DiggeriDoo: Samhällets tillstånd kan speglas av det andliga tillståndet. Om man inte ser någon högre mening eller ett högre ansvar för sitt handlande så är det ’mer tillåtet’, medvetet eller omedvetet, att göra vad man vill. Eller, om man anser att en högre mening ger en mandat att göra det, så är det "mer tillåtet" att massakrera oliktänkande. Cuts both ways.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Men utövar du den självdisciplinen när det gäller sex med din partner också? Nej eftersom vi är gifta.
Eller har ni sex så fort lusten faller på? Och inte riktigt ja heller på den frågan.
men jag förstår inte var skillnaden mellan sex med en partner och onani ligger. En skillnad är att sex med sin partner i ett kärleksförhållande uppstår av ömsesidig kärlek osv. Medan onani bara är känslan av lust. Lusten har man ju i sig och kan uppstå dock utan någon av de faktorer, men det är en av anledningarna att utaöva en slags avhållsamhet för att inte ge hän och bli slav under sina lustar (I'm a slaaave, for you, som Britney så vackert mimade(= ).
Om man utövar någon form av avhållsamhet och diciplinering så blir man inte lika distraherad och ger hän åt de känslorna. Om man medvetet, och med avsikten att uppmärksamma dess effekt, inte tittar på på porr tex, så kommer man kanske märka hur mycket den påverkar hur man beter sig med ögonen och tankarna ute på stan exempelvis.
Eller, om man anser att en högre mening ger en mandat att göra det, så är det "mer tillåtet" att massakrera oliktänkande. Cuts both ways. Som den liberala verksamheten gjort under sina år och fortsätter att göra?
Vi är i ett skede där man inte bara kan skifta från det systemet som vi har. I Koranen så säger Gud ungefär att; Gud inte förändrar tillståndet hos ett folk (alltså kollektivt), innan folket ändrar på sitt eget tillstånd (individuellt ansvar). Om inte man rannsakar sig själv och erkänner att mycket eller en del av ens handlande kanske sänder ut signaler som bidrar till att skapa acceptans till någonting, så kommer man inte ens börja tänka på att ändra sina vanor. Den större risken är att man tar de små stegen och inte ens inser den ändringen man gjort. Därav den starka reaktionen när någon säger något som går emot det.
Att tillåta sig själv prata drygt och överlägset tex kommer att bidra till att andra själva struntar i att försöka formulera sig och då skapas en kultur där man använder fraser som egentligen inte säger något. Som många använder bara för att de tror de får överläge av det.
Att tillåta sig göra affärer genom att manipulera andra och använda 'symboler' på ett 'effektivt' sätt, men som kanske spelar på lustar och sådant som människorna lätt går till överdrift med. Det kommer att skapa en kultur där andra säljare ser att man 'lyckas bättre' på det sättet, utan att kanske ens bry sig om vad som händer med den kollektiva tillståndet. Med den friheten så går vi stegvis till överdrift.
Att dra in massaker har inget med saken att göra. Det handlar om ett eget ansvar, att med sitt eget handlande motivera och vara exempel, att inspirera andra att själva inse och lämna sin destruktivitet. Är all knas som uppstår av den livsstilen värt resultatet, bara för att vi vill ha 'roligt' eller lyckas' osv?
Moderator
2011-11-11 11:42
DiggeriDoo Menar du alltså att det är ok att ge sig hän åt lustar så länge det bygger på kärlek mellan två individer? Fast du sa att det inte direkt är så det fungerar heller. Bör man, enligt dig, utöva någon form av självdisciplin vad gäller sex även som ett gift par? Och nu menar jag ett gift par som känner lust kanske max två gånger om dagen, eller några gånger i veckan, inte ett par som bara har sex hela tiden. Vi kan övergå till att prata generellt istället för just om dig eftersom det kanske inte är helt ok för din fru att vi sitter och diskuterar erat sexliv.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Om man medvetet, och med avsikten att uppmärksamma dess effekt, inte tittar på på porr tex, så kommer man kanske märka hur mycket den påverkar hur man beter sig med ögonen och tankarna ute på stan exempelvis. kan du inte förklara hur du menar här, hur påverkar porr hur man beter sig med ögonen enligt dig?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Som jag skrev innan så gick jag först igenom den andliga förändringen, där jag av egen vilja avstod och ansåg att de många saker som jag ändrade på var destruktiva. Det var den inre styrkan att stå emot drifterna som stod i vägen för mig andligen. Jag kom till personlig insikt, och efter den ’reformen’ upptäckte jag att allting som jag hade lämnat, den nya perceptionen på moral och andlighet m.m., blev bekräftat av islam. Så jag hade redan applicerat det synsättet på mitt liv, innan jag hittade min ’pappa uppe i hemmelen’. Det blev bara en bekräftelse att jag blev vägledd av Gud. Och då tackade jag såklart Gud och underkastade mig, och då blev vägledningen och tecknena ännu fler, och starkare och tydligare. Vi alla är redan underkastade, det finns ingen som är oberoende i sitt liv. Även om vi kan ta perceptionen att vi är det. Eftersom du själv visste vad som var bra och vad som var dåligt för dig (innan du läste koranen) så kan du ju inte förneka att människan faktiskt vet vad som är bra och vad som är dåligt för den. Det är lixom inga nyheter som står i den boken (antagligen för att den är så gammal). Mycket av det som står i den går inte ens att applicera på dagens samhälle. Eftersom världen har utvecklats ganska kraftigt de senaste hundra åren så vet vi att många av de "regler" som står i koranen är helt absurda och som sagt skrivet av någon för FLERA HUNDRA ÅR SEN.
Många här argumenterar att det går att ha balans, vilket jag förstår att man kan tycka och till och med ha, om man jämför med de som går helt till överdrift. Men korrumptionen är inte bara att man kan missbruka. Om man ser på dessa faktorer på ett generellt och samhälleligt perspektiv så kommer det väldigt mycket destruktion av den ’fria’ livsstilen. Jag förstår inte hur man skulle kunna neka att människosynen och människovärdet tar skada av denna industri. Det är så mycket destruktiva siffror som stiger, och jag argumenterar att det måste ha ett samband med den sociala acceptansen av sådant leverne. Folk bryr sig inte, folk vill få göra vad de vill, de är så less på allting att de bara vill följa sina egna lustar. Och på en större skala så tar samhället mycket stryk av det. Folk litar inte på varandra, folk hjälper inte varandra, folk rånar, misshandlar, våldtar, super ner sina liv, visar inget gott omdöme, tillåter sig bete sig likadant bara för att alla andra gör det. Det är vår ’frihet’ på en större, andlig, skala. Allt det du skriver här, är din uppfattning och saker som du TROR. Visst är vi mer fria idag än någonsin förr (snackar om Sverige). Men mådde folk verkligen bättre för låt säga 70 år sen? Eller kan de vara så att, de kristna normerna fortfarande styrde och förtryckte folket till att visa hur de egentligen mådde? Eftersom allt är mer öppet idag så är det såklart mer skit som kommer till ytan.
Och om vi väljer ett valfritt land där majoriteten av invånarna är islamister och sedan ställer det mot Sverige, vart tror du människorna mår bäst? Vilket samhälle är friskast?
my name is xelly smelly
KaptenKrok P26 Menar du alltså att det är ok att ge sig hän åt lustar så länge det bygger på kärlek mellan två individer? Jag vet inte vad islam säger i den frågan så jag avstår att besvara den. Det jag vet är att det i ett äktenskap inom islam ses som något vackert och typ välsignat.
Sen argumenterar jag att det är stor skillnad mellan att göra det i ett äktenskap och att ge sig själv den njutningen framför dataskärmen. Eftersom det första har sin grund i kärlek, i en åtrå som kommer av den mänskliga intima känslan som de två personerna känner till varandra. Medan det andra skapas mer av den lusten som finns inom oss. Och om vi då börjar göra det till en vana så kommer det såklart att påverka vår perception av sex och njutning. Vi projiceras en attityd som gör att vi får starkare associationer till det och fokuserar på det i sammanhang. Det blir en slags distraktion
Bör man, enligt dig, utöva någon form av självdisciplin vad gäller sex även som ett gift par? Jag kan bara svara som så att man egentligen inte är i behov av att kolla på andras nakna kroppar bara för att stilla sitt plötsliga begär, om man har en partner att förenas med. Så menar jag att man kan diciplinera sig.
Misery_chick kan du inte förklara hur du menar här, hur påverkar porr hur man beter sig med ögonen enligt dig? Jag menar att porr distraherar våra tankar och uppmärksamhet. Att killar tex inte lägger märke till mycket annat än rumpor och urringningar och saker de skulle kunna ..... Så... Jag ser detta i killars ögon när jag observerar ute eller hör och ser killgäng, det sättet att titta och tänka/prata om kvinnor är för mig helt konstigt och nedvärderande. Den förvärrar och förvärras av den generella synen på nakenhet, öppen sexualitet och reducerar människor från person till utseende.
Men porr är bara en av många faktorer. Tillsammans med porr så har vi tex populär-medierna som projicerar den flörtiga, sexuella attityden, hur man nu ska förklara, ingen kan väl inte förstå vad jag syftar på? Killar har en jargong, och tjejer en annan, som varierar något såklart, tex mellan olika subkulturer osv men den finns med överallt.
För mig går inte andlig aktivitet och att ge sig hän de längsta begären, som oftast är en materialistisk syn. Eftersom inga konsekvenser kommer (tänker man), eller att inget alls händer när man dör, så blir syftet med livet att ’uppleva’ så mycket som möjligt. Att fylla egot och sinnena med njutning osv. Och vi ser resultatet av denna inställning överallt.
Eftersom du själv visste vad som var bra och vad som var dåligt för dig (innan du läste koranen) så kan du ju inte förneka att människan faktiskt vet vad som är bra och vad som är dåligt för den. Och det har jag hållt med om redan. Vi alla föds med vad islam kallar fitrah. Det är det naturliga tillståndet av en människa. Efter det blir barnet påverkat av sina föräldrar och omgivning.
Och i själen lever denna instinkt kvar, och där finns det som också kan kallas samvetet, känslan av rätt/fel. Så på ett plan vet vi vad som är bra och dåligt. Men som vi ser på stor skala så går den delen av oss att bli korrumperad om vi inte lyssnar till den och följer den. Om vi inte bearbetar den, blir påminnda om den. Lär oss att ta hand om den osv. Och det är det Koranen hjälper att göra.
Om vi går emot den flera gånger så försvinner den såklart. Om vi från att vi är barn blir programmerade med en viss syn på verkligheten. En verklighet som strukturellt negligerar och nonchalerar en andlig kontakt och existens. Då reduceras verkligheten till en njutningstävling. Eller att definitionen på lycka och framgång på en större skala får destruktiva resultat.
Mycket av det som står i den går inte ens att applicera på dagens samhälle. Eftersom världen har utvecklats ganska kraftigt de senaste hundra åren så vet vi att många av de "regler" som står i koranen är helt absurda och som sagt skrivet av någon för FLERA HUNDRA ÅR SEN. Har du verkligen läst den? Har du läst tolkningarna till verserna? Vet du vad sharia betyder, förutom det som du hört om stening och handhuggning?
Allt det du skriver här, är din uppfattning och saker som du TROR. Du tror inte du kan säga den meningen till dig själv?
Världen vi lever i förändras. Vår kunskap utvecklas. Men vi är fortfarande i vår mänskliga natur, fitrah, skapade på precis samma sätt. Den där instinkten att känna rätt och fel, att bli sårade av vissa saker, känna sorg/glädje över vissa saker osv. Det är det, de inre aspekterna och vägledningen som är Koranens huvudsyfte. bara för att du inte förstår den gör den inte absurd.
Allt det du skriver här, är din uppfattning och saker som du TROR. Jag ser det i samhället, i hur folk beter sig och den programmering dem och jag själv gått igenom under min uppväxt. Och jag har gett ganska många exempel på den destruktionen. Man kan inte neka den, den är så stor i sin skala och synsättet på andra människor är usel. Om man är van med bara den så ser man såklart inte detta. Jag gjorde inte heller det tills jag såg muslimer och vilket sätt de var med varandra. Vilken karaktär de hade.
Men mådde folk verkligen bättre för låt säga 70 år sen? Eller kan de vara så att, de kristna normerna fortfarande styrde och förtryckte folket till att visa hur de egentligen mådde? Vad har situationen för 70 år sedan med porrindustrin m.fl. att göra, och med sättet som den formar den mentala tankekartan som jag argumenterar att den gör? Har jag sagt att man i Sverige mådde bättre? Situationen idag jämfört med 70 år sedan var helt annorlunda. Och för 70 år sedan så var Sverige redan sekulariserat. Vad menar du?
Eftersom allt är mer öppet idag så är det såklart mer skit som kommer till ytan. Exakt.
Och om vi väljer ett valfritt land där majoriteten av invånarna är islamister och sedan ställer det mot Sverige, vart tror du människorna mår bäst? Jag har (kanske inte i denna tråd) redan bekräftat att många muslimer som kommer hit från olika muslimska länder (islamister?) tycker det är mycket bra här.
Men samtidigt så lägger de märke till den korrumption som finns här. Jag har tex en vän som gifte sig med en marockan som flyttade hit. Hon blev chockad översynen här. Vi som är uppväxta med den bilden av verklighet tror att det är så det ska vara. Men tänk att du aldrig sett en gata full av barer, med folk som skriker sluddrigt när dem pratar och beter sig konstigt. Man skulle tycka det är omoget och destruktivt beteende.
Folk går som catwalk med väl intränad stil och attityd, för att framställa sig självsäker. Eller så har man vuxit in i rollen så pass att det är som en andra natur (inte alla såklart men tillräckligt många för att man lätt kan observera det när man rör sig ute).
Jag observerar hela tiden när jag är ute, jag har barn omkring mig i mitt arbete och ser hur lättpåverkade de är. Det är de osäkra som faller mest för populär-media. Det är de, som tillsammans med de andra osäkra, bildar det ’coola-gänget’. Och på så vis projicerar de vidare standarden på vad som är populärt och ’coolt’, utifrån det de ser på TV osv. Det är hur destruktivt som helst. De själva tar inte itu med sina inre problem på ett hälsosamt sätt, och i sin framfart skadar de en massa andra barn.
Men, för helvete.. Trodde tråden hette "Killar - era tankar om porr!" inte "Ni djupt troende - vad säger eran religion om porr?" Du DiggeriDoo har ju all rätt i världen att svara i tråden, precis som vem som helst, men nu börjar det bli en aaaaaaning off topic. Trodde jag skulle få ta del utav en skön diskussion om porr, inte religion. Cut it. OnT: Jag runkar lika mycket i ett förhållande som nu när jag är singel. Det är nice att dra lite i kuken varje kväll. Väldigt "avkopplande". Jag somnar skönt efter en tömning. Det har nästan blivit som en slags rutin. Kan ju hända att jag ibland "önskar" att min flickvän fick lite större bröst, eller att att hon ska vara mer villig osv, men det är oftast bara en tanke som dyker upp under tiden jag glor. En tanke som gör att jag tänder till lite extra. Sen när man väl ligger där och har det mys i sängen så är dessa tankar som bortblåsta. Då är tjejen nummer 1. Jag vill göra det så pass skönt som möjligt för henne, utan att blanda in en massa porrknep. Bara för att jag kollade hårdporr innan så betyder inte det att jag vill knulla skiten ur min flickvän. Närhet, kyssar och smek är nice, varierat med hårda tag. Man måste ju få ha lite fantasier, annars blir det tråkigt. Jag tror att det är nyttigt att kolla porr (kanske inte hardcore halsknull och såna saker, men amatörporr och "vanlig porr"), det är ett sätt att förnya sig i sängkammaren. Klart att det går att förnya sig på annat vis också, men vissa väljer porren. Så.. TS, jag tror nog inte att du behöver oroa dig så pass mycket. I övrigt måste jag hålla med medoria, som hitintills skrivit det klokaste inlägget i tråden: "Så jävla trött på tjejer som gör en så stor grej av att killar kollar på porr, ta itu mer egna brister och tillkortakommanden istället för att projicera dem på era partners." +1
Folks personliga upplevelser brukar oftast resultera i att bli en form utav deras generella sanningar.
Shit, loggar inte in på några dagar och tråden har gått från en allmän _diskussion_ om porr till _predikan_ av DiggeriDoo . För att avrunda mitt deltagande här kan jag bara säga till DiggeriDoo är att du verkar ha en hel del moralpanik, samt väldigt starka åsikter om hur andra ska leva sina liv. Det utan att förstå det enkla konceptet att det som verkar som en självklar världslig sanning för dig är helt befängt för andra, lika väl som du tycker deras självklara sanning är befängd utan att det i sig skulle göra någon av er till sämre människor.. Förutom hela den här tankepolisgrejjen du kör med, det är inte ok. Och, en grej till, kul att du lyssnat på min musik, och jag hoppas du hittade någonting du gillar. Men vill du diskutera textanalys kan vi göra det någon annanstans.
DigeriDoo: Som den liberala verksamheten gjort under sina år och fortsätter att göra? Det var inte jag som påstod att en viss religiös hållning (eller avsaknad av det) leder till olika stor sannolikhet för att göra "mer tillåtet" (i negativ mening). Tvärtom ser jag det som en helt öppen fråga i vilken utsträckning religion påverkar här. Men vill du hävda att ateister i gemen är mer benägna att utföra omoraliska handlingar än religiösa, så har du en väldigt tung bevisbörda på dig.
är ni intresserade av hur vi fungerar sexuellt och varför vi fungerar som vi gör tycker jag ni ska läsa boken Sex at Dawn som handlar om vår sexualitet, hur den har evolverat fram, vilka bevis som finns för att vi i grunden är polyamorösa djur och allmänn nedbrytning av hela monogamimyten. det är utan tvekan den bästa boken jag någonsin läst och alla som vill veta mer om varför vi går igång på att se andra ha sex, varför kvinnor generellt skriker under sex (det är med största sannolikhet ett "kom och ta för er"-rop), varför kvinnor kan hålla igång längre än män osv. den är superb med bra källmaterial och gedigen research. den är lättläst (om man är bekväm med att läsa på engelska), har ett flytande språk med roliga bitar och väldigt bra frågeställningar. mina tankar om porr är att det är awesome att titta på när andra knullar. (även det tyder på att vi njuter av gruppknull, i synnerhet flera män med 1-2 honor, bara att kolla vilka porrfilmer som är populärast eller mest åtråvärda eller vad man ska säga). nu vet ni vad jag tycker trots att jag inte föddes med snopp. la mig dock i eftersom jag de facto tänder på kvinnor också och därför räknar in mig själv i kategorin killar när det frågas om deras tankar om porr.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Omen22
Jag har väl lika mycket rätt att diskutera som någon annan. Andra undrar och frågar om saker som jag skriver, ska jag strunta i att svara? Bara för att några andra blir provocerade, eller tänker att tråden ska handla om vad de själva hoppades på eller ville. Jag skulle kunna vända och säga att moralpaniken ligger hos de som blir helt stötta av det jag säger. Jag menar inget illa med det. Jag säger inte att någon är en dålig person.
Någon panik har jag inte. Och vad är det som är fel med starka åsikter?
If you don't stand for something, you will fall for anything. Om vi ser att samhället går mot sin egen undergång bara för att man vill ha roligt och strunta i konsekvenser, varför ska man inte försöka diskutera detta? Såklart de flesta anser sig ha och har, ur en sekulär, oandlig förhållning, kontroll på läget. Men på det stora hela så blir det värre och värre, som en cancersvulst.
Att använda ord som tankepolis är ganska meningslöst. Vad menar du? Jag skulle också kunna påstå att tankepolisen är den kommersiella median som vi har. Den styrs av några bolag som styrs av samma familjer. De bestämmer vad som ska definieras som verklighet. Det är de som styrde upp den franska revolutionen och styr de pågående revolutionen. De styr de andliga böckerna som inte är monoteistiska, de styr nyheterna, de styr filmindustrin, musikindustrin, polikiter osv. De som styr om någon vet exakt hur en människas hjärna fungerar. Så de gjorde en blandning av Orwells och Huxleys förytsägelser om framtiden. De styr våra tankar och handlande till ett o-andligt, tankelöst jagande av njutning och bekvämlighet.
Och om vi har helt olika syn på livet, så är det ju ännu viktigare att vi själva får diskutera och uttrycka oss från den egna förklaringsmodellen, så man inte projicerar sina fördomar på den andes levnadssätt. Bara så kan vi få bättre förståelse. Att man inte håller med är frivilligt. Men om man slänger ur sig föraktfulla/hånande kommentarer onödiga kommentarer som ;Får dom här vibbarna av diggeridoo, och länka till Grotesco, kommer ju aldrig att leda till någon förståelse.
Jag har mitt synsätt, och alla andra har sitt. Återigen, jag vill inte döma någon som person, jag försöker måla upp en förklaring varför jag tycker och lever som jag gör.
(Undviker evighetsdiskussionen om Islam och riktar mig direkt till TS) Det är fullt förståeligt att det kryper lite i skinnet vid tanken på att din pojkvän tömmer till snygga porrstjärnor när han är ensam. Det är en primitiv, undermedveten reaktion som de flesta människor upplever när de känner att det egna sexuella värdet är hotat. De goda nyheterna är att det här är bra för ert förhållande. Eftersom din killes porrtittande gör dig osäker på om din A-kupa räcker för att tillfredsställa honom, kommer du att jobba hårdare på att vara den bästa tänkbara flickvännen han kan få när ni väl ses. På samma sätt är det bra för ert förhållande om du klär dig sexigt/lätt slampigt och drar till dig blickar när du och din pojkvän går på stan tillsammans, eller om du fnissande antyder att Ashton Kutcher har en jävligt snygg kropp. Han kommer då att känna sig hotad av andra killar och på olika sätt vilja bevisa att han äger dig och förtjänar dig. Allt detta är undermedvetna reaktioner, men icke desto mindre påtagliga i verkliga livet. Du skriver att ni har ett bra sexliv, och det faktum att ni under perioder lever åtskilda och har många möjligheter att spana in/fantisera om andra bidrar säkert till det. Den mänskliga libidon är precis som marknaden, konkurrens leder till slipade vapen. Den dagen du och din kille tillbringar all ledig tid tillsammans och han slutar titta på porr och du slutar klä dig snyggt när du går ut osv., den dagen kommer ni att få relationsproblem. Då finns det inte längre någon anledning att omotiverat hjälpa till med disken eller ge en extra bra avsugning. Ni kan ju ändå ta varandra för givna. Han kommer att förvandlas till en tämjd, patetisk velourskugga av sin forna manlighet och förlora alla sina gamla vänner, och du blir en ful tjatkärring som ingen orkar prata med. Strax därefter flyttar ni isär. ”Du är inte längre mannen jag föll för.”
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Säger som Tonedeff - "Im a slave to huge breasts but it ain't worth it".
diggerido: Så det är mer rätt för en kvinna att gå i slöja vara undergiven mannen som eran religion predikar. Du är fast i ett fängelse om du låter din religion tänka åt dig. Tycker du borde tänka mänskligt inte ur en religiös synvinkel. Sluta predika det är inte uppskattat tråden handlade om porr inte något annat.
för att jag kallas koma :P
Jag tycker det är mycket bättre för kvinnor att bära slöja och visa blyghet, precis som jag tycker att män ska visa blyghet. Det är inte män som blir våldtagna. Det är inte män som lider mest av sexuella trakaserier och objektifiering. Om män får leva ut sin kåthet och kvinnor ska leva upp till ideal så komemr en sådan syn på relation och sex att växa sig starkare, vilket vi ser i skönhetstidningar, musikvideos osv. Det blir naknare och grövre för varje år. Fokus läggs på, projiceras och uppmuntras på helt oväsentliga saker. Det ger respekt och en starkare personlighet för kvinnan.
Du är fast i ett fängelse om du låter din religion tänka åt dig. Jag känner mig helt fri att göra som jag vill. I själen och hjärtat känner jag mig som mest fri när jag dyrkar Gud. Då flyter resten av mitt liv så som det ska.
Som jag redan förklarade för dig i din tråd så kom jag först underfund och gjorde ändringar i mitt liv. Och den insikten och ändringen överensstämmde med det jag sedan lärde mig från islam.
Du är fast i ett fängelse om du låter din religion tänka åt dig. Jag är öppen för förslag. Jag har länge känt att det finns mer än det materiella, ytliga. Och jag har letat och kritiserat och testat mig fram. Så jag vet inte hur det skulle vara jag som lever i ett 'mentalt fängelse'. Jag argumenterar att det är tvärtom. Det är som en inbyggd radar. Så fort man hör att något har med en religiös/religion att göra, så blippar radarn till och motståndet är det enda bemötandet.
tråden handlade om porr inte något annat. Nej, tråden handlade ju faktiskt om killars tankar om porr. Så jag försöker förklara min 'stånd'punkt. Och då behöver jag förklara varför, med exempel osv. Eftersom det går emot vad de flestas syn på saken.
Diggerido: Jag kan hålla med om att samhället är för sex inriktat. Det begås våldtäkter även i muslimska länder så det handlar inte om att kvinnan skall bära slöja eller ej utan mer om individers sjuka syn på kvinnan. Tycker du har en felaktig syn på hur människor skall vara. Tycker alla får klä sig som dem vill. Det är våldtäktsmännens fel om dem inte kan hindra sina "lustar" inte sättet kvinnorna klär sig på. Förlåt trådskapare men jag avviker med från själva ämnet. Men reagerade på det han skrev så.
Det är inte män som blir våldtagna. asså, det är väl mest någon form av dominans som ska visas när någon våldtar och män BLIR våldtagna. så då ska väl alla ha slöja...?
"It is the prohibition that makes anything precious" -Mark Twain
Diggeridoo: Så för att mannen inte kan kontrollera sig så ska kvinnan tvingas skyla sig? Det känns... ologiskt. Och ganska orättvist.
coma82 Det begås våldtäkter även i muslimska länder så det handlar inte om att kvinnan skall bära slöja eller ej utan mer om individers sjuka syn på kvinnan. Såklart det finns sjuka folk som gör som de vill i alla länder. Men om man jämför lite siffror så ser man att det är enorma skillnader. De liberala länderna som Frankrike, Sverige, Tyskland, Spanen, Norge, Finland, Kanada, ligger högst upp i listan. Saudi Arabien ligger nästan sist på listan.
Alla får klä sig som de vill. Men det är det, artgumenterar jag, som leder till en felaktig syn på kvinnan.
Blweria Att du ens har mage att jämföra våldtäkt mellan kvinnior och män.
Refused P31 Så för att mannen inte kan kontrollera sig så ska kvinnan tvingas skyla sig? Om kvinnor såg igenom hela propagandan om ideal och den meningslösa uppmärksamheten de får genom att följa den så skulle de frivilligt lämna den. Vilket många gör och berättar om.
Det känns... ologiskt. Och ganska orättvist. Det är sjukt ologiskt och orättvist att det finns män som inte har någon respekt för kvinnor. Både våldtäktsmän och vanligt folk. Men vi ser att det är så det är.
Män som inte kan låta bli att ofreda kvinnor är bara idioter som skall låsas in. Men du som säger att islam är så bra. Jag hittade detta. Sura 4:34 Om ni ser tecken på illvilja hos dem, förmana dem då och varna dem och håll er borta från deras nattläger och tillrättavisa dem handgripligen. är det en bra kvinnosyn? Du har så fel.
Moderator
2011-11-21 10:52
Såklart det finns sjuka folk som gör som de vill i alla länder. Men om man jämför lite siffror så ser man att det är enorma skillnader. De liberala länderna som Frankrike, Sverige, Tyskland, Spanen, Norge, Finland, Kanada, ligger högst upp i listan. Saudi Arabien ligger nästan sist på listan. Det siffrorna betyder i sig ingenting då jag antar att de visar antalet anmälda våldtäkter. Antalet anmälda våldtäkter i Sverige har gått upp de senaste åren, vilket är något positivt för det innebär att fler anmäler när de blir våldtagna. Det behöver verkligen inte betyda att fler våldtäkter har börjat begås.
Att du ens har mage att jämföra våldtäkt mellan kvinnior och män. På vilket sätt är det inte samma sak? En våldtäkt är en våldtäkt, oavsett om den drabbar en man eller en kvinna. Möjligtvis att det är mer skamfyllt för en man.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Moderator
2011-11-21 10:56
Sorry för dubbelpost... Dessutom är det svårt att jämföra brottsstatistik länder emellan då lagarna inte ser likadana ut. Ett land där våldtäkt inte är olagligt har ju till exempel inga anmälda våldtäkter alls. Att vi i Sverige har så hög siffra beror till stor del på vår hårda syn på frågan. Detta kan man se på ändringen som gjordes för något år sen som jag har för mig såg ut som så att man tog bort sexuellt ofredande och placerade de brotten i samma fack som våldtäkt (jag är dock lite osäker på detaljerna). Sen tror jag inte att man blir av med våltäkter genom att skyla kvinnor, eftersom våldtäkt sällan handlar om sex utan oftast snarare om makt.
Att du ens har mage att jämföra våldtäkt mellan kvinnior och män. din självgoda fjant asså..jag har inte jämfört nåt!
du raderade däremot en jävla massa offer! var är din äckliga mage gubben?!
Kapten krok: Kan inte annat än att hålla med. Saudiarabien, landet där kvinnor blir piskade för att dem kör bil. Det är ju väldigt demokratiskt. Blweria: Sant finns bögvåldtäkter med. Kvinna eller man det är lika tragiskt vilket som. Och det handlar om makt inget annat. Avskyr våldtäktsmän som pesten.
Saudi Arabien ligger nästan sist på listan. känns ju lite som att en kvinna som blir våldtagen i det sjuka landet knappast skulle våga anmäla det...och om det är så att lika många anmäler där som i sverige och att statistiken är korrekt så tänker jag....vilket jäääääääävla pris dom där kvinnorna måste betala. dom döljs och har knappt en enda rättighet...
får kvinnor ens festa i sina klädesfängelser där? än mindre njuta av porr...
Är det inte så att en kvinna kan bli straffad för otrohet i Saudiarabien om hon blivit våldtagen? läste det i någon tidning. Om det är så. Så finns det säkert väldigt många våldtäktsfall
coma, precis... det är inte så vanligt att det är något direkt sexuellt att någon blir våldtagen. det är ett sätt att visa makt i en maktlös situation. och då spelar det mindre roll om det är bikini, läderbyxa eller burka.
Blweria: Håller med.
Blweria: Om vi skall kämpa för mänskliga rättigheter borde det vara självklart att kämpa mot alla sorters förtryck. Jag håller med i det du säger. Det är bara beklagligt att människor accepterar en sådan livsyn :(
coma; ja, verkligen! jag kan förstå att det finns kvinnor som väljer själva men det är nog en så liten del som att det bara är larvigt. det är ju helt stört att "offret" ska ändra sig för att slippa bli utnyttjad. ...fast mina tankar om porr har ju inget att göra med islam. kan dock tycka synd om dom inskränkta hjärnorna. för dom missar en krydda i livet. porr kan vara en bra instruktionsbok. det kan vara något som gör att man tänder lite extra PÅ SIN PARTNER när det är dags. man måste ju få ha sin egen fantasi privat från allt om man så önskar. och med porr menar jag främst 1 on 1 med en ok storlek. och inte något stört som spräcker kvinnan mer än barnafödande. att en man kollar porr är naturligare än någon form av religion. det är absolut inget att bli rädd för om ens partner trallar lite i sin ensamhet...det betyder bara att han är sexuellt aktiv. det är väl bara ett plus om man tycker om att ha sex med denne...? ta del av andras fantasier gör ju också att ens egna utvecklas. kan ju i slutändan ge TS multibla orgasmer.....vem vet:)
Blweria : Du verkar jävligt vettig måste jag säga. Ja det är just det man får tips om hur sex kan experimenteras genom porr. Man får nya idéer som du säger en krydda till samlivet med sin kvinna :) Du skriver så klockrent. så kan bara nicka instämmande :) Ja vi är ju sexuellt aktiva varelser så. Jag ser mer "porr" Som en visuell lärobok :P Jag personligen tycker islam hindrar människor pga alla dessa "lagar" Som "finns"
coma; tackar! ...kanske ett resultat av många långa ensama skogspromenader;) jag måste säga att jag avskyr när man inte tänker själv. man ska självklart ta till sig av kunskap men inte förän man har disikerat den. det gäller porr som religion. men porr slår ju religion på alla sätt. moraliskt och för välbefinnandet mm. porr i sig känns som en symbol för att vi är fria att göra vad vi vill. Och göra dom misstag vi vill. jag kan ha gjort misstag men jag skulle halshugga den som hade velat hindra mig från att göra dom. att i religionens namn moralpredika om att en kvinna är borde bära slöja för att inte bli våldtagen är helt sinnesrubbat. hjärntvätt på riktigt! när du är könsmogen, knulla, se porr och lek arslet av dig!
Blweria skrev: jag kan ha gjort misstag men jag skulle halshugga den som hade velat hindra mig från att göra dom.Det där är ju en auktoritär inställning om något.
Blweria: Jag är med en funderare :P ja du skogspromenader kan vara givande ibland :P Jag med ogillar när "någon" tänker åt mig. Sant det du säger om att kritisera. Det är så i alla fall jag kommer fram till mina åsikter. Allt kan kritiseras. när du är könsmogen, knulla, se porr och lek arslet av dig! Garvar åt hur du uttrycker dig :P jo men jag håller med om det. scrotum: Jag tror inte han menade bokstavligt.
KaptenKrok P26 Antalet anmälda våldtäkter i Sverige har gått upp de senaste åren, vilket är något positivt för det innebär att fler anmäler när de blir våldtagna. Det behöver verkligen inte betyda att fler våldtäkter har börjat begås.Ökningen jag syftade på (om jag kopplar inläggen rätt) några inlägg över var ökningen i nakenhet och öppen sexualitet i media. Våldtäkter sker överhuvudtaget i en stor utsträckning. Det är ett stort problem. Också i detta land. Oavsett straffen eller hård syn. Förlåt att jag drog in andra länder, jag inser nu att jag gjorde ett misstag med det. Det är egentligen inget jag vet något om förutom den snabba statistik-sökningen jag gjorde i alla hast på morgonen. Våldtäkt oavsett land och livsåskådning är helt avskyvärt.
Sen tror jag inte att man blir av med våltäkter genom att skyla kvinnor, eftersom våldtäkt sällan handlar om sex utan oftast snarare om makt.Lösningen ligger såklart inte enbart i en slöja. Det finns stora samhälleliga problem som leder till sådana brott. Men det fungerar bättre som ett skydd från tex sexuellt ofredande, iaf enligt de som har erfarenhet av båda sätten. Hela inställingen till sex påverkar ju hela kollektivet. Som exempelt med marockanen som flyttade hit och blev chockad hur öppet sex är här. Något som vi knappt reflekterar över för vi är så vana med det. Såklart de flesta gillar det eftersom det grundar sig i lust. Ordet i sig syftar ju till någon form av tillfredställning osv. Men jag håller inte med de två talarna ovan att det är en kollektivt oskyldig sysselsättning. Även om de själva inte skadar andra.
Blweria din självgoda fjant asså..jag har inte jämfört nåt! du raderade däremot en jävla massa offer! var är din äckliga mage gubben?! Jag tror knappast att en intelligent man som dig själv inte egentligen förstod att jag såklart inte menade att män inte alls blir våldtagna. Och jag kan inte ens föreställa mig hur hemskt det måste vara för de offren. Så på det sättet så är det statistiskt 'inte männen' som är utsatta för våldtäkter och ofredande.
jag kan förstå att det finns kvinnor som väljer själva men det är nog en så liten del som att det bara är larvigt. Och hur vet du detta? Du gör sanning av det du hoppas och vill att det ska vara. Helt fel. Om man är muslim, alltså man har äkta tro i hjärtat, så kommer man med glädje och ödmjukhet att följa sin religion.
Sen finns det såklart extremfall, vilka är de enda vi här får ta del av i media när det kommer till islam/muslimer. Då kanske det är lätt att ta det som det vanligaste beteendet från den gruppen av människor. Men då är man inte speciellt kritisk eller självtänkande. Och det finns långa listor på brutalitet härifrån.
får kvinnor ens festa i sina klädesfängelser där? än mindre njuta av porr... Om man är muslim, alltså med äkta tro i hjärtat, så kommer man utan någon avsaknad, lätt avstå att festa. Man har inte tid med sådan aktivitet. Än mindre att kolla på porr.
jag måste säga att jag avskyr när man inte tänker själv. man ska självklart ta till sig av kunskap men inte förän man har disikerat den. det gäller porr som religion. Och det var så jag kom till islam, utan att jag i förväg någonsin ens gissat att det skulle ske.
porr i sig känns som en symbol för att vi är fria att göra vad vi vill. Och göra dom misstag vi vill.Såklart alla gör misstag. Ingen är felfri. Och vi har möjligheten att göra exakt vad vi vill. Men att leva i ett samhälle där misstag glamofieras, i en ego-driven tävling, så ses konceptet misstag som någon svaghet som man måste överkomma, att inte skämmas osv. Då riskerar man med mycket större sannolighet att målar över sina misstag med bortförklaringar och rättfärdigande. För mig låter iaf det helt logiskt.
Att man är fri att göra vad man vill behöver inte betyda att det leder till en större känsla av frihet i ens liv, om man blir van och skapar begär/beroende till yttre stimuli och beteende. Man blir slav under sina lustar istället. Men eftersom det inte går att erkänna för då visar man sig svag så måste man ta en attityd som överenstämmer med det beteendet.
Alla gör misstag, men vi behöver verktyg att lära oss av våra misstag och hinna ta itu med de innan vi gör överstyr.
kanske ett resultat av många långa ensama skogspromenader;) Dessa har jag också sysslat med i många år, och ja, man kommer underfund med massor. Naturen är fortfarande naturlig, opåverkad av dålig mat, mediciner, propaganda osv. Där är balansen av energi opåverkad och (kanske?) därför väldigt avslappnande. Väldigt terapeutiskt.
Diggerido: Jag tror inte det är ett skydd, finns som sagt våldtäktsmän i alla delar av världen. Så du tror på fullt allvar att det skulle fungera? Du har en snedvriden kvinnosyn om du anser att kvinnor skall vara "blyga" enligt dig. Kvinnor har lika stor rätt att ta för sig inom allt.
Coma82 Sura 4:34 Om ni ser tecken på illvilja hos dem, förmana dem då och varna dem och håll er borta från deras nattläger och tillrättavisa dem handgripligen. Ja, jag skulle aldrig göra det, och jag vet att de flesta inte heller tänker så idag. Sen klistrar jag in en förklaring på versen;
Innebörden av ”tillrättavisa dem handgripligen” ska ske som sista utväg och endast när kvinnan har gjort något helt omoraliskt. Att utnyttja detta om kvinnan höjer rösten eller vägrar laga middag är ren absurdum! Dessutom handlar det inte om sparkar eller slag, det skulle gå emot surans grundprincip. I sin sista predikan under avskedsvallfärden gav Profeten ordern om att handgripliga tillrättavisningar INTE fick tillgripas annat än om hustrun ”öppet gjort sig skyldig omoraliskt beteende” och att det då skulle ske ”på ett sådant sätt att hon inte tillfogades smärta” och bör utföras närmast som en symbolisk gest, t.ex med en tandborste, hård kram eller liknande. Saudiarabien, landet där kvinnor blir piskade för att dem kör bil. Det är ju väldigt demokratiskt. Är det inte så att en kvinna kan bli straffad för otrohet i Saudiarabien om hon blivit våldtagen? läste det i någon tidning. Om det är så. Så finns det säkert väldigt många våldtäktsfallJa, det finns saker som inte har med islam att göra i dessa länder. För att ledarna under tidens lopp låtit sig korrumperas. Det är inte islams fel, det är deras svaga karaktär. Precis som männen och ledarna i våra länder. Det är synd att många ’kritiker’ bara letar efter och uppmärksammar varje misstag de kan för att förkasta hela, i det här fallet, religionen. Jag tänker att ett sådant sätt att tänka är att inte tänka själv. Att medvetet hålla fast vid en egen åsikt bara för man vill att det ska vara så, för man tror att det är så.
Du har en snedvriden kvinnosyn om du anser att kvinnor skall vara "blyga" enligt dig. Om du hade läst nogrannt så skrev jag att det inom islam ska råda blyghet från båda könen.
Vulgäritet är något som leder till försämrad moral. Bla för att man blir van att använda ett otrevligt sätt att prata på, även om man gör det bara som på skämt. Då lägger man ofta inte så stor kraft i att kontrollera sitt språk vid upprörda tillfällen. Man tillåter sig själv att ta ett otrevligare/dömande sätt att kommunicera på, och det leder till större otolerans mot andra.
Man slänger ur sig saker som man egentligen kanske inte menar eller på ett sätt som har sitt ursprung i omtumling av sina känslor.
Varför skall människor vara blyga. Det fungerar aldrig med dagens elit tänkande
tror du inser att du inte kan ändra hur samhället ser ut.
okej alltså är det kvinnoförnedrande att tillrättavisa sin fru. Det betyder ju att mannen är överhuvud i alla fall. Du skriver som sista utväg. Men kan inte en sista utväg vara att fortsätta debattera.
Varför skall människor vara blyga. Det fungerar aldrig med dagens elit tänkande Hela den elit baserade tänkandet är en stor del av problemet. Och det är inte heller rättvist. Eftersom den baseras på att ta för sig och gå med vinst så går många företag under och uppköpta av de stora företagen. Fattiga får inte samma möjligheter som de som redan är i den högre klassen. Med elit tänkande så blir det tävlingsinriktat och därför kan man skapa yrken som går ut på att explotera arbetskraft och manipulera sin marknad. Det blir ett oräligt spel. Som leder till ett tänk; 'dem gör så jag ska också', 'man måste göra såhär för att lyckas' osv. Om folk skulle vara ärliga och fördela resurser mellan sig själva så skulle tillståndet vara mycket bättre. En stor del av den revolutionistiska andan runtomkring världen beror på just elit tänkande.
Fattar faktiskt inte heller när det blev självklart positivt med elitism. Förklara gärna, coma.
diggerido: Jag ifrågasätter med elittänkandet. Men jag ifrågasätter med ditt synsätt. Vi är sociala varelser. Så vad är det som du ser som problem i det? Vi är sexuellt aktiva varelser med. Så varför skämmas för det. Du går emot dina egna drifter pga av ditt levnads sätt.
Scvrottum: det jag menar är att vi lever i ett elittänkande samhälle. Och det tenderar till att bli mer och mer elitism :( jag är själv kritisk till det. Men menar att i och med att samhället ser ut som det gör. Går det inte att applicera en 2000 år gammal religion i vårt nutida samhälle.