I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

5åriga Oscar är en tjej

Övrigt - Blandat

2011-01-12 12:56

5åriga Oscar är en tjej

Är dessa föräldrar Whoaiter måntro?

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/barnunga/han-bar-alltid-kjol-eller-klanning_5850975.svd

NORMBRYTARE. Oskar är fem år. Sedan han var två har han klätt sig i klänning. När han var tre talade han om för sina föräldrar att han är en flicka. Hans föräldrar önskar att omgivningen slutade fokusera på hur Oskar är klädd och i?stället ser vem han är som person.

–?Ingen av våra barn är den typiska ”pojken”. Oskar klär sig alltid i klänning eller kjol och älskar vackra saker. Viktor gillar att pyssla, föredrar lila och rosa, men har aldrig haft samma önskan att klä sig i flickkläder. Och Otto vet vi ännu inte vad han gillar, säger Sofia som hoppas att han ska gilla bollar eftersom hon själv gör det.

Sofia var en pojkflicka som barn, spelade fotboll och lekte med killar. Med mellansonen Oskar är det tvärtom. Han leker nästan bara med flickor. Oftast med dockor eller djur i olika rollekar där han är mamma, prinsessa, drottning eller älva. Oskar började klä sig i klänning strax innan han fyllde två, då han fick låna en hemma hos en kompis. Ganska snart därefter fick han en egen.

–?Den hade han på sig varje dag hela sommaren, säger pappa Mattias.

–?Han har alltid kjol eller klänning på sig, även utanpå täckbyxorna. När han kommer hem från dagis byter han om och sätter på sig halsband, ringar, handväska och Sofias högklackade skor, saker man inte får ha på förskolan, säger Mattias.

prinsen i hundkostym.
HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!

2011-01-12 13:04
får mig att undra lite om det är så att pojkar som gillar rosa och klänningar känner att de egentligen är flickor för att de lärt sig att det är bara flickor som gillar rosa och klänningar, eller om det verkligen handlar om att vara född i fel kropp, känns väldigt fokuserat till ytan det där.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2011-01-12 13:14
känns IBLAND väldigt fokuserat till ytan, skulle det ju stå. bah!

2011-01-12 13:18
För att förtydliga, du tycker alltså att man gör rätt som låter henom hållas?
prinsen i hundkostym.

2011-01-12 13:45
oh word på misery där!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-01-12 13:52
Han kommer nog få det rätt tufft i skolan =/
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-01-12 13:58
Jag tycker i viss mån att det är helt rätt. Vi måste våga bryta emot normerna för att bryta igenom könsrollerna. Men samtidigt har Nelione en bra poäng.
"Fletch, he truly defines grace under pressure"

2011-01-12 14:11
min syster önskade sig en dotter eftersom vi flickor har väldigt mycket lättare att bryta mot könsrollerna utan att bli råmobbade.

hatar verkligen att flickpojkar inte är lika accepterade som pojkflickor. låt folk vara som de känner att de vill vara och försök stötta dem om de blir dåligt bemötta, informera folk om att alla inte måste vara likadana och att man inte är sjuk/fel/dålig för att man avviker. tycker vi är mycket bättre på det idag men det är fortfarande äckligt vilka små moral- och könsrollspoliser det går runt i alla skolor.

heja pojkvaskern och hoppas han blir bemött av förståelse och öppenhet när han blir äldre. och att han inte viker sig för påtryckningar om hur han borde vara om han råkar ut för dem.
Rappare

2011-01-12 14:13
Det här med könsroller är så jävulens uttjatat. Låt ungen ha på sig va fan han/hon vill.
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"

2011-01-12 14:21
För att förtydliga, du tycker alltså att man gör rätt som låter henom hållas?

hållas som i att ha kläder han trivs i, vara långhårig och leka med vilka leksaker han vill istället för stereotypt "pojkiga" ?

ja det tycker jag.

2011-01-12 14:26
fast samtidigt tycker jag att detta är helt fel.

jag hade försökt få bort detta beteendet så fort som möjligt för att göra pojkens uppväxt betydligt lättare.

handlar ju inte bara om "låt han ha på sig vad han vill" och "könsroller hit och dit" tänk på ungen, han är 5 år. Han vet inte vad han vill än(tror jag).
Get Random!

2011-01-12 14:31
heh, vilken fin attityd att ha mot en annan människa. ungar har betydligt bättre koll på vad de vill än många verkar tro.

jag visste precis vad jag trivdes bäst i när jag var 5 fast det såg förjävligt ut när jag sprang runt ute bland folk i en stor t-shirt med skärp, ett par trosor och inget mer. barn har också egna viljor och egna tankar, åsikter och personligheter. man kanske inte ska låta honom tatuera sig men att klä sig som han trivs tycker jag absolut att man ska låta sitt barn göra. vilken jävla respektlöshet att tvinga sitt barn till något han/hon inte trivs med bara för att "han kanske blir mobbad om jag inte får honom att bete sig som alla andra" eller liknande skit.

2011-01-12 14:33
lär pöjken att han är pöjk för tusan!
BANG!
Moderator

2011-01-12 14:33
Jag blev på bra humör av att lära artikeln. Kul kille! Hoppas han fortsätter vara stark nog att ha på sig vad fan han vill hela livet.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Toastare

2011-01-12 14:42
Håller helt och hållet med Misery... det är så djupt rotat vad som är manligt/kvinnligt så jag tror till och förstår det där.

Sen är det en naturlig del i ett barns utveckling att utforska. Jättemånga pojkar klär sig i klänning, vill bli prinsessa etc. och självklart ska man låta dem vara det. Olof på mitt dagis ville vara lucia, självklart fick han vara det! I många fall slutar de göra det, för de på ett eller annat sätt förstår att "bara flickor har klänning"

Att hämma ett barns utveckling och framförallt döda deras nyfikenhet är ju bara dåligt föräldraskap och väldigt egoistiskt.

Och junkgirl har så väldigt rätt i att det är mycket mer accepterat att vara pojkflicka.. vilja ha kort hår, smutsa ned sig, vara ruffig etc.

Låt barn vara barn... Oskar är grym, oavsett om han sen lägger klänningen på hyllan eller inte!

Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2011-01-12 14:45
Håller helt och hållet med Misery... det är så djupt rotat vad som är manligt/kvinnligt så jag tror till och förstår det där.

"Till och med barn förstår det"..men först i en viss ålder. Innan dess vet man vad man tycker är fint och fult, vad man gillar och inte gillar.

2011-01-12 14:51
Jag tycker det tyder på att ungen är helt förvirrad inne i skallen.
Säkert konstiga föräldrar eller något.

Men sen tycker inte jag transsexualitet är normalt heller.
Någon störning har man ju inne i huvudet då.

Han kommer få skittufft i skolan, säkert inga eller väldigt få vänner tills han börjar gymnasiet då han börjar hänga med likasinnade, troligen förvirrade själar som inte sällan redan käkar antidepp o grejor, en del kanske skär sig etc.
Härifrån kommer han börja att i ännu högre grad leva ut sin självdestruktivitet och helt enkelt må dåligt.

När han väl når 40-45 o inser att han kastat bort större delen av sitt liv på att söka någon identitet och leka identiteter han egentligen inte är så ligger nog självmordet inte långt borta, eller så blir han bara mycket besviken på sig själv och sina föräldrar som var så snurriga.

Detta är min teori :)..

Men framförallt tror jag inte detta på något sätt bidrar till att minska könsroller eller på något sätt förbättrar samhället.
För det första har han inte brutit någon könsroll, utan han har bara åtagit sig en annan.
För det andra så är han en ensam person som förmodligen kommer få det mycket tuffare än de flesta andra och fungera som avskräckande exempel för alla som bevittnar hans könsbyte.

prinsen i hundkostym.

2011-01-12 14:53
Olof på mitt dagis ville vara lucia, självklart fick han vara det! I många fall slutar de göra det, för de på ett eller annat sätt förstår att "bara flickor har klänning"

Att hämma ett barns utveckling och framförallt döda deras nyfikenhet är ju bara dåligt föräldraskap och väldigt egoistiskt.

En bra poäng detta iofs.

Hämmar man honom nu så kommer han förmodligen vilja leva ut detta i äldre dagar istället, vilket kanske är ännu mindre önskvärt.
prinsen i hundkostym.

2011-01-12 14:53
men heja vilka fördomar man kan ha och skylta med utan att skämmas då. ^_^

2011-01-12 14:54
psyko_slusk

det gör mig sjukt ledsen att det fortfarande finns människor som resonerar som du.

också: han är fem, känns det inte lite väl saftigt av dig att redan prata om transsexualitet och "hans könsbyte" ?
du vet väl ändå ingenting om hur han kommer vara om ett år, i gymnasiet eller som 45-åring?

2011-01-12 14:55
Hämmar man honom nu så kommer han förmodligen vilja leva ut detta i äldre dagar istället, vilket kanske är ännu mindre önskvärt.

mindre önskvärt av vem?

2011-01-12 14:59
men heja vilka fördomar man kan ha och skylta med utan att skämmas då. ^_^

Haha! det är bara så roligt att se era reaktioner på whoa.pk :P

också: han är fem, känns det inte lite väl saftigt av dig att redan prata om transsexualitet och "hans könsbyte" ?
du vet väl ändå ingenting om hur han kommer vara om ett år, i gymnasiet eller som 45-åring?

Sant därför skrev jag kommentaren efter till dig.
Mina teorier gällde ifall beteendet fortskrider och kanske förvärras.

mindre önskvärt av vem?

Mig :]

Nämen som sagt så tror jag inte att transsexuella är riktigt friska i knoppen.
prinsen i hundkostym.

2011-01-12 14:59
så jävla slappt av föräldrarna, absolut inget beteende att uppmuntra.
kan vara så att det är föräldrarna här som får in han på denna vägen..

2011-01-12 15:05
psyko_slusk

Nämen som sagt så tror jag inte att transsexuella är riktigt friska i knoppen.

kanske är för att du aldrig snackat med en transperson? jag har 2 transvänner och det är inget fel i skallen på någon av dem. de bara råkade födas i fel kropp enligt dem själva. och som sagt... knodden är 5. det kan vara en fas, det kan vara att han är transvestit, transsexuell eller vad fan som helst. man måste inte sätta etiketter på allt. i synnerhet inte när de är så små.

dessutom är det väl för fan bara positivt när folk är pk när det gäller att respektera varandras frihet och önskemål.
Toastare

2011-01-12 15:21
Herrehud, föräldrarna är ju så jävla bra.. de uppmuntrar ju varken ELLER hämmar, de låter det vara. De förklarar om skolan och hur det funkar osv. om andra människor syn. De visar att det är OK att vara annorlunda... framför allt att vara som man vill (när det inte skadar någon annan)

Tänk alla dessa stackars föräldrar som förtryckt sina barns identitet och inte låtit dem vara som de är. Många har skapat osäkra människor som alla vittnar om en jobbig uppväxt så långt tillbaka de kan minnas. Transexuella som sagt "jag har hela tiden vetat att jag var kille/tjej" De har blivit förnekade som personer av sina egna föräldrar.. för något som de inte valt.

Oskar har fan de bästa föräldrarna han kan få och det bästa är att Oskar skiter i att ni tycker det är fel. Han kommer gå med klänning till dagis i morgon med!
Toastare

2011-01-12 15:22
och psyko_slusk, du visar bara rädsla och okunskap.. skapar dig en bestämd uppfattning att något är fel, något du inte vet något om. Varken om barns naturliga utveckling eller transsexualitet.

2011-01-12 15:30
tycker ni resonerar väldigt konstigt. ex. om man vill gå på ica och handla helt naken, är det ok? eller hämmar man något då om man säger ifrån

2011-01-12 15:31
Vanilla du kan ju inte mena allvar, hur kan du tycka att det är en vettig jämförelse?

2011-01-12 15:32
jag tycker att det är en vettig jämförelse, ja. varför skulle det inte vara det? man kan ju inte förtrycka någons val

2011-01-12 15:32
vilken märklig jämförelse. ungen är ju påklädd. att jämföra att ett barn vill klä sig i (enligt normen) "fel" kläder går inte att jämföra med att ungen springer runt naken.
Toastare

2011-01-12 15:33
Vanilla, ja om det gäller ett litet barn..skulle du inte låta den gå naken? Inte till Ica eller på stan.. för att andra skulle nog ta illa vid sig då, samtidigt som vissa kanske skulle bli lite för glada. Klänning på ica skulle ju funka..

En vuxen människa fungerar inte som ett barn. Det vet du ju om du tänker efter.

2011-01-12 16:40
junkgirl

kanske är för att du aldrig snackat med en transperson? jag har 2 transvänner och det är inget fel i skallen på någon av dem. de bara råkade födas i fel kropp enligt dem själva. och som sagt... knodden är 5. det kan vara en fas, det kan vara att han är transvestit, transsexuell eller vad fan som helst. man måste inte sätta etiketter på allt. i synnerhet inte när de är så små.

Jag har stött på transpersoner, ja.
Att jag inte har någon transkompis beror på att alla jag stött på, hört talats om eller sett på tv/läst i tidningen osv osv är knäppa överkompenserande människor.
Att du känner två styckna tranor förvånar mig inte då du i flertalet trådar visat på att även du är en människa med lite osäker identitet som gärna söker i samhällets utkanter.
"att känna att man inte föds in i rätt kön" är enligt mig ungefär som att "känna att detta ben tillhör inte mig, det måste amputeras!" har du hört talats om såna?, det är inte friskt enligt mig och visar på en störning inne i hjärnan.
Det betyder inte att de ska ha andra rättigheter, jag säger bara att dom inte är som alla andra och det blir fånigt att försöka påstå det.

Att han bara är en liten unge har jag redan hållit med om, artikeln är säkert väldigt uppskruvad och överdriven, men man kan ju diskutera det som hör till själva ämnet.

BountyBoo

framför allt att vara som man vill (när det inte skadar någon annan)

Han är ju uppenbarligen en förvirrad liten själ som förmodligen växt upp med för mycket genussnack och därför börjat fundera över detta själv i för ung ålder och därför helt förståeligt hamnat snett.
Det finns många kretsar där det anses som "lite fult" att vara man, då blir det naturligt för ett barn att ta sig rollen som kvinna för att passa in i föräldrarnas och deras vänners mallar.

Tänk alla dessa stackars föräldrar som förtryckt sina barns identitet och inte låtit dem vara som de är. Många har skapat osäkra människor som alla vittnar om en jobbig uppväxt så långt tillbaka de kan minnas.

Jag vet även många som skämts bort och "tillåtits vara som de vill", många börjar med antidepp i låg ålder eftersom de hamnat i skolans mörkare hörn vid tidig ålder dit missanpassade, ibland halvstörda, ibland självdestruktiva, ibland helt vanliga fast annorlunda hamnar.
De "påriktigt" störda "smittar" sedan de "normala" med sin självdestruktivitet då de "normala" gör allt för att få känna en grupptillhörighet då de stängts ute från den övriga.
Då blir det coolt att vara nere, ännu coolare om man grinar hos BUP ibland, och coolast om man äter medicin och/eller skadar sig själv på olika vis.
Många skulle kanske referera arten jag beskriver ovan som "emos" men denna grupp tar sig olika uttryck på olika ställen och tidsåldrar.

Det finns många föräldrar som är för stränga, men att bara låta barnet "växa fritt" utan någon som helst styrning i en värld så full av tveksamheter, lögner, internet osv så går det lätt snett.

Han kommer gå med klänning till dagis i morgon med!

Precis, och han kommer även bli mobbad då också, och dagen efter och dagen efter det.
Men målen helgar medlen kanske, ett offerbarn kan ju vara värt.

Vad målet är med detta tycker jag också är lite flummigt? vadå? "jaaa, en dag ska alla killar gå med klänning om de vill det! och alla tjejer ska få ha håriga ben och snaggade frillor, DÅ är världen PERFEKT!!! " eller vadå?
prinsen i hundkostym.
Moderator

2011-01-12 16:54
Vad målet är med detta tycker jag också är lite flummigt? vadå? "jaaa, en dag ska alla killar gå med klänning om de vill det! och alla tjejer ska få ha håriga ben och snaggade frillor, DÅ är världen PERFEKT!!! " eller vadå?
Nej, men vi skulle vara en bit på väg. Fan tänk en värld där man som kille kan chilla runt i en stor, fläktande, kjol på sommaren. Sjukt nice.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2011-01-12 16:55
Intressant att följa debatten. En tanke som slår mig är att det som förälder inte går att försäkra sig mot mobbing. Att ta the easy way out och säga att man skyddar sitt barn genom att begränsa dess vilja till att utforska sig själv är väldigt sorgligt. Ett barn kan bli mobbat av så många olika anledningar, ungar idag är väldigt fantasirika på det sättet, och därför känns det helt befängt att hindra barnet från att göra saker med det som argument. Är det inte att barn mobbar varandra och varför som borde vara det man tar itu? Inte hindra barn från att utforska sin identitet av rädsla för att det kanske kommer bli mobbat?

Vidare. Om någon förälder nu väljer att göra det här valet? Vad är det som är så provocerande med det? Lev och låt leva? Är det det faktum att ni inte kan hindra dem som provocerar er allra mest?

En artikel om föräldrar som inte avslöjar könet på sitt barn

2011-01-12 17:11
sincedayone
Det här med könsroller är så jävulens uttjatat. Låt ungen ha på sig va fan han/hon vill.

Håller helt med.
Toastare

2011-01-12 17:12
Han är ju uppenbarligen en förvirrad liten själ som förmodligen växt upp med för mycket genussnack och därför börjat fundera över detta själv i för ung ålder och därför helt förståeligt hamnat snett.
Det finns många kretsar där det anses som "lite fult" att vara man, då blir det naturligt för ett barn att ta sig rollen som kvinna för att passa in i föräldrarnas och deras vänners mallar.

Han är återigen FEM år, han har på sig det han tycker är fint.. han vill heta ett annat namn. Helt normalt. Jag ville heta Anna som liten och önskade att min storebror hette Patrik.. jag hade pyjamas på mig på dagis och satte på mig en gymnastikdräkt när familjen skulle på fest. För jag tyckte det var fint!

och han blir inte mobbad på dagis. Har du bara läst och förstått det du ville av artikeln?

Jag hoppas, att innan du skaffar barn, eller när det är på G.. skaffar dig en bok och läser om barns utveckling och de olika utvecklingsstadierna/faserna. Kanske läsa på om transexualitet också, som inte är en störning utan helt enkelt så att en man föds som kvinna och vice versa. Det är tyvärr inte så enkelt som en pojke har snopp, flicka har snippa. Det är mycket mer i våra kroppar. Samtidigt som du propsar för att det är skillnad på könen kan du du inte förstå att någon kan känna att de är födda i fel kropp.

Men återigen, jag tvivlar på att han är transsexuell..
Och de handlar inte om att alla killar ska ha klänning. Utan att ett barn ska få låtas utforska och vara ett barn.
Hur vet du vilken uppfostran han får, det står inget om det? Han gör ju inget fel? Ska han rättas/straffas för sin nyfiken het. Ska han bli kuvad för att det finns folk med 50-tals tänk att "pojkar gillar bollar, flickar gillar hästar"
Ska inte tjejer få leka med lego? Spela fotboll? Ska inte killar får rida? Dansa balett? Vem är du att bestämma var gränsen går?
Jag betvivlar att han får en fri uppfostran, det handlar om accepterande..inte uppfostran. Du kan inte föda en pojke som du sen uppfostrar till flicka.. det går inte, hur mycket man vill och försöker. Han föräldrar accepterar hans beteende.. och det är helt rätt.
Toastare

2011-01-12 17:13
Kapten_Krok, jag tror inte psyko_slusk reagerar så på kilt i skottland eller en sarong i thailand.

2011-01-12 17:14
Nej, men vi skulle vara en bit på väg. Fan tänk en värld där man som kille kan chilla runt i en stor, fläktande, kjol på sommaren. Sjukt nice.

Du är fri att göra detta idag också.

Skulle se riktigt fånigt ut dock eftersom kjolar är sydda efter kvinnokroppar.
Du kan ju flytta till skottland däremot om nu kjolbärande killar är så viktigt.

medoria
En tanke som slår mig är att det som förälder inte går att försäkra sig mot mobbing. Att ta the easy way out och säga att man skyddar sitt barn genom att begränsa dess vilja till att utforska sig själv är väldigt sorgligt. Ett barn kan bli mobbat av så många olika anledningar, ungar idag är väldigt fantasirika på det sättet, och därför känns det helt befängt att hindra barnet från att göra saker med det som argument. Är det inte att barn mobbar varandra och varför som borde vara det man tar itu? Inte hindra barn från att utforska sin identitet av rädsla för att det kanske kommer bli mobbat?

Visst man kan inte försäkra sig mot mobbning.
Men enligt mina erfarenheter så är 9/10 "mobbningsoffer" mobbade utav någon anledning.
Normala annpassningsbara ungar utan personlighetsstörningar av något slag blir sällan mobbade.
Har man då en fullt frisk unge som man skolar i något "våga vara annorlunda! kärlek, fred, respekt och du får inte titta på våldsfilmer eller leka med stereotypa heteronormativa leksaker!"-tänk, så kommer denna inte försöka anpassa sig till gruppdynamiken och försöka passa in på lämpligt vi*s, utan denne kommer hamna bland dessa "outcast's" vars många har någon form av personlighetsstörning eller kommer bli någon form av missbrukare eller liknande i äldre dagar.

Det är inte så sjyst enligt mig.

*För att förtydliga: Människan är ett flockdjur, det är alltså naturligt att man försöker passa in i gruppen, det är det man lär sig på dagis osv.
Man kan absolut passa in men samtidigt ha annorlunda åsikter eller vara annorlunda på många sätt.
Men när man mer eller mindre medvetet lär sitt barn att detta beteende är fel, att det är bättre att leva ut ALLT HELA TIDEN utan urskiljning för tid och rum, ja då har man helt enkelt lärt sitt barn att bli en av dessa "outcast's".
prinsen i hundkostym.
Toastare

2011-01-12 17:16
och sen psyko_slusk, du verkar ju lite sjuk om du drar paralleller till att en femåring som bär klänning inte bara som 40-åring kommer bli en, enligt dig, läskig transa..utan även i tonåren redan bli en läskig emo som kommer gråta ut hos BUP.

medoria, bra skrivet.. man kan inte skydda sitt barn mot mobbing. Det man kan göra däremot är att lära det att älska sig själv som det är. Att tro på sig själv och stärka dess självkänsla.
Toastare

2011-01-12 17:17
psyko_slusk, fy fan vad tråkig och rädd du verkar vara. Vilket tråkigt jävla liv man skulle leva om man tänkte som du. Följde strömmen för att inte sticka ut. Svälja sig själv för att bli omtyckt av andra.

Tänk att veta att man inte blir älskad för den man är, utan den man försöker vara.

Och mobbad, det kan vem som helst bli. Tror många hade kunnat ge sig på dig, och du är väl enligt dig själv helt normal?
Toastare

2011-01-12 17:19
och du är ju så sjukt fördomsfull och hittar på saker som du TROR..

Har man då en fullt frisk unge som man skolar i något "våga vara annorlunda! kärlek, fred, respekt och du får inte titta på våldsfilmer eller leka med stereotypa heteronormativa leksaker!"-tänk

VAR i artikeln läste du det? Var har du läst i tråden att någon av oss som förespråkar det i artikeln tycker så.

Toastare

2011-01-12 17:20
Nu låter jag det vara... men psyko_slusk, jag hoppas verkligen du vågar vidga dina vyer och vågar vara dig själv. Fatta vad sjukt bra det känns att våga vara den man är, man mår så bra av det! Den självkänslan hoppas jag verkligen mina barn kommer få.. den som mina föräldrar har gett mig (utan fri uppfostran, men alltid med ett stöd och vetskapen att de alltid älskar mig)

2011-01-12 17:27
Är det inte att barn mobbar varandra och varför som borde vara det man tar itu? Inte hindra barn från att utforska sin identitet av rädsla för att det kanske kommer bli mobbat

Självklart är det så att man ska gå till roten av problemet, men i det här fallet finns det enligt mig inget "kanske blir mobbat" utan det är garanterat så (iaf i dag, framtiden, who knows?).
Man kan ju vara för brytandet av könsbarriärer hur mycket som helst, men kanske inte lust att kasta in sin egen unge på frontlinjen för den samhällsändringen. Risken för grov mobbing är ju nästan given och kan i slutändan vara förödande för personens hela liv.
Ett svårt dilemma helt enkelt, att gambla med sitt barns lycka av ideologiska skäl är kanske lätt att skriva om på ett internetforum innan man har barn men inte lika kul när ens unge i 10-15 årsåldern kommer hem med tårar i ögonen och åratal av trauma
Mabuhay!

2011-01-12 17:34
psyko slusken är den enda här som resonerar lite vettigt tycker jag, vad är ni för flummare egentligen?

2011-01-12 17:44
BountyBoo

Han är återigen FEM år, han har på sig det han tycker är fint.. han vill heta ett annat namn.

Mjo, man kan väl hoppas att det går över då.
Att man börjar misstänka att ugglor finns i mossen är ju eftersom det blivit en tidningsartikel om det, jag utgår alltså ifrån att föräldrarna vill göra något form av statement iom att de basunerar ut det i nationell media.
Jag har också en del erfarenheter av extrema feminister och dyl. folk och jag tror inte att en uppväxt i sådan miljö gynnar ett barn.

Jag ville heta Anna som liten och önskade att min storebror hette Patrik.. jag hade pyjamas på mig på dagis och satte på mig en gymnastikdräkt när familjen skulle på fest. För jag tyckte det var fint!

Ja, barn är tokiga :).. Inget konstigt med det. Men hade detta varit en vanlig barndomsfas i ett vanligt hem skulle det säkert inte bli någon tidningsartikel.

och han blir inte mobbad på dagis. Har du bara läst och förstått det du ville av artikeln?

Isf är han bara utanför, eller kommer bli.
folk har blivit utstötta för mindre lixom.. Men visst han kanske får tur.

Kanske läsa på om transexualitet också, som inte är en störning utan helt enkelt så att en man föds som kvinna och vice versa.

Klart att det är en störning, ungefär som ADD, ADHD, Asberger och liknande, men denna är nog ännu värre.
Om det handlar om att man har uppfuckade hormoner osv så är det ju fortfarande en sjukdom, eller hur?.

prinsen i hundkostym.

2011-01-12 17:44
Hur vet du vilken uppfostran han får, det står inget om det? Han gör ju inget fel? Ska han rättas/straffas för sin nyfiken het. Ska han bli kuvad för att det finns folk med 50-tals tänk att "pojkar gillar bollar, flickar gillar hästar"

Nej, han ska inte kuvas, men ang. uppfostran:

Oskar började klä sig i klänning strax innan han fyllde två, då han fick låna en hemma hos en kompis. Ganska snart därefter fick han en egen.

Han FICK alltså en klänning innan han var 3år, vem fan provade inte kläder när man var 2-3? men detta låter helt klart som uppmuntran.

–?Ingen av våra barn är den typiska ”pojken”. Oskar klär sig alltid i klänning eller kjol och älskar vackra saker. Viktor gillar att pyssla, föredrar lila och rosa, men har aldrig haft samma önskan att klä sig i flickkläder.

Ingen av pojkarna blev alltså "normala", tyder ju på ett mönster, artikeln tar inte heller upp hur skolgången fungerat för resten.

–?Vissa dagar nästan tvingade vi på honom byxor. Vi tänkte att han skulle ha byxor åtminstone varannan dag, för att kjolen inte skulle bli en fix idé. Men han var så ledsen de dagarna, säger Sofia.
Och efter ett dagiskalas, ungefär ett år efter att Oskar hade börjat klä sig i klänning, slutade föräldrarna helt att försöka.

Ett år efter var han alltså 3år gammal.
Vafan, när jag var liten så var det väl inte alls ovanligt att man ville fara till släkten i sin skitiga turtles-tröjja, eller sin spidermandräkt eller whatever, självklart fick man inte det, föräldrar som släpper ut sina barn i sånt skick verkar inte riktigt fattat vem som bestämmer hemma enligt mina iaktagelser iaf.

–?Han ser sig både som pojke och flicka, även om han är mer flicka, förklarar Mattias.

–?Fast nyligen sa Oskar att förut var han pojke ibland, men nu är han bara flicka, säger Sofia.

För Oskar kretsar mycket kring utseende.

–?Han har alltid kjol eller klänning på sig, även utanpå täckbyxorna. När han kommer hem från dagis byter han om och sätter på sig halsband, ringar, handväska och Sofias högklackade skor, saker man inte får ha på förskolan, säger Mattias.

Låter detta som ett normalt barn-beteende?

Varken Mattias eller Sofia säger ”hon” om Oskar. Men de säger inte så gärna ”han” heller.

Som sagt, snacka om att förvirra, klart han blir virrig när han inte kallas vid sitt rätta kön.

–?Det kändes lite konstigt när han inte tyckte att vi hade gett honom ett bra namn. Helst skulle han vilja heta Julia. Han har rättat oss många gånger när vi har sagt Oskar, säger Mattias.

De finner sig t.om vid att han byter namn i den åldern alltså :S.. mycket underlig uppfostran och inte alls underligt att han blir förvirrad.

–?Någon tyckte att vi spelar med i ett spel som Oskar har satt upp reglerna för. Ungefär som när hans storebror Viktor låtsades att han var Pippi Långstrump en period och bara svarade om man sa Pippi. Men jag ser inte det här som ett sådant rollspel. Oskar har inte gått in i någon annan, han är ju fortfarande sig själv, säger Mattias som även fått höra ”är det inte dags att klippa honom snart?” eller ”ska han verkligen gå klädd så där?”

Vittnen i familjens närhet med mer insikt än vad alla här på forumet har i deras uppfostran har med andra ord kritiserat deras uppfostran.

Och många har berättat om andra pojkars ”klänningsfas” och tröstat med att ”vänta så ska du få se att det ordnar sig”.

Men för Oskar är det här ingen fas. Det började så tidigt och är så starkt. Det här är hans starkaste drivkraft, säger Mattias.

Det där med att det var en fas stämde alltså inte :S..

–?Jag har sagt att ”om du vill bli tjej när du blir stor, så kan du bli det”. Det gör honom trygg – att man själv bestämmer vad man vill vara. Men vi har även pratat om vilken bra kropp han har med snopp, så han är samtidigt stolt och nöjd över att ha snopp, säger Sofia.

Genussnacket här igen, mina misstankar förstärks för varje mening i den där artikeln, troligen ett hem fullt av genussnack.

–?Han säger ingenting. Han är helt okej med det. Och när Otto föddes sa Viktor ”undrar vad han kommer att bli sen, om han kommer att bli flicka eller pojke”. För Viktor är det något man väljer att bli lite senare, precis som Oskar gjort, säger Mattias.

Återigen.. Vad uppfostrar dom för barn egentligen? verkar inte alls hälsosamt att vara barn där.
prinsen i hundkostym.

2011-01-12 17:49
Min 1,5 åring älskar att gå omkring i mina klackskor och den dagen han vill ha en klänning så får han mer än gärna göra det.

Min mamma lät mig spöka ut mig hur mycket som helst och det var aldrig skuldbelagt att göra någonting (inom lagens gränsen) och jag hoppas att min son tillslut kommer växa upp i ett samhälle där det är okej att ha rosa klänning när man är 5. Herregud, dom är ju bara barn. Låt dom leka och experimentera :)

2011-01-12 17:53
Självklart finns det föräldrar som gör det här av ideologiska skäl, med grund i någon typ av övetygelse, men jag tror att det är minst lika vanligt att föräldrar förstår att det bara är en fas och därför ger barnen tid att i lugn och ro gå igenom den. Det allra enklaste sättet att få en unge att revoltera på är ju att säga att det inte får, då kommer lockelsen vara så sjukt mycket större.

Och till de föräldrar som ser det som en fas handlar det inte om att tvinga in barnet i något, jag tror det handlar om att man bara är mer accepterande för vad barnet själv vill. Att då säga att barnet kommer komma hem tio år senare helt traumatiserat slår ju lite fel, eftersom det är något barnet själv valt, alltså inte fått pådyvlat sig. Och blir barnet ändå mobbat kommer det ju i sig väcka frågor om varför, något som vilken vettig förälder som helst väljer att hantera på sitt eget sätt.

Diskussionen handlar inte om ett par fundamentalister till föräldrar som till vilket pris som helst vill klä sitt barn i kjol och lära det att vara normöverskridande, utan om ett par föräldrar som är öppna för att deras barn är normöverskridande och accepterar det och hanterar det på sitt sätt. Hur barnet väljer att regera på omgivningens reaktioner kan ju i sin tur påverka barnets vilja att fortsätta exprimentera, men han kanske gillar att ha kjol mer än vad han ogillar att vara mobbad, och därför fortsätter med det.

2011-01-12 17:55
Bounty Boo

Och mobbad, det kan vem som helst bli. Tror många hade kunnat ge sig på dig, och du är väl enligt dig själv helt normal?

Många har försökt ge sig på mig :).. Men eftersom jag gick dagis, lärde mig att stå på mig själv osv så tacklade jag det på lämpligt vis.
Sen get du dig på fel person ang. mobbing.
När jag bytta skola till min bästa polares gymnasie så upptäckte jag att min polare och deras gäng var på en snubbe, detta gjorde att jag helt tog avstånd från dem och skyddade denne andre person, vi blev sedan bra vänner, några år senare återförenades jag med dessa vänner som jag tog avstånd från och vi är alla nu ett stort glatt gäng.

Och jag är inte 100% normal, ganska onormal skulle jag vilja säga, men något mittimellan kanske.
Men jag har fortfarande vett nog att agera och anpassa mig själv efter omgivningen i viss mån.
Men har bevisligen inga problem att "speak up" ifall något är fel.

prinsen i hundkostym.

2011-01-12 18:01
Frozen

Läs mitt inlägg just ovan ditt.

Är det samma situation vi snackar om?
Självklart spökar ungar ut sig.
Denna unge verkar vara vilse o sitt barnatänkande däremot och verkar ha legat o grubblat lite väl mycket över genusfrågor för sin ringa ålder.

Medoria.

Och till de föräldrar som ser det som en fas

Dessa gör ju uppenbarligen inte det, och har heller aldrig gjort det när de t.om uppmuntrat beteendet.

Till allt det övriga du skrev så kommenterar jag bara med att jag absolut tycker att man ska försöka uppfostra sin barn till att inte bli mobboffer.
Hellre att de ska vara någon som vågar säga vad de tycker men utan att behöva dansa runt och leka moulin rouge vid 5års ålder för att bevisa sin kvinnlighet.
prinsen i hundkostym.

2011-01-12 18:07
psyko_slusk
Oskar började klä sig i klänning strax innan han fyllde två, då han fick låna en hemma hos en kompis. Ganska snart därefter fick han en egen.

Ja, barn är tokiga :).. Inget konstigt med det. Men hade detta varit en vanlig barndomsfas i ett vanligt hem skulle det säkert inte bli någon tidningsartikel.

- Det är inte lite väl tidigt med att basunera ut att hela hans barndom och fortkommande vuxenliv skulle raseras totalt för att "barn trots allt är lite tokiga :)"?

Ska en flicka hindras att få en brandbil i födelsedagspresent (trots att hon väldigt gärna vill ha en) enbart för att det finns risk för att barnet blir utsatt? Ska en pojke hindras att få en docka i julklapp (trots att han väldigt gärna vill ha en) enbart för att det finns risk för att barnet blir utsatt?

Just i detta fall är det inte barnen det hänger på, det är snarare föräldrarna. Att ta ifrån ett barn friheten att få vara just barn tror jag snarare skadar mer än att faktiskt låta dom få vara just barn. Och ponera nu att detta barn skulle visa sig i tonåren fortfarande visa tydliga androgyna tecken alt. antydan till transsexualism... well, so what? Det är inte barnens udda klädsel/val av sport på fritiden som ska granskas, analyseras och förhindras, det är barnen som mobbar andra barn för att dom har udda klädsel/annan val av sport på fritiden man ska sätta fokus på.

Jag blir rädd av hur rädda en del (fortfarande) är.