I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Styrketräning / Styrketräningslivstil 2007

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

   

2007-02-17 17:37

Styrketräning / Styrketräningslivstil 2007

Styrketräning / Styrketräningslivstil

En tråd för alla som är intresserade av styrketräning och själva livsstilen runt styrketräning.

Har du precis börjat styrketräna och behöver lite tips för att komma igång så är här det rätta stället att fråga eller diskutera Din träning! Även dom mer erfarna styrketränarna kan behöva nya tips, man lär sig ständigt nya saker.

Här kan du även få hjälp med att strukturera träningsprogram, och samt få råd om kosttillskott och vilken mat du ska äta för att uppnå bästa resultat.

Det fina med att diskutera sin träning på detta sätt bidrar till en ökad motivation för sin träning, och man utbyter en massa bra kunskap och kan på så sätt hjälpa varandra.

Sen kan man självklart redovisa sina resultat om man vill det, sätta upp nya mål, sen diskutera vilket som är det mest lämpade sättet att uppnå dessa mål.

Styrketräning är ju så mycket mer än bara lyfta lite skrot på gymet, det är en hel livsstil.

Hur reagerar din omgivning på att du styrketränar? Har du fått någon annan att börja styrketräna? Hur har styrketräning hjälpt dig med olika saker? Hur har din styrketräning påverkat Dig?

Då vi har haft klagomål på denna tråd av diverse anledningar, så är det viktigt att vi tillsammans försöker bidra till att denna tråd fungerar på ett bra sätt, så att vi på så sätt slipper problem med admins här på whoa.

Istället för att lägga in "bokmärken" så kan ni berätta något kort och gott, t.ex. hur det gick på gymet idag, eller hur du har märkt att dina triccar har ökat på sistonde, och varför du tror att dom har gjort det t.ex.

Så lycka till med Din träning och kör hårt!!!

kleton

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-08-31 08:26
hade glömt bort denna tråden på whoa:P upp!

någon mer som kör?

gjorde 118 chins på 15min i lördags och har fortfarande träningsverk, idag blir det rygg igen!!
 Haters gon' hate...

2011-09-01 12:38
Kaal P22
Inte dåligt. Kör lastdrag innan jag får upp styrka för att köra ett 3 reps chins. Så jävla kass rygg.

Lägg ut era stats så vi får se utveckling.
När jag började för 4 månader sen var det 10kg hantlarna i bänkpress, slutet 20kg.
10kg hantlecurls till 15kg (17kg på hammer). Skivstångscurl med dyna under 40kg.
Axelpress kom inte ihåg med sluta med 15kg hantlar och 35kg med stång.

Körde alla mina pass med hantlar gick över till kable och sluta med maskiner för dom övningarna som inte gick att köra på kable. Ska försöka ta mig till gymmet och känna efter. Måste börja om på nytt. Ajust kan tillägga att jag gick upp 8kg under denna period.
 

2011-09-01 12:54
Latsdrag är att rekomendera! grym övning, ett tips är att hålla tummarna på samma sida om stången som resten av fingrarna samt att inte köra bakom nacken. bägge dessa är för att minska belastning i leder.

Började väl med i stort sett samma vikter som du, som ex på vad ja tar nu i olika hantelövningar är

Hantelcurl 17.5kg's (3x8)
Hantelpress 40kg's (1x5)
Axelpress 32.5kg's (3x6)

Det är väl dom ända ja kör med hantlar:P
 Haters gon' hate...

2011-09-21 21:37
Kör nästan rakt av hantlar, känns bättre med rörligheten. Tyvärr tar det ett tag innan man kan höja vikterna, risken finns att man viker sig.

Har varit otroligt lat :)
Men gjorde några vändor på gymmet. Höll i mig med 20kg hantlepress 3x8. Förvånat så hade jag gått till 35kg bicepsstång på brits. Däremot har jag tappat axelmusklerna totalt e nere på 10kg för att klara repsen :( på maskinen är det 30. Tappat 15kg tricepskable med stång. Hammerjacks och vanliga bicepshantlar 12kg. Tappat endel viktkilon. Ajust testa handlespush (vet inte vad det heter) med stång och tog 35kg.

Tydligen så ska handledsmusklerna och triceps musklerna vara A och O genom ens träning för att man ska klara av andra delarna bättre, vete fan om det stämmer men kör på det så länge.

Får sätta igång seriös nu.
 

2011-09-21 21:38
Kaal hur länge har du tränat? Går du vidare efter med lättar vikter efter att du har pumpat max vikterna? 40kgs hantlepress not bad indeed.
 

2011-09-22 22:47
Tydligen så ska handledsmusklerna och triceps musklerna vara A och O genom ens träning för att man ska klara av andra delarna bättre, vete fan om det stämmer men kör på det så länge.




handledsmusklera? mkt små muskler som knappt går att träna i handlederna så vet inte vart du hört detta. triceps arbetar i pressövningarna men inget krav på att ha starka triceps för att kunna köra tungt, där är det axel resp. bröststyrkan som e viktigast beroende på vad man pressar.

mina armar mäter t.ex 32cm runt, föga imponerande haha.

Kaal hur länge har du tränat? Går du vidare efter med lättar vikter efter att du har pumpat max vikterna? 40kgs hantlepress not bad indeed.


nu i januari blir det 3 års gymmande!
jag kör väl inte optimalt för att maxxa utan kör t.ex. såhär på hantelpressen:

15x15
27.5x10
35x8
37.5x8
40x5

och sen byter jag övning till t.ex. flyes i cablecrossen eller dips. vill man maxxa så ska man ju skippa kanske dom 2 setten med 8 reps där men ja gillar att vara rejält uppvärmd o ha pump när ja kör tyngre vikter för att minska skaderisken! funkar bra för mig iaf:) hade säkert orkat fler reps om ja inte kört så mkt innan men äh.

bra att du tar tag i träningen, riktigt skönt när man kommer in i det o ser resultat!
 Haters gon' hate...

2011-09-23 13:55
bra att du tar tag i träningen, riktigt skönt när man kommer in i det o ser resultat!

Verkligen, beroende framkallande också. Får ångest när man inte går till gymmet :D

Du kör en väldigt lång start för att bygga upp dig till 40kg. Själv börjar med lätta vikter sätter in tekniken, vänjer mig, ökar vikter efter 6 reps med 5 kilo varje gång, maxar 3x8 på slutet. Efteråt går jag till cablecross, kör lätta vikter runt 3x15-20 för att trötta ut musklerna.

handlederna så vet inte vart du hört detta

En polare som berätta det.

Ska ner idag och ser hur det går, har fortfarande träningsverk sen förra passet.
 

2011-09-26 07:42
funderar på att dra till gymmet idag asså!!!
Gillar du att tippa/oddsa. Då ska du bli medlem på WWW.BETFAIR.COM, marknadens bästa odds. Använd värvaenvänkod 4Q6PXVU6T SÅ FÅR DU ca250KR!!!! (när du placerat några bets)

2011-09-27 16:45
hur gick gympasset and-one?!?
 Haters gon' hate...

2011-12-03 19:58
haha att denna tråd finns kvar än =) Den börjar bli old school ;)
/Mvh Q

2011-12-18 22:06
ja jag tänkte uppa den o få lite liv på gymfronten på whoa men för mkt slackers här;)
 Haters gon' hate...
Producent

2011-12-22 23:51
Jag har nu tränat 81 dagar i rak, mitt mål är 365 dagar, jag styrketränar mån-fre, kör kondis 20min varje dag, känns skit bra.
http://soundcloud.com/orlandog
https://www.facebook.com/OrlandogPsy
https://www.youtube.com/user/OrlandogPsy
Moderator

2011-12-23 00:34
Började i slutet utav sommaren igen. Brukar vara som resten utav landet, kör hårt i tre månader, sen lägger jag av ett par månader för att sedan börja igen, osv.

Kört på nu, gått upp cirkus 9 kilo och känner mig bättre tränad än på länge. Mindre fett och mer muskler så att säga. Mitt mål är fem kilo till, tränar med en vän som är hälsomodell och hans pt allt som oftast. Kost och allt funkar finfint, fem dagar i veckan osv osv.

Enda krångliga är väl övningar då och då när man är ensam, man känner ju hur mycket mer det tar när man kör med någon som kan. Och förstår verkligen hur fel många gör som tränar på egen hand. Är en hel vetenskap detta, vilket gör det hela ännu mer intressant.
time isn't wasted when you're getting wasted .

2012-05-04 00:43
Manga lirare i denna trad som jag tycker jag "forska" eller ta reda pa mer fakta om styrketraning innan traningen. Manga felsteg hur man tranar hit och dit.

Detta ar en kunskap och du blir aldrig fullard !
vi är överallt!