Dr.Octagon Hahaha, fyfan vilken bild i huvet jag fick när folk springer runt på stan med en sådan tshirt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag skulle köpa tröjan!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jiim Jag länkade den lite längre upp.
Schri
Vad jag menade med "Hänger mycket kids här" Lets smoke em out, feelt dat mfuga
http://www.aktivdemokrati.se/
MP3 finns på markemusik.se
www.markemusik.se www.twitter.com/markemusik http://mekkeriet.blogspot.com
Video: Bra kvalité, snyggt jobbat. Dock tycker jag att förra videon var snäppet roligare med lite snyggare klippning och så. Beat: Jag är faktiskt riktigt imponerad av beatet. Verkligen fett. Rap: Ja, vad ska man säga. Det är helt enkelt inte min grej. Jag tycker det känns oinspirerat, ofokuserat och väldigt ointressant. Det är synd att slösa bort ett så bra beat... Andra kan tycka annorlunda, men det är i alla min åsikt. Drogromatisering: Jag tycker varken det är särskilt häftigt eller intressant med drogromantik, men uppenbarligen känner visa ett behov att fokusera på droger hela tiden. Hur som helst är väl inte jag målgruppen för den biten direkt... Självklart bär man ett ansvar som artist för vad man visar eller rappar om, men det blir jul upp till var och ens samvete hur man gör. (Sen kan man iofs diskutera Whoas ansvar, men orkar inte gå in på det här) Om man bortser vad man tycker om droger i sig så kan man ju dock fundera på hur proffsigt det är att använda droger när man håller på spelar in... I min bok känns det inte som om man tar sin grej eller sina fans på allvar och ja, resultatet blir ju som det blir också. //NickeMannen
I'm back! NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.
NickeMannen:
Drogromatisering: Jag tycker varken det är särskilt häftigt eller intressant med drogromantik, men uppenbarligen känner visa ett behov att fokusera på droger hela tiden. Hur som helst är väl inte jag målgruppen för den biten direkt... Det är inte drogromantisering, de visar upp och rappar om sin vardag. Vill du att de ska ljuga istället? Hade det varit romantisering hade de väl målat upp en bild av att det är bra att knarka etc. vilket de inte gör. De är sig själva, punkt slut.
Självklart bär man ett ansvar som artist för vad man visar eller rappar om, men det blir jul upp till var och ens samvete hur man gör. De flesta som rökt hasch/gräs tycker att alla borde göra det ibland så deras samvete lär knappast tyngas av att de rappar om något de gör dagligen och tycker att alla bör göra.
Om man bortser vad man tycker om droger i sig så kan man ju dock fundera på hur proffsigt det är att använda droger när man håller på spelar in... I min bok känns det inte som om man tar sin grej eller sina fans på allvar och ja, resultatet blir ju som det blir också. Haha, nu får du ge dig. Den mesta musiken som spelats in har varit under influensen av droger. Tror du t.ex. att The Beatles var nyktra när de spelade in Sgt. Pepper? Majoriteten av musikerna du lyssnar på knarkar garanterat så det haglar. De få artister som inte gör det är oftast skräp.
Men sen blir man inte förvånad över ett sånt inlägg från någon som är med i ett nykterhetsförbund och inte vet så mycket om droger överhuvudtaget.
Redline!
haha tycker marke knullar sönder denna videon hahaha så fett när du kommer in marke , denna ska in på ipoden direkt
Dr.Octagon Jag är inte nykterist och inte heller emot droger. Dock skulle jag aldrig uppmuntra barn till det, ännu mindre nyttja det framför dom. Kan jag hjälpa en osäker själ genom att bara hålla käften om min livstil så är jag nöjd. Äldre är förebilder och har ett ansvar, fattar man inte det är man bara rent jävla korkad.
Den mesta musiken som spelats in har varit under influensen av droger. Tror du t.ex. att The Beatles var nyktra när de spelade in Sgt. Pepper? Majoriteten av musikerna du lyssnar på knarkar garanterat så det haglar. De få artister som inte gör det är oftast skräp. Det där citatet var förmodligen det mest korkade jag läst genom åren på whoa. Inte ens värt att kommentera...
yessir:
Jag är inte nykterist och inte heller emot droger. Dock skulle jag aldrig uppmuntra barn till det, ännu mindre nyttja det framför dom. Kan jag hjälpa en osäker själ genom att bara hålla käften om min livstil så är jag nöjd. Äldre är förebilder och har ett ansvar, fattar man inte det är man bara rent jävla korkad. Nu uppmuntrar de inte barn till att knarka eller gör det framför dem utan visar fortfarande bara upp sin verklighet. Det är väl fan upp till barnens föräldrar att uppmuntra sina barn till saker och inte ett par rappare som rökt hasch i halva sitt liv.
Och jag känner många osäkra själar som fått insikter tack vare cannabis och därmed kommit ett steg närmare att finna sig själva och sin säkerhet.
Det där citatet var förmodligen det mest korkade jag läst genom åren på whoa. Inte ens värt att kommentera... Du får gärna förklara varför du tycker så. Det är inte direkt en hemlighet att musiker knarkar och har gjort det genom tiderna. Innehållet (inte ordagrant) i det stycket snodde jag för övrigt från Bill Hicks och att kalla honom för korkad visar på att du har en del att lära om livet.
Redline!
Dr.Octagon:
Det finns risk att vi hamnar lite OT nu.. jag gav mina åsikter och låten och lite om drogromantik, eftersom det kommit upp och är ganska intressant...
"Det är inte drogromantisering" Att lyfta fram något som en viktig och positiv del av ens liv anser jag kan vara en form av romantisering, även om det för denna person en subjektiv sanning. Jag har inte hört alla låtar med artisterna ifråga, men min bild är att det inte handlar om någon direkt nyanserad bild på droger utan just en positiv bild.
"De flesta som rökt hasch/gräs tycker att alla borde göra det ibland så deras samvete lär knappast tyngas av att de rappar om något de gör dagligen och tycker att alla bör göra. " Ja, uppenbarligen tycker de att det känns okej. Och min poäng var ju just att någon annan knappast kan tvinga dem till att inte säga vad de tycker utan det blir ju var och ens ansvar att förhålla sig till. Det innebär däremot inte att inte andra kan ha åsikter i frågan.
"Haha, nu får du ge dig. Den mesta musiken som spelats in har varit under influensen av droger. Tror du t.ex. att The Beatles var nyktra när de spelade in Sgt. Pepper? Majoriteten av musikerna du lyssnar på knarkar garanterat så det haglar. De få artister som inte gör det är oftast skräp. " På tal om drogromantisering... Det där är ju enligt min mening enbart trams. Jag tror inte att kreativitet kommer från användande av droger och jag tror inte heller att droger är en förutsättning för kreativitet. Jag ser inga belägg för att någon majoritet av musikskapare skulle vara högkonsumenter av alkohol eller konsumera illegala droger.
Däremot är andelen med drogrelaterade problem eller hög konsumtion av droger vad det verkar större än bland musiker än bland befolkningen som helhet. Det är inte särskilt konstigt. Artister, och framför allt de som lyckas, vistas i en miljö med mycket festande och större tillgänglighet till droger än medelsvensson. Det är nog ytterst få som slår igenom på grund av sina drogvanor, däremot tror jag att väldigt många får sina drogvanor påverkade av sin framgång.
Det finns en hel del bra musiker som använt mycket droger och en hel del bra musik med koppling till droger, men det säger ju inte att det bra i musiken kommer från drogerna... Jag tycker en rimlig utgångspunkt är att det kommer från människan bakom musiken. Tänk istället på hur mycket bra musik vi gått miste om genom alla artister som dött i förtid av drogrelaterade orsaker eller som varit mindre produktiva på grund av drogberoende.
Slutligen så tror jag du måste skilja på fenomenet att i sin musik använda sig av influenser man fått av att använda droger och att spela in eller framträda drogpåverkad...
"Men sen blir man inte förvånad över ett sånt inlägg från någon som är med i ett nykterhetsförbund och inte vet så mycket om droger överhuvudtaget. " Jag blir ju inte förvånad av att någon skulle dra upp det där. Däremot lite förvånad att du skulle göra det, för jag hade faktiskt lite högre tankar om dig.
Jag tycker att vi ska diskutera frågor i sak istället för att hålla på med såna där tarvligheter. Hur som helst är det knappast någon hemlighet att jag avstår från att använda droger och att jag tror att världen skulle se mycket bättre ut utan alkohol och andra droger.
//NickeMannen
Dr.Octagon Har aldrig skrivit till dig tidigare och nu kom jag på varför. Är du seriös??? Så vad du säger är att ingen ska behöva ta ansvar med sina handligar om det påverkar barn, för man kan helt enkelt skylla på föräldrarna? Och lite ganja gör bara bra och får folk att hitta rätt i sin osäkerhet? Vad är du för pajas egentligen? Varför jag tycker ditt citat är korkat? Först för att du tydligen snott det från en Bill Hicks som jag förövrigt anser är ironisk med de kommentarerna (då han var en komiker), och för det andra för att det helt jävla enkelt inte stämmer. Vakna förfan! Fattar inte att jag ödslar tid på det här, men jag har väl inget bättre för mig ikväll.
NickeMannen:
Att lyfta fram något som en viktig och positiv del av ens liv anser jag kan vara en form av romantisering, även om det för denna person en subjektiv sanning. Jag har inte hört alla låtar med artisterna ifråga, men min bild är att det inte handlar om någon direkt nyanserad bild på droger utan just en positiv bild. Jag hittar en bar i hela låten som kan tolkas som en positiv bild av att röka och de är när Öris lägger: "Jag blir glad av kunna välja och vraka/ Av att kunna sälja och köpa". Det finns däremot flera negativa referneser.
På tal om drogromantisering... Det där är ju enligt min mening enbart trams. Jag tror inte att kreativitet kommer från användande av droger och jag tror inte heller att droger är en förutsättning för kreativitet. Jag ser inga belägg för att någon majoritet av musikskapare skulle vara högkonsumenter av alkohol eller konsumera illegala droger. Du tror det du tror på men jag vet att droger främjar kreativitet av egen erfarenhet och av att sett och hört vad andra skapat under influensen av olika droger.
Däremot är andelen med drogrelaterade problem eller hög konsumtion av droger vad det verkar större än bland musiker än bland befolkningen som helhet. Det är inte särskilt konstigt. Artister, och framför allt de som lyckas, vistas i en miljö med mycket festande och större tillgänglighet till droger än medelsvensson. Det är nog ytterst få som slår igenom på grund av sina drogvanor, däremot tror jag att väldigt många får sina drogvanor påverkade av sin framgång.Jag vill påstå att det innefattar inte musiker utan inom alla områden där kreativiteten är drivkraften. Och visst ökar droganvändandet när man når framgång men det beror mer på att man helt plötsligt har mer deg än att man vistas i andra typer av miljöer. De flesta vistas redan i såna miljöer innan de blir kända.
Slutligen så tror jag du måste skilja på fenomenet att i sin musik använda sig av influenser man fått av att använda droger och att spela in eller framträda drogpåverkad...Nu är det ju skillnad på droger också. Röker man så blir man inte så påverkad att det blir någon större skillnad. Däremot blir det såklart knas om man är full eller tagit svamp eller nåt.
Jag blir ju inte förvånad av att någon skulle dra upp det där. Däremot lite förvånad att du skulle göra det, för jag hade faktiskt lite högre tankar om dig. Det jag försökte säga är att du inte har så stor insikt i det hela eftersom vad jag förstår aldrig har varit påverkad. Du säger själv hela tiden att du tror saker om saker men du vet egentligen inte. Men som sagt, du får tro på det du tror om du känner att det räcker dör dig. Det var inte menat som tarvligheter eller ett påhopp utan det var bara fakta. Jag utger mig inte att kunna saker som jag bara har teoretisk kunskap om som dessutom uppenbarligen enbart kommer från den ena sidan av myntet.
yessir:
Har aldrig skrivit till dig tidigare och nu kom jag på varför. Är du seriös??? Åter igen, förklara gärna varför du tycker så.
Så vad du säger är att ingen ska behöva ta ansvar med sina handligar om det påverkar barn, för man kan helt enkelt skylla på föräldrarna? Och lite ganja gör bara bra och får folk att hitta rätt i sin osäkerhet? Vad är du för pajas egentligen? Det beror på vad det är för handlingar vi talar om. Att göra en musikvideo där man visar sin vardag utan att direkt uppmana någon till något är inte fel. Om en femtonåring går ut och skjuter tre pers för att han spelat GTA är väl inte speltillverkarens fel utan föräldrarnas som inte lärt ungen att man inte ska skjuta folk.
Jag sa aldrig att det får folk att hitta rätt i sin osäkerhet utan att jag känner många som gjort det. Jag känner ett par som fått en väldigt negativ upplevelse också.
Och seriöst, kan du inte hålla en diskussion utan att ta till påhopp? Du förstärker inte direkt dina "argument" genom att kalla mig för pajas.
Varför jag tycker ditt citat är korkat? Först för att du tydligen snott det från en Bill Hicks som jag förövrigt anser är ironisk med de kommentarerna (då han var en komiker), och för det andra för att det helt jävla enkelt inte stämmer. Vakna förfan! Vad du anser och vad som faktiskt är sanningen är tyvärr två helt olika saker. Läs gärna biografin om Bill Hicks så du faktiskt förstår dig på karln. Det är en bra bok som kanske får dig att förstå vad han egentligen vill förmedla.
Redline!
Dr.Octagon haha jag skiter väl i Bill Hicks. I rest my case.
yessir: Uppenbarligen. Synd, för du hade säkert lärt dig något nytt. Och att lära sig nya saker är en stor del av livet.
Redline!
Dr.Octagon:
Du menar att majoriteten av bra musik skulle vara kopplad droger, men jag ser inte att du har några belägg för att det skulle vara så?
Jag menar att kreativitet kommer från människan, sen kan säkert droganvändande påverka kreativiteten som det kan påverka så mycket annat. Det finns ju emellertid en hel del kreativa människor som inte använder droger alls och vad jag kan bedöma en stor del, troligen en majoritet bland kreativa människor, som har ett ganska "normalt" förhållande till droger. Dessutom finns det ett stort antal konstnärer som skapat betydelsefulla verk och blivit mer produktiva efter att de slutat använda droger.
"Och visst ökar droganvändandet när man når framgång men det beror mer på att man helt plötsligt har mer deg än att man vistas i andra typer av miljöer. De flesta vistas redan i såna miljöer innan de blir kända." Förvisso är det flera faktorer som samverkar, men min poäng är att högre droganvändade bland musiker än bland medelsvensson snarast handlar tillgången till olika droger (och tillgången påverkas naturligtvis att miljön och vilka resurser personen har).
Sedan är det ju också så att konstnärer i allmänhet skapar verk utifrån sina egna erfarenheter vilket gör att droganvändande bland olika typer av konstnärer uppmärksammas mer än bland medelsvensson.
"Det jag försökte säga är att du inte har så stor insikt i det hela eftersom vad jag förstår aldrig har varit påverkad."
Tja, om vi ändå ska ta det till den nivån så tror jag inte att subjektiva erfarenheter säger så särskilt mycket mer om verkligheten på samhällsnivå. Då snackar vi snarare olika former av statistik och såna belägg om man ska hävda att majoriteten av all bra musik är relaterad till droger. Och sen skulle jag säga att jag vet en del om kreativitet... Dessutom kan ju tilläggas att det ofta är svårt att ha ett utifrån-perspektiv på hur ens eget droganvändande påverkar en. Att medvetet eller undermedvetet välja att bara se positiva sidor är ju, för att uttrycka det milt, inte helt ovanligt i sådana sammanhang.
"Jag utger mig inte att kunna saker som jag bara har teoretisk kunskap om som dessutom uppenbarligen enbart kommer från den ena sidan av myntet." Jag menar åtminstone att man kan veta ganska mycket om saker genom teoretisk kunskap. Till exempel så kan jag en del om andra världskriget trots att jag inte var med och jag förstår att det inte är så behagligt eller bra att drunkna trots att jag inte varit nära att drunkna själv. Inställningen att direkt erfarenhet är nödvändig för kunskap är ju märklig och närmast kunskapsfientlig, däremot kan naturligtvis erfarenhet vara en pusselbit som ger viktiga insikter. I det här fallet tror jag dock som sagt inte att subjektiva erfarenhet säger så mycket på kollektiv-nivå.
Jag menar att kreativa människor fungerar som andra människor och står fast vid det så länge ingen lagt fram bra fakta eller argument som talar emot det. Människor som vistas i miljöer där det finns stor tillgång på t.ex. alkohol och en kultur som säger att det hör till att dricka mycket alkohol dricker också generellt mer alkohol. Och kreativa människor tenderar generellt att vistas mer i sådana miljöer än medelsvensson.
Det är inte konstigare än att t.ex. läkare använder narkotika i större utsträckning än medelsvensson, innebär det att narkotika gör personer till bättre läkare? Eller att företagsledare har högre alkoholkonsumtion, innebär det att man leder företag bättre på fyllan?
Och angående att bara se ena sidan av myntet, så tycker jag nog att jag varit bättre på att belysa båda sidor av myntet. Jag säger ju inte emot att droger påverkar kreativiteten och kan ha inverkat på olika verk, men menar att det knappast finns några belägg för att droger är en nödvändig ingrediens för att skapa eller att droger i sig skulle leda till bättre konst. Däremot lyfter jag fram det vi faktiskt vet, nämligen att många konstnärer avslutat sina karriärer alldeles för tidigt på grund av drogproblem. Och det är naturligtvis en stor förlust.
//NickeMannen
Ska vi fortsätta den här debatten bör vi nog förresten skapa en ny tråd om droger och kreativitet. //NickeMannen
hahahahahahahahhahaa.... whoa ÖRIS MADE ME DO IT!! MARKE MADE ME DO IT!! SKÅNE MADE ME DO IT!!
don have it all upstairs but who the fuck cares 4-20 24-7 TRAINSPOTTERS.SE / RANDOMBASTARDS.COM
Haha det här blev för mycket för mig. Ledsen om jag startade världens längsta diskussion. Keep smoking eller nått.. Jag restar iallafall min väska.. Tycker dock NickeMannen och Yessir har en del tänkvärda åsikter. Kram på er
soundcloud.com/brormusk/sets
ööööööööööööhhhhhhhhhhh eftersom jag måste uppföra mig kultiverat sen alla varningar så kan jag inte skriva det jag vill. Nickemannen du är en väldigt tröttsam typ...fan jag tänkte verkligen skriva mer men det formuleras endast okvädes ord som svar i min hjärna. Käka en fallfrukt o köp en bit regnskog dude, samma med samhällets stöttepelare yessir. PALLA!!!!!!! Juste....jättefint diskuterat grabbar, kan vi hoppa över till huruvida dödshjälp är moraliskt försvarbart o kanske slänga in en snabbis om djurtester också.
MRsalesman Så vad har jag nu gjort för att få en känga? Du misstycker eller är du bara full, för jag fattar inte riktigt ditt inlägg?
NickeMannen:
Du menar att majoriteten av bra musik skulle vara kopplad droger, men jag ser inte att du har några belägg för att det skulle vara så? Jag menar att kreativitet kommer från människan, sen kan säkert droganvändande påverka kreativiteten som det kan påverka så mycket annat. Det finns ju emellertid en hel del kreativa människor som inte använder droger alls och vad jag kan bedöma en stor del, troligen en majoritet bland kreativa människor, som har ett ganska "normalt" förhållande till droger. Dessutom finns det ett stort antal konstnärer som skapat betydelsefulla verk och blivit mer produktiva efter att de slutat använda droger. 99% av musiker jag träffat (det är en hel del jag träffat) brukar eller missbrukar droger. Sen kanske inte alla spelar in påverkade men jag lovar dig att de flesta har gör det då och då. Plus att det är välkänt att väldigt många kända musiker, konstnärer och skådespelare. Det är inget hemligt. Coltrane var jonkare, Basquiat var jonkare, Andy Warhol var jonkare, Curt Cobain var jonkare, Lemmy var tjackis (Motorhead är slang för just tjackis), Jack Nicholson älskar kola, Bob Marley rökte enorma mängder cannabis, Method Man eller Willie Nelson har garanterat aldrig spelat in en enda vers utan att ha rökt en spliff eller två, RZA röker crack, Lil Waynehar väl inte varit nykter en dag sedan han var 14...alltså man kan hålla på hur länge som helst. Fan, 99% av rapparna från USA röker ju gräs dagligen och garanterat innan de steppar in i båset. Fatta hur många låtar det finns som handlar om droger, det lär fan finnas en lista på det någonstans. Inte komplett såklart men väldigt lång.
Hittade en på wiki som inte är så lång men visar ändå på en stor variation av artister om inte annat. Givetvis kommer kreativiteten från människan men det är många som påstår t.ex. att Coltranes bästa verk är från tiden han sköt heroin. Och givetvis finns det kreativa människor som inte använder droger, har jag ens påstått något annat? Vad är ett normalt förhållande? Och ja, det finns många som blivit bättre efter de slutat använda droger, men då kan man fråga sig om de hade blivit så bra om de aldrig använt droger eller om det är tack vare drogerna de fick sina insikter och erfarenheter som gjorde dem till bättre konstnärer när de sen väl slutade. Man tar trots allt med sig sina upplevelser från droganvändandet även när man slutat.
Förvisso är det flera faktorer som samverkar, men min poäng är att högre droganvändade bland musiker än bland medelsvensson snarast handlar tillgången till olika droger (och tillgången påverkas naturligtvis att miljön och vilka resurser personen har). Nu vet jag inte exakt vad en medelsvensson är men jag känner människor från alla samhällsklasser, nationalitetet, kön och jag vet inte vad och det brukas och missbrukas droger inom alla kretsar. Fan, jag har delat spliffar med fyrbarnsfarsor, advokater, städare, societetskvinnor och så vidare. Men som sagt så håller jag med om att kreativa människor pundar mer. Men att det finns mer tillgängligt tror jag inte på. 11% av Holländare röker spliff och de har det väldigt tillgängligt.
Tja, om vi ändå ska ta det till den nivån så tror jag inte att subjektiva erfarenheter säger så särskilt mycket mer om verkligheten på samhällsnivå. Då snackar vi snarare olika former av statistik och såna belägg om man ska hävda att majoriteten av all bra musik är relaterad till droger. Och sen skulle jag säga att jag vet en del om kreativitet... Dessutom kan ju tilläggas att det ofta är svårt att ha ett utifrån-perspektiv på hur ens eget droganvändande påverkar en. Att medvetet eller undermedvetet välja att bara se positiva sidor är ju, för att uttrycka det milt, inte helt ovanligt i sådana sammanhang. Tyvärr tror jag inte statistiken på hur många skivor som spelats in under influensen av droger finns men efter vad jag läst i olika intervjuer och sett med egna ögon så är det ganska klart för mig att det inte är något ovanligt att musiker gör det.
Man kan ha ett utifrån-perspektiv när man slutat vilket jag gjort. Dessutom har jag
aldrig påstått att det bara är positivt att bruka/missbruka droger. Jag har vänner som dött av droger, vänner som blivit rejält hjärnskadade av droger och jag har vänner som fått hela sina liv förstörda av droger. Men man ska fortfarande komma ihåg att det är skillnad på droger och droger för jag vet ingen som dött, blivit hjärnskadad eller fått sina liv förstörda av cannabis (den drogen som nyttjas i videon och som är huvudämnet för vår diskussion). Men säg aldrig igen att jag någonsin påstått att droger bara är positivt.
Redline!
Jag menar åtminstone att man kan veta ganska mycket om saker genom teoretisk kunskap. Till exempel så kan jag en del om andra världskriget trots att jag inte var med och jag förstår att det inte är så behagligt eller bra att drunkna trots att jag inte varit nära att drunkna själv. Inställningen att direkt erfarenhet är nödvändig för kunskap är ju märklig och närmast kunskapsfientlig, däremot kan naturligtvis erfarenhet vara en pusselbit som ger viktiga insikter. I det här fallet tror jag dock som sagt inte att subjektiva erfarenhet säger så mycket på kollektiv-nivå. Ja, man kan veta teorin bakom saker beroende på vem som levererar teorin. Man kan bara känna så mycket om andra världskriget men inte hur det faktiskt kändes att vara med om det. Man kan aldrig föreställa sig hur hemskt det är att vara mitt i ett krig utan att faktiskt varit där men man kan veta hur många som dog eller vilka typer av tanks som användes.
Och att det inte är bra att drunkna säger sig självt för att man dör av det men att det inte är behagligt vet varken du eller jag. Du har fått för dig att det ska vara obehagligt men jag har hört från flera håll att det ska vara ett av de behagligaste sätten att dö på.
Som sagt, teoretisk kunskap är ingenting dåligt men det är mycket man faktiskt inte kan veta utan praktiskt kunskap. Som du själv säger så är erfarenhet en pusselbit som ger viktiga insikter så varför är då mitt sätt att se på det hela som kunskapsfientligt?
Jag har inte bara pratat ur min subjektiva erfarenhet utan har hela tiden refererat till andra människor också.
Jag menar att kreativa människor fungerar som andra människor och står fast vid det så länge ingen lagt fram bra fakta eller argument som talar emot det. Människor som vistas i miljöer där det finns stor tillgång på t.ex. alkohol och en kultur som säger att det hör till att dricka mycket alkohol dricker också generellt mer alkohol. Och kreativa människor tenderar generellt att vistas mer i sådana miljöer än medelsvensson. Oj vad du underskattar människan. De flesta som dricker mycket alkohol vet att det inte är bra liksom att de flesta kreativa människor vet att det är skadligt att punda. Att säga att det är kultur är bara ett svepskäl till att faktiskt kunna dricka/punda för att mildra den jobbiga känslan att man vet att det man gör är skadligt. Folk är inte idioter, det är alltid underliggande faktorer som gör att människan missbrukar.
Det är inte konstigare än att t.ex. läkare använder narkotika i större utsträckning än medelsvensson, innebär det att narkotika gör personer till bättre läkare? Eller att företagsledare har högre alkoholkonsumtion, innebär det att man leder företag bättre på fyllan? Läkare använder ju tjack (eller liknande substanser) och habbar för att palla med sina enormt långa arbetspass och sen kunna landa. Det har ingenting med att göra att de är läkare utan för att de har fuckade arbetstider. Exakt samma typer av droger flödar inom resturangbranschen och mediabranschen för att de också har såna arbetstider. Företagsledare super nog för att det helt enkelt är en väldig huvudvärk och press för många människor att styra ett företag och vara chef över en massa andra människor.
Det är verkligen inte rätt sätt av varken läkare eller företagsledare att tackla problemet men det är ett lätt sätt att försöka göra det på varför många vänder sig åt det hållet.
Och angående att bara se ena sidan av myntet, så tycker jag nog att jag varit bättre på att belysa båda sidor av myntet. Jag säger ju inte emot att droger påverkar kreativiteten och kan ha inverkat på olika verk, men menar att det knappast finns några belägg för att droger är en nödvändig ingrediens för att skapa eller att droger i sig skulle leda till bättre konst. Däremot lyfter jag fram det vi faktiskt vet, nämligen att många konstnärer avslutat sina karriärer alldeles för tidigt på grund av drogproblem. Och det är naturligtvis en stor förlust. Eftersom du i princip enbart målar upp en negativ bild och mer eller mindre vägrar att inse att droger faktiskt har en positiv sida så tycker jag inte det. Jag har aldrig påstått att droger är en nödvändig ingrediens utan har bara påpekat att det faktiskt varit en ingrediens i väldigt stor utsträckning i människans musik/konsthistoria.
Många konstnärer vill nog hellre sluta på topp än att gå från skitbra till bra till ok till dålig till pinsam. Sen blir ju många skitstora och jättekända just för att de dör.
Redline!
NickeMannen: Det är nog lugnt med både Marke och Öris att vi håller debatten här. Om de misstycker säger de till. Jag tycker att vår diskussion har all relevans till den här tråden.
Redline!
amen shit... ni e sjuka.. hahahahaha
~ Digital Dirt Ent. ~ www.twitter.com/digitaldirtent
Ey, det är kul att debattera. Var glad över att din film skapade det här. De flesta filmer skapar ingenting :P
Redline!
riktigt fett.. beat o rap
www.myspace.com/spydaprod largemoney ent.
Nickemannen.. Snälla håll dig utanför inlägg som handlar om mig i fortsättnigen så e du snäll.. Pallar inte med när moralfittor som inte ens kan se längre än sin nässpets ska diskutera KREATIVITET.. Lyssna på min text igen så hör du ganska tydliga va jag snackar om.. Inte fan e det knark iaf.. Du skulle blivit förvånad om du visste under vilken påverkan hiphop i synnerhet o musik i allmänhet skapas.. Lita på mig, jag vet bättre än du i detta fallet.. Fuck ansvar, ansvar dödar kreativiteten.. Tror du att det finns några RIKTIGA artister(inte produkter) som tänker på sina fans när dom skapar???? E du helt sjuk eller?? Vem fan har tid o sitta o tänka på fansen när man har en penna i handen o ett fett beat på repeat i bakgrunden?? Jag skiter i fansen, kidsen, föräldrarna, dig, grannarna, polisen o alla andra som inte e med på låten.. Ett stort tack till alla som diggar o som hatar TRÖJAN VA THE SHIT, DET KOMMER SÅNNA INOM KORT:D
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!! Givetvis gratis usershare.net/orismusik
Haha, jag ska lätt ha en sån tröja. Och så gör jag en egen där det står "Svenska rappare fick mig att börja knarka" :D
Redline!
Haha jag tyckte det va nice, skön vibe över hela skiten... Jag har iaf kollat på det upprepade gånger, känns skönt med nedrökt slackerrap o fuck alltihopa hehe
Dr.Octagon: Kul att diskutera med dig, även om jag egentligen inte har tid. Det känns som att vi har kommit närmare varandra på en del punkter, men på en del punkter känns det snarast som att du missar lite mina poänger. Jag tycker nog trots allt att det är bäst att inte kapa denna tråd fullständigt, för jag förstår om upphovsmännen till video + låt och andra är mer intresserade av en diskussion kring det än vårt sidospår :) Detta blir därför troligen mitt sista inlägg i tråden, men fortsätter gärna debatten i en annan tråd eller privat (tänker dock inte ta initiativ till det själv eftersom jag egentligen inte har tid... :-)) Min huvudpoäng rörande detta ämne är att jag tycker det känns som en spridd missuppfattning och en romantisering att droger leder till att det skapas bättre konst. Det är självklart att droganvändande på olika sätt påverkat droganvändande konstnärer i deras konst, men inte självklart till det bättre och jag kan heller inte se att det varit någon förutsättning för deras konstnärskap. (Med konst innefattar jag alltså kreativa uttryck generellt). Det finns 100-tals, ja t.om. 1000-tals bra konstnärer genom historien, men när ämnet om droger och konst kommer på tal är det trots allt bara några 10-tal konstnärer som rabblat upp och där deras droganvändande mytifieras och snarast romantiseras. Detta är en liten grupp, där droganvändandet fått stor uppmärksamhet. I många av fall finns det dessutom en tragisk sida av det hela som inte alltid tas upp. Gällande kunskap så tror jag att vi kanske trots allt är lite överens. Jag vänder mig emot åsikter om att egna erfarenheter av något alltid värderas högst och menar att idéen om att bara den med direkta erfarenheter av något ska få uttala sig är fel och farlig. Därmed inte sagt att inte egna erfarenheter i många fall kan vara mycket värt. Tillgänglighet eller vilken tillgång man har är ju rent statistiskt något som påverkar hur mycket man konsumerar, vilket för känns helt logiskt och inte alls problematiskt. Även om det naturligtvis finns många faktorer bakom användande av droger så var min poäng med läkare att de har en annan tillgång till narkotiska preparat än "vanliga människor" och företagsledare har mycket representation där det förekommer alkohol. Musiker är också en grupp som ofta har tillfälle att använda olika droger. Summan av detta är att alla dessa tre grupper använder mer droger än andra och att tillgängligheten är en viktig faktor för detta, deras droganvändande i sig menar jag dock inte gör dem till vare sig bättre läkare, företagsledare eller musiker. Du menar att jag underskattar människor, men jag ser ingen motsättning i att vi har en fri vilja och kunskaper om saker samtidigt som vi påverkas av miljön och attityder i vår omgivning. Det är väl ett ganska välkänt fenomen att den som umgås i kretsar med alkoholliberala attityder där det dricks mycket generellt dricker mer än den som umgås i kretsar där alkoholen är mindre framträdande. generellt dricker mindre, sen finns det så klart alltid undantag. Detta innebär inte att människor är korkade, utan beror snarare på en i grunden ganska sund mänsklig egenskap att anpassa sig efter grupper, men också på att det påverkar ens uppfattningar om vad som är ett "normalt drickande"."Vad är ett normalt förhållande?" Det är en väldigt intressant fråga och en väldigt intressant poäng tycker jag, som dock faller lite utanför ämnet igen :) Jag brukar själv undvika att använda begrepp som "normalkonsument" eller "måttlighetskonsument" eftersom det är en väldigt subjektiv uppfattning vad som är normalt eller måttligt när det gäller förhållandet till droger. Här avsåg jag dock närmast någon form av statistiskt begrepp eller vissa ramar som de allra flesta svenskars konsumtion av droger befinner sig inom. Poängen var att de flesta konstnärer är som folk är mest och som du själv påpekar finns det ju folk inom alla yrken som dricker för mycket eller använder narkotika och bland konstnärer är de troligen något fler än i befolkningen i övrigt. //NickeMannen
T2dafuckin: Det är inte min mening att kapa den här tråden för en lång diskussion om detta. Jag tyckte till om låten/videon och kommenterade lite kort kring den drogdiskussion som redan kommit upp i tråden. Sedan gjorde Dr.Octagons kommentar att det mynnade ut i en ganska lång debatt som egentligen inte direkt hör hemma här. Gällande texter så menar jag snarast i allmänhet. Dr.Octagon skrev ungefär "snubbarna rappar om det hela tiden" och min uppfattning är också att det är ett ganska vanligt förekommande ämne i era låtar, vilket var det som jag anknöt till. Jag menar att alla människor har ett ansvar för sina handlingar och av det följer att den som har en plattform att föra ut ett budskap också bör ha ett visst ansvar för det budskapet han eller hon för ut. Där kan vi ha olika åsikter, men min är i alla fall att man som artist åtminstone behöver reflektera över vad man säger och att ganska många och en del ganska unga faktiskt lyssnar. Däremot menar jag inte att man ska anpassa sin musik efter vad man tror "går hem" eller tänka på vad man tror att fansen vill ha, det tror jag hämmar kreativiteten och förmågan. Nej, ur den aspekten så tycker jag att du ska fortsätta göra din grej och musik som du vill göra den. Även om det finns folk, som t.ex. jag själv, som inte gillar det direkt. Nu ska jag i alla fall som sagt försöka lämna den här tråden, för jag tycker inte den här debatten ska ta allt fokus från tråden. Fortsätt kommentera videon och låten! //NickeMannen
NickeMannen Hade det varit alkohol istället för röka så hade denna diskussionen inte ägt rum. Man kunde väll ha hoppats på att slippa sån här sorts moralpanik på ett hip hop forum, men icke. Jag tror inte någon här påstår att man blir mer kreativ av droger det är väll snarare så att kreativa och konstnärliga människor ofta har en tendens att testa droger då de ofta inte tänker lika fyrkantigt som gemena man, och har kvar ett slags element av nyfikenhet på livet som dör ut hos många väldigt tidigt i livet.
RenegadeHard: Snabbt svar: Jag tycker inte att det är någon principiell skillnad mellan drogromantik beroende på vilken drog det handlar om, utan tycker det är lika illa med alkohol som med andra droger. //NickeMannen
Nicke.. Det jag sneade på va ditt cyniska sätt att se på det hela o att dessutom snacka om ansvar o annat som inte hör till själva skapandet.. Varför e det helt plötsligt så att JAG ska ta smällen för sveriges ungas drogproblem när både du o jag vet att jag INTE är en del av den ekvationen.. Gör du musik själv?? Alltså som du gör o sen ger ut för allmän sågning/beskådning?? Om inte så har du ingen aning om vad som försigår i ens hjärna när man skriver, det finns ingen plats för ansvar eller nått annat skit.. Det e KONSTIGT att du ens lyssnar på hiphop överhuvudtaget tycker jag, eller du har kanske sorterat ut de som rappar om knark o de som bara propagerar till lyckliga hälsosamma liv utan några substanser involverade?? Aldrig lyssnat på Eminem??
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!! Givetvis gratis usershare.net/orismusik
RenegadeHard moralpanik och kreativa och konstnärliga människor ofta har en tendens att testa droger då de ofta inte tänker lika fyrkantigt som gemena man hahaha vafan, köksbordsteorier för att rättfärdiga sitt knarkande :P
Jaha okej då har jag en annan respekt för din åsikt, även om jag tycker det är viktigt att man kan skildra verkligheten utan censur.
T2dafuckin Bara för att flika in.... har propsat er låt, gillar den som fan, men när du skriver att du inte vill ta ansvar eller skiter i fans etc så stör jag mig lite. Du måste väl inse att du är en förebild hos många, och det jag menar är att man kan väl försöka i alla fall? Jag röker t.e.x inte på en skolgård, då det inte finns någon mening i att visa barn att jag röker. Varför måste ni sitta och puffa på en bong i en video, enda anledning jag kan se är ju att ni vill visa det, annars är det ju bara korkat? Om du nu känner att du inte vill ta ansvar kanske det är läge att byta yrke då? Bara en tanke.
Yessir.. Du utgår ifrån att alla brukar som du.. Så e det inte, vi tänker inte på det.. Speciellt inte om nån kommer hem till oss o filmar. Skulle vi storstädat o använt cleareyes kanske?? Jag tar fullt ansvar för vad jag säger men inte på det sättet som du menar.. Min musik gör inte unga till knarkare o om det skulle vatt så så hade jag bara kunnat beklaga hur dåliga föräldrar vi har.. Jag bryr mig verkligen om mina fans men "Ill be damned" om mina fans skulle bestämma hur o vad jag skulle skriva.. Mina fans gillar att jag är som jag är o skiter i det andra. Det såg du väl på reaktionerna efter Bill & Bull?? Johans fans ville döda honom eller ta livet av sig själv, mina fans gillade skiten för att jag va med på det.. Jag vill inte gå i bräschen för någonting utom mig själv OM jag e en förebild så lär väl inte en bong i en hörnet av en video spela nån roll?? Har trots allt gjort grövre låtar än så..
T2dafuckin:
Jag menar så klart inte att du har direkt ansvar för ungas drogproblem. Det var inte menat att framstå så. Jag menar dock ändå att vi har ett ansvar för vad vi säger eller gör och det ansvaret kan ju bli extra tydligt om man har många som ser upp till en. Du verkar tycka annorlunda och det är väl din rätt att göra det, men jag tycker det är positivt att i alla fall reflektera över frågan.
Nej, jag gör inte musik själv. Jag har väl skrivit en del, men inte för någon större krets direkt. Jag tror det är individuellt hur man skapar och hur man tänker, men det finns ju utrymme att funderar över vad man faktiskt säger före, under eller efter skapandet.
"Det e KONSTIGT att du ens lyssnar på hiphop överhuvudtaget tycker jag, eller du har kanske sorterat ut de som rappar om knark o de som bara propagerar till lyckliga hälsosamma liv utan några substanser involverade??" Nej, nej. Det är klart att jag även lyssnar och har lyssnat på en hel del hiphop och annan musik som har handlat om droger. Det är väl möjligt att det ligger en dubbelmoral i det, men jag känner inte att jag behöver stå för allt som sägs i en text om det är musik som jag gillar. Och då kan jag trots att jag gillar musiken tycka att drogromantisering är problematiskt. Precis som jag lyssnar och lyssnat på en hel del musik med en kvinnosyn som jag knappast delar. Jag tycker diskussionen och problematiserandet är intressantare än att försöka leva något slags renlärigt liv där man bara tar del av kultur där man delar alla upphovsmännens åsikter :)
Dock så är jag ju fascinerad av texter och budskap i texter, vilket gör att jag i ganska stor utsträckning lyssnar på artister med budskap som jag gillar och uppskattar (även om det inte heller här är säkert att jag delar allt i artistens budskap).
När det gäller din musik så är anledningen att det inte riktigt är min grej inte i första hand relaterat till droger. Jag vet inte om du tolkar det positivt eller negativt, men så är det :)
Jag hoppas du förstår mer hur jag menar nu.
//NickeMannen
NickeMannen: Pallar inte svara, känns som att det är ganska överspelat nu. Men jag rekommenderar dig att lyssna på Öris och ta till dig för det är budskap och skills som inte många andra i det här landet besitter. Folk verkar dock inte förstå det, han verkar vara lite svårsmält. Men ge Skåne-tapet ett par lyssningar så märker du efter ett tag.
Redline!
ta en prilla, sluta dilla, börja grilla!!
Checka in min blogg på min myspace sida! www.myspace.com/maqsmusic
fan va fett med så många reaktioner KEEP SMOKING!!!!!!!!!!!!!! och om ni inte börjat, så börjja
www.markemusik.se www.twitter.com/markemusik http://mekkeriet.blogspot.com
Det är väl inte ens en "musikvideo", trodde bara en snubbe kom och filma när de spela in en låt!?
hejja
hahahahahah, Öris borde trycka upp "ÖRIS MADE ME DO IT"-tishor tillsammans med nya plattan!
...och det är det som är så fint med whoa!
hhaha tråden spårade verkade det som. hur som helst, fet låt som fan. verkligen jättefett, sjukt beat. jag hör av mig på nåt sätt, har tappat min mobil så har inga nr men det löser sig. om duh ar tid o spela in osv jaja jävligt fet låt iallafall yo
99 Spårade inte ut det minsta. Tro det eller ej, men trådarna finns för att skapa debatter och diskussioner, inte bara för att folk ska kunna hata eller skriva "yo".
Nicke.. Jag behöver inte att alla gillar min musik, e ganska ödmjuk inför faktumet att någon överhuvudtaget VILL lyssna.. Men om man ska klaga på mig/oss så ska det väl vara efter samma förutsättningar som alla andra(inkl. USA). Känns ju sjukt konstigt att samma snubbar som började lyssna på hiphop efter I got 5 on it ska sitta o klaga på att ett rum är rökigt eller att nån sitter med en bong i 2/10-sekund i en filmad inspelnings-session