I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

En sak med vegetarianer jag inte riktigt fattar

Övrigt - Blandat

2007-04-22 23:47
"Vegeterian blir man beroende på vad man själv tycker är anledning nog för att ge upp kött."

Du tyckte att det behövde påpekas?

2007-04-22 23:59
själv så tycker jag att det är äckligt. värst är såna som tycker att man ska steka in smaken av tex kött i sin panna. dom diskar den inte, vidrigt!
En gång, när min svärmor inte förstog att jag verkligen är hardcore plus att jag är muslim så hade hon fixat potatisgratäng, halva med skinka och halva utan! Jag var tvungen att förklara att det där inte går.
Och jag vägrade käka ris ur en nydiskad gryta hos min pappa, bara för att han hade tillagat räkor i den tidigare. Jag avskyr och äcklas av alla skaldjur. Blä!

Ni som tycker kött är äckligt, när började ni tycka det?

Jag lägger upp det såhär: Jag har varit veggo i snart 17 år.

-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie

-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.

2007-04-23 00:00
Eksem P24

det verkade som om du tyckte det fanns elit-vegeterianer och rookie vegeterianer.
Ät lite kött så slipper du vara så grinig.
whoopzidoo

2007-04-23 00:14
Jag är inte vegetarian av hälsoskäl. Jag är så förbaskat tunn att jag inte tror att jag inte tror näringen i en enbart vegetarisk matsedel skulle räcka. Iofs så äter jag inte mycket kött men det lilla jag äter anser jag vara nödvändigt.

I skolan var det en tjej som stod i matkön och sa till tjejn framför.
- "Move your ass, I don't eat cadavre (stavning?).
Det var bland det töntigaste jag hört och sen dess har jag blivit lite skrämd av vegetarianer.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-23 00:16
orka vara vegetarian

2007-04-23 01:32
nickmästarn:
"för mig känns det bara som att alla hardcore vegetarianer är såna jävla översittare och tror sig vara bättre människor för att dom inte äter djur."

Moral handlar om att försöka vara en bra människa. Det är typ själva grejen... Känns ditt påstående lika lämpligt om det gäller t.ex. hustrumisshandel? "Alla som inte slår sina kvinnor är såna jävla översittare och tror sig vara bättre människor för att de inte agar frugan." Givetvis inte, eftersom du tycker att hustrumisshandel är självklart fel. Du kritiserar moralen som sådan istället för att försöka kritisera vegetarianernas argument (vilket du förstås skulle misslyckas med).

Tjejer på krogen är bara ute efter en sak, bilder på Fidel.

2007-04-23 01:59
speedboat 
mm, på tal om löjlig...
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know

2007-04-23 02:03

kött är äckligt det är däför man har i kryddor. Vem gillar att äta stekt färs som den är. en fläskfilé utan sås , totalvidrigt.

FREE Ayatolla.

2007-04-23 02:37
Felici-JAH
"Människan är rovdjur, kött är bara naturligt och det äts med mer än nöje."

Människan är allätare. Kött är naturligt ja, det sitter på både människor (som OCKSÅ är djur) och djur. Hur naturligt det sen är att äta döda muskler och senor det är upp till var och en att avgöra. Jag själv tycker det känns rätt konstigt att vi tror att en basföda för människor består av andra döda levande varelser och ett stort glas spädbarnsmjölk.

Processen hur du får tag på ditt kött är inte alls naturlig. Vi föder upp andra levande varelser i små jävla bås, kastar in dem i lastbilar, slaktar dem. Transporterar slaktprodukten vidare till bl a köttfärsfabriker som förädlar det till köttfärs. Är det importerat kött så har det dessutom transporterats med båt eller lastbil till Sverige.  Därifrån transporteras det vidare till ICA eller Coop så att du kan stå där och tänka "Ah köttfärs, prima. Oj det är rea idag!" utan några som helst moraliska dilemman.

Jag hade personligen själv inte kunnat döda en levande varelse för att jag ska äta hamburgare, så därför äter jag inte kött. Kan jag inte rättfärdiga mitt handlande tycker jag att jag ska ha tillräckligt med insikt för att ändra på det.

I varje tråd jag ser dig skriva något framställer du dig mer och mer som respektlös och oförstående för alla andras åsikter.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-23 02:43
Kupo P27

Jag skulle inte vilja tillaga min mat i samma stekpanna som det har lagats kött i för att jag tycker det är äckligt. Det är ju bara att diska den, det är väl inget vidare stort problem?

Samma sak med mat som har varit på kött, jag finner det äcklande.

2007-04-23 03:04
antwon. tack för att du skriver det jag tänkte!

kan ju göra egna tillägg dock:

"Felici-jah":

Människan är rovdjur, kött är bara naturligt och det äts med mer än nöje.- Jag skulle inte kunna döda ett djur, det är inte alls speciellt naturligt att äta kött och att du finner "nöje" i det tyder mest på ointelligens. 

Vad är det som är äckligt med det
? Man mumsar bara i sig musklerna - hrmm. musklerna. ja...Du kan inte se vart det är äckligt?

Jag rekommenderar dig att surfa in på : http://www.meatinfo.org/djur/etik.php kolla speciellt in partiet

" Vi slår lätt ifrån oss djurrättsfrågan genom att säga att "det är naturligt" eller "vi har alltid utnyttjat djuren". Men det är ett dåligt svar. Dels upphör en handling att vara naturlig/instinktiv i den sekund vi ställs inför valet att fortsätta eller ej, eftersom valet av motivationen "naturlighet" då inte på något sätt är skilt från andra val av argument för att fortsätta. Dels finns det många saker som har försigått länge som skulle kunna sägas vara naturliga: krig, våldtäkter, mobbning. Men saken är den att vi inte vill ha kvar sådant, utan vi försöker bli av med det, vi vill ju inte att någon ska fara illa. "

Jag vill bara veta vad det är som är som himla skräckframkallande med kött?

Har du sett hur det går till vid slakt, hur djuren behandlas? DET är för mig skräckframkallande och ger mig ångest. Du kan inte förstå det? Hela kött- och pälsindustrin borde avskaffas. Att jag känner så och du inte gör det är med största sannolikhet för att jag är en mer empatisk människa än vad du är.

Allvarligt. Du äter kött för att du vill och tycker om det, att det ej går att försvara skiter du i eftersom du gör det av egoistiska skäl. Du prioriterar din egen tillfredsställelse framför att kunna hindra andras lidande. Du inser det bara inte själv. Det går inte att försvara köttätande. Punkt.

2007-04-23 03:07
whatone "ok... jag kommer nog aldrig förstå till 100% då möjligheten att vara vegeterian inte finns för mig."

varför skulle du inte ha den möjligheten? bara undrar =)
Lyricist

2007-04-23 04:25
Jag kan inte sätta mig in i huvudet på varför man blir veggis, inte heller feminist (kriga för att allt! ska vara jämnställt).
Det går helt emot människans natur. Egentligen?

Sen är det en sak att födas med mentaliteten att inte äta djurproducerade produkter, men att leva exempelvis 20 år med skrovmål, goda saftiga biffar, köttbullar, köttfärssås, skinka och alla delikatesser... för att sedan bara sluta och bestämma sig för att "nä nu är jag en veggis", är det inte lite dumt? iallafall lite?
Hangaround

2007-04-23 06:17
Lejon med samveten, det är vad vi är.

Köttindustrin är sinnesjuk, läste nånstans att 70% av all säd(av alla dess slag) som odlas i världen går till att föda upp djuren vi(dvs vi som har råd med det) äter..dom 70%:en skulle kunna föda hela världen.

Har en polare som jobbar på ICAlagrets köttavdelning, han berättade att dom medvetet köper in mer kött än vad dom kommer sälja, bara för att vara säkra på att det inte tar slut..dom slänger tonvis varje vecka, och det är då bara kött för Västerås.
Vill inte ens tänka på vilka siffror det blir i hela landet...för att inte tala om europa, hela världen.

Att djuren lider kunde jag inte bry mig mindre om, människan kan inte rå för att den är för smart för naturens bästa, men att vi kan bada i stekar om vi vill och att andra ser sina nyfödda svälta ihjäl dagligen är helt åt helvete.

Sän
Hela kött- och pälsindustrin borde avskaffas.

Hade du tänkt att bli självförsörjande bonde eller hade du tänkt att svälta?
Jag menar då verkligen självförsörjande, för du skulle inte kunna försörja väldigt många fler än dig själv.
Tippar på att ett väldigt lågt antal kan odla nånting överhuvudtaget i dagens läge.
Det är samma industri som föder oss alla, oavsett vad vi äter.

2007-04-23 06:52
Felici-JAH 

Hittils har du alltså försökt "lära mig" att man kan krydda kött, och att det finns olika anledningar att bli vegetarian. Vad kommer härnäst? Ska du berätta att påven har en lustig hatt, eller att vatten är blött?

Du är inskränkt, otrevlig, har översittarfasoner och saknar helt och hållet vettiga argument för din köttkonsumtion. Du är dålig för världen, och vi skulle alla ha det lite lite bättre om du inte fanns. Om du ändå hade tänkt leva kanske du skulle kunna börja med att... tja, läsa en bok eller nåt. Försöka förstå att människor kan ha andra utgångspunkter än du, och så.

2007-04-23 06:58
trodde aldrig jag skulle få worda Eksem.
word Eksem.
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se

2007-04-23 09:25
håller med Eksem helt och hållet i hans senaste inlägg!

förövrigt: Felici-JAH, "Vegeterian blir man beroende på vad man själv tycker är anledning nog för att ge upp kött." - vad annars?
du skriver detta självklara helt själv men samtidigt så verkar du tycka att det är fel att sluta äta kött bara för att man inte tycker det smakar bra - är inte det anledning nog? jag gillar faktiskt kött, eller ja, allt kött utom fläskkött. men nu ska jag försöka sluta äta rött kött helt (för att sedan antagligen gå över att bli helt veg.) för att jag tycker det känns ohälsosamt samt det som någon ovan var inne på: kan jag personligen inte ha "modet" att döda ett djur så finner jag mig inte rätten att vara så feg och delta i att man föder upp djur på ett ohumant sätt och sedan får det serverat istället.

du verkar inte heller riktigt veta vad som t.ex. stoppas i en vanlig varmkorv. tror du att det är 100% rent fläskkött som är där i har du antagligen oftast fel då det ofta består av en massa köttrester (ja, där ibland även inälvor etc.). alltså köttrester som inte kan bli någon annan mat (läs: sådan kött-mat som ligger fin inpackade i genomskinliga paket där man ser exakt vad man får).

jag har även hört att det ibland slinker ner malda hönsklor/näbbar i just mat som korv (detta kan jag dock inte styrka helt då jag hörde det när jag gick i 9:an från en kompis redovisning - men hon bör iaf ha hittat fakta på t.ex. djurensrätt hemsidor och liknande). hur känns det att äta korv och veta att du antagligen äter jävligt mycket skit och inte "bara" döda fina muskler?

2007-04-23 09:56
phatie - fast korv är ju korv.. brr... vem vet vad som gömmer sig däri, malda stövlar and what have you.

antwon - menade kosherstyle, dvs har man en gång lagat kött i stekpannan så slänger man den hellre än lagar veg mat i den.

Fredrik P25 - Förstår inte riktigt varför det skulle vara så svårt att förstå, att bli vegetarian är oftast ett moraliskt ställningstagande, lite inlevelse?

Men det är ju just det som är grejen, om det är en moralisk övertygelse så spelar det ju ingen roll ifall din veg korv stekts tillsammans med andras oxfilé?
It's only gay if balls are touching

2007-04-23 09:57
annars, så kom igen nu människor, liiiite mer tolerans än såhär kan man väl visa varann.
It's only gay if balls are touching

2007-04-23 10:08

de sjukaste e veganer/vegeterianer som tycker man är en idiot då man erbjuder dom kött omedveten om att dom inte äter det.
vafan liksom

2007-04-23 10:10
Kupo:

Om man nu tycker det är moraliskt fel och förkastligt att äta kött, det är verkligen stark övertygelse, man äcklas av att äta muskelmassa från andra levande varelser, då är det inte så långsökt och svårt att förstå att man helst inte vill att sin mat precis skall ha haft kontakt med blod och annat gött från en oxfilé? :)

När jag var vegetarian blev jag lite åt det hållet själv, ville helst inte att min mat skulle haft kontakt med kött, var inte överdrivet petig men undvek det helst, och då var jag inte vegetarian för att jag tycker att det är moraliskt fel att äta djur utan för att jag var och är fortfarande är av åsikten att hela kött industrin är sjuk och ond. Äter idag nästan enbart grönt om jag får välja.

Kändes väl lite som att tumma på regeln när man stekte sin mat i samma fett och panna, man hade faktiskt valt bort kött, även om det inte var så att man direkt åt kött, hänger du med?

FÖ så förstår jag fortfarande inte varför folk har sådana hangups på vad andra stoppar i sig för mat, sköt er själva, detta sista var inte riktad till dig Kupo.

Breakare

2007-04-23 11:44
HATAR DOM....kött is the shit....mums, marinerad flintastek, vk dåre säger nej till det :D
HERB, bust a cap in yo ass
Lyricist

2007-04-23 11:45
Hur fan kan man bli vegetarian efter att ha ätit kött i 20 år... den vegetarianen som kan svara övertygande på det kommer att accepteras... ingen annan
Hangaround

2007-04-23 11:49
Fegon

accepteras av dig då eller?
tror att jag kan svara på det, även fast jag inte är vegetarian.

Personen i fråga kom till insikten att kött inte är nåt för honom/henne...spelar ingen roll hur länge man är ätit kött, det är aldrig fel tid att ta ett för sig själv positivt beslut som jag kan tänka mig att bli vegetarian kan vara.

2007-04-23 11:56
Tech:

Well put!

2007-04-23 12:00
Hittat tre frågor att svara på, kör på!

Ni som tycker kött är äckligt, när började ni tycka det?

På något sätt sitter det i hela tiden, eller när man börjar uppfatta saker och ting. Till exempel vad kött egentligen är och hur det går till i den fina industrin. Jag älskade visserligen kött en gång i tiden, men det kunde inte vara vad som helst. Jag la av för ca 6½ år sen, på julafton tom!

varför har alla de vegetarianer jag träffat svårt att föreställa sig att äta vegetarisk mat som kött har nuddat?

Det är inte fräscht. Tanken av att ens mat, som är fritt från allt det animaliska, steks i samma olja som kött är inte ok. Då kan jag lika gärna äta kött, känns det som. Undantag för grillfester, men även då brukar jag försöka ha en lite vegoruta på grillen, som köttet får hålla sig ifrån. Som det skrivs innan, det är bara att diska och steka om... svårare än så är det inte!

...och varför vill dom/ni inte äta kött, men gärna saker som smakar kött?

Rätt svår fråga, egentligen. Men... Man behöver inte ogilla smaken kött bara för att man ogillar kött. Därför är det rena lyxen att kunna äta vegansk scampi tex, och veta att det inte är ngt dött i det alls. Man får liksom ut det bästa av allt, man kan äta "köttet" utan att det är kött.

nu får det räcka :)
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!

2007-04-23 12:01

ni vegetarianer: vad händer om ni råkar tugga på en kycklingkorv (förutsatt att ni aldrig har ätit en sådan tidigare) i tron om att det är en sojakorv och tycker att kycklingkorven faktiskt är hur god som helst?

We call them winerbrods.

2007-04-23 12:01
Fegon

Huh!? Det spelar la ingen roll hur länge man ätit kött, bara man tar det steget ifrån det. Det handlar om ett val, en intställning, ett tycke... inte ngn tävling i hur mkt kött man ätit eller ej. Inte en tidslinje över köttätandet.

2007-04-23 12:02
(och indvik helst bajsargumentet)
We call them winerbrods.

2007-04-23 12:04

Skunkafied

Hm. Ja?

Då tycker man att korven är god, får reda på att det är en kycklingkorv och känner sig kass.

2007-04-23 12:04
skunkafied:

Handlar väl knappats om man tycker det är gott eller inte? Moraliskt ställningstagande för sig själv, är så mkt mer än smak inblandat i det.

2007-04-23 12:10
skunkafied F25
spottar ut biten, gurglar lite vatten och försöker glömma bort det för att må så lite illa som möjligt helt enkelt. det jobbiga i det sitter ju psykiskt så vad tjänar man på att gå omkring och ha ångest för det?

2007-04-23 12:13
pajson - men hade det fått dig att äta mer kycklingkorv (eftersom du tyckte att den faktiskt var riktigt god)?

Fredrik - ja, men det är ju flera som har sagt att kött är det vidrigaste som finns, och skrivit typ "hade du ätit kött som hade nuddat vid bajs?"

hade nämligen en kursare som hade varit vegetarian i typ halva sitt liv, men käkade leverpastej bara för att det var så gott att hon inte kunde låta bli.
We call them winerbrods.

2007-04-23 12:15
Roni - nä nä, du hade fått reda på det efter att du ätit den (och kanske tagit en till för att den var så god)?
We call them winerbrods.

2007-04-23 12:16
Skunkafied

Jag tycker att kött smakar bra, ibland kan det till och med vattnas lite i munnen när man ser en välstekt sak. Detta betyder dock inte att jag börjar äta kött igen, bara för smaken, min iställning till kött är starkare än vad min mage ibland tycker.  Samma gäller kycklingkorven, hur god den än skulle vara så är det fortfarande kött vilket går emot vad jag tycker. Korven hade alltså inte fått mig att äta fler korvar.
Lyricist

2007-04-23 12:22
Vegetarian är fasiken ett mode nu.
Som sagt så går det emot människans natur, PRECIS som homosexualitet och Stora jämnställdhetsbegär.

Fler och fler får för sig att bli vegetarian eftersom att dom vill banta eller för att ens vänner är vegetarianer. Fler och fler ser det inte som en självklarhet utan istället något de vill prova på bara. Är man poser då?

Man ska äta kött
Man ska ligga med motsatt kön
Män ska vara överlägsna kvinnan i samhället

Det är den bittra sanningen, men lovar att ingen "bög" "vegan" eller "feminist" håller med.

Är det kanske en hjärnskada att gå emot människans natur? tror jag inte... men vem vet

2007-04-23 12:22
skunkafied F25
Jag har aldrig stuckit under stol med att jag tyckte att kött var gott! Det var inte för smaken jag slutade äta kött. Får man veta att man ätit nåt oönskat kan man gå omkring och ha ångest över det i en evighet, eller så går man vidare. Anledningen till att jag är veggie är att jag klarar mig utmärkt utan att äta annat som varit levande.

2007-04-23 12:25
Fegon_ 
Man behöver varken vara feminist, vegetarian eller bög för att tycka att den där kommentaren hör hemma på ett pingstförsamlingsmöte

2007-04-23 12:31
Fegon

haha! får en känsla av att du inte är speciellt seriös i ditt inlägg :)

2007-04-23 12:58
Kupo

har svårt att läsa av ditt inlägg. vet inte om du var ironisk eller om du menade det. well, jag har inte ätit korv eller annat fläsk sen jag var runt 9-11 år eftersom jag tyckt att t.ex. varmkorv varit jävligt äckligt. har rätt svårt för grillad mat över öppen eld öht och tror att det kommer därifrån, fick alltid bränd mat i form av varmkorv på lekis etc. haha, vilka traumatiska barndomsminnen va ; )

men sen har jag med åren bara gillat skinka, bacon, salami etc. mindre och mindre, sen insåg jag att det varit enklast att sluta äta fläskkött helt för att slippa missförstånd med måltider borta och liknande. så för min del har det snarare handlat om smak, tänkte knappast på vad en korv egentligen innehåller när jag var 10 bast lixom :) men nog fan är det äckligt när man läser om vad folk stoppar i sådan mat egentligen. det känns som det är lite samma med fiskpinnar även om just den maträtten inte stör mig på samma sätt, märkligt nog.

2007-04-23 12:59
och Fegon_

jag hoppas för din egen skull att du inte är seriös med vad du skrivit. OM du är seriös så tycker jag innerligt synd om dig som kommer leva med dom värderingarna genom hela livet. du kommer missa mycket om du ska försöka leva i en sådan inramad och inskränkt värld.

2007-04-23 13:13
Kupo P27
Nej jag skulle inte kräva en ny stekpanna, det skulle ju gå emot mina åsikter om överkonsumtion :P

Fegon_
Grattis! Där glänste du.

2007-04-23 13:40
det är väl klart man inte vill ta något i ens mun som har rört vid kött...kött är ju äckligt och människor som äter kött är äckliga?
ska ni inte ta och äta bajs när ni ändå är igång?

2007-04-23 14:01
jag har inte något emot om mitt kött nuddat vegetariskt mat....
Sariiiiiiiish

2007-04-23 14:12
Tech

Att djuren lider kunde jag inte bry mig mindre om, människan kan inte rå för att den är för smart för naturens bästa, men att vi kan bada i stekar om vi vill och att andra ser sina nyfödda svälta ihjäl dagligen är helt åt helvete.

Jag har svårt att förstå hur du resonerar där. Varför bry sig mer om att några nyfödda svälter än om djuren som lider? Du har uppenbarligen dragit en moralisk linje mellan människor och djur men hur har du motiverat den för dig själv?

Fegon_

Vegetarian är fasiken ett mode nu.
Som sagt så går det emot människans natur, PRECIS som homosexualitet och Stora jämnställdhetsbegär.

Fler och fler får för sig att bli vegetarian eftersom att dom vill banta eller för att ens vänner är vegetarianer. Fler och fler ser det inte som en självklarhet utan istället något de vill prova på bara. Är man poser då?

Man ska äta kött
Man ska ligga med motsatt kön
Män ska vara överlägsna kvinnan i samhället

Det är den bittra sanningen, men lovar att ingen "bög" "vegan" eller "feminist" håller med.

Är det kanske en hjärnskada att gå emot människans natur? tror jag inte... men vem vet

Först och främst, jag tänker utgå ifrån att du inte är ironisk. Och ska också klargöra att jag varken är uttalad feminist, Vegan eller Bög.

På ett sätt har du rätt. Det bästa för människan vore antagligen att gå tillbaka till urstadiet då vi var hälften apor. Att kunna tänka och ta ställning till moral och att vara självmedveten som vi är, är uppenbarligen något som vi inte klarar av på ett bra sätt.

Men med det sagt;

Det verkar som att du helt ignorerar att vi har utvecklat ett medvetande där vi kan ta ställning till vad vi själv tycker är rätt och fel. På samma sätt som du tycker Homosexualitet, veganism och kvinnorätt är fel så kan man resonera att våldtäkt, mord, våld och stöld är lika "naturligt".

Frågan är bara varför du har fått för dig att man ska sträva efter att vara eller göra saker som du kallar naturliga (alltså i den benämning att det ligger i den ursprungliga människans natur)

Om vi har utvecklats till att kunna uppfatta känslor av moralisk natur, varför ska vi i sånnafall ignorera dem och gå efter vad som var naturligt för oss innan vi hade utvecklat vår hjärna så mycket att vi kände till sånna saker?

Hoppas att du kan förstå så pass mycket av mitt inlägg att du iallafall kan ge ett hyffsat svar. Klandrar dig dock inte om så inte är fallet.

Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.

2007-04-23 16:16
insane M

Tech visar här på en livsfilosofi som kallas för humanismen*. Humanismen utgår från varje enskild människas upphöjda värde, vilket i korthet innebär att det är synd och skam att människor svälter och att det finns krig och fattigdom. Humanismen innehåller också drag av artism**, där djuren och naturen är till för människan att begagna sig av (j.f.r de abrahamitiska religionernas heliga skrifter).

* Här avseende livsfilosofin och inte de vetenskapliga disciplinerna inom humanorian, även om de faktiskt är etymologiskt mycket nära besläktade

** Återigen viss begreppsförvirring, artism (j.f.r artist) avser här speciesism

2007-04-23 16:58
Folk som inte äter kött har en väldigt djup och grov störning
"Gud skapade inte människan, människan skapade gud"

2007-04-23 17:23
Alltså människans matsmältningssystem är ju designat för att kunna hantera kött, och hon har slängt i sig det typ alltid. Fast nu lever vi ju på 2000-talet och vi måste inte slänga i oss kött för att få i oss proteiner och grejjer. Orka bry sig om vad andra människor har gjort för val i sina liv.
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2007-04-23 17:30
tjesboogie

okej varför då?

2007-04-23 17:37
felixnr2 

Ja varför inte ? Det är ju inte för inte som människan står på toppen av näringskedjan, jag vet inte men du kanske har en annan teori om varför man inte ska äta kött ?

jag äter både och tycker att det är lika gott dvs från vissa som jämför kött med bajs. Jag jämför inte grönsaker med bajs
men det kanske bara är jag.

Hur nyttig du än är genom att bara äta vegetariskt så får du inte i dig alla viktiga vitaminer, mineraler och järn

Liksom gott att äta besprytade frukt och grönsaker, säkert skitbra.

och till dem som inte kan laga sin mat i en stekpanna som någon har stekt kött i innan: Man diskar ju för fan pannan noga, köttrester och blod tränger liksom inte in i metallen och stanar där, det försvinner när man diskar stekpannan, eller kastrullen.

folk som tror att det finns kött rester kvar i pannan efter att man har diskat den  och vägrar steka sina grönsaksbiffar i den, har ta mig fan en stööörrrning.

Tackar och bockar.

Ät lite av varje....
"Gud skapade inte människan, människan skapade gud"