I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

En sak med vegetarianer jag inte riktigt fattar

Övrigt - Blandat

2007-04-23 17:41

Hur nyttig du än är genom att bara äta vegetariskt så får du inte i dig alla viktiga vitaminer, mineraler och järn

Nähä? var har du läst/hört/studerat det?
jag har varit vegetarian i snart 20 år och jag har fan inga mineral- eller vitaminbrister.
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se

2007-04-23 17:43
Liksom gott att äta besprytade frukt och grönsaker, säkert skitbra.

det finns ekologiska varor, du vet.
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se

2007-04-23 17:45
tjesboogie P21
bra diagnos där doktorn, vi har en grov störning för att vi skiter fullständigt i varfan vi befinner oss i en jävla näringskedja
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know

2007-04-23 17:47

Tech:  "Att djuren lider kunde jag inte bry mig mindre om, människan kan inte rå för att den är för smart för naturens bästa, men att vi kan bada i stekar om vi vill och att andra ser sina nyfödda svälta ihjäl dagligen är helt åt helvete"
Jag kan inte heller förstå det där. Varför skulle det vara mer hemskt att nyfödda barn dör än att nyfödda djurbarn dör? Att människor torteras och svälter och att djur torteras och svälter? Vad är skillnaden?? Jag anser att allt lidande är fruktansvärt och hemskt och lika förkastligt. Men trots den påstådda intelligensen så är människan det enda djur som gör en industri av andras lidande och utnyttjar andra varelsers svårigheter att kommunicera med oss. Märk väl att de inte har några problem att kommunicera med sina artfränder.

Men för min del räcker det att höra ett djur skrika i ångest för att förstå att det inte är ok.

Dessutom, om du nu tycker att det är så hemskt med att människor t.ex svälter så kan du ju faktiskt göra skillnad genom att: tadam: bli vegetarian. Om du inte kan göra den "uppoffringen" så vill jag inte höra dig gnälla om orättvisa gällande resurser.

Och att jag inte skulle kunna vara självförsörjande? Say what? Jag klarar mig alldeles utmärkt utan kött och päls? Dessutom, när man slutar med saker så brukar det ske succesivt. Brukar annars vara ett ganska korkat argument från köttätare att "aha, men vad händer med alla tusentals kor då?" snälla liksom.. Använd hjärnan lite?

Fegon_ : Ditt  påstående att det är onaturligt med homosexualitet.. HA! styrk det tack...

Jag gillar också att du i likhet med rasister och liknande fråntar dig allt ansvar för en vidare diskussion genom ditt  "Det är den bittra sanningen, men lovar att ingen "bög" "vegan" eller "feminist" håller med." Se där, vad bra, och alla som inte är det men som säger ifrån, vad är det för fel på dom?

2007-04-23 17:48
Eksem P24

Oj oj oj, personangrepp, jätteovanligt att skåda här på whoa.
Jag provocerar dig bara, men att inte kunna äta mat som lagats i en stekpanna där kött har tillagats är bara löjligt. Så länge du inte vet att det har tillagats kött där så skulle du inte märka något.

Jag har inte försökt lära dig någonting, och om påven har en lustig hatt, så är humorn kanske inte på topp hos dig.
(Om vatten är blött kan diskuteras)

Ska jag läsa en bok om vegeterianer? Jag tycker att du är löjlig och du är troligtvis vegeterian för att det är "sunt" för dig, för det har du läst.
whoopzidoo

2007-04-23 17:49
tjesboogie

du verkar dock inte veta att det finns mycket linser och bönor som är väldigt proteinrika, och för dom vegeterianer som äter ägg så är finns det ju protein i ägg också. sen tycker jag det är konstigt att du tar upp sådant som mineraler och vitaminer för jag vet inget som ger människan så mycket av just mineraler/vitaminer som frukt & grönsaker (veggiemat!). rätta mig gärna om jag har fel - men kött överlag är väl knappast speciellt mineral- & vitaminrikt?

2007-04-23 17:52
tjeboogie

oj förlåt men du verkar inte vara så jävla bright direkt, det känns inte som att du vet så mycket om näringsämnen överhuvudtaget!
bara för att man äter kött betyder det inte att man inte äter grönsaker, så jag får inte i mig mer besprutade ämnen än vilken köttätare som helst. däremot slipper jag kött som ligger och rutttnar i mina tarmar, vilket rött kött faktiskt gör.

och jag får i mig bra med näringsämnen och mår bra, jag förstår inte varför du hetsar upp dig så mycket. jag skiter fullständigt i om folk äter kött eller inte äter kött.

2007-04-23 17:55
Felici-JAH

"men att inte kunna äta mat som lagats i en stekpanna där kött har tillagats är bara löjligt. Så länge du inte vet att det har tillagats kött där så skulle du inte märka något."

men det handlar ju inte om att man direkt märker skillnad på smak och inte heller om att polarna ska spela en ett spratt där dom säger "haha, han märkte inte! SUCKER!". det handlar ju snarare om att man har valt ett visst sätt att leva och förhålla sig till mat och därmed så vill man ju antagligen i största möjliga mån försöka leva efter sin filosofi. vill man inte äta kött försöker man väl i de flesta fall att inte woka sina grönsaker i en stekpanna där det precis legat en biff?! är det verkligen så himla konstigt? sen om någon skulle sätta sig och gråta i tre timmar över det känns väl kanske lite overkill men det känns jävligt otippat att de flesta här i tråden skulle göra.

2007-04-23 17:59
Felici-JAH
Du svarade inte på mitt inlägg - how come?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-23 17:59
phatie 

Man diskar, och diskar man så är poängen att man ska få bort de flesta köttrester och grejer. Det ska inte finnas spår kvar om man gör det ordentligt.
whoopzidoo

2007-04-23 18:01
"Liksom gott att äta besprytade frukt och grönsaker, säkert skitbra."

"Ät lite av varje...."

Heh heh heh.

2007-04-23 18:05
Satan vad alla tar åt sig :D

Vad kul man kan ha med en dator och ett community :D
"Gud skapade inte människan, människan skapade gud"

2007-04-23 18:16
Felici-JAH : Men lägg ner. Vad har du egentligen tillfört diskussionen? inte mycket...
tillåt mig att citera:

"Jämför du tillagat kött med bajs?"
ehm. ok? vettig fråga. verkligen. läste du eksems inlägg öht?

"du är en mycket känslig man. Kött kryddas, och marineras oftast, är det kryddorna som gör dig så upprörd?"
du kanske försöker vara rolig, om inte annat är du rätt korkad....

"Människan är rovdjur, kött är bara naturligt och det äts med mer än nöje. Vad är det som är äckligt med det? Det är inte direkt som om det finns några inälvor eller annat "äcklande" kvar. Man mumsar bara i sig musklerna, sen finns det ju den lite råare varianten som käkar allt, inälvor och dylikt.
Jag vill bara veta vad det är som är som himla skräckframkallande med kött?"

det här har du fått fler svar på men du har inte gett respons på ett enda av de argumenten.

"Vegeterian blir man beroende på vad man själv tycker är anledning nog för att ge upp kött."
 eh, ja? tack för infon.. tror vi kan klura ut det själva...

"Ät lite kött så slipper du vara så grinig."
och där sätter du också ribban högt..

Seriöst. Skapa en bildtråd för "hur ser din armbåge ut" eller ngt. Där kan du vara hur plump och korkad som helst utan att irritera.

2007-04-23 18:26
Känns som att många här inne, från båda sidorna, borde lära sig den första och viktigaste regeln när det kommer till sånna här diskussioner, Bli inte förbannad

Hälften här inne skriver ju för att provocera.
Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.
Hangaround

2007-04-23 18:28
Sän

oj vad mycket du skrev, oj vad lite du svarade på det jag frågade dig.
Som jag sa tidigare, Veggmat gör av samma företag som torterar och misshandlar djur som du säger..stödjer dom lika mkt om du köper quorn eller köttbullar.

Jag pratar om självförsörjande på större skala än bara du givetvis..tyckte det framgick väldigt tydligt i det jag skrev, fast det missade  du totalt, men det är jag som ska använda hjärnan?
Det jag menade var att människan inte kan gå tillbaka till att leva i harmoni med naturen, vi är för många för det och vi saknar kunskapen.

Människan är på toppen av näringskedjan, allt som vi kan dominera är så p.ga. evolutionen har gjort det så..om man nu inte tror på evolutionteorin så är det en annan diskussion.

Försvarar absolut inte köttindustrin, tycker det är lika vidrigt som vem som helst..men jag kan bara inte fatta att folk bryr sig mer om födan än dom vi inte kan föda.

2007-04-23 18:42
Sän F23

fan vad du är vass i kanten. Och du anser att du tillhör de vettigare?
whoopzidoo
Hangaround

2007-04-23 18:44
Felici-JAH

Lägg ner vafan, du har ingenting att komma med.

2007-04-23 18:52
varför verkar det som att alla köttätare tycker att vegetarianer är cp och kommer från en annan planet?

kom till insikt lilla människor, ni stoppar i er dött skit.

hemma hade jag en egen stekpanna såklart, nu har jag två egna när jag bor själv. ska de grillas eller stekas ska jag ha en egen plats på grillen eller en egen stekpanna, eventuellt rengöra stekpannan ordentligt innan så att jag kan steka först och sedan köttet. det är helt enkelt äckligt, det är dött och det är inget jag vill komma i kontakt med.

i get more pussy then panty!

2007-04-23 18:52
Varför skulle det vara mer hemskt att nyfödda barn dör än att nyfödda djurbarn dör?

eh för att vi är människor, och dom är djur? dum fråga
STICK YOUR DISCO UP YER ARSE!

2007-04-23 19:03
Tech

"Människan är på toppen av näringskedjan, allt som vi kan dominera är så p.ga. evolutionen har gjort det så..om man nu inte tror på evolutionteorin så är det en annan diskussion."

Med samma argument försvarar med lätthet våldtäkt, krig och för den delen även köttindustrin. Du använder ett "ta för att jag kan"-argument här, vilket inte har något vidare moraliskt djup.

"men jag kan bara inte fatta att folk bryr sig mer om födan än dom vi inte kan föda."

Nåja, till den här specifika frågan, så kan man väl lätt svara att just vegetarianer överlag också är engagerade i andra frågor, t.ex. humanitära sådana. Det är ju knappast så att man plötsligt börjar stödja utsugning av fattiga länder och köttindustrin bara för att man är vegetarian. Snarare verkar vegetarianism och humanitärt engagemang hänga väl ihop. Det finns förstås inga garantier för det, Hitler var väl vegetarian och djurvän, vill jag minnas?

2007-04-23 19:09
Beror väl på av vilken anledning man är vegeterian. Jag är själv inte vegeterian, men undviker kött i största möjliga mån.
Är man vegeterian av politiska skäl (Köttindustrin är enormt energikrävande) så förstår ajg att man till exempel inte vill sitta och pilla bort kött ur sin mat, då man stödjer köttindustrin i alla fall.
Sen om det är sjukt jobbigt att någon annan vill ha separata köksredskap för olika sorters mat så kanske man borde fundera på om det där med ett samhälle är något för en egentligen, kan ju bli otroligt jobbigt med så mycket olika människor.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-23 19:11
Varför skulle det vara mer hemskt att nyfödda barn dör än att nyfödda djurbarn dör?
MickMästarn

eh för att vi är människor, och dom är djur? dum fråga

Men varför skulle man bry sig mer om människor som man inte känner än djur man inte känner?

Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.
Hangaround

2007-04-23 19:22
Eksem

Med samma argument försvarar med lätthet våldtäkt, krig och för den delen även köttindustrin. Du använder ett "ta för att jag kan"-argument här, vilket inte har något vidare moraliskt djup.

Droppade bara lite fakta, vad argumentet kan användas till spelar ingen större roll, det är vad jag använder det till som spelar nån roll..och dessutom har det ingen större vikt i det jag skrev.

Nåja, till den här specifika frågan, så kan man väl lätt svara att just vegetarianer överlag också är engagerade i andra frågor, t.ex. humanitära sådana. Det är ju knappast så att man plötsligt börjar stödja utsugning av fattiga länder och köttindustrin bara för att man är vegetarian. Snarare verkar vegetarianism och humanitärt engagemang hänga väl ihop. Det finns förstås inga garantier för det, Hitler var väl vegetarian och djurvän, vill jag minnas?

Stör mig på hyckleriet, "jag äter inte kött och därför är jag en bra människa", så länge man äter/lever/whatever så stödjer man industrierna..spelar ingen vad man äter, man betalar ändå de som torterar djurens löner.
Ser inte det humanitära i att sätta djurens behov över människans.

Måste citera den här delen igen.
Det är ju knappast så att man plötsligt börjar stödja utsugning av fattiga länder och köttindustrin bara för att man är vegetarian.

Nej man gör det oavsett!..fick bara intrycket att en del här verkar tro att dom inte göra bara för att dom är vegg.

2007-04-23 19:32
Tech

"spelar ingen vad man äter, man betalar ändå de som torterar djurens löner."

Helt klart en halvsanning, som bäst. Att välja vegetariska alternativ innebär mindre produktion av köttprodukter. Att handla från lokala grönsakshandlare som inte är en del av köttindustrin stödjer givetvis inte köttindustrin alls.

"Ser inte det humanitära i att sätta djurens behov över människans."

Det hänger ju inte alls ihop. Att välja vegetariska alternativ har ingenting att göra med att sätta djurens behov över människans.

"det är vad jag använder det till som spelar nån roll.."

Du använder "toppen av näringskedjan" för att ge ett visst beteende "rätt". På vilket sätt skulle det skilja sig från att använda "toppen av näringskedjan" för att ge andra beteenden rätt? För att vara en person som uppenbarligen gillar att hojta om hyckleri har du ganska lätt att bortse från konsekvenser i dina egna argumentationskedjor.

2007-04-23 19:49
Tech: Vad exakt frågade du? Tyckte mest det var massa påståenden. Men visst,rada upp dina frågor så ska jag svara.

Självförsörjande som att jag ska odla mina egna bönor? Men om det t.ex nu är så att det är ett företag som säljer både och, men dom får in mest pengar på grönsaker och quorn och andra vegetariska alternativ t.ex så är det ju knappast logiskt att dom ökar produktionen av kött och lägger pengarna på det? Kött är dessutom dyrare att framställa än grönsaker.

Men bara för att man kan så måste man ju inte? Bara för att du är kababel att våldta och mörda så behöver du ju inte göra det. Det är ett val du gör och jag väljer att inte äta kött eftersom jag kan välja det. vad är problemet?

Har jag sagt att jag är helt ointresserad av svältande människor? Saken är den att jag som inte äter kött bidrar i form av resurser till att mätta fler munnar än du som äter kött gör.

2007-04-23 19:54
Felic-JAH: hahahahaha. allvarligt. Bemöt min kritik istället. Eller är det över din förmåga?

MickMästarn P18: och det är just där vi skiljer oss åt min kära vän. För att jag sätter lika stort värde på ett liv oavsett rastillhörighet.

Tech: Med samma argument försvarar med lätthet våldtäkt, krig och för den delen även köttindustrin. Du använder ett "ta för att jag kan"-argument här, vilket inte har något vidare moraliskt djup.

Droppade bara lite fakta, vad argumentet kan användas till spelar ingen större roll, det är vad jag använder det till som spelar nån roll..och dessutom har det ingen större vikt i det jag skrev.

- så du säger att det du skrev inte betyder ngt? Varför skriva det då? och varför använda ett argument som du inte vill/kan försvara?
Hangaround

2007-04-23 19:54
Eksem

Blir kanske lite fel i vad jag skriver, men det är svårt..för du svarar på vad jag skrev till Sän..så det handlar om vad hon skrev.

Har inte sagt att vara vegetarian är att sätta djur över människan, det jag skrev är svar på saker så som "Varför skulle det vara mer hemskt att nyfödda barn dör än att nyfödda djurbarn dör?"
Sen tog vi det givetvis lite åt andra håll, men det är vad hon och jag diskuterade som mina tankegångar går i.

Har inte sagt nånting om rätt eller fel, det är vad du läser in i det.
Du bortsåg helt från att jag skrev att det var inget som var vidare viktigt i det jag skrev?
Jag fastslog bara att det är så, vi dominerar och med ökat behov kött så ledde det till en industri.
Jag skrev i mitt första inlägg vad jag tycker om det, efter det så har jag bara ställt motfrågor på vissa argument för att kunna förstå dom bättre.

Och så gillar jag tydligen att hojta hyckleri "Stör mig på hyckleriet," fan va det hojtas.

Är inte skolad i argumentationstekniker, kommer knappt ihåg vad jag skrev för två inlägg sen, så jag är inte förvånad att du hittar luckor i vad jag har skrivit..vad kan jag säga, jobbigt för mig.

Hangaround

2007-04-23 19:59
Sän

Sa bara som det är, det jag menade med att det inte var viktigt var att det som stod över och under just den biten var direkta svar på vad du skrev..och därför mer viktigt i diskussionen..ifrågasatte Eksems val att pressa den punkten, för den var för mig ingenting som hade en del i vad vi pratade om.

2007-04-23 20:01
Tech: kanske skulle skitit i att skriva det då? ;)

nu ska jag hem! får munhuggas senare!
Hangaround

2007-04-23 20:16
Sän

Självförsörjande som att jag ska odla mina egna bönor? Men om det t.ex nu är så att det är ett företag som säljer både och, men dom får in mest pengar på grönsaker och quorn och andra vegetariska alternativ t.ex så är det ju knappast logiskt att dom ökar produktionen av kött och lägger pengarna på det? Kött är dessutom dyrare att framställa än grönsaker.

Det har du en poäng i..frågan är väl bara om det är så eller om det borde vara så.
lutar mer åt det senare själv.
För att kött omsätter mer än grönsaker kan jag inte tänka mig att det är nåt tvivel om.

Men bara för att man kan så måste man ju inte? Bara för att du är kababel att våldta och mörda så behöver du ju inte göra det. Det är ett val du gör och jag väljer att inte äta kött eftersom jag kan välja det. vad är problemet?

Såvitt jag vet har jag inte ifrågasatt ditt val att vara vegetarian, om jag har det så var det inte min avsikt.

Har jag sagt att jag är helt ointresserad av svältande människor? Saken är den att jag som inte äter kött bidrar i form av resurser till att mätta fler munnar än du som äter kött gör.

Nej det har du inte, men just den här saken handlar väl i grunden mer om olika åsikter om djurens värde.
Men svältande människordelen i det jag skrev i mitt första inlägg handlade om överflödet av köttprodukter här, hade ingenting med vegetarianer att göra.

Ber om ursäkt om jag skriver luddigt.

2007-04-23 21:09
"eventuellt rengöra stekpannan ordentligt innan så att jag kan steka först och sedan köttet. det är helt enkelt äckligt, det är dött och det är inget jag vill komma i kontakt med."

Alltså ska det vara så svårt för veggie folk att fatta att man inte kommer i kontakt med kött i en nydiskad stekpanna ?
vad har ni för stekpannor som drar åt sig köttsaft och dylikt in i pannan ? någon stekpannan byggd i trä eller ?

"eventuellt rengöra stekpannan ordentligt"

Sen när rengör man inte sin stekpanna ordentligt ? eller är hälften här inne folk som skiter i hygien och renlighet ?

2007-04-23 21:35
tjesboogie
i en nydiskad så är det lungt. men det finns vissa personer och vissa pannor ska man inte använda t ex diskmedel på grund av att det förstör dess yta som ska behållas, vilket gör att vissa sköljer med endast vatten vilket inte gör rent till 100%.

och ja, vi pratar om folket på whoa. klart som fan alla köttätare är skitiga och knappt tvättar sig här omkring.
 i get more pussy then panty!

2007-04-23 21:45
Jag började tycka att kött är äckligt när jag insåg att det är döda djur. 

2007-04-23 22:22
http://www.gt.se/nyheter/1.650952
Den var rolig. Stackare.
Lyricist

2007-04-24 00:40
Intressant utveckling.
Jag vädrade bara en åsikt. Inte en komplett men fortfarande en åsikt.

Har någon någon fråga om hur dum i huvudet jag är så kan du skriva ett meddelande så ska jag svara på det.

2007-04-24 01:07
Tech P22 men du har ju lite den inställningen "såhär är det och vi kan inte göra ett skit". varför bara böja på nacken och erkänna sig som förlorad innan man ens försökt?

nej jag menar mer att du faktiskt har valet att välja själv, att du inte gör det och hänvisar till att människan skulle vara överlägsen, är väl rätt dumt?

"Nej det har du inte, men just den här saken handlar väl i grunden mer om olika åsikter om djurens värde."
men att diskutera att jag sätter större värde på djur än vad du gör innebär INTE att jag sätter ett sämre värde på människor.

vad är det för fel på er människor? ni kan inte inse att alla förtjänar att leva? utan att bli dödade för nöjes skull, utan att bli flådda levande? utan att bli dödade för att, kanske, ätas upp (om det inte är så att det inte kommer ngn till ica den dagen) när dom som gör det dessutom inte behöver göra det utan bara hänvisar till sitt stora ego som ngt legitimt.

2007-04-24 01:21
Jag tror att tron om att människan är överlägsen bara är en religiös kvarleva från bl a kristendomen. Människans ignorans och självkärhet gör att hon gärna vill utmåla sig till mer värd än andra levande organismer bara. Det är enklare att rättfärdiga de sjuka handlingar som begås på så vis.

2007-04-24 02:23
Sen när rengör man inte sin stekpanna ordentligt ? eller är hälften här inne folk som skiter i hygien och renlighet ?

Många "steker in" smaken i sin stekpanna.
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie

-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.

2007-04-24 02:25
Earthlings.

Titta på den gott folk. Varnar för starka bilder.
Hangaround

2007-04-24 02:35
Sän

men du har ju lite den inställningen "såhär är det och vi kan inte göra ett skit". varför bara böja på nacken och erkänna sig som förlorad innan man ens försökt?

Jag ser sakers sanna natur, eller rättare sagt, vad jag tror dess sanna natur är, visst jag kan ha fel men jag har hittills inte sett nåt bevis för det.
Jag tror att kor finns på jorden endast för att föda andra djur, visst sättet korna behandlas på är förjävligt, men likväl så måste jag äta för att överleva..och jag tycker om kött.

vad är det för fel på er människor? ni kan inte inse att alla förtjänar att leva?

För mig handlar det om prioritering, och att jag ser människor som mer värda än djur har jag ju redan sagt.

Och en sak till, alla förtjänar att leva?..nej, alla lever av en anledning, och för vissa är den anledning att dö så andra kan leva.

2007-04-24 02:51
Tech P22
Har du reflekterat över varför du anser människor mer värda än andra djur?

Varför skulle vi vara det? För att vi har ett (enligt människor) högre medvetande? Om vi hade ett sådant fantastiskt medvetande, borde vi kunna sluta äta andra levande varelser när vi nu har kommit till ett sådant evolutionärt stadie att vi inte behöver det. Andra varelser kan ju uppenbarligen känna lidande och ångest - på vilket sätt skiljer de sig från oss?

Det enda köttätande leder till är att vi fortsätter att förstöra jorden och tvingar in andra individer i fångenskap. Att du måste äta för att överleva är sant, men du kan välja vad du äter. Du väljer att äta kött för att.. det är gott?

2007-04-24 02:58
Jag har också lite svårt att förstå några vegeterianer jag känner.

"Jag gillar inte smaken av kött heller, äcklar mig! Smakar verkligen äckligt!"

Sedan samma personer som försöker övertala mig att veggoprodukten jag smakar är god:
"Vaddå inte gott? Det smakar ju skitgott, smakar ju precis som riktigt kött!"

Spelar ingen roll om de dissar SMAKEN på kyckling, korv eller kött. När de äter nåt vegetariskt som ska smaka dessa saker, är att det precis smakar som "äkta" varan deras starkaste argument till varför det är så gott. När de 1000 gånger innan förklarar till att en av anledningarna till varför kött är äckligt är SMAKEN. 
Hangaround

2007-04-24 03:29
antwon

Har du reflekterat över varför du anser människor mer värda än andra djur?

För att vi i grund och botten är rovdjur, och helt uppenbart dom bäst anpassade rovdjuren..har du sett ett lejon be om ursäkt?

Varför skulle vi vara det? För att vi har ett (enligt människor) högre medvetande? Om vi hade ett sådant fantastiskt medvetande, borde vi kunna sluta äta andra levande varelser när vi nu har kommit till ett sådant evolutionärt stadie att vi inte behöver det. Andra varelser kan ju uppenbarligen känna lidande och ångest - på vilket sätt skiljer de sig från oss?

Som taget ur Djurens Frigörelse:)
Om vi har ett högre medvetande eller inte vet jag inte, men att majoriteten av människor inte är vegetarianer vet jag.
Visst, tvinga alla att bli det så rättar jag in mig i ledet, jag vet att det skulle vara bäst så, jorden skulle kunna försörja många fler miljarder än vad som finns idag..och idag kan vi inte försörja alla.

Om vi inte hade haft en köttindustri så tror jag att många av de djur som ligger i våra kyldiskar skulle ha blivit jagade till utrotning för längesen.

Det enda köttätande leder till är att vi fortsätter att förstöra jorden och tvingar in andra individer i fångenskap. Att du måste äta för att överleva är sant, men du kan välja vad du äter. Du väljer att äta kött för att.. det är gott?

Jorden skulle vi förstöra ändå.
Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen, jag tycker också att sättet djur behandlas på är fel, men samtidigt är jag realistisk och inser att hur många är vi nu?, sju miljarder? människor inte kommer ändra på ett 40000år gammalt levnadssätt om inte något katastrofalt inträffar, vi har ju trots allt inte utvecklats nånting på den tiden.
Vad det skulle vara kan jag inte tänka mig, för till skillnad från när vi levde närmare naturen så tar vi nu hänsyn till tillväxten av djurlivet..tidigare tog vi vad vi behövde när vi behövde det..och det skulle ju bara inte hålla.

Att äta kött har aldrig varit ett medvetet val, det är bara gammal vana för mig.
Har funderat mycket kring veganism, men då jag inte kan se nåt större syfte med det än att kunna klappa mig själv på axeln så ser jag ingen poäng med det.

2007-04-24 06:07
"vi har ju trots allt inte utvecklats nånting på den tiden."

För att vara en kille som hojtar om evolution tror du väldigt lite på evolutionen.

Din status quo-världsbild blir inte sann bara för att du är blind.

2007-04-24 09:18
Bat

ett enkelt svar på det är att alla vegeterianer inte blivit veg. för att dom inte gillar kött. jag gillar kött men vill inte äta det av den anledning att jag tror jag mår bättre och för att jag har svårt för hur slaktindustrin går tillväga när de ska döda djur etc. sen kan jag hålla med om att jag blir äcklad över det faktum att det är någon annans döda muskler jag sitter och tuggar på, även om smaken är god. så det är ju bara bra om en qournburgare smakar som en hamburgare då - iaf för min del.

2007-04-24 09:20
Bat

sen håller jag iofs med om att det är konstigt att en vegeterian som inte gillar smaken av kött har argument som "det smakar ju likadant som riktigt kött, det är jättegott". och därför låter det inte heller så troligt att det är just dessa personer som argumenterar så - utan just dom vegeterianer som faktiskt gillar köttsmak men som valt att sluta äta kött av ngn annan anledning som jag skrev ovan.
Manager

2007-04-24 09:56
Haha, det är alltid lika kul att läsa diskussioner mellan grönsaksterrorister och köttätare som vägrar gå med på att folk ska få äta vad de vill :D

Hursomhelst, jag diskar ur stekpannor och dylikt om det lagats kött i innan, men jag menar, är jag hungrig och det bara finns en pizza med kött på så pillar jag bort och äter.

Jag är dock inte vegetarian pga moraliska skäl, även om tanken på att inget djur behöver dö pga mina matvanor är jävligt skön.
Redline!

2007-04-24 11:40
Vad får dig att vara vegetarian då?
Manager

2007-04-24 11:52
tjesboogie: Hälsoskäl. Jag tycker att det är fler nackdelar än fördelar med att äta kött, och jag mår fysiskt bättre efter jag valde bort det.
Redline!

2007-04-24 12:12
är inte så jävla kinkig med det där. tackar inte nej till att äta om det enda vegetariska alternativet är tillagat i en stekpanna som det har varit kött i innan (även om den är odiskad), och en gång åt jag sallad hos en kompis. när jag hade käkat halva såg jag att det var kycklingsallad, men jag åt upp resten, dels för att vara artig, och dels för att den faktiskt var jävligt god. åt korv förra lördagen, men jag var full och den var stekt i jägermeister, så det räknas inte. annars har jag rätt lätt att må illa om t ex jag och en kompis delar en pizza, och han har kebab på sin halva. bara de där köttiga ångorna kan göra mig illamående, även om jag tycker att kebab luktar gott.
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!