I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

5åriga Oscar är en tjej

Övrigt - Blandat

2011-01-12 18:20
DoktorDöd

Du har uppenbart inte läst riktigt vad jag skrev.

Det jag har visat i ett par inlägg ovanför är ju att detta fall inte handlar om något:
Ska en flicka hindras att få en brandbil i födelsedagspresent (trots att hon väldigt gärna vill ha en) enbart för att det finns risk för att barnet blir utsatt? Ska en pojke hindras att få en docka i julklapp (trots att han väldigt gärna vill ha en) enbart för att det finns risk för att barnet blir utsatt? liknande.
Det handlar om 2st föräldrar som uppmuntrat detta beteende på flera av sina söner och även tvingat denne Oskar att växa upp fortare än andra barn genom att behöva tänka på sin "könstillhörighet".

Dessa två föräldraexemplar är dessutom villiga att inte bara göra en tidningsartikel utav det hela, utan man är villiga att offra sina egna barn till förmån för "the greater good".
prinsen i hundkostym.
HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!

2011-01-12 18:31
har läst igenom allt här nu och kan konstatera att ni flesta här inte kan ta ansvar för liv. hur FAN kan man uppmuntra barn att hamna utanför samhället? TÄNK om det är föräldrarna här i detta fallet som formar barnet till att vara utanför? det är inte OK. de flesta, alla, transor jag har sett har sett förjävliga ut och förmodligen precis tagit en sil. det blir en vi mot dom mentalitet, jag tror inte man föds i fel kropp, det är något som gått jävligt snett i barndomen
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-01-12 18:45
psyko_slusk
Du har uppenbart inte läst riktigt vad jag skrev.

- Av någon anledning syntes inte hela tråden när jag först läste "allt" och kommenterade. Återkommer.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-01-12 19:44
men snälla, varför skulle en knatte hamna "utanför samhället" för att han gillar klänningar, färgen rosa eller dockor?
och igen, hur kan ni dra in transsexualitet i det här, det handlar om en FEMÅRING.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2011-01-12 19:49
Jag har ägnat många minuter åt att påvisa detta misery_chick.

Bemöt gärna detta istället för att bara uttrycka en åsikt, så slipper jag skriva allt återigen eftersom du inte orkade läsa första gången.

prinsen i hundkostym.

2011-01-12 19:51
psyko_slusk

och alla tjejer ska få ha håriga ben och snaggade frillor, DÅ är världen PERFEKT!!! " eller vadå?

vänta nu här, vadå få?
varför skulle man som tjej inte få det om man så behagar?

2011-01-12 19:53
och det första av mina senaste två inlägg var inte riktat till dig p_s utan till vanilla, så du behöver inte skriva om något alls.

2011-01-12 20:02
vänta nu här, vadå få?
varför skulle man som tjej inte få det om man så behagar?

Mm, kom igen o märk ord bara.
Jag tror att du mycket väl förstår vad jag menade, men du väljer att påpeka något självklart.
Självklart FÅR man göra vad man vill.
Om du bemödat dig att läsa på riktigt hade du förstått att jag inte menade att någon säger sådär ordagrant, utan det var en attityd, tankesätt om du så vill som jag ville påvisa.

Vanilla sa att han hade läst hela tråden, däribland mina inlägg och kommit fram till sin åsikt.
Du svarade då med att svara på något helt annat som vi inte ens diskuterar här och försöker framställa det som självklart och göra en poäng av det.

prinsen i hundkostym.

2011-01-12 20:18
ok, byt då ut "får" mot ett annat ord som gör det till en mindre eftrebliven mening?

2011-01-12 20:39
Meningen var inte menat att vara något annat än efterbliven.

prinsen i hundkostym.

2011-01-12 20:52
btw misery_chick.

Så är du bara en vanlig sån där PKist som kommer in i tråden och lägger fram din åsikt om att "alla ska SJÄLVKLART få vara som de vill" osv o allt vad du sagt.

Men vägrar att bemöta argument eller att ens lägga fram ett enda vettigt argument själv, förutom något ordmärk här och där.
Men du har tur som inte är ensam, du har bra sällskap här på forumet med Medoria, Junkgirl och även delvis Bounty_Boo(eran taleskvinna kanske?) som backar upp era uppfuckade sätt att se på världen.

Gemensamt för er alla är att ni är folk som inte känner att ni hör hemma bland "vanligt folk" Och vanligt folk känner att ni inte hör hemma bland dem.
Ni gillar att droppa åsikter och vara emot rasism, homofobi och könsroller i alla lägen, men ser eran åsikt som den enda sanningen och har därför inga genomtänkta argument för eran ståndpunkt.
Detta är ju väldigt tråkigt när ni stöter på folk som faktiskt har en genomtänkt åsikt.

Jag skulle tippa på att ni alla är sådana som hängde med den där lilla gruppen i slutet på korridoren som ingen riktigt visste vilka ni var, men ni hade ju åtminstone varandra, den ena skärde sig i armen, den andra svälter sig själv, den 3e testar alla möjliga droger för att minska sin ångest, den 4e gör lite av varje, den 5e sitter och försöker rättfärdiga allt detta med att säga att det är alla andras fel, det är för att folk är så trångsynta!

Wake up, ALLA är inte normala, och normalt är inget fult ord.
prinsen i hundkostym.

2011-01-12 21:11
Bjästa-psyko_slusk strikes again.

(förlåt att jag påminner)
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2011-01-12 21:18
Haha

Kom igen nu Refused, ingen av dina PK-vänner bemöter mina argument, men du brukar ju vara en ihärdig psyko_slusk motståndare :)..
prinsen i hundkostym.
Groupie

2011-01-12 22:09
det kan växa bort, som i mitt fall. Jag såg ut som en pojke fram tills jag var 6, hade kort hår, och BARA killkläder.. Mina favoritjeans var ett par baggy minns jag.. Ville vara stjärngosse på dagis och det fick jag, men kom på att jag inte kunde ha mitt halvlånga hår så jag övertalade mina föräldrar att jag skulle få raka av det. Vilket de gjorde, dagisfröknarna blev förtvivlade.. Men jag hade ALDRIG problem i skolan, lekte med killar hela tiden fram till mellanstadiet då jag börjat förstå tjejer.
Lite kul hur jag såg på det hela, detta var mitt resonemang vid 5 års ålder
mamma- "Ah men varför leker du aldrig med tjejer?"
jag - "dom gråter så lätt...."
haha, lite roligt kan man tycka
började spela hockey när jag var 4, tillsammans med bara killar, älskade det..

men jadu, som sagt, när jag började skolan lät jag håret växa, började klä mig lite tjejigare och till slut umgicks jag med tjejer också.. nu är mina närmsta kompisar tjejer och jag ser ut som vem som helst. aldrig känt att jag varit dragen till tjejer eller känt att jag varit i fel kropp. Det bara var.. jag är fortfarande inte bbekvväm i klänningar och kjolar så bär det inte till vardags, men vägrar dom inte.. Så mycket av det som sägs är ju skit.. Det kan växa bort som sagt.. som i mitt fall! känner att jag kan lägga ut exempel på hur jag såg ut i min killperiod och hur jag ser ut idag..

nyår, haha var den enda bilden jag hittade men får duga

Groupie

2011-01-12 22:10
aa, dom två understa är jag i mina yngre år då.. blev långt och personligt men ville väl bara komma till att det kan växa bort och bara vara en period..

2011-01-12 22:12
not cool bruh..

nu får föräldrarna änna läxa upp lillkillen lite!(mycket)
Young gunna married to the streets no wedding ring

2011-01-12 22:17
Amoure

Jag tror tyvärr inte att ditt fall är att likna med detta.
prinsen i hundkostym.
Groupie

2011-01-12 22:18
psyko, tror inte jag heller... men kan ju tilläggas

2011-01-12 22:27
"Gemensamt för er alla är att ni är folk som inte känner att ni hör hemma bland "vanligt folk" Och vanligt folk känner att ni inte hör hemma bland dem.
Ni gillar att droppa åsikter och vara emot rasism, homofobi och könsroller i alla lägen, men ser eran åsikt som den enda sanningen och har därför inga genomtänkta argument för eran ståndpunkt.
Detta är ju väldigt tråkigt när ni stöter på folk som faktiskt har en genomtänkt åsikt."

Att du har en genomtänkt åsikt betyder inte att den är bra..
Och gemensamt för sånna som dig är väl då att ni är "vanligt folk" Dvs ni gör, ser, agerar, tycker och tänker precis som alla annat "vanligt folk". Och ni skulle minsann aldrig uppfostra ett barn till att vara annat än "vanligt folk". Och ni själva är minsann "vanliga" för att ni har förmågan att vara "vanliga", och alla som inte har den förmågan att vara "vanlig" är då sjuk på något sätt.
Och du kallar dessa personer som inte är vanliga för Pk. ?

Hur svårt är det att acceptera att folk är olika? Och att det BÖR vara okej.

Vanilla
"har läst igenom allt här nu och kan konstatera att ni flesta här inte kan ta ansvar för liv. hur FAN kan man uppmuntra barn att hamna utanför samhället? "
Det finns ett samhälle även utanför den vanliga svensson världen.. Det är inte många barn som uppfostras, eller kan uppfostras till att vara helt isolerad från samhället. Varken socialt eller fysiskt.

2011-01-12 22:45
kakmonster

Att du har en genomtänkt åsikt betyder inte att den är bra..

Nej, det var precis det jag sa, att om man som henne dyker upp med PK-floskler jämnt o ständigt så vore det olyckligt att ge exempelvis en rasist vatten på sin kvarn eftersom hon inte tänkt igenom vad hon säger.
(eller i detta fall då det ger vatten på min kvarn B-).

Hur svårt är det att acceptera att folk är olika? Och att det BÖR vara okej.

Jag accepterar att folk är olika, men bara för att det är annorlunda är det inte automatiskt bra.
Och jag skulle inte vilja vara föräldern till den "första pionjären" som ska ut o bryta normer i skolan.
En förälder som tänker så tycker jag handlar både dumt och egoistiskt.

prinsen i hundkostym.

2011-01-12 22:50
psyko_slusk
"Jag accepterar att folk är olika, men bara för att det är annorlunda är det inte automatiskt bra."
Men herregud människa. Vart är gråskalan någonstans.? Kan det inte bara vara så att någonting bara "Är". Dvs det är varken bra eller dåligt, utan det bara är så. Alltid detta dömmande av folk.

"Och jag skulle inte vilja vara föräldern till den "första pionjären" som ska ut o bryta normer i skolan.
En förälder som tänker så tycker jag handlar både dumt och egoistiskt."

Jag tror inte det är någon förälder som tänker så. Utan de flesta vill nog att barnen ska vara sig själva och utvecklas naturligt. Dvs man accepterar sina barn för vad de är. Vilket du inte gör eftersom du säger att du INTE vill att dina barn ska bryta normer.

2011-01-12 23:02
Vart är gråskalan någonstans.? Kan det inte bara vara så att någonting bara "Är". Dvs det är varken bra eller dåligt, utan det bara är så. Alltid detta dömmande av folk.

Klart att det kan vara så, har jag sagt något annat?, jag pratar om detta specifika(och liknande) fall här, vilket jag visat på i tidigare poster varför jag finner föräldrarnas agerande oroväckande.

Jag tror inte det är någon förälder som tänker så

Dessa ur tidningsartikeln, och även en del av mina motdebattörer här i tråden verkar ju tänka så.

Utan de flesta vill nog att barnen ska vara sig själva och utvecklas naturligt.

Javisst är det så, men det är även naturligt t.ex att föräldern säger åt sitt barn emellanåt och talar om ett och annat.
Inte att automatiskt uppmuntra ett skevt beteende som sker vid 2års ålder.

Vilket du inte gör eftersom du säger att du INTE vill att dina barn ska bryta normer.

Beror helt och hållet på vilken norm vi pratar om och vid vilken ålder denne bestämmer sig för detta osv.
prinsen i hundkostym.

2011-01-12 23:19
psyko_slusk
"Klart att det kan vara så, har jag sagt något annat?,"
Ja. Du påstod att någonting inte nödvändigtvis var bra. Detta bra måste sättas i relation till något, dvs motsatsen, dvs dåligt. När du påstår att någonting inte nödvändigtvis är bra så börjar du lägga in värderingar i fallet. Vilket är ganska tydligt i dina inlägg.

"Dessa ur tidningsartikeln, och även en del av mina motdebattörer här i tråden verkar ju tänka så."
Det är väl snarare tvärtom i tidningsartikeln? De försökte ju få sitt barn att ha byxor på sig. Dvs tvinga på honom byxor.. Det är väl knappast att uppmuntra barnet att bryta normerna. Eller har jag läst fel?

"Javisst är det så, men det är även naturligt t.ex att föräldern säger åt sitt barn emellanåt och talar om ett och annat.
Inte att automatiskt uppmuntra ett skevt beteende som sker vid 2års ålder."

Och du ville inte måla upp världen som svartvit? När du säger att ett beteende är skevt så lägger du ingen värdering i det eller?

2011-01-12 23:25
Jag köper inte att transexualitet är något som ska utlevas i sådan ringa ålder.

"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2011-01-12 23:38
kakmonster

Ja. Du påstod att någonting inte nödvändigtvis var bra. Detta bra måste sättas i relation till något, dvs motsatsen, dvs dåligt. När du påstår att någonting inte nödvändigtvis är bra så börjar du lägga in värderingar i fallet. Vilket är ganska tydligt i dina inlägg.

Ja, i detta fallet som tråden behandlar så tycker jag att det är oroväckande.
Men du sätter i vanlig ordning igång med en SvB-lektion.

Det är väl snarare tvärtom i tidningsartikeln? De försökte ju få sitt barn att ha byxor på sig. Dvs tvinga på honom byxor.. Det är väl knappast att uppmuntra barnet att bryta normerna. Eller har jag läst fel?

De köpte också en klänning till honom vid 2-3års ålder, kallar honom för hans "tjej-namn" och låter bli att kalla han för "han".
osv, det finns att läsa på första sidan där jag med mycket möda klippte och klistrade för att påvisa att föräldrarna inte agerat helt naturligt i denna fråga.

Och du ville inte måla upp världen som svartvit? När du säger att ett beteende är skevt så lägger du ingen värdering i det eller?

Efter att ha läst artikeln så anser du inte att Oskars beteende är aningen skevt?
Jag har lagt mycket värderingar i just detta fallet, aldrig har jag påstått något annat, men du blandar ihop detta med andra och sen kommer du tillbax till detta igen efteråt..
prinsen i hundkostym.

2011-01-12 23:43
Sen är det ju lite så att det inte finns alltför mycket utmärkande "Killiga" kläder.

Tjejer kan ju ha jeans, shorts, t-shirts, hood-tröjor, skjortor ETC ETC ETC, jag har svårt att komma på ett manligt plagg en tjej inte kan klä sig i utan att sticka ut.

Klänningar och dylikt är ju däremot SKAPADE för tjejer.

2011-01-13 01:08
App

Jeans var "skapade" för mannen. Så. Men samtidigt, jag tycker det är skönt att kvinnor nu kan bära byxor. Men jag är väl troligen för "gammalmodig", då jag inte riktigt känner att en kjol på en man är okej.

Jag håller förövrigt inte med någon i tråden om jag skall vara ärlig. Jag är någonstans mitt i mellan. Men tycker att pojkens föräldrar verkar uppmuntra detta beteende och sådant är jag emot. Och man skall inte ljuga för sitt barn - vilket pojkens föräldrar gör.
Toastare

2011-01-13 01:31
Refused, Bjästa var det ja. Kunde inte komma på var varningsklockan ringde. Buff said.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2011-01-13 01:33
Buff=nuff ... Hej iphone!
Jag skyller allt på Emma!

2011-01-13 01:38
En fråga!

De flesta av er har säkerligen någon gång gett något till ett syskons barn, en väns barn eller liknande... Så... Hur många här i tråden har köpt en flickdocka, en rosa klänning, eller liknande stereotypiskt feminint och gett till ett pojkbarn?

2011-01-13 02:07
Byxor överlag har alltid sätts som skapade för "män", ja.
Är väl en femtio år sen ungefär som det blev normalt för brudar att ha på sig.

Så jag menar visst, pojken kan helt klart starta en ny trend, men den lär nog ta minst 50-100 år (om överhuvudtaget) och en storskalig manlig användarskara innan det tar sig någorlunda och blir socialt accepterat.

Den här pojkens föräldrar är ju uppenbarligen olämpliga som föräldrar, vad skulle dom göra om ungen ville vara naken hela tiden?

Kan tänka mig ungefär hur bra dom är på uppfostran.
"Nä han sa att han ville ha kattmat till frukost, vi försökte ge honom en smörgås en gång men den åt han inte, så kattmat blir det".

"ja vår lilla julia har fått för sig att hon är en hund, så vi köpte en päls hon kan ha på sig och tar promenader med henne i halsband på stan"

Barn i den åldern är inte särskilt utvecklade, föräldrarna borde ta lite jävla ansvar än att bara säga "MEN BARNET TYCKER OCH VILL SÅ!!!"

2011-01-13 02:20
App

Håller med dig.

2011-01-13 08:20
psyko_slusk
Så i detta fall accepterar du inte saker som är annorlunda?

"Efter att ha läst artikeln så anser du inte att Oskars beteende är aningen skevt?"
Inte direkt.
Trivs han med det o föräldrarna mår fint så ser jag inget skevt med det..

2011-01-13 10:05
Priyan: Jag har! Både Barbiedocka, My Little Pony och rosa städsaker till äldsta brorsbarnet (vars favoritfärg är rosa och som älskar hästar, musik och dockor). Jag har även rosa nappflaskor till min son (han har blå också...) och vill han ha en klänning när han kan uttrycka det får han en klänning :) Vi försöker också tänka på att inte bara säga att han är häftig eller cool utan använder också söt, gullig och fin (som stereotypiskt

2011-01-13 10:06
(råkade trycka skicka...damn iphone)...ofta använda när man pratar med flickor. Det känns bättre än att regelrätt fostra honom in i en könsroll.

2011-01-13 10:10
App: Jag ville vara naken mest hela tiden när jag var i den åldern. På varenda släktmiddag satt jag i trosor eller ingenting alls och på varenda kort vi har från den åldern är jag iklädd minimalt antal kläder (oftast bara skärp och skor...). Min mamma lät mig inte få min vilja igenom alltid, på stan gick jag inte naken men med familjen, hemma och med släkt och vänner var jag snudd på alltid naken. Det gick såklart över med tiden. Var min mamma en olämplig förälder som lät mig hållas?

2011-01-13 12:14
det var med andra ord inte länge sen byxor inte var tänkbart (t.o.m. straffbart) på en kvinna. några kvinnor var alltså först. och det är alltså ett dåligt beteende att vilja ge sitt barn större frihet att vara som det trivs bäst att vara? jag tycker inte att folk ska behöva skämmas över vilka de är eller att de ska behöva vilja vara något annat än det de känner sig bekväma i sig själva med att vara. inte för att andra tycker deras varande är ok utan för att det är vad de är.

f.ö. förstår jag fortfarande inte folk som använder pk som skällsord.

men yay för er som säger bra saker här om personlig frihet och utrymme att vara udda om man är udda. att det verkar finnas många ändå som anser att folk inte ska behöva stå ut med skit bara för att de är udda.

och p_s, bara så du vet är jag inte självvalt udda. (som att det vore en sämre typ av udda) eller hur var det? vilken form av att vara udda var den sämsta? den medfödda eller den frivilliga/självvalda? det är såna som du som stampat på mig hela min uppväxt, självfallet är jag emot förtryck av människor som är "fel" enligt dig.

f.ö. har jag ingen osäker identitet. längre. jag vet precis vem jag är och varför jag är som jag är. jag är bara inte kuvad längre. jag är numera stolt över att vara som jag är. jag är färgsprakande, "fel" (enl dig) och en jätteintressant och ibland jobbig människa. fick jag välja skulle jag inte välja bort hur jag är, jag skulle välja att styrka mig själv redan som barn och visa mig själv att det är de som pissar på mig som har fel. det är inte jag som är dålig bara för att jag inte är född som dem/er. jag är den jag är och jag kan inte ändra det hur gärna jag än ville det som barn eftersom såna som du mobbade skiten ur mig.

2011-01-13 12:21
Refused, Bjästa var det ja. Kunde inte komma på var varningsklockan ringde. Buff said.

lol, och det har vad att göra med detta?
Seriöst, du bekräftar bara vad jag skrev längre upp :)..

Men det känns ju bra iaf..
prinsen i hundkostym.

2011-01-13 12:24
Så i detta fall accepterar du inte saker som är annorlunda?

Jag accepterar inte detta fallet rakt av bara.
Precis som Vanilla säger så tvekar jag på föräldrarnas lämplighet när man i princip utbildar en "självmordsbombare" för den egna övertygelsens skull.

Trivs han med det o föräldrarna mår fint så ser jag inget skevt med det..

Jaja, jag tycker jag har bevisat skevheten i detta många gånger, om du inte anser lika så är du troligen också skev.

prinsen i hundkostym.

2011-01-13 12:37
Junkgirl

och p_s, bara så du vet är jag inte självvalt udda. (som att det vore en sämre typ av udda) eller hur var det? vilken form av att vara udda var den sämsta?

Beror på hur man är udda, finns såklart olika former, alla avvikelser är inte av ondo.

det är såna som du som stampat på mig hela min uppväxt, självfallet är jag emot förtryck av människor som är "fel" enligt dig.

Jag har inte stampat på någon, som du kan läsa tidigare i tråden har jag ställt mig på eran sida, och inte bara den gången.
Jag har inte varit för någon form av förtryck.
Jag har sagt att föräldrarna borde skydda sin son mot uppenbar risk för utsatthet.
Och jag har även visat på varför jag misstänker att detta "könsbyte" inte är lika spontant och frivilligt som många här och även föräldrarna försöker framställa det som, utan ett resultat av en förvirrad uppfostran.

f.ö. har jag ingen osäker identitet. längre.

Nej, du är väl iaf över 20år nu? få människor brukar någonsin erkänna en osäker identitet heller iofs.

jag är den jag är och jag kan inte ändra det hur gärna jag än ville det som barn eftersom såna som du mobbade skiten ur mig.

Du har uppenbart inte läst ett skit av vad jag skrivit i tråden då du inte bemöter egentligen något av det jag skrivit utan bara stämmer upp i kören som kritiserar utan att bemöta argumenten.

Ditt fall blir också svårt för mig att debattera då du har 100% bättre insikt i det än jag och kan dessutom komma med hur mycket halvsanningar och lögner du vill utan möjlighet för mig att motbevisa på något vis.

prinsen i hundkostym.

2011-01-13 12:58
psyko_slusk

Nej, du är väl iaf över 20år nu? få människor brukar någonsin erkänna en osäker identitet heller iofs.

kan glatt erkänna att jag hade en osäker identitet medan jag växte upp och ständigt fick veta att jag var fel. jag ville verkligen vara som de normala. jag ville inte bli retad för något jag inte hade valt själv. men numera är jag inte osäker på vem jag är eller hur jag vill vara.

Du har uppenbart inte läst ett skit av vad jag skrivit i tråden då du inte bemöter egentligen något av det jag skrivit utan bara stämmer upp i kören som kritiserar utan att bemöta argumenten.

nej men herregud, varför skulle jag vara bättre än du? du bemöter inte rationella argument från folk som bemött dina argument och jag har sett det, så varför skulle jag anstränga mig för svar jag inte kommer att få?

Ditt fall blir också svårt för mig att debattera då du har 100% bättre insikt i det än jag och kan dessutom komma med hur mycket halvsanningar och lögner du vill utan möjlighet för mig att motbevisa på något vis.

självfallet. så varför drog du in mig i det? du skrev saker om hur du tror att jag är, jag bemötte det. skyll dig själv som drog in mig och min "osäkra identitet som gärna söker i samhällets utkanter".

2011-01-13 14:31
Frozen, du var ju inte naken hela tiden, eller hur?
Sluta försök vrida vad jag säger.

Hade dina föräldrar låtit dig gå helnaken överallt hela tiden för att du ville det hade dom varit olämpliga.

2011-01-13 14:37
Jag är för övrigt en hycklare, för jag accepterar "udda" tjejer mycket mer än "udda" killar.
Hangaround

2011-01-13 15:12
We worry about what a child will become tomorrow, yet we forget that (s)he is someone today. ~Stacia Tauscher

2011-01-13 15:14
vad fan.. är ju bara ett barn, låt han ha flätor också.. vem bryr sig ;P
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2011-01-13 15:30
psyko_slusk - Exploring new levels of stupidity.

Varför skulle hela hans liv vara förstört för att han som 5-åring gillar att klä sig i klänning? Han kanske inte bor i samma inavlade håla i norrland som herr psyko_slusk. Dessutom finns ju möjligheten att han slutar rocka prinsessklänning om nåt år. De flesta av oss har ju faktiskt lagt ner en del intressen vi hade som 5-åringar, gör man inte det blir livet förstås lite svårare, oavsett vilket det intresset är.

"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2011-01-13 15:36
Off topic:
måste bara yttra mig om att Amoure såg ut som rena rama drömmen! ;)
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2011-01-13 15:50
Läste igenom tråden lite bättre nu och blev faktiskt lite orolig. Min son, som är 3, klär sig som sjörövare varje dag. Det här kommer ju med största sannolikhet att sitta kvar i tonåren. Det kommer ju bli väldigt jobbigt för honom att få vänner och finna acceptans när han glider runt med ögonlapp och piratkläder. Han kommer aldrig få jobb senare i livet heller.

Psyko_slusk, vad ska jag göra?
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Hangaround

2011-01-13 15:59
Läste igenom tråden lite bättre nu och blev faktiskt lite orolig. Min son, som är 3, klär sig som sjörövare varje dag. Det här kommer ju med största sannolikhet att sitta kvar i tonåren. Det kommer ju bli väldigt jobbigt för honom att få vänner och finna acceptans när han glider runt med ögonlapp och piratkläder. Han kommer aldrig få jobb senare i livet heller.

....vad ska jag göra?

Låta honom få vara pirat, och skulle det mot förmodan vara så att han fortfarande identifierar sig som en pirat längre upp i åren så kommer han kunna 'Go Pirate on em haters!' med kroken i högsta lag.

Och jag blir glad utav att läsa junkgirl, Bounty med C/O, håller med er helt och hållet här bakom skärmen. Finns mycket att tillföra till debatten men får återkomma då jag sitter på jobbet.

2011-01-13 17:04
Och alla som tar överdrivna exempel verkar inte riktigt greppa exakt hur det ligger till.

Om man tar piratexemplet;
Glider ungen alltid runt i piratkläder?
Är det en utklädnad/en lek eller en IDENTITET?

Jag håller helt med om att det inte behöver bli något allvarligt av att ett barn klär ut sig som liten, men jag tror inte att det är bra att inte dra upp gränser och att spela med för mycket.

Felen är att föräldrarna inte gör klart för KILLEN att han är en KILLE, att ha könsbaserade identitetskriser i så späd ålder är fan inte hälsosamt någonstans, i tonåren kanske sånna funderingar kan få tas upp mer seriöst.

Ger man barn ALLDELES för mycket alternativ frihet så blir nästan den FRIHETEN ett tvång istället.

Föräldrarna har en rättighet gentemot sina barn att lära dom att anpassa sig till samhället, sen när barnen är MOGNA att ta beslut kan dom bestämma sig för om dom vill fortsätta vara anpassade, men en FEMÅRING eller en TREÅRING kan inte ta alla beslut själva.

jag tror dock inte att det blir några kvarstående effekter av att en unge klär sig "konstigt" förrän 6-7 års-åldern med förskola/skolstart och allt vad det innebär.
Dagis är en annorlunda sak.