maran P3 hahaha, men nej, det tror jag ju verkligen inte. lugna ner dig lite.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
En fråga till alla er som tänder ljus. Jag tänker fortfarande på den där stackars femåriga flickan som blev knivmördad precis då Anna Lindh blev mördad, och helt och hållet försvann i pressen eftersom Anna Lindh uppenbarligen var hetare förstasidematerial. Minns någon av er henne? Ser ni vad jag är ute efter?
Jack and Jill went up the hill, so Jack could lick Jill's fanny. Jack got a shock and a mouthful of cock, cos Jill was a pre-op tranny.
damn vad alla går bananas. det finns så många self-righteous jävla människor i sverige som verkar ha vaknat igår för att komma till insikten att människan suger. jag har å andra sidan vetat om det här "fenomenet" länge, och jag skiter i totalt, det kommer alltid att finnas rövhål vart man än kollar, så gör er själva en tjänst och glöm erat utopia snarast. jag försöker att vara en god människa, och jag har en hel del folk som kan intyga att jag brukar lyckas jävligt bra, men det finns ingen plats i mitt hjärta för någon random kid med fet jävla otur. empati är för dagdrömmare utan någon som helst verklighetsförankring. and I'm out
"Jag hatar inte mycket, men när någon uttalar whoa fel, börjar jag hata den personen." - Dr.Octagon
jag tänker inte ens kolla ut och se om några ljus är tända
tycker mer synd om hamza i andra avenyn som är påväg att utvisas
vad händer om en snut kommit på att en annan snut gjort något olagligt och ska gripa honom.. och han i sin tur tar det som våld mot tjänsteman och försöker gripa den andre för det?
Jag vill verkligen inte vara en gnällig jävel men måste så mycket krut läggas på folk som redan är döda? Är det inte bättre att tänka framåt, positivt och anstränga sig för att såna här saker inte händer igen istället för att gräma sig över det som redan hänt? För mig personligen skulle det kännas som ett evigt hyckleri att tända ett ljus när jag inte lyfta ett finger för att tex åka dit och hjälpa till att leta. Anledningen till det är ju till stor del att man inte bryr sig ett skit egentligen, inte mer än att man gottar sig i vad som hänt och kanske tänder ett ljus efteråt och tycker det är hemskt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
dewilicious P20 my point exactly, väl talat.
"Jag hatar inte mycket, men när någon uttalar whoa fel, börjar jag hata den personen." - Dr.Octagon
Yeah, nu när någon dör vaknar alla och ska tända ljus. Svensson tar ställning.
http://www.earforcefm.blogspot.com
Toastare
2008-04-14 23:01
dewilicious och NickoKick, då antar jag att ni kan skita i om era släktningar/familj blir begravda. Låt oss blicka framåt...eller?
Jag skyller allt på Emma!
Psycholess jag kommer ihåg henne faktiskt,dödad utanför sitt dagis inte sant? bra exempel förövrigt
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
bountyboo menar på det också. till er andra, vilken inställning... "skiter fett i vilket"-attityden får mig att vilja spy. era äckliga jävlar. en dag dör någon ni håller kär eller delar blod med och då uppskattar ni en gnutta medkänsla. en del påstår att det är hyckleri och typiskt "svensson" att tända ett ljus när man inte känner personen. min kommentar till det är att jag må vara vidskeplig och tror en hel del på karma... men jag skulle aldrig få för mig att reagera och ta ställnng för att någon annan gör det. händelsen har satt sig lite i mitt huvud och jag anser att ett enda ljus kan jag väl tända, för engla och hennes anhöriga... så jävla mycket begärt är det väl fan inte?
frankie sympati? hennes anhöriga ser ändå inte ditt ljus eller? eller ens vet att det en hyllning till henne?
Toastare
2008-04-14 23:18
ja, jag brukar, även om jag är ateist, tända ljus om jag besöker en kyrka..bara för att ägna en tanke åt mina släktingar och vänner som gått bort. Att tända ljuset var inte enbart för Engla och familj.. det är att ta en stund och skänka liv och död en eftertanke. Hur världen ser ut idag helt enkelt, med alla orättvisor. Man glömmer lätt bort det i sin trygga svensson värld där man klagar över att CSN har en förbannat lång telefonkö.
och jag förstår inte vad alla tidigare händelser har med detta att göra???? psycholess drog ett exempel, och jag förstår verkligen inte sambandet. alla historier har uppmärksammants tidigare och jag slår vad om att många skänker några tankar emellanåt till tidigare dödsfall. men vad är det ni strävar efter? att eftersnacket ska fortsätta i all oändlighet? det är självklart att sånt slocknar med veckorna/månaderna/åren men englamordt har precis skett, därför anser jag att allting tidigare behöver inte speglas med detta.
Någon som vet om det här som hänt har vart uppe mycket eller ens alls inte bara i sverige? som den där försvunna dottern för ett tag sen?
^ Smart sagt.
frankieLamps P0 Jag vänder mig emot att aftonbladet använder dig för att sälja fler lösnummer utan att något blir ett skit bättre för någon. Alltid när det händer spektakulära saker vaknar alla ur sin dvala och enar sig i aftonbladets katastrofobjektiv, sen aller de tillbaka i sin dvala och gnäller över hälsporren och lönen i fikarummet. Liknande saker pågår alltid och att tända ett ljus för att detta har hänt och på så vis visa hur mycket man bryr sig är så jävla osmakligt.
afro_p va fan... tror du att jag gör det för att hennes familj ska se det och tycka att jag är en snäll pojk? det är i själsligt syfte, det borde vem som helst förstå.
aller = faller
Toastare
2008-04-14 23:25
Poker_Face, detta är iaf en nordisk nyhet. Möjligtvis har det nått europa då det är ett barn som dött och en pedofil inblandat, plus möjlig seriemördare. Det lär sprida sig i världen. Fallet Madeleine är annorlunda då hon fortfarande är borta och föräldrarna fortfarande är misstänkta. De har dessutom inga (ordentliga) spår.
frankie aa det är just precis vad jag tror,ett enda ljus kan jag väl tända, för engla och hennes anhöriga... det där låter precis som att det skulle göra någon skillnad för hennes anhöriga
ASUL P20 det må vara osmakligt i dina ögon men jag mår bättre av att få det gjort, faktiskt. medan många andra försöker skapa revolution på ett forum om att hela grejen har uppmärksammats i pengasyfte.
förstår inte vad du menar, bara för att aftonbladet har följt storyn så ska jag absolut inte tro på ett ord och bör dessutom inte läsa tidningen? kom igen...
Toastare
2008-04-14 23:27
ASUL, det är så en kvällstidning fungerar. Dock borde du sett kulturnyheterna.. det är inte längre kvällstidningarna som är bovarna, det är bloggarna och internet som publicerar sånna uppgifter först. Tidningarna försöker följa pressetiska regler så långt det går. T.ex valde de att pulicera hans bild då han inte har några barn och hans föräldrar är avlidna.
För övrigt, vad ska man säga, nu är jag inte den som säger "Fuck that bryr mig inte ett skit", men samtidigt är jag inte den som säger "Oh shit nu ska hela världen ha en tyst minut för just media har hypat just det här fallet" Kan lova att det händer värre saker varje dag i världen, men nu ska just det här hypas? Det som har hänt är för jävla sorgligt men det förtjänar fan inte mer respekt/sörjande/media än alla andra som dör bara för det? "om en nära släkting till dig bla bla" - Ja precis, fyfan vad skönt det skulle vara ifall alla fick hypa alla sina nära och kära precis som det här, då alla ska tända ljus en viss tidpunkt för just mina nära och kära, men vem fan tände ett ljus när jag förlorade ****, nej precis ingen av er visste förfan inte ens om det?
^ Smart sagt.
afro_p alltså ditt tröga jävla skämt. har du inget bättre för dig? skulle jag tända ett ljus för tjäna poäng på något sätt?
frankie inte alls så jag menade,trodde du gjorde det för att du ville hjälpa hennes anhöriga för det låter precis så på den raden jag citerade,och då undrade jag hur det skulle hjälpa genom ett ljus dem inte kan se.
som att någon som tänder ljus inte har en baktanke långt ner i samvetet
okej du menar så. får be om ursäkt för att jag brusade upp, skyller på en förjävlig dag och för mycket tjafs. blir kalldusch nu...
Om alla körde upp sina tända ljus i 42-åringens könsorgan. Det vore en god gärning.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
johanone what goes around comes back around är en av tankarna när jag tänder ljus, om du vill kalla det baktanke.
frankie ingen skada skedd
det är just det som är grejjen! hade någon nära till mig dött, så hade jag säkerligen blivit helt knäckt, men jag vill fan inte att halva sverige ska tända ett ljus för min nära och kära som dom inte kände. folk dör fan all the time, för eller senare är det en av ens nära, men det är en smäll man får ta inte sant? random people intresserar inte mig, och på vilka sätt mår dom bättre över att jag bekymrar mig över deras nära?, that's one pretty short fucking list. i min bok måste man göra sig förtjänt av medkänsla, jag bryr mig om folk jag känner, som vid flertalet tillfällen bevisat att dom förtjänar det, kort och gott sagt, mina vänner. om man ska ta till sig all jävla skit, vart fan hamnar man då?, tjenixen, suicide hotline nästa. ser ingen anledning i att sitta och deppa i onödan, det sparar jag till senare. säg vad ni vill, det är en hälsosam inställning.
Nickokick håller med dig helt
Toastare
2008-04-14 23:48
Men nu är ni bra själviska... hade era nära och kära också varit 10 år gamla och mördats av en pedofil så hade det uppmärksammats i media. det är ingen som deppar, man kan inte ta åt sig personligt av allt sånt här.. då mår man inte bra. Men att skänka en eftertanke är en annan sak.
man kan skänka eftertankar utan ljus och msnroser
Toastare
2008-04-15 00:03
ja och så kan man göra det med. Man kan också välja att lägga massa energi på folk som gör det.. eller lägga sin energi på annat.
frankie du missuppfattade mig, läs igen och kom ihåg att jag inte är en snorunge som slänger ur mig massa saker jag inte har tänkt igenom eller står för. Personligen mår jag ungefär lika dåligt idag som alla andra dagar, det finns så otroligt mycket skit att engagera sig i och så många levande barn som mår dåligt men ingen bryr sig om dem, ingen tänder ljus för dem. Därför blir jag irriterad när det måste bli såhär spektakulärt för att man ska reagera, att det ska vara så svårt för skyddslapparna att ramla av. Sjänk pengarna ljuset kostar till en krisgrupp, till brottsofferfonden, eller till ett program för rehabilitering av sexdömda. Där gör ni skillnad.
ja och så kan man göra det med. Man kan också välja att lägga massa energi på folk som gör det.. eller lägga sin energi på annat. HAHAHAHAHA Det där kom verkligen från fel person!
Otippat att en sådan här tråd skulle locka till sig en handfull vidriga människor som ska tala om för alla hur lite de bryr sig och att det minsann finns andra som dör. Ja, det finns folk som dör varje dag; trodde ni inte vi/de som tände ljusen visste det? Betyder det att man inte får hedra någon symboliskt alls, bara för att man inte hedrar alla? Det är inte personen Engla som får ljusen tända för sig, utan barnet och människan Engla. Fattar ni inte det? Att tända ljus för en person i det här faller är egentligen att tända det för alla. Och är det verkligen så svårt att se varför folk reagerar mer när det händer Engla 10 år i Sverige än när random folk dör i andra länder? Folk känner mer för det/de som de kan identifiera sig mest med. Jag personligen brukar nästan aldrig reagera vid mord och dylikt i Sverige, men när en 10-årig liten tjej blir mördad helt utan någon helst anledning kan jag inte hjälpa att jag mår fruktansvärt illa av bara tanken på det. Kanske är det för att jag själv har en lillasyster som växt upp i samma tid och samhälle; kanske för att jag själv känner barn i den åldern som lever i samma tid och samhälle. Det berör mig mer när det är runt hörnet, än när det är långt bort. Ganska simpelt... Vi vet som sagt att folk dör varje dag; varför påpekar ni ens det? Väldigt några av oss känner eller kände Engla, men vi kan alla identifiera oss med henne och hennes familj. Därför tänder vi ljusen idag.
Vem är du, tjänsteman?
Det är såna som ni "ljuständare" som får tidningar som Aftonbladet att likna The Sun mer och mer för varje dag...
"Den tjocka killen i Trippel Ett"
FrankieLamps : Du förstår inte min frustration alltså? Synd... Men som sagt, jag hoppas det här samhället ställer upp på samma sätt som för Engla, om nu mitt barn skulle försvinna en vacker dag. Vilket jag tvivlar på.
At the gates of Eternity...
Vem är det man vill visa något med detta ljus? Så att grannarna ska se att man minsann också bryr sig eller vad är det? Nån på jobbet nu som skrev att hon skämdes så i morse när hon kom på att hon glömde tända. Om inte det är att falla offer för en sms/internet-trend så vet jag inte vad det är. Uppenbarligen bryr hon sig om själva flickan ändå men det viktiga var att få visa alla igår så man inte blir den som inte tände och inte brydde sig, som att det är något att bevisa.
Jag tycker alla borde lämna familjen i fred med alla dessa kedjebrev och kedje sms och låta dom sörja i frid... låta dom få ta det här själva..
Det blir ingen extra sång, vi är klara – hej då
folk dör fan all the time, för eller senare är det en av ens nära, men det är en smäll man får ta inte sant? det är ju inte riktigt det som är grejjen i detta fallet. Det handlar om en 10 årig flicka som var på väg hem från fotbollsträningen men kom aldrig hem utan en 42-årig pedofil mördade henne.
SKU - SKU - SKULASON!
BountyBoo: då antar jag att ni kan skita i om era släktningar/familj blir begravda. Låt oss blicka framåt...eller? Japp, du satte huvudet på spiken. Hoppas bara att jag har styrka nog när det händer att vara glad för den tid jag fick med personen istället för att vara ledsen över den tid jag kunnat få. Så tänker jag och det får stå för mig.
Men hela denna tråden och aftonbladet sammanfattar väl det hela; Det är såhär västvärlden agerar när den bryr sig.
Toastare
2008-04-15 12:07
dewilicious P20 Du fattar väl själv att man inte går och är ledsen, utan just minns de goda tiderna? Om jag besöker mina släktingars gravar, inte gråter jag då..jag tänker på bra minne. Men du vill ju bara blicka framåt...
helt otroligt hur detta kunna uppröra folk. Ni behövde inte tända ljus, ni sitter ju själva varje kväll och tänker på alla som dör, ni åkte ju själva direkt dit och hjälpte till och leta (för det uppskattar polisen när man rör runt bland spåren), ni arbetar som volontärer i U-länder, ni skänker pengar till greenpeace varje måndad...eller? Nej just det ni gör inte ett skit...inte ens lite eftertanke.
Ni hakar upp er på att det skulle handla om Engla, detta är bara ett tragiskt fall i mängden. Ni borde kolla upp vad eftertanke är. Detta är dessutom inte aftonbladets idé, då kunde man gjort det virtuellt på deras sida om man nu vill visa sig duktig för hela sverige (enligt er) eller att man bryr sig (enligt oss som tänder ett ljus)
sen att sitta och skriva "de hade inte gjort så för mitt barn" "ni hade aldrig brytt er om min syster" Hur hemska är ni? Måste det handla om en personlig tragedi för att ni ska bli berörda eller?
Toastare
2008-04-15 12:07
ASUL, vad gjorde du då? Vad gjorde ni andra som reagerar som ASUL? Vad kan man göra tycker ni?
Jag pratar varje vecka med mängder av barn som mår skitdåligt, det finns olika perspektiv på att bry sig.. Vad gör du själv? Tänder ett ljus och känner dig delaktig kl 21 en måndagskväll?
Toastare
2008-04-15 12:18
ASUL, med vilka barn pratar du som mår dåligt..på fritidsgården? vad hjälper det alla andra på jorden då? nej jag just igår skänkte jag bara en eftertanke... mer eller mindre åt allt dåligt. Jag har inte nånstans hävdat att det fått mig att känna mig bättre, det är inte det jag är ute efter och det är sjukt att så många i tråden tror att det handlar om det.