Såklart det är kvinnoförnedrande att slå sin fru. Men om du hade läst förklaringen så finns ingen större plats att utöva det. Och man har inte rätt att göra det för att skada.
Jag vet att det är två, i många fall, helt olika synsätt, och med de liberala modellerna så ja, är det även kvinnoförnedrande. Jag skulle aldrig slå min fru och de muslimer jag känner (även många äldre vuxna) skulle inte heller göra det. Det är något vi diskuterar med varandra.
Men ja, mannen är familjens överhuvud. Men det betyder inte att mannen ska bestämma över huvudet på resten av familjen. Kvinnorna har en stor roll i det vardagliga bestämmandet. Men mannen ses som överhuvud över hushållets välmående, finansiering osv. Medan kvinnan pga den naturliga processen att föda barn och amning osv har huvudansvaret över hemmet/barnen. Det är bara en annan modell att leva efter. Vem är någon annan att komma och säga att man är förtryckt och försöka tvinga på sin ideologi, om de själva lever lyckliga liv, där alla parter trivs bra med sitt sätt att leva och fördela uppgifter på.
Går det inte att applicera en 2000 år gammal religion i vårt nutida samhälle. Fast du vet ju inget om religionen som du kritiserar ens. Det du skriver här har du fått från lösryckta verser utan förklaring och kontext, och av skräckpropaganda, de hemskaste exemplen att hämta. Du vet egentligen inget om religionen för du har egentligen inte försökt förstå den. Tro mig, jag trodde också jag var 'kritisk' innan jag blev muslim, men det mesta är bara fördomar som är laddade av starka känslor som har sitt ursprung i felaktig information. Hate/fear-mongering.
asså, du använder mängden ord som vissa använder volymen i rösten vid diskussioner. stäng av dig själv, eller komprimera dig och ditt ego! jag förstår att ens verklihent inte blir större än vad man ser. bakom slöjan får man inte så stora perspektiv så där grundar jag mycket av min tanke i den frågan. ska jag verkligen behöva fråga alla muslimska kvinnor om dom vill eller inte vill ha slöja för att du ska acceptera min åsikt? tänk om jag har massor av muslimska (praktiserande av den ÄKTA läran) omkring mig? tänk om dom uppskattar porr och går utan slöja? orkar inte med dig och din fanatiska ide av något som kunde varit fint...fast ändå inte. tack och hej nu ska jag prova göra dubstep. och låten ska innehålla ljud från när stora bröst slår min skalle helt röd!
"It is the prohibition that makes anything precious" -Mark Twain
när du är könsmogen, knulla, se porr och lek arslet av dig! Garvar åt hur du uttrycker dig :P jo men jag håller med om det. hehe...man lever bara en gång så varför inte;)
Scrotum, ja, det var ju inte så att jag skulle dra fram min sabel och kalla allt folk till torget och hugga skallen av någon på riktigt....men behåll fantasibilden och lek med tanken att man fick göra så. kan kanske ge nåt nångång för nåt jag inte har nån aning om...
coma82 skrev: Scvrottum: det jag menar är att vi lever i ett elittänkande samhälle. Och det tenderar till att bli mer och mer elitism :( jag är själv kritisk till det. Men menar att i och med att samhället ser ut som det gör. Går det inte att applicera en 2000 år gammal religion i vårt nutida samhälle. Nu är jag verkligen inte för att använda religioners moralism över huvudtaget, men det är verkligen ett dåligt argument att religioner inte passar med dagens verklighet på grund av att dagens samhälle är elitistiskt. I synnerhet eftersom det verkar som att du inte tycker att ordet är särskilt positivt laddat.
stäng av dig själv, eller komprimera dig och ditt ego! Mhmm, för det är jag som slänger ur mig dryga, hånande, 'känslo-kommentarer', för att andra inte håller med mig.
bakom slöjan får man inte så stora perspektiv så där grundar jag mycket av min tanke i den frågan. Yes, det finns ett koncept inom oslam att det finns olika lager av spirituella slöjor kan man säga, som tas av genom stegvis utveckling av sin dyrkan. Kontakten blir större och insikterna djupare.
Och det är sådan perspektiv som är den viktigaste inom andlighet. Inte hur mycket man hinner festa, ligga med andra, testa på osv. Dessa saker har en och samma nämnare, vilket är lustar och begär. Den slags andlighet mynnar sig i satanism och ockult andlighet, villfarelse.
Du får ha kvar din åsikt, jag försöker bara förklara att den är felaktig.
tänk om jag har massor av muslimska (praktiserande av den ÄKTA läran) omkring mig? tänk om dom uppskattar porr och går utan slöja?Ja, tänk om. Men om de verkligen praktiserade hela den ÄKTA läran så går inte de sakerna ihop.
Skulle de göra det och rättfärdiga det, bara för att de själva lever så, så bedrar de sig själva när det kommer till islam, i just den punkten.
Skulle de däremot ogilla det de själva gör för de vet att det är emot islam, det skulle vara det bästa för dem.
scrotum: Jag håller med dig om att jag uttryckte mig lite konstigt, men oavsett om jag gillar elittänkandet eller inte så är det så samhället fungerar idag. Jag gillar inte heller det samhällstänk som finns idag. Men kan ju inte göra något åt saken. Så det gäller bara att finna sig i det. Diggerido: Jag är inte här för att skapa osämja bara för att debattera Jag säger inte att du inte har rätt till din åsikt. Alla människor får tycka vad dem vill. Men jag säger däremot vad jag tycker och du ger din syn på saken.
för att jag kallas koma :P
coma82 skrev: scrotum: Jag håller med dig om att jag uttryckte mig lite konstigt, men oavsett om jag gillar elittänkandet eller inte så är det så samhället fungerar idag. Jag gillar inte heller det samhällstänk som finns idag. Men kan ju inte göra något åt saken. Så det gäller bara att finna sig i det.Jag föredrar tankesättet att försöka förändra saker genom religion än att inte försöka förändra de saker man tycker är felaktiga alls. Du hyllar i stort sett konformismen med dina inlägg.
Srotum: Jo visst jag kanske är konformistiskt tänkande. Men som sagt alla har rätt till sin åsikt så. Jag respekterar din åsikt. Men jag debatterar om mina :) Hoppas ni får en trevlig dag tack för att jag fick vara med i diskussionen :)
Din åsikt tycks vara motsägelsefull. Men visst, kör du på det
Din åsikt tycks vara motsägelsefull. Men visst, kör du på det Världen är motsägelsefull. =)
I try to stay uplifted so that bullshit can pass me
Mhmm, för det är jag som slänger ur mig dryga, hånande, 'känslo-kommentarer', för att andra inte håller med mig. det blev så för att du tog något som inte ens var sagt och la det i min mun. och beskyllde mig för det. jämförde jag verkligen våldtäkter mellan kön? har jag någonsin gjort det?
du var så jävla medveten om att jag inte hade gjort när du skrev din skit att jag lacka. fattar du inte det måste du verkligen vara ett skal som bara speglar adras tankar.
scrotum: Men jag är en udda människa ;)
grejen är den att jag inte tror på elittänkande men tror heller inte religion skall styra en stat. Tror på mänskligt förnuft istället
hehe...man lever bara en gång så varför inte; hehe...man lever bara en gång så varför inte;) Sant. men tyckte bara det lät komiskt. livet handlar om att njuta av det. Inte hindra sig från goda frestelser. jag menar inte bara porr utan överlag.
Tror på mänskligt förnuft istället +++
Blweria du var så jävla medveten om att jag inte hade gjort när du skrev din skit att jag lacka. Det var jag faktiskt inte. Jag trodde att du gjorde det för att lägga en ’smarty-pants’ kommentar bara för att…
Jag antog iaf att man i mitt inlägg måste förstå att jag inte menar att det faktiskt inte finns några män som blir våldtagna. Dvs att skillnaden i antal könen emellan är så stora att det inte går att jämföra. (Och med det sagt så är det inget mindre vidrigt/traumatiskt att en kille blir det. Eller att jag raderade ut de manliga offren.) Så att ens påpeka ut det på det sätt som du gjorde tolkade jag då som en jämförelse.
Och min egen kommentar kan jag såhär i efterhand känna var överflödig och anklagande ja. Vilket åter då speglar den mänskliga svagheten och det ständiga behovet av påminnelse gentemot sig själv. Behovet att träna sitt tålamod och sin förståelse, och att tygla sig själv i situationer då (starka) känslor dyker upp till ytan.
Därför man bara kan arbeta med sig själv och lära sig se sina egna reaktioner och bearbeta dem istället för att projicera orsaken av det egna handlandet på någon annan.
coma82 Jag är inte här för att skapa osämja bara för att debattera Det är vi båda=) Det är stora ämnen och starka åsikter så det låter och känns ibland lite som hårda toner. Men det får det väl vara i en debatt. Man kan bara försöka hålla sig sansad osv.
Men kan ju inte göra något åt saken. Så det gäller bara att finna sig i det. Så du har inte någon möjlighet att göra förändringar? Det första man kan börja med är att rannsaka sig själv. I och med de resultat man själv uppnår kanske i sig uppmärksammas av omgivningen. Sedan kan man ta upp saker med andra genom att diskutera sakerna och uppmärksamma dem. Det kan påverka några. Som i sig kanske påverkar någrea osv. Det är inga förändringar som vi kanske ens märker av, men vi kan ända vara med och skapa en positiv fraktal om vi försöker.
Att bara finna sig i det och följa levnadssättet bara för att det är ’så det är’ låter inte speciellt själ(v)gående heller om vi ska tala såna termer.
Tror på mänskligt förnuft istället Och vem bestämmer vad som anses som sunt förnuft? Jag tycker porr inte är det, du gör. Jag tycker det inte är sunt förnuft att använda sig av manipulativa metoder i affärer, det gör många säljare. Jag tycker inte det är sunt förnuft med ränta, det tycker många i det ekonomiska systemet. Vi behöver något som vägleder oss, genom att vi själva blir medvetna om den verkligheten, med vår egen erfarenhet och sökande. Annars kan många omoraliska saker målas upp som sunt förnuft, bara man hittar på rätt filosofi osv.
Producent
2011-11-22 22:11
Digerido.: Jag menar inte porr utan hur samhället skall styras. Porr är bara visuell fiktion med erotiska inslag :) Men det finns dålig porr och bra Porr. Kvinnorna skall naturligtvis behandlas bra :)
Och vem bestämmer vad som anses som sunt förnuft? Det gör vi alla som definierar det. Jag tycker heller inte samhället alltid innehåller sunda metoder. Tycker däremot inte det är sunt att låta religionen styra samhällen. Då det är folket som skall styra. Alla har inte samma övertygelse som du. Alltså är det omoraliskt att försöka övertyga dem om andlighet. tror dock inte du gör det. Men finns många som predikar om sin tro. (inte bara islam) Mänskligt förnuft tycker jag handlar om självklara saker. Vi styrs av pengar idag. Vilket är fel. Vi borde hjälpas åt och försöka uppnå mål genom möten istället för fokuseringen på hur mycket valuta vi får. Vi är bara människor inget mer. Sen så är 10 budorden självklara om man tänker förnuftigt. Du skall inte stjäla,dräpa, såra någon annan. Det är ju bara sunt förnuft.
coma82 skrev: Alla har inte samma övertygelse som du. Alltså är det omoraliskt att försöka övertyga dem om andlighet.Gäller detta andra eliter också, eller bara de som är inriktade på andlighet?
scrotum: Alla naturligtvis. Det är skillnad på diskutera och predika ;)
men åter till porr frågan: Jag tycker som jag sa innan att bara inte kvinnan eller mannen gör det mot sin vilja. Så är det helt okej. Är mycket emot inslag av våld (bdsm) Det finner jag inte som särskilt erotiskt. Men alla är olika så.
Om man skall komma till en övertygelse så skall den vara genom egen byggda värderingar och tankar. Men såklart alla påverkas vi av dem miljö vi lever i.
oj! här har det diskuterats hejvillt! :D
diggero: Och en process av inre strid mot de lägsta begären (jihad), gav bättre förståelse av den inre effekten av det, så blev det en naturlig följd att inte längre göra det. Med förståelse av något sker oftast att man naturligt lever efter det utan att det känns som något jobbigt. Nu kommer jag vara sjukt provocerade men när jag läste det så lät du som en sån där präst som predikar om hur bra dom är eftersom dom kan kontrollera sina lustar och i slutändan blir pedofiler...hehe..
Till tjejen ( bara så att jag inte är helt off topic )
Prata med honom!
Who made me like this? Was it me and god in co-production?
Va-Ra F27 Jag tolkar det som en signal att det kanske på något omedvetet plan egentligen var du som blev provocerad som tolkade mina ord på det sättet och var tvungen att skriva det (utan att jag försöker spela smart eller arrogant, bara rakt på sak och ärlig utifrån mina egna erfarenheter). För jag känner mig inte ett dugg bättre än någon. Jag har för många brister som jag försöker övervinna och bemästra. Och jag vet att vi alla har dem. Men jag personligen vill inte bli övermannad av lustarna för jag vet i mig själv och de jag har/haft omkring mig att det inte leder till riktig lycka. Och i denna tråd är det inte bara jag, som nu råkar vara fundamental muslim, som har poängterat det destruktiva resultatet av porrtittande. Men genom att ta på sig arbetet att försöka bli fri sina låga lustar så kan man kanske lära sig prestera bättre i det som verkligen är viktigt. Och komma till insikt om vad som är viktigt med ens liv. Hur den egna rollen spelar in i den större skalan. Genom (andlig) diciplinering och andligt arbete så hamnar fokus på vad som är viktigt till andra saker än det vi dagligen presenteras för. Och en naturlig följd är då att man inte lika lätt blir distraherad eller påverkad av det. Om jag låter som någon som tycker sig vara bättre är det mer, tror jag, tolkaren som av diverse orsaker blir provocerad av det.
Moderator
2011-11-24 22:09
Det är självklart inte okej att länka till porr i tråden. 4 - Posta inte olagligt eller stötande material Posta eller länka inte till något olagligt eller stötande material. Berätta inte, fråga eller uppmana inte heller någon annan att göra detta. Detta gäller alla typer av: - Upphovsrättsskyddat material - Porr - Ref-länkar (länkar från sidor där du får en fördel genom att andra klickar/registrerar sig via just din länk) - Rasistiskt material (ämnet är välkommet att diskuteras på en rumsren nivå i vårt politikforum) - Drogrelaterat material (även detta ämne är välkommet att diskuteras på en rumsren nivå i vårt politikforum) - Annat stötande, äckligt eller irriterande material.
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
Jag kan delvis hålla med om att den riktiga lyckan inte kommer från yttre saker, på den biten att yttre saker alltid kommer och går och om vi gör oss beroende av dem för att känna lycka så lägger vi väldigt stort ansvar och tyngd på något som ändå aldrig varar, vilket i slutändan gör oss olyckliga. Men: nu känner jag inte dig och jag kan tro på att det finns människor som hittat den här inre lyckan som inte beror på yttre omständigheter, men däremot så tror jag inte de här människorna sitter och lägger fördömanden över hur andra människor väljer att leva sina liv, vilket jag får intrycket av att du gärna gör. Om vi ändå ska sitta och analysera varandra ;) så får jag mer känslan att du av att ha tryckt ner allting istället för att faktiskt blivit fri från det ( vilket är väldigt vanligt bland religiösa människor ) och sedan sitter och är bitter eftersom alla andra inte gör samma sak som dig. Men jag kan ha fel :P
Summan av kardemumman. Att sitta och peka finger åt andra och säga "du lever fel, du lever rätt": ger dig inte intrycket av att vara en fri person.
Jag vet att jag låter fördömande, och försöker att inte göra det. Jag borde kanske hålla tyst istället, tänker jag också. Men jag känner att jag ändå borde säga något och jag gör det utifrån min kapacitet att förklara och förmedla. Jag vill inte fördöma någon, men samtidigt så tänker jag mycket på de destruktiva sakerna som vi lever mitt bland. Och jag tar mina chanser att diskutera dem. Jag anser att många olika saker är destruktiva. Men jag dömer inte personen som lever så, jag förstår att personen gör det, och om jag inte gör det så vet jag att det alltid finns en orsak till varje beteendemönster. Jag vet att man som uppväxt här saknar andliga verktygen och förklaringar. Man till och med blir matad med hat mot religion med de mest overkliga anklagelserna. Och man föds upp i en miljö som uppmuntrar en viss livsstil. Så det är inget konstigt att folk lever som de gör och tänker som de gör. Och det är inte heller medvetet. För att komma till insikt om en destruktiv egenskap/beteende så är ju första steget att erkänna den. Jag vet från min egen erfarenhet att det är så. Jag har blivit tvungen att på ett sätt döma mig själv och genomgå en inre rannsakan av mig själv. Och den är långt ifrån klar. Och det är inte alltid en så trevlig upplevelse. Man måste vända upp och ner på hela sin världssyn, ibland gång på gång. Vi föds ju inte med all kunskap, vi måste söka den och ifrågasätta den. Men om vi bara antar ett sätt att acceptera alla brister utan att försöka hitta lösningar så kommer det ju ingen ändring. Att bli troende gör ju inte att man helt plötsligt blir fri från allting. Det sker en mental förändring av perception som gör att man inte har samma inställning till lustarna. Men man blir ju såklart testad och utsatt som vem som helst. Men man finner den inre ron, lyckan och styrkan att avstå. Man vet vart det leder och därför inom sig vet att det bara är 'viskningar' som lockar. Det är inte samma tvångsbeteende eller känsla. Jag håller inte med om att jag bara tryckt ner allting, även om jag tampas med vissa av mina gamla destruktiva beteenden. Och jag har inte avsikten att peka finger, utan att försöka visa att det finns någonting annat än vad den materiella erövringen erbjuder, som skadar så många människor, och ger dem verktyg att till och med vara stolta över det.
Kan tyvärr inte hålla med dig. Att kalla något destruktivt är relativt. För mig innebär destruktivitet något som inte skadar mig själv eller någon annan. För dig är destruktivitet vissa handlingar som du och din religion kallar "fel". Du tycker att det är destruktivt att titta på porr, medans jag tycker det kan vara trevligt någon gång ibland. Sen försöker jag även att leta efter porr där man kan se att tjejerna njuter lika mycket som killarna och porr där man även upplever att det finns lite omtanke för varandra, det är svårt att hitta men det finns. Jag själv anser att jag bara förhöjer mina egna njutningar, vilket varken skadar mig själv eller någon annan och så länge jag inte gör det så tycker jag mina handlingar är hälsosamma och konstruktiva. Jag anser att livet är till för att njutas av och glädjas över. Medans jag vet att du skulle kalla mitt beteende okonstruktivt, men det gör du utifrån vad du tycker är rätt och fel från dina egna och religionens synpunkter, och du skulle även påstå att jag skulle bli lyckligare av att sluta titta på porr ( vilket i princip är att försöka kontrollera vad som mig lycklig/olycklig, men vem är du att avgöra det? ) Det kallar jag att döma och fördöma. Det vill säga: du sätter dig över någon annans beteende och kallar det fel och kallar det okonstruktivt, utan att egentligen ta reda på om det verkligen skadar den andre eller inte.
Dessutom så måste jag även nämna, som en kvinna som ser rätt bra ut, att jag njuter av att män tittar på mig. Vad jag däremot har problem med är att väldigt många män har problem med var gränsen för "nu är det nog" går. Därav att jag har fått lära mig att det bästa sättet att sätta gränser är att kommunicera, säga nej och att bli förbannad, något som jag önskade att alla kvinnor fick lära sig. Att vara stolt över sin kropp innebär för mig att få gå i hoodtröja och mjukisbyxor när jag känner för det och att visa upp den när jag känner för det, men oxå att ha rätt att ryta till och bli hörd när någon inte respekterar mina gränser.
Jag förstår hur du menar. Men jag håller inte med. Och jag argumenterar inte heller bara för en personlig destruktivitet. Utan för en kollektiv sådan, och även en som vi inte kan 'se'. Vi kan omöjligt se alla resultat eller nyttor/skadpr av allting. Religiöst sett alltså. Om man inte tror så förstår jag att man inte håller med mig. Om jag lägger det såhär då: jag tycker att porr för med sig mycket mer skada än nytta för samhället/människosynen osv. Och argumenten har jag skrivit i mina inlägg i tråden så jag besparar dig/er dem=) Jag fördömer levnadsätt, så långt kan jag hålla med om, men jag fördömer inte dig eller någon annan som person. Eftersom jag har viss förståelse till varför man inte tror, för jag själv har levt precis likadant. Jag har viss förståelse varför man växer upp och tar den syn man tar till livet här. Varför man neglerar den andliga kontakten. Det levnadsättet kritiserar jag. Jag tycker att den skadar hela mänskligheten sakta och stegvis.
ok :) . Vad menar du med att negligera den andliga kontakten? Du menar ditt sätt att ha en andlig kontakt? För jag skulle kalla mig själv väldigt andlig, inte andlig på det sättet som du är däremot. För där är vi igen inne på vad du anser vara det rätta sättet att vara andlig på :P Jag skulle faktiskt dämpa mig lite om jag var dig, eller fundera ut ett nytt sätt att prata om din religion. Om det nu inte är så att du faktiskt vill skrämma människor och göra dem defensiva, vilket jag egentligen inte tror är din avsikt.
Vad menar du med att negligera den andliga kontakten? Ja, det finns ju hur många sätt som helst att vara andlig. Men jag tror att det måste finnas en sanning som är den ultimata sanningEN. Människor kommer alltid att tycka och tro olika. Men precis som det samtidigt inte kan finns Gud som det gör det, så tror jag att det finns ett ultimat verktyget för den andliga processen. För om det nu finns en andlig del av livet, så borde den vara av största vikt. Då faller mycket av de aktiviteter och den inställning som finns i dagens samhälle.
Vidare tänker jag att om det nu finns en andlig interaktion som vi förbättrar våra liv med, så är det ytterligare stöd för En Gud som håller ihop allting. Att allting bara skulle finnas i det perfekta system utan någon medveten kraft som puzzlat ihop allting är för mig personligen helt ologiskt.
Och om det nu finns en Gud så tänker jag att det är Gud som bäst vägleder människan.
Idag så finns en 'tradition' att man är sin egen 'gud' på det sättet att man själv puzzlar ihop det man vill tro på och följa. Och visst har man den friheten. Det är jättebra att människor söker det andliga. Men jag argumenterar att det oftast slutar med att man följer sina lustar och det man har ork med. Det som verkar för jobbigt eller inte passar in i ens liv väljer man bort och följer och talar om det som låter lockande/exotiskt/speciellt osv.
I den 'mysticism' (samlingsnamn) som är en ganska vanlig andlighet här i väst är man inte redo att göra uppoffringar eller att lida. Det blir en negativ aspekt av livet som man försöker upphäva. Men livet handlar mycket om att lida. Genom lidande växer man. Dessa principer handlar mest om den egna upplevelsen/erfarenheten och att njuta, att ta för sig. Det går i linje med den individualistiska andan som också finns i den politiska filosofin.
Jag uppmuntrar dock att söka det andliga var det än är. Jag själv gick igenom många olika trosuppfattningar innan jag hamnade i islam, och varje del hade sin viktiga roll och gav mig insikter som blev viktiga för mig sedan.
Många gånger grundar sig andligheten i vad man själv åtrår. Och på så vis så ja, tycker jag att islam är den bästa religionen, som jag även propagerar för. För den tar med i räkningen alla olika delar av den mänskliga naturen. Men den blir alltid feltolkad.
Sen har jag också en erfarenheten att många ofta egentligen inte har en djupare insikt i de saker de utåt uppmuntrar och säger att de tycker om av andliga slag. Exempelvis begreppet karma från hinduismen. Vilket är ett ganska vitt accepterat begrepp, med större tro på hos vissa och mer som skämt eller inte övertygad tro på, men man nämner den vid tillfällen då något händer som kan kopplas till det. Men man känner inte till, eller så struntar man i andra aspekter av hindusim som kastsystemet, som tillåter att vissa människor är mindre värda osv. Eller att kvinnor som vart gifta och blir änkor inte får gifta om sig.
Eller så är det inte så ovanligt heller att all andlighet avfärdas som något som hör till gamla tiden då man saknade den kunskap vi har idag.
Det var jag faktiskt inte. Jag trodde att du gjorde det för att lägga en ’smarty-pants’ kommentar bara för att… här skulle carl pilkington komma och skrika "BULLSHIT"
...han är Bullshitman om någon missat det. han avslöjar skitsnack.
De flesta människor lider idag, oavsett religion, andlighet eller utan tro. Så om du tror att du är speciell eftersom du lider så är jag ledsen att göra dig besviken ;) Men som sagt, det finns många religiösa personer som intar en mer ödmjuk approach än vad du gör som får mycket mer postivit gensvar. Om du vill att folk ska sluta vara rädda för religion så hade jag rekommenderat dig att ändra ditt sätt att approacha och inte prata ner på andra.
Va-Ra F27 Då måste jag vart otydlig. Självklart lider alla mäniskor. Men synen på den skiljer sig. Vad jag menade var att lidelse ses som en svaghet, något som man inte vill känna vid, att det inte finns något att hämta från det. Det finns ett synsätt att om man lider så har man fel perception. Då blir lidelse något som man skäms över och försöker dölja. Vilket ju ganska logiskt då kommer leda till annan psykologisk stress. Hur menar du med att inte jag är ödmjuk? För det att jag tycker det finns saker som är fel och talar om det? Tråden handlar ju om synen på porr. Jag argumenterar att porr har många negativa resultat till samhället i stort. Då behöver jag vara rakt på sak och visa och förklara det jag menar. Sen om det går emot någon annans sätt att se på det eller leva så betyder det väl inte att jag pratar ner på dem? Man ska väl inte behöva beat around the bush för att få fram sin syn.
Då får du förklara dig. Först uppfattar jag det som att du menar att endast riktigt andliga människor lider, för att sedan komma fram till att vi alla lider men att de riktigt andliga personerna är de som lider och vågar visa det? Eller måste man även visa sitt lidande utåt på ett särskilt sätt för att vara "riktigt" andlig? Du pratar om porr som om det handlar om "låga" begär. Att du skulle vara bättre eftersom du inte faller för de här "låga" begären, något som i allra högsta grad är att se ner på andra. Inte särskilt ödmjukt, nej.
Ingen av uppfattningarna stämemr med det jag menar. Att våga visa det är inte det jag menar. Men att se lidandet som en viktig del av den andliga processen/personliga processen. Såg precis en film och ett citat lyder ungefär; "the brightest light sometimes comes from the deepest blackness". Vad jag menar att det finns andliga principer, som ser ner på lidandet. Att om man lider så har man inte uppnått den riktiga upplysningen. Jag anser att porr är något som spelar sin roll i människan lustar. Skulle inte du hålla med om det? Varför tror du man använder sex som så stor del av marknadsföring? Och vidare argumenterar jag att porr bidrar till bla en idealisktisk och sexistisk människosyn och att männisor lägger ner energi/känslor på helt oväsentliga saker, med känslor av oro, ångest, känslor av otillräcklighet osv. Vidare argumenterar jag att om man själv engagerar sig i porr så kommer man att bli påverkar av den konsumering, och bidra till upprättahållandet av industrin. Och om vi tänker oss att människan har ett andligt ansvar så argumenterar jag att man inte kan skylla eller säga att det finns så många människor som gör det att det inte spelar någon roll att jag, som en person, skulle sluta med det. Vad jag däremot INTE anser, är att jag, bara för jag inte själv kollar på det, är en bättre människa. Att påstå det är att tillskriva mig en attityd/inställning som jag inte har. Men jag får väl argumentera för min sak precis som andra argumenterar för sina saker. Utan att man för den sakens skull ser ner på andra, bara för man inte håller med om varandra.
Jag vill också tydliggöra att jag såklart inte exkluderar mig själv eller muslimer från denna kritiska hållning. Den är lika mycket riktad mot mig själv som någon annan. Eftersom ingen är felfri. Att en person kan ha nått upp i andliga höjder betyder inte att denne per automatik kommer att bli kvar där. När man väl har fått insikt i något och man har den där starka känslan för det, man vet exakt varför osv för att man har fått bekräftelse på det osv. Då är en av svårigheter att hålla kvar den insikten så att den inte bara lever kvar som en tom rutin. Eller att man en tid efteråt när insiktens starka hetta lagt sig och man blir testad med sin ihållighet och hängivenhet. Man blir kanske lat eller börjar undra varför man gör det, eller inte gör det, som insikten förde med sig. Med detta talar jag inte ner på de som inte lever som jag eller efter islam. Jag förklarar bara vissa aspekter, som jag förstått dem, som innefattas av islam. Dess själva mekanism, andliga resultat eller dess teoretiska förklaring om man så vill. Precis som om jag skulle säga att; det är en brist i självinsikt när man pratar skit om eller kritiserar någon med anledningen att man blir stött / får inre reaktioner av motstånd pga något som den andre gör. Vilket enligt flera andliga principer, ibland grundar sig i att man i den andra personen ser något som man ogillar hos sig själv eller saknar hos sig själv. Då talar jag inte ner på personer eller tycker att jag är bättre än någon, även om det finns många, inklusive mig själv, som reagerar på detta sätt. Jag bara uttrycker den andliga lärans principer. Precis som med frågan om porr.
Jag anser att porr är något som spelar sin roll i människan lustar. Skulle inte du hålla med om det? Absolut, men att känna lust innefattar väldigt mycket. Du kan sitta och känna lust av att sitta och läsa koranen, du får en tillfredställelse av det. Vart går gränsen för vad lust är och vad är bra och dålig lust och varför är lusten i sig ett problem så länge man inte gör sig beroende eller skadar någon? Varför tror du man använder sex som så stor del av marknadsföring? Personligen så tror jag att det går att använda eftersom vi människor är så pantade och tror att så länge sexualitet är tabu, vilket det fortfarande i väldigt stor grad är även i de svenska samhället, så kommer de tilltala oss eftersom det är "förbjudet". Det är helt naturligt att ju mer förbjudet och "fel" vi gör något, desto mer dras man till det. Det vill säga, hade nakenhet och sex inte varit tabu, så hade folk inte omedvetet dragits till reklam med sexuella anspelningar ( eftersom den sexuella energin trycks ner det omedvetna, som sedan styr dig utan din kontroll ) Angående lidandet tänker jag inte argumentera så mycket mer än att säga att du e de perfekta exemplet på vad jag någonstans läste; att vi inte behöver ett helvete efter livet, eftersom vi är bra på att skapa det åt oss själva här på jorden. Om du vill skapa dig ett helvete i sinnet och göra livet till ett lidande, so be my guest!
Vart går gränsen för vad lust är och vad är bra och dålig lust Det ska jag inte ens försöka svara på. Men då är vi iaf överens om att porr spelar på våra lustar.
varför är lusten i sig ett problem så länge man inte gör sig beroende eller skadar någon? För att en så pass stor andel faktiskt blir beroende. Att följa lustar leder oftast till en ökning i det. Suget efter mer, på ett nytt sätt, eskalerar, och i den processen så märker man ofta inte ens det själv. Sen har vi den idealistiskiska, sexistiska människosyn som den ger upphov till, som inte gör speciellt mycket nytta kollektivt (se dokumentären jag länkade på sida 1).
Ligger prioritet i våra liv i att se bra ut? Att utstråla en attraktiv och (sexuellt) självsäker attityd? Är det det som gör personen viktig? Lyckad? Även om de flesta svarar nej på dessa frågor så finns det inte många som nekar att det är en sådan människosyn vi har. Det är de som tar för sig på det sättet som blir 'lyckade'. Och därför är det de som sätter ramarna. Så andra försöker haka på det dem är på. På det sättet skadas hela samhället av det. Även om det finns de som känner att de inte tar eller gör skada. Men då stöder man med handlande den perceptionen.
vi människor är så pantade och tror att så länge sexualitet är tabu, vilket det fortfarande i väldigt stor grad är även i de svenska samhället Hur är det tabu? Som jag ser det är det helt öppet i Sverige. Nästan varje TV program och film har inslag med det, varje kändis spelar på sexualitet, till och med barnböcker handlar om att vara tillsammans och pussas.
Så det är ingen som deliberalt gör att det är 'fel'. Jag argumenterar att det är helt tvärtom. Jag argumenterar också att människor har en naturligt blygsam inställning till sex och nakenhet från början (se dokumentären). Det naturliga sättet att vara. Och sedan blir påverkad av omgivningen. Från början tycker barn, inte för att de blivit påprackade, utan för att barn är så, att det känns typ konstigt med sexuell nakenhet.
Så det finns inget som är tabulagt med sex som jag ser det. Det finns överallt. Som den marockanska kvinnan som flyttade hit och blev helt chockad hur naket och sexuellt det är här. Och det, argumenterar jag, sker med en deliberal agenda.
Men visst, från början var det ju så om man ser det från dess samtid. Sakta, sakta började kvinnorna och männen klä av sig i media. Från början var det ju helt kontroversiellt. (En avstickare är att många av dåtidens kändisar som drev fram detta var ockultister, precis som idag). Sedan har man ju bearbetat synsättet till att många av barnen idag med föräldrar från, låt oss säga, 70-talet, har en helt annan syn. Varför? För att de är omringade av det. De vet inget annat.
Om du vill skapa dig ett helvete i sinnet och göra livet till ett lidande, so be my guest! 'Fel' igen=) Jag uppskattar allting i mitt liv, även lidandet, det är det jag menar. Varje lidande tackar jag för och försöker dra lärdom utav. Det tränar bla tålamod, hantering av situationer osv. Det är personlig utveckling. Men det blir svårare om man trycker ner den och låtsas inte om den, ser den som en svaghet eller att man har fel upplysning om man fortfarande känner att man lider.
DiggeriDoo "Men jag håller inte med. Och jag argumenterar inte heller bara för en personlig destruktivitet. Utan för en kollektiv sådan, och även en som vi inte kan 'se'. Vi kan omöjligt se alla resultat eller nyttor/skadpr av allting. Religiöst sett alltså. Om man inte tror så förstår jag att man inte håller med mig. Om jag lägger det såhär då: jag tycker att porr för med sig mycket mer skada än nytta för samhället/människosynen osv. Och argumenten har jag skrivit i mina inlägg i tråden så jag besparar dig/er dem=) " Men alltså.. det borde finnas något rimligt medel att argumentera för en kollektiv destruktivitet om du nu påstår det. Om du anser att porr inte är bra för samhället så är det väl inte helt uppåt väggarna att be dig visa något slags fakta eller statistik bakom det.. Jag förstår helt om du inte är helt insatt i frågan o inte har det... Men om du nu påstår att det är destruktivt. Så borde det inte vara svårt att definera exakt vad i detta som är destruktivt och varför porr orsakar detta destruktiva? (Du får ursäkta om du skrivit en massa sånt tidigare i tråden, för jag har inte läst igenom alla tidigare sidor =)) Och finns det inte någon slags gråskala i detta? Att säga att porr nödvändigtvis är destruktivt är ju att ignorera att det är skillnad i porr och porr. "Och vidare argumenterar jag att porr bidrar till bla en idealisktisk och sexistisk människosyn och att männisor lägger ner energi/känslor på helt oväsentliga saker, med känslor av oro, ångest, känslor av otillräcklighet osv." Borde väl inte vara så otroligt svårt att bevisa detta? Jag tycker att Va-ra har en väldigt bra poäng angående ödmjukhet. Det är väl just tanken på att även om du har dina åsikter och gärna argumenterar för dom. Så kan det vara bra att inse att man inte har all kunskap, vare sig du är andlig eller icke andlig. Det är just en ödmjukhet som vissa religösa och icke religösa saknar. Det är att inse att dom själva inte kan och vet allting här i världen, och därför ska man kanske inte fördömma och argumentera så självklart, när man faktiskt inte är helt insatt och vet allting. Jag kan med god ödmjukhet säga att jag vet ganska lite om porrbranchen generellt sätt. Men jag tror definitivt inte att den påverkar samhällets syn på sex lika mycket som du påstår. Det lilla jag vet är att när jag vill se porr så har jag svårt att hitta porr som gör mig upphetsad. För den mesta av porren är väldigt industrialiserad och kall. Jag blir uphetsad av att se en man och en främst en kvinna uphetsad. Och sånna porrfilmer ser man sällan.
"Ligger prioritet i våra liv i att se bra ut? Att utstråla en attraktiv och (sexuellt) självsäker attityd? Är det det som gör personen viktig? Lyckad? " Det är väl ändå relativt självklart att man vill se bra ut och utstråla någontigt attraktivt. Man gör väl det just för att attrahera andra människor. Man vill ha bekräftelse och attrahera andra människor? Jag har svårt att se vad detta har med porr att göra egentligen.? Och vare sig du vill eller inte så är sex ganska tabu i dagens samhälle. Visst finns det samhällen där det är ännu mer tabu, men det är fortfarande tabu.
(Du får ursäkta om du skrivit en massa sånt tidigare i tråden, för jag har inte läst igenom alla tidigare sidor =)) Jag har som du kanske anade skrivit olika argument, och länkat till en dokumentär på första sidan som heter Sexy Inc.
Att det finns mycket underlägg för detta är jag säker på, men känner inget behov att behöva leta fram någonting på. Det är därför jag argumenterar från det jag vet. Det har länge vart ett stort intresse hur media påverkar människor och att observera människors beteende, reaktioner osv. Nu är detta inget 'bevis' men jag skrev min C-uppsats om barns tv-tittande och då skrev jag om den sexistiska påverkan på barn och fick medtyckande och förståelse och inget att revidera.
Och vad är det som behövs att bevisas med att det skapas en sexistisk syn? Det borde nästan varje person ha exempel på från sitt egna liv. Killar kan inte gå på stan utan att huvudet går av och an åt alla håll, det är som en radare för tjejer. Och på det så har de egna ljud och saker att säga när de passerar någon. Tjejerna får automatiskt en känsla att det är där deras värde ligger. Och den förstärks av de ideal som kommer från media. Finns det någon 'ful' tjej med? Knappast. Ser de tjejerna egentligen likadant ut som de gör på reklamskyltar, tidningar, TV osv? Nej.
Visst att utstråla säkerhet och på riktigt ha det. Men idag ser vi att folk inte är nöjda med sig själva, eller inte vågar vara nöjda med sig själva. De känner press att efterlikna det som de ser vara de 'framgångsrika'. På så vis tar de efter inte bara utseendemässigt utan också attitydsmässigt. De måste anpassa sig och spackla upp sig (menar inte bara smink) för att känna sig bekväma. I den mening blir det en karaktär som man bygger upp och börjar spela.
Och jag säger detta i all ödmjuket. Om jag tror att detta är sanningen, ska jag då inte få säga det för att det går emot några andra människor?
"Nu är detta inget 'bevis' men jag skrev min C-uppsats om barns tv-tittande och då skrev jag om den sexistiska påverkan på barn och fick medtyckande och förståelse och inget att revidera. " Nu var väl ändå frågan om porr? Och det var väl knappast porr som barnen kollade på? Vad är det du menar skapar en sexistisk syn? Jag trodde debatten handlade om porr? Jag skulle gärna vilja se dig bevisa att Porr i sig skapar en sexistisk samhällssyn. Jag argumenterar inte emot att sexism är ganska utbredd. Däremot förstår jag inte hur det relaterar till porr. "Killar kan inte gå på stan utan att huvudet går av och an åt alla håll, det är som en radare för tjejer. " Killar som lägger märke till tjejer är väl knappast någonting nytt eller speciellt märkvärt? "Visst att utstråla säkerhet och på riktigt ha det. Men idag ser vi att folk inte är nöjda med sig själva, eller inte vågar vara nöjda med sig själva. De känner press att efterlikna det som de ser vara de 'framgångsrika'. " Att man söker sig efter att klä sig eller framföra sig själva som framgångsrika efter det ideal som finns i dagens samhälle är inte heller speciellt konstigt. Och inte någonting som nödvändigtvis leder till att folk är missnöjda med sig själva. Vad jag undrar är om du har något bevis på att folk generellt sätt är missnöjda med sig själva idag? Och att det är någon skillnad från hur det var förr? Och varför är denna missnöjdhet en konsekvens av sexism och porr? Varför inte helt enkelt uppfostran? Där folk inte uppfostras på ett sätt där de lär sig uppskatta sig själva? Enligt mig så är det inte säkert om folk är mer missnöjda nu än förr, och jag kan tänka mig 100 olika orsaker till varför det är så. Jag är helt medveten om att det här är en väldigt komplex fråga. Och jag har har inte alla svar. Men jag tror definitivt inte att du har alla svaren. Det är just därför jag ifrågasätter det du påstår. För jag tror inte du har nått belägg för det. =)"Och jag säger detta i all ödmjuket. Om jag tror att detta är sanningen, ska jag då inte få säga det för att det går emot några andra människor?" Du får säga vad du vill =) Du säger det dock inte i ödmjukhet. En ödmjuk person är en person som inser att dom kanske inte vet allt. Och dom är också villga att acceptera att man kanske har fel.
Nej såklart de inte tittade på porr. Men nakenhet i media och porr är inte alltid så långt ifrån varandra längre. Och båda har med sex att göra.
För mig behövs inga bevis. Jag har har sett det och fått den slags inormation jag behöver för att ha en personlig övertgelse.
Att sexism är relaterat till porr är för mig iag ganska självklart. Och även sex och nakenhet i annan media blir stegvis 'grövre' och naknare. Såklart det påverkar synen på nakenhet och sexism. Det behövs inga bevis för det. Men vi vet att omgivningen formar ens perception. Om man vistas runt nakna i reklamskyltar som har en sexig pose och min, om man på teve ser sexualitet, om idolerna sjunger om sex och förförelse osv så kommer det ju såklart göra att sex blir någon helt vanligt.
Och om man sedan, vilket man nästan per automatik gör, speciellt som kille, går vidare till porr. Självklart kommer det att sätta sig i ens perception. Man kommer tänka mycket mer på sex, det kommer ploppa upp mer fantasier, mycket lättare, man kommer associera till det. Och i en sådan miljö där det är accepterat och något av en glamour att vara charmig och åtråvärd så kommer det ju forma människor till det.
Att man söker sig efter att klä sig eller framföra sig själva som framgångsrika efter det ideal som finns i dagens samhälle är inte heller speciellt konstigt. Det är det jag menar.
Och inte någonting som nödvändigtvis leder till att folk är missnöjda med sig själva. Inte alltid missnöjda, även om det finns många sådana också. Tänk de som inte passar in i måttet. Vad händer med dessa personer?
Varför skulle de annars efterlikna något. Bara för de får perceptionen att det är så man ska bete sig för att vara 'normal' och 'med i gänget'.
Jag sa inte att det generellt är så, eller att alla de som följer idealen gör det för att de är missnöjda. En annan orsak är att de vill passa in som de som utstrålar denna säkerhet/ideal. Det blir såklart de som får uppmärksamheten. Även om dessa personer själva många gånger är osäkra.
Såklart uppfostran har en del av saken. Och massa annat också. Problem har oftast flera olika aspekter. Jag jobbar med barn och jag ser barn som uppfostras väldigt bra. Men vissa har inte tillräckligt med självsäkerhet att vara sig själva. De måste göra som de 'populära' eleverna gör. Andra, de som ofta är ledarna, är egentligen osäkra, men då blir denna 'populärs-ideal' ett sätt att maskera det.
Såklart jag inte har alla svaren. Det har jag aldrig sagt. Vi människor har mycket liten kunskap och därför vi lätt kan blir vilseledda. Jag har min personliga åsikt och insikt i ämnet och argumenterar för den. Och jag kan såklart ha fel. Får jag inte argumentera och föra min åsikt, med den kunskap jag har inom det? Även om det till största del är andlig kunskap och insikt. Men i andlighet finns även psykologi och beteendemönster.
För att en så pass stor andel faktiskt blir beroende. Fel, den största andelen blir inte beroende. Det är tvärtom. Jag kan ta mig själv som exempel. Njuter av mina lustar, men min värld går inte under om jag skulle behöva leva utan det för en tid.Ligger prioritet i våra liv i att se bra ut? Att utstråla en attraktiv och (sexuellt) självsäker attityd? Är det det som gör personen viktig? Lyckad? Jag håller absolut med dig på den punkten. Vi lever i ett samhälle där vi tror att om vi bara har det yttre avklarat så löser allt annat sig. Däremot har jag märkt på mig själv, sedan jag blivit mycket tryggare och lyckligare i mig själv, att jag kan njuta mer av att klä mig i fina kläder och ta hand om min kropp. Jag drogs till det eftersom jag mådde bra i mig själv. Så personligen tror jag att det måste börja inifrån för att sedan visa sig på ytan, medans de flesta gör tvärtom.1. Hur är det tabu? 2. Från början tycker barn, inte för att de blivit påprackade, utan för att barn är så, att det känns typ konstigt med sexuell nakenhet. Jag kan säga dig, utifrån min egen erfarenhet av att ha arbetat med barn i alla åldrar i några år att dina uppfattningar är helt fel. 1. Både vuxna människor och lärare hyschar väldigt mycket med sex när barn frågar, de vill antingen inte svara eftersom de tycker det är olämpligt eller eftersom de inte vet hur. Det var oftare jag stötte på sådana vuxna än vuxna som kunde prata med barnen på ett konstruktivt sätt. Vad gäller nakenhet och sexuella bilder som visas i samhället så tycker jag det är en stor skillnad på vad som visas och vad som pratas om. Hade man haft mer diskussioner i skolan om sex tex så tror jag både tjejer och killar varit mer beredda på vad som finns där ute och hur de ska hantera det ( inte bara ta det för sanning bland annat ) Det har dessutom visat sig att sexualundervisningen har varit sämre de senaste åren, men inte har samhället blivit mindre sexualiserat för det? 2. Din tanke är rätt. Barn har inga problem med att vara nakna, så varför har då vuxna människor problem med att se nakenhet? Varför kopplar vuxna människor direkt nakenhet till någon sexuellt? Och särskilt vuxna människor inom vissa religioner? Varför kan ni då inte se en naken kvinna, precis som ett barn gör: en naken kvinna, inget sexuellt, bara hud. Så det finns inget som är tabulagt med sex som jag ser det. Det finns överallt. Du missuppfattar mig. När jag säger att sexualitet är tabu så menar jag inte nakenheten i media. Nakenheten är ett resultat av att vi i samhället fortfarande hyschar ner att kunna prata om sexualitet. Hade vi kunnat prata om sex och våra kroppar på ett mer konstruktivt sätt utan att tycka det är pinsamt så hade behovet av att söka den sortens kunskap från media inte varit lika stort.
Och om den vuxna nakenheten hade varit mer accepterad och sedd som något naturligt och inte enbart kopplat till sex så hade vi inte heller haft samma behov av att söka den genom media.