Sveriges tråkigaste stad?
En fråga som ofta diskuteras och svaren blir ungefär de samma oavsett vem man pratar med... Personligen så sätter jag nog Örebro som etta. Men Västerås, Halmstad och Katrineholm kommer högt upp på listan.Borås och Gävle gör det dock inte lite oväntat, men jag har bara goda erfarenheter av de städerna :) Så, vilken stad tycker ni är Sveriges tråkigaste? Det behöver ju inte vara en liten stad för att den ska vara tråkig... tycker GBG kommer ganska högt upp, men det låtsas vi om som jag inte sa :)
"Den tjocka killen i Trippel Ett"
Sundsvall , helt klart tråkigaste.
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning
jag har knappt varit i Örebro men den känns jävligt tråkig ändå.. Västerås har jag bara varit på tågperongen och rökt i 5 minuter men det var inte så kul heller. så jag är helt klart med dig!
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac
Börjar tröttna rejält på Stockholm, men å andra sidan så kommer jag ångra att jag sa så. Annars vet jag inte.
What I said, yo!
Landskrona glömde jag förresten... helt klart uppe på topp-5.. tvåa t.o.m. kanske.
Kontrast: haha, Landskrona verkar ju vara helvetet på jorden.. och då har jag aldrig ens satt min fot där. men mina fördomar är befogade alltså?
Filbunke Definitivt.. har t.o.m. bott där i några veckor. Några veckor i mitt liv som jag aldrig kommer att få tillbaks :(
Alltså Örebro och Västerås har ju lite charm, trevligt folk och det finns saker att göra. Då ska jag tipsa om antimetropoler som Enköping och Eslöv. Det finns INGENTING att göra! Främst Enköping eftersom jag tvingades göra lumpen där. Det finns EN krog, O'Learys och EN nattklubb som mest tar in coverband som spelar vikingarna. Utöver det så finns det 23 pizzerior per invånare och ingen gör särskilt goda pizzor. Det är inte ens en fin stad och vill man leva lantligt finns det en miljard bättre städer.
Kontrast: Var det inte i Landskrona som Sverigedemokraterna fick typ 22% av rösterna i valet senast också? Rätta mig om jag har fel..
Boden är numero uno. Kiruna är rätt kasst också.
din flickvän är trogen? ja, hon långtradare!
Filbunke: Helt rätt. Själv så gillar jag ingen stad utöver Stockholm.
•pave paradise•
Örebro är faktiskt ganska tråkig, men måste klämma till med Eskilstuna och Södertälje också. Eskilstuna toppar nog listan.
www.nativeswedes.se
Finns en anledning till att Hässleholm kallas Hässlehåla, annars håller jag med om Eslöv (kan man ens kalla det stad btw?)
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.
Boden helt klart.
kikk ass
Filbunke: jo de var väll något sånt, De tråkigaste ställerna jag vet är tätorterna/städerna på skånska landsbygden. höör,staffanstorp,kävlinge,löddeköpinge,sjöbo,lomma sjöbo osv. Många av dem dör kl 20 på kvällen.
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt
Iofs var de ovan nämnda skånska tätorterna inget vidare heller...
•pave paradise•
Filbunke Nåt sånt.. de fick röster av invandrare också. Går man på "stan" där så är typ 80% invandrare. Folk har väl tröttnat på det antar jag...-verbose- Nej usch.. Örebro har ingen charm, det känns som en sjukt deprimerad stad. Allt går i baktakt typ. Haha, Enköping VILLE jag göra lumpen i. Det alternativet som var närmast sthlm iaf, men jag fick Karlskrona (GSU) sen STHLM. Karlskrona var ingen höjdare heller, men ändå inte på min topplista för det var en ganska charmig stad... Ignorerade man alla nazister så var det mysigt. Perfekt stad för att bli full dagtid iaf.. av nån anledning.
Lycksele, för i helvetet. Är det ens en stad? Snarare en epa-parkering. Överallt står det volvos, där det sitter folk med Ski-Doo kepsar och dricker hembränt. Jävla håla.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop http://arspedia.org/wiki/Babylon http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb
Men tätort och stad känns ju som två separata begrepp... Vet inte vart gränsen för "stad" går riktigt men när jag tänker stad så tänker jag väl mer västerås och örebro än staffanstorp och kävlinge. Eskilstuna ja.. hujedamej! Har bara åkt igenom med buss... men fy.
Ska vi prata mindre samhällen så finns det inget samhälle som slår Smedstorp på Österlen. Åker genom byn på väg till sommarstället och vi brukar ha en tävling, vem som ser flest människor "ute på byn". Rekordet är tre personer... Som ens är utomhus alltså!
Brukar oftast handla om population och reglerad bebyggelse. Stockholms stad, Solna stad osv är också en indikation, uppenbarligen; juridiskt kopplade till en kommunal enhet med andra ord.
•pave paradise•
Landskrona lägger jag min röst på. Har bott där i ca tio år sammanlagt och jag kommer aldrig förlåta mina föräldrar för att de flyttade dit.
Flen? Ingen nämner längre Linköping, för ett par år sedan hade det varit annorlunda!
jag får hålla med lillfrida och säga sundsvall. fyfan. har man bott där i tre år vill man aldrig mer tillbaka.
you know i spell girl with a B
Solna är fan ingen höjdare heller förresten...NMF Ni har Cloetta Center! Hur kan man ogilla en stad som har en arena man vill äta?
Hur är Solna ingen höjdare? Solna är utan tvekan MYCKET bättre än nästan samtliga tätorter utanför Stockholm tillsammans.
•pave paradise•
Säffle . Var där i 2 veckor på intensivkurs för körkortet. Fanns verkligen ingenting att göra så jag var ute och tog promenader. Förutom att denna helveteshåla är relativt liten så ser man inte en jävel ute efter klockan 19.00 förutom på helgerna då var de ett par ungdomar ute som hängde vid det lokala korvstället. Sen en och annan gamling som man gick förbi som kollade snett som fan på mig. De har en biograf men den hade bara öppet två dagar i veckan och visade två olika filmer, en gammal och en ny. En vecka till där och jag hade tagit självmord..
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
lhabia Har aldrig bott där men jobbat där en del och varit där osv... Aldrig gillat Solna. Hela "staden" känns som en samlingsplats för snickare och folk som röker 10 pack cigg om dagen... Fast det kanske bara är mina fördomar :)marvingaye Haha ja det är en höjdare! :P
Jag räknar dem som städer. mindre städer kan vi kalla dem, men de benäms ju som tätort. sthlm är ju också en igentligen
vad är en tätort "En
tätort är i
Sverige ,
Norge och
Danmark ett tättbebyggt område med minst tvåhundra invånare och där avståndet mellan husen är mindre än tvåhundra meter."
svenska tätorter Kollar man längre ner så står ju t.ex. sthlm, sundsvall osv..
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt
Ja, och bor man i Solna bor man ju i princip i stockholm så det är ju lugnt. det sjukaste är människor som bor i typ Jakobsberg och håller sig där!! (ja det finns dom som gör det). Jakan känns bara som ett enda incest-disko där alla har knullat varandras syskon och hänger på PG och MP på helgerna.. fuck sake, bor man där får man väl ta sig in till stan.. det hade jag gjort iaf.
Rent juridiskt finns inga städer i Sverige. Förr räknades ett ställe som stad när det fick stadsprivilegier. Sen togs allt sånt bort i kommunreformen. Solna stad, Örebro Stad etc är bara namn. I folkmun lever ju ordet "stad" kvar. I staden Stockholm så räknar man in Solna och allt närliggande.
Jooo visserligen... Men själva Solna liksom :) Fast Sundbyberg är väl värre.
Kontrast: Ja! Det är bara fördomar! You know NOTHING!!! Nejmen, Solna är skönt och bekvämt, har ett relativt bra centrum som byggs ut och Nationalarenan+massa planer för att spela fotboll på på fritiden också och en kvart utanför city. Idylliskt! Sen så får mag hålla med om Jakobsberg-kommentaren..stämmer med en massa andra ställen i Stockholm också.
•pave paradise•
Seriöst... finns ingenting att göra här i Solna, fattar inte hur det kan tänkas vara roligt?
What I said, yo!
Borlänge är iofs en bubblare också.
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.
Solna och Sundbyberg är dock två av Stockholms mysigare platser att bo på om man inte bor i innerstan. Fattar inte vad folk har emot Solna och Sundbyberg...
•pave paradise•
Gaaaaah...Borlänge...fyfan... PhilAhz0phee: Det är för att du inte utnyttjar Solna, och du gör ingenting för att du gömmer en Casper i magen!
•pave paradise•
Finns sjukt mycket kaniner i Solna, man kan jaga dom eller så drar man till grannkommunen.
Ett krav för att räknas som "stad" lär väl vara att bebyggelsen regleras av en stadsplan ;) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Mjölby. Jag traskade runt där i två timmar en gång, i väntan på ett tåg. Tänkte att man kunde leta upp nånstans att köpa en macka förutom det svindyra pressbyrån på station. Jag tror jag hann se ett 20-tal stängda frisörsalonger, men ingen affär, ingen kiosk, inget fik. Och jag träffade inte en enda människa att fråga på de två timmar jag gick runt.
lhabia Hahaha, jag har ju sett allt i Solna, gjort allt i Solna. Jag har fan bott här i 12 år, jag tror jag vet liiiiiiite va :) Du däremot kommer hit för fotbollen och javisst, om man spelar fotboll så kanske det är roligt men vafan dom har fotbollsplaner i Rinkeby också! Centrum är gammalt och byggs ju inte alls ut? Har sett likadant ut, dock med olika affärer som flyttas runt här och var. Sen ska det byggas ett annat centrum iofs. Men nej, typ 10 krogar som det hänger smygalkisar, alkisar och diverse Hagalundsnubbar på... nej tack.
What I said, yo!
Backlund - Du fattar väl att de var rädda för utbölingen så de stängde ner allt :P 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
zophee: Äääähhh, ursäkter för att du inte gör något pga bebis! Sen så gäller det ju att faktiskt veta vad man vill också. Och om du inte säger vad du vill så är det svårt att hitta ett ställe som ger dig det i Solna, eller hur? Jag gillar fotbollen, jag gillar AIK, jag gillar området så därför är Solna bra för mig. Men jag gillar Kista också, ingen stad men många hatar Kista liksom, men det funkar för mig.
•pave paradise•
Bah! Jag hittar inte citaten! Men DIF hade nån video där de hade skrivit in citat från Stockholms Stad, någon kommunpolitiker i Solna, en "sån som har koll på stadsgränser" osv (titel? :) och alla sa ung. samma sak: "Blanda inte ihop Solna med Stockholm, de har ingenting med varandra att göra" Tyckte det var kul bara :P Jo alla tågconnections suger ju...Hallsberg, Mjölby, Öxnered, Alvesta , osv... Inte kul att få vänta där i ett par timmar.
lhabia Det enda positiva med Solna är att det är 10 min in till stan. Iofs kan det ha att göra med att jag tröttnat på Solna, men ptja.. man växer upp. Spelar inte basket längre. Deras skolor och gymnasier suger .... Hagaparken liksom.. yey....
What I said, yo!
lhabia Vafan.. du bor inte ens i Solna! Fusk! :) Mina kusiner bor i Solna (och håller på Bajen), jag besöker dom inte av principskäl. (Nej okej, inte direkt, men ändå.. kanske?)
Kontrast: Det roliga med den videon var dock att det var meningen att DIF skulle framstå som Stockholms Stolthet, att det hela skulle gå ihop med deras "Stockholm Tillhör Oss"-grej. Det enda videon fick mig att känna var typ "...jaha...så...Stockholm tillhör DIF...men BARA för att AIK inte är i Stockholm? Fine by me". Solna ligger i Stockholm, det är jobbigt jävla gnäll allt det där.
•pave paradise•
zophee: Ja, precis. Det sa jag ju också? :P Kontrast: Precis! Men fusk är det inte, det är ju BRA att jag som inte är därifrån kan propagera för Solna och säga att det är ett bra ställe.
•pave paradise•
Norrtälje! fast det kanske är en by
Me? What? naw, I'm the kid closing curtains<br> Perfect? No, I'm a brew slamming guy with a purpose<br>http://www.thewrestlinggame.com/wg.asp?w=110101
karl-anton Ja hur är Växjö? Har hört att det är en tråkig stad :)lhabia Äsch då, det var väl menat som "stockholm tillhör oss, dessutom så tillhör ju inte aik sthlm ens" typ.. Men ah, förstår vad du menar. Jo iofs, men som hon sa där oppe, det är skillnad att åka till en "stad" (eller whatever) lite när man känner för det.. när det känns "attraktivt" och att bo där i ur och skur. In the best of times and the worst of times :)