I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

En sak med vegetarianer jag inte riktigt fattar

Övrigt - Blandat

2007-04-22 17:08

En sak med vegetarianer jag inte riktigt fattar

Japp, en sak:

varför har alla de vegetarianer jag träffat svårt att föreställa sig att äta vegetarisk mat som kött har nuddat?

För att inte tala om hardcorevarianten på detta, vilket är att inte ens äta veg mat som lagats i en kastrull/stekpanna/nånting som det lagats kött i nån gång. Upprörande!

Avgå Filippa Reinfeldt!

It's only gay if balls are touching

2007-04-22 17:12
Dom tycker väl helt enkelt att det är äckligt?

2007-04-22 17:12
Jag har inget emot vegetarisk mat som nuddat kött, däremot hade jag innan och det var för att jag tyckte att tanken på att min mat har nuddat ett dött djur var äckligt bara. Precis som du skulle ha tyckt om din hamburgare hade nuddat en död människa.

2007-04-22 17:13
kosher?

2007-04-22 17:15
För att det är jävligt äckligt helt enkelt.

2007-04-22 17:19
Jag försöker att inte vara så gnällig med sånt om jag är på typ en grillfest, men det är lite som att äta mat som har nuddat vid bajs. Ja, så äckligt tycker jag att det är med kött. Varför? Det är slaktavfall, död och föruttnelse.

2007-04-22 17:24
tyvärr(?) så kom jag över min värsta avsky mot död muskelvävnad och övrigt slakteriavfall när jag arbetade som personlig assistent och då fick tillaga det.
Men jag skulle aldrig äta en pizza som man plockar bort salamin på el dyl. Diskad kastrull som använts till lik är ok likaså stekpanna i teflon om den diskats ordentligt med diskmedel. Avsköljd gjutjärnspanna går bort.

2007-04-22 17:32

Eksem P24

Jämför du tillagat kött med bajs?

whoopzidoo

2007-04-22 17:41
FilipoGonzales P18
roligt.. hur lange har du gatt och tuggat pa den?

for ovrigt sa forstar jag vad vissa menar nar man snackar om ackligt kott. jag klarar typ bara av att ata kyckling och fisk.
blir acklad nar jag ser rott kott tilllagas.
"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"

2007-04-22 17:44
...och varför vill dom/ni inte äta kött, men gärna saker som smakar kött? jag vill inte äta najs, jag vill inte heller äta saker som smakar bajs. när vi nu ändå jämställer kött med bajs.

2007-04-22 17:46
Ni som tycker kött är äckligt, när började ni tycka det?

(Alla vegetarianer är inte såhär iaf, under de 6 år jag var det hade jag inga problem med ifall min korv stektes i samma panna samtidigt som de andras kött.)
It's only gay if balls are touching

2007-04-22 17:49
najs=bajs i mitt inlägg. jag är bakfull.

2007-04-22 17:50
Kupo P27
jag har atit kott under hela mitt liv. jag borjade marka att jag blev acklad av det for 2-3 ar sen..

whatone 
det ar en stor skillnad pa att inte ata kott for man blir acklad av det och for att man inte tycker att det ar gott.

smaken har inget med saken att gora for mig.
jag har atit biff osv som smakat gott men konsistensen och kanslan jag far nar jag forsoker tugga igenom allt gor mig acklad.

"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"

2007-04-22 17:50
Håller med Eksem till fullo. Om man inte vill äta kött av nån anledning så varför skulle man då vilja ha något som ens nuddat det? Plus att om man varit veggie ett tag så försvinner vissa grejer från kroppen som bara finns i kött, om man då skulle få i sig dom genom att t.ex. äta en grönsak som nuddat vid kött så kan man börja må ganska dåligt eftersom man måste vänja sig in med dom ämnena igen innan man kan äta kött och må bra!
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2007-04-22 17:54
afflaf, jo, jag förstår vad du menar. men borde inte tanken glida över på kött om det nu smakar kött? för att fortsätta på bajstråden så hade jag nog inte kunnat tänka på annat än bajs om jag åt något som smakade bajs.

2007-04-22 17:57
Ni som tycker kött är äckligt, när började ni tycka det?

Jag tror att jag började tycka att det var äckligt när jag insåg hur den ser ut innan man tillagar den, hur köttet har hamnat på köttdisken och därav tyckte jag också att känslan av att tugga på kött kändes konstigt och onödigt och jag blev äcklad.

2007-04-22 17:59
whatone

Jag förstår vad du menar, men för många är det ju så att de tycker om smaken av kött men inte äter det av politiska skäl.
Jag blir inte äcklad av saker som smakar kött eftersom jag vet att det inte är döda muskler utan svamp eller tofu, därför äcklas man inte helt enkelt.

2007-04-22 18:01
ok ok... jag kommer nog aldrig förstå till 100% då möjligheten att vara vegeterian inte finns för mig.

2007-04-22 19:35
Felici-JAH 

Ja, det gör jag. Så äckligt tycker jag kött är. Det luktar väldigt illa, och jag skulle inte äta det.

2007-04-22 19:42
eksem

varför smakar då mycket vegetarisk mat som kött?
eller försöker efterlikna smaken?
Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!

2007-04-22 19:46
Eksem P24

du är en mycket känslig man. Kött kryddas, och marineras oftast, är det kryddorna som gör dig så upprörd?
whoopzidoo

2007-04-22 19:48
hahaha jag tillhör väl hardcorevarianten då som inte vill ha min mat stekt i samma som kött har blivit stekt i, varför? för att det lämnar rester, blod och annat skit som kommer i det vill jag inte ha i min mat.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-22 19:52
men vafan, tänk er nåt som är skitäckligt! Sen tänker du dig att du käkar en kebab och får sedan reda på att det låg det du tänkte på inuti även fast du inte kände av den. Köper jag en cola vill jag inte veta att en död råtta har flutit i cola-tanken på fabriken
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know
Hangaround

2007-04-22 19:53
Detta får mig att äcklas av kött.

2007-04-22 20:04
GrönaJätten 

"varför smakar då mycket vegetarisk mat som kött?
eller försöker efterlikna smaken?"

Den typen av produkter är vanligare bland de som vill skära ner på sin köttkonsumtion, och bland nybörjarvegetarianer. Äcklet man känner inför kött kommer inte direkt, utan utvecklas med tiden.

Felici-JAH 

"Kött kryddas, och marineras oftast, är det kryddorna som gör dig så upprörd?"

Jag borde nästan ge dig stryk för den kommentaren. Jag är ingen tolvåring som trotsar. Jag vet väl för fan att man kan krydda och marinera kött. Du kanske inte visste det, men man brukar krydda och marinera grönsaker också. Självklart är det för fan inte kryddor som gör mig äcklad. Jag tycker illa om kött.

2007-04-22 20:06
tycker de är en ren principsak..

2007-04-22 20:07
Jag brukar undvika kött som har varit i kontakt med död sallad.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2007-04-22 20:10
jag brukar äta djur
-

2007-04-22 20:12
haha, död sallad

jobbigt me vegmänniskor som ska pracka på andra sin skit
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke

2007-04-22 20:13
Eksem P24
Det är inte köttets smak som äcklar mig personligen, det är vetskapen om vart kött kommer ifrån, och det har inte försvunnit från min tid som "nybörjar-vegetarian". jag kan fortfarande käka en gourmetbulle och tycka att den kittlar dödsskönt i kistan!

2007-04-22 21:01
eksem
ok
Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!

2007-04-22 21:09
Produkter som ser ut som kött smakar ju inte som kött, eller har samma konsistens eller lukt. Saker som påminner om riktigt kött skulle jag inte äta men i annat fall är det la inget fel på sånt?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-22 21:14
Varför blir alltid ickevegetarianer så otrevliga jämt i såna här diskussioner?

2007-04-22 21:32
jag äter allt från isterband till haggis.. fast  jag undrar då varför folk som äter kött jämt kommer med komentarer som haha äter du gräs eller men djurens mat då?..
-vad e klockan
-va?
-inte vatten ...MILK

2007-04-22 21:39
Jag äter både kött och vegetarisk mat. Jag gillar allt från Chana Masala till Falafel och Korv med bröd till Plankstek.

Men det är ju upp till var och en att äta vad man vill (sålänge det inte är en människa :P) och jag tycker att folk som irriterar sig på dessa vegetarianer pga deras beteende borde sluta. Ok, det kan gå överstyr, men de har rätt till sin åsikt, och i vissa fall kan jag hålla med dem. MEN KÖTT ÄR GOOOOTT!!!!!
*snaark*

2007-04-22 21:41
nuss F23
Och jobbigt med köttmänniskor som ska pracka på andra sin skit.
Är man vegeterian eller köttätare så kommer man i slutändan några gånger hamna i situationer där ens val påverkar andra. Förstår inte varför man måste gnälla så mycket om det?
Självklart ska man få pracka på sina åsikter på andra, det är så man är när man är människa.

GrönaJätten 
"varför smakar då mycket vegetarisk mat som kött?
eller försöker efterlikna smaken?"
För det finns människor som inte äter kött av principiella skäl? Och som tycker att kött smakar gott, och dom vill ha goda vegetariska alternativ?

Eksem P24
"och bland nybörjarvegetarianer. Äcklet man känner inför kött kommer inte direkt, utan utvecklas med tiden."
Precis. När man efter ett tag blivit elitvegeterian, då blir det automatiskt så att man inte tycker om kött. =)  Eller så är det så att det finns människor som faktiskt tycker köttsmaken är god men som inte äter kött av principella skäl.
Lyricist

2007-04-22 22:07
Jag fattar inte varför dom ska äta upp Djurens mat, så att djuren sedan dör... är det inte dubbelmoral?

2007-04-22 22:48
Eksem P24
Bring it ooon bitch! Du har inte mycket kött på benen, jag kan nog ta dig direkt, din lilla persilja.
Allt jag behöver göra är väl att kasta kött på dig och skrika Beware of babylon, så kilar du iväg med SVANSEN mellan benen.

Människan är rovdjur, kött är bara naturligt och det äts med mer än nöje. Vad är det som är äckligt med det? Det är inte direkt som om det finns några inälvor eller annat "äcklande" kvar. Man mumsar bara i sig musklerna, sen finns det ju den lite råare varianten som käkar allt, inälvor och dylikt.

Jag vill bara veta vad det är som är som himla skräckframkallande med kött?
whoopzidoo

2007-04-22 23:03
jag har inte problem med att steka min mat i köttiga pannor eller pilla bort skinka från pizzan o sen äta osv. Däremot har jag FULL förståelse för veggisar som tycker det är jobbigt, och fattar inte grejen med att ens ifrågasätta det.
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se

2007-04-22 23:03
Praise the meat!!!
*snaark*

2007-04-22 23:07
Lynguistic

"Precis. När man efter ett tag blivit elitvegeterian"

Oh yeah. Jag lever på blomkål, linser och bönor. Och potatis. Som en riktig vegetarian skall!
Nåja, givetvis finns det hundra olika inställningar till kött och köttliknande vegetariska produkter. Jag har hört att t.ex. quorn är allra störst i gruppen som bara vill minska sin köttkonsumtion lite; men mer än så vet jag inte, och inte ens det vet jag säkert. Jag har dock märkt att jag blir allt mer tveksam till köttliknande produkter. I början åt jag nästan bara quorn-burgare och sånt, men idag kan jag bli äcklad om vegoköttbullarna smakar för mycket som riktiga köttbullar.¨

---

Takora 

Excellent point.

---

Felici-JAH 

Håll dina nybörjarargument borta från min lekamen, tack. Jag menar, what the duck menar du med det här?

"Det är inte direkt som om det finns några inälvor eller annat "äcklande" kvar."

Hallå? Inälvsmaträtter? Go back to school.

2007-04-22 23:08
för mig känns det bara som att alla hardcore vegetarianer är såna jävla översittare och tror sig vara bättre människor för att dom inte äter djur . och med alla menar jag dom flesta jag stött på . jävligt störande.
jag menar om djuren inte velat bli ätna kunde dom väl ge fan i att smaka så gott
STICK YOUR DISCO UP YER ARSE!

2007-04-22 23:14
MickMästaren; hahahahahhahahahha "jag menar om djuren inte velat bli ätna kunde dom väl ge fan i att smaka så gott"
*snaark*

2007-04-22 23:23
MickMästarn P18

HAHAHA king!

http://www.soundclick.com/Labbi

~ Labbi - Mind over Money - Linero ~

2007-04-22 23:29
Förstår inte riktigt varför det skulle vara så svårt att förstå, att bli vegetarian är oftast ett moraliskt ställningstagande, lite inlevelse?

2007-04-22 23:31
Jag var vegetarian i år och jag minns att folk tyckte det var jätteskoj att lägga kött i min mat i skolan när jag var och hämtade mjölk eller nåt.. det var ju inte så att jag tyckte att kött var äckligt, vill bara inte äta det. Och min mamma kunde laga kött först i stekpannan och sedan kunde jag laga quorn i.

2007-04-22 23:32
Sen så förstår jag verkligen inte varför köttätare, blir så upprörda jämt, känner ni er påhoppade eller på något sätt hotade av att vissa valt bort kött?

Kan tillägga att jag är allätare för tillfället.

2007-04-22 23:36
Eksem P24
Jag sa att det finns dom som äter inälvor. Kött är musklerna, inävlorna är extra materialet.
Nybörjar argument? Finns det argument för eliten eller?

Vegeterian blir man beroende på vad man själv tycker är anledning nog för att ge upp kött.
whoopzidoo

2007-04-22 23:36
i 5 år haha skulle det stå =)

2007-04-22 23:42
MickMästarn P18
Får du nåt sorts mindervärdeskomplex av att folk är vegetarianer eller? Dom flesta jag känner som är vegetarianer tycker det är självklart att respektera andra människors val.
Isåfall skulle ju alla som känner ett ansvar för nånting och blir t ex blodgivare, stöddonatorer etc. vara en hög självgoda jävlar som gör allt för att få alla som inte gör likadant att känna sig illa till mods.

Sen finns det väl alltid samma "nyreligiös"-syndrom som med allting, där folk precis börjat sluta äta kött och ska försöka "frälsa" alla i sin omgivning, som i normala fall brukar gå över rätt fort

2007-04-22 23:45
För att de tror då att de är kanibaler eller nått, bara för att de "råkat" äta kött, haha