I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Killar - era tankar om porr!

Övrigt - Blandat

2011-11-07 11:45
Krig är enligt islam enbart tillåtet när fredliga metoder i form av dialog och förhandlingar har strandat. Krig är en sista utväg som skall undvikas i så stor utsträckning som möjligt. Syftet med jihad är inte att med våld tvångskonvertera, kolonisera eller anskaffa land eller egendom för eget behag. Syftet är i grund och botten att försvara liv och egendom, land och frihet för sig själv likväl som för andra.
Poet

2011-11-07 12:04
Ah då hade du kanske rätt.
Men folk tolkar heliga skrifter olika, så det är inte konstigt att det blir missförstånd sker.
Jag har ätit pannkaka!

2011-11-07 13:05

Varför ska folk missbruka såna här ord...?

Ah då hade du kanske rätt.

Det är precis därför jag försöker upplysa om sådana missförstånd. Om man bara lyssnar till kritikern så får man ju inte en rättvis bedömning. Och om man själv inte tittar i tex Koranen och förklaringar till verserna så kan man ju inte veta om kritiken faktiskt stämmer.

Och man kommer ju inte att komma till insikt om ingen talar om för en att det inte stämmer. Så länge man inte är medveten om en sak så vet man inte att man kanske har en misstolkad perception. Precis som man kan gå runt med dålig syn i flera år utan att vara medveten om det. Men sen när man väl blir det så är det jätte klart (med glasögon=)) vilken skillnad det blir i perceptionen. Och det argumenterar jag är samma sak med porr.

Men folk tolkar heliga skrifter olika, så det är inte konstigt att det blir missförstånd sker.

Det är också ett argument som kritikerna kommit på för att skapa tvivel.

Jag skulle säga att folk tolkar den utifrån det de vill åstakomma och plockar verser ur sitt sammanhang/kontex/egentlige betydelse för att rättfärdiga och ljuga för andra att man har "belägg" på det man gör.

Men om man själv studerar källan och de riktiga tolkningarna så vet man snabbt vad som stämmer och inte stämmer. Och ingenting ska göras utifrån vad man själv tycker. Då skullej u religionen inte behövas. Utan den följer man EFTER insikten att den är till för ens eget bästa. Men har man andra avsikter så kan man förvränga betydelsen för de som inte vet bättre.

Tex de som utför terrordåd. Det är tydligt för en som studerar islam att de tar ut text från sitt sammanhang och följer inte alls de grundläggande islamiska 'reglerna'.

2011-11-07 15:33
Det går att få stöd för lite allt möjligt i de s.k. heliga skrifterna.
Intressepenisen hårdnar!

2011-11-07 17:07
BC99 skrev:
Hela porrindustrin är alldeles för mainstreamslimmad och tydligt styrd av håriga judiska feminister som vill kunna skuldbelägga män för att åtrå vad de själva inte har.

Vad menar du med det?

Jag menar ingenting med något av det jag skrev vilket i en någorlunda frisk värld borde ha varit ganska uppenbart. Men jag är på något sätt inte förvånad över att det var du som reagerade, och jag är heller inte förvånad över att du reagerar på att jag nämner judar i förbigående istället för att reagera på den totala misogynin i hela mitt inlägg.

Poet

2011-11-07 17:33
NuMessiah: Du missade min poäng genom att samtidigt förstå den.

Men jag förstår att du är defensiv gentemot mig då vi haft våra dispyter på Whoa, men denna gången skrev jag inget för att tjafsa med dig.
At the gates of Eternity...

2011-11-07 18:46
Jag gillar att du "råkade" se det, erkänn nu, du letade lite extra ;)

Men ärligt talat så är det nog inget att oroa sig för, tror inte att han är missnöjd bara det att han gillar porr!!
Young gunna married to the streets no wedding ring

2011-11-07 18:55
wasteapa01 P24

Det går att få stöd för lite allt möjligt i de s.k. heliga skrifterna.

Och det var väl exakt det jag höll med om och beskrev i mitt förra inlägg=) Att om en person tar saker utanför sin kontext och tolkar den utifrån sina egna agendor så kan han göra det. Sådana personer struntar i kontext och tolkning med flit. Just så att den ska kunna vinkla så som han vill. En sådan person följer inte texten, utan sina egna tycken. Han bara manipulerar texten utifrån det. Men det är lätt att upptäcka en sådan om man har förklaringarna som tecknades ner av Profetens följeslagare, och kunskapen om de grundläggande sakerna om islam.

2011-11-07 19:17
Som sagt, det går att finna stöd för lite allt möjligt. Tolkningen gör du och enbart du och är snarare en spegling av dig som person än något annat. Är man en ganska så osoft, misogyn och våldsam jävel kan man gotta sig i bibeln eller koranen lika mycket som en ganska så harmlös nisse som dig. De heliga skrifterna är ju inte alltigenom en kärleksförklaring till människan direkt.
Intressepenisen hårdnar!
Poet

2011-11-07 19:52
En "feltolkning" måste väll inte enbart göras för sina egna agendor? Man kan väll förhelvete helt enkelt bara tolka det fel?
Jag har ätit pannkaka!

2011-11-07 20:35
wasteapa och MilK

Är man en ganska så osoft, misogyn och våldsam jävel kan man gotta sig i bibeln eller koranen

Jag struntar i Bibeln för den är inte autentisk.

Men, om man är våldsam av sig och stöder sin våldsamhet med några verser från Koranen, och struntar i de många fler verser som finns om att handla gott, att hålla sitt tålamod, att ha överseende osv så gör man sig själv orättvisa för man visar i sitt handlande att budskapet inte når hjärtat. Man väljer själv vad man tar åt sig. Religionen ska man acceptera och implementera som helhet, inte de bitar som passar en själv.

Att vara muslim är inte bara att tro. Tron måste bevisas med handlande. Gud känner till varje avsikt till varje handling. Om man bedrar sig själv med hjälp av Koranen så kommer man också att bli bedömd utifrån det.

Detta är standard grundläggande kunskap om islam. Man ska inte vara våldsam. Sen om man har svårt med agressioner och är muslim, och är medveten om det är det ju fel på personen och inte religionen.

Sen finns de dem som med flit tolkar text på det sättet som passar de själva. Både för att rättfärdiga något felaktigt handlande som man vill göra för egen vinning eller för att slippa göra vissa saker som finns i religionen. De lurar sig själva.

En viktig poäng jag måste göra också är att en 'vanlig' person inte ska tolka Koranen utifrån 'sin egen förståelse'. Utan man ska läsa kommentarerna av de lärda som har tagit del av den tradition av samlingar som går tillbaka till Profetens tid. Gör man det så vet man att man inte får vara våldsam. Så ja, visst kan man tolka den fel, men det är då ett tecken på att man inte är rätt vägledd från första början.

Jag vet inte med säkerhet men jag tror att ni argumenterar emot bara för att ni själva inte håller med. Och jag tror också att ni egentligen inte vet speciellt mycket om islam, vilket också har framställts i tråden. Det ni gör är att repetera felaktig 'kritik' som ni växt upp med, utan att veta hur det egentligen är, tex jihad. Jag har stött på detta i de andra trådarna med andra personer också. Om och om igen.

Hur kan man sanningsenligt kritisera något man inte vet någonting om?

2011-11-07 20:54
MiLK: ja, visst helvete kan man det?
Intressepenisen hårdnar!

2011-11-07 21:29
DiggeriDoo:

Jämförelsen mellan onani och alkohol du gör är nog inte så dum: för de allra flesta går det utmärkt att hålla det på en bra nivå som ger njutning utan problem. Men för andra urartar det i ett destruktivt missbruk (som för den delen naturligtvis går precis lika bra att ha med "par-sex").

Tråkigt att höra att det för dig gick så långt att du mådde dåligt av det. Men jag hoppas du respekterar faktumet att det inte är så för de allra flesta.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2011-11-07 21:30
Denna tråd har spårat ur lite :P

DiggeriDoo

Varför inte skapa dina egna regler och skapa din egen uppfattning om saker och ting istället för att följa det som några gubbar skrev ner för flera hundra år sen?
my name is xelly smelly

2011-11-07 21:49
Varför inte skapa dina egna regler och skapa din egen uppfattning om saker och ting istället för att följa det som några gubbar skrev ner för flera hundra år sen?

För om alla skapar sina egna regler så kommer man i stora skaror kunna forma fram helt omoraliskt tänkande och handlande. Så som tex Aleister Crowley lyckades göra.

De flesta, om inte alla, strävar ju efter att vara goda. Men om man ska skapa sina egna normer osv så kommer många snabbt börja rättfärdiga sina egen del av kakan till kost på andras rättigheter. Det ser vi ju tydligt i denna individualistiska samhälle som vi lever i redan, som Crowley spelade en relatyivt stor roll i. Hur ofta framställs inte den omoraliske som hjälten, eller någon att tycka synd om. Players, gangsters, sassy girls=), husstlare osv. Det är inte bara slump att det görs så.

Angående 'skapa sin egen uppfattning; Jag kom till islam just genom att följa min egen uppfattning. Jag kom fram till att underkastelse av Gud ger det bästa resultatet för både individ och samhälle.

Och till sist så tror jag inte några gubbar skrev ner Koranen. De skrev kanske ner orden, men orden hittade inte de själva på. Om man öppnar sig och ärligt vill förstå orden så kommer de, om Gud vill, att tränga in i hjärtat och visa sanningen på ett passande sätt för just den personen.

2011-11-07 22:10
De skrev kanske ner orden, men orden hittade inte de själva på.

Det är ju lustigt att långt mer fängslande litterära verk har skapats av enstaka författare och deras fantasi men när självaste Herren talar så blir det Koranen liksom; men som du säger så krävs det ju blind tro för att köpa något så urbota trist som i detta fallen Koranen.
Intressepenisen hårdnar!
Toastare

2011-11-08 00:11
Han vill ju va kvar me dig, annars hade han skaffat en lady med "big tits".
Eller kan han inte få bättre? Oavsett så är det bara gilla situationen.

Själv tycker jag porr är larvigt, det är för gubbar som inte får pippa i verkligheten

Poet

2011-11-08 00:13
Själv tycker jag porr är larvigt, det är för gubbar som inte får pippa i verkligheten

Och det tror du själv eller?
At the gates of Eternity...
Rappare

2011-11-08 01:22
Gillar hur trådar fullkomligen ballar ur på Whoa. Spänn av o dra en runk istället va faaan!
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"

2011-11-08 06:46
wasteapa

Koranen är en vägledning för den som Gud har väglett. Det finns för den troende inte en mer fängslande bok än Koranen. Och jag förstår att man som icke troende inte kan förstå detta, men så är det.

Sen så är Koranen i sin stil och flyt, på arabiska, helt enastående, utan något like. Att man med fantasin kan hitta på otroliga berättelser är väl ingen konst. Men försök du skapa en religion så kan vi jämföra.

men som du säger så krävs det ju blind tro för att köpa något så urbota trist som i detta fallen Koranen.

Misstolkat, tror du verkligen jag kom till islam genom att bara blint bestämma mig att nu ska jag testa islam och bli muslim. Nej, såklart inte, jag sökte efter sanning, gick igenom olika händelser och insikter, som sedan passade in exakt med det som islam kom med, när mitt hjärta hade öppnats tilllräckligt, innan så förkastade jag islam också. Men sen kände jag vägledningen osv och då accepterade islam. Sen efter det kommer blind tro.

2011-11-08 06:57
>Det är helt sjukt vad långa inlägg du skriver varje gång, DiggeriDoo

Haha, att du orkar mannen!"!!
Young gunna married to the streets no wedding ring

2011-11-08 07:45
DiggeriDoo

Du säger alltså att alla människor måste tyglas annars kommer dem spåra ur. De låter inte som någon speciellt frisk människosyn..

Visst kommer det alltid att finnas människor som skiter fullständigt i andra än sig själv, de som utnyttjar allt och alla för sin egen vinning. Alla som gör de vet redan att dom gör fel så jag tror inte de skulle göra någon skillnad om dom läste i en gammal bok att dom gör fel. "Aha jag har gjort fel, men de visste jag ju redan? Men iofs det står ju i den här jätte gamla boken så jag tror jag slutar utnyttja och trampa på människor"....

Om du underkastar dig "gud" och lever efter en kodex som några gubbar skapade för sin egen vinning för flera hundra år sen, endast för att kunna trycka ner människor och få makt, så skapar du väl knappast din egen uppfattning om saker o ting?
my name is xelly smelly

2011-11-08 12:25
Intressant att folk fortfarande argumenterar med den där jävla jihadtomten när det framgår att det är en extremt trångsynt och synnerligen efterbliven liten svag person.

Det går inte att referera till KORANEN för att sedan säga att "BIBELN ÄR INTE AUTENTISK". Deras påhittade grejer är precis lika rimliga som era påhittade saker.

Och en sista poäng; för att vissa behöver leva i ett reglerat vuxendagis på grund av sin egen rädsla över frihet och egentänk så innebär inte det att vi andra rimligare personer behöver det. Det värsta är att du antingen inte förstår pga något bristande i huvudet eller bara blånekar hur futtigt ditt liv är.

Vill man äta en glass äter man en jävla glass. Det är vad livet går ut på.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
Skivsamlare

2011-11-08 17:27
Om du underkastar dig "gud" och lever efter en kodex som några gubbar skapade för sin egen vinning för flera hundra år sen, endast för att kunna trycka ner människor och få makt, så skapar du väl knappast din egen uppfattning om saker o ting?

26 år? Argumenterar som p15. Ärligt talat, väx upp och visa respekt för andras tro. Du behöver inte hålla med om allt men visa respekt. Din patetiska religionsfobi är precis vad som förväntas av någon som är uppväxt i världens mest sekulariserade och individ-fixerade samhälle. Så pass "kritisk" och "självtänkande" är du. dumb ass...

2011-11-08 18:50
E_NO_LA: att i diskussionsforum likt Whoa få kritisera, debattera och t.o.m. ironisera över någons tro tycker jag borde vara lika självklart som att göra detsamma med politiska partier samt dess företrädare och anhängare, de två är ungefär lika heliga - d.v.s. inte alls - och det hela borde faktiskt därför välkomnas som ett sundhetstecken i ett land som åtminstone i någon mån vill betrakta sig som en plats för demokrati och yttrandefrihet (och då i dess sanna mening utan undantag.)

Jag tror att DiggeriDoo är vuxen och därmed mogen nog för lite mothugg för det han skriver, han verkar ju inte löpa någon brist på engagemang direkt och det får jag väl ändå respektera honom för trots att det faktiskt skrämmer mig en aning.
Intressepenisen hårdnar!

2011-11-08 19:38
E_NO_LA P29
Tack!

Xelly P26
Du säger alltså att alla människor måste tyglas annars kommer dem spåra ur.

Hur har jag sagt det? Absolut inte. Men vilket system/modell man lägger på samhället kommer påverka samhället såklart. Den vi har idag främjar attityder av egoism, tävlan/egenvinning. 'Do as thou wilt, and that shall be the whole of the law'. Det du känner för, gör. Det är som bäddat att gå till överdrift och konflikter. I sin helhet så skadar det levnadssättet samhället och individen.

Visst kommer det alltid att finnas människor som skiter fullständigt i andra än sig själv, de som utnyttjar allt och alla för sin egen vinning.

Men det antalet skulle kunna minskas rejält beroende på vad som sänds ut i allmänheten (mainstream). Det som sänds ut är det som kommer anses som socialt acceptabelt. Och idag så ser vi många konstiga saker målas upp som något eftersträvansvärt, något häftigt, roligt osv. Och sen finns det ett helt system att Och hjälten idag kan ofta bryta mot de moraliska aspekterna och ändå vara hjälten.
Sen har det uppkommit ett helt system att underminera de andra. De ses på som svaga, tråkiga, moralkärringar osv.

Ett bra exempel på det är wasteapas kommentar:
Jag tror att DiggeriDoo är vuxen och därmed mogen nog för lite mothugg för det han skriver, han verkar ju inte löpa någon brist på engagemang direkt och det får jag väl ändå respektera honom för trots att det faktiskt skrämmer mig en aning.

Många gånger i den offentliga debatten så formar man opinion genom att ta en överlägsen attityd,där man inte diskret, men ändå på ett sätt som ses som liberal kriticism. Så underminerar man ’motståndaren’. Det blir en form av 'osynlig' gruppkontroll. I tex Debatt på SVT, olika nyhetsinslag osv. Amerika är ju proffs på detta, med tex Bill Maher. Eller Richard Dawkins.
Deras 'inslag' är speciellt slumpmässiga. De vet exakt vem de ska välja att prata med och hur de ska gå tillväga för att få de att se dumma ut. Det är det som är syftet, inte att ha en 'öppen' debatt . Meningen är att projicera en samma mentala ram för publiken.

Och när den attityden är projicerad på tillräckligt många i publiken så är cirkeln sluten. Det blir en mekanism som folket kontrollerar och sig själva med. Man trycker snabbt ner de som inte håller med, och ofta fungerar det eftersom de flesta har den rädslan, att de vill passa in, för att inte bli utpekade och kritiserade.

Alla som gör de vet redan att dom gör fel

Är du säker på det? Jag tror att de flesta innerst inne vet det, iaf periodvis. Men om man gör samma fel tillräckligt många gånger så kommer man till slut vilja rättfärdiga det. Det finns ingen som varje gång man gör en vana vill känna sig skyldig. Det skapas en försvarsmekanism/självbedragelse.
så jag tror inte de skulle göra någon skillnad om dom läste i en gammal bok att dom gör fel.

Det tror inte jag heller. Men varför många inte känner 'kraften' av den gamla boken är för att man lever som man gör och har den mentala kartan som man har som din kodex.

Eftersom man lever utifrån de lägsta begären så blir man, av sitt fria val urkopplad den högre kontakten. Så först måste man inse att man kanske i vissa avseenden, trots att man är en god person, lever på ett 'skadligt' sätt. Och sedan rannsaka sitt liv osv, då kanske, med Guds vilja, kan boken komma att betyda något. Men det första steget är att erkänna att man inte har det bästa sättet att leva och agera på det.

2011-11-08 19:42
AppP22

Och där var du verkligen öppensinnad eller?=)
Skivsamlare

2011-11-08 20:38
wasteapa01

Jag tror inte att vi ska gå offtopic med att börja prata om yttrandefrihet. Du vet att det finns gränser även där och förhoppningsvis känner du till varför dessa lagar finns. Jag ser det inte som ett sundhetstecken när det anses allmänt acceptabelt att håna folk som råkar tycka olika och jag förespråkare en hyfsad ton även på nätet. Detta gäller politik som religion eller vad fan som helst som är viktigt för folk.

DiggeriDoo klarar sig helt utmärkt själv. Jag håller inte med om allt han skriver och jag säger inget till dem som bemöter honom på ett sakligt sätt med bra argument,inte "hej hop fjortisatheist debate me"

2011-11-08 20:41
Eftersom man lever utifrån de lägsta begären så blir man, av sitt fria val urkopplad den högre kontakten.

Så kan man ju resonera, speciellt om man anser att religiösa begär är ädlare än icke-religiösa behov.

Så först måste man inse att man kanske i vissa avseenden, trots att man är en god person, lever på ett 'skadligt' sätt.

Att vara en god person räcker gott och väl för de allra flesta, däremot inte i din värld tydligen. Ytterligare ett holier than thou-tecken.

Och sedan rannsaka sitt liv osv, då kanske, med Guds vilja, kan boken komma att betyda något. Men det första steget är att erkänna att man inte har det bästa sättet att leva och agera på det.

Nu när du alltså valt islam, agerar du då aldrig längre efter detta första steg? Självkritiken hör ditt gamla jag till?
Intressepenisen hårdnar!

2011-11-08 20:45
E_NO_LA: jag håller inte med dig alls men okej, ingen off topic, jag pallar inte mer här, till syvende och sist så är det bara nätet och varken jag eller DiggeriDoo bryr oss egentligen om vad den andre tycker.
Intressepenisen hårdnar!

2011-11-08 20:51
E_NO_LA

Visa respekt själv. Jag försöker bara förstå mig på hur han tänker, thats all.. vet inte vad som var så respektlöst med det jag skrev, men uppenbarligen tog du illa upp.. Jag undrar varför..

DiggeriDoo

Hur har jag sagt det? Absolut inte. Men vilket system/modell man lägger på samhället kommer påverka samhället såklart. Den vi har idag främjar attityder av egoism, tävlan/egenvinning. 'Do as thou wilt, and that shall be the whole of the law'. Det du känner för, gör. Det är som bäddat att gå till överdrift och konflikter. I sin helhet så skadar det levnadssättet samhället och individen.

Jag håller med om att vi lever i ett väldigt individualistiskt samhälle absolut.. Vad kan man skylla de på? Ja du.. En sak är iaf säker, jag lever hellre i ett samhälle där människan får leva efter sin egen filosofi än ett samhälle där människan är styrd av religion (aka någon annans filosofi).

Men det antalet skulle kunna minskas rejält beroende på vad som sänds ut i allmänheten (mainstream). Det som sänds ut är det som kommer anses som socialt acceptabelt. Och idag så ser vi många konstiga saker målas upp som något eftersträvansvärt, något häftigt, roligt osv. Och sen finns det ett helt system att Och hjälten idag kan ofta bryta mot de moraliska aspekterna och ändå vara hjälten.
Sen har det uppkommit ett helt system att underminera de andra. De ses på som svaga, tråkiga, moralkärringar osv.

Jojo men man behöver inte religion för att förstå vad som är rätt och vad som är fel. De ända man behöver är sunt förnuft. Jag vet inte heller vilka moraliska aspekter du pratar om, ge några exempel.

Många gånger i den offentliga debatten så formar man opinion genom att ta en överlägsen attityd,där man inte diskret, men ändå på ett sätt som ses som liberal kriticism. Så underminerar man ’motståndaren’. Det blir en form av 'osynlig' gruppkontroll. I tex Debatt på SVT, olika nyhetsinslag osv. Amerika är ju proffs på detta, med tex Bill Maher. Eller Richard Dawkins.
Deras 'inslag' är speciellt slumpmässiga. De vet exakt vem de ska välja att prata med och hur de ska gå tillväga för att få de att se dumma ut. Det är det som är syftet, inte att ha en 'öppen' debatt . Meningen är att projicera en samma mentala ram för publiken.

Och när den attityden är projicerad på tillräckligt många i publiken så är cirkeln sluten. Det blir en mekanism som folket kontrollerar och sig själva med. Man trycker snabbt ner de som inte håller med, och ofta fungerar det eftersom de flesta har den rädslan, att de vill passa in, för att inte bli utpekade och kritiserade.

Återigen jag vet inte vad media har med religion att göra. Om du slutar titta på tv och går utanför dörren och träffar människor på riktigt så är de flesta faktiskt väldigt respektfulla och vänliga mot varandra, fast det beror ju självklart på hur man bemöter folk själv..

Vad jag däremot vääldigt ofta har märkt är att när man säger till en religiös eller troende person att man inte tror på gud. Så blir de väldigt besvärade och nästan arga. Om man sen försöker diskutera så är det nästintill omöjligt, då de tar så illa upp av allt man säger att det inte går att fortsätta. DET är oroväckande.. Därmed vill jag säga att jag har många vänner som är troende men jag har lärt mig att inte diskutera religion med dem..

Är du säker på det? Jag tror att de flesta innerst inne vet det, iaf periodvis. Men om man gör samma fel tillräckligt många gånger så kommer man till slut vilja rättfärdiga det. Det finns ingen som varje gång man gör en vana vill känna sig skyldig. Det skapas en försvarsmekanism/självbedragelse.

Vad pratar du om för fel? Återigen ge exempel.. Jag hoppas du inte pratar om att runka till porr?

Eftersom man lever utifrån de lägsta begären så blir man, av sitt fria val urkopplad den högre kontakten. Så först måste man inse att man kanske i vissa avseenden, trots att man är en god person, lever på ett 'skadligt' sätt. Och sedan rannsaka sitt liv osv, då kanske, med Guds vilja, kan boken komma att betyda något. Men det första steget är att erkänna att man inte har det bästa sättet att leva och agera på det.

Ge exempel på vad man gör om man lever skadligt, enligt dig eller ska jag säga koranen?
my name is xelly smelly

2011-11-08 22:05
wasteapa
Att vara en god person räcker gott och väl för de allra flesta, däremot inte i din värld tydligen. Ytterligare ett holier than thou-tecken.

Att jag kritiserar betyder inte att jag dömer någon. Jag har levt precis likadant, och jag har rannsakat mig själv och mitt leverne. Alla har ett eget val att leva som de vill. Jag säger bara att det här samhället inte för det kollektiva tillståndet mot någon hälsosam destination.

Är det inte snarare du som blir provocerad bara för att jag kritiserar? Och börjar med arroganta kommentarer.

Nu när du alltså valt islam, agerar du då aldrig längre efter detta första steg? Självkritiken hör ditt gamla jag till?

Bra fråga! För det är faktiskt tvärtom, jag försöker granska allt jag gör, och påminna mig själv om min avsikt inför det jag gör. Och rätta till det som jag efterhand märkte inte var så bra. Men det betyder inte att jag trycker ner mig med skuld, utan att jag följer resultatet att mitt agerande, bemötande osv.

Och jag bryr mig visst om vad du tycker. Jag måste ju försöka skapa dialog med och förståelse till de jag skriver med, inte bara predika. Genom att peka med hela handen över huvudet på folk skulle jag ju inte komma någonvart överhuvudtaget. Jag har det svårt som det är redan=) Men jag är också begränsad och jag hela tiden ser saker som jag kunde skrivit annorlunda eller struntat i att skriva osv. Samtidigt som jag har min övertygelse. Jag försöker vara så nyanserad som möjlig och visa med exempel på det jag menar.

2011-11-08 22:09
Jojo men man behöver inte religion för att förstå vad som är rätt och vad som är fel. De ända man behöver är sunt förnuft. Jag vet inte heller vilka moraliska aspekter du pratar om, ge några exempel.

Mitt huvudargument till detta är inte exempel utan en motfråga. Vad är det då som skulle reglera det sunda förnuftet? Är allas sunda förnuft likadan? Det ser man snabbt att det inte är. Och även om det finns så finns det destruktivitet så tillgängligt att det känns mycket lättare att välja det, trots att man vet att det är fel. Freedom ain’t free.

Som sagt, de flesta människor är och försöker vara goda människor. Den starka individualism leder ofta att man skadar sig själv på olika sätt. Även om det finns en väldigt bra förståelse på gott bemötande så har många en överlägsen attityd mot skillnader till sitt eget perspektiv. Så mycket skrisnack det finns mot folk som är annorlunda.

Sen finns det även mer destruktiva faktorer som många lever i.

Tex olika kriminella gäng, de vet innerst inne att de lever fel, men de rättfärdigar och tar på sig en macho attityd för att inte visa sig ’svaga’. Man förstår vad som är fel men man agerar emot det.

Och inte bara kriminella gäng, den mentaliteten finns hos andra som innerst inne är osäkra. De tar på sig ett tuffare yttre bara för att verka säkrare än de är. Och maskerar man sig på det sättet så blir den där rollen till slut så fastvuxen i en att man tror att den är ens egen.

Och I denna tävlingsinriktade samhälle så lär sig säljare och liknande yrkesutbildningar utbildning i att blir bra manipulerare. Så att de tex kan skapa en ankare till en produkt så att känslan av behov manifesteras till en vara osv.
Att hinka varje helg + lillördag är standard. Varje gång man är ute på helgen ser man folk som beter sig helt drygt för sin egen nöjes skull. De förlöjligar och kränker andra människor bara för att det är roligt. Hur många brott, skador, förstörda relationer och olyckor sker inte pga alkohol? Eller annan missbruk.

Och bara tanken att man inte kommer hållas ansvarig för sitt handlande resulterar i att man kan 'förhandla' om moraliska frågor, tex låta bli att följa det som man kanske innerst inne känner att man borde, eller tvärtom. Att man struntar i att försöka förbättra sin karaktär. Att man struntar i hur man säger saker, eller hur man ser på och pratar om andra.

Det var några exempel.

Återigen jag vet inte vad media har med religion att göra. Om du slutar titta på tv och går utanför dörren och träffar människor på riktigt så är de flesta faktiskt väldigt respektfulla och vänliga mot varandra, fast det beror ju självklart på hur man bemöter folk själv..

Media har väldigt mycket med religion att göra. Fast på det sättet att det används väldigt mycket till att få folk att känna avsky för den, med falska medel. Jag tittar inte på TV, jag är ute, jag pratar med människor och jag bemöter människor bra.

Vad jag däremot vääldigt ofta har märkt är att när man säger till en religiös eller troende person att man inte tror på gud. Så blir de väldigt besvärade och nästan arga. Om man sen försöker diskutera så är det nästintill omöjligt, då de tar så illa upp av allt man säger att det inte går att fortsätta. DET är oroväckande..
Som du ser här i tråden så kan jag säga exakt samma påstående. Och från mitt vanliga liv i möte med andra likaså. Och ja, det blir ofta krystat och något fel eftersom det är två helt olika sätt att se på livet. Men att det bara skulle vara religiösa är ett väldigt felaktigt påstående.

Vad pratar du om för fel? Återigen ge exempel.. Jag hoppas du inte pratar om att runka till porr?

Jag är säker på att alla människor känner att de gör fel här och där. Att de kan se negativa resultat i olika val de gör. Och jag är säker på att alla känner personer som är helt destruktiva och gör saker som biter dem själva i baken i slutändan. Dessa människor letar som alla andra efter ett bra sätt att leva på och känna frid. Men av någon anledning så kan dem inte det. Om man tex känner att livet går ut på att ha roligt och att hitta yttre stimuli så kommer man aldrig att bli helt nöjd. För inget av den världsliga delen av livet är bestående. Jag argumenterar att det bara är Gud, som skapade tid och rum, den Evige, som kan ge mening till tillvaron och ge den tillfredsställelse som varje människa instinktivt söker efter.

Och jo, faktiskt så skulle jag säga att porr är ett medel som förvränger synen på massa olika sätt, men det har jag gett många exempel på i tråden redan.

2011-11-08 23:28
Vad bestämmer vad som är rätt och fel?

2011-11-08 23:34
Måste säga också, du snackar mycket om "missbruk" av porr och "missbruk" av alkohol, förstår du kanske själv att du "missbrukar" religion på precis samma vis?

2011-11-09 06:06
Vad bestämmer vad som är rätt och fel?

Det är det jag också menar, fast från ett religiöst perspektiv.

Om inte Gud, Den Evige, som skapade tid och rum, Den oberoende som allt annat beror, som skapat alla naturlagar, alla gemensamma mänskliga känslor och reaktioner. Den som skapade oss, som känner till det dolda, våra innersta avsikter tex), Den som bäst känner till de ofta 'osynliga' effekterna (tex korruption av själen) är Den som är bäst passad att tala om för oss vad som är rätt och fel. Men människan med sin utvecklade kunskap valde en gång i tiden kollektivt att försöka skapa egna system och vara oberoende. Men det finns såklart en mening och syfte med hela den långa utdragna procces med. Jag är säker på att den i slutändan kommer ge en ännu större kollektiv insikt.

Tex i marknadsföring så ändrar man perceptionen så att manipulation och lögn blir något eftersträvansvärt. Även om man inte säger det rätt ut, men metoderna och 'psykologin' man lär sig går ut på att övertyga en viss grupp/ vissa personer att på något sätt ge stöd. Om man skulle tro och följa de moraliska regelverken om lögn och ärlighet från religionen så skulle man inte tillåta eller tillåta sig själv att medverka i sådan slags 'handel'. Det var tex genom den ärliga handeln och goda karaktären som spred islam till Indonesien och sedan till övriga Asien.

I det här samhället blir man sakta korrumperad på så många olika sätt och i så tidig ålder att man inte ens märker av det.

förstår du kanske själv att du "missbrukar" religion på precis samma vis?

Hur då?

2011-11-09 10:13
Du tar upp samhälleliga problem som alkoholism och kriminalitet. VAD har det med religion att göra? Du menar på fullaste allvar att religion är lösningen på alla problem som människan har? Hör du inte själv hur jävla efterblivet det låter? Om vi säger att gud inte finns, vad är då religion bra för?

Även om det finns en väldigt bra förståelse på gott bemötande så har många en överlägsen attityd mot skillnader till sitt eget perspektiv. Så mycket skrisnack det finns mot folk som är annorlunda.

Och det förekommer inte alls inom islam, mot utomstående? OM det gör.. och det är ett mycket bra exempel på att religion inte löser ett skit.
my name is xelly smelly

2011-11-09 11:14

Alla vet att det bara finns en gud och att Jesus Kristus är hans son, sänd till jorden för att dö för våra synder. så sluta jiddra och gå till kyrkan!

och angående porr. hade porrkonsumtionen speglat ens sexuella preferenser så hade jag aldrig velat ligga med någon igen. vilket jag förvisso överväger att låta bli.
precis som att man inte vill åka och kriga bara för att man spelar battlefield (eller vad krigsspelen nu heter) eller ser på krigsfilmer, så vill man inte ligga med storbystade blondiner som skriker rätt ut i luften för minsta beröring bara för att man kollar på porr med det innehållet.
och att man skulle sluta onanera för att man är i ett förhållande/gift/får regelbundet sex... hmm... tja, det är ju förstås möjligt, men det har aldrig hänt mig. jag runkar när jag inte har något annat att göra. ungefär som att vissa sitter och tittar på tv för att de inte orkar ta sig för något, så runkar jag. det är ett tidsfördriv lika gott som något annat.

nu, tex, så borde jag städa men orkar inte riktigt ta tag i det, så jag tänker runka istället.
 I try to stay uplifted so that bullshit can pass me

2011-11-09 11:32
Mitchaloff Hahahaha :)
my name is xelly smelly
Rappare

2011-11-09 12:12
Varför måste varje tråd handla om islam nu för tiden?
Rappare

2011-11-09 12:17
Mitchaloff skrev:
precis som att man inte vill åka och kriga bara för att man spelar battlefield (eller vad krigsspelen nu heter) eller ser på krigsfilmer, så vill man inte ligga med storbystade blondiner som skriker rätt ut i luften för minsta beröring bara för att man kollar på porr med det innehållet.
Fast man använder ju krigsspel för att träna soldater att ha lättare för att döda. Dessutom finns det undersökningar som stöder att människan påverkas av kultur (åtminstone gällande våld). Om man inte tror på det så är man rätt blind faktiskt.

Jag tror definitivt att människan påverkas av både krigsspel och porr. Jag fortsätter dock spela och runka.

2011-11-09 17:58
Får dom här vibbarna av diggeridoo

2011-11-09 22:20
Xelly P26
Visa respekt själv. Jag försöker bara förstå mig på hur han tänker, thats all.. vet inte vad som var så respektlöst med det jag skrev

Även om det finns en väldigt bra förståelse på gott bemötande så har många en överlägsen attityd mot skillnader till sitt eget perspektiv. Så mycket skrisnack det finns mot folk som är annorlunda.

Hör du inte själv hur jävla efterblivet det låter?

Du tar upp samhälleliga problem som alkoholism och kriminalitet. VAD har det med religion att göra?

Samhällets tillstånd kan speglas av det andliga tillståndet. Om man inte ser någon högre mening eller ett högre ansvar för sitt handlande så är det ’mer tillåtet’, medvetet eller omedvetet, att göra vad man vill. I samma område finns det tex de som skyller sin destruktivitet på olika saker, samtidigt som de finns de i samma situation som trots det istället tar till tålamod och förståelse, tacksamhet osv. För de har den högre kontakten och förnimmelsen. Om det inte finns ett högre ansvar så betyder det att konsekvenstänkandet helt skiljer sig. Om man inte har tron att man kommer hållas ansvarig, inte för bara det man kan åka fast för eller bli avslöjad för, utan även det som man i hemlighet gör, med sin avsik till och med, så kommer ju handlandet per automatik skärpas.

Och likadant om man inte känner den andliga kontakten så kommer man att sträva efter lyckan i världsliga och materiella ting, och utifrån nöjen för sina sinnen. Trots att sådant ofta leder till någon form av överdrift, att man går djupare in i en ond cirkel och destruktivitet.

Så den andliga tomheten som leder till samhällsproblem har ur ett andligt perspektiv en stor verkan i problemet.
Moderator

2011-11-09 22:24
DiggeriDoo Jag vet inte om du kanske redan har tagit upp det här, men har du det så har jag missat och frågar därför. Jag antar att du har sex med din fru i andra syften än att bara skaffa barn, i rent njutningssyfte alltså. Vad, menar du, är skillnaden mellan det och att onanera? För jag förstår vad du menar ur ett helt avhållningsresonemang, som nunnor eller munkar, men jag förstår inte om det bara gäller onani.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2011-11-10 00:27
vill jag läsa om religions diskussioner så går jag in på flashback, trodde ämnet här var porr...

2011-11-10 11:09
DiggeriDoo

Du utgår enbart från dig själv. Bara för att du behöver en låtsas pappa uppe i himmelen för att kunna sätta gränser så betyder de inte att alla behöver de. Och hur många mördare, våldtäktsmän, pedofiler är inte religiösa? Att ha en låtsas pappa i himmelen funkade uppenbarligen inte så bra för dem.
Bara för att man inte tror på gud så blir man per automatik en oandlig och ytlig individ? Världen är inte så svart och vit som du målar upp den att vara.

Det finns något här i livet som heter balans. Bara för att du runkar till porr någon gång ibland behöver inte de betyda att du fastnar i ett runka-till-porr beroende. Om du blir full någon gång ibland så behöver inte de betyda att du blir alkoholist. Som sagt BALANS. De flesta klarar av att sätta sina egna gränser och ha en bra balans i livet, endast fåtalet klarar inte av de.
my name is xelly smelly
Poet

2011-11-10 11:21
Har ju haft ett 4 års distans förhållande så porr är väl typ en vanlig sak om man har normal sexdrift och inte vill driva sin kvinna till vansinne.

Nu har jag ny brud som bor mycket närmre så jag har väl inte lika stort behov av att kolla på porr, roligare med sex på riktigt än på film.

Men har inget problem med det alls, visst att det är lite småskabbigt men det beror ju på vad man tittar på. Sen har man ju alltid vissa fantasier som tjejen kanske inte är sugen på då får man ju använda sig av något annat för att hålla den i kontrollen.

Men är ju inte direkt så att jag kollar på porr och runkar om bruden är på besök eller jag är där, då funkar det bättre med att göra det på riktigt än att gömma sig på muggen/vänta tills hon sover för att få rycka i en 5-10 mins
I.C.T.W
Ill be heading out soon

2011-11-10 21:58
KaptenKrok P26

För jag förstår vad du menar ur ett helt avhållningsresonemang, som nunnor eller munkar, men jag förstår inte om det bara gäller onani.

Det är på ett sätt ett avhållningsresonemang. Islam har inget emot den sexuella njutningen, men för att inte sprida olika slags korrumption till samhället så finns det som alla vet religiösa sociala normer inom vilken den njutningen är tillåten.
Att inte onanera är en sorts diciplinövning. Genom det tränas också tex tålamodet i sin helhet. Genom att diciplinera sig så kan man starkare stå emot de alla oändliga lockelser som vi är omringade av. Och i det ’arbetet’ så kan man komma till insikt om dess faktiska effekter på individen och samhället.

Men då måste man såklart först acceptera att njutning inte alltid är något som man bara ska underkasta sig. Man måste vara medveten om att en lös tygel brukar leda till en annan. Det är så vi stegvis utvecklar attityder som hela tiden blir skadligare, oblygare, råare, våldsammare, destruktivare. Allting kulminerar med argumentet att friheten är det enda viktiga. Alla ska få göra som de vill och en sådan syn kommer såklart sakta kulminera och gå till överdrift.

Även innan jag blev muslim har jag alltid ansett att nakenhet och sex är något privat. Men vi är så vana med nakenhet, att vi inte ens funderar över att vi sitter och kollar på den mest intima akten som två människor kan göra, eller nu till och med en helt grupp av människor.

Jag kan inte exakt förklara men jag gick igenom en förändring i min perception någonstans på vägen och tyckte inte det var sunt att göra det. Och i den insikten erkände jag mina tidigare känslor om det. Jag kände de dolda effekterna av den människosyn som porr och den nakenhet som finns i den kommersiella industrin.

2011-11-10 21:59
Xelly P26

Du utgår enbart från dig själv. Bara för att du behöver en låtsas pappa uppe i himmelen för att kunna sätta gränser så betyder de inte att alla behöver de.

Som jag skrev innan så gick jag först igenom den andliga förändringen, där jag av egen vilja avstod och ansåg att de många saker som jag ändrade på var destruktiva. Det var den inre styrkan att stå emot drifterna som stod i vägen för mig andligen. Jag kom till personlig insikt, och efter den ’reformen’ upptäckte jag att allting som jag hade lämnat, den nya perceptionen på moral och andlighet m.m., blev bekräftat av islam. Så jag hade redan applicerat det synsättet på mitt liv, innan jag hittade min ’pappa uppe i hemmelen’. Det blev bara en bekräftelse att jag blev vägledd av Gud. Och då tackade jag såklart Gud och underkastade mig, och då blev vägledningen och tecknena ännu fler, och starkare och tydligare. Vi alla är redan underkastade, det finns ingen som är oberoende i sitt liv. Även om vi kan ta perceptionen att vi är det.

Många här argumenterar att det går att ha balans, vilket jag förstår att man kan tycka och till och med ha, om man jämför med de som går helt till överdrift. Men korrumptionen är inte bara att man kan missbruka. Om man ser på dessa faktorer på ett generellt och samhälleligt perspektiv så kommer det väldigt mycket destruktion av den ’fria’ livsstilen. Jag förstår inte hur man skulle kunna neka att människosynen och människovärdet tar skada av denna industri. Det är så mycket destruktiva siffror som stiger, och jag argumenterar att det måste ha ett samband med den sociala acceptansen av sådant leverne. Folk bryr sig inte, folk vill få göra vad de vill, de är så less på allting att de bara vill följa sina egna lustar. Och på en större skala så tar samhället mycket stryk av det. Folk litar inte på varandra, folk hjälper inte varandra, folk rånar, misshandlar, våldtar, super ner sina liv, visar inget gott omdöme, tillåter sig bete sig likadant bara för att alla andra gör det. Det är vår ’frihet’ på en större, andlig, skala.

Bara för att man inte tror på gud så blir man per automatik en oandlig och ytlig individ?

Har jag inte sagt någonstans. Jag är mycket väl medveten att det finns en stor skara andliga människor som inte är religiösa eller tror på en teologisk Gud.
Moderator

2011-11-10 22:36
DiggeriDoo Men utövar du den självdisciplinen när det gäller sex med din partner också? Eller har ni sex så fort lusten faller på? Jag tror att jag förstår hur du menar, men jag förstår inte var skillnaden mellan sex med en partner och onani ligger.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick