I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kingsize Magazine stämmer Critical

Svensk Hiphop - Allmänt

2009-04-01 10:14
Octagon: Jag är inte så insatt i kåkgargongen.

Critical: "Bräshen" är det nya "gola". Alla kids säger det.

PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"

2009-04-01 10:21

Vad är han orolig för? Att folk ska åka hem till honom, ställa sig utanför hans dörr, tagga på väggen och spela kassettband?
Not all alien reptilians are of a negative spiritual orientation.

2009-04-01 10:22
PrimusC P21
Darav mitt fragetecken. Far tacka att jag bjod pa skratt!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Manager

2009-04-01 10:55
soulable: Om du inte är så insatt kanske du inte ska använda dig av det i dina argument.
Redline!

2009-04-01 11:29
Octagon: Det var inget argument.

Bless out!
"Who the motherfuckin' bawse?"
Manager

2009-04-01 11:35
soulable: Jag och säkert de flesta andra i världen skulle tolka ""Gola" - nuff said!" som ett argument som förstärker ditt påstående om att det är 14åringar som bråkar.
Redline!

2009-04-01 11:36
steal_a_ninja, alltså missförstå mig inte, du är säkert en helskön snubbe, men du måste erkänna att den stavningen var guld eftersom tankarna for iväg till något helt annat.
Hoppas inte du tyckte att jag försökte förlöjliga dig eller någonting, tyckte bara att det var svinkul helt enkelt.

Har Fleur blivit utsatt för några attentat än förresten?

Singeln och videon ute nu!
Www.move-enter.com & www.movebloggen.com

2009-04-01 11:46
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-01 11:53
Critical, vare sig detta var menat mot Calle eller inte., kan jag inte göra annat än digga din skit mer pga en sån här händelse. Hellre ökänd än okänd!

Hahah, lycka till Calle ;)
http://soundcloud.com/ey-rainy-dayz/
Producent

2009-04-01 12:04
Aggro P24
hahahahahaha, sköööön :D
Graffare

2009-04-01 12:14
Vad löjliga ni är allihop... Critical är wack

2009-04-01 12:31
Vad många gangsters det finns här, FTP yo!

Jag hade inte heller uppskattat om någon gjorde samma sak mot mig. Klart man tar det som ett hot.
SMÅLAND!

2009-04-01 13:26
om inte någon gör MC Calle - my rep is Kingsize /chopped & screwed version så gör jag det.
http://www.aktivdemokrati.se/

2009-04-01 13:37
Aggro P24

Hahahha

Jag tog mig friheten att lägga den på servern så man kan embedda den

2009-04-01 13:42
den som först skickar bilden till calle får träningskort på mc donalds av mig!
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
Producent

2009-04-01 22:54
ob fleur bekräftar ju bara att han är en pussy'ole.

som sagt.. addressen finns på eniro, namnet står i kingsize. inte som att shuno är hemlig..

att kingsize ägnar sig åt svågerpolitik är ingen nyhet och de senaste gångerna jag tittat i tidningen har hälften av skiten varit prylar, tv spel och kläder. Fuck that shit.
Level 8 Studio - www.level8studio.se
Norra Botkyrka - Svensk rap's födelseplats!
Redaktionschef

2009-04-02 01:19
Detta känns väl snarare som en markering från Calle Flur/Kingsize sida att dom tycker att det Critical gjorde är fel än att dom på allvar är rädda för "hotet".

Att skivorna som var "menade till martin brandt" hamnade hos Calle är väl inte så konstigt när det är Calle som har hand om svenska hiphopbevakningen i slutet av tidningen.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2009-04-02 05:17
Nu har jag bara skummat igenom tråden, orkar inte med idioti... Men det verkar som att folk är på Criticals sida? Många iaf.. Hur är det möjligt?

Tycker bara att det luktar mycket bitterhet...
"Den tjocka killen i Trippel Ett"

2009-04-02 08:44
change P24

Enligt Martin Brandt så står han inte med på http://eniro... Jag vet inte vem som ljuger hehe

Oracle P25

Precis.

Kontrast P24

Kanske för att folk inte är helt bakom flötet? ;-)

..jag vet vad dem är bittra över.

2009-04-02 08:47
Klart han inte är hemlig? Men lyssna på itrot, hur kan man inte ta det som ett hot? Hade varit samma grej om han inte sa adressen utan hans namn eller något annat som uppger att det handlar om honom. Det viktiga är inte att han säger adressen, det viktiga är att det är ett hot och det är riktat till han Calle. Spela roll hur.

word på Kontrast!
SMÅLAND!

2009-04-02 08:51
Och vad fan har kingsize kvalitet med saken att göra? Bara för att du tycker att dom gör en kass tidning tycker du att det är ok att någon hotar någon på tidningen?

Ingen här inne, ingen hade uppskattat detta om dom blivit utsatta för det själva, så sluta spela gangsters och skärp er för fan!
SMÅLAND!

2009-04-02 08:54
Som sagt: Det är lite som att ex president George Bush skulle stämma killen bakom filmen "Death of a President", för att han blir mördad i den.

Försök skilja på verklighet och fiktion / radioteater som dem själva kallade det.

2009-04-02 08:55
Herr_Berg P11

Var det sista till mig?

2009-04-02 09:35
PrimusC P21

Nemas problemas! Jag forstod sen nar jag sag den korrekta stavningen. Tyckte dock att jag hade sett den stavningen forut som jag skrev. Men men. Jag garvade ocksa!

2009-04-02 11:15
Critical, om du tog åt dig så var det det. Anars var den till dom i tråden som tycker att du gjorde helt rätt bara för att dom själva tycker att kinsize är en kass tidning.

Men i Death of a President så framställer ju filmskaparen inget hot på samma personliga plan som du gör, inget hot alls igentligen bara en filmatisering av hatet/hotet och gillandet av Bush som andra människor har. Har bara sett filmen en gång så rätta mig om jag har fel.
SMÅLAND!
Manager

2009-04-02 11:33
Det är inget hot enligt svensk lag och det är inte ett hot enligt majoriteten av folket i tråden. Hur kan folk fortfarande sitta och påstå att det är ett hot?
Redline!

2009-04-02 13:04
hehe måste fan hålla med Dr.Oc här. Först och främst så är ju inte detta ett hot enligt svensk lag då det inte finns något uttalat hot, sen om majoriteten här tycker att det inte bör uppfattas som ett hot så borde väl inte kontrast mfl sitta på sina höga hästar o tycka att det är så sjukt att andra tycker motsatsen? majoriteten har talat....o lagen.....

aja hela grejen är ju rätt löjlig i vilket fall dom kunde ju bara snackat med varandra ringts eller ngt..calle fleur gjorde säkert critical en tjänst iom att det blir uppmärksammat!

2009-04-02 13:09
Herr_Berg P11

Ett direkt hot är tex "jag ska slå dig nästa gång jag ser dig"... det förekommer inte på skivan. Det dem har reagerat mot är att en "obehaglig händelse" äger rum / dramatiseras, precis som det görs i filmen.
Filmatiseringen är snarare värre, då ett mord förekommer..."rätta mig om jag har fel".
Producent

2009-04-02 13:44
Herr_Berg P11
det var då värst vad du visste om saker som inte är sanna, plus saker om andra människor. du är besatt av att ha rätt va?

2009-04-02 13:50
MRsalesman

Jag försökte ringa dem, ingen svarade, väntade 3 dagar.

Har dock pratat nu...hehe, inte så givande direkt...samma snack om advokat, som i fråga skulle ringa upp mig och förklara läget, eftersom jag fortfarande inte förstår att det skulle vara något brott. Självklart ringde det aldrig.

2009-04-02 15:54
asså e-thugs, varför gör ni upp via mail (stort frågetecken)? kan ni inte ba träffas och lösa era problem?
Looooove yyoooouuuu

2009-04-02 16:00
tror säkert du skulle få calle att förstå din musik och gilla den. rök en fredspipa
Looooove yyoooouuuu

2009-04-02 16:04
dem mailade för jag var i new york... nu är det klart vi kan träffas men varför skulle det lösa något mer än vad ett telefonsamtal kan göra? dessutom är det dem som velat kontakta mig, jag har aldrig tackat nej till något möte... stort frågetecken

2009-04-02 16:06
haha, såg ditt sista inlägg nu..

2009-04-02 16:19
Vad har hot med saken att göra? Måste det vara ett "hot" för att det ska vara fel? Herregud.

Critical
Jag syftade på att du var bitter iofs men...

2009-04-02 16:32
Kontrast P24
Intressant hur du verkar vara helt oförstående till hur någon kan ha ett annat synsätt på saker och ting än ditt eget.

Din personliga åsikt är ju som bekant inte samma sak som fakta.
Motivera gärna varför du tycker att det är fel.

För övrigt tycker jag knappast att du är i position att klaga på "idioti" i forumet.

Singeln och videon ute nu!
Www.move-enter.com & www.movebloggen.com

2009-04-02 16:37
Kontrast P24

Jag vet vad du syftade på hehe ...du kommer förstå vad jag syftade på snart med.

2009-04-02 16:48
av critical: efterblivet(du tyckte nog de va roligt om han tog åt sig innan de fick juridiska konsekvenser)

av calle: överdrivet, helt enkelt fruity
www.twitter.com/mzamora036

2009-04-02 17:03
Critical
"..jag vet vad dem är bittra över. "

Vad menar du att andra skulle vara bittra över då?

2009-04-02 17:39
Doc Ock & MRsalesman - Javisst är det, strikt legalt sett, inte ett direkt hot, men det är det ju inte när några motorcykelsnubbar kollar på när polismannen som utreder dem hämtar sina barn heller (utan att för den skull jämföra situationerna).
Dessutom: när har nån av oss tre rakt av hävdat att det lagen säger är en absout sanning? ;)
Bara för att en majoritet i tråden säger att de inte tycker det var ett (direkt/indirekt) hot innebär det vare sig att det inte var det, eller att inte Calle hade anledning / möjlighet att uppfatta det som det.
Majoriteten av befolkningen ansåg ju att borgarblocket var ett bra val i senaste riksdagsvalet, men det gör det inte till en sanning för det ;)

Att skriva under pseudonym löser f.ö. ingenting. Det finns alltid nån som inte vet att anonymiteten är så viktig, eller helt enkelt inte bryr sig. Själv har jag på begäran plockat bort ett antal inlägg under årens lopp p.g.a. att namn nämndes eller alternativa karriärer möjligtvis kunde avslöjats. Helt utan att det skulel vara några indirekta hot inblandade.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-04-02 17:46
kunnta P23

efterblivet? mannen jag skrattar fortfarande, du kan väl inte på allvar tro att det ska få några konsekvenser?

Kontrast P24

Inte "andra", tidningen menade jag..men det kommer du få reda på.
Manager

2009-04-02 17:55
Mabande:

Javisst är det, strikt legalt sett, inte ett direkt hot, men det är det ju inte när några motorcykelsnubbar kollar på när polismannen som utreder dem hämtar sina barn heller (utan att för den skull jämföra situationerna).
Dessutom: när har nån av oss tre rakt av hävdat att det lagen säger är en absout sanning? ;)
Bara för att en majoritet i tråden säger att de inte tycker det var ett (direkt/indirekt) hot innebär det vare sig att det inte var det, eller att inte Calle hade anledning / möjlighet att uppfatta det som det.

Eftersom vi går efter demokratiska regler borde väl majoritetens val gälla? Och som sagt, enligt svensk lag är det inget hot. Visst kan Calle fortfarande uppfatta det som ett hot men tar han det till domstol kommer han att förlora. Därför ÄR det inget hot men kan uppfattas som det av vissa uppenbarligen.

Majoriteten av befolkningen ansåg ju att borgarblocket var ett bra val i senaste riksdagsvalet, men det gör det inte till en sanning för det ;)

Det var en sanning hos dem just då. Saker är föränderligt och får du majoriteten på din sida så kommer det vara sanning att Critical har utfört ett hot.

Att skriva under pseudonym löser f.ö. ingenting. Det finns alltid nån som inte vet att anonymiteten är så viktig, eller helt enkelt inte bryr sig. Själv har jag på begäran plockat bort ett antal inlägg under årens lopp p.g.a. att namn nämndes eller alternativa karriärer möjligtvis kunde avslöjats. Helt utan att det skulel vara några indirekta hot inblandade.

Givetvis är det inte lätt att hålla sig bakom andra namn eller försöka hålla sig anonym om man är en känd figur men om personen i fråga ber dig plocka bort inlägg visar han ändå att han aktivt kämpar för att hålla sig anonym. Calle kunde aktivt plocka bort adressen från hitta.se och eniro.se samt skriva under en pseudonym om han ville hålla sig anonym men uppenbarligen var han helt cool med att vara offentlig. Så jag förstår inte ens varför vi har den här diskussionen.
Redline!

2009-04-02 18:39
tihi tihi ...

Länk till
http://www.complex.com/blogs/2009/03/16/the-unauthorized-history-of-rapper-threats-against-the-media/

Här kan ni läsa om fler konflikter mellan rappare o media ... Underhållning är det ju men stämning o skit e ju rätt fjantigt. Hade varit nicare av Kingsize o såga Criticals nya ännu mer men kanske inte gick helt enkelt så Polisanmälan va det enda som kvarstod ...

www.basementality.se - Underground Underdogs

2009-04-02 18:44

2009-04-02 19:10
Doc Ock
* "Eftersom vi går efter demokratiska regler borde väl majoritetens val gälla?"
- Det går inte riktigt att applicera på åsiktsfrågor. Vi kan ha en majoritet som tycker någonting utan att det för den sakens skull är sant. Som när det var en etablerad majoritetsåsikt att afrikaner inte var fullvärdiga människor

* "får du majoriteten på din sida så kommer det vara sanning att Critical har utfört ett hot."
- Nej. Den sanning som kommer kunna visas då är att en majoritet tycker att det var ett hot.
Om Critical menade det som ett hot är det bara han som vet.
Om Fleur uppfattade det som ett hot är det bara han som vet.

* "om personen i fråga ber dig plocka bort inlägg visar han ändå att han aktivt kämpar för att hålla sig anonym"
- Javisst, men det är ändå after the fact. På samma sätt som Calle kan ta bort sina uppgifter från eniro och hitta nu så kommer det ju inte hjälpa någonting mot det faktum att Critical redan har letat reda på dem.

Det resonemang du för kring Calle Fleur är som att de personer som ber mig ta bort inlägg skulle varit förutseende nog att sätta strikta order på sina polare och bekanta att inte yppa någontingo ch att deras polare skulle varit tillräckligt koncentrerade för att hålla käft, alltid - annars så får de skylla sig själva (och jag behöver alltså inte plocka inläggen).

* "uppenbarligen var han helt cool med att vara offentlig"
- Uppenbarligen förväntade han sig ju inte att folk skulle hota att "hälsa på honom" bara för att han skrivit en negativ recension eller två.
Att någon kan få tag i dina adressuppgifter via internet gör f.ö. inte att du är en offentlig person. Det är även tveksamt om man blir en offentlig person av att vara skribent för en tidning med en upplaga på ett par tusen(?) ex (i och för sig är han ju inblandad i dn på stan också, men det kvalificerar nog inte heller för ett direkt kändisskap). Offentliga personer är (lite generaliserat) politiker och kändisar. Calle Fleur är inget av de två...

10-4, over...

2009-04-02 19:17
kiko - Tack för länken :)

10-4, over...

2009-04-02 19:39
fan jag orkar inte egentligen har fan en tenta att plugga på men man måste ju titta till skiten ibland ändå

Tycker väl inte riktigt att MC-klubb jämförelsen är så bra även om det är sant att det inte skulle vara olagligt. Skillnaden är ju att Critical inte är en gangster utan en rappare som svarade en dålig recension med lite gammaldags fint kax, inget mer. Om man sen vill bete sig som en liten flicka/töntig pojke och springa efter fröken så får man ju självklart det. I detta fallet är fröken rättsystemet som inte bryr sig om sånt skit. Inte ens i civilrätten lär dom ta upp ngt baserat på så lösa grunder.

Tillbaks till viktigheterna....men fortsätt pågar jag återkommer
Manager

2009-04-02 19:51
Mabande:

- Det går inte riktigt att applicera på åsiktsfrågor. Vi kan ha en majoritet som tycker någonting utan att det för den sakens skull är sant. Som när det var en etablerad majoritetsåsikt att afrikaner inte var fullvärdiga människor

Givetvis, men sanningen just nu i den här frågan är att det inte är ett hot. Om 50 år kanske det har hänt så pass ofta att vi lärt oss att även en adress på en skiva är ett hot som när majoriteten lärde sig att afrikaner är fullvärdiga människor efter att de forskat i saken.

- Nej. Den sanning som kommer kunna visas då är att en majoritet tycker att det var ett hot.
Om Critical menade det som ett hot är det bara han som vet.
Om Fleur uppfattade det som ett hot är det bara han som vet.

Det här har blivit hårklyveri. Som jag sa innan så får Calle givetvis ta det som ett hot men enligt lagen är det inte ett hot och då kommer det inte leda någon vart att ta det som ett hot. Det kan iofs. leda till att vi om 50 år ser det som ett hot :D

- Javisst, men det är ändå after the fact. På samma sätt som Calle kan ta bort sina uppgifter från eniro och hitta nu så kommer det ju inte hjälpa någonting mot det faktum att Critical redan har letat reda på dem.

Det resonemang du för kring Calle Fleur är som att de personer som ber mig ta bort inlägg skulle varit förutseende nog att sätta strikta order på sina polare och bekanta att inte yppa någontingo ch att deras polare skulle varit tillräckligt koncentrerade för att hålla käft, alltid - annars så får de skylla sig själva (och jag behöver alltså inte plocka inläggen).

Skillnaden är att polare är människor, som vi alla vet, inte är felfria medan man bara behöver plocka bort sina uppgifter från hitta och eniro en gång och sen är de borta.

- Uppenbarligen förväntade han sig ju inte att folk skulle hota att "hälsa på honom" bara för att han skrivit en negativ recension eller två.
Att någon kan få tag i dina adressuppgifter via internet gör f.ö. inte att du är en offentlig person. Det är även tveksamt om man blir en offentlig person av att vara skribent för en tidning med en upplaga på ett par tusen(?) ex (i och för sig är han ju inblandad i dn på stan också, men det kvalificerar nog inte heller för ett direkt kändisskap). Offentliga personer är (lite generaliserat) politiker och kändisar. Calle Fleur är inget av de två...

Med offentlig person menar jag inte kändis utan att han valt att skriva under sitt eget namn framför en pseudonym. Kanske var fel ordval. Vilket fall så är han hiphop-skribent och då får man ändå ha i åtanke att man kan bli påhälsad om man sågar fel person och därmed ta de steg som behövs för att försvåra för folk att hitta en. Jag menar Kartellen slappar upp folk till höger och vänster.
Redline!

2009-04-02 21:41
Critical, filmskaparen har väll inget uttryckt hat/ogillande gentemot Bush till skillnad från dig som tydligen tycker ganska illa om den här Calle och det tycker jag gör stor skillnad på ditt intro och en hollywoodproduktion.

Konstigt vad menar du?
SMÅLAND!

2009-04-02 22:17
critical: jo jag har fattat att du skrattar åt hela grejen och det är jättetufft, men jag anser att det är efterblivet av många anledningar, t ex du gör det mot någon som egentligen inte har nåt att sätta emot om de nu skulle vara ett hot(vilket de tydligen inte är) men jag vet folk o du vet förmodligen folk som skulle knulla upp dig för o göra en sån här grej o säga deras adress.

du skulle förmodligen inte göra det mot ken om han dissade din skiva bara för o ta ett exempel liksom. du passar på för snubben e lite fruity o om han inte kan försvara sig mot dig enligt honom kommer han ju självklart polisanmäla

www.twitter.com/mzamora036