I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad hatar du när folk säger?

Övrigt - Blandat

2009-01-26 15:06
Fan vad den här latte-kulturen gått långt när det bubblar upp till inbördeskrig hos drickarna.
Intressepenisen hårdnar!

2009-01-26 17:35
scrotum P18

jag håller inte med dej om att man helt plötsligt inte längre ska få säga något för det helt plötsligt anses vara stötande är att vidga sina vyer...det är bara ren idioti som retar upp folk enligt mej..
att fortsätta säga något som man alltid har sagt är ju inte direkt samma sak som att tycka det är fel att tjejer har byxor ist för kjol lr annat gammalt stenåldersbetende vilket det låter som på dej...

jag vet vad personangrepp är men komemr du med så totlat usla argument utan något helst koppling till ämnet så kan du fan inte räkna med att få något annat tillbaka..
en död moderat är en bra moderat
Rappare

2009-01-26 19:45
casp_

Jag säger inte att man inte ska få säga negerboll. Jag tycker bara att det är en sjukt dålig anledning att tycka att man bör få säga det för att man alltid har sagt så. Om du istället sagt att du inte tycker att negerboll är ett stötande ord, då hade jag förstått dig.

2009-01-26 19:56
Vem äter ens negerbollar AKA chokladbollar nuförtiden? Har nog inte ätit en på 10 år.
Intressepenisen hårdnar!

2009-01-26 19:57
Zoned :
det skulle jag inte vilja påstå. det är ett helt korrekt användningsområde för det ordet. ingen speciell överdrift där inte. jag säger så, och så gott som alla jag känner, och då är norrländska något jag tycker låter fult, alltså ingenting som jag skulle säga bara för att överdriva. :)
"jag är också skitgrym på att rappa".
:)

2009-01-26 20:01
Det är hädelse att som norrlänning säga "norrländska", sånt säger sörlänningarna när de vill bunta ihop oss. Dialekterna i Norrland är minst lika olika varandra som i Svealand och Götaland. Det är ju ännu störra avstånd som skiljer oss åt här uppe än vad det är söderöver.
Intressepenisen hårdnar!

2009-01-26 20:11
Hur många skulle förstå vad jag menar om jag skriver "ö-vikska"? :) ..
Självklart pratar man inte likadant överallt, men på många ställen är "slangorden" desamma. Den största skillnaden är att man pratar bredare och bredare ju högre upp man kommer.

2009-01-26 20:58
"Shit pommes frites"

"KANONERS". eller ännu värre "Kanoters"

Gud, jag döör.

Rappare

2009-01-26 21:35
"Shit, pommes frites" är ju bäst.

2009-01-27 10:39
Flyfältet: grejen är ju att man alltid ser "Rapport-svenskan" som någon slags mall, rikssvenska, akademiker-svenska, en slags neutral-svenska, när man i själva verket knappt pratar sådär någonstans i Sverige. Inte ens stockholmare pratar ju rikssvenska, aldrig hört en enda stockholmare tala "rent". Upplever i stort samma sak i Uppsala och söder om Sthlm. Innersta hörnet av Mälardalen ska vi ju inte ens tala om, jäkla bräk!

Så, med anledning av denna felaktiga uppfattning om huvudstaden och dess mer eller mindre närliggande städer som någon slags rikssvenska och ren SVT-svenska så är det klart att folk upplevs tala bredare ju längre upp man kommer, men det är ju inte precis så att vi/de har problem att tala "rent" eller av ren slapphet, man talar olika i olika delar av landet helt enkelt.
Varför brukar man aldrig vrida och vända lite på Sverige istället? Sällan/aldrig man hör någon säga att folk pratar bredare och bredare ju längre västerut eller söderut man kommer, trots att det också skiljer sig stort från en påhittad rikssvenska. Det verkar för folk vara mer naturligt att det är vitt skilda dialekter i södra Sverige och alltid har varit så, medan vi i norr bara pratar "olika grovhets-grader av Norrländska", en slags fulare, mindre värd dialekt, ett gäng mongon nästan som FÖRSÖKER prata rikssvenska men det blir ju bara så fel hela tiden, och mer fel blir det ju längre upp man kommer! I själva verket så har du ju helt olika dialekter i Söderhamn, Sveg, Östersund, Sundsvall, Lycksele, Luleå, Umeå, Kiruna, Haparanda o.s.v.

Så det så!
Intressepenisen hårdnar!

2009-01-27 14:24
jaojao_ hehe nä jag hör massa ungdomar som säger det. eller vilken del menade du, ta en frukt eller en i var? =)
Superflajj.
http://aakermans.wordpress.com

2009-01-27 14:35
Frukt, vatusan, det är ju bara vatten i eländet. Allt som inte passar ihop med en tub bea är ju egentligen inte mat, som dekoration eller möjligtvis som en slags ram åt en tjusig köttbit. På sin höjd.
Intressepenisen hårdnar!

2009-01-27 15:56
wasteapa01 P21
Du har säkert rätt, jag är ingen dialektexpert. :) Allt jag vet är att jag bor i Ö-vik och har släkt i flera olika städer här uppe, och visst hör jag skillnad, men jag tycker inte att det är lika lätt att höra på talet vilken specifik stad/område någon kommer ifrån på dialekten, något jag personligen tycker är enklare att höra på folk från södertrakterna. Men, det jag pratade om innan var just bara det att de flesta slangorden förstås av de flesta här "uppe", medans folk som bor mer söderut knappt förstår var man menar om man säger att man ska "fara iväg" någonstans. :)

haha.. nu känner jag att denna diskussion om dialekter är lite off topic. men men, är man norrlänning så är man, hoho...

2009-01-27 15:58
Blir nyfiken på de här slangorden, testa mig!
Intressepenisen hårdnar!
Producent

2009-01-27 17:56
jag hatar när folk svarar i telefon med ett lite irriterat "kan du ringa upp senare *klick*"
svara då för helvette inte alls istället...

2009-01-27 18:08
Xlnt: telefonförsäljare?
Intressepenisen hårdnar!

2009-01-27 18:14
flaaajjest F22
menade de som stoppar in "i" :P

2009-01-27 18:15
xlnt

Då ser jag hellre att folk gör så än att inte svara alls. Man vet iallafall att de är upptagna. Blir så less på vissa människor som aldrig svarar i telefonen.
One chapter a day

2009-01-27 18:21
jag hatar när folk säger fel
-You cant smell vodka, thats the beauty of it.
-Being a rebel aint easy, theres rules to play by.
Producent

2009-01-27 18:38
wasteapa01 P21
nej

2009-01-27 18:43
Dj_Paco

Det är samma sak på alla punkter utom uttalet
http://www.finest.se/drzamani

Varje andetag! Varje natt och dag! Varje slag jag slog var för AIK, stolta AIK!

2009-01-27 18:50
En sak som är rätt off topic, men som jag absolut hatar, är när folk inte kan stava Agia Napa korrekt.
Det heter Agia Napa på grekiska och Aya Napa på turkiska... och nej, det ska inte finnas nåt i mellan y och a i den turkiska stavningen.

Det var engelsmännen som kom på idiotstavningen med y och i.

2009-01-28 09:56
de e fett irriterande när folk säger : "ja,det är så förstår du " .. "nee förstår du, de går inte "
känns som de tror man är efterbliven ..
hoes over broes ..

2009-01-28 12:35
JennieLee F20

Ja men lilla gumman det måste du ju förstå att det är ju så vi vuxna pratar med er "ungdommar" efterblivna eller ej.
FREE Ayatolla.
Producent

2009-01-28 12:38
karatefylla ... fyfan.

2009-01-28 17:51
AA-neg: Hehe, eller hur! Vi vuxna använder oss av ett sådant språk för att markera vem som besitter den högre intelligensen.

Konstigt: Jo, det är ett larvigt ord. För att gå lite offtopic så var jag på en fest där dom hade dunkar med hembränt (vet att man inte ska dricka sånt, men jag var full och dum). Han som hade spriten hade varit lite lustig och märkt upp sina dunkar med diverse fyllor, och om jag inte minns fel så stod det "fittspö", "karatefylla" och "raj raj". När jag skulle få en grogg så tackar jag bestämt nej till "karatefylla" och "fittspö" för att jag bara ville ha lite "raj raj". I stunden så var jag seriöst inställd på att fyllan inte skulle spåra och valde därför "raj raj", men i efterhand har jag skrattat lite åt det för det var ju såklart samma skit i alla dunkar.

2009-01-28 18:34
Folk som skriver TJÖTA istället för chatta/snacka
work some magic

2009-01-28 23:21
(Jag har inte läst så mycket i tråden så kanske har någon redan nämnt detta.)

I alla fall så hatar jag när människor på fullaste allvar ska förklara varför saker som krig, svält osv. är hemskt. Jag undrar liksom; hur kan man vara så dum att man inte förstår att sånt inte behöver en förklaring?

2009-01-29 00:14
Emma: Kan det vara så att folk i allmänhet ser tjejer runt tjugoårsåldern som lite korkade och därför känner att dom behöver förklara massa saker som för vanligt folk är självklart? Du är ju inte den första tjejen runt 20 som påpekar fenomenet att folk känner ett behov av att vilja förklara hur det ligger till eller fråga om ni verkligen hänger med. :) Jag säger inte att ni ÄR korkade, men ni kanske ser bra ut, tuggar tuggummi, har push-up och står och lindar håret runt ett finger...? :D

2009-01-29 03:39
wasteapa
nu har någon nog sagt det redan, men vad gäller
Ytterligare ett exempel: och läsa kvantfysik är inte lätt. Det är ju förstås inte lätt ATT läsa kvantfysik!

håller jag inte riktigt med.. självklart ska det va ett att där, men ochet kan ju vara just ett och och attet kan vara utelämnat för att det är rätt givet liksom.. och (att) läsa kvantfysik. men visst, skriver dom och istället för att och inte menar just och (och utelämnar att) så är det rätt wack.

---------------
Jag gillar min far när han ska leka farfar och anmärka på att man säger han istället för honom eller jag/mig etc. Särskilt irriterande är anmärkningen på Jag är bättre än dig. (när det ska vara du, men vem fan bryr sig om det :D)
cry me a river!
--> thcrew

2009-01-29 03:49
VanillaKilla
Akademien. Snälla kasta ut datorn, glöm inte att trycka delete först bara :)

Brodin
E du helt go eller? Tjöta e la gött änna?

Wasteapa
Den enda sanna norrländska dialekten är ett Jo-ljud blandat med tystnad.

----------
Det heter förövrigt negerboll, men känns det jobbigt kan man väl kalla det något annat. Typ the Chokladboll formerly known as Prince. :/
cry me a river!
--> thcrew

2009-01-29 11:08
Alla snorungar som säger . .
Ofta då? När dom inte tror på nåt man berättat. .
Eller:
hate much? Sover much? Smsar much? Hela much grejen . .
Maybe sometimes, we feel afraid, but it's alright <br> The more you stay the same, the more they seem to change. <br> Don't you think it's strange?

2009-01-29 13:04
Gaby
blir inte vackrare för att man blandar språk iaf, ett som är säkert. Det är jag förövrigt hyffsat allergisk mot, med vissa undantag för uttryck som helt enkelt inte gör sig i det svenska språket.
cry me a river!
--> thcrew

2009-01-29 13:49
Jag hatar när folk säger "ba"
Det har säkert nämnts förut också. Men frågan är vad ska man säga istället? "och då gjorde som såhär" känns ju långt. Ordet ba kan jag spy på! Usch
so fresh so clean just like me ah step from ah washing machine
Producent

2009-01-29 15:59
CapKillah P30
hahahaha, det var lide kul

2009-01-29 21:53
E du helt go eller? Tjöta e la gött änna

Nej för fan...

2009-02-06 14:44
AA-negation

sluta med de !! :P
hoes over broes ..

2009-02-06 14:50
Förortspiraten P25
säger du helsingfors? för det heter helsinki...osv i all oändlighet, ifall du inte har hunnit märka det så heter land, öar och orter olika saker på olika språk.

2009-02-07 13:38
konfundersam!

blev påmind om detta vidriga ord när jag hörde flera olika personer säga det i veckan.

"Konfunderad" eller "fundersam" går bra, men blanda inte ihop orden.

I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac

2009-02-08 14:37
Jag avskyr när människor över 40 skriver grammatiska asterixer mellan orden á la" *ler* "
Jag avskyr när folk skriver "hehe", jag avskyr överhuvudtaget allt 40+ skriver på internet, det här med netikett och social kompetens i digitala medier verkar ha gått dom helt förbi. Jag bara ryser inombords.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2009-02-08 16:39
Jag hatar folk som säger "Man har så roligt som man gör sig" eller "livet går vidare".
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2009-02-08 17:10
Jag tycker illa om gåtor med slutkläm á la"ju större sats desto våtare mus"
jag tycker illa om människor som säger:"klaga inte över mörkret, tänd ett ljus"
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-08 20:25
jag har folk som använder ordet måste och du i samma mening ex det måste du

2009-02-09 04:40
Folk som är så förbannat inskränkta rent språkligt sett och måste komma med anklagelser om att "låtsas vara något" för att man nyttjar ord de inte förstår.

"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
Producent

2009-02-09 09:09
När folk skriver stog istället för stod.
Och när man har vaknat tidigare t.ex. och mamma säger, Är du vaken? När hon tydligt ser att man sitter vid datorn.
När någon har frågat om en sak så förklara man lite snabbt så får man, Palla, tillbaka.
Classic quote: Full-on-turbo-blast-ultra-fist-goa-trance
Poet

2011-05-12 13:41
"Är du skön eller?"
"Är du söt eller?"
etc. etc.

Dessa sätts ofta in då de egentligen menar "Är du dum/störd/borta eller?"

DÖDA!!!
Jag har ätit pannkaka!

2011-05-13 15:34
"Typiskt svenskt/sverige/svennigt"

"Har du tänkt på att vi kanske inte ser samma färger du och jag, mitt rött kanske är blått för dig"

Konversationernas motsvarighet till att ha en tribal på armen.

2011-05-13 15:50
när folk förväxlar "vart" med "var"
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2011-05-13 16:10
sverige.

2011-05-13 16:15
sverige.

You hatar när folk säger sverige? Sweden är rätta ordet, huh??
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)