finns mer kring det konstruerade könet som man kan bryta sig loss ifrån utan att för den delen vilja byta könsorgan. Tror en grundkurs i genusvetenskap skulle ge dig en hel del.

2011-01-20 14:02
Men fortfarande, vadå kamikazepilot?

Jag beräknar mobbningsrisken till 99.9% därav uttrycket kamikaze.

Ungen är fem år, det är två år kvar tills han ska börja i skolan. Det är ingen som vet om han tänker ha klänning på sig då

Enligt hans egen far(och förmodligen mor) så är detta ingen fas, precis som du själv såg.

Men även om du inte tror på vad han säger så måste du tänka på att Oscar varit tjej ända sedan 2års ålder, alltså så länge han kan minnas.

Och det är väl ganska uppenbart att du funderar på huruvida Oskar kommer bli mobbad eller inte, det är ju vad du argumenterat för i nästan hela tråden? Eller har jag missförstått allt du skrivit?

Jag tror du missförstod.
Jag BRYR mig inte såvärst om han blir mobbad eller ej, men att han kommer bli det är en annan fråga och väldigt tragiskt.

Men faktiskt så ser jag ingen skillnad på att någon blir mobbad för att den har rött hår eller för att en kille har klänning.

Men rött hår är ingen garanti för att bli mobbad, att bete sig som Oscar är däremot det.

Och ang. mobbing så har jag ganska mycket personlig erfarenhet då jag befunnit mig på båda sidor.
Och jag kan säga att de flesta som mobbas inte är några "random offer" starka personer som inte tar åt sig och som lärde sig gruppdynamik från tidig ålder(dvs var med i lokala fotbollslaget redan innan 1a klass osv) löper grymt mycket mindre risk för mobbing.
Personer som kommer från "puttinutti-hem" där man blivit förberedd för föräldrarnas ideal-värld och inte den riktiga löper MYCKET större risk för mobbing och då attackeras vad som helst, glasögon, vikt, hårfärg, whatever.

Om en förälder inte vill att ens barn ska bli mobbat med 100% säkerhet får man helt enkelt låta ungen gå i hemskola eller något

Sant, men om en förälder vill att ens barn ska bli mobbat med 100% säkerhet så kan man bete sig som Oscars föräldrar.

Tycker du inte att det är bättre att man pratar med dom som mobbar och försöker få dom att förstå att det inte är så konstigt med att ngn har rött hår, gillar att simma, är född med den hudfärgen eller har många fräknar eller gillar att ha klänning?

Det finns nog en gräns för vad som går att förklara, och Oscar är nog en bra bit över gränsen.
Sedan som sagt, visst i den bästa av världar kanske det är sådär, ni lever vi inte i den och då har man som förälder ett ansvar.

Min nästa fråga blir: varför ska du nödvändigtvis ha in ett barn i en grupp då?

Självklart skulle jag vilja ge mitt barn verktygen för att fungera i grupp, människan är ett flockdjur och skulle det visa sig att just mitt barn är en av de där 0.0001% som vill leva ensamma så får h*n ta det beslutet när den är äldre.

Visst, svinbra att fotbollen funkade för dig trots att du inte ville det.

Alltså.. Jag ville ju ofta spela fotboll, men knappast alltid, o vissa perioder inte mycket alls.
Men poängen är att man som förskolebarn inte vet vad som är bäst för en.
Kom igen, du måste väl erkänna att barn behöver viss styrning?
Du kanske borde kolla på denna?
http://www.kanal5play.se/program/play/foraldrafritt

Något säger mig att du inte hade fått dansa balett om du hade velat göra det istället, trots att det hade gett dig många färdigheter för framtiden annat än bara balans, god fysik och rytmik.

hade jag säkerligen fått.

Har du några barn? Har du småsyskon? Har du några småbarn omkring dig i din närhet?

Har inga barn, men en lillasyster, min moster har två barn och jag stöter på andra barn lite då och då i bekantskapskrets eller släkt.

Jag lovar dig att den 5åringen är mycket väl medveten om vad han sätter på sig eller vill ha för leksaker. Det är inte hans mamma som klär på honom på morgonen, det är han själv. Tvååringen som jag bodde med visste också vad hon gillade, hon skrek om någon försökte sätta på henne en kjol, hon hatade det. Klänning gick bra men hon hatade kjol och strumpbyxor

Jag kan ju inte kommentera det där fallet.
Men jag stöder inte att barn ska få välja sina egna kläder vid ALLA tillfällen.
I skolan ska barnet ha rena kläder, i kyrkan ingen mössa, på träningen träningskläder etc.
Barnet ska inte börja behöva fundera själv över hur denne ser ut vid så ringa ålder.

prinsen i hundkostym.

2011-01-20 14:10
på att vi vuxna hela tiden sorterar in plagget klänning som något bara flickor kan ha på sig, då är det väl inte så konstigt att han tänker "ja men då är jag väl en tjej då?" om vi hela tiden berättar för honom att BARA flickor kan ha klänning.

Kanske för att klänningar är gjorda för tjejer.. Ungefär som trosor och BHar.
Ser ju förjävligt ut om killar har tjejkläder på sig.

Men sen tror jag knappast det ENBART handlar om klänningen, som sagt så är ju alla söner helt förvirrade.
Bara detta t.ex:

Vad säger Oskars bror Viktor?

–?Han säger ingenting. Han är helt okej med det. Och när Otto föddes sa Viktor ”undrar vad han kommer att bli sen, om han kommer att bli flicka eller pojke”. För Viktor är det något man väljer att bli lite senare, precis som Oskar gjort, säger Mattias.

Notera: "precis som Oskar gjort".
De anser alltså till skillnad från dig att han redan bestämt sitt kön.

Men jisses, vadå? Jag ville heta Aurora när jag va liten. Tyckte att det var orättvist att jag inte fick heta Ludvig när mamma berättade att det var vad hon och pappa hade tänkt ut om jag hade blivit en kille.

Jag vill ju inte angripa dig här eftersom vi diskuterar ett neutralt fall här där vi båda har lika mycket insikt.
Ta upp ett liknande sådant istället om du vill ha kommentar.

Ja, men är det inte ett spel då? Är det inte en lek för Oskar? Han är 5 år, klart att det är nyfikenhet, lek och vardag för honom.

Uppenbarligen inte med tanke vad som står i artikeln.
Och återigen så har han gjort detta sen han var 2.
Och till skillnad från dig så tror jag att man formas väldigt mycket i sina tidiga år och att ansvaret ligger på föräldrarna vad sonen "kommer bli".
Och sen tycker du att transexualism är helt normalt, det tycker inte jag.

Det där med att välja kön, det är ju fantastiskt att få välja det själv. Det finns ju faktiskt ett biologiskt kön och sedan ett mentalt kön eller vad man ska kalla det, har helt tappat ordet för dig. Jag tror att det finns mer kring det konstruerade könet som man kan bryta sig loss ifrån utan att för den delen vilja byta könsorgan. Tror en grundkurs i genusvetenskap skulle ge dig en hel del.

Omg.. Är det sånt där ni lär er på genuskurserna?
wtf, man föds som antingen man eller kvinna, så enkelt är det.
Vill man byta så får man göra det när man är i mogen ålder, inte 2-5år.
prinsen i hundkostym.

2011-01-20 15:43
Phatie

Ok, my bad. Jag skrev en felaktig preposition. "reagera" på en tråd ska vara "reagera" i en tråd.

Ja, det är en stor skillnad.

Jag tyckte det var att gnälla när du började spela ut "jag har faktiskt något som kallas empati"-kortet. Men visst, ursäkta! Jag misstog mig!

Nej? Jag svarade bara på det du hade skrivit - att du inte tror att någon bryr sig på "riktigt". Annars skulle jag inte ens dra upp empati.

Klart du kan anmäla dem om du tycker att de gör fel och gör något mot sitt barn som du tror att barnet kommer lida av i resten av sitt liv. Anmäl på, du behöver inte ha en relation till föräldrarna. Tror det är skitenkelt att kolla upp det. Offentlighetsprincipen, fire away!

Jag kan inte veta om det som Oscars föräldrar gör kommer ha en negativ effekt på hans mentala hälsa - det kan man inte veta - nu. Jag vet dock att det är traumatiskt för ett barn att skiljas från en förälder och det sätter djupa spår. Jag tvivlar inte på att det finns kärlek i deras familj, jag tvivlar inte heller på att Oscar mår bra. Dock gör hans föräldrar honom förvirrad med sitt beteende och det är det som är fel. Om du läser mina tidigare inlägg så ser du var jag står i frågan. Och ang. "jag vet inte vilka hans föräldrar är" - tror du på fullaste allvar att en tidning -får- ge ut personuppg. bara sådär? Hur skall jag annars få reda på deras namn och kunna göra en anmälan?

Ja ok, om nu min ofödde tvååriga dotter var väldigt mörkhårig och ville vara superblond så skulle jag för det första bli förvånad och sen tycker jag inte att det går att jämföra heller eftersom ett klädesplagg går att ta av när som helst på barnets villkor, en hårfärgning/tatuering/operation eller liknande som är någorlunda permanent och ihållande på kroppen går inte att bli av med när man inte längre vill ha det utan ett ytterligare ingrepp.

Du behöver inte gilla min liknelse, du behöver inte heller tycka som mig i denna fråga. Dock är det så att saker vi exponeras för sätter sina spår, om det är fysiologiskt (en hårfärgning som växer ut - sitter kvar längre än önskat) eller psykologiskt (att föräldrarna skapar en otrygghet) spelar ingen roll. Mobbning (som kan uppstå pga. klänningsanvändandet) kan både ge permanenta psykologiska och fysiologiska skador, beroende på mobbningens art. Dock är inte klänningen (som jag tidigare påpekat) det största problemet.

2011-01-20 17:35
Barnet ska inte börja behöva fundera själv över hur denne ser ut vid så ringa ålder.

Men hur ska man lyckas med det? Jedi mind tricks?

2011-01-20 17:41
Kanske för att klänningar är gjorda för tjejer.. Ungefär som trosor och BHar.
Ser ju förjävligt ut om killar har tjejkläder på sig.

Där har du fel. Vad är en kaftan? Vad är en kurta? Du är närmast obeskrivligt trångsynt och enkelspårig. Menar du västerländsk klänning får du skriva det, det får dig att se lite mindre korkad ut.

2011-01-20 17:56
+1 medoria!

Men det är ju hemskt att kvinnor har byxor på sig också, uscha!
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2011-01-20 19:03
Men hur ska man lyckas med det? Jedi mind tricks?

Genom att man bestämmer vad dom har på sig.
Jag trodde detta norm att föräldrar bestämmer vilka kläder ungarna har på sig?
Men det är väl bara hippie-föräldrar som idkar "fri uppfostran" som kör med annat förmodar jag.

Där har du fel. Vad är en kaftan? Vad är en kurta? Du är närmast obeskrivligt trångsynt och enkelspårig. Menar du västerländsk klänning får du skriva det, det får dig att se lite mindre korkad ut.

Suck.. Hur fjantigt får det bli?
OK, VÄSTERLÄNDSK klänning.. Nöjd?

Sen är jag väldigt belåten med att ses som korkad i dina ögon.
prinsen i hundkostym.

2011-01-20 19:03
Men det är ju hemskt att kvinnor har byxor på sig också, uscha!

Tycker du?
prinsen i hundkostym.

2011-01-20 19:31
medoria

Av rent intresse bara. Kallas dessa, kaftan och kurta - klänning på det språk det gäller? Finns det endast ett ord för dessa beklädnader som kan liknas vid det svenska ordet klänning? Annars är det som så många andra ord lost in translation.

Samt, jag förstår inte hur folk kan likna en kilt med en klänning? Det är ren idioti.

2011-01-20 19:56
Kurtan kommer från Indien och där bär kvinnorna sari, i Pakistan salwar kamez, som är liknande plagg men alltså kallas något annat än kurtan för att betona vem som bär det. Sen ser dräkterna olika ut i uppbyggnad också, består av olika delar men är väldigt snarlika.

En kaftan kan ju bäras av så väl kvinnor som män, har inte stenkoll på vad olika typer av kjolar och klänningar kallas, vet att det finns en västafrikansk dräkt som heter ngt på b men det är just den specifika dräkten som heter det.

2011-01-20 20:50
medoria

Varför drar du ens in en kurtan i sammanhanget då? Att något är snarlikt är väl en tolkningsfråga?

Ang. kaftan, varför fortsätter du att kalla det för en klänning? En kilt är inte en omlottkjol - en kilt är en kilt.

2011-01-20 21:06
Det är väl uppenbarligen relevant eftersom vi har en begreppsförvirring kring vad som är att betrakta som en klänning. En kaftan och en kurta skulle med er tolkning kunna tas för klänning. Med snarlika menade jag att sarin och kurtan är lika varandra, men heter olika saker, inte att en kurta är snarlik en klänning.

Jag fortsätter att kalla kaftan för klänning för att det är en en hellång skjorta. Är det enligt din tolkning bara en klänning när en kvinna bär den? Var vill du komma med ditt resonemang?

2011-01-21 00:10
La_Latina
"Varför drar du ens in en kurtan i sammanhanget då? Att något är snarlikt är väl en tolkningsfråga?"
Det är väl i allra högsta grad relevant? Det är snarare du som försöker fula dig runt i ordlekarnas land.
Ordet klänning i det sociala sammanhanget är något som bärs av en tjej. Likadant som trosor och bh är något som bärs av en tjej..
Det är väl rätt självklart att alla saker som i samhällets syn "ska" bäras av en tjej (med det menas om samhället ser det som ett tjejplagg) blir konstigt om det bärs av en kille. Det är som att försöka beskriva vilken annan förutbestämt tjejig sak som manlig.
Principen finns fortfarande att det finns klädesplagg som har exakt samma principer som bärs av män jorden runt och de har inga problem med det.
Problemet blir endast när ni i era trångsynta sinnen börjar blanda ihop vad som är "manligt" och "kvinnligt". För när man tar något som i era sinnen är "kvinnligt" och sätter det på en "man" så går det inte ihop.

2011-01-21 00:18
medoria

Det är väl uppenbarligen relevant eftersom vi har en begreppsförvirring kring vad som är att betrakta som en klänning.

Vilka vi?

En kaftan och en kurta skulle med er tolkning kunna tas för klänning. Med snarlika menade jag att sarin och kurtan är lika varandra, men heter olika saker, inte att en kurta är snarlik en klänning.

Nej, jag skulle då aldrig, kalla exempelvis Di levas beklädning - en klänning.

Jag fortsätter att kalla kaftan för klänning för att det är en en hellång skjorta.Är det enligt din tolkning bara en klänning när en kvinna bär den? Var vill du komma med ditt resonemang?

Du får kalla det för vad du vill. Nej, då skulle jag väl resonera som så, att Oscar ej bär en klänning, right?

2011-01-21 00:28
kakmonstret

Det är väl i allra högsta grad relevant? Det är snarare du som försöker fula dig runt i ordlekarnas land.

Nej, jag tycker då inte att det är relevant ens i denna tråd. Det medoria försökte göra var att -sätta dit- TS med sitt inlägg. Innehållet i det var inte relevant alls?

Ordet klänning i det sociala sammanhanget är något som bärs av en tjej. Likadant som trosor och bh är något som bärs av en tjej..

Bh och trosor på en kille är - bh och trosor.

Det är väl rätt självklart att alla saker som i samhällets syn "ska" bäras av en tjej (med det menas om samhället ser det som ett tjejplagg) blir konstigt om det bärs av en kille. Det är som att försöka beskriva vilken annan förutbestämt tjejig sak som manlig.
Principen finns fortfarande att det finns klädesplagg som har exakt samma principer som bärs av män jorden runt och de har inga problem med det.
Problemet blir endast när ni i era trångsynta sinnen börjar blanda ihop vad som är "manligt" och "kvinnligt". För när man tar något som i era sinnen är "kvinnligt" och sätter det på en "man" så går det inte ihop.

Okej, länka gärna en bild på en man som bär en -traditionell- klänning (som är en klänning, inte en kaftan eller en kurtan). En klänning är inte en klänning för att det är ett hellångt plagg(klänningar kan dock ha fler längder - I know) utan det är ett ORD som förknippas med ett visst typ av plagg. Skulle du kalla en abaya en klänning? http://sv.wikipedia.org/wiki/Abaya

2011-01-21 00:44
Faktiskt helt irrelevant..

Det är inte snack om att Oscar bär kilt eller burta eller vad det nu finns, han bär en klänning och det är det vi debatterar.

Det och att han verkar helt förvirrad i bollen och det beror på föräldrarna.
prinsen i hundkostym.

2011-01-21 01:00
La_Latina
"Okej, länka gärna en bild på en man som bär en -traditionell- klänning (som är en klänning, inte en kaftan eller en kurtan). En klänning är inte en klänning för att det är ett hellångt plagg(klänningar kan dock ha fler längder - I know) utan det är ett ORD som förknippas med ett visst typ av plagg. Skulle du kalla en abaya en klänning?"

Det är just här som du fular dig med orden. Just definitionen av klänning i dagens mening är ett kvinnoplagg. Du verkar själv inte ha någon klar definition på exakt vad en klänning är. Om du säger EXAKT vad du menar med klänning så ska jag försöka hitta det.
Du säger att du vill se en man i en traditionell klänning, men du säger inte vad en traditionell klänning är.

psyko_slusk
Det är inte irrelevant. Hade du varit smart nog hade du sett det.

2011-01-21 11:20
kakmonstret
FYI - personangrepp är ofta ett tecken på att man har slut på argument. Var försiktig med sådana påhopp.

Ja, en klänning är ett kvinnoplagg. Du vet vad jag menar med klänning därför skall jag inte behöva förklara närmare. Synd att fokus i tråden skall ligga på klänningsanvändandet när det - för mig - inte är där problemet ligger.

Men om du prompt skall fortsätta hävda att en klänning inte bör vara ett könsbundet plagg. Då anser du troligen att en muslimsk sheik bär en klänning? (det är dit du vill komma va?) Och eftersom du inte ville svara på om du anser att en abaya är en klänning - tar jag det som ett ja)

Varför har man olika stilar på dessa plagg i mellanöstern? Varför har man, oftast med undantag för unisex plagget kurtan - som förövrigt INTE ens liknar en klänning - olika namn?

Har du inget nytt att komma med så tycker jag vi sätter punkt här. Vi tycker uppenbarligen olika.

2011-01-21 11:42
Principiellt sett spelar det väl varken roll vad man kallar ett plagg för, eller vilket kön det generellt anses tillhöra. Det viktiga är väl vad den som bär plagget känner att det representerar.

Säg att två män bär var sin kjol, av lika utformning. För den ene mannen representerar kjolen ett unisexklädplagg, dvs, han känner sig som en man som går i en kjol. Den andre mannen däremot bär plagget för att det är ett typiskt kvinnoplagg han kan identifiera sig med. Dessa två män är inte att likställa med varandra.

2011-01-21 11:49
Men nu handlar inte tråden om att han skulle bära kilt eller någon annan "killklänning".
Han bär en tjejklänning. punkt.

Bara löjligt att hålla på börja definiera och försöka "trapa" La_Latina och mig.
Ni vet mycket väl vad som menas, annars är det ni som är efterblivna.

Spoiler200ade inlägget B-)
prinsen i hundkostym.