I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kingsize Magazine stämmer Critical

Svensk Hiphop - Allmänt

2009-03-30 17:51

Kingsize Magazine stämmer Critical

Här skriver jag enbart vad som hänt hittills, all information jag har tillhands, jag ger inga onödiga kommenterar, av anledningar som framkommer längre ner.

Carl-Johan Fleur kanske några känner igen från att vara skribent / recensent i tidningen Kingsize Magazine. Han har skrivit om mig ett par gånger, senast i den här recensionen:

Här har ni introt på "En Varning" LP´n (släpptes i februari):

Audio:

Och här kommer mailen (Jag har censurerat mailadresser och telefonnummer):

-------------------------------------------------------------------------------
Subject: ?
From: "Calle Fleur"
Date: Thu, March 26, 2009 10:09 am
To: Critical Basementality
Priority: Normal

Okej, en stilla undran: ska jag ta introt på "En varning" som ett hot?

Tror du på allvar att vi kommer skriva om din platta - som du har skickat till
redaktionen - då?

Du har ett och annat att förklara...

/Calle
Från: Critical Basementality
Ämne: Re: ?
Till: Calle Fleur
Datum: torsdag 26 mars 2009 19.07

Well, plattorna var till Martin Brandt, jag lamnade dem vid redaktionen,
det var ingen dar, sa nan antog val att dem var till dig eller sa hamnar
alla plattor hos dig i slutandan, vad vet jag...tror faktiskt han skrev
att han gett dem till dig..

Anyways, du ar recensent, sa dont get gassed up

Din spalt ar ju inte direkt nagot jag gar bananas for eller grater en flod
for om jag inte skulle vara med i, sa gor som du vill, om du vill halla
det
personligt eller professional ar upp till dig
Dont get gassed up? Är du helt jävla dum i huvudet?

Du lämnar ut min hemadress i ditt skivintro - och jag ska inte ta det personligt? Du
blandar inte bara in mig, utan min tjej och andra. Om du inte inser att du gick över
gränsen där tycker jag synd om dig.

Om du har läst Kingsize de senaste åren vet du att jag skriver betydligt mer än den
där "spalten" - som du borde vara tacksam över att överhuvudtaget ha blivit omnämnd
i.

Du kan glömma att någonsin bli omtalad i Kingsize igen, medan vi på tidningen
funderar vidare på om och hur vi ska gå vidare med det här juridiskt.
Subject: kontakt
From: Camilla Berg
Date: Fri, March 27, 2009 2:56 pm
To: Critical Basementality
Priority: Normal

Jag mailar er pga av en ljudfil samt mailkorrenspondans som har skett
mellan Henrik Jensen och Kingsize medarbetare Calle Fleur. Jag önskar
att Henrik kontaktar mig på telefonnummer 08-*** *** **. Jag vill
gärna prata med honom innan jag överlämnar ljudfilen till vår advokat
samt åklagare.

MVH

Camilla Berg

VD Ansvarig Utgivare
King Publishing AB
Erik Dahlbergsgatan 30
SE 115 32 Stockholm
www kingsizemagazine.se

Det är mycket saker jag har låtit vara osagt, dels för jag inte tänker gola på mig själv, och dels för jag inte vill ge dem något att gå på.

(Inlägget flyttat av Mabande 2009-03-30 18:55:24)

2009-03-30 18:29
Jag fattar inte varför du ens nämnde honom överhuvudtaget i introt?

Manager

2009-03-30 18:48
Haha, crazy shit :D
Redline!

2009-03-30 18:50
va löjligt haha
http://www.goteborg.se

2009-03-30 19:04
Skulle vara riktigt intressant att veta vad syftet var, men yttrandet "dels för jag inte tänker gola på mig själv" så känns det smått uppenbart...
Kan inte säga att jag är förvånad över reaktionen i alla fall.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-03-30 19:29
Nu vet jag inte om du missförstod, osäker på vad du menade, men det finns mycket att säga som dem kan dra nytta av menade jag, för att förtydliga .. kan ju inte gå in på det än dock.

2009-03-30 19:39
Fyfan va GÖTT!
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE

2009-03-30 19:41
vad sägs exakt i introt för oss som inte har hört?

2009-03-30 19:44
fuck kingsize iaf, köper nån ens skiten längre?
http://www.myspace.com/kpeemusic
Martin Zamora - Skunk Fiction mixtape ute SNART!
FET SKIT!

2009-03-30 19:45
Farmer...
introt finns ju att lyssna på i hans inlägg längst upp
FET SKIT!

2009-03-30 19:45
Farmer - Det är ett 112-samtal där en rädd röst i korthet säger att "det är nån i min lägenhet, jag har gömt mig på toaletten, kom till (privatbostadens adress)".

Critical - Okej, ska bli intressant att höra sen när saken är utagerad då...

10-4, over...

2009-03-30 19:48
Ända som sägs i introt är ju gatan och dess nummer. Förstår inte hur kingsize snubben känner sig träffad så pass mycket. Löjligt är ju bara förnamnet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-30 19:50
Hehe missade helt att länken va där uppe ;P

Det e ju uppenbarligen något att ta personligt eftersom det är hans adress, så jag vet inte riktigt vad Critical menar med den saken.

Man vill ju veta varför introt var där från första början.

2009-03-30 19:51
Sen så e det väl klart att man får ta lite skit eftersom Kingsize måste ju ändå räknas som en rätt stor bricka i det svenska hiphopspelet :D

2009-03-30 19:53
Farmer P23

Hur ska man igentligen åka fast? Varför tar han det personligt? Ändå som sägs är adressen han bor på. Inga namn och mer är nämnt. Inget säger ju att det är han på Kingsize i introt, kan ju vara någon annan i det huset. Att skrämma med stämmning o.s.v är bara barnsligt. Kingsize har jag aldrig själv köpt och kommer aldrig att göra det. Visst har man varit nära på att köpa den men efter sådana barnsliga grejer från en som jobbar där tar man sig inte ens en titt på den tidningen framöver.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-30 19:59
Jag håller med om att det är barnsligt. Inget snack om den saken.
Hoppas verkligen att Critical inte åker dit på nått sett.

Jag menar mest att det e ju ganska självklart att det e riktat till honom, och även om det skulle kunna vara nån annan i huset, så känns det rätt långsökt.

Sen om nån köper tidningen är ju en annan fråga.
Jag har nogg köpt 2-3 nummer eller så men blir alltid lika besviken på att det e så lite svenska grejer med. Vill jag läsa om hiphop från staterna finns det en hel drös bättre tidningar.

2009-03-30 20:01
Ruzz - Om nån du sågat i en recnsion plötsligt langar in din adress som scenen för en home invason är det väl inte så långsökt att anta att det är riktat till dig?
Men i och för sig kan det ju vara riktat till nån av grannarna eller bara en påhittad adress som råkar ha en verklig motvarighet...

Farmer - Om det hade varit redaktionens adress så tror jag nog det hade tagits som "lite skit" och bara fått passera, men när det är hemadressen så är det personligt.
Som om en recensent skulle skriva om rapparens privatliv istället för hur musiken låter.

10-4, over...
Promotor

2009-03-30 20:02
Förstår att snubben flippar! Skitsamma hur allvarlig det är! Att släppa en snabbt säljande skiva, där man säger någons adress i introt är riktigt jävla lågt!! Även om man inte har fiender eller liknande, så vet man inte vad man har att förvänta sig!!

Så min syn på det hela:
Lågt av critical
Barnsligt av kingsize nissen

2009-03-30 20:02
Ruzz & Farmer - Kan dock hålla med om att tidningen Kingsize inte ger så mycket :)
För mycket spel och mode istället för musik (i alla fall senast jag köpte den) : /

10-4, over...

2009-03-30 20:08
om det nu inte var menat som ett direkt hot i någon form eller du har någon form av förklaring/ursäkt, varför går du inte bara ut med det offentligt och har en chans att påverka kingsize till att inte dra igång en rättsprocess eller avbryta den?

2009-03-30 20:29
Priyan

Well, du har mer eller mindre räknat ut det själv, om jag, av någon anledning, hade tyckt att en ursäkt skulle vara på sin plats så hade jag förmodligen redan gått ut med den.

..glöm det!

2009-03-30 20:31
Calle Fleur är kass. Kingsize är kass och alldeles för mycket mode och skräp. Men det var inget fel på recensionen som fick Critical att se rött.

Ps. G-G-G-G-Unit!

2009-03-30 21:04
hahaha, så jävla fjantigt av Kingsize och Calle. Fy fan. Att man tar illa upp över en sån liten sak
. inte direkt så man googlar upp adressen och ser vem som bor där. Inga namn näms heller. Sen att han nämner att han blandar in hans flickvän också WTF?!. Bara att lägga ner löjleriet. Dagisnivå på högklass. Klart man blir lack om en kritiker som hatar hiphop och är rå rockare(exempel) trycker ner rappare en efter en. En som verkligen hatar hiphop gamet. bara att ge tillbaks i ansiktet på dem. BLAUW! OverNout
du är lika värd som bubblorna i min spottloska

2009-03-30 21:10
go kingsize! vem fan är critical?
FUCK A BLOG DAWG CAUSE ONE DAY WE GON MEET

2009-03-30 21:31
VARFÖR göra en så korkad grej? det är jag nyfiken på.

2009-03-30 21:37
Jag vet inte riktigt om jag förstår orsaken till varför Critical blir stämd. Om Calle Fleur anser sig vara en offentlig person där han eller någon annan i hans närhet kan tänkas ta skada av att få sin adress namedroppad i en låt så borde han väll starta med att ta bort den informationen på eniro.se och hitta.se?

2009-03-30 22:01
DejaVu - Javisst kan vem som helst kolla Eniro eller (om de är old school) öppna en telefonkatalog, men det är en stor skillnad mellan att ha den möjligheten och att komma med "jag vet var din brevlåda bor". Det senare antyder ju att man faktiskt tänker komma på besök även om det i strikt laglig mening inte är ett hot. Adressen i kombination med handlingen i introt är inte helt svårt attt tolka som "tjena, jag vet var du bor och jag kommer hälsa på när du minsst anar det". Sen vet jag ju inte heller varför en stämning skulle vara effektivare än en polisanmälan (som förmodligen inte kommer leda nån vart, men åtminstone inte kosta fleur några pengar)...

10-4, over...

2009-03-30 22:31
säger som optimistisk, lågt av critical, löjligt av calle

2009-03-30 23:21
Mabande P32 / essge

Haha, sen när blev det ok att gola, prata med polisen/åklagare?

2009-03-30 23:52
Critical - Sen när blev det okej att (mer eller mindre förtäckt) hota folk bara för att de inte gillade ens musik?
I och för sig, Calle borde väl knallat ner till närmaste hood och hyrt några torpeder antar jag. Det hade ju definitivt löst grejer. Seriöst är jag ganska besviken, för jag hade ganska gottt intryck av dig tidigare : /

Men men, jag har sagt det jag hade att säga, så jg lämnar väl den här tråden åt sitt öde.

10-4, over...

2009-03-30 23:59
Du är jävligt snabb på att dra slutsatser.
Men "Calle borde väl knallat ner till närmaste hood och hyrt några torpeder antar jag."
Haha du driver med mig? Skriv en bok....använd din fantasi till nåt annat.

2009-03-31 00:08
Jag älskar det här. Gud vad jag älskar det här.

2009-03-31 00:19
hehe jag tror inte att mabande var seriös!

töntigt att ta bort mitt inlägg i vilket fall, jag uttryckte en ärlig åsikt.

Men jag håller mig vid att kalla honom en fjantig liten flicka då.

Critical: Det är inte ok att gola bland kriminella/polare tror du att vanliga människor som Kalle Fleur bryr sig om en "stop snitchin" kampanj eller liknande? Det löjliga är ju att han ens anmäler det då det inte finns ngt att gå på, det finns ju inget uttalat hot eller ngt i den stilen! O i ärlighetens namn så är väl inte du direkt en farlig kille eller någon slagskämpe jag fick alltid intrycket av att du verkar rätt lugn...

bry dig inte om mabande o hans uttalanden för mkt heller, han är en samhällets stöttepelare, en besserwisser o en stundtals informativ whoa admin som älskar att bidra med långa utläggningar i olika frågor...hate it or love it antar jag

2009-03-31 00:19
Word Aggro. :')
aahokej

2009-03-31 00:30
var glad att du får någon uppmärksamhet överhuvudtaget, ty du är sämst
 http://www.rocbattle.com/JakkDaVinci

2009-03-31 00:34
Jaha, nu kanske den där Critical kan åka in i finkan. Det var ju på tiden! Drägg!

2009-03-31 00:37
alltså som jag förstår det har de ju inte gått vidare med detta på något lagligt vis än, så du kanske faktiskt inte ens blir stämd eller polisanmäld? att de överväger saken är väl rätt förklarligt då de kanske har en viss syn på saken, men än så länge har de väl inte gått vidare med saken, eller?

2009-03-31 00:37
Sen hade det ju varit rätt coolt om han åker in och sen gör comeback.

ÅTALA HONOM

Man får det man förtjänar

2009-03-31 00:39
MRsalesman

Vare sig bland kriminella eller inte så är det väl rätt tabu att springa till polisen för minsta grej... jag menar klart folk anmäler sin bil stulen osv.. men en sån här grej?!

Det det jag menar! Du har ju träffat mig ... också därför jag tycker det är lite förvånande att han gör en sån grej av det.

Haha.

2009-03-31 00:41
Det är väl helt naturligt att Critical svarar på vad Carl-Johan Fleur skrev ? Sen när står skribenter över kritik ?
http://www.aktivdemokrati.se/

2009-03-31 00:43
SaulAbraham P22

Jag ringer dig från insidan så får du spela in mitt album Mac Dre stylee haha.

Priyan

Camilla skriver att hon ska göra det. "...innan jag överlämnar ljudfilen till vår advokat samt åklagare." Det var i fredags. Jag vet inte om dem gjort det än...ingen av dem svarar på telefon.

2009-03-31 00:52
nänä klart att dom flesta inte springer till polisen för minsta lilla grej vilket detta i princip är..jag menar eye-n-i polisanmälde inte när han blev pimpslappad (eller hur det nu va) av kartellen sebbe o det var ju ändå värre...

man måste ju i vissa fall anmäla saker av försärkingskäl el dyl...inte nerdy shit!

2009-03-31 00:54
haha, detta är ju bara skrattretande... från Fleur´s sida då. Skulle kanske funka i Amerikatt, om ens där, haha.
FET SKIT!

2009-03-31 03:20
Alskar Beef!

Tyckte det var helt javla ratt o outa adressen. Nan som vill outa min? Jag bor i villa, finns mycket bling bling att hamta. Ni far garna slica upp mig! PEJZ!

2009-03-31 09:28
Att nämna en adress är ett slag underbältet enligt mig men att sen hota med stämmning och börja grina de e fan barnsligt.
De e ju ungefär som att Marimba Rooney skulle anmält Chords för olagahot när han släppte schmack bara för han säger:

I jump up swing the touli/
Nunchucks straight out of a ninja movie/
Fucked up didnt really mean to injur groupies/
Tough luck i was aiming for Marimba roony so/

ref:
Schmack that ass Scmack/
Step up and ill schmack ure face/

osv.

Nä Recensent kanske inte är det bästa jobbet för Calle Fleur.
thundercooperfuckinbird

2009-03-31 10:06
HAHAHAH!

First of all!: Introt kan inte ses som nåt jävla hot eftersom man inte nämner vilket namn det rör sig om på den specifika adressen.

Det hade varit lågt om snubben hade folk efter sig eller styrde fett me business från sin lya. MEN!!!! Det här e nån jävla recensent på en 50-cent-tidning och jag misstänker att de enda som har något otalt me KingSize e Veckorevyn (eftersom KingSize snor deras kunder).

Jag tror att Calle känner att han står över Critical p.g.a. att han är anställd på "Skandinaviens största hiphoptidning" och därför på ett eller annat sätt var tvungen att visa att hans kuk var längre.

Critical, du kommer inte torska då detta inte är ett hot enligt svensk lag. Och skulle de skicka sina fetaste advokater (som när man sprutar vatten på Reinfeldt och får 20 000 i böter) kan du åtminstonegöra en låt om det och dra in det dubbla...

Any how, fuck da police, fuck Calle-Balle hahahahah!

Hörs mannet!

2009-03-31 10:11
Ha, ha. Kingzise är verkligen skit och Fleur deras sämsta skribent. Köper aldrig den tidningen längre. Critical är en hjälte! Hur fan kan idioten tro att han stämma någon för en adress som lämnas ut på det där sättet, dessutom bor det väl flera där.

2009-03-31 10:14
"Åtala honom" "Åtala honom"

Är det lågt självförtroende eller ren illvilja???

Skulle du hamna på kåken (högst osannolikt) är det bara o gå in me huvudet högt, right? De 60 dagarna kommer kännas som 30 om du vet att det var din musik, din konst.

Sen när du kommer ut recar du en fresh-out-of-jail.DIIIIISSSSSS!

Keep that shit up

2009-03-31 10:18
Svårt att se att en svensk åklagare går vidare med det här
www.markemusik.se
www.twitter.com/markemusik
http://mekkeriet.blogspot.com

2009-03-31 11:36
Klart som fan att Calle Fleur överreagerade så in i helvete, men känns ändå jävligt onödigt gjort av Critical, särskilt om han gjorde det enbart på grund av en ofördelaktig recension.

Du kan glömma att någonsin bli omtalad i Kingsize igen

Kändes lite bajsnödigt och fick mig att dra på smilbanden både en och två gånger.
lite "Jag ska se till att du är körd i den här branschen" känsla.
Jag tycke nog att Critical och Calle Fleur vekrar vara som klippta och skurna för varandra, de verkar ju båda lida av den värsta sortens storhetsvansinne.

Tycker för övrigt inte alls att Calle Fleur skriver så dåligt, när han väl skriver om hiphop, och tycker att Critical är en skillad rappare.

Ska bli intressant att se hur detta slutar.
Singeln och videon ute nu!
Www.move-enter.com & www.movebloggen.com

2009-03-31 11:45
"Kingsize Magazine stämmer Critical" varför heter tråden så? Jobbar du på aftonbladet? det stämmer ju itne någonstans

fuck kingsize fuck calle fleur