I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Styrketräning / Styrketräningslivstil 2007

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

2007-04-28 02:23
Vilka muskelgrupper är lämpliga att träna under samma träningspass?
Dvs. finns det något samband mellan ex. magen och ryggen som gör att det är extra effektivt att träna dessa två musklegrupper på samma träningspass?
Finns det några kombinationer man ska undvika?
"I got that shit that make Asians open their eyes straight"
Vishiss

2007-04-28 06:55
chelsea: Är inne på min 3e burk Esapro och jag kör uteslutande med olika typer av funlight tillsammans med horsepower och carbs innan träning, det går ner med lite funlight.
SHOW Stockholm | www.showstockholm.com

2007-04-28 13:48
chelsea: Jag har testat så mycket genom åren, de flesta märken och de flesta produkterna så man har nog blivit "immun" mot skabbig smak, men med 30-40g carbs o funlight så klarar jag av det utan problem iaf.
Jag om du köper kapslar så bör det nog underlätta intaget ja.

2007-04-28 14:15
ja e också sjukt kräsen på smaker osv på shakarna..
kan därför rekommendera Dalblads...

dom har väldigt bra smaker
vi är överallt!

2007-04-30 00:06
Hittade det här lämpliga "programmet" på kolluzeum forumet. Det hjälper dig att öka i vikt på bänkpress. Men ska tydligen gå att köra det på andra övningar som tex benböj.

Nu till frågan, vad anser ni kunniga här på whoa om programet?

MM2K

Man skriver bara in vad man tar som max i bänkpress nu & sen räknar excelprogrammet ut hur man skall köra för att öka.

Your best? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen!

2007-04-30 13:25
Regular-0650-Joe P23:
Jag tycker programet ser ok ut, mina anmärkningar är:
- CNS-stressande: tunga knäböj två gånger i veckan, det kommer leda till överträning för de flesta som lyfter någorlunda tunga vikter. Fjantar man runt på 80kg knäböj så kommer man nog undan med det men inte när vikterna är lite tyngre. Det räcker att köra knäböj en gång i veckan.
- För tät intervall mellan passen, jag skulle hellre rekomendera en 2-1-2 eller till och med 2-2-2 split. 
- För liten variabel-skillnad i set/reps på passen

Annars ser det stabilt och bra ut. Bra övningsval i den texten jag läste iaf och det är inget nytt med det programmet, ser ut som ett klassiskt upplägg. Fastna inte i för mycket tabeller och excel scheman. Styrkeökning och muskelutveckling är inte linjärt. Dock kan ju excelmallen vara en riktilinje men jag hade inte följt den slaviskt om jag var du.   
..:: A dollar short and a day late. Story of my life ::...

2007-04-30 18:19
Hej, en tanke har slagit mig nyligen och gjort mig nyfiken.

Vad händer med en persons kropp om man bara nästan får in protein och lite kolhydrater och fett?

Blir man inte jätte trött eller så, knappt någon energi D:?

2007-05-01 01:12
Jag blir sällan alltför positiv eller full av energi när jag är låg på kolisar, dopaminet sätter sig i en husbil och bosätter sig i Kiev under denna tid.

2007-05-03 19:04
Undrar också lite över det där som Eminent skrev högre upp, "vilka muskelgrupper är lämpliga och inte lämpliga att träna under samma träningspass?"
tankefoda.wordpress.com
365citat.wordpress.com

2007-05-03 19:41
_theaerocrew: OK, låter bra det. Körde första passet igår och det kändes bra! En fråga dock, jag körde fler övningar för bröst än bänk (dock bänkpress först) och undrar om detta är "tillåtet" enligt denna metod? Borde ju vara det, annars blir det väldigt få repitioner och framför allt bara en övning per bröstpass.

Your best? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen!

2007-05-04 10:02
Regular-0650-Joe P23:
Men du kör bröst flera gånger i veckan, då kan man inte hålla samma volym som när man tränar bröst en gång i veckan.

2007-05-04 10:06
Det finns inga muskelgrupper som inte går att köra ihop.
Vissa föredrar att träna rörelsemönster, andra närliggande muskelgrupper för blodtransport, vissa muskelgrupper långt ifrån varandra för (lite) ökad förbränning.

Dom flesta brukar ha en tendens att tro att armarna växer ju mer/ofta/hårdare man tränar dom. Det brukar vara i särklass den kroppsdel som är övertränad hos folk med kassa träningsprogram. När man sätter ihop sitt schema får man kolla hur många gånger i veckan t.ex man aktiverar biceps.

2007-05-04 13:35
Jag brukade köra Bröst+Tric  och Rygg+bic just för att de "tar ut varandra" ganska bra.

Har dock ändrat nu, och kör bröst+bic och tycker det känns mycket bättre, inte helt jävla slapp i biccarna som när man går från rygg till bic.

Men ett råd är ju att testa båda varianterna. Vissa kör ju helst Två vilt skilda muskelgrupper för att kunna prestera 100% i allt de gör.

smaksak.
_Everybody_ underestimates the kick in the groin

2007-05-04 13:42
Dom flesta brukar ha en tendens att tro att armarna växer ju mer/ofta/hårdare man tränar dom

ööö Så man ska träna armarna 1 gång i månaden eller vad? ..
Man använder ju armarna nr man tränar rygg, och sen när man tränar armar.
We don't really dance, We just rub the dick on the ass.

2007-05-04 13:47
John

du växer när du vilar och äter. Inte när du tränar, då bryter du ner musklerna. En vanlig uppfattning är att man bör träna varje muskelgrupp var sjunde dag, alltså träna biceps en gång i veckan ungefär.

2007-05-04 14:24
Bäste herr-jag-har-två-konton-men-vill-vara-anonym.

Nej, själklart klarar armarna av en högre träningsfrekvens än 1/månad. Men många nybörjare/folk med kort tränings erfarenhet tror att om man tränar armarna en gång i veckan och dom växer så växer dom bättre med 2 ggr i veckan. Min poäng var att det är den totala arbetsinsatsen av en muskel som är intressant inte hur många ggr per vecka muskeln tränas.

Det finns ingen mening med att träna armar fyra gånger i veckan, om man inte är på ett specialschema med avskalad volym på andra muskelgrupper.

2007-05-04 15:39
Kör själv press och drag på olika dagar, dvs bröst + framsida axlar på en dag, baksida axlar + rygg en dag o sen en dag för armar o en dag för ben o vader. Mage har jag dålig disciplin på men försöker köra 1-2 gånger i veckan när jag orkar.

2007-05-04 18:02
Så att Träna 4dar i veckan alla muskel grupper på dom 4dagarn är bättre än att träna 5dar i veckan? så att en muskelgrupp tränas 2 gånger i 1 vecka? ..

om ni förstår?.

2007-05-04 18:11
_theaerocrew

Så det är alltså tänkt att man bara skall köra denna bänkövning 2ggr/vecka och endast denna övning?

Kan man inte ens få lägga in lite flyes lr något annat? lätt sned hantelpress kanske? :)

2007-05-04 18:22
bluff!
HATA ENGLAND

2007-05-04 22:50
Regular-0650-Joe P23:
Självklart är det "tillåtet", programmet är utformat för att lyfta dina bänkpress siffror. Är man inte intresserad av det så kan man självklart byta ut övningar. Väljer sned hantelpress framför flyes vilken dag som helst btw.

2007-05-05 12:17
OK, men det bästa sättet att öka i just bänkpress är att just bara köra bänkpress och inget mer på mitt bröstpass?

När jag tidigare kört bröst har jag kört bänk, sned hantelpress/smithmaskin samt flyes. Kanske ingen bra kombination?

Aja, igår körde jag iaf ben, & det känns idag vill jag lova...

2007-05-05 17:16
fan vad lack jag är på mina axlar som aldrig verkar bli bra, hämmar träningen och lusten att träna som fan.
 DIF!

2007-05-07 19:29
Jag Har en fårga!! Jag brukar springa på löpband innan 15-20 min innan ja börja styrkträn min fråga e e det bättre att springa innan man kör styrke? eller innan ja kör magen?? har hör att det tar på magen som fan ifall man springer efter man kört styrketräning sen köra magen efter springandet..E det så??

2007-05-07 23:07
Du bör väl hellre köra springningen innan styrketräningen än efter, som en uppvärmning och inte när du precis gymmat sönder musklerna och behöver vila.

Annars kan du ju värma upp med lättare vikter bara.

2007-05-08 09:14
a_unit: det beror på vad du vill uppnå med att springa.
fuckinbajs: Nej, det är det inte. snarare tvärtom.

2007-05-12 19:03
_theaerocrew 

Ja det va vill uppnå e fina magrutor ja har mycket fett just runt midjan o rumpan allt annat e lungt förutom där...finns det nårra bra sätt att träna bort fettet vid midjan (där bakom) och rumpan???

2007-05-12 20:19
A_Unit

Det går inte att punktförbränna fett. När du bränner fett bränner du över hela kroppen, oavsett var det sitter mest. Bra sätt att träna bort det är väl att fokusera på bra och nyttig mat i inte för stora mängder och röra dig mycket.

2007-05-13 10:42
a_unit:
http://www.styrketraning.com/sida/deffa
Någorlunda bra nybörjar guide

2007-05-13 18:58

Gott att exemplet ligger på 80 kg eftersom jag också ligger där, hehe..

"Min sambos bror har två hakkors på ollonet.
Han vill hitta en utlänsk kvinna så han kan jaga henne runt lägenheten med sitt "tyska attackplan" i vädret." - Two_grand

2007-05-14 16:40
A_Unit:

Finns bara ett sätt, förbränn fett, och ät och drick rätt. Inte det enklaste, men det funkar garanterat!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-05-14 19:37

Ja har en fråga till räcker det och sova 8 timmar om dagen typ??? Jag sover typ 8 timmar om dan men känner mig endå trött...ska man sova mer eller vad??

2007-05-14 19:42
Sömnbehovet är högst individuellt.
Vissa klarar sig på 5h per dygn, genetiska freak, medans andra behöver uppemot 9 timmar. Yngre männsikor sover i allmänhet längre än äldre. 8 timmar är fullt tillräckligt.

2007-05-14 19:56
Jag kör...

Fettförbränning:
Stressigt jobb, 1tim promenad varje dag innan jobbet.

Äter:

Frukost:
Fil med egen gjord müsli på vetekli, nötter, solroskärnor osv.

Lunch:
Vanligtvis rotfruktssoppa eller ris och fisk

Middag:

Tonfisk med ris och keso ca 5 dagar i veckan, annars typ annan fisk (vit) och quinoa.

Övrigt:
Pizza om jag är bakfull, chips när jag tycker det är ok, kanske 1 påse per 2mån.

Dricker:
Vatten, linfröolja (1tsk varje morgon) och en massa öl.

Tränar 4 dagar i veckan, tis ons tors sön.
tis - Axlar/triceps
ons: bröst/biceps
Tors: rygg/ben
Sön: bröst/övrigt

Kört det i ett år nu ungefär, är 187cm och väger 94kg, vägde 92 när jag började men då var det mycker mer pizza i kroppen än vad det är nu =)
Rock out with your cock out!

2007-05-14 23:57
Rätt så fattigt med mat ändå? inga mellanmål?

2007-05-15 12:55
Nej har försökt men pallar inte käka så ofta, är fortfarande efter ett år oerhört svårt att få i sig ens frukost.

2007-05-17 17:41
öhhh  _theaerocrew!! du verkar kunnig på detta. kan du inte lägga till mig på din msn? [email protected]? ja behöver veta lite mer om kost o aminosyror. vi kan utbyta tips kanske, mitt mål e att kunna flexa krabban i tid o otid!!! tjejer tänder på sånt.
  skinkros is tha shit...

2007-05-17 18:04
Chilli Nötter är det bra eller OKEJ att äta? för alla pratar om nöttert osv.. eller är det några speciella nötter?

finns skit goda på ÖB 20kr för typ en stor påse chilli nötter.

2007-05-17 19:46
Cashewnötter ftw! Står det inget näringsinnehåll på chilinötterna?

2007-05-17 19:55
Nötter att föredra är osaltade nötter som sötmandel, hasselnötter och valnötter mm. Chilinötter är jordnötter klädda i onyttig smet. Ska man äta jordnötter är naturella jordnötter att föredra alternativt torrostade jordnötter. När folk säger att det är nyttigt med nötter är det inte bar-snacks man pratar om.

Det är bättre än chips, om det nu säger något

2007-05-19 06:32
vfn, anna skipper är ju milf, hon är vrickad o inte jättesnygg i ansiktet men jag har sett henne i bikini o det är ok för den åldern :D

2007-05-20 19:31

Tjena Igen!!!

Jag har en fråga till haha...Jag undrar om ja tränar för mycket

Så här ser min vecko träningschema ut...

Mån:När ja vaknar på morgonen så gör ja 200 sit-ups
      + Fotbollsträning
      + Styrketräning

Tis:200-sit-ups på morgonen+ simningträning 2,5 h + Styrketräning

Ons: 200 situps + fotbollsträning

Tors: 200 situps+ simning 2,5 h + styrketräning

Fre: 200 situps+ styrketräning

Lördag- Ledig (fotbollsmatch)

Söndag- Ledig (fotbollsmatch) match nån av dessa dagarna...

Är det för mycket träning detta?? Vad Tycker ni?? Plus när ja e på gymmet så springer ja löpband i 10-15min varje gång plus gör 100-150 st situps på gymmet oxå ....E det för mycket träning detta???

Peace

2007-05-20 19:41
Tycker det ser ut som för mycket träning av mage alltså, när ska magen hinna vila riktigt ordentligt?
I'm almost famous, you people are halfass, almost anus.

2007-05-20 20:07
På toook för mycket magträning. Det kommer inte ge några magmuskler, snarare tvärtom..

2007-05-20 20:25

Har haft gymkort ca 1-2 månader nu och snittar väl ca 2 pass/vecka + 3 fotbollsträningar..
Jag vill bygga upp hela kroppen, ben,mage,bröst axlar, aa you name it. Jag kör ca 1-2 övningar per muskel(säger man så?hah)
och kör övningarna typ 3 gånger. Det känns dock inte som jag blir varken starkare eller större..

Först och främst ska jag börja träna 3-4 ggr i veckan nu, men är det bättre att dela upp träningen dvs köra tex bröst,triceps en dag, för att nästa dag köra rygg&biceps osv osv?

Tacksam för både svar&tips för att bygga upp sig. Skulle även vara sjukt roligt om någon kunde berätta lite mer specifikt om deras träning från starten..

hets, stress, fest!

2007-05-20 21:31
ankancr

Ska du bygga muskler är två pass i veckan för lite, minst tre men helst fyra.
Och ja, som du sa.. iaf från min erfarenhet är det bäst att dela upp muskelgrupperna, så t ex bröst/biceps, rygg/triceps osv.
Jag brukar kombinera axlar med nedre rygg eftersom jag är rädd att skada axlarna för det är jävligt lätt, så dom inte får onödig belastning när jag tränar en annan muskelgrupp på samma dag.
Vad jag kan rekomendera är att aldrig maxa på axlarna, fega inte men skadar man en axel så lär du inte kunna träna på sex månader.

Tränar du rätt och äter rätt bör du se resultat efter typ två månader men räkna inte med en före/efter känsla :)

2007-05-20 22:49
Vad skiljer magen så mycket från t.ex bröst att du behöver köra 200 reps på mage?
Kör du två hundra bicepscurl eller 200 reps i bänken också?
Musklerärt oc fibermässigt skiljer magmusklerna sig så lite från andra muskler att dom inte behöver tränas mycket annorlunda

2007-05-20 23:47
two grand > Jag tackar för ett bra svar, men fler skadar inte..
skrivskrivskriv!! Alla tips mottages
hets, stress, fest!

2007-05-21 04:23
theaerocrew 

hur många reps rekomendar du att ja ska köra på magen då??

2007-05-21 06:34
Om du nu måste göra situps varje morgon så kan du gott köra 3-4x30-40. Jag ogillar o ligga lägre än 25-30 men går aldrig högre än 40. Förstår inte varför du måste göra situps varje morgon heller iofs.