Originalpressar, men som INOK så klokt sa så har det ju självklart smygits ned några repressar genom åren dock främst Lps av den anledningen att mycket repress kommer på dubbel vilket resulterar i bättre ljud. Hatar den fula kvaliten på många av repressarnas omslag när det ser ut som om man lagt originalet i en färgkopiator, finns några bra exempel på det som KMDs What A Niggy Know tolvan etc.
Däremot så är jag ingen kompletist och skulle aldrig köpa en kass platta bara för att jag har allt annat med den och den artisten, då lägger jag hellre pengarna på något fett istället.
Dock gör jag ett undantag för Lord Finesse men han har å andra sidan aldrig släppt ifrån sig något dåligt på vinyl:)
Som Gremlin sa så blir det lite mer sport att jaga Orgpressarna.
Senaste inköp blev Damu - Brooklyn Flower 7"
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
Skivsamlare
2011-02-24 12:21
rålimited release som bara låg uppe på en endagars pop up store igår, sålde slut på några timmar tyvärr.
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
Skivsamlare
2011-02-24 14:08
Jo jag vet, trodde bara man kunde vinna den, då den varit ute som pris på lite olika sidor. Fan jag som vill ha den!! Vad var det för sida? Blir väl till att betala överpris på discogs inom kort då :'(
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss
Man kunde dessutom bara köpa ett exemplar för att förhindra discogsöverpriser. 30 dollar kostade den inklusive frakt. Det var Diggers With Gratitude som den poppade upp på.
Skivsamlare
2011-02-24 14:28
Jo, hittade det nu. Fan att jag inte visste om det!! Men jag får nog tag i den på ett eller annat sätt...!
Fick hem den idag, riktigt fet! Snyggt omslag av ikaros med. fick den också i dag, mycket trevligt. fick även hans andra 2 eps med Logophobia & boombox Of The Lost & Found på CD extra kul då jag hatar sån som enbart släpps som mp3or över allt annat. synd bara att det inte var någon tracklist på någon av dom.
med fick menar jag självklart att jag betalade för dom med, men det var inte mycket.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
OK, förlåt, borde väl sagt "det viktiga för mig är att ha musiken på vinyl". Räknar inte som att jag "har" en skiva för att filerna ligger på datorn... Alltså, det är klart OG-pressar har ett egenvärde. Kostar OG och nypress lika mkt eller om det skiljer 40 spänn är det klart jag investerar i OG-pressen över nypressen om skick osv är lika! Vore jag miljonär skulle jag självklart enbart jaga OG-pressar på allt. Som det är nu skulle det dock innebära att jag skulle kunna köpa klart färre skivor/månad än nu. Så länge jag saknar ett antal "viktiga" skivor i min samling köper jag ju hellre tre nypressar än en OG-press såklart. Jämförelsen med att "ha" musiken nedladdad klickar inte alls för mig tyvärr. Tycker folk verkligen SÅ otroligt illa om nypress att ni tycker det är att jämföra med att ha nån mp3-mapp nerladdad på datorn?? Jag tar jävligt mkt hellre en nypress än att inte äga skivan alls iaf. Jag lyssnar knappast på musik i datorn, annat än för att scanna av lite lätt och se om det är värt att handla. CD är närliggande. Allt som är riktigt fett vill jag ha på vinyl. Helst OG-press, men nypressar går bra också. En dag om jag har alla skivor jag tycker man "måste" ha kanske det blir aktuellt att enbart köpa OG (för det är ju bäst såklart), men det kommer ju säkert aldrig hända eftersom min inköpslista brukar fyllas på i ung. samma takt som jag hinner beta av den. Det är min generella attityd. Sen finns det vissa skivor där jag faktiskt kan betala ett högre pris för en viss press. Antingen för att den pressen har nån speciell feature/förpackning/extraspår/mkt bättre ljud eller för att jag har nåt extra speciellt el sentimentalt förhållande till just den plattan. Sen finns det skivor där nypressen är bättre än OG-pressen på alla sätt, då vill jag ju hellre ha den. Sen finns det skivor där man kan hitta OG-pressen extra billigt eller bara snubblar över OG billigt, då tar jag ju den såklart. Men i det här ständigt pågående, metodiska byggandet av samlingen köper jag den vinylpress som är billigast av det mesta, så länge den inte har uselt ljud eller saknar spår eller har fult omslag eller nåt. Så jag hajar helt klart att alla föredrar OG över nypress, men det är lättare med den attityden om man redan sitter på en mer eller mindre "komplett" och jävligt fet samling och bara fyller igen småhål. För mig vore det idioti att sitta och kräva OG-press på allt om det kostade fem ggr mer. Då får jag aldrig ihop de skivor jag vill ha. Men jag respekterar den pursimen som fan hos er som sitter på femtusen plattor redan, den funkar bara inte för mig just nu (äger ca tusen plattor). Min situation är att jag sålde av hela samlingen på 90-talet och fick börja om igen. Så skivor fr 96 och framåt sitter jag oftast på OG-press på, men de äldre klassikerna har jag skaffat i vilken hyfsad vinylversion som helst av i ok skick. Saknar fortfarande säkert 100 klassiker i samlingen, varav jag haft många tidigare. Viktigare för mig att fylla dessa hål än att jaga viss version av varje platta. Visst är jag jävligt mkt samlare men första skälet för mig att ha plattorna är ju såklart att LYSSNA på dem. Folk som samlar vinyl men sen ändå lyssnar på musiken på CD/Dator begriper jag mig inte på alls. Komplettist är även jag, med vissa artister. Pete Rock, Grand Puba, Lord Finesse, MOP och några till. Där vill jag ha varje låt på vinyl i någon form. Även de få "dåliga" låtar dessa artister kan ha gjort, för att få en fullständig bild av artistens karriär. Ibland kan ju en dålig låt hjälpa en att förstå lite mer om de bra skivorna osv. Undantaget är väl MOPs metalskiva. Riktigt så självplågande är jag inte.
Skrev det där under typ en hel arbetsdag med en miljard avbrott pga jobb, så ursäkta att jag upprepade mig några gånger och skrev monstrum till meningar. Peace
Sen håller jag med om att det är mer sport att jaga OG-pressar, men jag är inte i högsta ligan än. Om 100-200 skivor har jag segrat i korpen och kanske kan gå upp på den elitsportnivån...att enbart jaga OG-pressar nu vore lite som att hoppa in i Superbowl innan man ens platsar i en seriematch...
Soul_Survivor_II P32 Håller med dig i mycket. Org-pressar kostar oftast väldigt mycket om man är ute efter bra skick d.v.s nm/nm eller ex/ex. Man köper ju musik för att supporta artisten/gruppen på något sätt. Och genom att köpa en repress så går ju lite av pengarna till artisten eller stor del om han/hon/grupp har ett eget bolag. Men betalar man överpris för första pressen så blir man gladare inombords så klart. Lite lurigt det där. Skivor man verkligen älskar vill man ju ha i org-press. Svårt det där, därför jag ställde frågan :)
jag älskar OG-Pressar om jag kan få tag på dem (och har råd) men tyvärr brukar det inte vara så att ekonomin tillåter. brukar supernörda mig och köpa flera utgåvor av samma skiva för att de skiljer sig lite åt också vilket ibland är dumt. kan till och med köpa CD singlar bara för att ha allt med en artist. och det är illa.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Då äre fan illa om man är så besatt, speciellt för ekonomin men alla är vi olika :)
AIex. ja det är riktigt illa, och CSN är inte något man är rik på heller. men men, skivor är härliga så man får ta att ha dåligt med mat i slutet av månaden. nu beställde jag tex 1 looptroop CD-singel, 1 embee CD-singel & en CunninLynguists 7" (som gästas av Looptroop) så det är nästa hiphopskivor som kommer. sen beställde jag även 2 reggae 7or från ebay och Glesbygdens nya svindyra EP
Jag köper också flera versioner av samma skiva. Har tre olika bootlegs/utgåvor av Center Of Attention ex.vis, hehe... Så långt som till CD går jag sällan, men ifjol blev det Rah Diggas album på CD då det endast släpptes i det formatet och nu lutar det väl åt Ghostface på CD om den jäveln inte kommer på vinyl snart... Skönt att jag inte bryr mig om 99% av svensk hiphop, där verkar det vara mkt CD som gäller. Har ett par Ison & Fille på CD förresten, apropå det.AIex Jo, som sagt OG pressar har en egen charm, men tusen ggr hellre en bra nypress med bra ljud än att ha CD eller mp3. Sen finns det ju skivor där nypressen har bättre ljud, t.ex. No More Mr Nice Guy. Då känns det rätt ointressant för mig att jaga OG.
^^ okok, funderar på att beställa ironman plattan med ghost. Finns som en repress på megastore, en org-press hade varit nice men kostar dock 3 eller 4 gånger mer. Har inte hittat någon info men hörde att denna nypress från sony har bättre ljud.
http://www.hhv.de/item_211783.html köper egentligen bara inplastade plattor så man får den nya känslan :)
Verkar vara remastrat iaf, då det står det på stickern på hhv. Missade det innan. Men någon här som sitter på original kopian kanske kan tala om ljudet på originalet?
Jag har OG press på Iron Man. Betalde inte jättemkt för den fast jag köpte den för ett par år sen. Kostade väl 180 spänn kanske. Ljudet är riktigt bra tycker jag, eller typ som alla storbolagsskivor från den eran iaf, inga konstigheter alls. Ofta när de remastrar plattor remastrar de ju för att få bästa möjliga CD-ljud, vilket inte alltid ger bättre vinylljud om den inte är remastrad specifikt för vinyl. Nu ska jag berätta en grej folk som ni i det här ämnet brukar vilja mörda mig för. Jag sliter ALLTID plasten av skivor. Jag ser det som en del av förpackningen. Pallar inte ha massa plast runt skivorna i hyllan, känns ouppackat. Använder mina skivor i första hand som bruksföremål och i andra hand som samlarobjekt. Så jag har minskat värdet med många % på massa skivor the moment after I leave the store. *duckar* Antar förresten att jag inte är den ende i det här ämnet som just nu sitter och väntar på att klockan ska slå 00:00 så man kan lägga en skivbeställning för lite av lönepengarna? :D
Okok, svårt att veta om det är remastrat för cd eller vinyl, ser inget som står om det någonstans. Har hittat en dude från usa som säljer den sealed för 500 kr men sen är det ju frakt också eller så hämtar man ut repressen från megastore imorgon :) Det är frågan!
SSII: Svensk hiphop är till 90% enbart mp3-släpp numera känns det som. men ja det är inte mycket vinyl inte. jag fick lön i dag, därav min lilla beställning i dag. fan vad det är dåligt för ekonomin att ha internet.
AIex: Eller vänta tills nån släpper en obetydligt skamfilad OG-press för 200 spänn? Fast vänta vill man ju inte alltid på nåt gott.
Skivsamlare
2011-02-24 22:25
Fan vad jag är avundsjuk på grass just nu, har finkammat internet för att hitta Brooklyn Flower, men utan resultat.. Har allt annat Damu släppt, måste ha denna med! Patience my young padawan.. Och vad trevligt att tråden fått lite fart igen. Sitter också och väntar på att lönen ska landa. Sitter o filar på ett fint litet paket från hhv just nu :)
Soul_Survivor_II P32 Vänta är jobbigt, man jobbar du vet så man har råd egentligen fast man får prioritera bort något annat bara men jag sneglade in på repressen eftersom jag hade massa andra önskemål också :)
Skivsamlare
2011-02-24 22:33
Ja originalpressen av No More Mr. Nice Guy håller riktigt taskig ljudkvalle... Enligt ryktet började Guru nästan gråta av besvikelse första gången han hörde den... Tusen gånger hellre en 1:a press på cd än en reissue på vinyl enligt mej :)
Gremlin: Han säger ju det i den där specialen av The Lick när Trevor Nelson hänger med honom i New York. När de står inne på Fat Beats och snackar och nypressen på No More Mr. Nice Guy är bakom dem. Så det ryktet kan bekräftas komma from the horses mouth :)
När det kommer till Ironman så är det repressen som är ute nu som gäller hela dagen. remastrad på dubbelvinyl i gatefold inklusive poster och omslag i hårdkartong, samma som med Common Sense - Resurrection. En beauty! Det är den som megastore säljer nu. KLIPP TILL!
Skönt att se att det läggs lite krut på reissues på klassiker. Om 15 år kommer väl äntligen Apollo Kids på vinyl i nåt sånt här historikerprojekt...
Grand Master Flash And The Furious Five: Super Rappin' No. 2 12" Enjoy 1980 Repressen från ? (verkar sakna årtal på discogs, nån som vet?) i nästintill nyskick för endast 75 spänn på Record Mania. Kunde inte motstå detta, då det är en av mina top 10 all time favorites. Typisk sån skiva jag ska skaffa i OG en dag när jag blir rik. Sen vart det beställning från hhv inatt, men jag lägger in de inköpen i ämnet när de landar, mestadels OG-pressar dr faktiskt! Peace
Skivsamlare
2011-02-25 15:15
Det blev detta denna beställning: Brenk & Fid Mella - Hi-Hat Club Volume 4 - Chop Shop LP (såg att hela hi-hat samlingen kommit ut som en box nu, med en bok osv. Men känns ovärt/dyrt när jag ändå har 4 utav 5 plattor). Bronze Nazareth - The great migration LP MF Doom - BORN LIKE THIS LP Jake One - White van music LP Joe Kickass - Mind Joe LP (kolla in honom! Lite MF Doom-stuk över honom) Madvillain - Madvillainy Instrumentals LP MF Doom - Special Herbs Volumes 0-9: The Box Set (10 LPs) OJ Simpson - OJ Simpson LP Talib Kweli - Gutter Rainbows LP Freebees: Buckshot - The BDI Thug LP Planet Asia - The Medicine LP
Skivsamlare
2011-02-25 15:16
tänkte även beställa Deltron 3030 repressen som precis släppts, men den var så klart slut!! :( Får bli vid nästa beställningstillfälle istället.
INOK: Är det specifikt repressen på Deltron du är ute efter? Bor du i Sthlm? Kan tänka mig att sälja mitt OG ex annars. Köpte när den kom och plockar sannerligen inte fram den ofta. Riktigt sömnpiller för mig. Skulle vilja ha den där DOOM-boxen om den inte kostade en halv utlandsresa...dammit...
fan känns som ni andra skivnördar här på whoa har en helt annan musiksmak än vad jag har. jag föredrar med gangsterrap från LA, typ dogg pound och dom, och dom släpper ju för fan bara på CD, hur kul är det. Jag får helt enkelt skaffa bättre musiksmak så att det finns vinyler att nörda in sig på. på indie fronten finns det iaf massa att nörda med, 7" med remixar och limiterade utgåvor och sånt. Rough Trade har rätt ofta exlusiva bonusskivor när man beställer sånt därifrån, synd bara att de tar överpriser för mycket. jaja.
Skivsamlare
2011-02-25 21:12
OT men skitsamma: Hur sorterar ni era skivor? Sorterar ni i bokstavsordning? Kronologisk ordning? Blev lite nyfiken av nån anledning, hehe... Själv sorterar jag först o främst efter stil/genre.. Dvs östkust-golden-era, independent från slutet av 90-talet o framåt, dirty-south, westcoast gangsta-rap, svenskt osv osv... sedan försöker jag så gott det går att sortera genom affiliation. Alltså Gang Starr + foundation, Hitsquad o Def Squad, D.I.T.C., Boot Camp, Wu-Tang + hangarounds, Native Tongues, Juice Crew, BDP-KRS-Channel Live ja ni fattar... :) Hur går det till hos er?
Senaste jag köpte måste varit Critical Beatdown med Ultramagnetic MCs. På vinyl.
Hur sorterar ni era skivor? Sorterar ni i bokstavsordning? Kronologisk ordning? Blev lite nyfiken av nån anledning, hehe... Bokstavsordning, mannen. Alltid bokstavsordning.
"I am being postmodern, before it was fashionable" http://www.myspace.com/ludenwagensunnemarco
Hiphopen som är den större majoriteten av samlingen är sorterad på följande vis. Indietolvor för sig(Rawkus, Fondle Em, Stones Throw, Raw Shack etc) Alla andra tolvor i årtalsordning Album står i bokstavsordning. Svenska grejer står för sig. Rare pieces står för sig men då kan det vara jazz, soul och annat med också. Alla andra plattor är uppdelade efter genre.
Skivsamlare
2011-02-26 02:30
SS2, ne fan, skivan i överlag.. Såg attt recordmania hade den. Skicka PM om vad du vill ha för den :) Haha, ang. Doom boxen, jag är en Doom-sucker, samt en Damu-sucker, min grej alltså! Ser det som en investering, hehe! Jag sorterar mina plattor efter skivbolag typ :|
Sortering: Nivå 1: genre. Hiphop för sig, jazz för sig, gospel/soul/funk/disco för sig, house/garage för sig, reggae för sig och sen "övrigt" typ. Nivå 2: Inom genrerna är det bokstavsordning på artisterna. Nivå 3: Kronologisk ordning inom respektive artists katalog, äldsta LPn/tolvan först osv. Och då går jag på när den först släpptes, sorterar inte in en skiva fr 83 senare bara för att jag råkar ha nypressen fr 97 ex.vis.
jag sorterar först bokstavsordning på artister, sedan kronologisk ordning på skivorna. detta gäller allt förutom 7" vinyler som är sorterade allt som inte är reggae för sig, någorlunda i artistordning, medan reggaen är sorterad efter rythmer och lite andra sätt. men funderar på att slänga in genreordning med. får se när jag fixat en ny skivhylla.
Soul_Survivor_II P32 Deltron plattan är ju skitbra :) Ge den fler och fler chanser så växer den till något du gillar :)
för att hålla oss till tråden: Jag la ännu en order nyss. Trainspotters - Dirty North (CD) FHTEOD - Hiphop Died Giving birth to this EP (Vinyl EP) kul när svenska artister släpper på vinyl
Skivsamlare
2011-02-27 13:33
INOK:
maila:
[email protected] du kommer få ett mail delivery failure medelande, men de kommer fram.
kostar runt 150kr incl. frakt
det går även att ladda ner en version av EPn på
Artists Pro-Wolf eller direkt
HÄR instrumentaler & accapellor
HÄR .
lite info om den:
Guests on Netplay: Prop Dylan Henry Bowers Green Fairy Ghost #91 & #92 of Riff Knives
Guests On Vinyl(Different version): Prop Dylan Henry Bowers Green Fairy Ghost K-Element Copywrite
Beats By: Logophobia, That Swedish Guy, Prop Dylan, Pjer and #91 & #92
Skivsamlare
2011-02-27 19:17
Undrar om någon av er köper magasinet waxpoetics? Har funderat på att köpa ett ex på recordmania när man är där o handlar.
Skivsamlare
2011-02-28 14:12
Blev till att beställa 2x 7" av Damus "When The Winter Comes". Blå ltd, och en vanlig. Schysst pris ändå. ..Och så fortsätter jakten på Brooklyn Flower 7". Såg även att How it should sound 1 & 2 kommer som dubbel-LP för er som missade att köpa dom. Jag har bara de utan färgomslag, skulle gärna ha dom med.
MC Serch - Return of the product
AIex Gav den rätt många chanser när den kom. Först rejtade jag den rätt högt, men med tiden har jag märkt att det bara är 4-5 spår jag gillar. Resten gillade jag förut, men tyckte inte de höll i längden.
ingen som köpt strong arm steadys och raekwons nya? bra plattor!
ingen som gett wax poetics en chans btw?
AIex: jag hat kollat igenom ett par nummer och det har varit sådär. jag köpte reggaenummret som kom för ett tag sedan och det var rätt tråkigt, kändes lite väl standardfrågor i intervjuerna och inte speciellt bra info överlag. (kankse var bara just detta nummer) synd att det är en så förbannat dyr tidning, annars hade den kanske varit värd sitt pris, men inte för det den kostar.