I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

ikväll kl 21.00 tänder sverige ett ljus i fönstret för Engla.

Övrigt - Blandat

2008-04-14 14:50

ikväll kl 21.00 tänder sverige ett ljus i fönstret för Engla.

ja, nu har jag sett en tråd på familjeliv om att tända ett ljus för Engla o hennes familj.

"Var med och lys upp alla fönster du med, och tänd ett ljus i fönstret,
måndag 14 april kl 21.00
Sprid informationen via sms och mail"

så jag tänkte vikken fin tanke och att man kunde lägga in idéen här då..
ni som ej e hypade över idén kan helt enkelt hoppa över att skriva d.
ville bara sprida en fin tanke!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-14 14:53
Fin tanke, ljuset tänds klockan 21:00 hos mig!

2008-04-14 14:56
och så tänder vi ett ljus för barnen som dog i Arboga också, eller?
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "

2008-04-14 14:59
Fan vilken Englahype det var då.. Visst, det är hemskt och så men undrar varför ingen här bryr sig ett skit om alla andra som dör i mkt, mkt värre omständigheter dygnet runt? Sen gör inte två fel ett rätt heller så, de som vill visa sympatier även om den är vinklad gör en bra sak i grund och botten jämfört med motsatsen.

2008-04-14 15:02

jag tycker d hemsk att man ej kan sända sina tankar till en viss speciell individ utan att behöva framstå som ngn självisk idiot som ej tänker på de resterande barnen i världen som far illa.

men som jag skrev i början
"ni som ej e hypade över idén kan helt enkelt hoppa över att skriva d."
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-14 15:05
Nejdå, det är aldrig fel att visa sympatier liksom. Jag tycker bara det är lite med avsmak hur folk, speciellt i Sverige, dikteras av media vilka de ska tycka synd om eller inte. Dvs, media styr vem som får sympatierna. Men don't hate the player, hate the game. Så inget ont mot dig.

//Pz

2008-04-14 15:09
Oj vad sant GAIA

"Jag tycker bara det är lite med avsmak hur folk, speciellt i Sverige, dikteras av media vilka de ska tycka synd om eller inte. Dvs, media styr vem som får sympatierna."

verkar som att om man inte hamnar på första sidan i en vecka i streck, så får man ingen tyst minut.
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "

2008-04-14 15:11
Gaia 
ja d e klart, där håller jag med dig till 100.
men samtidigt så när d ploppar upp en bild på ett barn (vare sig d e ngn från andra sidan jordklotet elr från trygga sverige) som farit/far illa så rycks man med.
usch, eländet komr aldrig ta slut i denna värld.

2008-04-14 15:13
Ja, livet är heligt oavsett vart och i vem det bor, och ett barn som rycks bort är alltid hemskt. Nåja, bra att de plockade honom nu iaf då så han inte behövde döda ett par till människor med tiden.

2008-04-14 15:22
Det där är ju knappast något svenskt fenomen iofs., att media styr vad vad som är viktigast.
Naivt att utpeka svenskar som totalt mediastyrda, tycker väl snarare att vi svenskar är mer kritiskt lagda till mediaflödet. Hur många tar t.ex. Aftonbladet.se's sensationsnyheter på allvar längre?

2008-04-14 15:24
klockan 20.00 tänder jag ett ljus för barnen i afrika.
-

2008-04-14 15:25
"ni som ej e hypade över idén kan helt enkelt hoppa över att skriva d."

men men :)

2008-04-14 15:27
GAIA P26

Så vi ska nu göra det till en prioriteringsfråga för vilka som ska få solidariskt stöd? Jag tycker du har rätt crapy inställning. Jag instämmer med dig att media har en stor påvärkan, men i detta fall värkar initiativet komma från en medlem på ett community och ingen mediakoncern(om det nu gör ditt hjärta mer godtaglig för medlidande...).

2008-04-14 15:27
daviden P26

Sorry, västerländskt menade jag.

2008-04-14 15:28

måste tillägga att en extra anledning till varför jag valde att lägga in idén här på whoa e för att man läste många starka reaktioner på den andra engla-tråden.

så!

2008-04-14 15:28
Steket

Haha håll käften och lär dig läsa..
Poet

2008-04-14 15:30

Ingen som bryr sig om tjejen som blev nerkastad från en balkong och dog, i Malmö för några månader sedan av sin farsa och bror?

Nej just det...

At the gates of Eternity...

2008-04-14 15:30
Jaså, det var minsann folk som ansåg att jag tillförde något på ett nyktert sätt? Glömde ni också bort att jag skrev saker som "don't hate the player..", "att visa sympati är alltid bra..", osv.. Haha, snorungar.. ;) 

2008-04-14 15:32
Tänkte först skriva något i stil med GAIA's inlägg men när jag läste hans märkte jag att det bara kändes drygt och onödigt att påpeka så uppenbara saker.

Det är bara en fin gest av medkänsla. No more, no less.
Everybody's got something to hide except for me and my monkey!
Poet

2008-04-14 15:32
Don't get me wrong, jag kommer tända ett ljus. Men jag tänder det inte enbart för Engla.

2008-04-14 15:33
Bc99 moget antagande?

2008-04-14 15:33
Det är ett diskussionsforum och där diskuterar man i trådar? :S

Vad är annars meningen med forumet?

Sen ifall folk fortfarande inte fattat vad jag flera gånger skrev så nej, jag har inget emot att trådskaparen visar sympatier för Engla, tvärtom, det är inte henne, Engla etc som jag har ngt emot. Det kan aldrig vara fel att visa sympatier, eller?

2008-04-14 15:34
JAG TÄNDER ETT LJUS FÖR DE FÖRSVUNNA BARNEN SOM ALDRIG FÅTT DEN MEDIAEXPONERING SOM DETTA BARN PLUS FAMILJ FÅTT!

don't be fooled by the media! fin tanke men på fel sätt.. detta bevisar bara vilken kraftig kontroll media har över svaga individer, INGET illa menat emot nån personligen!
www.myspace.com/melvinjunkyard

2008-04-14 15:36
jag kan säga att många andra som fått nys om den här ideen tänder inte bara ljus för engla, utan tänder oxå flera ljus för andra utsatta.

men som sagt, en fin tanke som man trodde kunde spridas utan att behöva höra ngn jämra o klaga.

2008-04-14 15:37
melvin, varför tar du inte dig tid o startar en tråd om d? elr e du ba självupptagen som såg en möjlighet att spela lustig :)

2008-04-14 15:37
håller med gaia till tusen procent..

r.i.p engla
ny text i lyricism - Tjalle - En alkoholist's bekännelser (del 1 av 3)

/Tjalle -08

2008-04-14 15:44
För övrigt känns det ganska efterblivet att kritisera media när de uppenbarligen gjort något bra. Hela mediaövervakningen hade ju kunnat leda till att hon kom till rätta, om någon hade sett henne.

Sen måste ni själva inse att alla tragiska händelser inte kan täckas så här, av en mängd olika skäl.

Vidare ska man inte överskatta medias roll som opinionsbildare så här. Folk bryr sig mer om en liten flicka som ser ut som ens egen dotter blir kidnappad än om nån de inte kan identifiera sig med blir nedknuffad från en balkong.

2008-04-14 15:46
Nu får det nog börja skiljas på äpplen och päron här.

Vad jag förstått nu så är det inte media som kommit på "tänd ett ljus kl 21"-grejen, utan bloggare osv. - rätta mig om jag har fel.

Vad sägs om att ni som skrivit andra skäl att tända ljus, skrider till verket och sprider samma budskap?
Det är lika enkelt att skicka ett sms, mail eller skriva i sin blogg att man ska tända ett ljus för <insert random tragedi> som att skriva ett inlägg här på whoa och klaga på att ett ljus ska tändas för just Engla.

2008-04-14 15:49

Poet

2008-04-14 15:52
BEGRÄNSAD: Moget antagande? Nej. jag är trött på den här skiten! Och jag är trött på människor som du, som luras helt av medias humbugeri av den här formen och dessutom är en bidragande faktor till dess existens. Din tanke är fin och det är bra att det här uppmärskammas, men sluta reagera som du gör bara för att jag och massa andra vill påpeka att det finns tusentals andra där ute som inte uppmärksammats av media och samhälle just för att de inte passar in i mallen för en nationell-tyst-minut och månaders av media exponering.

Alla har tydligen glömt Bobby, ingen snackar om tjejen som i enbart trosor och BH blev nerkastad från en balkong i februari! Knappt mer än två månader sen. Två killar blir överkörda av en bil på Stureplan, men knappt någon kommer ihåg det heller. Men vem orkar bry sig om de jävla blattarna eller hur? Negrer och muslimer hela bunten, fuck på dem!

Men en när en vit liten tjej råkar illa ut, eller överklassbarn från rätt område i Stockholm, eller en brittisk liten flicka försvinner, då ska världen stanna upp?

Engla har exponerats exakt så mycket som hon borde ha gjorts, synd att alla andra barn fått falla i glömska för att de inte fått samma uppmärksamhet.

2008-04-14 15:53
affeaffe

Well, det är ju på sätt och vis nästan ett lyxproblem. Ska man klaga på att media tar upp fall som Engla liksom? :S

Nej, egentligen inte, det är en god sak. Sen att hela den emotionella biten och sympatirallyt är väldigt snävt och den stora massan bara glöms bort är väl en konsekvens som är naturlig måhända. Det finns kanske bara plats för ett par historier åt gången.

Tror det faktiskt mer handlar i mitt fall om när personer inom den egna kultursfären men utan egentligt samband vinklar sina sympatier. Ett exempel på det är 9/11 där ett par tusen människor dog. Hemskt, javisst. Men när några hundratusen dör i en jordbävning eller om vi ska ta samma fack, nästan en miljon människor dör i Rwanda, så är det tyst.

Skitsamma, ska inte skriva mer om det, tänd ett ljus för Engla, det är fint gjort. Må hon vila i frid.

//Pz

2008-04-14 15:54
Ja nu har det ju även börjas skicka runt medelanden på msn om att man ska ha en ros bakom sitt namn och bla bla.

Varför kan man inte göra något sådant (som att tända ljus för någon) själv måste man berätta det för andra, det är väl för en själv och personen man tänder för, inte msn-kontakterna, bloggläsarna o.s.v?
 DIF!

2008-04-14 15:55
BC99 P24 WORD!
www.myspace.com/melvinjunkyard

2008-04-14 15:56
BC99
"Engla har exponerats exakt så mycket som hon borde ha gjorts, synd att alla andra barn fått falla i glömska för att de inte fått samma uppmärksamhet."
Och du ser inget problem i att alla som råkar illa ut skulle få så mycket mediatäckning?

Och som sagt är det inte medias fel att folk inte bryr sig lika mycket om folk de inte kan identifiera sig med. Ligger i människans natur. Och låtsas fan inte att du inte också är likadan.

2008-04-14 15:57
BC99

Bara en sak till, ordet är väl identifikation antar jag. Hade inte ett par hundra svenskar dött i tsunamin hade ingen brytt sig ett skit. Det måste vara något personer kan identifiera sig med. Tråkigt nog så är inte alla människor lika värda, man kan lura sig att tro det men för de flesta människor är det inte så. Dock är inte alla på det viset, det finns folk som skiter i allt och alla och det finns de som bryr sig om alla medmänniskor. Ta Moder Teresa t.ex, hon var en god människa med kärlek för alla.

2008-04-14 15:58
Som BC99 sa
Meep meep

2008-04-14 16:00
Bra sagt BC99, bra sagt.
AIK
ARSENAL

2008-04-14 16:00
För övrigt känns det ganska efterblivet att kritisera media när de uppenbarligen gjort något bra. Hela mediaövervakningen hade ju kunnat leda till att hon kom till rätta, om någon hade sett henne.

har du en tillförlitlig källa som säger att media är ansvarig för personens gripande eller spekulerar du bara? 

Jag har inte tänt ett ljud för alla barn som blivit dumpade i en container direkt efter födsel, kvinnorna i mellanöstern som blivit könsstympade har jag inte gjort något för, inte heller för verkliga hjältar som blivit dödade för att dom hade obekväma åsikter.
Tyvärr, blir inget ljus här heller, men en tanke har jag skänkt..
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.
Poet

2008-04-14 16:02
Affeaffe: Jag identfierar mig lika mycket med Engla som jag gör med Bobby för att det hände här! I vårt samhälle! Svensk eller invandrare, det hände i vårt land! Ett samhälle som jag själv vistas i och förhoppningsvis mina barn ska växa upp i.

Förlåt att jag svarade på fel citat.. :P

Varför bevakar inte media alla försvinnanden isf? tror nog polisen gör mycket av jobbet..

Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

Simba
Jag sa inte att de var det, men de hade kunnat vara. Om någon hade sett henne och kännt igen henne från bilder i media hade dte kunnat rädda hennes liv. Därför är det jävligt fel ute och klaga på hur media skötte det här.

2008-04-14 16:04
BC99 P24

Alla ser inte på det som du och jag och förhoppningsvis de flesta andra i tråden, vissa anser inte att invandrare är "en del av Sverige" och att de då är mindre värda och därmed inte så viktiga att lägga fokus på.

2008-04-14 16:07
jag har lampan i mitt fönster tänt dygnet runt!

2008-04-14 16:08
BC99
Jo, okej, håller med dig där ang Bobby/Engla.
Jag blev lite carried away och förde över resenomanget från Rwanda resp. Tsunami till en mikronivå vilket kanske inte funkade så bra.
Poet

2008-04-14 16:12
GAIA: I feel you brother, I do. Men vi måste reagera, visa att det kan inte pågå på det här sättet. Gud förbjude nu att något av våra framtida barn skulle försvinna, men om det så händer så hoppas jag verkligen inte att vårt ursprung eller vilket område vi är ifrån  ska spela någon som helst roll och att media och samhället visar sitt stöd lika mycket.

2008-04-14 16:14
Skulle aldrig få för mig att tända ett ljus...

Jag är så trött på Facebookhypes.
"Den tjocka killen i Trippel Ett"

2008-04-14 16:17
Så jävla trött på folk som skriver direkt när en sån här tråd kommer upp  "alla barnen som svälter ihjäl då? ska vi inte tända ljus för dem?"

2008-04-14 16:23
Herregud vad jag hatar sånt här
Jalla idiot systemet stänger snart!

2008-04-14 16:24
Kan säga att jag också blir lite trött på folk som skriver "barnen som svälter då" verkar lite avlägset, men nu skriver BC99 om barn i Sverige, och det kan man faktiskt förstå..  (Menar inte att du riktade din kommentar emot honom)
AIK
ARSENAL

2008-04-14 16:24
Överhypad * 10?
Beat the odds like an abusive freak show owner

2008-04-14 16:42

BC99

trött på människor som mig?
jag ska sluta reagera som jag gör?

du borde nog tänkt till lite innan du dömde mig.
men samtidigt e d inte så oväntat. enklare att hata än att skrida till verk.