Junkgirl kan glatt erkänna att jag hade en osäker identitet medan jag växte upp Det är det många som har, t.om fler än inte säkert. Men grejen är att vissa söker sig kanske till ishockey ena dagen och hårdrockare andra. Medans andra börjar rota bland extremer. Kan även tillägga att jag var utav sorten som gärna utforskade till extremen, men jag kan även erkänna att jag knappast skulle vilja haft mig själv som unge(ja, kom med lustiga påhopp nu bara :).. Men det är inte pga vad jag skriver i detta forum som jag inte skulle vilja haft mig själv :P)? du bemöter inte rationella argument från folk som bemött dina argument och jag har sett det, så varför skulle jag anstränga mig för svar jag inte kommer att få? Ursäkta? jag tycker jag har bemött varenda argument som är riktat mot mig i den här tråden, grejen är att jag får inget svar förutom att en ny klubbmedlem från PK-klubben spottar ur sig något modernt utan att ens läst vad jag skrev.självfallet. så varför drog du in mig i det? du skrev saker om hur du tror att jag är, jag bemötte det. skyll dig själv som drog in mig och min "osäkra identitet som gärna söker i samhällets utkanter". Jag tror fortfarande att jag hade rätt i mina spekulationer, mer eller mindre även om jag drog det till sin spets. Att du är en person som hade tufft i skolan och söker dig till samhällets utkanter har du ju själv erkännt?
prinsen i hundkostym. HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!
Candide
Varför skulle hela hans liv vara förstört för att han som 5-åring gillar att klä sig i klänning? Citerar mig själv(och artikeln här).
Och många har berättat om andra pojkars ”klänningsfas” och tröstat med att ”vänta så ska du få se att det ordnar sig”.– Men för Oskar är det här ingen fas. Det började så tidigt och är så starkt. Det här är hans starkaste drivkraft, säger Mattias. Det är alltså ingen fas.
Min son, som är 3, klär sig som sjörövare varje dag. Psyko_slusk, vad ska jag göra? Ser han det som sin identitet? du behöver nog inte oroa dig förns ett par år, fallet vi diskuterar här är ju alltså 5, och har hållit på sedan 2års ålder.
Mycket bra skrivet av App. Ni som kommer med att era barn eller att ni själva klär ut er.. Har ni ens läst artikeln? Ungen klär inte ut sig, han leker inte eller något, HAN TROR ATT HAN ÄR NÅGON ANNAN! eftersom föräldrarna fått honom att tro det. Barn utan någon som helst styrning blir ju helt knäppa. framförallt barn som blir styrde åt vrickade håll som denna pöjken t.ex.
Frozen Vi försöker också tänka på att inte bara säga att han är häftig eller cool utan använder också söt, gullig och fin (som stereotypiskt... (...) Det är ju jättebra! Men likställer du det "Oscars" föräldrar gör med det du skrev i ovanstående inlägg?
Det är en stor skillnad mellan att "ge sitt barn en möjlighet att välja en -ny- könstillhörighet" och det ni gör. Men i det fallet har det inte med pojke eller flicka - utan hur barnets behov ser ut. Vissa behöver "tuffa till sig" och vissa behöver få mer "gulligull". Alla barn är olika.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
En förälder som vägrar sitt barn rätten att få klä ut sig till pirat, flicka, pojke, vara naken, eller vad det nu vara månde, skickar en signal till sitt barn att den inte duger som den är, att man inte accepterar barnet för dess egenart, och det tror jag i sin tur kan bli ett mycket större trauma än de mardrömsscenarier Psykot målar upp.
La_Latina: Absolut inte. Men jag tycker Oscars föräldrar inte är låsta i de stereotyper som finns, vilket jag i mångt och mycket beundrar. Men nej, vi är långt ifrån lika, mycket beroende på att min son bara är 1,5 skulle jag tippa. Svaret var till en fråga Priyan ställde i tråden :)
Frozen Svaret var till en fråga Priyan ställde i tråden :) Jo, jag vet och ditt svar var bra. Jag fick exempelvis alltid leka med turtles, bilbana och sådant där "killigt". Ett barn väljer sina leksaker själv, så är det. :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
En förälder som vägrar sitt barn rätten att få klä ut sig till pirat, flicka, pojke, vara naken, eller vad det nu vara månde suck.... Men snälla.. återigen .. Detta handlar INTE om något barn som klär ut sig på kvällarna, jag återupprepar: Detta handlar INTE om något barn som klär ut sig på kvällarna detta är ingen lek eller fas utan föräldrarna har uppmuntrat detta beteende sedan 2års ålder ! han är nu osäker på sin identitet, alternativt att han ser sin identitet som något annat än vad den är!
Så att låta barnet få sin vilja igenom, dvs inte tvinga på ungen byxor, är att uppmuntra det?
Amoure Hade en tjejpolare som var likadan, såg henne på facebook för ett tag sen och WOW! Hon hade lagt den fasen åt sidan och blivit en väldigt stilig tjej :D
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress "Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
DMat, haha den bilden som är så charmig hörrudu ;) men bara att tacka och ta emot antar jag..sincedayone , du ser! det kan bli något av oss också, även omdet verkar hopplöst ;)
Jag håller inte med psyko på alla punkter men det verkar som folk medvetet försöker att missförstå hans poäng? Det är så typiskt whoa.
App P21"Felen är att föräldrarna inte gör klart för KILLEN att han är en KILLE, att ha könsbaserade identitetskriser i så späd ålder är fan inte hälsosamt någonstans, i tonåren kanske sånna funderingar kan få tas upp mer seriöst." Det är väl just detta som varken du eller psyko slusk verkar vilja förstå.. Att detta inte är någon slags identitetskris.. Det är ingen kris över huvud taget, det är ett barn som mår bra. Identitetskriser är per definition inte bra. Men detta handlar inte om en identitetskris. Varför måste föräldrarna göra överdrivet klart för killen att han är en kille? "Ger man barn ALLDELES för mycket alternativ frihet så blir nästan den FRIHETEN ett tvång istället." Huh? Hur menar du nu? "Föräldrarna har en rättighet gentemot sina barn att lära dom att anpassa sig till samhället," Du menar skyldighet? Men poängen är fortfarande att Barnet är fullt anpassad till samhället.!!! Även de människor Som DU och Psyko slusk verkar tycka faller utanför er sterotypiska roll. Även de har en plats i samhället.. psyko_slusk På vilket sätt har du bevisat skevheten i det hela? Jag har inte sätt det då.. Fast det är ju ganska tydligt i artikeln att föräldrarna låter barnet vara sig själv. Att de inte tvingar barnet till något. La_Latina Det är ganska lätt att förstå hans poäng..
Kakmonstret Nej, uppenbarligen verkar många ha svårt att förstå vad det är han egentligen säger? Troligen, för att ni reagerar så starkt på de kränkande sakerna han har hävt ur sig, men vad vet jag.
Uppenbarligen handlar det om en identitetskris då ungen uppenbarligen i 3+ år klätt sig i klänning/kjol som kille, vill ha ett TJEJNAMN, för att inte nämna; "När Oskar var drygt tre år gammal talade han om för sina föräldrar att han är en flicka. " "–?Han ser sig både som pojke och flicka, även om han är mer flicka, förklarar Mattias." "–?Fast nyligen sa Oskar att förut var han pojke ibland, men nu är han bara flicka, säger Sofia. " "–?Han vet att tjejer kan ha shorts och byxor, men själv vill han aldrig ha det. Det är som att han hela tiden måste bevisa att han är en flicka och det går inte när han har byxor. Kjolen är ett slags trygghet för honom. " "Varken Mattias eller Sofia säger ”hon” om Oskar. Men de säger inte så gärna ”han” heller. –?Jag försöker hålla mig neutral. Jag måste inte hålla på att påpeka att han är en pojke. Vad skulle det vara bra för? Men ibland säger jag ”kom nu pojkar” till alla tre barnen, säger Mattias." "Oskar själv undrar ibland om framtiden. Han frågar om han kommer få skägg när han blir stor och om han kan bli mamma." "–?Jag har sagt att ”om du vill bli tjej när du blir stor, så kan du bli det”. Det gör honom trygg – att man själv bestämmer vad man vill vara. Men vi har även pratat om vilken bra kropp han har med snopp, så han är samtidigt stolt och nöjd över att ha snopp, säger Sofia. " Nejdå, ingen identitetskris så långt ögat kan nå. Huruvida han är en "tjej fångad i en pojkes kropp" är inget han kan veta som 2-5 åring, det är en fråga han kanske är mogen nog att ta tag i när han är i tonåren eller senare. Han är en pojke. Det är ett FAKTUM. Man föds som FLICKA eller POJKE. Är någon en POJKE så säger man att den är en POJKE och om den då vill genomföra ett KÖNSBYTE och bli FLICKA senare i livet är en senare fråga. Pojken kan mycket väl bli anpassad i samhället när han växer upp, men som barn som går runt i klänning? Nej. Jag menar att man kan nästintill tvinga på barn att vara "alternativa" genom att glorifiera och genom överdrivet tjat. "KOMIHÅG ATT DU FÅR VARA SOM DU VILL; DET GÖR INGET OM DU ÄR EN TJEJ; DU MÅSTE INTE VARA KILLE" osv osv osv. Om man gång på gång intalar någon att de FÅR förändra sig om de vill, de FÅR ju vara PRECIS som dom vill. Någonstans går "vi stödjer dig fast du sticker ut från normen" till "vi stödjer dig för att du sticker ut från normen" och då blir det hela ohälsosamt.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
Han är en pojke. Det är ett FAKTUM. Man föds som FLICKA eller POJKE. Är någon en POJKE så säger man att den är en POJKE och om den då vill genomföra ett KÖNSBYTE och bli FLICKA senare i livet är en senare fråga. Haha.... jag kommer att tänka på den nydemokratiske snickaren i riksdagen som visade med fingrarna varför homosexualitet var fel:
"Det här, det går inte" (två pekfingrar mot varandra)
"Och det här, det går inte" (två O med pekfinger och tumme mot varandra)
"Men det HÄR, DET GÅR!" (ett pekfinger genom ett O)
Vad blir nästa inlägg från den gode herr App? Kanske:
"Det är ett FAKTUM.
Det krävs en MAN och en KVINNA för att fortplanta sig.
Är man MAN gillar man KVINNOR, och är man KVINNA gillar man MÄN."
Jag menar att man kan nästintill tvinga på barn att vara "alternativa" genom att glorifiera och genom överdrivet tjat. Finns det något i artikeln som stödjer att det skulle vara på det viset? Inte vad jag kan se. Du och dina meningsfränder i den här diskussionen är ju däremot öppna med att förbjuda barnet att agera "fel" i frågan om könsidentitet.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Fast inget av det där har ju något alls att göra med vad jag sa. Det är väl roande att dra in komplett irrelevanta saker i det hela antar jag.
Han är en pojke. Det är ett FAKTUM. Man föds som FLICKA eller POJKE. Är någon en POJKE så säger man att den är en POJKE och om den då vill genomföra ett KÖNSBYTE och bli FLICKA senare i livet är en senare fråga. Det är inget faktum ö.h.t. De som är transsexuella har blivit födda i "fel" kropp, vilket betyder att ja, biologiskt är dom ett visst kön, men att dom psykiskt är det motsatta könet. Kön är lika mycket psykiskt som det är fysiskt, DET är faktum.
Married to the money, fuck the world, that's adultery
Jag menar att man kan nästintill tvinga på barn att vara "alternativa" genom att glorifiera och genom överdrivet tjat. "KOMIHÅG ATT DU FÅR VARA SOM DU VILL; DET GÖR INGET OM DU ÄR EN TJEJ; DU MÅSTE INTE VARA KILLE" osv osv osv. Om man gång på gång intalar någon att de FÅR förändra sig om de vill, de FÅR ju vara PRECIS som dom vill. Någonstans går "vi stödjer dig fast du sticker ut från normen" till "vi stödjer dig för att du sticker ut från normen" och då blir det hela ohälsosamt. Oj oj oj, du vet inte hur mycket jag håller med dig. Bra sagt.
AIK ARSENAL "Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "
Självklart är det ett FAKTUM att han är kille. Ens kön är inte nåt man väljer, utan det är nåt man föds med. Att pojken sen rent psykiskt känner att han vill vara tjej förändrar knappast det faktum att han ÄR en kille. DET HÄR ÄR FAKTA! Sen tycker jag precis som psyko att transsexualism är en sorts form av störning i hjärnan. Man förnekar något man egentligen är. Jag ville så gärna vara T-rex när jag var mindre, men var illa tvungen att acceptera att jag tyvärr var född som människa. Jag kom över det. Och jag skulle aldrig nånsin säga "hon" till nån som egentligen är en "han". Och att morsan sen får stackars pojk att tro att han kan föda barn i framtiden...? Snacka om hjärndöda föräldrar.
Bitches Ain't Shit
Damien Du borde verkligen läsa på lite innan du uttalar dig om saker. Du har helt fel om du tror att en persons kön enbart bestäms av dennes fysik. Bara för att du inte kan förstå detta betyder inte att det inte är så... Transsexuella har väl nån form av "störning" eftersom kropp och hjärna inte klaffar när det gäller ens kön. Men det är knappast något man kan bota, utan något man antingen trycker undan och därmed får leva ett ganska miserabelt liv utan att aldrig kunna vara sig själv, eller så försöker man ändra sin livsstil och kropp till att passa ens psyke. Det är dock ingenting som säger att den här pojken kommer fortsätta att vilja bli en kvinna i framtiden, många barn experimenterar och många barn blir influerade av omgivningen. Har han hängt med många flickor så kan det va en orsak till detta t.ex. Jag tror inte morsan sagt att han kommer kunna föda barn i framtiden, däremot har hon sagt att han får vara precis som han vill i framtiden, antingen om det betyder att leva kvar som biologisk man, eller genomgå ett könsbyte om det nu skulle komma till det. Öppensinnade föräldrar är något jag önskade att alla hade.
Married to the money, fuck the world, that's adultery
Jaha, öppensinnade föräldrar, som när lille Oscar frågar om han kan bli mamma i framtiden och hon svarar med: "Du kan bli vad du vill när du blir stor". Hon får honom alltså att tro att han kan bli det. Och nej, jag behöver knappast läsa på för att förstå vad en pojke och en tjej är för nåt.
Bitches Ain't Shit
Oskar och hans föräldrar är onormala, end of discussion.
Så att låta barnet få sin vilja igenom, dvs inte tvinga på ungen byxor, är att uppmuntra det? På vilket sätt har du bevisat skevheten i det hela? Jag har inte sätt det då.. Fast det är ju ganska tydligt i artikeln att föräldrarna låter barnet vara sig själv. Att de inte tvingar barnet till något. Hmm.. Jag tror att det är dags att gå igenom artikeln igen.
Oskar började klä sig i klänning strax innan han fyllde två , då han fick låna en hemma hos en kompis. Ganska snart därefter fick han en egen. Låter inte det som uppmuntran?
Kom igen när man är 2år så bestämmer man inte sina egna kläder. Men föräldrarna började klä honom i klänning när han knappt var 2år.
–Ingen av våra barn är den typiska ”pojken”. Oskar klär sig alltid i klänning eller kjol och älskar vackra saker. Viktor gillar att pyssla, föredrar lila och rosa, men har aldrig haft samma önskan att klä sig i flickkläder.0 av 3 blev alltså "normala" snubbar, det är bara en slump eller?
–?Vissa dagar nästan tvingade vi på honom byxor. Vi tänkte att han skulle ha byxor åtminstone varannan dag, för att kjolen inte skulle bli en fix idé. Men han var så ledsen de dagarna, säger Sofia. Och efter ett dagiskalas, ungefär ett år efter att Oskar hade börjat klä sig i klänning, slutade föräldrarna helt att försöka. Ett år efter var han alltså 3år gammal, han har ungefär nyss lärt sig prata ordentligt, vid denna ålder visste jag inte vad min mamma hette utan trodde helt enkelt hon hette "mamma", man är inte direkt mogen att "välja sitt kön" här.
Pallar man inte att en 3åring blir ledsen kanske man inte ska ha barn.
–Han ser sig både som pojke och flicka, även om han är mer flicka, förklarar Mattias. –Fast nyligen sa Oskar att förut var han pojke ibland, men nu är han bara flicka, säger Sofia. För Oskar kretsar mycket kring utseende. –Han har alltid kjol eller klänning på sig, även utanpå täckbyxorna. När han kommer hem från dagis byter han om och sätter på sig halsband, ringar, handväska och Sofias högklackade skor , saker man inte får ha på förskolan, säger Mattias. Låter ju helt sjukt enligt mig, ungen kan ju inte må bra..
Varken Mattias eller Sofia säger ”hon” om Oskar. Men de säger inte så gärna ”han” heller. Åter igen, HAN VAR 2-3år NÄR DOM BÖRJADE SÅDÄR!
DÅ VET MAN INGENTING! klart som fan han blir förvirrad..
–Det kändes lite konstigt när han inte tyckte att vi hade gett honom ett bra namn. Helst skulle han vilja heta Julia. Han har rättat oss många gånger när vi har sagt Oskar, säger Mattias. Vem ville inte ha ett annat namn när man var liten?,
VART ÄR FÖRÄLDRARNA !?
Man kan ju för fan inte finna sig i att ens barn byter namn vid den åldern, varken till ett annat kön namn eller namn iöht.
–Någon tyckte att vi spelar med i ett spel som Oskar har satt upp reglerna för. Ungefär som när hans storebror Viktor låtsades att han var Pippi Långstrump en period och bara svarade om man sa Pippi. Men jag ser inte det här som ett sådant rollspel. Oskar har inte gått in i någon annan, han är ju fortfarande sig själv, säger Mattias som även fått höra ”är det inte dags att klippa honom snart?” eller ”ska han verkligen gå klädd så där?” Det är alltså vittnen till familjen, folk som har mycket bättre insikt än alla här som har klagat/är oroade över deras uppfostran, även rakt i ansiktet på föräldrarna.
Och många har berättat om andra pojkars ”klänningsfas” och tröstat med att ”vänta så ska du få se att det ordnar sig”. – Men för Oskar är det här ingen fas . Det började så tidigt och är så starkt. Det här är hans starkaste drivkraft, säger Mattias. Det är alltså INGEN fas. Ni kan alltså sluta försöka hävda det.
–?Han säger ingenting. Han är helt okej med det. Och när Otto föddes sa Viktor ”undrar vad han kommer att bli sen, om han kommer att bli flicka eller pojke”. För Viktor är det något man väljer att bli lite senare, precis som Oskar gjort, säger Mattias. Vad uppfostrar dom för barn egentligen?!
Berätta sanningen ffs istället för att hålla på lura i barn sånt där!
KOMIHÅG ATT DU FÅR VARA SOM DU VILL; DET GÖR INGET OM DU ÄR EN TJEJ; DU MÅSTE INTE VARA KILLE" osv osv osv. Om man gång på gång intalar någon att de FÅR förändra sig om de vill, de FÅR ju vara PRECIS som dom vill. Någonstans går "vi stödjer dig fast du sticker ut från normen" till "vi stödjer dig för att du sticker ut från normen" och då blir det hela ohälsosamt.
Jag håller med psyko_slusk , vart FAN är föräldrarna? När han är två eller tre så är det föräldrarnas ansvar att se till att den här killen kan sköta sig bra i sociala sammanhang, därav uppfostran! Man kan ju inte säga att man hämmar en tvåårings utveckling bara för att han inte får ha klänning på dagis, what the fuck. Är han transa när han är äldre, dvs gammal nog att ta hand om sig själv så fine... Men man kan ju inte låta en treåring bestämma över sin framtid, då måste man känna sig rätt så överflödig som förälder. Ska han få äta korv och glass till middag också eller? Det skulle jag viljat göra när jag var tre, synd bara att min morsa är en sån playa hater som hämmade min utveckling...
Hur kan han inte sköta sig i sociala sammanhang som det ser ut nu? Killen har kläder som anses vara traditionellt tjejiga, han gillar det och det är hans personlighet. Ska föräldrarna säga att han inte ska få vara den han är? För det är ju det det handlar om, ungen är fem år och då har man rätt stor koll på vad man gillar/inte gillar
Håller med det första inlägget
får mig att undra lite om det är så att pojkar som gillar rosa och klänningar känner att de egentligen är flickor för att de lärt sig att det är bara flickor som gillar rosa och klänningar, eller om det verkligen handlar om att vara född i fel kropp, känns väldigt fokuserat till ytan det där.
angelika F24 Eftersom människor och speciellt barn har en tendens att vara elaka och oförstående. Då är det svårt att ens få en chans att sköta sig i sociala sammanhang när man redan på dagis ska börja sticka ut. Det handlar inte om att han inte får vara transsexuell, men jag tror många här inne överskattar en treårings förmåga att veta vad som är bäst. Jag menar, det finns sundare sätt att lära sina barn bra värderingar. Att följa strömmen som vuxen är ju inget att sträva efter, men som barn behöver du rätta in dig i ledet och integrera med andra barn för att lära dig social intelligens. Att alltid sätta sig på tvären och vägra vara som alla andra tar dig fan inte långt i småskolan. Det finns bergis ungar som har dåligt självförtroende som vuxna bara för dom var retade för glasögon eller övervikt när dom var små. Som förälder måste man ju steppa in och göra vad som är bäst för sin son, vad är annars föräldrar till för? Ja-sägare? Jag tror heller inte han blir själsigt paj bara för han inte har klänning. Ingens spirituella välmående rotar sig i vilka kläder man har på sig, det borde ju alla kunna konstatera.
Håller mig borta från diskussionen men har ytterligare en fråga! Vad ni som är för detta egentligen påstår är alltså att alla de andra föräldrar därute i världen som inte erbjuder sina pojkbarn möjligheten att gå i tjejkläder gör fel, eftersom de inte erbjuder och uppmuntrar ett fritt val för barnet?Frozen: Du var den enda som hade gjort det (iaf den enda som svarar), kind of proves a point, or? Det är en sak snacka, men när det väl kommer till kritan är det få som verkligen agerar på så vis... Tror knappast du är den enda som gett ett barn något. För övrigt var det fint av dig, creds för det.
Men ska man verkligen anpassa sig efter andra på det viset, och till vilken gräns? Du vet själv att ungar mobbar andra ungar för allt möjligt. Själv blev jag retad för att vara kort, hur tycker du mina föräldrar skulle förhindrat det? Att min pappa kanske enbart skulle ligga med långa kvinnor? Och 5årige Oscar blir lika ledsen av mobbing oavsett vad han skulle bli mobbad av. Vem vet, Oscar kanske har glasögon och det är det som andra barn tycker är fel. Ska han då sluta ha glasögon? Och jag tycker också att som förälder ska man göra vad som är bäst för sitt barn, och i detta fall tycker föräldrarna att hans spirituella välmående tar skada av att han inte får klä sig som han vill, och då väljer dom att han ska få se ut såhär. Det är mycket prat om "men andra barn kommer att mobba honom" själv tror jag att barnen lär sig mycket från sina föräldrar, om Oscars dagiskompisars föräldrar frågar "är det inte dags att klippa honom snart?” eller ”ska han verkligen gå klädd så där?” så lär ju sig även deras barn att det är fel och då blir det mobbing
Håller mig borta från diskussionen men har ytterligare en fråga! Vad ni som är för detta egentligen påstår är alltså att alla de andra föräldrar därute i världen som inte erbjuder sina pojkbarn möjligheten att gå i tjejkläder gör fel, eftersom de inte erbjuder och uppmuntrar ett fritt val för barnet? Pri: Som jag ser det är det stor skillnad på erbjuda, uppmuntra och acceptera. Allt handlar ju om vems initiativet är. Handlar det om att föräldern köper en klänning till ungen utan att ungen någonsin nämnt en önskan om att ha klänning på sig, är det en sak. Men om man strosar runt på stan och ungen självmant säger att han vill ha en klänning är det en annan. Att då inte ge barnet möjligheten att pröva hur det känns att ha en klänning, för att man går händelserna i förväg, tycker jag det är sorgligt.
Jag tror sånt här betydligt vanligare än vad vi kan föreställa oss, i olika grader, och jag tror att reaktionerna i tråden beror mycket på att vissa kanske inte inser just det. Nu blir det istället en extrem fokus på just det här fallet, som om det vore det enda och helt unikt. Och jag tycker att Svd gjort debatten en otjänst genom att illustrera med ett sånt extremt exempel. Därmed inte sagt att jag tror barnet far illa, forskarna som intervjuades i den följande artikeln kom med mycket intressanta kommentarer och tankegångar i det fallet.
Det alla verkar fokusera på är att han bär klänning De andra sakerna Oscars föräldrar gör är egentligen inte i fokus i den här debatten. Som att föräldrarna halvt gjort honom "könlös" då de inte -vill- kalla honom för varken hon eller han. Är inte det att ha huvudet bland molnen? Han är ju ändå fortfarande en han - på pappret och fysiskt. Sedan om det är hans psykiska kön är för tidigt att svara på obv.
Hur kan han inte sköta sig i sociala sammanhang som det ser ut nu? Killen har kläder som anses vara traditionellt tjejiga, han gillar det och det är hans personlighet. Ska föräldrarna säga att han inte ska få vara den han är? För det är ju det det handlar om, ungen är fem år och då har man rätt stor koll på vad man gillar/inte gillar Men herregud.. Har du läst tråden.. Eller ens artikeln?
Det handlar INTE enbart om att han gillar klänning ibland.
Det handlar om att det är pga föräldrarnas beteende som han gör det!
Läs mina 2inlägg övan ditt och kommentera samma urklipp som mig.
Jag tror sånt här betydligt vanligare än vad vi kan föreställa oss, i olika grader, och jag tror att reaktionerna i tråden beror mycket på att vissa kanske inte inser just det. Nu blir det istället en extrem fokus på just det här fallet, som om det vore det enda och helt unikt. Och jag tycker att Svd gjort debatten en otjänst genom att illustrera med ett sånt extremt exempel. Men omg!
Det är extrema exempel som vi diskuterar i tråden, sådant som sker i t.ex den här artikeln, vi diskuterar INTE ifall en kille ska få roama runt i morsans garderob en lördagseftermiddag!
Men herregud.. Har du läst tråden.. Eller ens artikeln? Det handlar INTE enbart om att han gillar klänning ibland. Det handlar om att det är pga föräldrarnas beteende som han gör det! Läs mina 2inlägg övan ditt och kommentera samma urklipp som mig. Rättar mig själv.
Han gillar inte klänning
ibland utan han bär den
alltid , det är hans "identitet", en identitet som föräldrarna mer eller mindre tvingat på honom precis som app så fint formulerade.
Sen argumentet "men han vill ju" funkar lixom inte på en 2åring.
Låter ni bli att borsta tänderna på ungarna också eftersom de börjar grina o inte vill?
angelika F24 Man kan inte hjälpa om man är kort, tjock, har finnar eller glasögon. Det kan inte en förälder göra något åt. Det är det som är poängen, en klänning kan du rå för. Man ska inte lära ett barn att man är bäst om man följer normen, men man måste ändå ge barnet en ärlig chans att skaffa sig ett socialt kontaktnät. Jag vet ungar som blivit utstötta för att dom har fula kläder. Jag menar föräldrarna som har skickat dom till skolan med regnbågsfärgade fleecetröjor har ju ett ansvar. Jag valde inte kläder helt själv när jag var liten, jag ville ha tuppkam när jag var liten men fick inte för morsan. Thank heavens, såna där experiment och rebellprylar kan ungarna göra i högstadiet, det är ju då dom ska lära sig om vilka dom är och vilken identitet dom har. Innan det ska bara föräldrarna se till att ungarna är redo att släppas ut i samhället utan att dom tar skada. Sticker barnet ut med push från föräldrarna så ger man bara ungen en för tidig demonstration på människans grymhet när han egentligen skulle kunna lagt sin energi på helt andra saker.
Hur har dom tvingat på honom den? Och ja, jag har läst artikeln. Ska dom hellre tvinga på honom en annan identitet tycker du?
Under året som följde försökte Sofia och Mattias få Oskar att variera sin klädsel. –?Vissa dagar nästan tvingade vi på honom byxor. Vi tänkte att han skulle ha byxor åtminstone varannan dag, för att kjolen inte skulle bli en fix idé. Men han var så ledsen de dagarna, säger Sofia. Och efter ett dagiskalas, ungefär ett år efter att Oskar hade börjat klä sig i klänning, slutade föräldrarna helt att försöka. – Oskar hade finbyxor på sig på festen men alla hans flickkompisar hade söta sommarklänningar. Han var helt knäckt. Han satt i mitt knä hela kalaset och var jätteledsen. Då kände vi att så här kan det inte vara. Oskar måste få vara sig själv, säger Mattias. Och det finns inte i mitt huvud att jämföra 'inte borsta tänderna/äta skrämat varje dag' med att låta en pojke klä sig i "tjejkläder." Kroppen tar skada av det ena, men inte det andra
Och dom har ju en annan son, som beskrivs i artikeln: "Viktor gillar att pyssla, föredrar lila och rosa, men har aldrig haft samma önskan att klä sig i flickkläder" Varför har då föräldrarna inte tvingat på Viktor samma identitet som sin bror (om det nu är det som föräldrarna gör)?
tack till er som orkar fortsätta att itne låta skiten stå oemotsagd. jag tappar sugen som fan när jag å ena sidan sitter med en helt underbar trans person och å andra sidan ska sitta och bemöta de här jävla bakvända attityderna mot folks fria vilja och fria varande. jag återkommer med svar på psykfallets rantings när jag orkat läsa igenom dem. inte tid just nu.Priyan som svar på din senaste fråga: absolut. alla bör få friheten att välja sina kläder, sin stil och sin identitet som de känner. och ingen ska behöva tvingas bära kläder den inte känner sig bekväm i sin identitet med. fatta hur fort alla könsrollerna skulle kunna försvinna om alla barn fick veta att de fick vara som de kände sig mest bekväma med snarare än som omgivningen kräver att de ska vara. ^_^medoria sa vad jag ville ha sagt.
Hur har dom tvingat på honom den? Och ja, jag har läst artikeln. Ska dom hellre tvinga på honom en annan identitet tycker du? citerar app på den.
KOMIHÅG ATT DU FÅR VARA SOM DU VILL; DET GÖR INGET OM DU ÄR EN TJEJ; DU MÅSTE INTE VARA KILLE" osv osv osv. Om man gång på gång intalar någon att de FÅR förändra sig om de vill, de FÅR ju vara PRECIS som dom vill. Någonstans går "vi stödjer dig fast du sticker ut från normen" till "vi stödjer dig för att du sticker ut från normen" och då blir det hela ohälsosamt. Läser man artikeln noga så framgår det tydligt att det är på det här viset det sker.
Och det finns inte i mitt huvud att jämföra 'inte borsta tänderna/äta skrämat varje dag' med att låta en pojke klä sig i "tjejkläder." Kroppen tar skada av det ena, men inte det andra Kroppen tar skada av det ena, psyket av det andra.
Varför har då föräldrarna inte tvingat på Viktor samma identitet som sin bror (om det nu är det som föräldrarna gör)? Citerar artikeln.
när Otto föddes sa Viktor ”undrar vad han kommer att bli sen, om han kommer att bli flicka eller pojke”. För Viktor är det något man väljer att bli lite senare För lille Viktor är kön alltså något man bestämmer
senare i livet?!
w00t! :O :O :O
Det här handlar ju inte om att bryta normer utan om att föräldrarna tutar i sina barn såna här saker.
alla bör få friheten att välja sina kläder, sin stil och sin identitet som de känner. och ingen ska behöva tvingas bära kläder den inte känner sig bekväm i sin identitet med. Har man utvecklat sin identitet vid 2-3års ålder?
Fick du alltid bestämma kläder när du var liten?
Personligen fick jag inte bestämma kläder, fick ju såklart ha önskemål etc och blev rätt sne när jag inte fick ha favorittröjjan jämnt. Men i slutändan är det självklart att föräldrarna bestämmer ens kläder iaf fram tills att man är någorlunda vettig nog att kunna välja själv.
–?Vissa dagar nästan tvingade vi på honom byxor. Vi tänkte att han skulle ha byxor åtminstone varannan dag, för att kjolen inte skulle bli en fix idé. Men han var så ledsen de dagarna, säger Sofia. Och efter ett dagiskalas, ungefär ett år efter att Oskar hade börjat klä sig i klänning, slutade föräldrarna helt att försöka. – Oskar hade finbyxor på sig på festen men alla hans flickkompisar hade söta sommarklänningar. Han var helt knäckt. Han satt i mitt knä hela kalaset och var jätteledsen. Då kände vi att så här kan det inte vara. Oskar måste få vara sig själv, säger Mattias. Det där är ju typexempel på hur man INTE ska bete sig som förälder. Ungen surar lite och får som den vill.
Hela den här grejen är ju bara en extremare form av "ungen som gråter i affären för att den inte får godis"
Ger man den godis varje gång den bölar kommer den att bli en mobbad tjockis och ingen rättvis chans i livet.
När den blir ÄLDRE däremot kan den välja själv att vräka i sig godis och bli en mobbad tjockis, men då är det ett EGET val, MEDVETET om vad det leder till.
Småbarn har inte det minsta hum om konsekvenser av deras handlande, därför är det inte RÄTT att ge dom fria tyglar eller ge med sig såfort dom börjar dallra på läppen.
Småbarn är fan knappt mänskliga varelser, dom är egocentriska och manipulativa.
Att klä sin son i klänning varje dag och uppmuntra honom att tro sig vara en flicka är inte att anpassa honom till samhället, för hur accepterande och puffigt rosa man än ÖNSKAR att samhället var så måste man se på det realistisk.
Den här ungen kommer att bli mobbad, han kommer få ett HELVETE till skolgång om det här fortsätter.
Och nej, det funkar inte med "MEN TÄNK ATT MOBBARNA GÖR FAKTISKT FEL INTE HAN SÅDETSÅ", han kommer fortfarande bli mobbad, vad extremwhoavänstern än tycker om det så ÄR det inte alltid så jävla smart att bege sig ut i sociala sammanhang med en stor, fet måltavla målad på ryggen.
Man behöver inte provocera fram reaktioner från omgivningen.
Man har rätt att klä sig, bete sig och tycka vad man vill, men på precis samma sätt har alla andra i ens omgivning rätt att ha åsikter om det.
För övrigt studerar jag mänskligt beteende ur psykologiska, pedagogiska och sociologiska aspekter, så allt jag säger är inte direkt åsikter och slutsatser jag dragit från att titta på Oprah hela dagarna.
Om han inte blir mobbad så kommer jag tro på att världen är god.
medoria: Vi är helt överens om den saken. Tror för övrigt jag uttryckte mig dåligt i min frågeställning, då jag egentligen kanske hade tänkt mig en annan vinkel, men vi är hursomhelst överens om att det torde vara rimligt att möjligheten för val finns. Jag håller verkligen med om att det är skillnad på att uppmuntra och erbjuda (samt acceptera).
app Den här pojkens föräldrar är ju uppenbarligen olämpliga som föräldrar, vad skulle dom göra om ungen ville vara naken hela tiden? Kan tänka mig ungefär hur bra dom är på uppfostran. "Nä han sa att han ville ha kattmat till frukost, vi försökte ge honom en smörgås en gång men den åt han inte, så kattmat blir det".sjukt lustigt med det där exemplet, innan jag sett ditt inlägg hade jag en IRL-diskussion om den här tråden, varpå killen jag pratade med sa att
"men vafan, när jag var liten ville jag vara katt, jag kröp jag runt med vår katt, jamade och åt kattmat, inte fan växte jag upp till katt för det." jag vet även en kille som när han var liten under en rätt lång period vägrade ha på sig annat än stålmannendräkt och inte svarade på tilltal om han kallades annat än stålmannen, han har numera inget glasögonprytt alter ego, och bekämpar vad jag vet heller inte brott i trikåer, ingen av dem verkar tagit någon skada alls av att inte hindrats vara det de ville vara.
inte riktigt samma sak, och jag tycker inte det vore så jäkla hemskt om oscar även i vuxen ålder hade klänning och så vidare, men jag tycker man gör hela den här grejen bra mycket större än vad den är.
Priyan En fråga! De flesta av er har säkerligen någon gång gett något till ett syskons barn, en väns barn eller liknande... Så... Hur många här i tråden har köpt en flickdocka, en rosa klänning, eller liknande stereotypiskt feminint och gett till ett pojkbarn? jag har inte gett några småpojkar "flickiga flickgrejer", men jag har inte gett några småtjejer såna heller, samma gäller det omvända, jag har i de få såna situationer jag varit i kört på neutrala grejer då jag inte känt ungarna i fråga så bra och därmed inte haft direkt koll på vad de gillat, hade jag känt en liten grabb/tjej som jag vetat gillat stereotypt "fel" grejer hade jag absolut gjort det dock.
Vad ni som är för detta egentligen påstår är alltså att alla de andra föräldrar därute i världen som inte erbjuder sina pojkbarn möjligheten att gå i tjejkläder gör fel, eftersom de inte erbjuder och uppmuntrar ett fritt val för barnet?jag tycker föräldrar som säger att
"nejnej kalle, du får inte ha såna kläder/leka med såna leksaker/ha den frisyren, osv osv, sånt är bara för flickor" gör fel.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Så skippar vi patetiska personangrepp från alla håll.
Look with your own eyes - See with your own mind
psyko_slusk Läser man artikeln med ditt synsätt så ser man tydligen hur han blir "tvingad." För psyket tar inte skada av att klä sig i klänning & gilla rosa, oavsett vilket kön man tillhör. Det man tar skada av är hur andra behandlar en, se då till att uppfostra din unge till att inte se ner på andra, då är vi ett steg på vägen. Och hur stor erfarenhet av barn har du? När man är 2-3 år har man faktiskt rätt stor koll på vad man föredrar App Återigen så handlar inte det här om godis, mat eller inte borsta tänderna. Det handlar enbart om kläder. "För övrigt studerar jag mänskligt beteende ur psykologiska, pedagogiska och sociologiska aspekter" Har du studerat något om hur barn såg ut under andra århundraden? Gå in på något konstmuseum och kolla, du skulle nog tro att det är Oscar 5 år som är avbildad. Det har inte alltid varit att "killar gillar byxor och tjejer älskar rosa." I slutändan är det bara kläder & färg det handlar om, det är vi vuxna som sätter värderingar och personliga åsikter i just dom sakerna
"En fråga! De flesta av er har säkerligen någon gång gett något till ett syskons barn, en väns barn eller liknande... Så... Hur många här i tråden har köpt en flickdocka, en rosa klänning, eller liknande stereotypiskt feminint och gett till ett pojkbarn? " Jag har aldrig köpt något åt något barn. Skulle jag köpa något åt något barn så skulle jag fråga föräldern vad barnet ville ha. Om pojken lekte med dockor skulle jag köpa en docka, om tjejen lekte med actionman skulle jag köpa en actionman. Om jag inte under några omständigheter kunde veta vad barnet ville ha så tror jag att jag skulle köpa något som utvecklar barnet, kanske ett ritblock med pennor, eller någon byggsats.
Men helt ärligt.. En kjol är för fan bara en bit tyg. En docka är bara en bit plast.. Vad spelar det för roll vilken eller som barnet eller alla andra i samhället leker med.
Just den attityden att alla "måste passa in" är det som ligger bakom all jävla mobbning och skit som finns i samhället idag. Hur svårt är det att acceptera att folk är olika? Och det kommer alltid finnas folk som är olika... Acceptera det.. Och att folk är Olika betyder INTE att det är en störning.
"Man har rätt att klä sig, bete sig och tycka vad man vill, men på precis samma sätt har alla andra i ens omgivning rätt att ha åsikter om det." Ha åsikter ja, mobba nej.. Det finns alltid folk som är annorlunda. Acceptera det.
Vare sig detta handlar om bara en fas då barnet vill ha kjol. Eller om det handlar om barnets utveckling så får man acceptera att detta är en del av det barnet, vare sig du vill eller inte.
Narkimic P24
"Jag vet ungar som blivit utstötta för att dom har fula kläder. Jag menar föräldrarna som har skickat dom till skolan med regnbågsfärgade fleecetröjor har ju ett ansvar. " Du har aldrig tänkt tanken att det faktiskt INTE är barnet eller barnets föräldrars fel om barnet mobbas. ???? du tycker inte att det är ganska slående att det nästan i varje skola o i varje klass finns barn som mobbas. ? Det handlar inte om att vissa människor inte vill eller kan passa in.
kakmonstret P25 instämmer helt, hatten av och enmannavågen för dig!
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?