Skivsamlare
2011-10-01 13:24
Vart köper ni era vinyler? Några bra tips?
http://www.discogs.com ! the place to be!
Realistiska priser, visst är vissa lite overpriced.. men det är ändå realistiska priser pga rariteten hos vissa skivor. Hittar så sjukt mkt guldkorn där som aldrig skulle finnas i norden.
Kan ju tillägga att jag inte har blivit rippad än, eller besviken på nån.. efter 12~ inköp.
Folk är beroende av sina betyg.. så, så länge dom har 500+ köpare med 98% bra betyg så kan man lita på dom.
Han senast jag hookade av.. sjukt bra service, satt och mailade en massa fram och tillbaka :)
Skivsamlare
2011-10-01 13:48
utemoewbel
Begagnat: http://www.discogs.com http://www.ebay.com / ebay.de / ebay.co.uk
Eller privat genom diverse forum.
Nytt (dom har begagnat med, men till sånna galna priser oftast):
http://www.hhv.de Håller delvis med SuckaFree om discogs. Men vissa plattor gör man sig bättre att försöka hitta på ebay, iom såna sjuka överpriser (Jesp1, DJDAN1 för att nämna några). Bread'n'butter plattor finns det gott om till bra pris, bryr man sig inte om press kan man komma undan riktigt billigt. Har inte heller blivit blåst på discogs, och då har jag gjort en 40 köpa där ca. Brukar inte köpa av folk som har under 100% 5 positiva omdömen.
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss
Skivsamlare
2011-10-01 13:53
Tycker discogs har bättre priser än ebay dock, och känns som man kan lita på folk mer där :) Vissa skivor på ebay är sick overpriced.. så kollar man på discogs, en tredjedel av priset. Men visst, använd båda.. men se till att kolla discogs innan du gör ett köp på ebay :p
Skivsamlare
2011-10-01 18:20
Producent
2011-10-01 18:25
Blir nog att köpa Cormegas nya skiva "Raw Forever". Cory McKay med livebandet Revelation.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Skivsamlare
2011-10-01 21:35
Just det. Min senaste är ett byte:
Wolfe D.O.M.-Nation LP
Senaste köpta; Dmyze - Mad Skillz 12" Big Oh! - Throw Your Hands Up High 12" Whitelabel
Dags att ansluta till denna grymma tråd!
LL Cool J - Mama Said Knock You Out LP
Superstar Quamallah - Don't Call Me John LP
"Don't call it a comeback, I've been here for years"!
Bakisdagen började bra! C.R.I.S.I.S. som jag missade förra gången trillade in i mailen. :) C.R.I.S.I.S. - Just Loungin Part II (12") -- $ 4.20 Teardrop (2) - 3 Strikes You're Out (12") -- $ 5.99 C.M.P. - Ballin Fo "95" (12", Promo) -- $ 4.20 Dre Dog - The Ave (12") -- $ 18.99 Bonusar självklart, t.om en rare bonus man vill ha!
PMD - Business is Business US OG för 14 pund, fick hem den i förrgår
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams
Skivsamlare
2011-10-02 17:09
Vart har ni alla era vinyler fiöresten? Min samling ser ut som skit, ligger i alla möjliga fula lådor.. Funderar på den där IKEA Expedit, verkar vara måttligt populär. Hur som, vore kul att se lite nya färska bilder från era samlingar :)
Mina skivor har jag i två typ IKEA-hyllor och i en skivbänk. Finns en bildtråd med skivsamlingar där många från den här tråden lagt upp bilder. Tror den ligger i blandat. Discogs är ju nästan ett "måste" då man kan bespara sig år av rotande i skivbutiker, men jag är fortfarande en stor sucker för the look and feel and smell of att gå och gräva i butiker, så jag kommer aldrig gå 100% discogs så länge det finns skivbutiker kvar. Kör 1-3 beställningar i månaden från discogs nu typ, resten live. Tycker dock ni målar upp en bild av discogs som är en aning för rosenskimrande. Jag har beställt genom dem något tiotal gånger och har iaf råkat ut för 1) kraftigt försenad leveranstid (2 ggr), 2) Sämre skick än utlovat (1 gång) och 3) Mail med ursäkta, hittar inte plattan du beställt men du får pengarna tillbaka (1 gång). I övrigt har det funkat smärtfritt.
Just det, senaste inköpet:V/A Basement Flavor US OG LP First Priority 1988
Skivsamlare
2011-10-02 19:34
Har fått i uppdrag av en bekant från andra sidan jorden att ta reda på mer om denna gruppen / kolla om det finns plattor till salu. Det är den norska gruppen
A-Team , tidigare kända som
L.A.W. han söker plattor/info om.
Tror dom kallat sig
B.O.L.T. Warhead vid någon tidpunkt med?
Anyways, någon har har plattor att sälja eller vet av var man kan få tag på det får gärna skicka ett PM.
http://www.discogs.com/A-Team-Rage/master/143748
Jean Grae: Hater's Anthem 12" Babygrande 2003 OGAudio Two: What More Can I Say? LP First Priority 1988 OGMarley Marl & Craig G/Juice Crew All Stars: Droppin' Science/Juice Crew All Stars 12" Cold Chillin' 1995 RPPoor Righteous Teachers: Pure Poverty LP Profile 1991 OGReal Live: The Turnaround - A Long Awaited Drama 2LP Big Beat 1996 OG
Skivsamlare
2011-10-03 20:47
Real Live: The Turnaround - A Long Awaited Drama 2LP Big Beat 1996 OG mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmums
INOK: Yeah, I know. Såg två små repor, så jag provlyssnade lite i butiken för att kolla att den inte hoppade (vilket den inte gjorde). Redan där och då började jag nodda och nästan dansa, haha...
Brother Ali - The Undisputed Truth CD Snart i Stockholm!
Guru, Common Sense & Bob James: State Of Clarity 7 Grand Records 12" 2007
Gurus sista bra låt? Bob James doin' his thing et.c.
Whoa, grym låt där SSII! Jag läste att den är från Jazzmatazz 4 - jag antar att resten av skivan inte håller den nivån? Idag köpte jag: Jay-Z - American Gangster CD K-Real - Realization CD Ison & Fille - Ison & Fille CD MC Lyte - Seven & Seven CD Busta Rhymes - The Coming CD Några skivor jag vet är grymma, några som överraskningar (K-Real var bra!), allt kostade ändå bara 100 spänn, begagnat.
Refleckshun: B-sidan på tolvan är en med David Sanborn faktiskt, men jag tycker inte den är alls lika bra. Vet inte ens om jag hört hela albumet, men minns ett par riktiga bottennapp så det var tolvan jag var intresserad av! Det är ju "Superproducer Solar" rakt igenom på albumet tror jag. But don't worry, köpte den i andra hand så inga pengar i Solars fickor ;)
Greneberg E.P
East Of The Rock - Galaxy Rays E.P
glömt min senaste batch från tradera också. En av de stora klassikerna på orgpress och en hel del brittiskt. 450 spänn för hela högen.
Kings Of Pressure – Give Me The Mike 12"
Fresh Ski & Mo-Rock - The Long Awaited Paroxysm.. E.P
Gutter Snypes – The Trials Of Life EP
Katch 22 – Diary Of A Blackman Living In The Land... LP
Ultramagnetic MC's – Critical Beatdown LP
Son Of Noise – Son Of Noise / Ill Justice 12" UK-Hiphop
Son Of Noise – Negative Forces / The Mighty Son Of Noise 12"
11:59 – Ruff Life EP UK-Classic
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
grass: Har du doubles på Critical Beatdown nu? Då får man se dig juggla Travelling At The Speed Of Thought på PEEZ? ;)
Får modifiera min discogs-kritik igen. Snubben som slarvat bort en av mina plattor har hittat den igen, så jag får den fast i ett separat paket, haha... En annan grej angående discogs: brukar ni få buyer rating när ni beställer? Jag fick det varje gång vid mina första fem beställningar, men nu har jag inte fått det på länge. Är det nåt man ska requesta? Behövs det egentligen? Jag menar, har man 100% på 5 purchases och inga fler betyg ser man väl rätt pålitlig ut? Eller? Hur tänker ni kring detta?
Skivsamlare
2011-10-05 12:38
Jag brukar requesta det om jag ser att det inte droppar in. Men ibland får man det efter någon månad, antar att dom går över senaste månades sales och sätter på alla eller något.. Samtidigt som det är som du säger, att när man har 100% på 5 så ser man pålitlig ut, så gör ju fler att du ser ännu mer pålitlig ut, vilket ibland kan ge en fördelar. Ibland har det hänt att det dykt upp någon rare platta jag vill ha mitt på månaden men inte haft pengar precis då, då har jag kunna fråga om han kan lägga undan den tills löning, vilket har gått bra (då han vet att han får den såld eftersom ingen haft problem med mina betalningar osv). Beror väl på säljare, men jag tycker du ska be dom lämna rating :)
Skivsamlare
2011-10-05 14:22
Mina 2 senaste:
Lord Finesse & DJ Mike Smooth - Funky Technician (Wild Pitch, 1990)
Jeru The Damaja - The Sun Rises In The East (Payday/FFRR, 1994)
Jag skulle också vilja se folks samlingar :)
Gremlin: Wow, Funky Tech-omslaget ser verkligen helt annorlunda ut i det formatet. Deras huvuden ser enorma ut och fyller upp hela bilden, haha...
Skivsamlare
2011-10-05 14:30
Mitt hide-away från tjatig fru och 2 skrikiga barn...!
Mina älskade kassettband längst till höger :)
Vinyler..
CD's..
Bilderna är ganska mörka för att gillestugan är jävligt mörk helt enkelt..
Skivsamlare
2011-10-05 14:35
SS: jag vet, tycker det är ett jävligt snyggt tape-omslag dock :)
Skivsamlare
2011-10-05 14:54
Vad fett du har det Gremlin!! Riktigt snyggt. Är det där efter flytten?
Skivsamlare
2011-10-05 17:30
Roosevelt Franklin - Insomnia 411 (12") Såg grymt ut det där Gremlin :)
Skivsamlare
2011-10-05 17:56
Inok: Yes box, nya cribben :) Mitt "pojkrum" på nedervåningen! :)
Skivsamlare
2011-10-06 11:03
Denna landade idag:
Fick lov att lägga in alla bilder då den är så jävla snygg! Fet är den med!
Grymt snygg skiva, INOK! Men vem är det? Jag fick hem dessa skivor idag: Brother Ali - Shadows on the Sun CD Ultramagnetic MC's - Critical Beatdown CD
Skivsamlare
2011-10-06 20:16
T.R.A.C. på rap, och DRUMATT!C och ICEROCKS på produktionen.
Hip-Hop is "alive n kickin"! The music has inspired and uplifted generations of people since its beginnings and still does in this modern era. But with every artform that reaches its epiphany in commercialization, it starts to get exploited and watered down from what its main purpose was. Nowadays majority of people feel like Hip-Hop's magic is wearing off and slowly dying because of what it used to be in its "golden" days. Blunted Astronaut is here to change this perception with its debut release. "Stay True" is about finding yourself and figuring things out. Its all about the integrity that you keep with you during your day to day unravelings. Being true to yourself may not always mean you'll come out a winner in the end, but it does mean that you did it the way you intended and didn't sell yourself short for the price of fools gold.. Good or bad, we all have to live with the decisions we make. MC extraordinaire TRAC lends his time and his voice to kick it over a jazzy, smooth Drumat!c instrumentation along with IceRocks' funky, ready for the BBQ remix.... The songs may differ in attitude but they convincingly get the point across. Music to elevate....."Stay True" and enjoy! ---Kuba Bujko, founder of Blunted Astronaut Records. Tracklist: Side A: Stay True (Nightime Mix) feat. T.R.A.C. Produced by DRUMAT!C, Lyrics by T.R.A.C. Side B: Stay True (BBQ Mix) feat. T.R.A.C. Produced by ICEROCKS, Lyrics by T.R.A.C. Limited Edition - 200 numbered copies on clear vinyl. SP1200/S950 BAR-7-ST-0001 Här är låtarna:
Och
här finns den att beställa för £5 + frakt om man är sugen.
Nice & Smooth: Jewel Of The Nile LP 1994 Rush
Greg Nice: Set It Off 12" 1995 Paper Music
BBQ-mixen av Stay True var go! Jag är inte mycket för tolvor, lite för lat för att byta skiva efter varje låt, men det kanske kommer någon skiva senare? Nice & Smooth är några man borde kolla närmare på, jag tror nästan bara jag har DWYCK med dem. Smooth B är ju verkligen smooth som fan, fast Greg Nices delivery är lite påfrestande dock... Men Old to the New får en ju att vilja höra mer!
Skivsamlare
2011-10-06 22:48
Det är inte en 12", det är en 7" :) Tvekar på att det kommer ett album, men vem vet!
Homicide And J.A.K. Squad, The - Knockin' Off All Weaks MC'S (LP) €11.90
Fesu - War With No Mercy (LP, Album) €9.90
Homicides första skiva.. old school, men bra!
Fesu, från Houston.. hörde nyligen, gillart!
Ref: De två första Nice & Smooth-albumen är ju essentials! Den här tredje är riktigt bra också. Älskar att den har tio spår också, min favoritlängd, no filler! En massa bra trummor på den här plattan. Lite nykär i den, men mitt råd är ändå att skaffa deras två första album först. Den första, självbetitlade plattan är fet rakt igenom. Sån där klassiker som låg med på The Source's top 100 Hiphop LPs ever osv. Väldigt många samplingar från den som återkommit i andra låtar sen också och även att andra samplat deras röster från den mkt. Så den är lite av en historisk pusselbit såväl som en funky partyplatta. Andra LPn är kanske inte lika jämn, men har sjuka höjdpunkter som Sometimes I Rhyme Slow, Cake And Eat It, Hiphop Junkies (!) och Harmonize. Jag har nog ett ltie nostalgiskt förhållande till den delvis också iofs eftersom jag spelade den i princip varje dag ett tag när jag var 13 eller 14. Men ingen kan väl ogilla Hiphop Junkies liksom? Å andra sidan ÄLSKAR jag Greg Nice. Har t.o.m. hänt att jag langat in honom på nån top 10 MCs-lista nån gång. Älskar sånt där äkta old school Bronx party-starter flow och just hans är så personligt och unikt också.
Intressant det här m formaten! Slänger ut en fråga till alla i tråden om favoritformat. Mitt är helt klart 12". Gärna enligt format A: Låt 1, Låt 1 instr (jag lyssnar en hel del på instrumentals), låt 1 a capella och sen sid B) - samma med en annan lika fet låt eller remix som inte finns på LPn. Som vuxen heltidsarbetande finner jag att det bara är nån gång i veckan man har tid att verkligen sätta sig ner och lira ett helt album, men en tolva finns alltid tid att sticka in. Oftast bättre ljud på tolvor, oftast unika remixer och annat godis som saknas på albumen. Nästan aldrig nån filler. Plus att det är förhållandevis få hiphopartister genom tiderna som verkligen förmått bygga ett fett album på riktigt som en helhet. Däremot tusentals som lyckats släppa riktigt grymma tolvor. (Kul att det kommer mkt sjuor nu också, men ljudet är ju inte lika bra och det är lite flipprigt att hantera och byta snabbt osv och göra cuts m.m.)
Cats and dogs! =) alla borde köpa det Evidence mördar
I hate to advocate drugs, alcohol, violence or insanity to anyone, but they've always worked for me.
SSII: Just Nice & Smooth känns det som om jag missat lite. Men kom ju på nu att Sometimes I Rhyme Slow har jag haft nedladdad i ipoden. Jag gillar hela grejen med att Smooth B i en låt som heter Sometimes I Rhyme Slow och där första versen är lite blandad nonsens-rap helt från ingenstans kör en historia om en ex-flickvän och hennes crackmissbruk. Det är så mycket grymmare än alla långsökta "temalåtar" som görs här och där - att bara smyga in en historia/betraktelse i en mer stream-of-consciousness-låt. Får kolla upp Nice & Smooth helt enkelt! Angående format så tycker jag så här: 1. 1LP eller CD: LP för att den är snyggare och har mer känsla i sig (helt enkelt mer hip-hop), CD för att den är mer bekväm. Ljudet ska ju vara bättre på LP men jag tycker ärligt talat att det finns lika många CD som LP som har bra/dåligt ljud (och ja, jag gillar mycket bas och varmt ljud). Kan iofs bero på min stereo/LP-spelare också. 2. EP: Det bra med EP är att dom oftast är riktigt kondenserade och utan fillers. Det dåliga är ju att dom kan kännas lite korta och att dom aldrig har den där speciella helhetskänslan som kan finnas i ett bra hellängdsalbum. Men typ Full Scale med Show & AG är ju en perfekt EP och funkar perfekt som en "förlängd tolva". 3. 2LP: Jobbigt att gå och byta hela tiden, men jag klarar det bättre om jag är uppe och lagar mat eller nåt och inte sitter ner/ligger i soffan. 4. 12" (jag har inga 7"): Jag har några tolvor och lyssnar ibland, men oftast känns det bara onödigt att gå till skivstället, ta ut en skiva och sätta på den bara för att höra 1-2 låtar. Funkar kanske på morgonen när man bara har tid för nån eller några låtar, inte annars!Brandt: "Cats and Dogs" har några grymma låtar (The Red Carpet är en favorit!) men jag gillar ändå bättre när Evidence kommer in på Dilated Peoples-låtar eller i cameos och kör sin speciella bakåtlutade stil med en massa självsäkerhet och punchlines. I hela låtar kör han lite mer normal stil och gör det väl OK, men det blir lite standardlåtar av det. Samma sak med beatsen, jag tycker att Evidence själv har mycket mer särpräglade produktioner med Dilated Peoples än de mer anonyma beatsen Alchemist et al ger honom. Men jag kanske är lite negativ nu, jag gillar ändå skivan - jag tror bara att jag inte kommer bry mig om den om några veckor!
Ref: Numera är det ju oftast så att plattor mixas för att låta ultimat på CD. Sen pressas ofta samma version på vinyl, ibland helt utan separat mixning. Så gällande plattor numera är ljudkvaliteten inte mkt till argument. Däremot är plattor fr tidigt 90-tal och tidigare ofta mixade för att låta ultimat på vinyl så då är det rätt uppenbart att CDn låter sämre... Men sen alla argument om värme i ljudet, snarare än kvalitet, omslag, känsla och historisk betydelse påverkas ju förvisso inte av detta... 2LP har ju i regel bättre ljud än 1LP om det är många spår pga bredare spår. (samma anledning som att tolvor har fullare ljud än de flesta album). En av många an ledningar att jag gillar album som Illmatic och Jewel Of The nile som inte har 234827392 spår :)
Skivsamlare
2011-10-08 09:50
vaddå? finns det andra format än kassett? chockerande!
Jay Dee: Fuck The Police 12" Up Above 2001
Köpte Pluralis Majestatis, The Blueprint samt Resonable Doubt.
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress "Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
Pluralis Majestatis vad fick du ge?